کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » اشاعه اطلاعات » اسناد ملی و بین المللی
5.0 (1)
معرفی گزیده‌ای از اسناد سازمان ملل کتابخانه مجلس (بخش سی‌‌و‌یکم)
[1398/07/29]

گزارش یونسکو از پایان دادن به خشونت در مدارس  

ترجمه و تنظیم: شقایق غنیان (کارشناس اسناد کتابخانه مجلس)

 

کتابخانۀ مجلس به عنوان کتابخانۀ واسپاری سازمان ملل متحد، از ماه مه سال 1948، انتشارات و اسناد این سازمان را دریافت می‌کند و تنها مرکزی در ایران است که منابع را به سه زبان رسمی انگلیسی، عربی و فرانسه در اختیار دارد.

بخش اسناد سازمان ملل مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تلاش می‌کند تا جدیدترین گزارش‌ها و انتشارات سازمان ملل متحد را از طریق وب‌سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی معرفی نموده، در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار دهد. بخش پیشین این معرفی‌ها را می‌توانید در بخش سی‌ام بخوانید.

 

در پس اعداد: پایان دادن به خشونت و آزار و اذیت در مدارس

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) 2019

 

خشونت در مدارس در تمام اشکال آن، تعدی به حقوق کودکان و بزرگسالان برای دسترسی به آموزش، بهداشت و رفاه است. اگر خشونت و آزار و اذیت در مدارس وجود داشته باشد، هیچ کشوری نخواهد توانست به آموزش باکیفیت، فراگیر و عادلانه برای همه دست پیدا کند.

 

جدیدترین نشریۀ یونسکو در این زمینۀ دیدگاهی روزآمد و جامع را دربارۀ میزان رواج و انواع خشونت‌های مرتبط با مدارس در سطح جهانی و منطقه‌ای ارائه می‌کند و به بررسی ماهیت و تأثیر خشونت و آزار و اذیت در مدارس می‌پردازد. همچنین سیاست‌گذاری‌های ملی به ویژه در کشورهایی که نتایج مثبتی به­دست آورده‌اند مورد توجه قرار گرفته و شاخص‌هایی که می‌توانند به پاسخگویی مؤثر در زمینۀ خشونت در مدارس کمک کنند، مطرح شده‌اند.

 

توجه به خشونت و آزار و اذیت در مدارس برای دستیابی به اهداف توسعۀ پایدار حائز اهمیت است. آرمان چهارم توسعۀ پایدار اطمینان از آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ارتقاء فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه را هدف خود قرار می‌دهد و آرمان شانزدهم به ارتقاء جوامعی صلح‌آمیز و فراگیر اشاره دارد.

 

خشونت و آزار و اذیت در مدارس می‌تواند برای قربانیان خود بسیار مخرب باشد. از تبعات آن عدم تمرکز در کلاس‌های آموزشی، عدم حضور در کلاس، اجتناب از شرکت در فعالیت‌های مدرسه، فرار یا اخراج از مدرسه است. این اتفاقات اثر سوء بر دستاوردهای آکادمیک، آیندۀ آموزشی و چشم‌انداز اشتغال افراد دارد. جو تنش، ترس و عدم امنیت با فرایند یادگیری مغایر است و محیط‌های نا‌امن می‌توانند کیفیت آموزش را برای فراگیرندگان تخریب کنند.

 

تقریباً یک دانش‌آموز از هر سه دانش‌آموز (32 درصد) حداقل یک بار در ماه گذشته مورد آزار سایر دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند. در تمام مناطق به جز اروپا و آمریکای شمالی، آزار و اذیت فیزیکی در رتبۀ نخست و آزار جنسی در رتبۀ دوم قرار دارند. در اروپا و آمریکای شمالی آزار و اذیت روانی بیشترین رواج را دارد. آزار اینترنتی تقریباً یک نفر از هر ده نفر کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بیش از یک نفر از هر سه نفر دانش‌آموز (36 درصد) با دانش‌آموز دیگری دچار درگیری فیزیکی شده و تقریباً یک نفر از هر سه نفر دانش‌آموز (32.4 درصد) حداقل یک بار در سال گذشته مورد حملۀ فیزیکی قرار گرفته‌اند.

 

خشونت فیزیکی توسط معلمان در سطح جهان چندان متداول نیست اما در برخی کشورها کودکان سطح‌ بالایی از خشونت از جانب معلمان خود را گزارش داده‌اند. تنبیه بدنی که یکی از اشکال خشونت فیزیکی است، همچنان در 68 کشور جهان  مجاز است و به کار گرفته می‌شود.

 

خشونت و آزار هم دختران و هم پسران را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما نوع آن میان دو جنس متفاوت است. پسران بسیار بیشتر از دختران در دعواهای فیزیکی درگیر می‌شوند. در مقابل آزار روانی در میان دختران شایع‌تر است. سن نیز عامل تعیین‌کنندۀ دیگری است. هر چه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، احتمال آن که مورد آزار قرار گرفته یا در دعواهای فیزیکی درگیر شوند کمتر می‌شود. در مقابل دانش‌آموزان بزرگتر بیشتر در معرض آزار اینترنتی (Cyberbulling) قرار دارند.

 

کودکانی که به هر دلیلی «متفاوت» تلقی شوند بیشتر در معرض آزار و اذیت قرار دارند. مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهند، ظاهر فیزیکی متداول‌ترین عاملی است که سبب آزار و اذیت می‌شود و پس از آن نژاد، ملیت، رنگ پوست عوامل قابل توجه دیگر هستند. کودکان خانواده‌های فقیر و آسیب‌پذیر نیز بیشتر در معرض آزار و اذیت و آزار اینترنتی قرار دارند.

 

این برای نخستین بار است که داده‌های کمی از طیف وسیعی از مطالعات بین‌المللی در سطح 144 کشور و قلمرو در تمام مناطق جهان در یک گزارش مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته‌اند.

 

 

متن کامل این گزارش به پیوست قابل مطالعه است.

 

    بازدید:548
    یادداشت ها
    Parameter:304964!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار