کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » اشاعه اطلاعات » اسناد ملی و بین المللی
0.0 (0)
معرفی منابع آرشیو شنیداری-دیداری مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی:
[1399/10/24]

برگزاری کنگره جهانی مبارزه با بیسوادی در ساختمان مجلس سنا (1344)  

 

کنفرانس جهانی وزیران آموزش درباره پیکار با بیسوادی از هشتم تا نوزدهم سپتامبر 1965 (هفدهم تا بیست و هشتم شهریور ماه 1344) به دنبال دعوت محمدرضا پهلوی شاه ایران و به همت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در تهران و در سالن مجلس سنا برگزار شد.

88 هیئت نمایندگی در این کنفرانس حضور یافتند که 37 هیئت در سطح وزیران  آموزش، 11 هیئت در سطح معاون وزیر و 8 هیئت به سرپرستی وزرای امور خارجه شرکت کردند.

مطابق با گزارش نهایی ارائه شده، هدف از برگزاری این کنفرانس بررسی معضلات و ایجاد وحدت رویه و عزم جهانی برای مبارزه با بی­سوادی بود. در آن زمان تخمین زده می­‌شد که 40 میلیون نفر از جمعیت جهان بی­‌سواد و نزدیک به 100 میلیون نفر نیز کم‌سواد هستند.

در این کنفرانس نتایج حاصل از تلاش­‌های موفق صورت گرفته توسط کشورهای عضو سازمان یونسکو برای پیکار با بی­سوادی و اقدامات انجام شده در این راستا در سطح بین­المللی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین برای اولین بار  مفهوم سوادآموزی تابعی مطرح شد که به معنای آموزش سواد با در نظر گرفتن نیازهای شغلی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی سواد آموز و نه تنها آموزش الفبای زبان است. چنین فردی خواهد توانست با محیط خود انطباق یافته، از نظر حرفه­ای کارآمدتر عمل کند و حقوق و تکالیف خود را به عنوان یک شهروند بشناسد.

ایده معرفی روزی به عنوان روز جهانی سوادآموزی که در کنفرانس تهران ارائه شد در سال 1966 در کنفرانس عمومی یونسکو به تصویب رسید و بدین ترتیب روز هشتم سپتامبر به عنوان روز جهانی سوادآموزی معرفی شد.

 

 

در سمپوزیوم بین‌­المللی دیگری که توسط یونسکو از سوم تا هشتم سپتامبر سال 1975 (شهریور ماه 1354) بار دیگر در ایران و در پرسپولیس برگزار شد، در بیانیه­‌ای موسوم به "بیانه پرسپولیس" سوادآموزی به عنوان اقدامی  تعریف شد که در جهت کمک به آزادی و نجات انسان است و تنها محدود به فرایند یادگیری مهارت­‌های خواندن، نوشتن و حساب­ نیست.

با وجود تمامی تلاش­‌های 50 ساله برای پیکار با بی­سوادی، متاسفانه جهان امروز که با رشد چند برابری جمعیت و در عین حال رشد رویکردهای سرمایه­‌داری و شکاف­ اجتماعی عمیق­‌تری روبروست، همچنان از نظر سواد و آموزش با چالش‌­های جدی مواجه است. این در حالی است که با ظهور فناوری‌­های جدید اطلاعات و ارتباطات و معرفی مفهوم سواد اطلاعاتی، فقدان مهارت‌­های پایه سوادآموزی آسیب­‌های بسیار جدی­تری را برای جوامع به دنبال دارد و دستیابی به توسعه پایدار را دشوارتر خواهد کرد.

مطابق با آمار ارائه شده توسط سازمان ملل متحد، در حال حاضر 773 میلیون بزرگسال و جوان در جهان فاقد مهارت‌های پایه سواد هستند. 617 میلیون کودک و نوجوان به سطوح متوسطه در یادگیری خواندن و ریاضیات نائل نمی­‌شوند و با شیوع بیماری کووید-19 و تعطیلی مدارس، نزدیک به 63 درصد از جمعیت دانش‌­آموزان جهان با وقفه یا اشکال در فرایند سوادآموزی مواجه شده­‌اند.

اطلاع نگاشت آمار بی­سوادان ایران که توسط مرکز آمار ایران تهیه شده است نشان می‌­دهد که اگرچه نرخ بی­سوادی در ایران از سال 1335 تا کنون کاهش چشمگیری داشته است، مطابق با سرشماری­ عمومی نفوس و مسکن سال 1395 همچنان نزدیک به 9 میلیون نفر از جمعیت ایران فاقد مهارت­‌های پایه سواد هستند.

 

 

کنفرانس جهانی پیکار با بیسوادی یکی از برگ‌­های تلاش تاریخی کشورهای جهان برای مبارزه با بی­سوادی و گسترش آموزش در جهان، در قاب عکاسان و خبرنگاران مجلس سنای ایران، محل برگزاری این کنفرانس، به ثبت رسیده و به عنوان آلبوم شماره 31 مجلس سنا در آرشیو شنیداری-دیداری مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری می­‌شود که گزیده­‌ای از تصاویر این آلبوم به پیوست به نظر علاقه­مندان می‌­رسد.

معرفی: شقایق غنیان کارشناس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

و اینک برخی از تصاویر این کنفرانس:

 

 

 

 

 

 

    بازدید:733
    یادداشت ها
    Parameter:306129!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار