دنیای کتاب
[1399/08/20]
کتاب آشنایی با تنظیم بازار: نظریه، راهبرد و اجرا
کتاب آشنایی با تنظیم بازار: نظریه، راهبرد و اجرا به نگارش رابرت بالدوین، مارتین کیو و مارتین لاج؛ ترجمه محمد صفار؛ انتشارات تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی؛ بیست و هشت، 661 ص.، جدول، نمودار ؛ شمارگان 1000 نسخه؛ نوبت چاپ اول 1398؛ قیمت 80000 تومان روانه بازار گردید.
تنظیم بازار از جمله دلمشغولیهای بنیادی و مشترک صنایع، مصرف کنندگان، شهروندان و دولتهاست. آشنایی با تنظیم بازار خواننده را با بحثها و گفتوگوهای کلیدی در عرصه تنظیم آشنا میکند و در این راه از رشته هایی چون حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی، بازرگانی، جامعه شناسی و مدیریت بهره میگیرد.
نویسنده در این کتاب ضمن بررسی بنیادیترین مسائل عرصۀ تنظیم، انواع مختلف راهبردها، مباحث قانون و اجرا، کیفیت و ارزیابی، تنظیم در سطوح مختلف دولت و مسئله شبکهها سعی میکند با استفاده از مثالهای چندبخشی و بین المللی، به کاوش درباره مسائل حل نشدهای بپردازد که بر تأسیس مؤسسات تنظیمگر و فعالیتهای اجرایی آنها اثرگذارند.
کتاب فوق در هفت دفتر و بیست و هفت فصل تنظیم شده است که عبارتند از:
دفتر یکم: مبانی؛
دفتر دوم: راهبردها؛
دفتر سوم: مقررات و اجرا؛
دفتر چهارم: کیفیت و ارزیابی؛
دفتر پنجم: تنظیم در سطوح مختلف دولت؛
دفتر ششم: مسائل شبکهای؛ دفتر هفتم: نتیجه گیری
و فصول آن :
فصل یکم: مقدمه؛
فصل دوم: چرایی تنظیم؛
فصل سوم: بهترین تنظیم؛
فصل چهارم: تشریح تنظیم؛
فصل پنجم: شکست تنظیم؛
فصل ششم: تنظیم ریسک؛
فصل هفتم: راهبردهای تنظیم؛
فصل هشتم: خود تنظیمی، فرا تنظیم و شبکه های تنظیم؛
فصل نهم: فرانشیز؛
فصل دهم: تجارت آلوده کنندهها؛
فصل یازدهم: اجرای تنظیم؛
فصل دوازدهم: تنظیم پاسخگو؛
فصل سیزدهم: تنظیم ریسک محور؛
فصل چهاردهم: اصول و استانداردها؛
فصل پانزدهم: تحلیل هزینه- فایده و ارزیابی تاثیرات تنظیم؛
فصل شانزدهم: پاسخگویی، رویهها و انصاف؛
فصل هفدهم: رقابت و همکاری تنظیمی؛
فصل هجدهم: تنظیم چند سطحی؛
فصل نوزدهم: تنظیم و اتحادیه اروپا؛
فصل بیستم: تنظیم و توسعه؛
فصل بیست و یکم: تنظیم بینالمللی و جهانی؛
فصل بیست و دوم: هزینههای تنظیم در انحصارات طبیعی؛
فصل بیست و سوم: استفاده از رقابت در صنایع شبکهای؛
فصل بیست و چهارم: تفکیک و رقابت پذیری در صنایع شبکهای؛
فصل بیست و پنجم: اجرای کنترل قیمتها؛
فصل بیست و ششم: کارایی و نوآوری در صنایع شبکهای؛
فصل بیست و هفتم: نتیجه گیری
کتاب آشنایی با تنظیم بازار: نظریه، راهبرد و اجرا برای آن دسته از مخاطبین بینالمللی تالیف شده که به فعالیت های تنظیمی در مفهوم وسیع تر آن علاقه دارند و بی شک پاسخگوی مهم ترین سوالاتی است که در این حوزه مطرح اند. مطالعه این کتاب برای تمامی مدیران دولتی به ویژه آنها که درگیر بحث نظارت بر صنعت و بازار هستند، بسیار مفید و ضروری است، همچنین مطالعه آن به تمامی علاقمندان به ویژه دانشجویان رشتههای اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی و سیاستگذاری توصیه میشود امید است که مورد توجه محققین و پژوهشگران قرار گیرد.
کتاب حاضر با شماره بازیابی 597652 در کتابخانه مجلس موجود و قابل دسترسی محققین و پژوهشگران گرامی میباشد.
مریم نوری کارشناس روابط عمومی و امور بینالملل