کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » تازه‌های کتاب
0.0 (0)
معرفی کتاب‌های کتابخانه انقلاب مجلس؛
[1398/07/20]

امام خمینی و نظام مطلوب جهانی  

معرفی از:‌ قاسم تبریزی

 

امام خمینی و نظام مطلوب جهانی، مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی، تهران: موسسه چاپ و نشر عروج، 1378، 135صفحه

 

کتاب «امام خمینی و نظام مطلوب جهانی»، جمع‌آوری 12 سخنرانی است از اندیشمندان جهان اسلام. سخنرانی اول حجت الاسلام والمسلمین مهدی گلپایگانی ریاست دفتر مقام معظم رهبری و سخنرانی‌های دیگر از دکتر جاوید قربان اوغلی، قربانعلی پرماجم، امام محمد العاصی، محمد اوکنیا، دکتر فاطمه طباطبایی و فاروق عبدالخالق.

 

این سخنرانی‌ها در شهر پرتوریا، پایتحت آفریقای جنوبی برگزار شد با پیامی از چهره مبارز ضد استعمار «نلسون ماندلا»؛ مردی که علیه «آپارتاید» مبارزه کرد و بیش از 27 سال از عمر خود را در زندان‌های مختلف رژیم نژاد پرست وابسته به استعمار انگلیس به سربرد و در سال 1994 به‌عنوان اولین سیاستمدار سیاه پوست به ریاست جمهوری کشور آفریقای جنوبی برگزیده شد.

 

نلسون ماندلا در این پیام یادآور می‌شود:

متأسفم که نتوانستم در چنین محفل برجسته‌ای که برای ادای احترام به زندگی فرزند مشهور اسلام تشکیل شده است شرکت کنم. امام موسوی الخمینی در امر نشان دادن راه درست به نسل‌های حاظر و آینده مسلمانان سهم بسزایی داشته است. به امید آن که خداوند همه ما را هدایت کند و مارا قادر سازد تا بتوانیم با غور و بررسی و تعمق حقایق را دریابیم. (7_8)

 

دکتر جاوید قربان اوغلی سفیر جمهوری اسلامی در آفریقا یادآور می‌شود:

امام خمینی به عنوان یکی از برجسته ترین رهبران در حوزة سیاسی جهان بود وی این شهرت را به سبب سرنگون کردن یک رژیم بسیار قوی کسب کرد، رژیمی که از یک سابقه 25 ساله و نیز از حمایت  قدرت‌های عمده جهان نیز برخوردار بود.(14)

 

قربانعلی پرماجم، چهره اسلامی اندونزی و سردبیر مجله راهنمای اسلامی می‌گوید:

 یکی دیگر از ویژگی‌های بارز اندیشه سیاسی و اجتماعی امام خمینی پرهیز از جداسازی دین از سیاست بود که بعضی از دانشمندان، مسلمانان و استعمارگران تبلیغ میکردند، ادعا میشد که زبان دین، زبانی زور است و هر بحثی که به نام حق صورت گیرد غیر دینی است و هیچ جایی برای حقوق سیاسی مردم در اسلام وجود ندارد.

اما امام خمینی ایده جدیدی آورد و آن را وارد فرهنگ و اندیشه سیاسی کرد و اعلام کرد که اسم دین و فرایض است و شامل انواع حقوق بوده و حقوق سیاسی نیز یکی از این حقوق است. (21_22)

 

امام محمد العاصی امام جمعه مسجد واشنگتن در این همایش گفت:

امام خمینی در مقام یک عالم یا دانشمند، با شکستن این‌گونه قالب‌های دینی به خوبی به همگان نشان داد که از بین علمای دین، ممکن است سیاستمدارانی وجود داشته باشد که منتقد زبانی و هم مزوّر باشند. دقیق تر اینکه اگر از منبر و مسجد یک کذاب پیدا شود، خطرش بیشتر از آن است که لژ سلطنتی یا پارلمان، یک دروغگو برخاسته باشد.(52) پیشرفتی که در زمان حیات امام در احیای حکومت دینی در ایران ایجاد شد، به سبب تبیین «مفهوم ولایت فقیه» بود. قدم شجاعانه‌ای که امام برداشت و درک آن هنوز برای بسیاری از دانشمندان مسلمانان که هنوز از موضع برخورداری از قدرت به تمرین قدرت و نظارت بر قدرت به آن نیندیشیده‌اند، سخت است.

 

محمد اوکنیا، محقق و اندیشمند اهل «کشور مالی» می‌گوید:

امام خمینی تلاش نمود با انجام کارهای مختلف، مردم را در ایران بسیج نماید. سال‌های زیادی بود که مساجد در ایران وجود داشت؛ اما چطور شد که مسلمانان به پیام امام روی آوردند؟ دلیلش این بود که اسلام دینی است که بر پایه حقیقت بنا شده و اهمیت بسیاری برای علم و دانش قائل است. لذا یک انسان جاهل هرگز نمی‌تواند بشر را به سوی خدا رهبری کند. (66)

 

فاورق عبدالحق در نوشته خود یادآور می‌شود:

 تعالیم امام خمینی همگی بر اساس قرآن و مفاهیم قرآنی قدرت و حکمت استوار بود. من هم این سخن قصار ایشان را که فرمودند «برای خدا به صورت فردی و جمعی قیام کنید»، به عنوان مبحث امشبم  برگزیده‌ام.... امام خمینی به ما آموختند که انقلاب بزرگ اسلامی ما قبل از آنکه انقلابی سیاسی و اجتماعی باشد، انقلابی اخلاقی و معنوی است. یک مملکت، اصلاح و فرهنگ آن کشور در آغاز کار است.(123)

امام خمینی معتقدند: بدون ذکر و یاد خداوند هیچ کس نمی‌تواند مسلمان واقعی باقی بماند (124)

دومین خدمت ارزنده اسلام به جهان، پس از وحدت، ایمان و عمل ارائه الگوی قانون و عدالت است که می‌تواند از طریق آن حق را از باطل تمیز داد. امام خمینی می‌فرمودند: حکومت اسلام، حکومت قانون است. (126)

    بازدید:464
    یادداشت ها
    Parameter:304915!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار