کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » اشاعه اطلاعات » اسناد ملی و بین المللی
0.0 (0)
معرفی منابع کتابخانه مجلس
[1399/06/18]

هشتم سپتامبر(هجدهم شهریور) روز بین المللی سواد  

 

آموزش و فراگیری سواد در زمان بحران کووید 19- و فراتر از آن

روز بین‌المللی سواد در سال 2020 بر آموزش و یادگیری سواد در دوران بیماری  همه‌گیر کووید-19 و به ویژه نقش معلمان و تغییر روش‌های آموزشی می‌پردازد و موضوع سواد را از منظر یادگیری مادام العمر به ویژه با تمرکز بر جوانان و بزرگسالان مورد توجه قرار می‌دهد. بحران کووید-19 شدیدا شکاف میان گفتمان‌های سیاست‌گذاری و واقعیت را آشکار کرده است. شکافی که از دوران پیش از این بحران وجود داشته و تاثیری منفی بر بسیاری از جنبه‌های یادگیری برای جوانان و بزرگسالانی داشته است که از مهارت‌های  سوادآموزی کمی برخوردار  بوده‌اند و در نتیجه در دوران کووید-19 متحمل آسیب‌های متعددی شده‌اند. در بسیاری از کشورها برنامه‌های سواد‌آموزی بزرگسالان از طرح‌های حائز اولویت برای سوادآموزی در نظر گرفته نشده و در نتیجه بسیاری از این برنامه‌ها به جز برخی دوره‌های مجازی از طریق رادیو و تلویزیون یا از طریق برگزاری در فضای باز، ‌به حالت تعلیق در آمده است. تاثیر بحران کووید-19 بر آموزش و یادگیری سواد برای بزرگسالان و جوانان چیست؟ چگونه می‌توان این موضوع را در استراتژی‌ها و برنامه‌های ملی و جهانی مطرح و پیگیری کرد؟

 

 

روز بین‌المللی سواد 2020 فرصتی برای انعکاس و بحث و گفتگو درباره شیوه‌های آموزشی کارآمد و خلاقانه‌ای است که با بکارگیری آنها بتوان برنامه‌های سوادآموزی بزرگسالان را در شرایط بیماری همه‌گیر و فراتر از آن پیش برد. همچنین در این روز نقش معلمان مورد تحلیل قرار گرفته و سیاست‌گذاری‌ها، ‌نظام‌های آموزشی،‌ رویکرد دولت‌ها و معیارهای حمایت از آموزش و یادگیری مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

 

  • در حال حاضر 773 میلیون نفر از بزرگسالان و جوانان در جهان فاقد مهارت‌های اولیه سواد هستند.
  • 617 میلیون کودک و بزرگسال در جهان به حداقل سطوح توانایی در خواندن و ریاضیات دست نیافته‌اند
  • در طول بحران کووید-19 تعطیلی مدارس سبب ایجاد وقفه در برنامه آموزشی 62.3 درصد از جمعیت دانش آموزان جهان (بالغ بر 1.09 میلیارد نفر) شده است.
  • آموزش سواد برای جوانان و بزرگسالان در بسیاری از طرح‌های پایه آموزشی از اولویت برخوردار نیست، در نتیجه بسیاری از افراد این گروه‌ها به دلیل داشتن مهارت‌های پایین سوادآموزی دسترسی محدودی به اطلاعات حیاتی مورد نیاز برای حفظ سلامتی خود دارند.

در سال 1966 میلادی هشتم سپتامبر از جانب سازمان علمی،‌فرهنگی و آموزشی ملل متحد به عنوان روز بین‌المللی سوادآموزی معرفی شد تا اهمیت سواد برای افراد،‌ جوامع و کشورها و نیاز به تلاش بیشتر برای ایجاد جوامع باسواد را یادآوری کند. موضوع سواد یکی از اساسی ترین مفاهمیم مورد توجه در آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد و برنامه کاری 2030 محسوب می‌شود.

 

ترجمه‌ای از بخش تقویم بین المللی وب سایت سازمان ملل متحد:

https://www.un.org/en/observances/literacy-day

 

ترجمه و تنظیم: شقایق غنیان، کارشناس اشاعه و اطلاع‌رسانی اسناد شنیداری ـ دیداری و سازمان ملل

    بازدید:679
    یادداشت ها
    Parameter:305908!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار