کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره هجدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 18
[1396/05/30]

جلسه: 76 صورت‌ مشروح مذاکرات مجلس روز پنجشنبه بیست و پنجم آذر ماه 1333.  

فهرست مطالب:

1) تصویب صورت مجلس‏

2) معرفى آقاى دکتر شادمان به وزارت دادگسترى و آقایان اخوى و نمازى به وزارت مشاور به وسیله آقاى نخست‌وزیر

3) تقدیم دو فقره سؤال به وسیله آقایان دکتر جزایرى و رضایى‏

4) طرح گزارش کمیسیون‌هاى بودجه و کشاورزى راجع به اضافه اعتبار دفع آفات و ارجاع به مجلس سنا

5) تعین موقع جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 18

 

 

جلسه: 76

صورت‌ مشروح مذاکرات مجلس روز پنجشنبه بیست و پنجم آذر ماه 1333.

 

فهرست مطالب:

1) تصویب صورت مجلس‏

2) معرفى آقاى دکتر شادمان به وزارت دادگسترى و آقایان اخوى و نمازى به وزارت مشاور به وسیله آقاى نخست‌وزیر

3) تقدیم دو فقره سؤال به وسیله آقایان دکتر جزایرى و رضایى‏

4) طرح گزارش کمیسیون‌هاى بودجه و کشاورزى راجع به اضافه اعتبار دفع آفات و ارجاع به مجلس سنا

5) تعین موقع جلسه بعد- ختم جلسه

 

مجلس سى و پنج دقیقه قبل از ظهر به ریاست آقاى نورالدین امامى (نائب رئیس) تشکیل گردید.

1) تصویب صورت مجلس

نائب رئیس - اسامى غائبین جلسه قبل قرائت مى‌شود (به شرح زیر قرائت شد):

غائبین با اجازه-آقایان: دکتر سید امامى، حشمتى، اسفندیارى، امید سالار، محمود ذوالفقارى، شوشترى، عبدالرحمن فرامرزى، سنندجى، کاشانى، حمیدیه، مسعودى، محمودى، مهندس شاهرخ‌شاهى، بوربور، اورنگ، صارمى، عرب شیبانى.

غائبین بى‌اجازه - آقایان: شفیعى، ثقةالاسلامى، شیبانى، علم، اریه.

دیرآمدگان و زودرفتگان با اجازه - آقایان: دکتر جزایرى، ابراهیمى، کى‌نژاد، هدى، سلطانى، ارباب، صراف‌زاده، کدیور، بهادرى، خاکباز، امیرتیمور، رضایى، کریمى، مهندس جفرودى، مکرم، تربتى.

دیرآمدگان و زودرفتگان بى‌اجازه - آقایان: عبدالصاحب صفایى، نراقى، صدقى، مهدوى، پیراسته، دکتر شاهکار، دکتر سعید حکمت، میراشرافى، گیو، بهبهانى، نقابت.

غائبین در رأى - آقایان: تجدد، ایلخانى‌زاده، برومند، درخشش، دکتر سعید حکمت، معین‌زاده، لارى، نراقى.

نائب رئیس - نسبت به صورت جلسه نظرى هست؟ آقاى ارباب.

ارباب - اولاً بااجازه چند دقیقه دیر آمدم و بى‌اجازه نبود ثانیاً در یک قسمت از عرایض بنده در جلسه پیش سوء تفسیر شد و بعضى رفقا متوجه نبودند که منظور بنده از قضات نبود قضات ما اکثراً شریف و پاکدامن هستند (صحیح است) به نظر بنده دستگاه‌هایى بود و آن عواملى که نمی‌گذاشت آن قضات شریف انجام وظیفه بکنند.

نائب رئیس - آقاى ارباب، این نطق مجدد است مربوط به صورت جلسه نیست نطق مجدد را در صورت جلسه نمی‌کنند.

میراشرافى - قضات دزد هم زیاد داریم اکثراً همان‌طور هستند مثل آن آقاى علوى و اینها.

نائب رئیس - آقاى پیراسته.

پیراسته - در عرایض بنده چند غلط هست که معلوم است چاپى است اصلاح می‌کنم و می‌دهم به تندنویسى اصلاح کنند ضمناً بنده تأخیرى نداشته و در سرسرا بودم استدعا می‌کنم اصلاح شود.

نائب رئیس - اصلاح می‌شود. آقاى ابراهیمى.

ابراهیمى - بنده در جلسه قبل استجازه کردم و عریضه‌اى هم عرض کردم بنده را غایب بى‌اجازه نوشته‌اند در صورت مجلس.

نائب رئیس - آقا را با اجازه نوشته‌اند.

ابراهیمى - قربان بى‌اجازه نوشته‌اند.

نائب رئیس - این مال جلسه پیش است نه این جلسه. آقاى فرود

فرود - بنده را جزء دیرآمدگان نوشته‌اند من دیر نیامدم خدمت جناب آقاى سردار فاخر در اطاق نشسته بودم و حتى در موقعی که اینجا صورت مجلس تصویب می‌شد بنده یک اعتراضى کردم دستور بفرمایید اصلاح شود.

نائب رئیس - اصلاح می‌شود. آقاى صدرزاده

صدرزاده - در عرایض بنده یک اشتباهاتى هست که اصلاح می‌کنم و می‌دهم به تندنویسى.

نائب رئیس - آقاى دکتر حمزوى.

دکتر حمزوى - نام بنده را جزء غایبین بى‌اجازه منظور کرده‌اند فقط بنده چند دقیقه دیر آمدم.

قنات‌آبادى - خوب همان چند دقیقه را غایب بودید.

نائب رئیس - این که خدمت‌تان است مال جلسه قبل است.

دکتر حمزوى - در جلسه قبل بنده کسالت داشتم و بااجازه بوده‌ام.

نائب رئیس - اگر با اجازه کتبى  بوده البته اصلاح می‌شود. جناب آقاى صفایى

سیداحمد صفایى - در بیان بنده در جلسه گذشته اشتباهاتى شده است که اصلاح می‌کنم و می‌دهم به تندنویسى.

نائب رئیس - جناب آقاى دکتر جزایرى.

دکتر جزایرى - بنده هم همین استدعا را دارم که در عرایض بنده یک اشتباهاتى هست که اصلاح می‌کنم.

نائب رئیس - نسبت به صورت جلسه آقایان دیگر فرمایشى ندارند؟ (اظهارى نشد) صورت جلسه تصویب می‌شود چون جلسه خصوصى وقت مجلس را گرفته با اجازه آقایان امروز قبل از دستور نخواهیم داشت.

صدرزاده - ولى نوبت را محفوظ بفرمایید.

قنات‌آبادى - آقا اصلاً این رویه را بگذارید کنار (نمایندگان - دستور دستور)

عبدالرحمن فرامرزى - حالا چون هفته‌اى یک روز بیشتر نیست اجازه بفرمایید حرف‌شان را بزنند.

+++

2- معرفى آقاى دکتر شادمان به وزارت دادگسترى و آقایان اخوى و نمازى به وزارت مشاور به وسیله آقاى نخست‌وزیر.

نائب رئیس - جناب آقاى نخست‌وزیر فرمایشى دارید بفرمایید.

نخست‌وزیر (سپهبد زاهدى) - با اجازه آقایان محترم جناب آقاى دکتر شادمان را براى وزارت دادگسترى (مبارک است) و جناب آقاى اخوى وزیر مشاور و جناب آقاى نمازى وزیر مشاور را معرفى می‌کنم (قنات‌آبادى - ما جناب آقاى نمازى را ندیدیم) چون ایشان مریض بودند تشریف نیاوردند.

قنات‌آبادى - خدا شفایشان بدهد.

میراشرافى - امیدواریم آقاى دکتر شادمان دست این قاضی‌هاى دزد علوى و رستگار را بگیرند بیرون کنند.

نائب رئیس - پیشنهادى است که قرائت می‌شود آقایان توجه بفرمایند (به شرح زیر قرائت شد):

مقام محترم ریاست مجلس شوراى ملى نظر به لزوم و فوریت دفع آفات نباتى از مناطق آفت‌زده کشور تقاضا می‌شود که طبق ماده 77 آیین‌نامه مجلس مقرر فرمایند که گزارش کمیسیون بودجه و کشاورزى در خصوص اعتبار دفع آفات در جلسه آتیه مجلس مطرح شود (صحیح است) احمد فرامرزى، قوامى، دکتر نیرومند، صدرزاده، حیدرعلى برومند، باقر بوشهرى، دکتر مشیر فاطمى، موسوى و عده‌اى در حدود سى امضاء.

نائب رئیس - جناب آقاى صدرزاده آقا یک توضیحى بدهید.

دکتر جزایرى - آقا وارد دستور شدیم؟

صدرزاده - توضیح بنده در این باب بسیار مختصر است و آن این است که لایحه دفع آفات هر چه زودتر باید تصویب بشود (صحیح است) تا بتوانند جلوگیرى از آفات به عمل بیاورند (صحیح است) و محصول مملکت افزایش پیدا بکند (صحیح است) تا بعضى اشکالات روى ندهد. این لایحه بااین که با قید فوریت بود بعضى از آقایان تقاضا فرمودند که به کمیسیون برود و عیبى هم نداشت چون اصلاحات مفیدى در کمیسیون شد و حالا که از کمیسیون گزارش آن آمده است از حضور آقایان استدعا می‌کنم که موافقت بفرمایید در جلسه امروز طرح تصویب شود که هر چه زودتر به موقع عمل گذاشته شود.

3- تقدیم دو فقره سؤال به وسیله آقایان دکتر جزایرى و رضایى

نائب رئیس - آقاى دکتر جزایرى.

دکتر جزایرى - بنده یک سؤالی از دولت راجع به وضع زندگى و بالا رفتن هزینه زندگى کردم تقدیم مجلس می‌کنم (صحیح است).

نائب رئیس - آقایان استدعا می‌کنم بیرون تشریف نبرید می‌خواهم رأى بگیرم آقاى رضایى فرمایشى دارید؟

رضایى - سؤالى است از دولت راجع به خرید کارخانه برق از کمپانى آلستوم که تقدیم مجلس می‌کنم.

4- طرح گزارش کمیسیون‌هاى بودجه و کشاورزى راجع به اعتبار دفع آفات ارجاع به مجلس سنا

نائب رئیس - آقایانى که موافقند لایحه کشاورزى جز دستور قرار گیرد قیام فرمایند (اغلب برخاستند) تصویب شد گزارش کمیسیون‌هاى بودجه و کشاورزى مطرح است چاپ شده و آقایان ملاحظه فرموده‌اند جناب آقاى عمیدى نوری بفرمایید.

احمد فرامرزى - می‌خواهید مخالفت کنید؟

عمیدى نورى - نه خیر عرض کنم که لایحه اضافه اعتبار وزارت کشاورزى راجع به دفع آفات در جلسات پیش فوریتش تصویب شده بود و بعد مجلس شورای ملى براى این که مطالعه بیشترى در این لایحه بشود خوشبختانه موافقت فرمودند به تقاضاى بنده و تشکر می‌کنم و به کمیسیون رفت در کمیسیون میزان یک صد ریال تبدیل شد به 61 میلیون ریال و این یک اصلاحى شد که نظر بنده را تا حدى تأمین کرد براى این که عنوان لایحه دفع آفات بود و ابتدا هم دراصل ماده 80 میلیون ریال بود بعد در تبصره جور دیگر بود یعنى معلوم بود که بیست میلیون ریال خارج از موضوع اضافه اعتبار دفع آفات است. کمیسیون بودجه توجه مخصوصى کرد به این موضوع و از قرارى که بنده اطلاع پیدا کردم صورت ریز این 61 میلیون ریال اضافه اعتبار را هم خواست و معلوم شد بر این که مبنى بر ارقامى است که بایستى انجام بشود، همین‌طور یک ماده دیگرى داشت در این گزارش و آن عجیب بود و این بود که هر چه را که خرج می‌کنند براى دفع آفات بعد بتوانند از مردم بگیرند و اگر هم مردم ندادند بتوانند اموال‌شان را توقیف کنند. یک همچو ماده عجیبى لایحه دولت داشت که خیلى جاى تعجب بود و خوشبختانه به این موضوع هم کمیسیون بودجه توجه کرد و به علت همین توجه و دقت هم مجلس شوراى ملى ارجاع فرمودند به کمیسیون و در کمیسیون این مطلب هم حل شد یعنى آن ماده اصلاح شد غرض از ذکر این مطالب این بود که اگر در لوایح یک فوریتى و دو فوریتى یک توجه بیشترى در مجلس شوراى ملى بشود و به کمیسیون‌هاى مربوطه برود و در کمیسیون هم تحت مطالعه و تحقیق قرار بگیرد اگر اشکالاتى باشد رفع می‌شود مثل این است که مسئولیت وجدانى ما در موقع طرح و تصویب این گونه لوایح بیشتر حفظ می‌شود و به همین جهت اصولاً بنده از نظر تصویب مخالفتى ندارم، فقط نظر بنده این است که ما چه طور بفهمیم این اضافه اعتبارى که گرفته می‌شود این بودجه‌هایى که براى دفع آفات تخصیص داده می‌شود به چه طرز طرح می‌شود، آقایان ملاحظه بفرمایید این اعتبار دفع آفات است معنى اضافه اعتبار این است که یک اعتبارى هست در بودجه گفته شده کم است و یک اضافه‌اى خواسته‌اند، بنده از جناب آقاى وزیر کشاورزى انتظار دارم اینجا روشن بکنند که با رقم اصلى که در بودجه هست راجع به دفع آفات در این مملکت چه دفع آفاتى شده و چه کارى کرده‌اند و این 61 میلیون ریال که اضافه گرفته می‌شود چه جور مصرف خواهد شد، از حوزه انتخابیه خودم یک اطلاعى دارم و به عرض می‌رسانم، پرتقال یکى از محصولات خوبى است که به نفع مملکت است و اگر خوب عمل بکنیم می‌توانیم آن را جزء صادرات کشور هم به حساب بیاوریم و ارز زیادى هم به دست بیاوریم، شهسوار رامسر تا قسمت بهشهر پرتقالش مرغوب است و مورد استفاده و مصرف تهران است در سال گذشته این مسئله مسلم شد که پرتقال مارندران دچار یک آفت خاصى شده است که هر قدر خود مردم بدبخت آن حدود عملیاتى کرده‌اند که رفع آفت پرتقال بشود به جایى نرسیده است چون این را هم باید بدانید که مردم تا آن حدودى که می‌توانند مبارزه با آفات می‌کنند، به ادارات مراجعه نمى‌کنند اگر اشکالى در کارشان پیدا شد اتفاقى افتاد مراجعه به ادارات کشاورزى و دفع آفات خواهند کرد، از آنجا گزارشى به آقاى وزیر کشاورزى داده شد تا امسال بنده نمی‌دانم آیا بودجه‌اى نبود به عنوان دفع آفات آنجا یا بوده اگر بوده وزارت کشاورزى تا به حال چه کرده براى مبارزه با دفع آفات پرتقال چون پارسال به ما اطلاع دادند که در حدود سى درصد پرتقال مازندران دچار یک آفت شده که تشخیص نداده‌اند آن آفت چیست و امسال آفت پرتقال به 50 بلکه 60 درصد رسیده اگر وزارت کشاورزى مسئولیت دفع آفات را دارد بنده می‌پرسم چرا از سال گذشته که سى درصد آفت پرتقال در شهسوار بوده و فعلاً به 50 بلکه 60 درصد رسیده است مبارزه‌اى نشده اگر می‌فرمایید که بودجه نداریم بنده سؤال می‌کنم آن مقدارى که در بودجه وزارت کشاورزى هست راجع به دفع آفات صورتش را لطف کنید که ببینیم لااقل این ده میلیون تومان که در بودجه هست چه جور مصرف کرده‌اید که براى پرتقال که از محصولات خوب کشور ما است اعتبارى نرسیده است و فعلاً هم چه تصمیمى دارید که محصول پرتقال مازندران را از این آفتى که به رسیده است نجات بدهید به این جهت است که بنده معتقد هستم جناب آقاى وزیر کشاورزى اصولاً یک توجه بیشترى بفرمایند که اداره دفع آفات‌شان در مملکت یک شخصیت و احترام بیشترى پیدا بکند که هر سال به عنوان اضافات اقلام زیادى از مجلس شوراى ملى می‌گذرد و ما هم هر سال موضوع سن را در ورامین می‌شنویم بنده نمی‌دانم که این سن کى دفع مى‌شود آیا سن یک آفت دایمى و الى‌الابدى است که هر سال بودجه‌اى باید معین گردد یا موضوع ملخ در فارس که مورد ابتلا نمایندگان فارس است و کاملاً هم صحیح است براى دفع ملخ سن ما هر سال می‌بینیم که یک عده‌اى با بودجه زیادى حرکت می‌کنند می‌روند در نواحى مختلف مملکت و اضافه حقوق و فوق‌العاده زیادى هم مى‌گیرند و ما هم نتیجه‌اى که نمی‌بینیم هیچ هر سال باز سن در ورامین و سایر جاها باز ملخ موجود است در جنوب و دو مرتبه یک  بودجه اضافه اعتبارى می‌خواهند مقتضى است که جناب آقاى وزیر کشاورزى کاملاً این را روشن بفرمایند که این چه جور شده آیا چه طور ممکن است مردم مطمئن بشوند که اداره دفع آفات جنوب خوب کار مى‌کند و دفع آفات تأمین می‌شود همین‌طور یکى از همکاران محترم بنده آقاى دکتر حمزوى تذکر دادند که در فصل تابستان احشام زیاد تلف شدند و تلف مى‌شوند و وزارت کشاورزى در این خصوص چه اقدامى کرده و به طور کلى بنده آن طورى که فکر آقایان رفقا را چه در کمیسیون‌ها و چه در فراکسیون‌ها مى‌دیدیم تماس دارم واقعاً یک نگرانى آقایان رفقا از طرز کار دفع آفات وزارت کشاورزى و در قسمت اداره دامپرورى دارند که محصولى در مقابل این بودجه عظیمى که وزارت کشاورزى براى این گونه امور دارد هیچ راندمانى محصولى در مقابل این وجود ندارد به همین جهت آن طوری که باید وزارت کشاورزى واقعاً بنده خودم هم عرض می‌کنم چه به سمت وکیل یا روزنامه‌نویس تماس‌هایى که دارم و نامه‌هایى که براى من می‌رسد و گزارش‌هایى که مخبرین ما از شهرستان‌ها می‌فرستند این وضع هست این وضع را باید جناب آقاى عدل که تخصصى در امور کشاورزى دارند باید عوض کنند و اعتماد اجتماع را جلب بکنند که ما بدانیم در مقابل این مالیاتى از مردم گرفته می‌شود واقعاً یک کار اساسى می‌شود (صحیح است).

رئیس - آقاى صدرزاده شما موافقید (صدرزاده - بله) پس اجازه بدهید وزیر کشاورزى فرمایشى دارند بفرمایند بعد بفرمایید. آقاى وزیر کشاورزى

وزیر کشاورزى (عدل) - بودجه دفع آفات نباتى در 1324 پنجاه و دو میلیون ریال بوده در صورتى که در سال 1332 که ما یک دوازدهم عمل می‌کردیم بیست و یک میلیون ریال است بنابراین در مدت تقریباً 9 سال 30 میلیون ریال از این بودجه دفع آفات نباتى کم شده است (مهندس اردبیلى – اشتباه

+++

 کرده‌اند) در مقابل تقاضاى مردم به مراتب بیشتر شده است  چه در نتیجه ترقى قیمت محصول که علاقه‌مند شده‌اند به محصولشان و چه در نتیجه تبلیغات و اقداماتى که شده و فکرشان متوجه شده که دفع آفات نباتى مؤثر است و باید جلوگیرى از آفات نباتى بشود راجع به نظارت تاکنون رسم این بوده است که تمام این خرج‌ها مطابق مقررات محاسبات عمومى می‌شده یعنى پول فرستاده می‌شده به دارایی‌هاى شهرستان‌ها و آنجا تحت نظارت دارایى محل و نظارت دارایى و مأمورین کشاورزى خرج می‌شده قطعاً بنده منکر این نیستم از این اعتباراتى  که داده می‌شود چیزى حیف و میل نمی‌شود عملیات ما از چاه‌بهار هست تا اقصى نقاط دیگر ایران و هیچ قدرتى هم قادر نیست که جلوگیرى بکند از حیف و میل‌هایى که ممکن است بشود و بنده همچنین ادعایى ندارم منتهى ما باید احتیاط بکنیم و اقدام بکنیم که حیف و میل نشود و اعتبارتى که داده می‌شود به مصرف حقیقى برسد به همین جهت در همین قانون جدید در کمیسیون بودجه پیشنهاد کردیم که اعتبارات دفع آفات عمومى تحت‌تظر کمیسیونى مرکب از استاندار و رئیس دارایى محل و رئیس کشاورزى محل و سه نفر معتمد محل به مصرف برسد امیدوارم به این ترتیب اگر احیاناً حیف و میل‌هایى می‌شد من‌بعد جلوگیرى شود و تمام اعتبارات حتى‌المقدور به مصرف مبارزه برسد اعتبار دامپزشکى همه‌اش 500 هزار تومان کمتر هم هست، بنابراین با این وظیفه سنگینى که دامپزشکى دارد مطلقاً با این اعتبارات قادر نیست که کارى بکند بنده تصدیق می‌کنم که در بعضى نقاط ایران دام تلف شده و می‌شود ولى آنچه که مقدور است و می‌شود جلوگیرى کرد بنده در کمیسیون بودجه توضیحاتى عرض کردم یکى از آفات بزرگ دام ایران سیاه‌زخم است، شاربون که سرایت می‌کند به انسان یک قسمت عمده از این آفات حیوانى سرایت می‌کند به انسان و مشترک است مثل سیاه‌زخم، مثل سل، مثل بروسلوز، مثل مشمشه که به انسان سرایت می‌کند و مطابق آمارى که از بیمارستان فیروزآبادى داریم در ظرف سه چهار سال تعداد مبتلایان سیاه زخم از صدى پنجاه، صدى شصت رسیده به سه نفر این یک امر مستقیم مبارزه است که اداره دامپزشکى می‌کند با مرض سیاه‌زخم از طرف دیگر نباید فراموش کرد که همین‌طور که آفات انسان زیاداست آفات دام هم زیاد هست به خصوص که ما گاو و گوسفند و بز داریم و همین‌طور طیور که آفات مخصوصى هم دارند بنابراین جلوگیرى از آنها مخصوصاً آفات که جدیداً پیدا می‌شود مستلزم مطالعات و عملیاتى است وقتى که مطالعات به نتیجه رسید آن وقت عملیات شروع می‌شود همین‌طور هم راجع به آفات نباتى است نباتات و حیوانات غیر از انسان است نمی‌گوید کجایش درد می‌کند باید متخصص تشخیص بدهد به خصوص وقتى که آفات جدید در مملکت پیدا می‌شود تا مردم متوجه می‌شوند به این که این آفت پیدا شده است مدتى طول می‌کشد از آن جمله است موضوع پرتقال شهسوار که پارسال کم بود و امسال زیاد شده است البته مردم حق دارند نگران باشند و من ادعا نمی‌کنم که به اندازه آنها علاقه دارم چون مالک آنجا نیستم ولى علاقه زیادى دارم که این آفت باید دفع بشود ما هیئت‌هاى متعددى فرستادیم به شهسوار از ایرانی‌ها و خارجی‌ها نمونه‌ها فرستادیم به آمریکا و حتى مأمورینى که می‌رفتند به کنفرانس دفع آفات مسکو براى آنها هم فرستادیم فعلاً کلیه مطالعات به اینجا رسیده که این نتیجه کمبود مس است در خاک و باید سم پاشی‌هایى بشود با املاح مس که جلوگیرى بشود تقریباً می‌توانم عرض کنم که صدى نود اطمینان داریم و مرض را پیدا کرده‌ایم و راه مبارزه‌اش را هم پیدا کرده‌ایم و البته هم در بهار مبارزه می‌شود و امیدواریم وسایلى فراهم بکنیم که در بهار عملیات آزمایشى به میزان نسبتاً بزرگى شروع بشود اگر نتیجه گرفتیم و امیدوارم نتیجه هم بگیریم در مقیاس بزرگ‌ترى انجام بدهیم همین‌طور است آفت لیموى بندرعباس و میناب که آقاى ارباب هر وقت بنده را می‌بینند راجع به آن اظهار مى‌فرمایند بندرعباس یک آفت ویروسى است که تازه کشف کردیم که این مرض چیست تنها مبارزه باآفات کافى نیست باید کارى بکنیم که در ضمن دفع آفات عملیات زراعتى هم انجام بشود من باب مثل عرض می‌کنم در بندرعباس درخت لیمو را از هسته می‌کارند و درخت ضعیف است، مبتلا به آفت می‌شود باید این را پیوند بزنند حالا چند سال وقت می‌خواهد که زارعین را وادار بکنیم که بیایند نارنج بکارند و روى نارنج پیوند کنند این ده، پانزده سال وقت می‌خواهد که مردم تربیت بشوند و بتوانند با ما کمک بکنند راجع به سن که فرمودند در این دو سال ما طرز مبارزه را عوض کردیم مبارزه با وسایل شیمیایى است و با وسایل به اصطلاح بیولژیک و استفاده از دشمنان آنها چون اعتبارات ما کم بود نمی‌توانستیم عملیات‌مان را به طوری که می‌خواستیم تعقیب کنیم و نتیجه بگیریم امیدوارم با این اعتبارى که مرحمت می‌شود ما بتوانیم عملیاتى بکنیم که از این آفت جلوگیرى بشود و این را هم عرض کنم که هیچ بشرى قادر نیست که جلوى آفت را بگیرد آفت یک چیزى است که خدا خلق کرده و بشر قادر نیست که نسل آن را بر بیندازد آفت را می‌شود به یک پایه‌اى رسانید که از زیان و ضرر اقتصادى آن جلوگیرى کرد این را ما تعهد می‌کنیم که انجام بدهیم ولى به محض این که سن آمد آن را بخواهیم برداریم این از عهده ما خارج است حالا امیدوارم با کمک آقایان، با کمک مردم، مالکین و کشاورزان و مأمورین دولتى بتوانیم این آفات را طورى از بین ببریم که از لحاظ اقتصادى صدمه‌اى نرساند.

سلطان‌مراد بختیار - وقتى خدا آفت را خلق کرده چرا اعتبار مى‌خواهید و پول خرج می‌کنید؟

وزیر کشاورزى - توجه بفرمایید خود آفت را خلق می‌کند به بشر هوش داده راه مبارزه را پیدا کند ولى بشر قادر نیست که تاآخرین دانه سن و ملخ را از بین ببرد (صحیح است) بنده تکرار می‌کنم که باید کارى بکنیم که از لحاظ اقتصادى وجود سن مضر نباشد.

نائب رئیس - آقاى صدرزاده بفرمایید.

صدرزاده - اظهارات موافق براى جلب توجه مجلس است و چون مجلس مقدس شوراى ملى به این موضوع مهم توجه دارند بنده از عرایضم صرف‌نظر می‌کنم و استدعا می‌کنم رأى بگیرید.

نائب رئیس - چون دیگر در این لایحه کسى اجازه نخواسته بااجازه آقایان محترم به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

5- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

نائب رئیس - چون آقایان رؤساى کمیسیون‌ها در کمیسیون‌هاى مشترک شرکت کرده‌اند وعده براى رأى کافى نخواهد بود جلسه را امروز ختم می‌کنیم و جلسه آینده ساعت 9 روز یکشنبه خواهد بود (مجلس پنج دقیقه قبل از ظهر ختم شد)

نائب رئیس مجلس شوراى ملى - نورالدین امامى

+++

قوانین‏

شماره 524 رک 21623   20-9-33

سازمان برنامه

 تصمیم قانونى دائر به انتخاب شش نفر اعضاء هیئت نظارت سازمان برنامه که در جلسه روز یکشنبه هفتم آذرماه 33 از طرف مجلس شوراى اتخاذ شده و در جلسه روز دوشنبه پانزدهم آذر ماه 33 نیز در مجلس سنا تأیید گردیده ذیلاً ابلاغ می‌شود:

تصمیم قانونى دایر به انتخاب شش نفر اعضا هیئت نظارت سازمان برنامه

 مجلس شوراى ملى در جلسه هفتم آذرماه 1333 طبق ماده 9 گزارش شماره 1-4/6/27 کمیسیون برنامه مجلس شوراى ملى شش نفر آقایان نامبرده زیر را به سمت اعضاء هیئت سازمان برنامه انتخاب نموده است:

  1. آقاى سلطان‌محمد عامرى
  2. آقاى مهندس محمود سلامت
  3. آقاى دکتر على‌اضغر خشایار
  4. آقاى دکتر فتح‌الله جلالى
  5. آقاى دکترابوالقاسم شیخ
  6. آقاى احمد آرامش.

تصمیم قانونى بالا در جلسه روز یکشنبه هفتم آذرماه یک هزار و سیصد و سى و سه از طرف مجلس شوراى ملى اتخاذ شده است.

رئیس مجلس شوراى ملى – رضا حکمت.

اصل تصمیم قانونى در دفتر نخست‌وزیر است.

نخست‌وزیر سپهبد  م - 6569

آیین‌نامه

شماره 21751   21/9/33

وزارت بهدارى

آیین‌نامه تمرکز امور صحى و نظارت در مؤسسات بهدارى که به موجب قانون مصوب 13 بهمن ماه 1305 در جلسه سیزدهم آذرماه یک هزار و سیصد و سى و سه به تصویب کمیسیون بهدارى مجلس شوراى ملى رسیده است ذیلاً ابلاغ می‌گردد.

آیین‌نامه اجراى قانون تمرکز مؤسسات صحى مملکتى مصوبه 13 بهمن 1305

ماده 1 - از تاریخ تصویب این آیین‌نامه تمام مؤسسات صحى مملکتى تحت نظارت مستقیم وزارت بهدارى خواهد بود.

تبصره - هر دستگاه صحى اعم از بیمارستان و دمانگاه‌هاى عمومى و تیمارستان و آزمایشگاه خواه تابع وزارتخانه یا شرکت‌ها و یا بنگاه‌هاى دولتى و حوزه مستقل باشد جز مؤسسات صحى محسوب است.

ماده 2- ایجاد مؤسسه صحى بى‌اجازه و تصویب وزارت بهدارى ممنوع است. هر وزارتخانه، مؤسسه، سازمان، شرکت، بنگاه و شخصى بخواهد یک یا چند مؤسسه صحى به وجود آورد باید جمیع اطلاعات لازم اعم از نقشه و محل عواید تقریبى و محل تأسیس را به صورت پیشنهاد در تهران به وزارت بهدارى و در خارج از تهران به نزدیک‌ترین اداره بهدارى محل بدهد وزارت بهدارى پیشنهاد را به کمیسیون‌هاى مربوطه که در کیفیات مختلف اوضاع فنى و ادارى و ساختمانى مؤسسات صحى صلاحیت داشته باشند ارجاع خواهد کرد تا دقیقاً مطالعه شود.

وزارت بهدارى مکلف است که از تاریخ وصول پیشنهاد تا یک ماه رأى قطعى خود را در باب رد یا قبول یااصلاح براى پیشنهاد نامبرده بالا ذکر دلایل ابلاغ نماید.

ماده 3- استخدام کارکنان فنى اعم از ایرانى و خارجى در مؤسسات موکول به رسیدگى مدارک فنى آنها و تأیید وزارت بهدارى خواهد بود.

ماده 4- وزارت بهدارى مجاز است که هر یک از مؤسسات صحى مملکتى را هر وقت بخواهد بازدید و بازرسى نماید. مؤسسه صحى مکلف است که هر نوع اطلاع را در دسترس وزارت بهدارى بگذارد وزارت بهدارى اگر در وسایل و لوازم و بنا و اداره امور مؤسسه صحى نقص بهداشتى مشاهده نمود فوراً باید رفع نقص را از مسئول اداره مؤسسه صحى بخواهد و مؤسسه ملزم به اجراى سریع رفع نقص می‌باشد در صورت تسامح وزارت بهدارى طبق مقررات اقدام خواهد کرد.

ماده 5- از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه مؤسسات موجود صحى مملکت چه داخلى و خارجى مکلفند در ظرف سه ماه گزارش جامعى از سازمان مؤسسه خود به وزارت بهدارى بدهند.

ماده 6- پزشکان مشاغل یا بازنشستگان علاوه بر حقوقى که از دولت دریافت می‌نمایند مى‌توانند بیاورد در یکى از مؤسسات وابسته به دولت مانند بانک‌ها سازمان بیمه‌ اجتماعى یا مؤسسه خیریه در قبال کار اضافی مبلغى دریافت دارند مشروط به این که این مبلغ از حقوق دولتى یا بازنشستگى آنها متجاوز نباشد. آیین‌نامه تمرکز امور صحى و نظارت در مؤسسات بهدارى که مشتمل بر شش ماده در تاریخ سیزدهم آذرماه 1333 به تصویب کمیسیون بهدارى مجلس شوراى ملى رسیده به موجب قانون مصوب 13 بهمن ماه 1305 قابل اجرا می‌باشد.

رئیس مجلس شوراى ملى - رضاحکمت.

اصل آیین‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.

نخست وزیر - سپهبد.

م – 6568

+++

یادداشت ها
Parameter:294903!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)