کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره شانزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏16
[1396/05/29]

جلسه: 80 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 21 آبان ماه 1329  

فهرست مطالب:

1- قرائت اسامی غائبین و طرح صورت مجلس جلسه قبل

2- بیانات قبل از دستور آقایان: گنجه- مکی- حائری‌زاده

3- طرح گزارش کمیسیون دادگستری راجع به تصفیه و عدم حصول اکثریت

4- تعیین موقع و دستور جلسه بعد -ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏16

 

 

جلسه: 80

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 21 آبان ماه 1329

 

فهرست مطالب:

1- قرائت اسامی غائبین و طرح صورت مجلس جلسه قبل

2- بیانات قبل از دستور آقایان: گنجه- مکی- حائری‌زاده

3- طرح گزارش کمیسیون دادگستری راجع به تصفیه و عدم حصول اکثریت

4- تعیین موقع و دستور جلسه بعد -ختم جلسه

 

مجلس یک ساعت و نیم قبل از ظهر به ریاست آقاى رضا حکمت تشکیل گردید .

1- قرائت اسامى غائبین و طرح صورت مجلس جلسه قبل‏

رئیس- صورت غائبین جلسه قبل قرائت مى‌شود.

( به شرح زیر قرائت شد)

غائبین با اجازه- آقایان: آصف- فرامرزى- ابتهاج طباطبایى- افشار- قراگوزلو- دهقان- هراتى ثقت‌الاسلامى- دکتر شایگان‏

غائبین بى‌اجازه- آقایان: محمود محمودى دکتر مصباح‌زاده- عزیز‌اعظم زنگنه- سالار سنندجى حسن اکبر- شهاب خسروانى- اقبال پناهى- پیراسته- محمد ذوالفقارى- خزیمه علم- رستم گیو- تیمور‌تاش‏

دیر‌آمدگان با اجازه- آقایان: گنابادى- یک ساعت مهدوى یک ساعت- نبوى یک ساعت- مکرم- یک ساعت- شادلو یک ساعت- قرشى یک ساعت- سود‌آور یک ساعت‏ .

رئیس- نسبت به صورت مجلس جلسه قبل نظرى نیست؟

دکتر بقایى- اجازه می‌فرمایید .

رئیس- آقاى دکتر بقایى بفرمایید

دکتر بقایى- یک موضوعى بود که در دوره پانزدهم هم یکی دو بار درباره آن گفتگو شد و مجدداً ایجاد سوء‌تفاهم گردیده بنده می‌خواستم به عنوان تذکر خدمت هیئت رئیسه مجلس عرض کنم که در مواقعی که یک رأی‌هاى حساسى گرفته مى‌شود و عده به قدر کافى نیست البته آقایان باید بروند بیرون و ببینند که اگر کسى هست بیاید البته این وظیفه نمایندگان محترم نیست ولى وقتى که یکى از آقایان هیئت رئیسه از آن در بیرون می‌رود و از آن در می‌آیند تو، این ایجاد این توهم را مى‌کند که یک نفر را مى‌خواهند زیادتر به حساب بیاورند متأسفانه در جلسه گذشته این سوء‌تفاهم نسبت به آقاى فولادوند ایجاد شد و ایشان از آن در رفتند و از این در تشریف آوردند تو، و براى جلوگیرى از این سوء‌تفاهم مى‌خواستم عرض کنم که آقایان توجه بفرمایند که اگر از آن در می‌روند بیرون از همان در تشریف بیاورند تو و دیگر نچرخند و از در دیگر بیایند تو، چون یک سوء‌تفاهمى در بین مردم ایجاد مى‌شود و این براى مجلس زیبندگى ندارد.

غلامرضا فولادوند- اجازه می‌فرمایید .

رئیس- بفرمایید  .

غلامرضا فولادوند- نمایندگان محترم هشتاد نفر به بنده رأى اعتماد داده‌اند که اینجا منشى باشم و بنشینم (نمایندگان- صحیح است) با هشتاد رأى زنده حیثیت یک نماینده را با سوء‌تفاهم نمى‌شود مخدوش کرد (نمایندگان- صحیح است) آقایان متذکر هستند اکثر جلسه از اکثریت مى‌افتد و همان وقتى که آقایان اقلیت هم صحبت مى‌کنند دچار این حرف هستند بنده به امر آقاى رئیس می‌روم خواهش مى‌کنم التماس مى‌کنم دست بعضى از آقایان نمایندگان را می‌بوسم که آقا تشریف بیاورید مجلس مجلس از اکثریت نیفتد اگر براى این خدمتى که من عمل پیشخدمت را انجام می‌دهم و اهانت هم به بنده مى‌شود بنده چه عرضى دارم بنده وظیفه‌ام را انجام داده‌ام ولى فرمایشى را هم که کردند جلسه پیش یک نفر از آقایان نمایندگان هم به بنده گفت گفتم والله بالله این طور نیست البته در هر قانونى دو دسته هست یک دسته

+++

مخالفند یک دسته موافق اشخاصى که مخالفند تمام تهمت‌ها را می‌زنند بنده نه این که در این کار حاضر نیستم چنین چیزى بشود سابقه من اجازه نمى‌دهد که یک چنین تهمتى به من زده شود حالا قضاوت بسته به نظر آقایان است.

دکتر بقایى- تهمت نیست براى جلوگیرى از سوء‌تفاهم است که عرض مى‌کنم از همان درى که تشریف می‌برید از همان در تشریف بیاورید تو .

جمال امامى- اینها راجع به صورت جلسه است آقا؟

آزاد- بله آقا راجع به صورت جلسه است‏ .

رئیس- همیشه این قسمت رعایت شده است وقتى که از این در وارد مى‌شوند آقاى فولادوند و آقاى صدرزاده یا هر یک از آقایان منشی‌ها که وارد مى‌شوند به آن در خبر داده مى‌شود و تشخیص این قسمت هم با هیئت رئیسه است آقاى دکتر هدایتى بفرمایید .

دکتر هدایتى- در جلسه گذشته بنده موافقت خود را با پیشنهاد آقاى دکتر معظمى مشروط کردم به این که ایشان قبول بفرمایند تصمیمات کمیسیون‌هاى دادگسترى و دارایى مجلس دوره 15 فقط مشغول پیشنهاد ایشان باشد نه تمام ادوار تقنینیه در صورت جلسه اشتباه شده است آقاى مخبر کمیسیون دادگسترى هم همین اشتباه را فرموده‌اند نظر بنده نسبت به تصمیمات کمیسیون دارایى و دادگسترى دوره پانزدهم مجلس است.

رئیس- بسیار خوب تصحیح مى‌شود آقاى پیراسته بفرمایید .

پیراسته- بنده را غایب بدون اجازه ذکر کردند و حال آن که بنده نامه‌اى که تقدیم کردم تحصیل اجازه کردم و نوشته‌ام که مریض بوده‌ام و در اروپا مشغول معالجه بوده‌ام استدعا مى‌کنم اجازه بفرمایید اصلاح شود .

رئیس- در نظر گرفته مى‌شود آقاى سعید مهدوى بفرمایید .

سعید مهدوى- بنده عرضى ندارم .‏

رئیس- آقاى قراگوزلو بفرمایید .

امیرى قراگوزلو- اسم بنده را بى‌اجازه ذکر کرده‌اند در حالى که بنده مریض بوده‌ام‏ .

رئیس- بسیار خوب اصلاح مى‌شود آقاى نورالدین امامى بفرمایید .

نورالدین امامى- جلسه گذشته بنده راجع به پیشنهاد جناب آقاى حائرى‌زاده اظهاراتى کردم بعد هم اینجا یک توضیحاتى دادم گمان مى‌کنم که آقایان تندنویس‌ها توجهى نکرده‌اند قسمت اخیر بیانات من در صورت جلسه نوشته نشده عرض کردم دادگاه‌هاى نظامى دو جور است یکى دادگاه نظامى و یکى دادگاه‌هاى فرماندارى نظامى است دادگاه نظامى وظیفه‌اش رسیدگى به تخلفات نظامى‌ها و راهزن‌ها و سارقین مسلح است و دادگاه‌هاى فرماندارى نظامى وظیفه‌اش رسیدگى به اشخاص سویل و عادى است مقصود جناب آقاى حائرى‌زاده به عقیده من دادگاه‌هاى فرماندار نظامى است و الا سارق مسلح اگر سرقتى بکند و بخواهد تمیز بدهد این دیگر رشته انتظامات مملکت از هم گسیخته مى‌شود و این را تصور مى‌کنم نظر ایشان نبوده است فرض کنید یک نظامى یا یک افسرى تقلبى بکند باید در دادگاه‌هاى نظامى محاکمه شود (حائرى‌زاده- منظور همان محاکم فرماندارى نظامى است خود بنده در این مورد توضیحاتى خواهم داد) حالا جناب آقاى وزیر جنگ هم تشریف آورده‌اند در اطراف این موضوع توضیحات مى‌دهند آقایان بیش‌تر روشن بشوند .

رئیس- آقاى شو‌شترى فرمایشى دارید؟

شوشترى- طبق ماده 167 و 168 تذکر دارم.

رئیس- طبق ماده 167 و 168 آقاى شو‌شترى مى‌خواهند تذکر بدهند این دو ماده اینجا هست ولى به عنوان این که غیر از قبل از دستور صحبت بکنند سابقه ندارد چون اگر این اصل اجرا شود دیگر هیچ وقت ما مجلس نخواهیم داشت چون ممکن است 60 نفر بخواهند تذکر بدهند و مجلس نتواند کار کند این سابقه ندارد آقا تذکرى دارند ممکن است بنویسید همان طوری که معمول بوده سؤال را بنویسید وزیر مربوطه هم حاضر بشود و جواب بدهد .

شوشترى- استدعا دارم که دو سؤالم را قرائت بفرمایند و تذکر بدهید زودتر براى جواب حاضر شوند.

2- بیانات قبل از دستور آقایان گنجه- مکى- حائرى‌زاده‏

رئیس- وارد دستور که شدیم قرائت خواهد شد چند نفر از آقایان تقاضاى نطق قبل از دستور کرده‌اند آقاى گنجه‌اى بفرمایید .

گنجه- از دو سه هفته به آن طرف راجع به طرح لایحه تصفیه کارمندان یک مذاکراتى در محیط مجلس و شاید در خارج جریان دارد که من لازم دیدم درباره آن اینک توضیحاتى به عرض آقایان نمایندگان محترم و ارباب جراید و سایر مقامات برسانم با این که حکما و عرفاى یاران همیشه در فضیلت سکوت پند و اندرزهایى داده‌اند ولى در مواردى من گمان مى‌کنم که سکوت یک نوع کوتاهى در اداى وظیفه است این هم از آن مواردى است که من تصور مى‌کنم که نبایستى کوتاهى در گفتار و اظهار عقیده و اداى وظیفه بکنم از هفت یا هشت سال بلکه متجاوز از 7 یا 8 سال به این طرف همیشه اختلال سازمان‌هاى ادارى کشور و تسلط یک عده معدود اشخاص غیر صالح و نامطبوع در دستگاه‌هاى دولتى همیشه مورد گفتگو است و حتى در دوره‌هاى گذشته راجع به این قسمت در مجلس شوراى ملى اقداماتى به عمل آورد و لایحه‌اى به نام رسیدگى به حساب 20 ساله تنظیم کرد و این لایحه تا آنجایى که در خاطر دارم در کمیسیون مربوطه هم تصویب شد ولى وقتى به مجلس رسید البته یک عده‌اى بودند که بایستى به حساب 20 ساله آنها رسیدگى بشود اینها با آن تروک‌هاى مخصوصى که در پارلمان است مانع اجرای طرح این لایحه شدند این باقى بود تا این که در دوره 15 چون فساد ادارات ما به اشد درجه رسیده بود باز این مطلب مطرح شد و اجازه به کمیسیون دادگسترى داده شد که در این قسمت با اجازه مجلس لایحه‌اى تصویب بکنند و البته کمیسیون دادگسترى مجلس هم متشکل است از بهترین قضات و اشخاص که در فن قضاوت متبحرند اینها بعد از مدت‌هاى زیاد نشستند یک لایحه‌اى به نام لایحه تصفیه کارمندان تنظیم کردند و با پیش‌بینى‌هاى لازم تقدیم مجلس کردند و در مجلس هم آن جریان عادى و تشریفات عادى را طى کرد و به مرحله اجرا درآمد (ارباب- به مجلس نیامد) بعد از ابلاغ به دولت یک عده‌اى مطابق مواد همان لایحه منتخب شدند براى رسیدگى سوابق این نوع کارمندان و پس از مدت‌هاى مدیدى که گذشت و هیچ خبرى از این هیئت تصفیه نبود تا چند مدت پیش گزارشى از آنها تسلیم شد و این گزارش از دو لحاظ خیلى جالب توجه و موجب تعجب همه گردید از یک لحاظ این که هیچ کس تصور نمی‌کرد که در کشورى که این قدر تحت تأثیر یک عده متنفذین ناصالح هستند یک هیئتى بتواند همچو صورتى را تسلیم بکند این شجاعت اخلاقى را داشته باشند که بیایند یک صورتى که در آنها اسامى یک عده‌اى از متنفذین مملکت است با اظهار نظر درباره عدم صلاحیت آنها تسلیم دولت نماید و از لحاظ دیگر که این هم قابل توجه بود این بود که متأسفانه در تشخیصات هیئت تصفیه یک اشتباهاتى به نظر می‌رسید (صحیح است) یعنى یک عده‌اى که واقعاً مشمول بند ج نبودند با کسانى که به قول یکى از دوستان جزو ماده جیم هستند در یک ردیف قرار گرفتند و این گزارش از این لحاظ قابل توجه است که پس از مدتى گفتگو دولت لایحه‌اى در واقع در اصلاح این گزارش تصمیمات هیئت تصفیه به مجلس آورد البته لایحه دولت در یک قسمتى فوق‌العاده جالب بود و مورد توافق اکثریت مجلس هم بود و این مراجعه شد به کمیسیون دادگسترى باید عرض کنم که کمیسیون دادگسترى این دفعه هم مجلس شوراى ملى را در مقابل یک کار عجیب و در مقابل یک بن‌بستى گذاشت یعنى آن لایحه اولى را بکلى قلب کرد، به کلى تغییر شکل داد یک لایحه‌اى آورد که البته آقایان مستحضرند که در اینجا روى آن گفتگو است حالا آن گفتگوهایى که در مجلس شده البته همه ملت ایران مستحضرند ولى یک قسمت کارهایى که در پشت پرده‌هاى مجلس بود جریاناتى بود جلساتى بود و فکرهایى بود من خواستم که در این قسمت توضیح بدهم و تمام آحاد و افراد این کشور را مستحضر بکنم ما براى حل این موضوع این مطلب که بعد از پنچاه سال که نیم قرن از دوره مشروطیت ایران می‌گذرد و این اولین دفعه است که ملت به خیال تصفیه درباره کارمندان دولت افتاده به اجرا برسد ما در جلساتى که تشکیل شد گفتیم که قبل از این که لایحه را کمیسیون دادگسترى دوباره بیاورد در این قسمت باید قبلاً یک توافقى بشود یک چیزى که مورد توافق همه آقایان است همه آقایان نمایندگان مجلس هست به مجلس بیاورد و در این قسمت راجع به الف و ب صحبت‌هایى‏ شد و چون همه عقیده داشتیم در قسمت الف هم در تشخیصات هیئت تصفیه اشتباهاتى هست و راجع به قسمت ب که اصلاً بى‌تأثیر بود این هر دو قسمت مثل این که الان هم در قسمت لایحه عرض کردم بى‌اثر بود و در قسمت مشمولین بند ج آنها را به یک محکمه‌اى یا به یک کمیسیونى یا به یک مرجع صلاحیتدارى رجوع شود و در آنجا به پرونده این اشخاص به پرونده‌ها و به صلاحیت‌شان رسیدگى شود و روى آن تجدیدنظر بشود که اگر مسلماً هم توى اینها صدى پانزده بى‌جهت مشمول این قسمت شدند اینها بتوانند از خودشان دفاع کنند و بالأخره رأى نهایى گرفته شود و این هم

+++

البته اصرار ما این بود که مجلس شوراى ملى نبایستى درباره اشخاصى که بعضى از آنها نسبت به این فهرست‌ها که در توى آنها اشخاص فوق‌العاده بدنامى هستند نباید آنها را بیاورند ملغى‌الاثر کنند و نبایستى اینجا بگویند که مجلس شوراى ملى آنها را ملغى کرد و از بین برد و این نظر ما براى حفظ حیثیت و موقعیت مجلس شوراى ملى و مرجعى است که صلاحیتدار باشد براى تجدید نظر در اینجا مذاکرات زیادى شد حتى گفته شد که کمیسیون دادگسترى نسبت به پرونده‌هاى آنها رسیدگى بکند و دسته جمعى یا این که خیر یک کمیسیونى تشکیل بشود از نمایندگان مجلس شوراى ملى و مجلس سنا و معدودى از قضات دیوان کشور این صحبت شد و یا این که تنها مراجعه بشود به دیوان کشور این صحبت‌ها همه آنجا شد و در همه‌اش هم یک عده زیادى از اقلیت و اکثریت همه‌شان در این توافق داشتند و اساساً ماها هم شدیداً مدافع این نبودیم که حتما این حکم مشمولین بند ج بدون رسیدگى بایستى اجرا بشود خیر ما گفتیم که چون توى اینها اشخاص نیک‌نامى هستند بعد از رسیدگى وقتى که تمیز داده شد البته آنها از بند خلاص مى‌شوند حتى پیشنهاد شده بود که تصمیمات هیئت تصفیه شامل حال یک عده از نمایندگان محترم نباشد و چون آنها قانوناً حق نداشتند با وجود مصونیت وکلا این اظهار نظر را بکنند این هم از طرف سایر دسته‌جات تأیید شد و هیچ کس هم مخالف این قسمت نبود و این که گفته شد که در کمیسیونى متشکل از نمایندگان مجلس سنا و مجلس شوراى ملى این رسیدگى بشود این هم البته یک دلیل دارد دلیلش این است که ما فکر مى‌کنیم که پس از این که این لایحه در مجلس تصویب شد شاید این خطر باشد که در مجلس سنا روى این یک اظهار نظرى بشود و البته این به پرستیژ مجلس شوراى ملى بر می‌خورد و این یک اسکاندال مجددى پیدا خواهد کرد یعنى یک اشکال جدیدى براى ما خواهد شد، بعداً یک پیشنهادى شد که براى پیدا کردن راه حل بهتر این است که یک لوایح مهم دیگرى که در مجلس معوق مانده یکى از آنها را پیش بکشیم و او را مطرح بکنیم از آن جمله است لایحه بودجه کشور اهمیت آن از نظر مصالح کشور و از نظر وظیفه‌ای که مجلس شوراى ملى دارد که واقعاً اهم وظایف مجلس رسیدگى به بودجه است این در مدت یک هفته یا دو هفته مطرح بشود و این روزها که دوباره باید یک دوازدهم و دو دوازدهم بدهیم این واقعاً اسباب بدنامى مجلس شوراى ملى شده که یک مجلسى که کمیسیون بودجه از دو ماه سه ماه پیش لایحه بودجه را آورده و اینجا معطل مانده است و معوق مانده است این را مطرح بکنیم تا شاید در خلال این مدت توافقى پیدا بشود حالا شده می‌خواستم از مقام محترم ریاست مجلس شوراى ملى باز این تقاضا را بکنم که موافقت بفرمایند چون آخر ماه دوباره نزدیک است و ناچار دولت یک دوازدهم تقاضا خواهد کرد قبل از این که مدت فوت بشود این لایحه بودجه را مطرح بکنیم و این را در یکى دو هفته تمام بکنیم (صحیح است)

کشاورز‌صدر- امروز بنشینید این را رد بکنید فردا بودجه را مطرح بکنید .

رئیس- در این قسمت آخرى که ایشان گفتند راجع به تغییر دستور باید سى نفر از نمایندگان تقاضا کنند و مجلس هم رأى بدهد و من هم اینجا مجرى نظامنامه هستم هر وقت تقاضا شد مجلس هم رأى داد قبول مى‌شود غیر از این ممکن نیست.

آقاى مکى بفرمایید

مکى- بنده سعى مى‌کنم که قبل از دستور کم‌تر وقت مجلس را اشغال بکنم مگر در این مواقع ضرورى که ایجاب بکند قبل از دستور مطالبى به استحضار نمایندگان محترم برسانم و موضوعى را که امروز به استحضار مجلس شورای ملى ایران می‌رسانم از اهم مسائلى است که ملت ایران و مجلس شورای ملى ایران نسبت به آن کمال علاقمندى را همواره نشان داده و در آتیه هم نشان خواهد داد آقایان محترم متوجه شده‌اند که در یکى دو تا از خبرگزاری‌هاى خارجى ضمن تشکیل دولتى از ممالک در قسمت‌هاى کنار خلیج‌فارس اسمى هم از مجمع‌الجزایر بحرین برده شده است (پیراسته- بحرین مال ایران است دولت باید هر چه زودتر اقدام بکند) (یکى از نمایندگان- آقاى مکى هم نظرشان همین است) (حاذقى- چهل سال است که می‌گوییم بحرین جزو لاینفک ایران است و به همین هم اکتفا مى‌کنیم) به شهادت سوابق و تاریخ موجود فعلى ایران بحرین همواره جزو لایتجزاى ایران بوده است (صحیح است) در تمام اطلس‌ها رنگ بحرین را همان رنگى انتخاب کرده است که ایران انتخاب را کرده یعنى جزو لایتجزاى ایران آن را مى‌شناسند (صحیح است) پس اگر سیاست خارجى یا آن کسانى که می‌خواهند از مواد خام و منابع نفتى سواحل خلیج استفاده بکنند اگر به این فکر افتاده‌اند که با انتشار یک چنین خبر پوچ و بى‌ارزشی در دنیا بحرین را از ایران مجزا کنند نمی‌توانند مجزا بکنند (صحیح است) ما در دوره 15 طرحى به مجلس شورای ملى تقدیم کردیم که عیناً آن طرح را بنده قرائت مى‌کنم که دولت هرچه زودتر اقدام بکند و نتیجه را به مجلس شورای ملى گزارش بدهد طرح این بود:

ریاست محترم مجلس شوراى ملى، نظر به شکایات متواترى که از طرف اهالى بحرین براى عدم توجه کامل اولیای دولت مرکزى نسبت به مجمع‌الجزایر مزبور واصل گردیده است و نظر به لزوم فورى استقرار پاسگاه‌ها و تهیه موجبات رفاه اهلى و بسط امنیت در آن سامان امضاء کنندگان زیر ماده واحده زیر را پیشنهاد و به قید یک فوریت تقاضاى طرح و تصویب آن را داریم حسین مکى.

ماده واحده- براى بسط حاکمیت و تکمیل سازمان ادارى در بحرین دولت موظف است فوراً اقدام و نتیجه را به استحضار مجلس شورای ملى برساند عده زیادى هم از همکارانمان امضا کردند و در دوره گذشته این طرح تقدیم گردید و فوریت آن هم به تصویب مجلس شورای ملى رسید متعاقب این طرح با امضا اکثریت قریب به اتفاق طرحى تهیه کرده‌ایم که تقدیم مقام ریاست مى‌کنم تقاضا کردیم که این طرح جزو دستور قرار گیرد، ریاست محترم مجلس شورای ملى متمنى است مقرر فرمایند طبق ماده 41 آئین‌نامه داخلى طرح شماره 121 راجع به بحرین که در دوره 15 تقدیم مجلس شوراى ملى گردیده و یک فوریت آن هم در جلسه پنجشنبه 26- 1- 27 به تصویب رسیده است جزو دستور قرار گیرد 62 نفر هم از آقایان نمایندگان محترم مجلس امروز صبح این را امضا کرده‌اند البته ممکن بود ممکن که خیر محققاً تمام نمایندگان این را امضا مى‌کردند بنده نبردم خدمت آقایان (نورالدین امامى- تمام ملت ایران امضا مى‌کنند) بله تمام ملت ایران امضا مى‌کنند ولى چون مجال نشد موقعیت به دست نیاوردم که ببرم خدمت همه آقایان که امضا کنند و الا بنده اطمینان دارم که تمام آقایان امضا مى‌کنند (شوشترى- این امضا به اتفاق ملت ایران است) تمنا مى‌کنم در اولین فرصت این جزو دستور قرار گیرد و دولت هم وقتى که طبق این طرح مکلف شد به وظیفه قانونى خودش فوراً اقدام بکند و این مزخرفات و اراجیفى که در خبرگزارى‌هاى خارجى به عنوان دولت کویت عربى در دنیا منتشر شده است این را عملاً باید دولت نشان بدهد که این حرف پوچ و بى‌معنى است بحرین ملک مطلق ایران و جزو لایتجزاى ایران است (صحیح است) و حتى در دوره گذشته هم یک طرحى از طرف همکار محترم دوره پانزدهم آقاى عباس اسکندرى داده شد که تقاضا کرده بودند که یک نماینده‌اى هم به بحرین داده شود این را هم استدعا مى‌کنم که جزو دستور قرار بگیرد که یک نماینده‌اى هم به بحرین بدهیم ضمناً خواستم به استحضار خبرگزاری‌هاى خارجى برسانم که طبق سوابق زیاد که از اهالی بحرین رسیده آنها خودشان را تبعه ایران و رعیت ایران می‌دانند و همواره هم به مراکز مراجعه کرده‌اند و به مجلس شورای ملى شکایت کرده‌اند که براى بسط فرهنگ و تأمین عدالت دولت در آنجا اقدام سریع به عمل بیاورد خود این امر نشان می‌دهد که اهالى آنجا هنوز زیر بار این اراجیف و این تبلیغاتى که از طرف خبرگزاری‌هاى خارجى شده است نرفته‌اند و هیچ‌وقت هم نخواهند رفت (صحیح است) اما موضوع دومى‌که خواستم به استحضار مجلس شورای ملى برسانم بنده می‌دانم که مجلس هیچ‌گاه در موقعى که وضع قانون مى‌کند نظرش استثنا و تبعیض نیست و اگر در دوایر دولتى و ادارات دولتى استثنا و تبعیض بشود کراراً دیده شده است که مورد مؤاخذه قرار داده شده است بنده چون وکیل تهران هستم از این تبعیض‌هایى که شهردارى تهران کرده است خواستم مجلس شوراى ملى را مستحضر بکنم همه آقایان جنوب شهر و شرق و غرب شهر را ملاحظه فرموده‌اید شمال شهر را هم از حیث نظافت و آسفالت ملاحظه فرموده‌اید چند روز قبل در شرق شهباز بنده را دعوت کرده بودند در تمام شرق شهباز یک وجب خیابان آسفالته وجود ندارد (صحیح است) ولى نمی‌دانم چطور شده است که آقاى شهردار وسط بیابان را از کنار جاده شمیران نزدیک تجریش تا الهیه که منزل خودش است آسفالت کرده است پول شهردارى تهران پول مردم فقیر را آقاى شهردار باید بدهد خیابان الهیه دم منزل خودش را 300 هزار تومان آسفالت بکند، کى گفته؟ وقتى اهالى شهر و مردم جنوب شهر می‌روند می‌گویند آقا شما باید اول پیاده‌روهاى خودتان را آسفالت بکنید بنده می‌پرسم که در جاده الهیه کدام پیاده‌رویى وجود دارد؟ اصلاً همه‌اش بیابان است پیاده‌رویش را چه کسى آسفالت کرده؟ که

+++

آقاى شهردار تهران وسط بیابان را آسفالت کرده است (نورالدین امامى- آنجا اتومبیل‌رو دارد) براى این که آقاى شهردار کاخ ییلاقى‌شان از گرد و خاک محفوظ باشد و براى این که زمین‌هاى اطرافش را به قیمت خوبى نمی‌دانم فلان بفروشند آمده وسط بیابان را آسفالت کرده پول مردم جنوب و

شرق و غرب شهر را گرفته و برده اطراف منزل خودش را آسفالت کرده است این جرم است، این دزدى است، این جنایت است ملت ایران و مردم تهران استثنا براى هیچ کس و هیچ مقامى قائل نیستند در حکومت مشروطه دموکراسى همه باید از مزایاى قانون یکسان برخوردار شوند شهردار حق نداشته است که این کار را بکند (اردلان- انجمن شهر را باید انتخاب بکنند) براى این که انجمن شهر را انتخاب بکنند زمینه‌سازى لازم دارد اصناف قلابى را باید جمع بکنند توى سر مردم بزنند اتحادیه‌هاى قلابى درست بکنند سلمانى را ببرند به اسم تاجر جا بزنند تا بتوانند یک اتحادیه اصناف درست بکنند تا آن شهردارى که آنها خودشان می‌خواهند در رأس کار بگذارند درست بکنند هنوز آن زمینه انتخاب فراهم نشده است و الا انتخابات را تا به حال شروع کرده بودند بنده خواستم به وسیله تیمسار وزیر جنگ توجه دولت به این موضوع جلب بکنم که آسفالت کردن جاده الهیه برخلاف اصول و برخلاف همه چیز بوده است در جنوب شهر مردم توى کثافت مثل کرم زندگى مى‌کنند تا شرق شهباز یک وجب آسفالت ندارد غرب یک وجب آسفالت ندارد برق و آب ندارد شهردار برمی‌دارد دم خانه خودش را آسفالت مى‌کند، اطراف خانه خودش را آسفالت مى‌کند این کار یک نوع جرم است یک نوع دزدى است این یک موضوعى بود که بنده خواستم از تیمسار وزیر جنگ خواهش بکنم که در هیئت دولت این قضیه را مطرح بکنند که در شرق شهباز و جنوب تهران که جمعیت زیادى در آنجاها عبور و مرور مى‌کنند (نورالدین امامى- سلسبیل را هم بفرمایید) سلسبیل یا هر جاى دیگرى که آدم معنون و صاحب نفوذ در آنجا زندگى نمى‌کند آسفالت نمى‌شود آنجاها اگر یک شهردارى می‌رفت منزل می‌گرفت یا یک متنفذى بود فوراً آسفالته مى‌شد یا اگر یک وزیرى می‌رفت در سلسبیل خانه می‌گرفت فوراً آسفالته مى‌شد ولى آنجاهایى که مردم نفوذى ندارند آنجاهایى که اشخاص وزین و معنون و به اصطلاح صاحب نفوذ ندارد براى آنجاها دولت باید یک فکرى بکند و این بهانه را نیاورد که چون پیاده‌رویش را آسفالت نکرده‌اند وسط خیابانش هم آسفالت نشود آقا اینها اصلاً استطاعت پرداخت پول آسفالت پیاده‌رو را ندارند اگر داشتند که در آن جاى کثیف و زباله‌دانى زندگانى نمى‌کردند در دویست متر ده خانواده زندگى مى‌کنند اینها اگر واقعاً بضاعت داشتند این طور مثل حیوانات که متأسفانه باید عرض کنم زندگى نمى‌کردند (ناظرزاده کرمانى- مثل گود عرب‌ها) بله نمی‌رفتند آنجاها مثل گود عرب‌ها زندگى بکنند در تمام جنوب شهر یک کوچه آسفالته پیدا نیست ولى در تمام شمال هنوز که دیوار نکشیده است همین قدر که ته یک کوچه‌اى یک متنفذى آنجا منزل مى‌کند فورى تمام آن خیابان و تمام آن کوچه آسفالته مى‌شود این تبعیض‌ها و این یک بام و دو هواها بنده خیال مى‌کنم که احساسات مردم فقیر و ضعیف این مملکت را تحریک مى‌کند و آن وقت آن چیزى که همه آقایان ازش می‌ترسند آن یک روز در این مملکت ایجاد بشود یعنى ایجاد انقلاب بکنند، این تبعیض‌ها، احساسات مردم ضعیف و بیچاره مملکت را تحریک مى‌کند بغض پیدا مى‌کنند نسبت به طبقه غنى و نسبت به طبقه‌اى که حق آنها را دارد پایمال مى‌کند و چقدر خوب گفته است حافظ، گفته است: ساقى به جام عدل بده باده تا گدا، غیرت نیاورد که جهان پر بلا مى‌کند ایران را دچار آشوب و انقلاب مى‌کند این هم یک موضوعى بود که خواستم عرض کنم: اما موضوع دوم این است که یک شخصى کاغذى امروز نوشته است به اعضاى فراکسیون جبهه ملى و به همه آقایان نوشته است شکایت کرده از آقاى خسرو قشقایى و بنده وارد موضوع نمى‌شوم در مجلس متحصن شده است چون کمیسیون عرایض مأمور رسیدگى به شکایات است بنده به مقام ریاست تقدیم مى‌کنم که در کمیسیون عرایض رسیدگى بشود و اگر حق نمی‌گویند بگویند که حق نمی‌گویند دیگر عرضى ندارم و بیش از این مزاحم آقایان نمى‌شوم و این دو طرح را تقدیم مقام ریاست مى‌کنم. ‏

رئیس- این دو طرح بر طبق ماده 41 فرستاده مى‌شود به کمیسیون‌هاى مربوطه. آقاى حائرى‌زاده .‏

حائرى‌زاده- بنده هیچ میل نداشتم که این ساعات مجلس صرف یک مذاکراتى بشود که نتیجه و فایده‌اى براى جامعه نداشته باشد فقط درد دل باشد ولى چون در آئین‌نامه پیش‌بینى شده است و مد شده است معمول شده است که درد‌ دل‌ها اینجا گفته مى‌شود من مخصوصاً شرفیاب شدم خواهش کنم که هفته‌اى یک روز را اگر مقام ریاست مقرر بفرمایند که هفته‌اى یک روز را براى سؤال‌ها باشد تصور مى‌کنم این مذاکرات قبل از دستور قهراً درز گرفته بشود براى این که این مذاکرات و این درد دل‌هایى که نمایندگان محترم دارند براى این است که این نمایندگان براى نتیجه می‌آیند اینجا صحبت مى‌کنند و دولت هم وجود ندارد جزو هوا مى‌شود و نتیجه‌اى حاصل نمى‌شود بنده چهار پنج موضوع بود که پنج، شش ماه است که متدرجاً مورد سؤال قرار دادم و هنوز جواب نیامده است ولى اگر یک روز براى این کار تخصیص داده مى‌شد که سه هفته پشت سر هم اغلب سؤال‌ها جواب داده مى‌شد و بعضى مطالب هست که وقتى جواب آن طول بکشد موضوع از بین می‌رود، یک سؤالى که قبلاً بنده کرده بودم موقعى بود که کمپانى نفت کارگرها را آن بلا را سرشان می‌آورد و هى طول کشید موضوع از بین رفته بود و بدبخت‌ها در به در و سرگردان شده بودند چاره‌اى براى درد آن بیچاره‌ها نشد حالا اگر در آتیه نظایرش باشد نباشد بحث دیگرى است، یک سؤال هم راجع به زندانیان بود که سال گذشته همین موقع که بنده هم افتخار همکارى با زندانیان را داشتم و وضعیت آنها را از نزدیک دیده بودم و شکایات زیادى از ولایات از زندانیان رسیده و هم‌چنین از مرکز که در همین موضوع می‌خواستم صحبت بشود یک راه اصلاحى براى این کار پیدا بشود آن را هم آقایان براى جواب حاضر نشدند همین جور مانده، یک سؤالى بود که اخیراً من راجع به شناسایى اسرائیل کرده بودم که یک دسته‌اى مسلح توى فلسطین نشسته‌اند از بنى‌اسرائیل دعوى حکومت کرده‌اند و دولت ایران هم یک نماینده‌اى آنجا فرستاده است من در این موضوع سؤالى کرده بودم که فایده نماینده فرستادن به آنجا چیست غیر از رنجش ممالک اسلامى و عربى و ضررى از این که این مأمور را احضار بکنید چیست؟ یک همچو سؤالى کرده بودم نیامدند براى جواب هنوز، یکى هم موضوع یک مصاحبه‌اى بود که قانون اساسى شخص مقدس اعلیحضرت را مصون قرار داده که در اطراف ایشان نباید صحبت بشود لازمه‌اش این است که ایشان هم در کارها بدون مشورت وزیر مسئول صحبتى نکنند و بعضى از روزنامه‌ها که مصاحبه ایشان را با بعضى از ارباب قلم روزنامه‌هاى خارجى در روزنامه‌هاى خودمان هم نوشته بودند و منعکس شده بود سؤالى کرده بودم که آقاى وزیر خارجه در این قسمت‌ها اطلاعى دارد یا ندارد اجازه داده است یا خودسر این آدم رفته شرفیابى حاصل کرده و سؤالاتى کرده است در اطراف این موضوع سؤال کرده بودم و هنوز براى جواب حاضر نشده است یک موضوع هم سهم مالک و زارع بود که یک قانونى در 1318 گذشت که آیین‌نامه‌اى وزارت دادگسترى با کمک کشاورزى براى تعیین سهمیه مالک و زارع بنویسد که تعدى به حقوق زارع نشود البته کمیسیون‌هایى کراراً تا به حال شده است ولى هنوز آن آئین‌نامه رسمى را من ندیدم غیر رسمى متعدد دیدم ولى یک آیین‌نامه‌اى که در آن تکلیف زارع و مالک معلوم باشد نیست فقط آن قراردادها و اجارنامه‌هایى است که بین مالک و زارع رد و بدل شده است هر جا عده زارع زیاد بوده است مالک تحملش نسبت به زارع زیاد بوده و هر جا ملک زیاد بوده و زارع کم بوده یعنى ناز و غمزه‌اش زیاد بوده این وضعى که هست باید تحت آئین‌نامه و اصولى مرتب بشود این وضعیت مهمى است که ما امروز براى طبقه کارگر و زارع باید در نظر بگیریم و آسایش آنها را فراهم کنیم وسیله راحتى آنها را فراهم بکنیم و این حرف‌هایى که املاک را از دست مالک بگیرند و بدهند دست زارع این حرف‌ها درد دوا نمى‌کند املاک خراب در این مملکت به قدرى هست که قسمت مهمى از آن در دست دولت است آنها را باید تقسیم کنند یعنى نقشه زارعین را این قدر زیاد بکنند گرسنه و بدبخت نباشند بتوانند وسیله آبادى را فراهم بکنند آن در سایه تعیین سهم مالک و زارع که تأمین بشود بداند آن سعى و عملى که مى‌کنند متعلق به خودش است علاقمند بشود به این آب و خاکى که در دستش هست تا بیش‌تر براى آبادیش کوشش بکند البته بانک کشاورزى هم باید کمک بکند به آن طبقه این هم یک موضوع بود سؤال‌هایى که کرده بودم همه آنها بدون جواب مانده است و من از این جهت نطق‌هاى قبل از دستور که فایده‌اى برایش نمى‌بینیم و این صحبت‌هایى که اینجا کردم چه فایده‌اى دارد اگر هفته یک روز را تخصیص بدهید براى جواب سؤال‌ها وزیر مسئول بیاید جواب بدهد صحبت کنیم جرح و تعدیل بشود و یک راه حلى براى این کار پیدا بشود تا مأیوس نشویم استیضاح بکنیم که چرا این کار را انجام ندادى و یا مطمئن بشویم که وسیله راحتى فراهم شده است و قانع مى‌شویم روى صندلى خودمان بنشینیم یکى هم موضوع تبصره‌اى بود که پریروز در این جا تصویب شد و

+++

من خیلى تشکر مى‌کنم که دردى را که من متوجه شده بودم و همه آقایان نمایندگان متوجه آن شدند و موافقت کردند و تصویب شد در خارج دیدم یک سوء‌تعبیرهایى در اطراف این شده است خواستم توضیح بدهم که رفع آن سوء‌تعبیرها شود در هر وزارتخانه‌اى یک حاکم انتظامى دارند وزارت دادگسترى یک محکمه حسابى انتظامى دارد وزارت دارایى وزارت جنگ و سایر وزارتخانه‌ها براى انتظامات داخلى خودشان یک محاکمى دارند و مربوط به کارهاى عمومى نیست (صحیح است) یک کارمندى را ممکن است در فلان وزارتخانه صالح تشخیص نداده‌اند محکوم به انفصال ابدش کرده‌اند از خدمات دولتى این شخص حق تمیز هم ندارد ولى اگر یک محکمه عمومى همین حکم را داده قابل تمیز است، اگر در یک محکمه عمومى از بابت مجازات کسى را از خدمات اجتماعى خدمات دولتى محروم کردند این حق را دارد برود تمیز شکایت کند ولى در محاکم انتظامى و براى کارهاى انتظامى‌شان مربوط نیست وزارت جنگ براى خودش یک دستگاه‌هاى انتظامى دارد که ربطى به دستگاه‌هاى عمومى ندارد و مربوط به مقررات و کارهاى خودش می‌باشد ولى بدبختانه در خیلى از قسمت‌ها محاکم نظامى را دخالت دادند که در کارهاى عمومى دخالت کند منجمله موقع حکومت نظامى است تعطیل نمى‌شود کارهاى حقوقى محاکم دادگسترى و هم‌چنین امور جزایى آنجا ولى صلاحیت داده مى‌شود به محکمه موقت نظامى‌که حکم ادامه هم بدهد در آنجا تصریح شده است که اعدام و حبس دائم قابل تمیز است و سایر احکام قابل تمیز نیست و این خیلى بى‌انصافى است در موقع تشنج و عصبانى بودن محیط یک بدبختى را براى یک جرم کوچکى ممکن است 15 سال حبس برایش بنویسند بعد هم که مطالعه مى‌کنند می‌گویند که بى‌انصافى شده است یک مرجع صالحى باید باشد که این را رسیدگى کند ولى فلان سربازى که سر پست خودش که مکلف بوده است آنجا بایستد پستش را ترک کرده باعث شکست فلان قشون را فراهم کرده آنها مربوط به انتظامات داخلى قشون است ربطى به این موضوع ندارد و خارج از موضوع این تبصره‌اى است که بنده پیشنهاد کردم و این را نباید مخلوط بکنند با یک جرم‌هاى عمومى‌که محاکم نظامى وارد رسیدگى مى‌شوند گفتیم که احکام محاکم نظامى مانند احکام محاکم عمومى قابل تمیز است یعنى آن مسائلى که جنبه جرایم عمومى را ندارد و جنبه اختصاصى وزارت جنگ را دارند و ربطى به این موضوع ندارند براى رفع سوء‌تفاهم خواستم توضیح داده بشود که اشکالى که آقاى امامى دارند این رفع بشود.

رئیس- در سابق هم یک جلسه فوق‌العاده براى سؤالات در اینجا تعیین شد کار خوبى هم هست چون وقت مجلس به این کارها نمی‌رسد اگر آقایان موافق باشند یک جلسه فوق‌العاده‌اى هم براى این کار و هم براى یک دوازدهم که دولت آورده است معین بشود.

محمد‌على مسعودى- فردا صبح باشد.

شوشترى- فردا عصرى.

فقیه‌زاده- من پیشنهاد مى‌کنم فردا عصر براى یک دوازدهم جلسه تشکیل شود.

حائرى‌زاده- فردا صبح کمیسیون نفت است یک وقت دیگرى تعیین بفرمایید و جلسه‌مان انشاء‌الله شاید فردا کلکش کنده شود.

خسرو قشقایى- بنده طبق ماده 90 اخطار دارم.

رئیس- بفرمایید.

خسرو قشقایى- جناب آقاى ملکى شکایتى تقدیم مقام ریاست کردند که گفتند مربوط به اینجانب است در صورتى که به نام اینجانب نبوده و به نام یکى از افراد قشقایى است تصدیق بفرمایید افراد قشقایى خیلى زیاد است و اگر هم شکایتى است باید به مقامات دادگسترى داده شود.

رئیس- در این شکایتى که دادند اسمى از ایشان نیست.

3- طرح گزارش کمیسیون دادگسترى راجع به تصفیه و عدم حصول اکثریت‏

رئیس- لایحه تصفیه مطرح است باید رأى گرفته شود به پیشنهاد آقاى دکتر معظمى ...

شوشترى- اجازه بفرمایید سؤال بنده خوانده شود بعد رأى بگیرید.

نبوى- بنده اخطار نظامنامه‌اى دارم .‏

رئیس- بفرمایید.

نبوى- در جلسه گذشته جناب آقاى دکتر معظمى پیشنهادى فرمودند که بسیار خوب است و مطابق قوانین هم هست آن پیشنهاد، ایشان پیشنهاد فرمودند که در آینده هیچ کارى به کمیسیون ارجاع نشود که کمیسیون مستقلاً در موضوع رأى بدهد و باید در لوایح و رأى کمیسیون در مجلس طرح شود این اصولاً همان طور که عرض کردم بسیار صحیح است براى این که مجلس براى این ساخته نشده که 12 نفر یا 18 نفر قانون وضع بکنند اکثریت مجلس آن اکثریتى که در قانون اساسى ذکر کرده است باید قانون وضع بکند ولى باید دید که چه عملى در مجلس باعث شده که به این صورت در آمده ...

رئیس- آقاى نبوى به عنوان اخطار دارید صحبت مى‌کنید؟

نبوى- بله.

رئیس- کدام ماده؟

نبوى- ماده 120 الان خودم می‌خوانم باید دید که از اولین دوره مجلس چه شده که این وضعیت پیش آمده در اولین دوره مجلس طرحى به امضای مرحوم مدرس، مشیرالدوله و مؤتمن‌المک و عده‌اى قرار شد به این که قوانین دادگسترى که مواد مفصلى 700 800 ماده دارد و به کمیسیون دادگسترى ارجاع مى‌شود کمیسیون آنها را تصویب کند مطابق همان فرمولى که هست که بعد به عنوان آزمایش اجرا شود اساس قضیه از این جهت بود که مجلس قانونگذار نیست یعنى مجلس طورى است که قوانین مفصل را نمى‌شود درش تصویب کرد اگر رویه این بود که مجلس واقعاً حوصله مى‌کرد و از پیشنهادات زاید جلوگیرى مى‌کرد چه بهتر از این مگر آقایان ملاحظه نفرمودند که لایحه‌اى اینجا آمد براى فروش خالصه‌جات به رعایا و چهار ماده بیش‌تر نداشت 100 تا 200 تا پیشنهاد کردند براى آن قانون و چندین روز هم مباحثه شد و آخر هم به جایى نرسید (نورالدین امامى- اراضى خوزستان به جایى نرسید) حالا هر وقت یک قانونى بیاورند که از چند ماده تجاوز کند باز در مجلس تصویب نخواهد شد این بود که چند نفر را وادار کرد در گذشته و به خیال انداخت که قوانین را در خود کمیسیون تصویب کنند. و البته این عمل کار بسیار بدى است و مخالف قانون اساسى است که نمى‌شود به دوازده نفر یا هیجده نفر یک قانونى را که باید صد نفر یا هشتاد نفر رویش رأى بدهند گفت که آن قانون را تصویب کنید و همین عمل هم مفاسدى تولید کرده لیکن اشکال دیگرى که دارد با این که پیشنهاد مفیدى است و یک روزى هم باید تصویب شود دو اشکال دارد اشکال اولش این است که مانع از این نیست که مجلس در آینده یک چنین رأیى را بدهد حالا هم ممکن است مجلس رأى بدهد که این کار را بکنند و در آینده رأى بدهد که این کار را نکنند این سد باب نمى‌کند مجلس هر روزى هر چه مقتضى بداند مطابق آئین‌نامه داخلى باید بکند اما آنچه که موجب شد بنده اخطار بکنم این است ماده 120 نمایندگان حق دارند نسبت به هر یک از مواد اصلاحاتى پیشنهاد نمایند مشروط بر این که آن پیشنهاد کاملاً مربوط به موضوع لایحه باشد عرض بنده این بود این پیشنهاد و پیشنهادهاى دیگرى که در این قانون شده مخالف با این ماده است و ما نبایستى کارى بکنیم که مخالف با آئین‌نامه باشد و الا در آینده مفاسدى تولید خواهد کرد.

دکتر معظمى- اجازه بفرمایید بنده ارتباطش را عرض کنم.

رئیس- اخطارى که طبق ماده 120 ایشان کردند راجع به این است که مربوط باشد و معتقدند که نیست تشخیص این با رئیس مجلس است معذالک شما توضیح بدهید.

دکتر معظمى- بنده می‌خواهم عرض بکنم که اگر یک پیشنهادى با این لایحه موافق باشد همین موضوع است ناشى از چیست؟ ناشى از این شده است که در دوره پانزدهم یک اختیارى به کمیسیون دادگسترى داده شده برخلاف قانون اساسى کمیسیون دادگسترى که خود جناب آقاى نبوى عضو آن بودند که همان موضوع حق این بود که اخطار مى‌کردند که برخلاف قانون است، برخلاف قانون اساسى است، در آنجا عضو بودید و در آنجا یک قوانینى گذشته که حقوق ملت ایران را از بین برده است اگر من فرصت داشتم آن مواردى را که در کمیسیون دادگسترى گذشته است یکى یکى در اینجا می‌خواندم به عقیده من هر فرد ایرانى حق داشته است از وکیل و وزیر و مستخدم نگران باشد این کار در کمیسیون دادگسترى شده آقاى نبوى جنابعالى همان موقع در کمیسیون دادگسترى بودید و بعد هم این اختیار را به هیئت تصفیه داده‌اند و این استفاده را کردند و این ابتلا را ما پیدا کردیم که الان 2 ماه است مجلس ما فلج شده چه چیزى از

+++

این مهم‌تر که ما بیاییم حقوق مردم را که به ما داده‌اند و از بین رفته دست‌شان بدهیم بنده پس از شش سال که در این مملکت نماینده هستم باید در مقابل ملت ایران اقرار بکنم که حقوقش در کمیسیون‌ها حفظ نخواهد شد (صحیح است) یعنى آن طورى که لازم است حقوق افراد این مملکت محفوظ بماند نخواهد شد والله نخواهد شد (صحیح است) با تجربه من این پیشنهاد را کردم و در اینجا هم حقوق یک عده‌اى محفوظ نشده است من می‌گویم این به هم ارتباط دارد شما آمده‌اید به کمیسیون دادگسترى اختیاراتى داده‌اید حالا ما می‌گوییم که دیگر این اختیارات داده نشود و فرمودید که مانعى نیست که مجلس بعداً رأى بدهد بنده مى‌گویم که مطابق این ماده‌اى که شما می‌گذارید این مجلس تصویب خواهد کرد بعد اگر یک طرحى نماینده‌اى داد یا دولت لایحه‌اى داد رئیس می‌تواند آن را طرح نکند این خیلى فرق دارد به این که ما یک موضوعى را قابل طرح بدانیم یا ندانیم و من دیروز یک موضوعى را گفتم حالا که می‌بینید افراد این مملکت حقوقى ندارد عوض این که بیایید یک موضوع معینى را کان لم یکن بکنید والله بنشینید و خودتان تکانى بخورید یک میثاقى براى این ملت درست کنید که حقوقش محفوظ باشد و اگر این جریانات آقایان را متأثر نکند بنده دیگر عرضى ندارم.

حاذقى- پیشنهاد کاملاً واردى بود

پیراسته- بنده اجازه می‌خواهم.

رئیس- موردى ندارد .

پیراسته- بنده مخبر کمیسیون دادگسترى هستم .‏

رئیس- درست است حق شما محفوظ است ولى عجالتاً در رأى هستیم.

4- تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

صاحب‌جمع- آقاى رئیس چند دقیقه تنفس بدهید.

رئیس- چند نفر از آقایان بیرون هستند که گفتم بیایند اگر نیایند تنفس هم نمی‌دهیم جلسه را تعطیل مى‌کنیم اگر آقایان موافقند جلسه فوق‌العاده براى سؤالات و یک دوازدهم فردا عصر باشد، چون فردا صبح کمیسیون نفت است و براى سؤالات هم عده کافى هست (عده‌اى از نمایندگان- عصر فردا هیئت دولت است و آقایان وزرا نمی‌توانند بیایند.) فردا صبح جلسه فوق‌العاده خواهد بود براى یک دوازدهم و سؤالات.

( مجلس ساعت 11 و چهل دقیقه صبح ختم شد)

رئیس مجلس شورای ملى- رضا حکمت‏

+++

یادداشت ها
Parameter:294599!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)