کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره هشتم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏8
[1396/05/04]

جلسه: 85 صورت مشروح مجلس روز پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه 1311(6 محرم 1351)  

فهرست مذاکرات

1) تصویب صورت مجلس

2) بیانات آقای طباطبایی دیبا راجع به مسأله صرف اسکناس

3) اظهارات آقای دکتر ملک‌زاده دایر به تسریع تصویب بودجه صحیه کل

4) تذکر آقای وثوق در خصوص منع استعمال لغات خارجی و توضیح آقای افسر

5) تصویب چند فقره مرخصی

6) اعلام انتخاب یک نفر برای نظارت ذخیره مصرحه در قانون مقیاس پول

7) شور و تصویب لایحه معافیت مروارید از حقوق گمرکی

8) شور اول لایحه معافیت مأمورین سیاسی از مالیات انحصار دخانیات

9) شور ثانی لایحه معافیت درخت زیتون از مالیات

10) موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏8

جلسه: 85

صورت مشروح مجلس روز پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه 1311(6 محرم 1351)

فهرست مذاکرات

1) تصویب صورت مجلس

2) بیانات آقای طباطبایی دیبا راجع به مسأله صرف اسکناس

3) اظهارات آقای دکتر ملک‌زاده دایر به تسریع تصویب بودجه صحیه کل

4) تذکر آقای وثوق در خصوص منع استعمال لغات خارجی و توضیح آقای افسر

5) تصویب چند فقره مرخصی

6) اعلام انتخاب یک نفر برای نظارت ذخیره مصرحه در قانون مقیاس پول

7) شور و تصویب لایحه معافیت مروارید از حقوق گمرکی

8) شور اول لایحه معافیت مأمورین سیاسی از مالیات انحصار دخانیات

9) شور ثانی لایحه معافیت درخت زیتون از مالیات

10) موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مجلس یک ساعت و نیم قبل از ظهر به ریاست آقاى دادگر تشکیل گردید.

صورت مجلس روز یکشنبه هیجدهم اردیبهشت ماه را آقاى مؤید احمدى(منشى) قرائت نمودند.

اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده است :

غایبین با اجازه -آقایان : ملک مدنی - آشتیانی - طالش خان - ملک آرایی

غایبین بی‌اجازه - آقایان : تیمورتاش - ناصری - دکتر امیر اعلم - اورنگ - امیر ابراهیمی - میرزا سید احمد بهبهانی - حاج حسین آقا مهدو ی - معتصم سنگ - عبدالحسین خان دیبا - محمدتقی خان اسعد - آقا‌زاده سبزواری - شریعت‌زاده - قوام

دیرآمدگان بی‌اجازه - آقایان : عراقی - اسفندیاری - مسعود ثابتی - حکمت.

[1- تصویب صورت مجلس‏]

رئیس- آقاى دیبا.

طباطبایى دیبا- قبل از دستور.

رئیس- آقاى دکتر ملک‌زاده.

ملک‌زاده- قبل از دستور.

رئیس- آقاى دهستانى.

دهستانى- آقاى امیر ابراهیمى را غایب بى‌اجازه قرائت کردند خواستم عرض کنم که استجازه کرده‌اند.

رئیس- آقاى عراقى.

عراقى- آقاى اسعد به واسطه عملى که کرده‌اند کسل بودند و بنده از مقام ریاست مرخصى ایشان را استجازه کرده بودم دیدم غایب بى‌اجازه نوشته‌اند. خود بنده غیبت خودم را استدعا و استجازه کرده بودم.

رئیس- تصحیح مى‌شود. آقاى وثوق.

وثوق- عرضى ندارم.

رئیس- در صورت مجلس نظر دیگرى نیست(نمایندگان- خیر)

+++

صورت مجلس تصویب شد. در نتیجه ابراز احساسات صمیمانه آقایانى نمایندگان در قتل تأثرآور موسیو دومر رئیس جمهور فرانسه مسیو موگرا وزیر مختار محترم دولت فرانسه از بنده در مجلس ملاقات کردند کتباً و شفاهاً امتنان و احساسات متقابل خودشان را اظهار مى‌کردند و خواستند که بنده مترجم احساسات ایشان در پیشگاه نمایندگان محترم بشوم (صحیح است) این است که این چند کلمه را عرض کرده و با استحضار آقایان رساندم (صحیح است) آقاى دیبا فرمایشى دارید.

[2- بیانات آقاى طباطبایى دیبا راجع به مسأله صرف اسکناس‏]

طباطبایى دیبا- اسکناس‌هاى بانک شاهنشاهى یک صرفى پیدا کرده بانک‌ها و صراف‌ها و کسبه تقریباً صرف کسر مى‌کنند در روزنامه دیروز و دیشب نوشته بود که از طرف دولت اقداماتى شده و موقوف شده است این صرف ولى دیشب و امروز بنده مخصوصاً تلفن کردم به بانک شاهنشاهى و سؤال کردم گفتند هنوز ما این صرف را مى‌گیریم چون این مسأله حقیقتتاً ناصحیح است. از این جهت از طرف دولت باید یک اقدام جدى بشود. بانک شاهنشاهى در یک مدت معنى باید اسکناس‌هایش را جمع کند و معاوضه کند با دولت این دیگر صرف لازم ندارد. بنده از مقام ریاست تقاضا مى‌کنم به دولت تذکر داده شود که در این باب اقدام جدى بکنند بلکه رفع خسارت بکنند.

افسر- صحیح است. بانک مکلف است بانک شاهنشاهى چه حق دارد.

[3- اظهارات آقاى ملک‌زاده نسبت به تسریع تصویب بودجه صحیه کل‏]

رئیس- آقاى ملک‌زاده.

ملک‌زاده- خواستم از کمیسیون بودجه استدعا کنم بودجه کل مملکتى را مورد مطالعه قرار دهند به واسطه این که یک اقدامات صحى که اقدام کردن و خرج آن فورى است منوط به گذشتن بودجه است خواستم این استدعا را بکنم.

رئیس- آقاى وثوق.

[4- تذکر آقاى وثوق در خصوص منع استعمال لغات خارجى و توضیح آقاى افسر]

سید مرتضی خان وثوق- بنده مدتى بود مى‌خواستم یک مطلبى را تذکراً به عرض آقایان برسانم و موقعى نبود امروز موقع به دستم آمد. ماهر قدر که در این مملکت پیشرفت مى‌کنم در تحت توجهات عالیه اعلیحضرت همایونى باید غرور ملى و افتخارات ما هم به آن‌ اندازه پیشرفت کند و مفتخر باشیم به این که مملکت ما امروز دارد به شاهراه ترقى و تمدن مى‌رود و افتخارات ما بیشتر از پیشتر خواهد شد. چیزى را که بنده مى‌خواستم تذکر بدهم این بود که در بعضى از صنایع داخلى که از کارخانه‌هاى اینجا اتخاذ مى‌شود علامت کارخانه که روى آن صنایع مى‌گذارند علامت با خط ایرانى نبوده با خط خارجى است و حتى چند روز در ایامى که بنده به قزوین رفتم آقاى یاسایى رئیس کل تجارت هم تشریف داشتند در کارخانه غفارى که یکى از کارخانه‌جات روغن کشى مهم ایران است و کریس و روغن اتومبیل براى داخله تهیه مى‌کند خیلى هم خوب و بهتر از مال خارجه است آنها را فرستاده بود به طهران تمام آنها را برگردانند به قزوین براى این که گفته بودند علامتى که شما روى این نوشته‌اید بردارید زیرا به خط فارسى بوده و به خط خارجى بنویسید حتى اسم کارخانه غفارى را هم بردارید که اگر باشد بر نمى‌دارند همچنین بعضى صابون‌هاى کارخانه داروگر را هم دیدم که به کلى روى صابون دز اینجا ساخته مى‌شود و علامت کارخانه خودش را ندارد ما تمام این کارها را مى‌کنیم براى این که افتخارات ما زیاد شود و از براى این که بدانیم در مملکت این چیزها نیست علامت آن کارخانه باید براى افتخارات ملى روى آن صنایع و امتعه باشد بنده تذکرى که مى‌دهم براى این است که آن ایرانى یا فروشنده که روغن کریس را از کارخانه غفارى بر مى‌گرداند و مى‌گوید حتماً علامت این را بردار با خط خارجى روى آن

+++

بنویس (آقاى دکتر طاهرى هم تشریف داشتند و شاهدند) و حتى مى‌گوید اسم کارخانه غفارى را هم از روى آن بردارید این حقیقتاً باید مجازات شود زیرا که نسبت به افتخارات داخلى ما لطمه وارد آورده و به اصطلاح از افتخارات داخلى ما کاهیده بنده مى‌بینم مقدارى اسباب و انزجار و یأس بعضى‌ها است که در کارهاى داخلى و ایجاد صنایع تأسیسات و اقدام کنند و این را بنده تذکر مى‌دهم که دولت به این اشخاصى که دارند به صنایع داخلى ما لطمه وارد مى‌کنند یک اقدامات جدى به عمل آورد که بعدها اگر یک اشخاصى پیرامون این جور چیزها و این قبیل وسایل مى‌گردند اقلاً مطابق قانون مجازات مجازات شوند.(صحیح است)

رئیس- آقاى افسر.

افسر- البته با کمال خوش وقتى و تشکرى که از فرمایشات آقاى وثوق دارم خیلى خوشوقتم که این مطالب در مجلس تذکر داده مى‌شود ولى بنده ملتفت نشدم که از طرف کى شده است؟ اگر از طرف نمایندگان رسمى و کارگذاران دولت شده که البته همچو چیزى نباید باشد و اگر یک اشخاصى متفرقه این اقدام را کرده‌اند البته در قانون یک قسمت براى این کار پیش‌بینى شده و یک جریان و مجازاتى دارد یعنى اگر کسى صنایع داخلى را از کار و انتشار بیاندازد در قانون پیش‌بینى شده و جزا برایش معین شده و براى کسانى که خواسته باشند به دسایس اجناس یک کارخانه را از کار بیندازند دو قانون مجازات پیش‌بینى شده مراجعه بفرمایند اگر اشخاص متفرقه هم مخالف امتعه داخلى باشند به نظر بنده اسم‌شان آن قدر لایق نیست که پشت تریبون برده شود اینها نه تاجر اسمشان خواهد بود و نه کاسب خواهند بود نمى‌دانم چه جور مردمى خواهند بود مردمان ولگرد باید باشند که آن قدر احساس نداشته باشند که این گونه چیزها را بنویسند قانون پیش‌بینى کرده است و خاطر مبارک نگران نباشد صاحب کارخانه باید شکایت کند و البته مجازات مى‌دهند.(صحیح است)

[5- تصویب چند فقره مرخصى‏]

رئیس- چند فقره مرخصى از کمیسیون عرایض رسیده قرائت مى‌شود.

1 - خبر مرخصى راجع به آقاى محیط لاریجانى:

نماینده محترم آقاى محیط لاریجانى براى رسیدگى به امور محلى تقاضاى یک ماه مرخصى از تاریخ حرکت نموده‌اند کمیسیون با تقاضاى ایشان موافق و اینک خبر آن را تقدیم مى‌دارد.

رئیس- ایشان بنده را مسبوق ساخته‌اند و رضایت دادند که یک عشر از این براى صرفه‌جویى مجلس که بالنتیجه خرج اثاثیه و تعمیرات مى‌شود به مصرف برسد نظر دیگرى نیست؟(اظهار شد- خیر) آقایانى که موافقتند قیام فرمایند.

(اکثر قیام نمودند)

رئیس- تصویب شد خبر کمیسیون راجع به مرخصى آقاى صفارى یادآورى مى‌کنم عده که رأى دادند به حد نصاب نبود عرض کنم این ارفاق را حتماً آقایان باید بکنند و تابلو را نگاه کنند به حد نصاب رأى بمانند. آقایانى که مرخصى آقاى محیط را با اختصاص عشرش به مصارف داخلى مجلس موافقت دارند قیام فرمایند.

(اکثر قیام نمودند)

رئیس- تصویب شد.

2 - خبر کمیسیون راجع به مرخصى آقاى صفارى‏

نماینده محترم آقاى صفارى براى رسیدگى به امور محلى تقاضاى یک ماه مرخصى از تاریخ حرکت نموده‌اند کمیسیون با تقاضاى ایشان موافق و اینک خبر آن را تقدیم مى‌دارد.

رئیس- آقاى صفارى هم همین طور ایشان بنده را مسبوق کرده‌اند که یک عشرش را براى صرفه‌جویى مجلس اختصاص داده‌اند. آقایانى که موافقت دارند قیام فرمایند.

(اغلب برخاستند)

رئیس- تصویب شد.

3- خبر کمیسیون راجع به آقاى اعظم.

نماینده محترم آقاى اعظم زنگنه براى رسیدگى به امور محلى از تاریخ حرکت تقاضاى بیست روز مرخصى نموده‌اند کمیسیون با تقاضاى ایشان موافقت و اینک خبر آن را تقدیم مى‌دارد.

+++

رئیس- ایشان هم همین طور آقاى دیبا.

طباطبایى دیبا- سابقاً این طور معمول بود در اجازه‌ها که به تصویب مجلس مى‌رسید و کمیسیون هم تصویب مى‌کرد یک عشر از حقوق آقایان نمایندگان به امور خیریه تخصیص داده مى‌شد مثلاً فرض بفرمایید براى مریض‌خانه حضرت عبدالعظیم و غیره ولى بنده با این ترتیب که براى صرفه‌جویى اختصاص داده شود مخالفم. البته خود آقایان مسبوقند که این قبیل چیزها باید به مصارف خیریه برسد(فاطمى- صحیح است) مجلس البته یک محلى خودش براى مخارجش دارد.

رئیس- عرض کنم مصارف خیریه به نظر بنده مبرزتر و ظاهرتر از آن دیده نمى‌شود که در بنایى و کارهایى که پول آن عاید فقرا مى‌شود نصیب گردد و مصرف شود به علاوه آن مثال معروف در نظرمان خوب مجسم است که چراغى که به خانه رواست آقایانى که با مرخصى آقا موافقند قیام فرمایند.(اکثر قیام نمودند) تصویب شد.

[6- اعلام انتخاب یک نفر براى نظارت ذخیره مصوبه در قانون مقیاس پول‏]

رئیس- لازم است خاطر آقایان را مستحضر کنم که انتخاب آقاى حاج امین را قبلاً اعلان کرده بودیم براى نظارت در ذخیره پول مملکتى و براى دفعه اخیرى که رأى گرفتیم از 97 نفر آراء مأخوذه آقاى ارباب کیخسرو 46 رأى دارند بنابراین با اکثریت نسبى(چون در مرتبه سوم بوده است) براى نظارت انتخاب شده‌اند.

[7- شور و تصویب لایحه معافیت گمرکى مروارید]

رئیس- خبر کمیسیون اقتصاد ملى راجع به معافیت مروارید از حقوق گمرکى مطرح است.

خبر کمیسیون‏

کمیسیون اقتصاد ملى راپورت سابق خود را راجع به معافیت مروارید را از عوارض ورودى و صدورى مطرح و عیناً براى شور دوم در مجلس شوراى ملى تصویب مى‌نماید.

رئیس- ماده واحده مورد تصویب قرائت مى‌شود:

ماده واحده- ورود و صدور کلیه مرواریدى که در خلیج فارس صید مى‌شود از هر نقطه چه داخله و چه خارجه به بنادر و جزایر ایران از مقررات قانون انحصار تجارت آزاد است و نیز ورود و صدور مروارید از پرداخت هر گونه حقوق و عوارض معاف مى‌باشد و فقط صادر کنندگان مکلفند که در موقع صدور اظهارنامه معمولى گمرکى را تسلیم نمایند.

رئیس- ماده واحده مطرح است آقاى کازرونى.

کازرونى- موافقم.

رئیس- آقاى فهیمى.

فهیمى- موافقم.

رئیس- مخالفى نیست(نمایندگان- خیر) آقایان موافقین ورقه سفید خواهند داد.

(اخذ و استخراج آراء به عمل آمده هفتاد و نه ورقه سفید تعداد شد)

رئیس- عده حاضر در موقع اعلام رأى 91 نفر با کثریت 79 رأى تصویب شد.

اسامی رأی دهندگان- آقایان : فتحعلی خان بختیار - ملک مدنی - هزار جریبی - حاج محمدرضا بهبهانی - اقبال - حیدری - دهستانی - آقا سید محمد محیط - لاریجانی - محمدعلی میرزا دولتشاهی - اسکندری - رضا قلی خان باستانی - طباطبایی وکیلی - فرشی - میرزا علی چایچی - فتوحی - شریفی - صفاری - مژده­ای - اورنگ - رهبری- حاج علی اکبر امین - میرزا محمدعلی خان تربیت - سهراب خان ساکینیان - سید کاظم یزدی - بیات ماکو - میرزا صادق خان اکبر - دکتر ضیایی - خواجوی - امیر تیمور - دبستانی کرمانی - دکتر لقمان - دکتر ملک‌زاده - افسر - حکمت - اسمعیل خان قشقایی - میرزا محمد حسین نواب - میرزا فتح­الله خان فزونی - مؤید احمدی - اعتبار - ابوالحسن خان پیرنیا - بوشهری - محمد ناصرخان قشقائی - طباطبایی دیبا - ثقة­الاسلامی - طهرانچی - مولوی - دشتی - مخبر فرهمند - ملک‌زاده­ آملی - امیر عامری - مسعودی خراسانی - لیقوان - میرزا اسدالله فقیه - وهاب‌زاده - سید مرتضی وثوق - میرزا محمدخان وکیل - حبیبی - جمشیدی - حسنعلی میرزا دولتشاهی - دکتر احتشام - ایزدی - دربانی - میرزا حسین خان افشار - احتشام‌زاده - امیر دولتشاهی - کازرونی - مقدم - بنکدار - معتضدی - کفایی - علی خان اعظم زنگنه - مسعود ثابتی - امیر حسین خان بختیاری - دکتر شیخ - حسینقلی خان نواب - مفتی - آخوند یار علی - میرزا یانس.

+++

[8- شور لایحه معافیت مأمورین سیاسى از مالیات انحصار دخالیات‏]

رئیس- خبر کمیسیون قوانین مالیه راجع به معافیت مأمورین سیاسى از پرداخت حقوق انحصار دخانیات:

خبر کمیسیون‏

کمیسیون قوانین مالیه لایحه نمره (42473) دولت را راجع به معافیت مأمورین سیاسى خارجه مقیم ایران از پرداخت حقوق انحصار دخانیات با حضور آقاى وزیر مالیه مطرح نموده در نتیجه ماده واحده پیشنهادى دولت را عیناً تصویب نمود و اینک خبر آن را براى شور اول تقدیم مى‌نماید.

رئیس- عین ماده واحده پیشنهادى دولت.

ماده واحده- وزارت مالیه مجاز است اجناس دخانیه را که براى مصرف شخصى نمایندگان سیاسى خارجه مقیم ایران وارد شده و مى‌شود به شرط معامله متقابله از پرداخت حقوق انحصار دخانیات معاف نماید. تعیین میزان مصرف سالیانه که مشمول این معافیت مى‌شود به موجب تصویب هیئت وزرا خواهد بود.

رئیس- آقاى مهدوى.

مهدوى- بنده شبى که بودجه در اینجا مى‌گذشت اجازه خواستم که این قسمت را بگویم با مراقبت کاملى که مقام ریاست در حفظ تنظیمات دارند به عقیده بنده خوب است تذکر بدهند که دولت بیشتر مراقبت بکند در قسمت لوایحى که مى‌آید همیشه معمول بود که از طرف دولت یک نفر مدافع در اینجا بود و الا این ترتیب بر خلاف است.

رئیس- امروز در کلیساى کاتولیک مجلس تذکرى براى مسیو دومر رئیس جمهور فرانسه بوده است و دولت از نظر تشریفات و شرکت در سوگوارى اخلاقاً مجبور بوده است آنجا باشد و علت نبودن هیئت دولت استثنا امروز براى این بوده است به علاوه مخبر نیرومندى مثل آقاى فهیمى براى مدافعه فرمایشات سرکار هستند. آقاى دیبا.

دیبا- بنده با ماده واحده موافقم ولى مصرف شخصى خیلى کلمه مجملى است ممکن است مصرف شخصى یک مقدار زیادى باشد عقیده بنده این است که اگر ممکن بود براى این مصرف شخصى یک مقدارى معین کنند بهتر است و الا مصرف شخصى ممکن است که یک مقدار خیلى کلى بوشد و بىجهت موجب خسارت دولت بشود.

مخبر- (آقاى فهیمى)- مصرف استعمال اجناس دخانیه براى سفارتخانه‌ها یک چیز عمده نیست و به علاوه چه طور مى‌شود تعیین کرد که براى هر سفارتخانه چقدر مى‌شود و به علاوه یک سفارتخانه هم که نیست و همین قدر که نوشتیم که به تصویب هیئت وزرا باشد طورى خواهد شد که البته هم ملاحظه نزاکت بشود و هم منظور آقا تأمین شود به نظر بنده همین کافى است.

رئیس- آقاى اعتبار.

اعتبار- بنده عرضى ندارم.

رئیس- آقایانى که با ورود در شور دوم این لایحه موافقت دارند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

[9- شور دوم لایحه معافیت درخت زیتون از مالیات‏]

رئیس- خبر کمیسیون قوانین مالیه راجع به مالیات درخت‌هاى زیتون از مالیات ماده واحده.

ماده واحده- دولت مجاز است کلیه اشجار زیتون را که از سال 1307 کاشته شده یا بعداً غرس شود تا آخر سال 1326 از تأدیه مالیات معاف دارد.

رئیس- آقاى اعتبار.

اعتبار- بنده مى‌خواستم بپرسم از تاریخ 1307 چرا اگر یک عمل مفیدى است چرا به ماقبلش نمى‌برند و اگر جهت دیگرى دارد توضیح بفرمایند که ما مسبوق بشویم.

مخبر- اگر چه ممکن بود که آقاى اعتبار از بنده سؤال مى‌کردند و بنده هم جواب خدمت‌شان عرض مى‌کردم ولى براى این که شاید آقایان دیگر هم توضیح بخواهند عرض مى‌کنم در لایحه دولت نوشته شده بود از سه سال قبل تا بیست سال این موضوع در کمیسیون یک قدرى محل مذاکره شد از سه سال قبل به مناسبت مساعدت‌هایى که دولت کرده است شروع کرده‌اند به کاشتن درخت زیتون و تا بیست سال هم دولت در نظر گرفته که این درخت‌هاى زیتون از

+++

مالیات معاف باشد و این اشتباه مى‌شد که آیا بیست سال را از این تاریخ به بعد است یا این که هر وقت بکارند تا بیست سال و یا از چه تاریخ نظر دولت این بود که از سه سال قبل تا بیست سال باشد ولو این که آخر بیست سال حالا یا نوزده سال دیگر یعنى بالاخره تا 326 دولت معافیت خواهد داد تکلیف بعد را بعد معلوم مى‌کند براى این که مطلب واضح باشد که دولت در نظر دارد مساعدت بکند این طور با وزارت مالیه موافقت شد که نوشته شود از اول 1307 تا آخر 1326 یعنى آن بیست سال را که دولت مى‌خواهد از مالیات معاف بدارد بعد اگر لازم شد تصمیم دیگرى بگیرد خواهند کرد عجالتاً این مدت را کافى مى‌داند.

رئیس- آقاى دیبا.

طباطبایى دیبا- بنده عقیده‌ام این است که آن ترتیب اولى بهتر از این ترتیب بود ترتیب اولى این بود که درخت زیتون تا بیست سال معاف باشد ولى اینجا تاریخ معین شده است تا 326 مثلاً اگر فرض کنیم یک کسى آمد 325 درخت زیتونى کاشت حقیقتاً معافیتش یک سال است و مقصود دولت از این لایحه این است که کاشتن درخت زیتون ترویج بشود پس به عقیده بنده اگر نوشته شود درخت زیتون از موقع کاشتن تا بیست سال یا پانزده سال تا یک مدت معینى معاف است بهتر از این ترتیب است و الا این ترتیب یک ارفاقى نیست براى آن کسانى که بعد مى‌کارند.

رئیس- آقاى فاطمى.

فاطمى- این مطالبى را که آقایان فرمودند نه مقصود دولت بوده و نه مقصود کمیسیون از نقطه نظر ارفاق به زیتون کار خوب است که هر درختى که مى‌کارند تا بیست سال معاف شود ولى این در عمل دچار اشکال مى‌شود براى این که بین مأمورین مالیه و مردم اختلاف پیدا مى‌شود که این درخت پانزده سالش است 20 سالش است چقدر است و یک مشکلى بر مشکلات زارعین و مردم علاوه مى‌شود عجالتاً مقصود این است که در این بیست سال یک تشویقى بشود و این که 1307 را مأخذ گرفته‌اند(که آقاى اعتبار‌الدوله اعتراض کردند که چرا) براى این است که در آن موقع ممیزى به عمل آمده و مى‌خواهند از وقتى که ممیزى شده تا بیست سال معاف باشد و اگر آن طورى که آقایان مى‌فرمایند بکنیم درست است که صورت ظاهر یک منافعى ممکن است داشته باشد ولى در عمل دچار اشکال مى‌شود و اختلاف پیدا مى‌شود بین مأمورین مالیه و زارعین که آیا ده سال است یا پانزده سال است.

رئیس- آقاى کازرونى.

کازرونى- موافقم.

رئیس- آقاى دکتر طاهرى.

دکتر طاهرى- به نظر بنده اشکالى که آقاى دیبا فرمودند وارد است و این ترتیبى که نوشته شده نمى‌شود برایش فلسفه تصور کرد وقتى که مى‌خواهند یک قانونى وضع کنند باید از روى ملاک و مأخذى باشد مثلاً در فلان مزرعه غرس درخت توت سه سال معاف باشد این ترتیب یک فایده داد و براى این که مثلاً تشویق بشوند یا فلان مزرعه را که آباد مى‌کنند تا پنج سال معاف باشد براى این که در مقابل زحمتى که مى‌کشند تشویق از آنها بشود ولى این قضیه که مى‌گویند از سه سال پیش یعنى از 307 تا 326 هر چه غرس بشود معاف باشد اگر چنانچه در بیست و چهار درخت غرس بشود تا دو سال معاف است آن وقت که اصلاً عایداتى ندارد.(نمایندگان- صحیح است)(دشتى- طبعاً معاف است) معنایش این است که اگر پانزده سال دیگر غرس کنند پنج سال مانده است و این خودش معاف است زیرا که در آن وقت عایداتى ندارد پس این قانون به طورى که نوشته شده اصلاً فلسفه ندارد بهتر این است که بگویند درخت زیتون از سالى که غرس مى‌شود تا ده سال معاف باشد آقایان که مسبوق هستند که درخت زیتون تا جه مدتى ثمر مى‌دهد تا آن مدت مثلاً ده سال پانزده سال معاف باشد(افسر- کمتر از ده سال بارور

+++

نمى‌شود) تا هر سالى که بارور مى‌شود تا پانزده سال و هر چه که مى‌شود براى این که این معنى ندارد.

رئیس- آقاى فاطمى.

فاطمى- بنده تعجب مى‌کنم معلوم مى‌شود که توجهى به عرض بنده نفرمودند می‌فرمایید خوب بود در قانون نوشته مى‌شد که هر درخت زیتونى که کاشته شود مثلاً تا ده سال معاف باشد بنده عرض مى‌کنم این به ضرر زارعین و مردم است چرا؟ براى این که درخت یک علامتى پیدا نمى‌کند که معلوم باشد چند سال است کاشته شده است و آن قدر هم زارعین و مأمورین ما عالم و متبحر نیستند که درخت را که نگاه بکنند بفهمند چند سال دارد 20 ساله است یا 7 ساله به علاوه تماماً این حرف‌ها براى چیست این در نتیجه فشارى نبوده که به دولت و وزارت مالیه وارد آمده باشد که این لایحه را بیاورند دولت از نظر تشویق زارعین و فلاحین فقط مقصودش این است که در یک مدت 20 ساله این مالیات را از مردم نگیرند فقط قصد این است نه زیادتر نه کمتر و الا این مذاکراتى که آقا مى‌فرمایند فرد فرد در کمیسیون با آقاى وزیر مالیه کردند آقاى وزیر مالیه هم مى‌فرمودند که اگر این اشکالات وارد شود من تقاضاى استرداد لایحه را مى‌نمایم مقصود ما این است که در ظرف 20 سال یک تشویقى از زارعین بشود حالا به نظر آقایان طور دیگرى مى‌رسد ممکن است اصلاً رأى داده نشود.

رئیس- آقاى ملک مدنى‏

ملک مدنى- عرض کنم اینجا در لایحه قید شده از 1307 در این مدت چهار سال لابد مالیه یک عملى کرده از این درخت‌هاى زیتون یک مالیاتى گرفته است بنده خواستم استدعا کنم که بفرمایند که تکلیف مالیاتى که در این چهار سال گرفته‌اند چه مى‌شود در لایحه مبهم است از سال 1307 چه کار کرده‌اند بنده در شور اول هم عرض کردم که این باید معلوم شود که اگر چیزى گرفته شده پس بدهند.

مخبر- درخت‌هایى که سه سال پیش کاشته شده است آنها هنوز محصولى ندارد که چیزى از آن گرفته شود درخت زیتون خیلى دیر محصول مى‌دهد و آنها را که مالیه ممیزى کرده و مالیات مى‌گیرند آنهایى است که از سابق مى‌گرفته‌اند و محصول داشته است درخت‌هاى سه سال پیش هنوز به ثمر نرسیده است مى‌فرمایید که مالیات را پس بدهند آن درخت‌هایى که محصول مى‌داده یعنى درخت‌هاى پانزده ساله و بیست ساله است که مالیاتش را خواهند داد ولى آنهایى که سه سال قبل کاشته‌اند به این زودى محصول ندارند که مالیات بدهند.

رئیس- آقاى وثوق.

وثوق- ایرادى که آقاى دیبا و آقاى دکتر طاهرى فرمودند با جوابى که آقاى فهیمى الان فرمودند به کلى متضاد است(دشتى- باید هم متضاد باشد چون ایشان مخبرند) اگر اشجار زیتون تا مادامى که به ثمر نرسیده است از مالیات معاف است دیگر به چه مناسبت ما روغن چراغ ریخته را وقف امامزاده کنیم و بگوییم که تا بیست سال اشجار زیتون که غرس مى‌شود معاف کنیم و اگر چه در قانون قید شده است که هر کس غرس اشجار زیتون کرد باید مالیات بدهد این را توضیح بدهید اگر این طور است درخت زیتونى که غرس کرده‌اند از 3071 تا به حال از آنها مالیاتى گرفته‌اند یا نه اگر گرفته‌اند باید پس بدهند خیلى خوب اگر این شکل نبوده است تنظیمش این طور که مى‌فرمایید که از سالى که اشجار زیتون ثمر مى‌دهد پنج سال یا ده سال از مالیات معاف باشد این یک ملاکى است و الا تا بیست سال از سالى که کاشته‌اند از مالیات معاف باشد این هیچ منتى نیست که ما به گردن مردم بگذاریم(صحیح است).

مخبر- اما این که فرمودند که فرمایشات آقاى دیبا متضاد بود با عرایض صحیح است براى این که ایشان مخالف بودند و بنده موافق بودم(خنده نمایندگان) اما راجع به درخت‌ها که فرمودید ملاحظه مى‌فرمایید که بیست سال معاف شده است فرض کنید

+++

که بعد از هفت سال، هشت سال اگر به ثمر رسید دوازده سال دیگر معاف مى‌شود و همین طور هرچه دیرتر غرس درخت زیتون بکنند باز تا یک مدتى تا سال 1326 معاف است از مالیات و بنابراین ماده که محل نظر است خوب تنطیم شده است و گمان مى‌کنم رعایت همه این قسمت‌ها شده است.

رئیس- آقاى فرشى.

فرشى- بنده اصلاً به مالیات زیتون مخالفم مالیات زیتون یکى از مالیات‌هاى قدیمى است که متأسفانه در ضمن الغا مالیات‌هاى صنفى از نظر محو شد. بنده عرض مى‌کنم که چه علت دارد که زیتون مالیات بدهند ولى بادام ندهد. (افشار- از بادام هم مى‌گیرند) زردآلو ندهد این یکى از محصولات صادراتى ما است که تأمین صادرات ما را مى‌کنند در قدیم آمده‌اند براى این که در جنوب از درخت خرما مالیات مى‌گرفته‌اند در شمال هم از درخت زیتون خواسته‌اند مالیات مى‌گرفته‌اند در شمال هم از درخت زیتون خواسته‌اند مالیات بگیرند بنده عقیده‌ام این است که این قانون ابداً تشویق نمی‌کند فلاحین را و در نتیجه یک مرافعه و کشمکش بین مأمورین مالیه و آن کسى که درخت زیتون کاشته است شامل این معافیت هست یا نه و اصلاً این مالیات چیز مهمى نیست که در بودجه ما آن قدر تأثیر داشته باشد و تعادل بودجه به هم بخورد بنده عقیده‌ام این است که اصلاً مالیات درخت زیتون به کلى معاف بشود. (صحیح است) و اگر دولت از این راه یک ضررى دارد از راه دیگرى بگیرد و از باغات به طور ممیزى و برآورد تخمین یک چیزى بگیرد. عرض کنم زیتون با بادام چه فرق دارد که بادام معاف باشد و این ترتیب یک تولید اشکالى مى‌کند که تعیین آن مشکل است براى این که نمى‌توانند بروند درخت زیتون را بشکافند و ببینند که این به آن سن رسیده است که مالیات بدهد یا نرسیده است و آیا این درخت زیتون به سن بلوغ رسیده است یا خیر و باید مالیات بدهد یا ندهد باید این مالیات اصلاً از بین برود و مردم درخت زیتون بکارند و متأسفانه ما یک اراضى کمى داریم که صالح است براى این کار و فقط در سال یک مقدار کمى از این محصول مى‌دهد فقط قسمت گیلان و مازندران است اصلاً این مالیات به عقیده بنده باید ملغى شود و در این باب پیشنهادى هم عرض کرده ام.

رئیس- آقاى فاطمى.

فاطمى- از فرمایشات آقاى فرشى من تعجب مى‌کنم اگر کسى دیگرى بود که از زراعت اطلاع و بصیرتى نداشت من تعجب نمى‌کردم آقا مى‌فرمایند که چرا زردآلو مالیات ندارد و بادام مالیات ندارد و درخت زیتون باید مالیات بدهد اینها تمام مالیات دارند املاک را وقتى ممیزى مى‌کنند هر جور عوایدى که درش هست این عواید را یکى یکى جمع مى‌کنید.(فرشى- به اسم بادام نیست عرض کردم به اسم باغات ممکن است) و از جمع مالیات مى‌گیرند منتها این است که در رشت و مازندران یکى از عوایدى که هست و عواید ملک که تشکیل مى‌شود یکى از آن عواید زیتون است و اینجا از نقطه‌نظر این که زیتون را زیادتر بکارند و بیشتر بکارند این یک چشمه عایدات را مى‌خواهند از مالیات در ظرف بیست سال معاف بدارند و الا چطور سایر محصولاتى که هست مالیات مى‌دهد وقتى که املاک را ممیزى مى‌کنند تمام عایدات را در نظر مى‌گیرند و از کلیه عایدات مالیات مى‌گیرند و هیچ کدام را موضوع نمى‌کنند پس در این صورت این ایراد هم به هیچ وجه وارد نبود در اینجا و فقط دولت خواسته است یک تشویقى بکند از اشخاصى که درخت زیتون مى‌کارند.

جمعى از نمایندگان- کافى است- بعضى دیگر- کافى نیست بگذارید صحبت بشود.

رئیس- آقاى طهرانچى.

طهرانچى- عرض کنم که بنده تصور مى‌کنم که فرضاً نظرى که آقاى فرشى دارند بر این که به کلى معاف بشود این که در لایحه دولت قید نشده است و دولت موافق نیست یا به کلى معاف بودن زیتون (افشار- نباشد) و دلیلى هم که اینجا دارد این است که اینجا نوشته‌اند در ظرف

+++

بیست سال معاف باشد فایده هم دارد که در ظرف بیست سال معاف باشد براى این که اگر به فرمایش حضرتعالى به کلى معاف باشد این خوب نیست و آن وقت منظور دولت هم تأمین نمى‌شود چرا؟ به دلیل این که تا بیست سال معاف است اگر از حالا غرس کند براى همان استفاده از معافیت این خودش یک نوع تشویقى است مخصوصاً در قسمت زارعین و اگر محدود به بیست سال نباشد ممکن است هیچ وقت غرس نکند براى این که مدت دارد و این خودش یک نوع تشویقى است براى ازدیاد این محصول چون مى‌دانند که اگر حالا غرس بکنند تا بیست سال دیگر معاف خواهند بود و زودتر سعى مى‌کنند غرس بکنند و بالاخره این عمل به اقتصاد مملکت کمک مى‌کند و اگر مدت غیر از این باشد شاید هیچ وقت این فکر عملى نشود.

رئیس- آقاى افسر.

افسر- عرایض بنده گفته شد.

رئیس- آقاى اورنگ.

اورنگ- عرض کنم که اولاً ملاحظه بفرمایید که چرا این لایحه را به مجلس آورده است(دشتى- شما موافقید یا مخالف) عرض مى‌کنم حالا و ثانیاً چرا ما در موضوع لایحه بحث مى‌کنیم بدیهى است که ما براى خاطر ازدیاد یک محصولى که این محصول خیلى مفید است. و عوایدى دارد براى مملکت ما مى‌خواهیم این محصول در مملکت زیاد بوشد این نظریات است دولت هم روى همین نظر و براى ازدیاد این محصول یک ارفاقى قائل شده است که روى این ارفاق در روى این تسهیل رعایا رغبت بکنند که این محصول را در مملکت‌ها زیاد بکنند ولى مقدمه باید ما یکایک مسبوق باشیم به طرز این محصول این درخت از اول که مى‌کارند مثل درخت زردآلو مثل درخت بادام مثل سایر اشجار میوه‌دار نیست سایر اشجار میوه‌دار یک سال، دو سال، سه سال پس از کاشت ثمر مى‌دهد ولى درخت زیتون این طور نیست خیلى خوب که آن را بکارند و زمین هم خیلى مستعد باشد و خیلى خوب که مراقبت بکنند سال دهم محصول مى‌دهد سال دهم در صورتی که خوب مراقبت بکنند سال دهم محصول می‌دهد سال دهم در صورتی که خوب مراقبت بکنند مقدار کمى محصول مى‌دهد ده سال کامل به شرط این که مراقبت کامل بشود به جهت این که اگر مراقبت کامل نشود اصلاً به موقع ثمر نمى‌رسد که ثمر بدهد اگر ما همچو فرض کنیم که از حالا تا سى سال دیگر زیتون را از مالیات معاف بداریم معنى این عبارت و معنى این فراز و جمله چه مى‌شود حالا امروز فرض کنید به مجرد این که این قانون گذشت بنده رعیت یک درخت کاشتم یا صد درخت کاشتم این در امسال تا ده سال دیگر ما اشخاصى که امسال درخت کاشته‌ایم ثمر نداریم از بعد از ده سال تا بیست سال (که شما این مدت را در قانون گذاشته‌اید) ثمر ندارد (یک نفر از نمایندگان- باز هم ندارد) فرض کنید آقا مطلب را بیابید آن مدت سى سال را هم که ما قرار بگذاریم که در عرض سى سال ما از درخت زیتون مالیات نگیریم آن کسى که بیست و پنج سال بعد از امسال درخت زیتون مى‌کارد آن تکلیفش چه مى‌شود؟ او فقط پنج سال معاف است پس آن منظور ما را تأمین نمى‌کند ما مى‌خواهیم درخت زیتون در خاک ایران خیلى کاشته شود که آن منظور ما را تأمین کند نه این که ما را دور کند از آن منظورى که داریم و آن منظورى که موجب شده است که دولت این لایحه را بیاورد و ما در اطرافش بحث کنیم حالا آقایان بیایید موافقت کنید با بنده و این عرض مرا به هر شکلى که مقتضى است قبول کیند که درخت زیتون و کاشتن درخت زیتون را از مالیات معاف کنیم و روغن زیتون را بهش مالیات ببندیم(افشار- چرا؟) یک مثقال روغن زیتون بى‌مالیات فروخته نشود اما کاشتن درخت زیتون کلیتاً بى‌مالیات باشد که رعایا هم از امسال تا صد سال دیگر رغبت داشته باشند که این درخت را بکارند.

جمعى از نمایندگان- صحیح است- احسنت.

+++

جمعى از نمایندگان- پیشنهاد بدهید.

اورنگ- پیشنهاد مى‌کنم.

رئیس- پیشنهادات قرائت مى‌شود:

پیشنهاد آقاى فرشى‏

این بنده پیشنهاد مى‌کنم درخت زیتون اساساً از تأدیه مالیات ابدیاً معاف شود.

اورنگ- صحیح است- صحیح است.

رئیس- پیشنهاد آقاى دشتى:

بنده پیشنهاد مى‌کنم ماده واحده این طور نوشته شود: عموم درخت‌هاى زیتون از ادا مالیات معاف خواهند بود.

اورنگ- باز هم صحیح است مطلب یکى است عبارت فرق دارد یک معنى است به دو عبارت.

رئیس- پیشنهاد دیگرى است از طرف چند نفر از آقایان پیشنهاد مى‌کنیم که اشجار زیتون به کلى از مالیات معاف باشد. دکتر سمیعى- مژدهى- صادق اکبر.

رئیس- آقاى فرشى.

فرشى- گمان مى‌کنم که آقایان نمایندگان غالباً با این پیشنهاد بنده موافقت داشته باشند از آن طرف هم گمان مى‌کنم که براى دولت هم چیز مهمى نباشد تمام این مالیات از هفتصد تومان تجاوز نمى‌نماید دولت براى هفتصد تومان بى‌جهت این کار را نکنند اگر این قسمت محدود باشد به یک مدتى منظور از بین مى‌رود و خوب است که به کلى از مالیات آن صرف‌نظر کنند و آن وقت بعد از ده سال بیست سال دیگر خواهند دید که چقدر درخت زیتون در مملکت زیاد خواهد شد.

رئیس- آقاى فاطمى.

فاطمى- بنده مى‌بینم که یک چیزى در مجلس مطرح شده است و وضعى پیدا شده است که ممکن است فردا بنده پیشنهاد کنم و نماینده‌هاى اصفهان هم امضاء کنند که بادام از مالیات معاف باشد.

بعضى از نمایندگان- خیر آقا این قیاس مع‌الفارق است.

فاطمى- خیر عیناً همین طور است به علاوه بنده اینجا براى استحضار خاطر آقایان مجبورم این تذکر را بدهم این مذاکرات در کمیسیون هم شد ولى آقاى وزیر مالیه موافقت ننمودند این طرز پیشنهاد آقایان و اگر خود آقاى وزیر مالیه بودند و احساس مى‌کردند که اکثریت آقایان میل دارند به این پیشنهاد آقایان رأى بدهند این لایحه را استرداد مى‌کردند.

اورنگ- رأى بگیرید به این پیشنهاد

رئیس- پیدا کردن قدر مشترک جامع ممکن است. فرضاً هم مجلس رأى بدهد به قابل توجه بودن پیشنهاد آقاى فرشى پیشنهاد به کمیسیون اعاده مى‌شود عجالتاً عملى به طور قطع انجام نمى‌یابد که براى شما نگرانى تولید کند.

رئیس- آقاى دشتى.

دشتى- عرض کنم که اساساً یک عده زیادى از مردم معتقدند که مالیات مستقیم گرفته نشود و هر قدر که مالیات را غیر مستقیم بگیرند بهتر است و مالیات مستقیم را بردارند شاید ما در امسال هفت میلیون هشت میلیون مالیات غیر مستقیم براى مردم وضع کردیم و صداى مردم هم هیچ بلند نشد. پس بنابراین این یک ترکیبى است که گمان مى‌کنم تمام مردم عاقل این مملکت و تمام ملل با آن موافقند در این میان مالیات مستقیم یک مالیات زیتون است که اگر ما سر و ته این مالیات را ببینیم چقدر است خجالت مى‌کشیم که دو ساعت وقت مجلس را تلف کند براى این مالیات آن وقت آقاى فاطمى رئیس کمیسیون قوانین مالیه پا شوند و بگویند اگر وزیر مالیه بفهمد پس مى‌گیرد وزیر مالیه مختار است عرض کنم آقا مجلس آزاد است در فکر کردن(صحیح است) وکلا هم هر فکرى که دارند و به نظرشان مى‌رسد اظهار نظر و عقیده مى‌کنند(صحیح است) اگر مجلس خواست و میل کرد اگر اکثریت مجلس اراده کرده که زیتون از مالیات معاف باشد رأى مى‌دهد خواه وزیر مالیه خوشش بیاید یا نیاید (صحیح است) عرض کنم حالا خودمان مى‌خواهیم این مسأله را حل کنیم که ببینیم که این مسأله صحیح است یا نه؟ عرض کنم آمده‌اند درخت زیتون را در بیست

+++

سال از مالیات معاف کرده‌اند اولاً سر و ته این مالیات شاید پنج هزار تومان ده هزار تومان بشود.(نمایندگان با همهمه- هفتصد تومان است) بسیار خوب اجازه بفرمایید یک مالیاتى که تقریباً هفتصد تومان مى‌شود این قابل این را ندارد که یک ساعت درش بحث شود و از آن طرف هم مخبر کمیسیون و هم رئیس کمیسیون قوانین مالیه فرمودند که دولت میل دارد غرس اشجار زیتون را تشویق کند خوب وقتى که مى‌خواهد باید به کلى مالیات را ازش بردارند رفیق محترم بنده آقاى طهرانچى اظهار کردند که اگر بیست سال معافیت دادید تشویق مى‌شوند و زیاد مى‌کارند ولى اگر مطلقاً معاف باشند تشویق نمى‌شوند بنده این را نفهمیدم (خنده نمایندگان) بنده استدلال ایشان را وارونه معنى مى‌کنم مى‌گویم مطابق استدلال ایشان اگر مثلاً مدت را پنج سال قرار بدهند به دلیل ایشان بیشتر مى‌کارند یعنى روى استدلال ایشان اگر چنانچه در بیست سال پنج هزار درخت زیتون مى‌کارند در پنج سال باید یک میلیون بکارند مطابق استدلال ایشان بنده نمى‌دانم چطور مى‌شود؟! در این مدت تمام زارعین و مردمان گیلان و مازندران کارشان را ول مى‌کنند و مى‌آیند درخت زیتون مى‌کارند؟! این منطق به کلى وارونه است و به عقیده بنده هیچ دلیلى ندارد براى این که حالا که دولت معتقد است که غرس و ازدیاد زیتون خوب است و مفید است براى این مملکت و مى‌خواهد تشویق بکند و لایحه براى این کار آورده است اصلاً درخت زیتون را از مالیات معاف کند(صحیح است) و بنده گمان مى‌کنم که اگر آقایان نمایندگان هم رأى بدهند به این پیشنهاد نه آسمان به زمین مى‌رود و نه زمین به آسمان مى‌رود و نه به بودجه مملکت لطمه وارد مى‌آورد.

فهیمى(مخبر کمیسیون قوانین مالیه)- آقاى دشتى در ضمن فرمایشات‌شان اظهار فرمودند خوب است مالیات‌هاى مستقیم را به تدریج برداریم و مالیات غیر مستقیم بگذاریم به جاى آنها بهتر است(دشتى- بنده همچو حرفى نزدم) توجه بفرمایید بهتر است.

(دشتى- شما خیال مى‌کنید. بنده چنین مطلبى نگفتم)

فرمودید خوب است مالیات ارضى موقوف شود غالباً این صحبت مى‌شود که مالیات‌هاى غیر مستقیم را کمتر احساس مى‌کنند یعنى مثل این که یک کسی را با کلر فرم و اتر بی‌هوش کنند و بعد قطعه قطعه‌اش بکنند بگویند این که حس نمى‌کند ملتفت نمى‌شود و این بهتر است که در حال گوش یک سوزن بهش بزنیم مالیات غیر مستقیم هم همین طور است. الان که زندگانى را گران کرده است همان تأثیرات و عکس‌العمل مالیات‌هاى غیرمستقیم است و الا چطور مى‌شود گفت که کسى حس نمى‌کند (دشتى- بنده نگفتم) مالیات مستقیم چون مستقیماً به عایدات اشخاص تحمیل مى‌شود البته منصفانه‌تر است یک کسى که عایدى دارد مالیات بدهد یا کسى که عایدى ندارد به طور غیر معمول مالیات بدهد حالا این مبحثى است که در این باب مى‌شود خیلى صحبت کرد مباحثه کرد البته طرفدار مالیات غیر مستقیم هم هستند طرفدار مالیات مستقیم هم هستند و راجع به این موضوع مى‌شود مذاکراتى کرد. این قبیل معافیت‌ها به کلى مخالف آن منظورى است که ما داریم یعنى مى‌خواهیم تشویق کنیم اشخاص را که درخت زیتون و امثال آن را زیاد بکنند وقتى که گفتیم به کلى معاف باشد به همان دلایلى که اینجا بعضى از آقایان اظهار کردند تشویق نمى‌شوند از براى آن که بروند این کار را دنبال کنند. اگر دل‌شان خواست مى‌کارند (بعضى از نمایندگان- خیر خیر این طور نیست) اگر دل‌شان نخواست نمى‌کارند (این طور نیست- خنده نمایندگان) هر وقت فرمایشات‌تان تمام شد اجازه بفرمایید(زنگ رئیس- دعوت به سکوت) بنده عرضم را بکنم (اورنگ- تا دامنه قیامت این بحث تمام نمى‌شود) عرض کنم تا شخص براى خودش یک منفعتى فرض نکند دنبال کار نمى‌رود اگر تفنن باشد دنبال کار نمى‌رود وقتى که من فهمیدم که در یک جا یک تحمیلى معین ثابتى از گردن من برداشته شد این کار را مى‌کنم ...

عراقى- ولى وقتى که تمام آن تحمیل برداشته شد این کار را نمى‌کنم.

+++

مخبر- البته مسلماً نمى‌کنم و نخواهد کرد این یک چیزى است طبیعى حس بشرى این طور است معافیت کلى اسباب این مى‌شود که آنها هیچ نفعى از براى خودشان از این راه فرض نمى‌کنند ولى وقتى گفته مى‌شود که نظایر شما یک تحمیلاتى دارند (آقاى عراقى توجه بفرمایید به عرض بنده) براى این که اینها امسال وقتى فهمیدند که معاف هستند تا بیست سال به طمع این که ده سال طول دارد که این درخت به محصول بنشیند و ده سال دیگر هم معافیت داریم از عوارض مالیاتى سعى مى‌کنند که این قسمت زیاد شود. ولى اگر بگوییم خیر همیشه معاف خواهید بود چه اصرارى خواهند داشت در کاشتن آن‏

جمعى از نمایندگان- رأى گرفته شود.

رئیس- پیشنهادى است که تقدم نظامنامه دارد.

بنده پیشنهاد مى‌کنم لایحه از دستور امروز خارج شود- عراقى.

جمعى از نمایندگان- ما موافق نیستیم.

رئیس- بفرمایید.

عراقى- وقتى که آقایان با این پیشنهاد مخالف باشند قطعاً رأى نخواهند داد جزایش این است که رأى نخواهند داد بنده با این ترتیب از پیشنهاد خودم صرف‌نظر نمى‌کنم به دلیل این که به عقیده بنده امروز منطقى که براى موافقت این لایحه ذکر شده تمام عکس منظور خود ناطقین بود به جهت این که ناطق وقتى که مى‌خواهد اثبات کند مدعاى خودش را باید منطقش طورى قوى باشد که ثابت کند منظور خودش را اما آقایان منطق‌شان این بود که اگر بیست سال معاف باشد مرد که تشویق مى‌شود ولى اگر ابدى باشد معافیت تشویق نمى‌شود بنده این منطق را نمى‌فهمم بنابراین چون بنده مى‌بینم که منطق موافقین خیلى ضعیف و فوق‌العاده علیل است و دلیل‌شان خیلى عادى است این است که بنده پیشنهاد کردم از دستور خارج شود تا با وزیر مالیه و دولت مذاکره کنیم بببینیم راهى دارد یا ندارد اگر راهى ندارد به همان طور که آقایان فرمودند که ما رأى مى‌دهیم که به کلى معاف باشد درست شود خیلى هم متشکر مى‌شوم که به پیشنهاد بنده رأى ندهند و رأى بدهند به معافیتش و خودم هم رأى مى‌دهم به معافیتش.

رئیس- آقاى افسر.

افسر- خاطر آقا مسبوق باشد که مقصود آقاى طهرانچى که عبارتى فرمودند توضیح داده شود که محظور آقا رفع شود مى‌گویند این که گفته مى‌شود که معافیت ابدى این که معلوم نیست ولى وقتى بیست سال گفتید معاف است تا یک مدتى معین و معلوم است اما اگر الان معافش کردیم معلوم نیست که سال دیگر معاف خواهد بود یا این که یک لایحه خواهند آورد که یان معافیت را بر دارد ولى راجع به این که لایحه از دستور خارج شود آن را بنده مخالفم براى این هفتصد تومان یک جلسه مجلس شوراى ملى تقریباً صرف این کار شده و یک جلسه دیگر هم باید صرف این کار بشود و بالاخره قیمت وقت مجلس شورای ملى بیشتر از این هفتصد تومان است بالاخره هر طورى هست رأى بدهند هر چه لازم بوده در مجلس گفته شده دلایل هم از دو طرف گفته شده براى اوقات مجلس شوراى ملى را که یک جلسه آن قیمتش بیش از هفتصد تومان است صرف کنیم و باز بگذاریم و جلسه دیگر از سر بگیریم بنده مخالفم با خروج از دستور.

رئیس- آقایانى که معتقد هستند که این لایحه از دستور خارج بشود قیام فرمایند.

(عده قلیلى قیام نمودند)

رئیس- تصویب نشد- رأى مى‌گیریم به قابل توجه بودن پیشنهاد آقاى فرشى.

امیر تیمور کلالى- راجع به معافیت؟

+++

رئیس- راجع به معافیت همیشگى آقایانی که پیشنهاد آقاى فرشى را قابل توجه مى‌دانند قیام فرمایند (اغلب قیام نمودند) تصویب شد.

[9- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه‏]

رئیس- پیشنهاد شده است جلسه ختم شود اگر آقایان موافقت فرمایند جلسه آینده یکشنبه اول خرداد سه ساعت قبل از ظهر دستور لایحه تذکره و لایحه تریاک.

(مجلس مقارن ظهر ختم شد)

رئیس شوراى ملى- دادگر

+++

قانون‏

آزادى ورود و صدور مروارید و معافیت آن از پرداخت حقوق و عوارض

ماده واحده- ورود و صدور کلیه مرواریدى که در خلیج فارس صید مى‌شود از هر نقطه چه داخله و چه خارجه به بنادر و جزایز ایران از مقررات قانون انحصار تجارت آزاد است و نیز ورود و صدور مروارید از پرداخت هر گونه حقوق و عوارض معاف مى‌باشد و فقط صادر کنندگان مکلفند که در موقع صدور اظهارنامه معمولى گمرکى را تسلیم نمایند.

این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه بیست و دوم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و یازده شمسى به تصویب مجلس شوراى ملى رسید.

رئیس مجلس شوراى ملى- دادگر

+++

یادداشت ها
Parameter:293318!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)