کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره چهاردهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 14
[1396/05/22]

جلسه: 81 صورت مشروح مجلس روز یکشنبه 19 آذر ماه 1323  

فهرست مطالب:

  1. تصویب صورت مجلس
  2. اجرای مراسم تحلیف از طرف دوازده نفر از آقایان نمایندگان
  3. تقدیم لایحه قانونی چهار دوازدهم هزینه تا آخر سال 1323
  4. تقدیم طرح یک فوری مربوط به مشمولین نظام وظیفه وتصویب فوریت آن
  5. موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 14

 

 

جلسه: 81

صورت مشروح مجلس روز یکشنبه 19 آذر ماه 1323

 

فهرست مطالب:

  1. تصویب صورت مجلس
  2. اجرای مراسم تحلیف از طرف دوازده نفر از آقایان نمایندگان
  3. تقدیم لایحه قانونی چهار دوازدهم هزینه تا آخر سال 1323
  4. تقدیم طرح یک فوری مربوط به مشمولین نظام وظیفه وتصویب فوریت آن
  5. موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

 

مجلس یک ساعت پیش از ظهر به ریاست آقای ملک­ مدنی ( نائب رئیس ) تشکیل گردید

صورت مجلس روز پنجشنبه 16 آذر ماه را آقای هاشمی (منشی )قرائت نمودند.

(اسامی غائبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده:

غائبین با اجازه- آقایان: جلیلی- نراقی- امیرابراهیمی- منصف- دکتر زنگنه.

غائبین بی­اجازه- آقایان: طوسی- اخوان- کفایی- عامری- آصف- تولیت- سید ضیاءالدین- گنابادی- یمین اسفندیاری- معدل- رفیعی- مجد- ایرج اسکندری- جمال امامی- اوانسیان.

دیر آمدگان بی­اجازه- آقایان: دکتر کیان- اریه)

  1. تصویب صورت مجلس

نائب رئیس - آقای فرخ در صورت مجلس نظری دارید؟

فرخ - بلی . در جلسه گذشته بنده سه سؤال به مقام ریاست تقدیم کردم که در صورت جلسه ذکری از آنها نشده است. یکی راجع به تبذیراتی است که در بانک ملی می­شود و یکی هم راجع به اختلاف بین رئیس کل دارایی و رئیس بانک ملی و یکی هم راجع به سوء‌استفاده­های مالی است که در دبیرستان البرز شده است تمنا می­کنم مقرر فرمایید در صورت مجلس ذکر شود.

نائب رئیس - اصلاح می­شود. آقای نبوی

نبوی - آقای منصف را غایب بی­اجازه قرائت فرمودند در صورتی که ایشان کسب اجازه نموده بودند

اردلان - با اجازه قرائت شد.

هاشمی - اگر بی­اجازه هم نوشته شده برای این است که کمیسیون عرایض نبود و اجازه­ها باید به کمیسیون عرایض جدید برود بعد از آن که به کمیسیون رفت اصلاح می­شود. ولی ایشان را هم غایب بااجازه نوشته­اند.

نائب رئیس - درصورت مجلس نظری نیست ؟ (گفته شد - خیر ) صورت مجلس تصویب شد.

2 - اجرای مراسم تحلیف از طرف دوازده نفر از آقایان نمایندگان

نائب رئیس - اگر اجازه می­فرمایید قبلاً مراسم تحلیف

+++

به عمل آید چون موضوع تحلیف یکی از مسائلی است که مورد توجه تمام آقایان نمایندگان است و به علاوه در دستور هم هست و زیاد هم وقت نمی­گیرد.

محمد طباطبایی - مراسم تحلیف باشد برای بعد

بعضی از نمایندگان - چرا بماند؟ جزء دستور است. (دراین موقع به احترام ورود کلام­الله مجید عموم حضار قیام نموده و آقایان ذیل در محل نطق حاضر و قسمنامه را به شرح آتی قرائت و امضاء نمودند)

من که در ذیل امضاء می­نمایم خداوند را به شهادت می­طلبم و به قرآن مجید قسم یاد می­کنم مادام که حقوق مجلس و مجلسیان مطابق قانون اساسی محفوظ و مجری است تکالیفی را که به من رجوع شده است مهما امکن با کمال راستی و درستی و جد و جهد انجام داده و نسبت به اعلیحضرت  شاهنشاه متبوع عادل مفخم خود صدیق و راستگو بوده و به اساس سلطنت  و حقوق ملت خیانت ننموده و هیچ منظوری نداشته باشم جز فواید و مصالح دولت و ملت ایران.

آقایان: ساسان - آشتیانی - نمازی - صدریه - حشمتی - مهدی عدل- نصرت­الله اسکندری - ثقةالاسلامی - مهندس پناهی - سرتیپ­زاده - صادقی - حاذقی.

 نائب رئیس - آقایان پیشنهاد کرده­اند که بقیه مراسم تحلیف به جلسه آتیه موکول شود چند مطلب لازم هست  اگر موافقت شود به جلسه آتیه موکول شود ( صحیح است )

3 - تقدیم لایحه قانونی چهاردوازدهم هزینه تا آخر سال 1323

نائب رئیس - چندین نفر از اقایان قبل از دستور اجازه خواسته­اند اگر اجازه می­فرماییدآقایان مذاکرات­شان را بفرمایند ( صحیح است - مانعی ندارد ) قبل از این که آقایان بیانات­شان را بفرمایند آقای اردلان وزیر دارایی لایحه­ای دارند راجع به چهارد دوازدهم آن وقت وارد مذاکرات قبل از دستور می­شویم.

وزیر دارایی ( آقای اردلان ) - لایحه چهاردوازدهم بودجه 1323 تقدیم مجلس شورای ملی می­شود یک موادی  هم دارد غیر از اعتبارات 1322 که طرف احتیاج در این آخر سال است و با وجود فوریت و لزومی که دارد بنده تقاضای فوریت نمی­کنم ولی استدعا می­کنم از ریاست مجلس شورای ملی که کمیسیون بودجه را امر بفرمایند زودتر تشکیل شود و این لایحه در کمیسیون بودجه مطرح شود و گزارش آن زودتر به عرض مجلس شورای ملی برسد.

نائب رئیس- لایحه به کمیسیون بودجه ارجاع می­شود.

4 - تقدیم طرح یک فوریت مربوط به مشمولین نظام وظیفه و تصویب فوری آن

نائب رئیس - آقای مهندس فریور

مهندس فریور - عرض کنم که موضوعی که امروز بنده برای آن مصدع آقایان شدم مطلبی است که چندین مرتبه در جلسه مذاکره شده است خواه به صورت مذاکره قبل از دستور خواه در تلو طرح­هایی که به مجلس تقدیم شد و ا رتباطی با قانون نظام وظیفه داشت منتهی قضایا تاکنون به صحبت گذشته و تصمیمی رویش اتخاذ نشده است این موضوع موضوعی است که مورد ابتلای جامعه ایرانی است و گمان می­کنم کم و بیش همه آقایان مورد رجوع واقع شده­اند برای این گرفتاری. این گرفتاری این است که در هر سال عده مشمولین خدمت نظام به مراتب بیش از عده سربازی است که دولت احتیاج دارد. یک وقت بود که هر قدر عده مشمولین بود باز هم ادارات نظام وظیفه و وزارت جنگ هل من مزید می­گفتند این آن وقتی بود که تشکیلات ارتش ما رو به ترقی بود و هر سال یک سازمان جدیدی برش اضافه می­شد ولی از چندی به این طرف عده­ای سربازی که مطابق بودجه و مطابق تشکیلات فعلی لازم داریم خیلی از عده مشمولین هر سال کمتر است به قراری که بنده تحصیل اطلاع کردم فعلاً و در مقابل چهل الی پنجاه هزار نفر سرباز می­خواهیم مخصوصاً که سرباز دو سال هم خدمت می­کند یعنی باز سال دیگر صد و بیست هزار نفر مشمول داریم با محل خالی بنابراین جای تردید نیست که عده مشمولین ما چندین برابر عده سرباز مورد احتیاج است . حالا چه کار می­کنند؟

+++

می­آیند عده سربازی را که احتیاج دارند از توی این عده مشمول می­گیرند حالا طرز گرفتن چطور است به چه وسیله انتخاب می­کنند معلوم نیست بقیه اینها را معافی می­دهند، معافی می­دهند برای یک مدتی موقتی پنجاه هشت ماه بعد هم همین عده مشمولین را که معاف شده بودند دوباره احضار می­کنند با مشمولین جدید مثلاً اگر امسال صورت هزار نفر مشمول داشته باشیم چهل هزار نفری که می­خواهند به خدمت می­گیرند نود هزار نفر را معاف موقت می­کنند شش ماه دیگر یا یک سال دیگر این نود هزار نفر را با صد و بیست هزار نفر یا صد و سی هزار نفر جدید همه اینها را که دویست و بیست هزار نفر می­شوند احضار می­کنند برای  این که باز چهل هزار نفر از بین آنها سرباز بگیرند این است که یک عده­ای دائماً باید به اداره نظام وظیفه مراجعه کنند آن که می­خواهد خدمت کند بهش می­گویند آقا جا نداریم باید بروی آن وقت او به وسایل مشروع و غیر مشروع به توصیه و سفارش متوسل می­شود تا برود خدمت کند راحت بشود آن که می­خواهد معاف بشود باز هم به همین وسایل متوسل می­شود بنابراین اول قدمی که جامعه ما یاد می­دهد به جوان­هایی که وارد سن 21 سالگی می­شوند و می­خواهند خدمت نظام کنند متوسل شدن است، گاهی از اوقات این توسل برای این است که خدمت بکند برای این که راحت بشود، می­خواهد برود زن بگیرد نمی­تواند، می­خواهد برود خدمت بکند نمی­تواند، این است که باید برود توصیه بگیرد که خدمت بکند. یک عده دیگری هستند مشمولین دیپلمه و لیسانسیه، مشمولین دیپلمه و لیسانسیه هر سال درحدود 2100 - 2200 نفر مطابق آماری که نشان می­دهد که از مدارس بیرون می­آیند و خودشان را به نظام وظیفه معرفی می­کنند، نظام وظیفه چند تا از اینها را می­گیرد، در حدود هفتاد نفر، هشتاد نفر، سال گذشته دانشکده افسری، هشتاد نفر افسر احتیاط گرفت ، امسال 700 نفر گرفته است، این دیگر حد ماکزیممی است حداکثری است که می­تواند بگیرند هزار و سیصد چهار صد نفر زیاد می آید. می­خواهند بروند خدمت بکنند، می­گویند آقا جا نداریم ، چکار بکنیم، بروید شش ماه دیگر، یک سال دیگر، تا شش ماه دیگر هزار و دویست ، سیصد نفر دیگر به آنها اضافه می­شود بنابراین باز یک عده دیگر باقی می­ماند،‌در موقعی که قانون مجازات افسرانی که  سوء‌استفاده می­کنند مطرح بود، یک تبصره بنده پیشنهاد کردم قریب به این مضامین ولی کامل نبود امروز این طرحی که بنده پیشنهاد کرده­ام و تقدیم می­کنم به مقام ریاست می­خواهم تکلیف این کار را معین کنیم، این طرح برای است که ببینیم هر سال چند نفر مشمول احتیاج داریم، عده مشمولین چند نفر است بعد رعایت تناسب جمعیت هر محل را هم بکنند یعنی چه یعنی فرض بفرمایید اگر فلان ده یا فلان شهر صد هزار نفر جمعیت دارد و دویست نفر مشمول دارد همه دویست نفر را از آنجا نگیرند تهرانی را معاف بکنند! یعنی عده همه مشمولین را تقسیم به نسبت کنند به جمعیت شهرها آن وقت آن عده را که لازم دارند بیایند قرعه بکشند با قرعه این عده را بگیرند و بقیه را بگویند آقایان معاف هستید بروید پی کارتان ، با رفقا که صحبت می­کردیم گفتند یک موضوعی ممکن است یک وقت پیش بیاید، گفتم چه وقت، گفتند که یک وقت ممکن است در یک سال همه دختر بزایند آن وقت ممکن است که عده مشمول کم بیاید از عده سرباز مورد احتیاج ، گفتیم اشکالی ندارد یک خط هم زیرش اضافه کردیم که اگر اتفاقاً عده مشمول کمتر از سرباز مورد احتیاج بود در آن سال از سال پیش بگیرند.

دکتر اعتبار - خدا نیاورد یک چنین سالی را

مهندس فریور -…. بنابراین این بنده یک چنین طرحی را پیشنهاد کردم اگر اجازه می­فرمایید خدمت آقایان می­خوانم، یک طرحی است که پیشنهاد شده به قید یک فوریت و الان بنده خدمت آقایان می­خوانم و مطلب به نظر بنده به قدری روشن و واضح بود که تصور می­کنم اگر تقاضای دو فوریت هم می­کردم کسی مخالف نبود ولی به ملاحظه بعضی آقایان که شاید اشکال کنند ( خطاب به آقای طباطبایی ) یک قسمت برای خاطر شما بود که گفتم یک فوریت باشد برود به کمیسیون حالا طرح را بنده می­خوانم و دلایل آن را هم نوشته­ام.

+++

ریاست محترم مجلس شورای ملی

بر آقایان نمایندگان محترم پوشیده نیست که عده مشمولین نظام وظیفه در هر سال به مراتب بیش از عده سربازی است که در تشکیلات فعلی ارتش مورد احتیاح است و لذا وزارت جنگ مجبور است که هر ساله عده مورد احتیاج را انتخاب و بقیه را پس از مدتی معطلی و سرگردانی برای مدت معینی معاف نمایند و در رأس مدت مجدداً همین عده را با مشمولین جدید احضار کند ادامه این رویه اولاً موجب این خواهد شد که چون هر ساله باید عده­ای معاف بشوند اغلب اشخاص با وسایل مشروع و غیرمشروع سعی می­کنند که جزو معاف شوندگان قرار گیرند و  این موضوع هم از لحاظ روحی برای جوانان کشور مضر است و هم از لحاظ طرز عمل ممکن است وسیله سوء استفاده مأمورین قرار گیرد و ثانیاً مشمولین بیچاره­ای که اکثراً حاضرند خدمت نظام خود را انجام داده دنبال کار خود بروند در حال سرگردانی و معطلی نگاه می­دارد از طرف دیگر عده مشمولین لیسانسیه و دیپلمه که به طور متوسط  هر ساله داوطلب خدمت هستند در حدود دو هزار نفر تخمین می­شوند که باید شش ماه اول خدمت خود را در دانشکده  افسری انجام نمایند و چون دانشکده در هر سال حداکثر 700 الی 800 نفر بیشتر نمی­پذیرد هر ساله عده در حدود 1200 نفر که حاضرند فوراً خدمت نظام خود را کرده و به زندگی جاری خود بپردازند بلاتکلیف می­مانند به قسمی که  فعلاً در حدود هشت هزار نفر مشمول دیپلمه و لیسانسیه موجود است که به واسطه نبودن محل نمی­توانند خدمت نظام را انجام دهند و به طوری که فوقاً ذکر شده در هر سال به طور متوسط 1200 نفر این عده اضافه می­شود این است که برای خاتمه دادن به این سرگردانی و بی­تکلیفی امضاء کنندگان زیر ماده واحده زیر را به قید یک فوریت پیشنهاد و تقاضای تصویب آن را می­نمایند.

ماده واحده - وزارت جنگ مکلف است عده سربازی که هر ساله طبق سازمان و بودجه احتیاج دارد از بین مشمولین همان سال با رعایت تناسب جمعیت هر محل و همچنین عده افسری که می­تواند بپذیرد از بین جوان­ترین مشمولین دیپلمه و لیسانسیه به قید قرعه انتخاب و بقیه را معاف نمایند در صورتی که  اتفاقاً در یک سال عده مشمولین از عده سرباز و افسر مورد احتیاج کمتر باشد کسری عده از بین مشمولین سال یا سال­های قبل که معاف شده­اند به قید قرعه تعیین می­شود، قسمت­هایی از قانون نظام وظیفه و اصلاحات بعدی آن که با مفاد این ماده مغایرت دارد لغو می­شود.

مهندس فریور - … این طرح متجاوز از 20 امضاء شده است. استدعای بنده از آقایان این بود که واقعاً تکلیف یک عده که در کمال سرگردانی هستند معین شود حالا این سرباز بیچاره زارع است، کاسب است،‌این را سالی سه مرتبه، چهار مرتبه می­آورند دو ماه معطلش می­کنند( صحیح است) می­گوید آقا اگر می­خواهید من می­آیم خدمت می­کنم ( صحیح است ) این آقا  می­خواهد برود به کارش برسد نمی‌تواند سرگردان بماند، شما الان نمی­توانید بیش از چهل هزار نفر سرباز بگیرید بقیه مردم را راحت کنید بروند سرکارشان.

نائب رئیس - فوریت مطرح است

روحی - در جلسه آینده فوریت آن مطرح شود حالا جزو دستور نیست.

نائب رئیس - چون تقاضای یک فوریت شده است گمان می­کنم مخالفی با طرح آن نیست آقا هم موافقت بفرمایند که امروز مطرح شود الان تمام می­شود و بعد نوبت به حضرتعالی می­رسد. آقای طباطبایی.

طباطبایی - عرض کنم این تذکری که آقای روحی دادند یکی از رفقا به من نوشته بود که این عرض را بکنم این موقعش به نظر آقایان این بود که در جلسه آینده و جزو دستور آینده گذارده شود و دیگر خواهش که دارم این است که دولت را بگذرایم یک قدری خودش هم کار بکند.

مهندس فریور - نمی­کنند آقا بنده با وزارت جنگ دو سه دفعه صحبت کرده­ام.

طباطبایی - حالا این صحیح است که می­فرمایید دولت

+++

نمی­تواند کار بکند و انجام وظیفه کمتر می­کند ولی این روشی را که ما داریم که کار دولت را خود مجلس باید انجام بدهد این خوب نیست به علاوه وزیر جنگ هم نیست و آقا خودشان خوب توجه فرمودند که در کارهایی که مربوط به یک وزارتخانه است حتماً باید وزیر مسئول حاضر باشد به علاوه چون در این باب راجع به فوریت توضیح داده­اند و از دو فوریت آن برای خاطر بنده صرف نظر فرمودند و یک فوریت هم بیشتر تقاضا نکرده­اند بنده عرضی ندارم و خیلی هم متشکرم  ولی برای آینده من نمی­دانم این دفعه چندم است که می­خواهم بگویم و شاید تاکنون ده مرتبه تذکر داده­ام از این فوریت­ها صرف­نظر کنید، این فوریت­ها بر خلاف مصلحت است برخلاف مصالح مملکت است، بگذارید کارها مطابق اصول انجام شود این را من عرض کرده­ام که فوریت خلاف اصل است، اصل در تقدیم لوایح و طرح­ها عدم فوریت است.

اردلان - یک فوریت است

طباطبایی - این اشکالی است که به دولت­ها گرفته می­شود که چرا خلاف اصل می­کنید و حالا در این دوره چهارده اتفاقاً که ما مطالب را می­آوریم اینجا بدون اطلاع دولت و اکثر هم اطلاع دارید که به قید یک فوریت و دو فوریت است این صحیح نیست ،‌مطالب می­آید اینجا بدون این که درش تأمل کرده باشند بدون این که کسی مطلع شده باشد بعضی از طرح­ها می­آید اینجا و آقایان امضا می­کنند و ملتفت نیستند بدون این که درش مطالعه شده باشد بعد خود آقایان که امضا می­کنند مخالفت می­کنند پیشنهاد حذف می­کنند پیشنهاد اصلاح می­کنند این صحیح نیست اگر حالا هم آقای مهندس فریور نتوانند از این یک فوریت صرف­نظر بکنند من تسلیم می­شوم به نظر ایشان ( مهندس فریور - خیلی متشکرم ) ولی خواهش می­کنم که در آتیه  آقایان نگذارند که مجلس این خلاف اصل را مرتکب بشود ما باید به دولت­ها اعتراض بکنیم که خلاف اصل مرتکب نشوند حالا هم نباید کاری بکنیم که مورد اعتراض عامه مردم واقع شویم.

نائب رئیس - آقای نقابت

نقابت - مخالفم

نائب رئیس - آقای دهستانی

دهستانی - عرض کنم قضیه خیلی واضح بود و گمان می­کنم قانون نظام وظیفه هم همان طور بود که عده مورد احتیاج به قید قرعه تعیین شود و من عقیده دارم بلکه اغلب آقایان عقیده دارند که این قضیه با دو فوریت یعنی در همین جلسه تمام شود و اگر غیر از این باشد این در کمیسیون می­ماند و اسباب  زحمت عده از جوانان کشور می­شود تمنا می­کنم از آقای مهندس فریور موافقت بفرمایند که با قید دو فوریت این طرح بگذرد (خنده نمایندگان )

نائب رئیس - رأی می­گیریم به فوریت این طرح

نقابت - آقا بنده مخالفم

حاذقی - اعلام رأی شده

اردلان - آقا اعلام رأی فرمودید

نائب رئیس - آقایان مذاکرات را کافی دانسته­اند

نقابت - بنده با کفایت مذاکرات مخالفم

اردلان - آقا اخطار نظامنامه دارم

نائب رئیس - آقای نقابت

نقابت - اول خواهش می­کنم هر کدام از آقایان اخطار دارند اول بفرمایند بعد بنده عرایضم را می­کنم (نمایندگان- بفرمایید آقا) عرض کنم حضورتان که در قانون نظام وظیفه مقرراتی وضع شده و اصلاح هم شد اخیراً در کمیسیون دادگستری و کمیسیون نظام این منظور  آقای مهندس فریور تأمین شد( مهندس فریور - نیست آقا نشد ) علاوه بر این یک ماده هم به عنوان مجازات وضع شد و مقرر شد که هر گاه در یک محلی کمیسیون نظام وظیفه اشخاصی را زائد بر احتیاج احضار کند و از این راه استفاده­هایی نموده و مزاحمتی برای مردم فراهم بشود اگر قصد استفاده مادی و مالی داشته باشند به تعقیب کیفری و انفصال ابد محکوم بشوند و به موجب پیشنهاد بعضی از آقایان مقرر شد که دادگاه­های کیفری شهرستان‌ها و ضابطین دادگستری حق داشته باشند متخلفین را تعقیب کنند

+++

و پرونده تشکیل بدهند و بفرستند به مراجع صالح بنده تصور می­کنم آن مقرراتی که در کمیسیون دادگستری تصویب شد و همچنین در کمیسیون نظام وظیفه تصویب شد شاید به نظر آقایانی که طرح را امضاء کرده­اند نرسیده باشد یا توجه کافی نکرده باشند به این جهت اقتضا دارد در یک مسائل اجتماعی که تماس با همه دارد بیشتر مطالعه بشود و توجه بشود خاصه این که به یک اصل هم توجه نفرمودید و آن تذکر آقای طباطبایی بود راجع به اصل 64 قانون اساسی که وزیری که این کار و این طرح مربوط است به کار او و شغل او باید در مجلس حاضر شود تا آن طرح قابل طرح باشد ( اردلان - مطرح نمی­شود) فرق نمی­کند مسائل را از نظر تمایل نباید مطالعه کرد (مهندس فریور - آن قانون اساسی را بدهید به من ) آقا بیایید یک قانون اساسی بدهید به آقای مهندس فریور مثل این که مطالب را به جای این که آرام در آنها بحث بکنیم و تفاهم بکنیم صورت تعارض به خود می­گیرد به هر صورت آقای مهندس فریور بنده خیال می‌کنم موافقت بفرمایید فوریت را هم رأی ندهیم زیرا شایسته نیست، عجله نداریم در این کار با این همه قوانین و مقررات بگذاریم دولت و وزیر مسئول هم بیاید و این طرح هم به همین صورت برود به کمیسیون و مطالعه شود تا بعداً موجب ندامت فراهم نشود.

مهندس فریور - آقا اجازه بفرمایید بنده تذکری عرض کنم به عنوان مدافع طرح.

نائب رئیس - رأی می­گیریم به فوریت این طرح آقایانی که موافقند قیام کنند. ( اکثر برخاستند ) تصویب شد. ارجاع می­شود به کمیسیون. آقای حاذقی

حاذقی - طرح قانونی را می­خواهم تقدیم مجلس کنم.

نائب رئیس - تشریف نبرید مجلس از اکثریت می­افتد.

حاذقی -این طرح مورد علاقه همه آقایان نمایندگان است و چندین بار هم.

چند نفر از نمایندگان - اکثریت نیست.

مجد ضیایی - اجازه بفرمایید تنفس داده شود(زنگ رئیس )

نائب رئیس - تشریف نبرید اسامی آقایانی که رفته­اند بیاورید خوانده شود.

اردلان - اسامی را قرائت بفرمایید آقا

نائب رئیس - اجازه بفرمایید صورت اشخاصی که جلسه را از اکثریت انداخته­اند خوانده شود. آقایان: خاکباز، دکتر اعتبار، مظفر زاده، گله­داری، جمال امامی.

5 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

نائب رئیس - چون اکثریت نیست اجازه فرمایید جلسه را ختم کنیم (صحیح است ) جلسه آینده روز پنجشنبه 23 آذر و دستور هم لایحه چهاردوازدهم بودجه و سایر لوایح موجوده.

(مجلس ده دقیقه بعد از ظهر ختم شد)

نائب رئیس مجلس شورای ملی - ملک ­مدنی

+++

 

یادداشت ها
Parameter:294195!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)