کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره سیزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13
[1396/05/16]

جلسه: 75 صورت مشروح مجلس روز یکشنبه چهارم امرداد ماه 1321  

فهرست مطالب

1- تصویب صورت مجلس

2- بقیه شور اول لایحه مربوط به جنگل

3- موقع و دستور جلسه آتیه- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13

جلسه: 75

صورت مشروح مجلس روز یکشنبه چهارم امرداد ماه 1321

فهرست مطالب

1- تصویب صورت مجلس

2- بقیه شور اول لایحه مربوط به جنگل

3- موقع و دستور جلسه آتیه- ختم جلسه

(مجلس دو ساعت پیش از ظهر به ریاست آقاى اسفندیارى تشکیل گردید)

صورت مجلس روز پنجشنبه اول مرداد ماه را آقاى (طوسى) منشى خواندند. (اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده است:

غایبین با اجازه- آقای: دکتر ضیا

غایبین بی‌اجازه- آقایان: تولیت، نوبخت، فیاض، شهدوست، مؤید ثابتی، ذوالقدر، طالش، مکرم افشار، حمزه‌تاش، مهذب، جلایی، معتصم سنگ، مؤید قوامی، فاطمی، دهستانی، آصف، صادق وزیری، کامل ماکو، نصرتیان، همراز

دیرآمدگان بی‌اجازه- آقایان: موقر، اکبر، نیک‌پور، خسروشاهی، مستشار، امامی، نقابت

1- تصویب صورت مجلس

رئیس- در صورت مجلس نظرى نیست؟ (گفته شد- خیر) صورت مجلس تصویب شد. آقاى مجد ضیایى‏

2- بقیه شور اول لایحه مربوط به جنگل

رئیس- لایحه راجع به جنگل مطرح است.

طباطبایى- بنده اجازه خواسته بودم اجازه می‌فرمایید.

رئیس- رأى می‌گیریم به ورود در شور مواد آقایان موافقین بر‌خیزند (اغلب بر‌خاستند) تصویب شد. ماده اول‏

ماده 1- مراقبت در حفظ جنگل‌ها و نظارت در بهره‌برداری آنها به عهده وزارت کشاورزى می‌باشد.

تبصره- مالکین جنگل‌هاى خصوصى مکلفند دستورهاى وزارت کشاورزى را براى حفاظت جنگل‌هاى خود رعایت و به موقع اجرا بگذارند.

رئیس- آقاى ملک مدنى

ملک‌مدنى- بنده با این قانون موافق هستم فقط استفاده کردم از این موقعى که آقاى وزیر کشاورزى اینجا تشریف دارند یک اطلاعى بنده رسید یک اشخاصى هستند که از جنگل‌ها دارند استفاده می‌کنند و بدون اجازه و جواز اشجار صنعتى را قطع می‌کنند و حمل و نقل می‌کنند یک همچو چیزى شنیده‌ام بنده خیال می‌کنم که این خبر ناصحیح باشد خواستم بببینم آقاى وزیر کشاورزى در این

+++

زمینه اطلاعى دارند یا نه؟ و اگر چنین عملى شده آیا مورد تعقیب و بازپرس واقع شده یا خیر؟ این یکى دیگر این که راجع به این قانون می‌خواستم عرض کنم البته به عقیده بنده حفاظت جنگل‌ها یکى از مسائلى است که لزوم دارد و در همه جاى دنیا معمول است به جهت این که یکى از سرمایه‌هاى مهم و عمومى کشور است و جاى تردید نیست که این حفاظت باید در حدود صلاحیت و در حدود قانون و حفظ مالکیت اشخاص باشد بنده به خاطر دارم که این لایحه موضوع جنگل‌ها چندین بار در مجلس مطرح شد و سابق نگرانى‌هایى بود که ممکن است به واسطه مداخله وزارت کشاورزى به حقوق اشخاص و مالکیت آنها صدمه وارد شود ولى حالا تصور می‌کنم این طور نیست براى این که با سوابقى که شخص آقاى عدل وزیر کشاورزى دارند و اطلاعاتى که در امور کشاورزى دارند امیدواریم که این نکته را مورد نظر قرار بدهند و آن ابتلایاتى که در سابق اتفاق افتاده بود پیش آمد نکند بنده خیال می‌کنم که همه صد در صد موافق هستند و در عین حال هم که این جنگل‌ها باید حفاظت شود ولى در عین حال باید حقوق مالکین هم در جاى خودش محفوظ باشد بنده خواستم این نکته را عرض کنم حضرتعالى هم توجه داشته باشید و تذکرى در جواب بفرمایید که رفع هر گونه سوء‌تفاهمى بشود.

وزیر کشاورزى- راجع به قطع چوب که فرمودند بنده در جلسه گذشته توضیحاتى عرض کردم از روزی که این هیئت دولت شروع کرده است به کار اجازه قطع چوب داده نشده است مگر در بعضى موارد که حقیقتاً لازم بوده است مثلاً براى شهر رشت و تلفنخانه آنجا احتیاج داشتیم و ناچار بودیم که آن هم تحت کنترل است و چوب‌هایى که سابقاً قطع شده و بدون اجازه قطع شده است یا حالا قطع می‌شود اینها تمام توقیف می‌شود و بازرس‌هایى گذاشته‌ایم در تمام راه‌هایى که مى‌آید به طرف مرکز و تمام رسیدگى می‌شود هر کدام پروانه نداشته باشند بازداشت می‌شوند و اخیراً یک کامیونى از شخصى به دست آمده که او را تحویل دادگسترى داده‌ایم و راجع به حق مالکیت هم که فرمودند بنده در جلسه گذشته عرض کردم که این قانون کوچکترین لطمه‌ای به حق مالکیت اشخاص نمی‌زند جنگل مال هر کس است خواهد بود و ما فقط از نظر فنى نظارت خواهیم کرد در بهره‌بردارى و قطع چوب طبق یک موادى که بعداً هم پیشنهاد خواهیم کرد تشویق می‌کنیم به درخت کارى و توسعه جنگل‌ها.

رئیس- آقاى انوار

انوار- بنده عرایضم را عرض کردم و در ماده اول پیشنهادى کرده‌ام که تقدیم می‌کنم و عرایضم همان بود که عرض کردم که اداره کشاورزى باید کارى که می‌کند احداث جنگل‌هاى مصنوعى باشد و به جنگل‌هاى خصوصى کارى نداشته باشد مگر این که تعلیماتى بدهد این بود که پیشنهاد کردم که مراقبت نسبت به جنگل‌هاى دولتى و تعلیمات در نگاه دارى جنگل‌هاى شخصى به مالکین بدهند و مالکین هم مکلف هستند که تعلیمات دولت را اطاعت کنند و عمل کنند نظر بنده همین است که دولت مداخله در مال مردم نکند و مراقبت در تعلیمات آنها بکند.

رئیس- آقاى طهرانچى

طهرانچى- بنده در کلیات اجازه خواسته بودم و مقصودم مخالفت در این قانون نیست البته این قانون لازم است براى جنگل‌ها فقط عرضى که داشتم راجع به بیاناتى است آقاى وزیر کشاورزى در دو جلسه قبل در جواب آقایان فرمودند که در جنگل‌هاى اختصاصى قبلاً اجازه‌هایى داده‌اند که این چوب‌ها بریده شود منتها بعد در قضایاى شهریور کمیسیونى رفت براى بازرسى و تحقیق این موضوع از قرار معلوم این کمیسیون با آن قسمت‌هاى بریده شده در آن زمان اجازه فروش داده و این عمل البته بر‌خلاف بود براى این که آن اجازه املاک خصوصى اجازه دولت را ضمیمه نداشته و از قراری که بنده شنیده‌ام یک مقدار زیادى چوب بریده‌اند و یک استفاده‌هاى بزرگى کرده‌اند در صورتی که وزارت کشاورزى می‌بایستى آن چوب‌ها را جزو چوب‌هاى بى‌اجازه تلقى بکند و توقیف بکند ولى خودشان فرمودند اجازه داده شده به اینها

+++

و با این وضعیت این لایحه با آن عمل دولت گمان می‌کنم منافات داشته باشد وقتى که خودشان چوب‌هاى بریده شده بدون اجازه دولت را اجازه فروش بدهند و میلیون‌ها ریال استفاده بکنند اشخاص از این کار بالاخره این بر‌خلاف مصالح مملکت است بنده عقیده‌ام این است این لایحه با آن اجازه‌هایى که داده شده است منافات دارد و بنده این عمل را ضد و نقیض یکدیگر می‌دانم.

وزیر کشاورزى- بنده عرض کردم در سابق قبل از شهریور اصلاً تشکیلات جنگلبانى در گیلان بود و در سایر قسمت‌ها ابداً تشکیلات جنگلبانى نداشتیم که بتوانیم پروانه بدهیم این بود که گفتیم که هر کس از املاک اختصاصى یا وزارت دارایى پروانه دارد آن را ما قبول می‌کنیم یعنى اگر رسیدگى کردند و دیدند پروانه‌اش صحیح بوده است اجازه عمل می‌دهند و هر کدام بدون اجازه قبلى شده آن را توقیف می‌کنیم و همین طور هم عمل شده است.

رئیس- آقاى سمیعى

سمیعى- بنده در این ماده اول خواستم نظر آقاى وزیر کشاورزى را به این جمله جلب کنم و این به نظر بنده یکى از مسائلى است که باید اینجا ذکر شده باشد و از وظایف حتمى وزارت کشاورزى است و آن موضوعى است که آقاى انوار هم تذکر دادند در خصوص احداث جنگل و در اینجا ذکرى نشده است (افشار- در ماده 17 ذکر شده) در ماده 17 یک اشاره کوچکى شده است و باید در این ماده اول قید شود در سابق همان طور که خودشان وارد بودند این نکته کاملاً در وزارت فواید عامه سابق رعایت می‌شد و اشخاصى که اجازه قطع درخت می‌گرفتند براى هر درختى مکلف بودند دو درخت به کارند ولى متأسفانه بعدها که دوره جدید پیش آمد و به اصطلاح می‌شود آن را دوره ظاهر‌سازى نامید این موضوع اصلاً از بین رفت چنانچه خودشان کاملاً مسبوقند موقعى که آیرم متصدى این قسمت بود یک اجازه‌هاى خیلى زیادى داد و استفاده‌هاى هنگفتى بردند بعد هم که بوذرجمهرى متصدى بود این عمل را ادامه داد این است که وقتى که در راه عبور می‌فرمایید درست محسوس نمی‌شود ولى وقتی که داخل جنگل شوید مى‌بینید جنگل‌ها به کار از بین رفته و تل خاکسترى شده و یک خرابه‌هایى بیش نیست از این نظر بنده خیال می‌کنم اگر این قسمت را آقاى وزیر کشاورزى توجه بکنند. یک کارى است که باید تدریجاً انجام شود و یک کارى نیست که بشود یک مرتبه انجام بدهد راست است که این کار هم یک مرتبه صورت نمی‌گیرد ولى باید یک برنامه‌ای براى این کار در نظر بگیرند شاید براى حفظ جنگل و توسعه جنگل در آتیه مفید باشد اما نسبت به مالکین خصوصى این را هم بنده خیال می‌کنم براى آنها هم باید این طور وظیفه معلوم شود که مکلف باشند از این که این عمل را اجرا کنند منتها باید براى آنها تشویقى قائل شد و یک جوایزى براى آنها قائل شد که روى این تشویقات منظور دولت عملى شود این است که بنده پیشنهادى داده‌ام که بعد از جمله بهره‌بردارى اضافه شود و احداث جنگل اگر موافقت می‌فرمایید که اضافه شود و الّا برود به کمیسیون و در آنجا مورد بحث شود.

مخبر (آقاى افشار)- عرض می‌کنم نظر نماینده محترم آقاى سمیعى قابل تقدیر است البته جنگل یک ثروت گران‌بهایى است که باید دولت و مالکین خصوصى در حفظ و توسعه آن مراقبت کنند و وظیفه خودشان را که عبارت از حفظ جنگل‌ها و جلوگیرى از تخریب جنگل‌ها است چه از طرف مالکین خصوصى و چه از طرف دولت انجام دهند یعنى منظورشان این باشد که نگذارند که این ثروت گران‌بها از بین برود و متأسفانه در گذشته دهم هیچ توجهى نسبت به این موضوع نشده و بعداً هم بیشتر بى‌توجهى شده ولى امیدوارم من بعد با تصویب این قانون جبران شود در ماده اول وظیفه دولت که مراقبت در حفظ جنگل‌ها است دولت را مکلف می‌کند که در آینده نظارت بکند و نگذارد که این جنگل‌ها از بین برود اما منظورى که نماینده محترم دارند در ماده 17 کاملاً مراعات شده است یعنى دولت وادار خواهد کرد مالکینى را که به همان اندازه که قطع مى‌کنند به درخت کارى اقدام بکنند و تصور مى‌کنم این منظور نماینده محترم تأمین شده باشد و البته در نظامنامه هم که در

+++

وزارت کشاورزى براى این قانون تدوین می‌کنند البته منظور جناب مستطاب عالى کاملاً مراعات خواهد شد و طورى در نظر گرفته خواهد شد که بیشتر از آنچه که از جنگل‌ها بریده می‌شود اقدام به درخت کارى نمایند.

رئیس- آقاى سزاوار

سزاوار- در اطراف این قانون و ماده اول مذاکراتى که تا به حال به عمل آمده بیشتر نگرانى روى این اصل است که نظارتى که دولت می‌کند ممکن است که به حق مالکیت اشخاص خللى وارد کند در صورتى که اگر مراجعه بفرمایند به ماده اول و تبصره آن این نظریه به هیچ وجه مصداق پیدا نمی‌کند و خلاف این قسمت را ثابت می‌کند زیرا دولت اساساً مطابق تبصره ماده اول مالکیت اشخاص را تثبیت کرده است و از این جهت هیچ نگرانى نیست زیرا در تبصره و ماده اول دولت فقط حق نظارت براى خودش قائل شده و اگر توهمى باشد از این که این لایحه سلب مالکیت اشخاص را می‌کند خیلى بى‌مورد است و هیچ توهمى نمی‌شود کرد و به نظر بنده این قانون یکى از قوانین بسیار خوبى است براى این که جنگل از نظر موقیعت مملکت ما همه آقایان می‌دانند که در کشور چقدر پر بها است و حقاً باید دولت نظارت بکند در امور جنگل‌ها و اگر این نظارت به عمل نیاید مى‌بینیم که یک جنگلى در یک مدت کوتاهى از بین می‌رود و یک ضرر اقتصادى دارد و ضرر عمومى دارد بنابراین جنگل از لحاظ عمران و آبادى کشور است و حتماً لازم است که دولت در حفاظت آن نظارت کند به علاوه با توضیحاتى که آقاى وزیر کشاورزى دادند که این کار با یک عده مهندسین و جنگلبان‌هایى که مطابق قانون پیش‌بینى کرده‌اند که اینها مدارس مربوطه را طى کنند یعنى دانشکده کشاورزى و مدرسه مهندسى جنگل را طى مى‌کنند و هر کدام یک مرد با اطلاعى خواهند بود که براى تأمین این منظور مشغول حفظ جنگل‌ها خواهند شد بنابراین به نظر بنده این نگرانى به کلى بى‌موضوعى است و دولت به هیچ وجه چنین منظورى ندارد که لطمه‌ای از این راه به حقوق مالکین خصوصى بزند.

رئیس- آقاى امیر تیمور

امیر تیمور- بنده خواهش می‌کنم از آقاى وزیر کشاورزى که اجازه‌هایى که سابقاً از طرف وزارت دارایى یا اداره املاک داده شده است از همین حالا ملغى بفرمایند براى این که در این اجازه‌ها به هیچ وجه رعایت نکات فنى و مطالعات لازم را نکرده‌اند و البته ممکن است به موجب این اجازه‌ها یک مقدار از اشجار صنعتى قطع شود که جبران آن براى مملکت ممکن نباشد بنابراین هر چه زودتر بایستى به کلى جلویش بگیرند و ضمناً می‌خواستم عرض کنم که غیر از صفحات شمالى و جنگل‌هاى شرق و جنوب کشور درباره نقاط خراسان هم ما یک جنگل‌هایى داریم که پسته‌هاى طبیعى دارد و یک پسته‌هایى است که اغلب آقایان می‌دانند که خیلى از پسته‌هاى عادى لذیذتر است و متأسفانه از این جنگل‌ها عجالتاً چیزى باقى نمانده زیرا از چند سال قبل شروع کردند به آتش سوزى و درخت‌ها را قطع کردند من خودم در یک قسمت از این جنگل‌ها در بیست سال قبل با یک زحمات خیلى زیادى موفق شدم که از قطع اشجار جلوگیرى کنم و جلوگیرى کردم و زغال سوزى را موقوف کردم و حالیه یک جنگل خوبى احداث شده است و شروع شده است به پیوند زنى ولى یک قسمت‌هاى دیگرى هست در خراسان در کوه خیبر در اطراف خواف که در آن حدود یک صفحه جنگل بزرگى است از پسته که متأسفانه این را هم از چند سال قبل شروع به قطع و زغال سوزى کرده‌اند حالا که این لایحه مطرح شده بنده از آقاى وزیر کشاورزى خواهش می‌کنم که در این گونه جنگل‌ها و جنگل‌هاى مشابه اینها تلگرافاً امر بدهند که جلوگیرى از قطع اشجار بکنند و نگذارند قطع کنند حالا خواهید فرمود مأمور نداریم بنده عرض می‌کنم این امر را به وسیله فرماندارها و حکام تلگراف فرمایید که از قطع اشجار به هر نحو شده جلوگیرى بکنند و در قسمت حفظ جنگل البته از قطع اشجار صنعتى که مطلقاً باید جلوگیرى شود و همچنین از اشجار باردار و اینها نکاتى است که باید وزارت کشاورزى کاملاً در مد نظر داشته باشد.

وزیر کشاورزى- بنده عرض می‌کنم که یک سوء‌تفاهمى

+++

تولید شده راجع به پروانه‌هایى که سابقاً داده شده اجازه‌ای که ما دادیم اجازه حمل چوب‌هایى بود که قبل از اعزام کمیسیون‌ها قطع شده است و از آن تاریخ به این طرف یعنى اوایل فروردین اصلاً اجازه قطع داده نمی‌شود و هر کس که قطع کند چوبش توقیف می‌شود و نظریه آقاى امیر تیمور کاملاً تأمین است و راجع به سایر جنگل‌ها که فرمودند ما البته نمی‌توانیم جلوى احتیاجات مردم را بگیریم مردم یک احتیاجاتى دارند که باید آنها را رعایت کرد که در زحمت نیفتند با وجود این تا حدى که ممکن است اقدام کرده‌ایم که در بعضى از قسمت‌هایى که خود سرانه درخت‌هایى قطع می‌کنند جلوگیرى شود.

رئیس- آقاى طالش‏

طالش رحمت سمیعى- البته خاطر مبارک آقایان مسبوق است از شهریور ماه به این طرف در گیلان مقدارى چوب قطع شده و در جنگل باقى است حالا این قانون که عطف بماسبق نمی‌کند این چوب‌ها را قبلاً هر کس که بریده است آزاد باشد از این به بعد هم هر کسى قطع کند مشمول مقررات این قانون باشد زیرا املاک گیلان را که تا آن وقت اجازه نمی‌دادند کسى قطع کند هر چه بود در مازندران بود ولى از شهریور به این طرف که مردم بیچاره شدند قطع کردند این اجازه‌هایى که داده شده است و قطع کرده‌اند این را چرا جلوگیرى می‌نمایند دیگر؟ خواستم این را جواب بفرمایند.

وزیر کشاورزى- بنده عرض کردم که قبل از شهریور سازمان جنگلبانى فقط در گیلان بود اگر در سایر جاها اشخاصى بدون پروانه چوب قطع کرده‌اند باز می‌توانیم بگوییم عذرى داشته‌اند براى این که ببرند ولى در گیلان که چنین عذرى نداشتند براى این که جنگلبانى در گیلان وجود داشته است و بایستى با اجازه آن اداره این کار را مى‌کردند.

طالش رحمت سمیعى- فقط با اجازه شاه بود.

وزیر کشاورزى- معذلک کمیسیونى به آنجا رفته است و رسیدگى کرده و به اشخاصى که با اجازه و پروانه قطع کرده‌اند اجازه حمل داده شده است‏.

رئیس- آقاى سمیعى‏

سمیعى- بنده خواستم توجه آقاى افشار مخبر محترم کمیسیون را به این نکته جلب کنم که بنده متوجه ماده 17 بودم ولى در ماده 17 وظایفى براى مالکین جنگل معین شده است در آن پیشنهادى که بنده کردم تقاضا کردم در قسمت ماده اول موضوع احداث جنگل قید شود و این وظیفه‌ای بشود براى وزارت کشاورزى که وزارت کشاورزى مکلف باشد این کار را بکند این که فرمودند در آیین‌نامه نوشته می‌شود و قید خواهد شد این صحیح ولى لازم است که در قانون این نکته قید بشود و در آیین‌نامه طرز کار را اساساً تنظیم کنند و بنویسند. عرض دیگر بنده راجع به فرمایشاتى بودکه آقاى امیر تیمور فرمودند که اجازه‌هایى که تا به حال داده شده است براى قطع اشجار این پروانه‌ها ملغى شود.

بنده خواستم خدمت‌تان عرض کنم در قسمت گیلان و مازندران این اجازه‌هایى که داده شده است شاید اغلبش براى احتیاجات محلى باشد و اگر ملغى بشود اسباب اشکال زیادى براى مردم خواهد شد بنابراین اگر هم لازم است این اجازه‌ها ملغى شود مقتضى است یک دقت بیشترى در اینها بشود و اجازه‌هایى که براى احتیاجات محلى و مردم هست آنها به جاى خوش محفوظ باشد چون براى ساختن خانه‌ها و قسمت‌هاى تلمبار و اینها است و در صورت الغا مردم دچار زحمت خواهند شد ولى البته از نظر تجارتى اگر سوء‌استفاده‌هایى شده است آن قسمت باید جلوگیرى شود.

امیر تیمور- اجازه می‌فرمایید بنده یک توضیح مختصرى بدهم راجع به فرمایش آقاى سمیعى‏

مخبر- آن طوری که بنده فهمیدم فرمایش آقاى امیر تیمور راجع به قسمت املاک اختصاصى بود که چوب‌هایى را بریده‌اند ولى راجع به قسمت درختکارى و احداث جنگل بنده عرض کردم نظر حضرت مستطاب عالى را تقدیس می‌کنم ممکن است نظرتان را پیشنهاد بفرمایید بیاید در کمیسیون و مطرح می‌شود.

+++

امیر تیمور- بنده یک توضیح مختصرى دارم اجازه مى‌فرمایید؟

رئیس- یمین اسفندیارى‏

امیر تیمور- بنده مخصوصاً در جلسه قبل هم تذکر دادم که وضع کشاورزى و جنگلبانى در گذشته خوب نبوده است و البته باید بعد از این کاملاً رعایت شود و این که عرض کردم از اجازه‌ها باید جلوگیرى شود غرضم آن اجازه‌هایى بود که براى خارج داده شده که درخت‌ها را قطع می‌کنند و چوب آن را به خارج می‌برند.

یمین اسفندیارى- بنده در جلسه گذشته اجازه خواسته بودم راجع به کلیات ولى نوبت به بنده نرسید حالا در اینجا وارد مواد شدیم و مختصراً عرض می‌کنم: موقعى که لایحه املاک در کمیسیون دادگسترى مطرح بود بنده و سایر همکاران نمایندگان حوزه شمالى در آنجا شرکت کردیم و نظریاتى دادیم که در کمیسیون هم مورد توجه شد و وزیر دادگسترى هم نسبت به آن توجه می‌کرد و خبرش تهیه شد ولى به مجلس که آمد در مجلس به یک صورت دیگرى درآمد که حالا بنده وارد بحث در آن موضوع نمى‌شوم و صحبت نمى‌کنم ولى لایحه جنگل‌ها که به مجلس آمد و رفت به کمیسیون اگر چه خود آقاى وزیر کشاورزى ما را در کمیسیون هم دعوت کردند ولى به واسطه همین پیشامدها بود که خوددارى کردیم از این که در آن کمیسیون شرکت کنیم و مقتضى دیدیم که موضوع چون در مجلس شوراى ملى مطرح می‌شود اگر نظریاتى هم باشد در خود مجلس شوراى ملى به عرض مجلس شوراى ملى برسانیم. این لایحه تصور می‌کنم به طوری که مجلس هم موافقت کرده‌اند بر‌خلاف نظر آقاى انوار که ایشان با تمام تخصصى که در تمام مسائل دارند و وارد می‌شوند متأسفانه در این موضوع نمی‌دانم چطور شد با آن بیانات وافى که دارند مخالفت فرمودند در صورتی که این قانون هم بر نفع مالک است هم به نفع زارع است هم به نفع دولت و هم به نفع کشور و همه می‌توانند از آن استفاده کنند منتهای مطلب این است که یک دقت بیشترى در این لایحه باید بشود و در یک قسمت‌هایى که لازم است جلب نظر آقاى وزیر کشاورزى که علماً و عملاً در این قسمت عارف هستند شده باشد و از ایشان و لایحه دولت استفاده کنیم و الّا در اصل موضوع بنده می‌توانیم تبعیت کنم از آقاى ملک مدنى که این قانون یکى از بهترین قوانینى است که آمده است به مجلس و در ماده اول هم ما یک پیشنهادى در تبصره‌اش داریم که تقدیم شده است و در موقعش هم که طرح می‌شود توضیحات داده خواهد شد. ولى دو موضوع بود که در اینجا مذاکره شد و بنده تصور می‌کنم که باید هر دو را در وزارت کشاورزى توجه بیشترى بکنند یکى راجع به این اجازه‌هایى است که قبلاً داده شده است و آن نظرى که آقاى امیر تیمور فرمودند و آن نظرى که آقاى سمیعى اظهار کردند گمان می‌کنم مانعة‌الجمع نیست در خود این قانون هم اشاره شده است به این که آن احتیاجاتى که براى خود مردم هست احتیاج به جواز و پرونده و تشریفاتى نداشته باشد ولى از طرف دیگر هم چون سابقاً این پرونده‌ها تهیه شده و وضع فعلى هم اجازه نمی‌دهد که تا قانون گذشته از آنها عدول کنیم و یک تشریفاتى هم دارد و یک مشکلاتى هم براى مردم فراهم خواهد کرد بنده از آقاى وزیر کشاورزى درخواست می‌کنم موافقت بفرمایند که جمع بین هر دو نظر بشود که نسبت به آنها هم یک تجدید‌نظرى بکنند که اگر براى احتیاجات محلى و مهم است که هیچ یا اگر براى مقرراتى است که جهت کشور مفید و نافع باشد واقعاً نه براى بنده که بروم آن پرونده را بگیرم...

امیر تیمور- پروانه

یمین اسفندیارى- و اگر خیر براى استفاده و به منظور نفع اشخاص است چون موضوع جنگل باید کاملاً مورد توجه و دقت باشد مخصوصاً قسمت‌هاى صنعتى و طبیعتش که خود آقاى وزیر کشاورزى کاملاً واقف هستند و تصدیق می‌فرمایند که این موضوع براى کشور اهمیت دارد نه براى بنده که مالک و زارع هستم بلکه براى کشور و ثروت مملکت و باید این را مورد توجه قرار بدهند که اشخاص نبرند و به

+++

ثمن بخس و به نفع خودشان هر چه می‌خواهند از آن استفاده کنند و بفروشند و ضررى به مملکت بزنند مضافاً به این که جنگل به خودى خود در قسمت محیط خودش یک استفاده کاملى از حیث آب و هوا به کشور می‌دهد و نسبت به این موضوع هم باید وزارت کشاورزى که مأمور است از طرف مجلس کاملاً مراقبت کند که جنگل از بین نرود و یک اشخاصى که از این قسمت‌ها و فواید بى‌اطلاع هستند بی‌جهت جنگل‌ها را قطع نکنند و از بین نبرند. موضوع دیگر راجع است به آن پسته‌هایى که آقاى امیر تیمور تذکر فرمودند و خیلى هم این تذکر به موقع بود و خود بنده هم که مدت‌ها در صفحات جنوب بودم همیشه می‌دیدم و می‌شنیدم که می‌گفتند این موضوع پسته یک تجارت خیلى مهمى بود در قسمت بنادر خلیج پسته‌ها از خراسان می‌آمد در آنجا و در مقابل آن در عوض پسته مال‌التجاره و جنس‌هاى دیگر می‌دادند و شاید این قضیه خود آقاى حاج مشیر دوانى هستند که از همه کس بهتر اطلاع دارند و می‌دانند که این عمل انجام می‌شده است حالا به طوری که خود آقاى وزیر کشاورزى هم فرمودند امیدواریم که این عمل به طور خوب و اطمینان بخشى انجام بشود چون این قانون آمده است اینجا (و ما هم با همه توجه یا عدم توجه نسبت به یک قانونى که می‌آید و مى‌گذرد) و از مجلس خواهد گذشت و این موضوع این قدر اهمیت ندارد که در خود وزرات کشاورزى که وارد در کار هست اهمیت دارد زیرا وزارت کشاورزى از هر حیث باید روى این قانون مطالعه کند براى اجرایش البته اگر در قانون لازم باشد که وزارتخانه مقتضى بداند یک ماده‌اش عوض شود باید خودش اصلاح یا عوض آن را پیشنهاد کند و بگوید من مطالعه کردم این قانون را و این ماده را بهتر است فسخ کنیم یا به این صورت در بیاوریم یا در آیین‌نامه که نوشته می‌شود براى اجرا یا افرادى که براى انجام این امر باید مأمور شوند به چه صورت باید باشند اینها یک قسمت‌هایش را که مربوط به قانون است در مجلس تذکر داده می‌شود ولى همه این مطالب را با توجه به حسن اجراى قانون باید خود وزارت کشاورزى توجه بفرمایند چرا؟ براى این که تصدیق می‌فرمایید که نفع و حق جامعه و کشور ما فوق نفع و حق افرادى است که بخواهند براى نفع شخصى خودشان کار بکنند.

رئیس- آقاى دکتر سنگ

دکتر سنگ- آنچه را که بنده مى‌بینم می‌بینم که این لایحه یک تماس مخصوصى به بیشترى از نقاط کشور دارد و اختصاص ندارد به مازندران و گیلان و همین طور که آقاى امیر تیمور و سایر آقایان فرمودند یک قسمت بزرگ از کشور ایران داراى جنگل است یعنى آنجاهایى که جز خدا و طبیعت کسى در آنجا نیست یعنى یک مشت مردمانى در آنجا زندگى می‌کنند که در دامن طبیعت خدا آنها را نگاه دارى می‌کند. حالا این مردم جنگل محتاج می‌شوند به دیدن جنگلبان باید بروند از آقاى جنگلبان اجازه بگیرند که من براى چپرم (ما می‌گوییم چپر شما می‌گویید پرچین لغت خیلى خوب و قشنگى است آقا افشار) براى چپرم براى پرچین خودم یک قدرى سر شاخه و چوب بیاورم اجازه می‌فرمایید بکنم یا نکنم؟ ملاحظه می‌فرمایید که این تشریفات چقدر طول خواهد کشید یا نه؟ گالشى که هیچ اداره ندیده مأمور ندیده می‌رود ببیند تشریفات آنجا چه جورى است چه جور باید بایستد چه جور باید رفتار کند چقدر معطل شود تا این یک قطعه زمین خودش را چپر کند این به نظر بنده خیلى وقت لازم دارد اگر محسناتى هم داشته باشد بنده که عقیده ندارم محسناتى داشته باشد چرا؟ به دلیل این که بنده از آقایان سؤال می‌کنم آیا جنگل بهتر شده؟ آیا از وقتی که دولت دخالت کرده در جنگل وضع جنگل‌ها بهتر شده؟

انوار- خیر

دکتر سنگ- بنده که تصور نمی‌کنم عقیده من این است و تصور نمی‌کنم خوبتر شده باشد چون من خودم اهل آنجا هستم آقا. من جنگلى هستم خودم می‌دانم خوب می‌دانم از وقتى که دولت دخالت کرده است به کلى جنگل‌ها را خراب کرده‌اند و به کلى جنگل را از بین برده‌اند.

سمیعى- اوایل خوب بود.

+++

دکتر سنگ- اوایل؟ یعنى قبل از دخالت دولت؟ پس شما تأیید که می‌کنید عرایض بنده را من عرض می‌کنم آقا دولت کم‌تر باید تماس داشته باشد با مردم یک جنگلبانی را شما در اینجا استخدام مى‌کنید و مى‌فرستید به جنگل جا این آقا میز مى‌خواهد صندلى مى‌خواهد آشپز مى‌خواهد انواع و اقسام نمی‌دانم وسایل آسایش را براى خودش مى‌خواهد اثاثیه می‌خواهد چه می‌خواهد چه می‌خواهد در دل جنگل آنجایى که هیچ این چیزها سرشان نمی‌شود و همان طور که در تهران یا در سایر ولایات زندگانى می‌کنند آنجا هم می‌خواهند همان جور زندگى کنند آن وقت یک دهاتى و جنگلى که می‌خواهد برود دور خانه خودش را چپر بزند باید این گالش از کلبه خودش از گاو سرایش برود نزد جنگلبان و از او اجازه بگیرد ببینید این چقدر طول مى‌کشد؟ مى‌گویند اگر یک درخت بریدند یک درخت باید جایش به کارند شما را به خدا این جنگل را کى کاشت در مازندران؟ همین جاهایى است که اگر یک درخت را ببرند چندین درخت جایش بیرون می‌آید و می‌روید این یک چیزى است آقا طبیعى و مانماتیک لازم ندارد آقا

یمین اسفندیارى- اما نه هر درختى آقا

دکتر سنگ- این چیزى است مسلم دو دو تا وقتى بهتان عرض می‌کنم که وقتى یک درخت را بریدید چندین درخت پهلویش و اطرافش بالا می‌آید این را التفات بفرمایید آقا. به علاوه اینجا تفکیک کرده‌‌اید که یک قسمت از جنگل مال دولت است و یک قسمت مال مالک اینجا هم تصریح کردید که ما قصدى نداریم در مال مالکین مداخله کنیم منتها ما می‌خواهیم از ما اجازه بگیرند و جنگلبان نظارت کند بنده عرض مى کنم مالک جنگل در حدود ما و در همه جا این طور است معلوم است و بنده کم‌تر مى‌بینم دولت در حدود مازندارن و گیلان جنگل داشته باشد بیشتر جنگل‌ها مال مردم و مال مالکین خصوصى است و سند مالکیت دارند تحدید حدود شده است ممکن است به آنها بگویید که آقا شما این جنگلبان را به آن طورى که ما دستور می‌دهیم و مطابق فرمول ما قرار بدهید نه این که یک جنگلبان برود آنجا و یک پیش‌خدمت می‌خواهد و آشپز می‌خواهد و چه می‌خواهد و صدا کند آن گالش را که بیا بیا این وضعیت را براى من مهیا کن. بنده عقیده دارم آقاى وزیر کشاورزى که خودشان بیشتر آنجاها را دیده‌اند باید دقت کاملى بکنند در این خصوص براى تذکر عرض مى‌کنم که اسباب زحمت مردم فراهم نشود چون موقع موقعی نیست که اسباب زحمت این مردم بیچاره بشوند. بنده بى‌مناسبت نمی‌دانم براى استحضار خاطر آقایان عرض کنم که در اینجا در نظر داشته باشند یک وقتى در مازندارن آفتى پیدا شد آفت مرکبات الان هم هست. خوب چه کار کنیم رفتند و گفتند کفش دوز بیاوریم کلاه دوز بیاوریم تا رفع آفت بشود رفتند و میلیون‌ها خرج کردند و کفش دوز آورند که آفت را از بین ببرند ولى این هم نشد یک راه قطعى دیگرى پیدا کردند و آن بریدن درخت بود شروع کردند به قطع اشجار مردم صاحب درخت مى‌گفت بابا خوب من خودم بلدم نمی‌خواهم شما بیایید درخت‌هاى مرا ببرید که این آفت رفع بشود و نشد. اینها را هم توجه بفرمایید مأمورینى که می‌روند آنجا اینها چون تماس دارند با مردم بیچاره اینها نباید اشخاصى باشند که... بنده نمی‌دانم. اینها همه چیز می‌خواهند و من همه چیز را نمی‌توانم اینجا عرض کنم منتها بهشان بگویید مردم مالکین جنگل خودشان در آنجا تصرفات خودشان را بکنند ولى به آنها بگویند که چه بکنید و چه نکنید و دستور فنى به آنها بدهید و لوازم‌شان را آزاد بگذارید که چوب قطع کنند آقا. ملاحظه بفرمایید که اگر گاو بیاید چرا کند ناچار است آن جنگلى آن گاوبان سر شاخه‌هاى کوچک را بزند مثل این که تا حالا هم می‌زند خوب اگر بخواهد این شاخه‌ها را ببرد باید برود جنگلبان را ببیند و اجازه بگیرد خوب جنگلبان را کجا پیدا کند امروز مریض است فردا جمعه است پس فردا تعطیل است این طور اسباب زحمت مردم می‌شود و من استدعا می‌کنم اینها را در کمیسیون توجه بفرمایید تا اسباب زحمت مردم فراهم نشود.

+++

وزیر کشاورزى- چون راجع به مصرف ساکنین محل فرمایشاتى فرمودند و سابقاً هم یکى از آقایان نمایندگان این موضوع را بیان فرمودند بنده استدعا مى‌کنم که آقایان به تبصره اول ماده دوم توجه بفرمایند که نوشته است: تهیه هیزم از درخت‌ها و شاخه‌هایى که وزارت کشاورزى براى مصرف سوخت مناسب می‌داند و به آگهى عموم خواهد رسانید براى مصرف محلى جنگل نشینان و ساکنین دهکده‌هاى مجاور نیازمند به صدور پروانه نیست.

پس موضوع احتیاجات محلى مردم کاملاً در نظر گرفته شده است. این راجع به هیزم اما راجع به چپر که آقا این قدر علاقه دارند اولاً در مازندران چپر را از نى درست می‌کنند....

دکتر سنگ- با نى درست مى‌کنند؟

وزیر کشاورزى- بلى بلى

دکتر سنگ- پس شما نمی‌دانید.

وزیر کشاورزى- چرا. بعضى جاها با چوب بعضى جاها با نى به هر حال آنهایى که براى هیزم و شاخه‌ها است.

در تبصره اول ماده دوم نوشته شده است و محتاج به پروانه هم نیست و خاطر ایشان مطمئن باشد در تیصره دوم هم نوشته شده است قطع درخت براى مصارف روستایى ساکنین جنگل و دهکده‌هاى مجاور آن به میزانى که وزارت کشاورزى تعیین می‌نماید آزاد است مشروط بر این که قطع کنندگان اظهار‌نامه بدهند و با نظارت مأمورین جنگلبانى اقدام کنند و این را هم ما خواهیم رفت به سراغ آنها نه این که اینها بروند به سراغ مأمورین براى هر ده ما احتیاجات آنها را برآورد مى‌کنیم و براى هر قسمت معین مى‌کنیم که احتیاجات‌شان چقدر است 15 متر کوب بیست متر کوب یا این قدر چوب صنعتى براى مصارف روستایى‌شان ببرند. به هر صورت این را آقایان در نظر داشته باشند که دولت قانونی که می‌آورد سو نیت که ندارد می‌خواهد خدمتى به کشور و به مردم بکند و این دو نظر را با هم توأم بکند ما نمی‌آییم قانونى بیاوریم که مخصوصاً مزاحمت فراهم کنیم براى مردم. ولى وقتى مى‌بینیم یک کسى احتیاج دارد که دور مزرعه‌اش را چپر بکشد می‌برد به عنوان چپر کشیدن آن وقت کامیون کامیون هیزم بار می‌کند و می‌آورد به شهر می‌فروشد. این صلاح نیست (صحیح است) بنده این را قول می‌دهم که در این قانون ذکر شده و در آیین‌نامه هم ذکر خواهد شد که براى احتیاجات محلى که زبان بی‌خودى به جنگل وارد نیاید ما کاملاً تأمین کرده و خواهیم کرد ولى سوء‌استفاده هم نباید بشود (صحیح است) اما راجع به کاشتن درخت که آقا فرمودند بنده عرض می‌کنم که سابق البته مقرراتى بود که هر کس درخت می‌برد دو تا هم جایش به کارد ولى غلط بود چون بعضى جاها ممکن است درخت را بیندازند ولى جایش نشود کاشت.

دکتر سنگ- الان در قانونتان است آقا. پس چرا شما همین جا نوشته‌اید؟

وزیر کشاورزى- اجازه بفرمایید آقا نوشته است به ترتیبى که وزارت کشاورزى معین می‌کند براى جبران آنچه که قطع شده است درختکارى نمایند ممکن است یک جایی درخت کنده شود و قطع شود و یک جای مناسبی پیدا شود و بگویند که جای آن درخت کاری کنند ولى اگر جاى آن درخت قطع شده درخت کارى کنند این صحیح نیست باید در جاى مناسب باشد ملاحظه بفرمایید هر درختى را هم که می‌فرمایید قطع کنند جایش در می‌آید این طور نیست. درخت خوب وقتى قطع شد. درخت خوب و قیمتى خود به خود رشد نمی‌کند این را باید کشاورزى مراقبت کند. راجع به کفش دوز هم فرمودند اجازه می‌فرمایید عرض کنم اگر اطلاعات آقا راجع به جنگل و زراعتش مثل همین موضوع باشد که اطلاعات آقا کافى نیست مهمترین اقدامى که در ایران شده است همین موضوع بوده است و بزر‌گترین آفتى که مرکبات شمال ایران را داشت از بین می‌برد در مدت سه ماه با کم‌تر از دویست تومان خرج از بین رفت و همان آفت را اگر شما در تمام مازندران و گیلان یک دانه از آن آفت پیدا کردید بفرمایید بنده قبول می‌کنم کى گفته است درخت را بریدند؟ هیچ چنین چیزى نیست آقا و اطلاعات آقا در این خصوص کافى نیست و از بین

+++

رفتن همین آفت به طورى که عرض کردم با مراقبت و اقدامات وزارت کشاورزى بوده است.

دکتر سنگ- بنده اگر درخت بریده را به آقا نشان بدهم تشکیک می‌کنید؟

رئیس- آقاى اوحدى

اوحدى- بنده با این قانون از هر جهت موافقم و این قانون را یکى از قوانین مفید و خوب می‌دانم به شرط‌ها و شروط‌ها یک شرطش این است که آقاى وزیر کشاورزى توجه بفرمایند به عرایض بنده اگر مورد تصدیق شد این قانون را از این نقص خارج کنند. از ابتداى این مواد تا انتها هر چه بنده مطالعه کردم دیدم هر مجازاتى هر سختى هر ناملایماتى هر تضییقاتى هست براى افراد است ولى براى افراد دولت (افشار- در ماده 13) استدعا می‌کنم اجازه بفرمایید ولى براى افراد دولت به هیچ وجه من‌الوجوه نه تضییقى نه حبسى نه مجازاتى هیچ چیز معین نشده است جز در یک مورد و آن یک مورد این است که مأمورین جنگلبانى در محل مأموریت خودشان حق ندارند وارد معاملات بازرگانى بشوند همین یک ماده آن هم براى مأمورین جنگلبانى آن هم در محل مأموریت خودش یعنى چه؟ یعنى اگر یک مأمور جنگلبانى بخواهد در محل مأموریت خودش معامله‌اى بکند نمی‌تواند ولى اگر از محل دیگرى بیاید با این که بخواهد در کار خودش اعمال نظر خصوصى بکند هیچ مجازاتى برایش نیست یا اگر یک مأمور مالیه آمد درخت قطع کرد مجازاتى برایش نیست یا مأمورین دیگر آمدند قطع کردند دیگر هیچ مجازات و مکافاتى به هیچ وجه من‌الوجوه در این قانون براى آنها منظور نشده است. خوب نکته دیگر گرچه در ماده دوم اشاره‌اى به این قسمت شده است ولى براى اطمینان بنده بفرمایند آیا از این قانون می‌توان استنباط کرد که زغال کشور یعنى پایتخت از جنگل مازندران تأمین شده است پایتخت ایران یعنى طهران احتیاج دارد به زغال و زغالش هم باید از این جنگل رشت و از این جنگل مازندران بیاید به همان عنوان پروانه کافى است و آیا این زغالى که با عنوان پروانه داده می‌شود براى مصرف سوخت طهران آیا از جنگل دولتى و جنگل مالکین خصوصى هر دو خواهد بود یا اختصاص به جنگل‌هایى دارد که مالک اختصاصى دارد؟ این مسئله براى بنده یک قدرى مجمل است اگر توضیح بفرمایند که خیال بنده از این مطلب راحت شود بنده دیگر عرضى ندارم.

نقابت (مخبر کمیسیون دادگسترى)- البته آقاى اوحدى خودشان بهتر از بنده مستحضر هستند که براى مأمورین دولت مقرراتى وضع شده است که هر یک از مأمورین دولت که در اموال دولت یا اموال اشخاص تصرفات غیر قانونى بکنند در حکم مختلس هستند و در دیوان کیفر عمال دولت محاکمه و مجازات می‌شوند چون این مأمور هم گماشته شده است براى حفاظت یک مالى با یک دستوراتى اگر تخلف کرد و در آن مال تصرف غیر قانونى کرد اگر جنگلبان دولت است که تصرف غیر قانونى در مال دولت کرده است و درخت بریده است او مختلس است و مجازاتش هم مجاز است جنایى است که علاوه از حبس مجرد با اعمال شاقه محکوم به انفصال ابد از خدمات دولتى است و بنده خیال می‌کنم با این مجازات‌هاى شدید که اصولاً هست نشود تعبیر کرد که اگر یک مأمورى احیاناً خیانت کرد نشود او را تعقیب کرد خاصه این که در ماده 13 این قانون هم قید شده است که اگر از دستورات ادارى هم تخلف بکند سه ماه حبس براى او معین شده است البته این براى تخلف از دستورات ادارى است که جواز بی‌مورد صادر بکنند یا اهمال کارى کرده باشد و این قبیل جرایم کوچک که مجازات جنحه صغیره برایش معین شده است ولى براى تخلف از وظیفه و تصرف غیر قانونى به موجب قوانین عمومى مجازاتش معین شده است و لازم هم نیست که در هر موقع براى مأمورین یک لایحه‌اى و یک مجازات مخصوصى ذکر شود. موضوع دیگر که آقاى اوحدى فرمودند و توضیح خواستند که زغال تهران تأمین شده است یا نشده است بنده هم این اشکال را دارم و تقاضا می‌کنم آقاى وزیر کشاورزى این را جواب بفرمایند.

وزیر کشاورزى- آقایان از زغال طهران نگران نباشند زغال تأمین خواهد شد منتها مناطق و جنگل‌هایى

+++

اجازه داده خواهد شد زغال در آنجاها تهیه شود و در مناطقى اجازه داده خواهد شد که زغال سوزى لطمه به جنگل‌ها وارد نیاورد مثلاً تا به حال معمول این بوده است که زغال سوزى را بیشتر در مناطق ییلاقى و از چوب‌هاى مرس می‌کردند این کار علاوه بر این که یک خسارات زیادى به جنگل می‌رساند یک قسمت چوب‌هاى قیمتى را هم از بین می‌برد و این جنگل‌ها بعد از بریده شدن به زحمت رشد می‌کند بنابراین قطع شاخه یا چوب در جنگل‌هاى ییلاقى و از جنگل‌هاى قیمتى براى زغال البته ممنوع خواهد شد و در قسمت‌هایى که درخت‌هاى آن بعد از بریده شدن به زودى رشد می‌کند و درخت قیمتى هم نیست براى زغال و تهیه زغال اجازه داده می‌شود و تهیه اجازه و زغال هم کاملاً آسان خواهد بود بنابراین احتیاجات اهالى تهران کاملاً تأمین خواهد شد.

رئیس- آقاى روحى (حاضر نبودند)

جمعى از نمایندگان- مذاکرات کافى است.

رئیس- پیشنهادات خوانده می‌شود.

پیشنهاد آقاى دکتر سمیعى و چند نفر از آقایان.

ماده اول را به ترتیب ذیل پیشنهاد می‌نمایم.

ماده اول- مراقبت در ضبط جنگل‌ها و نظارت در بهره‌بردارى آنها و بهبود وضیعت فعلى جنگل‌ها همچنین احداث جنگل‌هاى مصنوعى به عهده وزارت کشاورزى است. دکتر سمیعى- دکتر سنگ- معتصم سنگ- یمین اسفندیارى- همراز- ملک‌زاده آملى.

پیشنهاد آقاى انوار و دو نفر از آقایان:

پیشنهاد می‌کنم ماده اول این نوع تنظیم شود:

ماده اول- مراقبت در حفظ جنگل‌ها و نظارت در بهره‌بردارى جنگل‌هاى دولتى و احداث جنگل‌هاى مصنوعى به عهده وزارت کشاورزى است. انوار- طالش- دکتر سمیعى

پیشنهاد آقاى نبیل سمیعى

پیشنهاد می‌کنم در ماده اول بعد از کلمه بهره‌بردارى آنها اضافه شود و احداث جنگل الى آخر. ابراهیم سمیعى

پیشنهاد آقاى دکتر سمیعى و چند نفر دیگر

تبصره ذیل را در ماده اول پیشنهاد می‌نماییم:

تبصره- وزارت کشاورزى موظف است نقشه جامعى با تعیین مرزهاى جنگل ترسیم و بعد از اجراى این قانون در دسترس مالکین بگذارد. دکتر سمیعى- طالش- معتصم سنگ- دکتر سنگ- یمین اسفندیارى- همراز- ملک‌زاده آملى.

ماده 2- بریدن درخت از جنگل تهیه هیزم و زغال و تبدیل هر جنگل به زمین زراعتى اعم از این که جنگل ملک اشخاص یا دولت باشد بدون داشتن پروانه از وزارت کشاورزى ممنوع است.

تبصره 1- تهیه هیزم از درخت‌ها و شاخه‌هایى که وزارت کشاورزى براى مصرف سوخت متناسب می‌داند و به آگهى عموم خواهد رسید براى مصرف محلى جنگل نشینان و ساکنین دهکده‌هاى مجاور نیازمند به صدور پروانه نیست.

تبصره 2- قطع درخت براى مصارف روستایى ساکنین جنگل و دهکده‌هاى مجاور آن به میزانى که وزارت کشاورزى تعیین می‌نماید آزاد است مشروط به این که قطع کنندگان قبلاً اظهار‌نامه به مأمورین جنگلبانى محل داده و با نظارت آنها اقدام به قطع درخت بنماید.

رئیس- آقاى روحى

روحى- عرض کنم بنده در کلیات هم به آقاى وزیر کشاورزى عرض کردم متأسفانه جواب قانع کننده‌ای به بنده ندادند بنده عرض کردم در این مدت از شهریور به بعد مقدار زیادى پروانه قطع درخت جنگل بدون جهت صادر شد که اینها بدون اطلاع وزارت کشاورزى بود و اینها را باید یکان یکان رسیدگى می‌کردند هر کدام بر‌خلاف حق و عدالت صادر شده بود جلوگیرى می‌شد اینها امروز در بازار بورس تشکیل داده‌اند و به قیمت‌هاى خیلى بزرگ خرید و فروش می‌شود این اجازه‌ها به چه جهت داده شده آیا اینها را به کى اجازه داده‌اند آیا رسیدگى شده است یا نشده است؟ اینها براى ما خیلى گران تمام می‌شود بنده عقیده دارم که هم به این کار و هم به کارهاى دیگر باید رسیدگى کنند آقاى وزیر

+++

کشاورزى باید به این اجازه‌ها رسیدگى کنند اگر رسیدگى نشود بنده باز سؤالى می‌کنم که معلوم شود که قطع این درخت‌ها را کى اجازه داده‌اند و به چه محلى خردش برود این تفاوت نابه‌هنگام که از صد تا دویست هزار تومان هر پروانه منفعتش است این را از کدام مقامی اجازه‌اش را تحصیل کرده‌اند که یک دسته‌اى یک قسمت از سرمایه کشور را که جنگل است از بین می‌برند. این مطلب را یک بار عرض کردم جواب صریحى نشنیدم آقایان وزرا باید جواب مطالب را صریح بفرمایند با این جواب‌هاى مبهم نمی‌شود قانع شد باید صریح جواب بگویند که این اجازه‌ها را کى داده و صحیح است یا صحیح نیست یا این قسمت‌ها را توضیح نفرمایند اینها براى بنده اقناع کننده نیست و بنده قانع نمی‌شوم باز سؤال می‌کنم و اگر جواب قانع کننده ندهند سؤال بزرگتر که استیضاح باشد خواهم کرد:

وزیر کشاورزى- در جلسه گذشته عرض کردم که قبل از شهریور سازمان جنگل منحصر بود به گیلان و در سایر قسمت‌ها اساساً مؤسسه جنگلبانى نبود و اداره حسابدارى املاک اختصاصى هم براى نفع بیشترى هر قدر می‌خواستند اجازه قطع می‌دادند و وزارت کشاورزى هم در این کار املاک ابداً دخالتى نداشت بعد از آن که وقایع شهریور پیش آمد و املاک اختصاصى به وزارت مالیه واگذار شد هنوز تشکیلات جنگلبانى داده نشده بود و وزارت کشاورزى در این قسمت‌ها مسئولیت نداشت و از طرف اداره املاک واگذارى هم اجاره‌هایى داده شد وقتى که بنده آمدم به وزارت کشاورزى پیشنهاد کردم که به این پروانه‌ها رسیدگى شود یک کمیسیونى مرکب از چهار نفر نمایندگان وزارت کشاورزى و دارایى و پیشه و هنر و دادگسترى بروند به شمال و به پروانه‌ها رسیدگى کنند که هر کس با اجازه وزارت دارایى و اداره املاک واگذارى یا اداره املاک اختصاصى یا وزارت کشاورزى در قسمت گیلان چوب قطع کرده است در حدود چوب‌هایی که موجود است پروانه حمل بدهند و مقطوعات جنگل هم به کلى قدغن بشود و به هیچ وجه چوب قطع نشود تا این قانون بگذرد همان طور که در اول جلسه عرض کردم ما در حین عمل برخوردیم به یک اشکالاتى که بعضى از مؤسسات عمومى احتیاج به چوب داشتند و ما در حدود مقدار معین و محدودى اجازه قطع چوب دادیم این کمیسیون رفت به شمال در مدت دو ماه سه ماه در گرگان و مازندران بودند و یک مدت هم در رشت و شهسوار کمیسیون را تشکیل دادند و رسیدگى کردند و در حدود اجازه‌هایی که داشتند و چوبی که موجود بود اجازه حمل داده شد حالا فرض کنیم یک نفر هم هزار متر کوب به موجب اجازه‌اى که از املاک اختصاصى داشت چوب موجود داشت کمیسیون آن را اجازه حمل می‌داد این کسی که اجازه داشته و چوب بریده است فعلاً صاحب آن چوب است و از آن محل یک مقدارى چوب را فروخته است به کسى دیگر بنده دیگر دخالتى در آن ندارم دخالت من مربوط به اجازه قطع است وقتى رسیدگى شده و اجازه داشته است اجازه حمل می‌دهند و هر مقدارى را که خودش می‌خواهد حمل می‌کند و اگر خودش نمی‌خواهد نصفش را ثلثش را ده یکش را می‌فروشد به کس دیگر چوب هم سابق بر این در بازار معامله می‌شد حالا هم معامله می‌شود بنده باز هم تکرار می‌کنم که از روزی که بنده آمده‌ام اجازه قطع وجهاً من‌الوجوه داده نشده مگر براى رفع احتیاج‏.

امیر تیمور- اجازه‌هاى قبلى هم باید ملغى شود.

رئیس- آقاى طوسى‏

طوسى- در این ماده گرچه تصور می‌کنم آقاى وزیر کشاورزى هم متوجه هستند که خلاصه شده است بریدن درخت از جنگل به تهیه هیزم و زغال در صورتی که خود آقاى وزیر کشاورزى اطلاع دارند که اهالى صفحات شمال به یک چیزهایى مهمتر از هیزم و زغال احتیاج دارند از قبیل تهیه ناو براى بردن آب از جایى به جایى و تهیه آسیا و آبدنگ و یک چیزهاى ضرورى دیگر که از چوب ساخته می‌شود از قبیل اسباب و لوازم زراعتى که تمام آن از چوب ساخته می‌شود و همچنین چپر براى اطراف زراعت یک پیشنهادى است بنده تقدیم می‌کنم و استدعا می‌کنم این را مورد توجه قرار بدهند که کشاورزان بتوانند براى مایحتاج خودشان استفاده کنند.

+++

مخبر کمیسیون کشاورزى (افشار)- اگر به تبصره توجه بفرمایید در آنجا مصارف روستایى که منظور شده است منظور همین قسمت‌هایى است که فرمودید.

طوسى- آن کافى نیست باید اضافه کنند.

رئیس- آقاى دکتر سنگ

دکتر سنگ- آقاى وزیر کشاورزى زود تشکیک فرمودند در عرایض بنده غالب آقایان به مازندران تشریف برده‌اند آقایان را شاهد می‌گیرم آیا در مازندران چپر اطراف زراعت هیچ از نى هست؟ (ارگانى- نه) خدا می‌داند نیست آیا معمول است که کسى وقتى چوب داشته باشد چپر را از نى درست کند باور کنید که نیست براى این که می‌داند چوب از نى محکم‌تر است شما کى اینجاها آمده‌اید؟ آقاى عدل بنده به فضل شما به دانش شما به تخصص شما ایمان دارم و تشکیک نمی‌کنم ولى انصاف بفرمایید که ما بهتر می‌دانیم و چون عرایض بنده را تشکیک کردید بنده هم حالا این تشکیک شما را رد می‌کنم. یکى دیگر این که فرمودید اجازه لازم نیست و مقصود عرض بنده این بود به این بیچاره‌ها کمک کنید که اصطکاک نداشته باشند با مأمورین و براى هر کار جزئى اجازه نخواهند اما ماده دوم سر تا سرش این است که باید اجازه بگیرند در تبصره اول که می‌خواهند ارفاق کنند باز باید اجازه بگیرند در تبصره دوم باید اجازه بگیرند این ماده است گرچه تضییع وقت آقایان می‌شود ولى استدعا می‌کنم آقایان این ماده را بخوانند و قضاوت کنند که این تشکیک جنابعالى درباره من مورد ندارد و بنده باید در نظریات آقا تشکیک کنم البته قانون را مطالعه فرموده‌اید نمی‌دانم چرا می‌فرمایید که اجازه محتاج نیست. می‌فرمایید اشجار مرکبات قطع نشده است خیر آقا قطع شده است باز هم عرض می‌کنم خدمتتان که همه آقایان دیده‌اند مازندران را و همه آمدند و دیدند آقاى دکتر طاهرى و سایر ‏آقایانى که تشریف آوردید در بابل و آنجاها درخت قطع نشد؟ (فریدونى- چرا قطع شده) چرا تکذیب می‌کنید دکتر سنگ را؟ تکذیب کردن دکتر سنگ یک قدرى مشکل است براى این که جز حق گویى و راستى و خیر مردم چیزى را در نظر ندارد و به خدا حق می‌گویم و این را صحیح می‌گویم که این اجازه را بردارید نگذارید یک عده مردم بیچاره دچار زحمت بشوند.

وزیر کشاورزى- احتیاجات محلى دو قسم است یکى احتیاجات ضررى و روزانه‌شان است که آن را گفتیم یک اجازه کلى داده می‌شود و محتاج به اجازه مأمور جنگل نیست (دکتر سنگ- تبصره ماده دوم چیست؟) اجازه بدهید بعد می‌آید. یک اجازه‌هایى است که در سال یک مرتبه یا دو مرتبه پیش می‌آید و باید رفع کنند مثلاً ناو آبدنگش خراب شده یا این که به قول آقا نمی‌خواهد با نى دور مزرعه‌اش را چپر بزند (دکتر سنگ- اصلاً نى نیست چوب است) بنده به آقا نشان می‌دهم که در حدود بندر گز و سارى و بهشهر همه چپرها با نى است. آن در سال یک مرتبه است ما می‌گوییم بیاید اظهارنامه بدهد و صد و پنجاه متر دویست متر چوب اجازه داده می‌شود بریده شود و احتیاجاتشان را رفع کنند و این که می‌فرمایند با مأمورین دولت نمی‌خواهم مردم تماس پیدا کنند اگر مأمور دولت با مردم تماس نداشته باشد که اساساً دولتى وجود ندارد مگر پاسبان در کوچه با مردم تماس ندارد؟ معلم با شاگرد در موقع درس دادن تماس دارد و بالاخره اینها مأمور دولت هستند و اینها تماس است و می‌دانم چطور شده است که این تماس فقط در مورد چهار نفر جنگلبان بنده که می‌خواهند از خرابى جنگل جلوگیرى کنند باید نباشد؟...

دکتر سنگ- براى این که بد بوده‌اند پدر مردم را در آورده‌اند.

(زنگ رئیس)

رئیس- آقاى دکتر سنگ این چه حرفى است؟

وزیر کشاورزى- حالا این قانون آمده که از آنها جلوگیرى کنند و به حقوق مردم تجاوز نکنند هم جنگل را حفظ کنند و اگر تجاوزاتى هم کردند هم در قانون کیفر عمومى و هم در این قانون مجازات‌هایى معین شده است که جلوگیرى

+++

از تجاوزات آنها می‌شود.

رئیس- آقاى محیط

محیط لاریجانى- ماده دوم صریح آن این است که هیچ کس حق بریدن جنگل را براى تهیه هیزم و زغال مطلقاً ندارد. خاطر آقایان مستحضر است که یکى از ضروریات واجب این شهر و این مردم زغال است زغال در مرتبه اول از گندم هم اهمیتش در زمستان بیشتر است یک فقیر با پنج سیر خاکه پنج تا بچه‌اش را گرم می‌کند و تا صبح راحت می‌خوابد ولى تا چیزى جایگزین زغال نکنند نمی‌شود چون آتش براى جامعه لازم است و تحدید کردن زغال و منع قطع اشجار براى تهیه زغال غیر میسور است اگر نظر آقایان باشد در یک جلسه‌ای که چند سال پیش شرفیاب بودیم موضوع زغال مطرح بود فقیه‌التجار این قضیه را اظهار کرد حتى اعلیحضرت دست فقیه‌التجار را گرفت و گفت برو توضیحاتت را به دفتر بده و این مطلب یک قدرى هم براى نمایندگان برخورد کرد که اعلیحضرت با این بیان فرمودند فقیه‌التجار هم رفت و توضیح داد بنده اساساً عرض می‌کنم معادن زغالى که در مازندران هست هر کوره‌اى که هست (کوره‌ای هزار ساله دارد) جنگل‌هاى گرمسیرى با جنگل‌هاى سرد‌سیری اولاً وضعیتش فرق دارد تربیت پرستاریش فرق دارد جنگل سرد‌سیرى محتاج‌الیه ساکنین آنجا است جنگل سردسیرى تمامش درخت است و مورد احتیاج است یا براى گالش آن یا راه گذرش یا ساکن آنجا و این درخت را هم که الان می‌برد و زغال می‌کند ده سال دیگر هم باز می‌آید جاى او دو مرتبه روییده می‌برد و زغال می‌کند.

پس اساساً این موضوع زغال امر مهمى است و در این قضیه باید طورى دقت شود طورى قانون تنظیم شود که مردم در زحمت نباشند بنده با اصل این قانون موافق هستم البته پرستارى جنگل از واجبات امروزه است براى این که حیات مردم است ولى براى این که از آن طرف هم این موضوع زغال مردم را تهدید نکند اگر این قسمت تأمین شود بنده عرضى ندارم.

مخبر- عرض کنم اگر به همین ماده 2 درست توجه می‌فرمودید ملاحظه می‌فرمودید که تهیه هیزم و تهیه زغال از جنگل به هیچ وجه ممنوع نیست فقط قطع درخت بدون اجازه وزارت کشاورزى ممنوع شده است البته اشخاصى که می‌خواهند هیزم تهیه کنند و زغال تهیه کنند از وزارت کشاورزى اجازه می‌گیرند و مطابق دستور فنى وزارت کشاورزى اقدام به قطع درخت خواهند کرد پس هیچ گونه نگرانى براى اهالى تهران و سایر شهرهاى ایران از این حیث نیست. (بعضى از نمایندگان- مذاکرات کافى است)

رئیس- آقاى طالش

طالش سمیعى- عرض کنم این لایحه فقط براى حفظ جنگل است و جنگل به این چیزها حفظ نمی‌شود زیرا احتیاج مردم به چوب روز به روز بیشتر می‌شود و ساختمان زیاد است و همه احتیاج به چوب دارند مستقیم و غیر مستقیم دزدى یا غیر دزدى خواهند برید و فروخت سابق بر این قانونى نبود جنگل هم باقى بود و از خارج چوب می‌آوردند و احتیاج به چوب داخلى نداشتند امروز باید اجازه بدهند که از خارج چوب بیاید یا این که باید از جنگل چوب قطع شود امروز همه جاها آباد شده است فقط یک جنگل باقى است؟ چیزهاى دیگر هم هست آنها را جلوگیرى کنید این را هم بنده مانعى نمى‌بینم ولى کارى کنید که مردم بیچاره نشوند. (صحیح است)

رئیس- پیشنهادات قرائت می‌شود. پیشنهاد آقاى طوسى

پیشنهاد می‌شود در ماده دو بعد از جمله تهیه هیزم و زغال اضافه شود و سایر احتیاجات زارعین در تبصره 1 نیز بعد از جمله تهیه هیزم به طریق ماده دوم اضافه شود و سایر مایحتاج زارعین‏

رئیس- پیشنهاد آقاى سمیعى

مقام ریاست مجلس شوراى ملى- پیشنهاد می‌کنم به آخر ماده دوم جمله زیر اضافه شود: و دولت با در نظر گرفتن احتیاجات عمومى پروانه‌هاى لازم را به موقع صادر خواهد کرد و همچنین در سطر سوم تبصره 1 بعد از کلمه مجاور اضافه شود در نقشه نمایانده شد و نیز در تبصره 2 سطر اول پس از کلمه روستایى به شرح زیر اصلاح شود و فلاحتى اعم از خانه‌سازى

+++

و یادنک سه پایه زنى ساکنین جنگل و دهکده‌هاى مجاور و شاربین آنها به میزانی که الى آخر و در سطر سوم بعد از کلمه جنگلبانى به جاى محل حوزه‌ها نوشته شود.

رئیس- پیشنهاد دیگر

پیشنهاد می‌شود تبصره 1 و 2 از ماده 2 به طریق زیر نوشته شود.

تبصره- قطع درخت براى تهیه هیزم و زغال از درخت‌ها و شاخه‌هایی که وزارت کشاورزى براى مصرف سوخت و پرچین جهت زراعت و حفاظت گوسفند و گاو و احتیاجات دیگر مانند آب دنک و مصارف روستایى براى گاو سرا و تلمبار و خانه‌هاى گالش از هر قبیل مناسب می‌داند و با آگهى عموم خواهد رساند براى مصرف محلى جنگل نشینان و ساکنین دهکده‌هاى مجاور پس از حصول اجازه مالکین نیازمند به صدور پروانه نیست یمین اسفندیارى- ملک‌زاده آملى- طوسى و چند نفر دیگر از آقایان.

رئیس- ماده سوم خوانده می‌شود:

ماده سوم- صدور پروانه قطع درخت در مرز جنگل‌ها به عرضى که وزارت کشاورزى تعیین خواهد کرد و از یک کیلومتر کمتر نخواهد بود براى همیشه ممنوع است.

تبصره- کرانه‌هاى دریا از ترتیب فوق مستثنى است.

رئیس- پیشنهاد آقاى سمیعى

پیشنهاد می‌کنم در ماده سوم سطر اول پس از کلمه جنگلى اضافه شود که نقشه آن تعیین و اعلام گردیده‏

جمعى از نمایندگان- ختم جلسه ختم جلسه‏

طوسى- پیشنهاد کنید. آقا

سلطانى شیخ‌الاسلامى- ختم جلسه پیشنهاد لازم ندارد. آقا

رئیس- ماده چهارم خوانده می‌شود:

ماده چهارم- هر کس برخلاف این قانون بدون پروانه وزارت کشاورزى درخت از جنگل‌ها بیندازد به پرداخت جریمه از پنجاه و یک ریال تا پنج هزار ریال و حبس تأدیبى از هشت روز تا دو ماه محکوم خواهد شد.

رئیس- پیشنهاد آقاى سمیعى

پشنهاد مى‌کنم در ماده 4 اصلاح زیر به عمل آید در سطر اول پس از کلمه پروانه اضافه شود برای انتفاع معاملاتى و تجارى بیندازد و در سطر آخر اضافه شود: در صورتی که قطع درخت بدون اجازه مالک خصوصى صورت گرفته باشد ملزوم به جبران خسارت مالک نیز خواهد بود.

جمعى از نمایندگان- ختم جلسه

3- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

رئیس- اگر اجازه می‌فرمایید جلسه را ختم کنیم (صحیح است)

جلسه آینده روز پنجشنبه سه ساعت پیش از ظهر و دستور هم بقیه لایحه جنگل‌ها

(مجلس یک ربع ساعت بعد از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى- حسن اسفندیارى

+++

یادداشت ها
Parameter:293944!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)