کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » اسناد ملی و بین المللی
0.0 (0)
گزارشی از مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی؛
[1398/01/20]

معرفی گزیده‌ای از اسناد سازمان ملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی (بخش یازدهم)  

تهیه و تنظیم: شقایق غنیان (کارشناس اشاعه و اطلاع‌رسانی اسناد کتابخانه مجلس)

 

کتابخانۀ مجلس  به عنوان کتابخانۀ واسپاری سازمان ملل متحد، از ماه مه سال 1948، انتشارات و اسناد این سازمان را دریافت می‌کند و تنها مرکزی در ایران  است که منابع را به سه زبان رسمی انگلیسی، عربی و فرانسه در اختیار دارد.

بخش اسناد سازمان ملل مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تلاش می‌کند تا جدیدترین گزارش‌ها و انتشارات سازمان ملل متحد را از طریق وب‌سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی معرفی نموده، در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار دهد. بخش پیشین این معرفی‌ها را می‌توانید در بخش دهم بخوانید.

 

فراگیری دیجیتال برای افراد کم مهارت و کم سواد (یک بررسی چشم‌اندازی)

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)/ بخش آموزش

با همکاری شرکت انتشاراتی و آموزشی پیرسون Pearson  (یونسکو-2018)

 

قرن بیست و یکم شاهد ظهور جوامع دانشی (Knowledge Societies) و اقتصادهای دیجیتال در جهان بوده است. سنگ بنای این تغییر فراگیرشدن استفاده از دستگاه‌های موبایل، پیشرفت رو به رشد کامپیوترها، و دسترسی ارزان‌تر و گسترده‌تر به اینترنت است. در سال 2015 میلادی تعداد کاربران اینترنت در یک دهه به بیش از سه برابر افزایش یافت( یک میلیارد نفر در سال 2005 به 3.2 میلیارد نفر در سال 2015).

انقلاب دیجیتال سبب تغییر روش سبک زندگی، کار، یادگیری و حضور اجتماعی تقریباً نیمی از مردم جهان شده است و بر بسیاری از بخش‌های کلیدی از جمله بهداشت، کشاورزی، دولت و نحوۀ ارائۀ خدمات ضروری تأثیر گذاشته است. مبادلات تجاری به طرز قابل توجهی ارزان‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.

اما جایگاه افرادی که از سواد و مهارتهای لازم برای دسترسی به هزاران خدمت جهان دیجیتال امروز برخوردار نیستند کجاست و چگونه می‌توانند مشارکت کاملی در جوامع دانشی جدید داشته باشند؟ راه‌حل‌های دیجیتالی چگونه می‌توانند با فراگیری بیشتری طراحی شوند و چگونه این افراد می‌توانند مهارت‌های مورد نیاز برای استفادۀ کامل از فرصت‌های دیجیتال را توسعه دهند؟

یونسکو با همکاری شرکت انتشاراتی و آموزشی پیرسون پژوهشی را برای پاسخگویی به این سؤالات ترتیب داد. در نخستین گام این بررسی چشم‌اندازی، تحقیق شده است که چگونه راه‌حل‌های فناورانه خارج از بخش آموزش می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که برای افراد با سطح پایین مهارت و سواد قابل استفاده‌تر و دسترس‌پذیرتر باشند؛ چنین افرادی به چه مهارتهایی برای استفادۀ مؤثر از راه‌حل‌های دیجیتالی فراگیر نیاز دارند و ویژگی‌های کلیدی مورد نیاز برای اجرای موفق این راهکارهای فراگیر کدامند. لازم است توجه داشته باشیم که افراد کم سواد در این بررسی، جوانان و سالخوردگانی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند را نیز  شامل می‌شود.

پنج بستر و حوزۀ توسعه- بهداشت، کشاورزی، دولت، پناهندگان و محیط زیست در نظر گرفته شده‌اند تا به ما در درک پیوندهای میان راه‌حل‌های دیجیتال، توسعۀ مهارت‌ها و سبک زندگی کمک کنند. در راستای برنامۀ توسعۀ 2030 تصمیم گرفته شد تا ورای دیدگاه‌‌های آموزش سنتی، حوزه‌هایی مورد توجه قرار گیرند که کمک بسیاری به بهبود رفاه و سبک زندگی افراد می‌کنند.

هدف این بررسی چشم‌اندازی تأمین اطلاعات برای طراحان راه‌حل‌های دیجیتال، مشارکت‌کنندگان در توسعه و دولت‌ها برای حرکت به سمت توسعه و اجرای راه‌حل‌های فراگیر دیجیتال و افزایش آگاهی از مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه است.

سی و دو پروژه از حداقل بیست و پنج کشور، هم در زمینۀ زندگی شهری و هم روستایی برای این بررسی چشم‌اندازی انتخاب شدند، تا ویژگی‌های کلیدی فراگیری دیجیتال برای مخاطبان هدف را به تصویر بکشند. این پروژه‌ها مبتنی بر معیارهایی انتخاب شدند که بخشی از آنها طی 10 سال گذشته به اجرا در آمده، به روشنی نیازهای کاربران با سطح پایین مهارت و سواد را برای بهبود معیشت ایشان مورد توجه قرار داده، و از فناوری‌های دیجیتال و تعاملی بهره برده باشند. همچنین تنوع جغرافیایی یکی دیگر از معیارهای انتخاب بوده است.

تحلیل پروژه‌ها از دیدگاهی کاربرمحور انجام شده و از سند DigComp 2.1: (چارچوب توانایی‌های دیجیتال برای شهروندان) که توسط کمیسیون اروپا طراحی شده است برای طبقه‌بندی توانایی‌ها و سطح مهارت‌های مورد نیاز برای گروه‌های خاص کاربران در استفاده از هر یک از راه‌حل‌های دیجیتال استفاده شده است. در این چارچوب 5 حوزۀ اصلی برای توانایی‌های کاربران مطرح شده‌اند: سواد اطلاعاتی و داده، ارتباطات و همکاری، ایجاد محتوای دیجیتال، امنیت و حل مسئله. در این 5 حوزه 21 توانایی دیجیتال در نظر گرفته شده و برای هر یک از این موارد 4 سطح مهارتی پایه، متوسط، پیشرفته و تخصصی پیش‌بینی شده است.

در تحلیل و بررسی اطلاعات چهار عنصر مد نظر قرار داشته است: فرایند طراحی برای ایجاد راه‌حل‌های دیجیتال، خود راه‌حل‌های دیجیتالی ایجاد شده، توانایی دیجیتالی برای بهره‌مندی از راه‌حل پیشنهادی و محیط اجرایی نتایج حاصل از این بررسی‌ها در گزارش پیش‌رو به تفصیل ارائه شده‌اند.

 

 

متن کامل این گزارش به پیوست قابل مطالعه است.

 

    بازدید:312
    یادداشت ها
    Parameter:304012!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار