کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » اخبار کتابخانه » اشاعه اطلاعات » اسناد ملی و بین المللی
0.0 (0)
گزارشی از مرکز اسناد کتابخانه مجلس؛
[1398/07/17]

معرفی گزیده‌ای از اسناد سازمان ملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی (بخش بیست‌و‌نهم)  

ترجمه و تنظیم: شقایق غنیان (کارشناس اشاعه اطلاعات اسناد کتابخانه مجلس)

 

کتابخانۀ مجلس به عنوان کتابخانۀ واسپاری سازمان ملل متحد، از ماه مه سال 1948، انتشارات و اسناد این سازمان را دریافت می‌کند و تنها مرکزی در ایران است که منابع را به سه زبان رسمی انگلیسی، عربی و فرانسه در اختیار دارد.

بخش اسناد سازمان ملل مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تلاش می‌کند تا جدیدترین گزارش‌ها و انتشارات سازمان ملل متحد را از طریق وب‌سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی معرفی نموده، در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار دهد. بخش پیشین این معرفی‌ها را می‌توانید در بخش بیست‌‌و‌هشتم بخوانید.

 

گزارش جهانی دیده‌بانی آموزش 2019

گزارش جنسیتی: تلاش برای برقراری برابری جنسیتی

سازمان آموزشی، عملی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)2019

 

دسترسی به آموزش پایدار و برابر یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که جهان امروز و آینده با آن روبروست. هدف این است که با ایجاد اطمینان از این که تمام کودکان می‌توانند به مدرسه بروند و افراد بزرگسال در طول زندگی خود از آموزش مداوم بهره‌مند می‌شوند، به همگان مهارت‌های لازم برای کمک به توسعۀ اجتماعی داده شود.

 

آموزش در مرکز اهدافی است که جامعۀ بین‌الملل تا سال 2030 تحقق آنها را برنامه‌ریزی کرده است.  به همین دلیل است که یونسکو ایجاد برابری جنسیتی در آموزش و از طریق آموزش را در اولویت‌های خود قرار داده است. این موضوع دارای دو جنبه است: آموزش دختران و زنان در درجۀ اول یکی از حقوق اساسی انسانی و در عین حال اهرمی مهم برای رسیدن به توسعۀ پایدار و صلح است.

 

برای مدت‌های طولانی، این مسئله تنها از این دیدگاه مورد بررسی قرار می‌گرفت که باید امکان دسترسی برابر به مدارس فراهم شود و این معیاری برای موفقیت یا شکست تلاش‌ها برای وارد کردن زنان و دختران به نظام آموزشی محسوب می‌شد. از این منظر می‌توان گفت که طی بیست سال گذشته شاهد سیر تکاملی قابل توجهی بوده‌ایم.

 

اما حقیقت امر پیچیده‌تر است: اگر چه اختلاف درسطح دسترسی به آموزش میان کشورها وجود دارد، موضوع مهم کنونی این است که با وجود پیشرفت برخی کشورها در دسترسی به آموزش، نابرابری جنسیتی در آموزش همچنان پابرجاست. دختران و زنان، به ویژه با توجه به موقعیت‌های دیگری که با ترک مدرسه به آنها داده می‌شود، باز هم مورد تبعیض واقع می‌شوند.

 

به همین دلیل است که گزارش جهانی به اندیشه و اقدامی گسترده‌تر از دسترسی برابر به نظام آموزشی تأکید دارد. اگر دسترسی به آموزش یک مسئلۀ حیاتی برای توسعۀ پایدار است و لازم است برای ارتقای آن تلاش شود، کار ما بیشتر از تنها محاسبۀ برابری در آمار و ارقام خواهد بود.

 

برای تحقق دسترسی کامل به برابری جنسیتی در آموزش و از طریق آموزش، لازم است مطمئن شویم دخترانی که وارد نظام آموزشی می‌شوند، در مدرسه می‌مانند و از فرصت‌هایی برابر با پسران طی دورۀ آموزشی و در پایان آن بهره‌مند می‌شوند. مدرسه باید مکانی باشد که تفکرات قالبی دربارۀ جنسیت در آن راه نداشته باشد و با چنین رویکردهایی مبارزه شود. این خواسته و مقصودی است که در برنامه‌های مورد حمایت سازمان یونسکو پی‌گیری می‌شود تا اطمینان حاصل شود که دختران در مدارس نه تنها دورۀ آموزشی خود را تکمیل می‌کنند، بلکه به حوزه‌های آموزشی (به ویژه علم و فناوری) دسترسی پیدا می‌کنند.

 

برخی حقایق دربارۀ برابری جنسیتی در آموزش

  • با وجود پیشرفت‌های حاصل شده، تنها دو کشور از هر سه کشور به برابری دسترسی در آموزش ابتدایی، یک کشور از دو کشور به برابری دسترسی در آموزش متوسطه و فقط یک کشور از چهار کشور جهان به برابری در دسترسی در آموزش دبیرستان نائل شده‌اند.
  • برخی مناطق جهان،از جمله آسیای جنوبی و مرکزی پیشرفت بیشتری در این زمینه داشته‌اند که از آن جمله تغییرات در هند مثال‌زدنی است. اما منطقۀ زیر صحرای آفریقا بسیار از برابری جنسیتی در تمام سطوح آن دور است.
  • در کشورهایی که نرخ اتمام دوره‌های ابتدایی و متوسطه در آنها پایین است، عدم بهره‌مندی نسبی دختران، با افزایش فقر بیشتر می‌شود.
  • معیارهای اجتماعی نادرست می‌توانند مانع از تحقق دسترسی به برابری آموزشی شوند، زنان همچنان در جایگاه همسر و ارائۀ خدمات و کارهای مراقبتی مورد تأیید قرار می‌گیرند. بیش از یک چهارم مردم جهان فکر می‌کنند که تحصیلات دانشگاهی برای پسران اهمیت بیشتری دارد. در بیشتر کشورها، دختران دو برابر بیشتر از پسران احتمال دارد که به عنوان کودکان کار در کارهای خانگی و بومی به کار گرفته شوند...

 

 

متن کامل این گزارش به پیوست قابل مطالعه است.

    بازدید:43
    یادداشت ها
    Parameter:304906!model&4732 -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار