کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره سیزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13
[1396/05/16]

جلسه: 74 صورت مشروح مجلس روز پنجشنبه اول امرداد ماه 1321  

فهرست مطالب

1- تصویب صورت مجلس

2- تقدیم یک فقره لایحه از طرف آقاى وزیر دارایى

3- اظهارات آقاى طوسى راجع به طرح قانونى رسیدگى به دارایى کسانى که از صندوق دولت حقوق می‌گیرند

4- بقیه شور اول لایحه نظام وظیفه

5- سؤال آقاى روحى و پاسخ آقاى وزیر جنگ

6- تصویب سه فقره گزارش مرخصى

7- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13

جلسه: 74

صورت مشروح مجلس روز پنجشنبه اول امرداد ماه 1321

فهرست مطالب

1- تصویب صورت مجلس

2- تقدیم یک فقره لایحه از طرف آقاى وزیر دارایى

3- اظهارات آقاى طوسى راجع به طرح قانونى رسیدگى به دارایى کسانى که از صندوق دولت حقوق می‌گیرند

4- بقیه شور اول لایحه نظام وظیفه

5- سؤال آقاى روحى و پاسخ آقاى وزیر جنگ

6- تصویب سه فقره گزارش مرخصى

7- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مجلس یک ساعت و سه ربع پیش از ظهر به ریاست آقاى اسفندیارى تشکیل گردید.

صورت مجلس روز 28 تیر ماه را آقاى (طوسى) منشى قرائت نمودند. (اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده:

غایبین با اجازه- آقایان: دکتر ضیا، فیاض، شهدوست، مؤید احمدی، فاطمی، دکتر ادهم، مستشار

غایبین بی‌اجازه- آقایان: تولیت، ذوالقدر، ناصری، حمزه‌تاش، مهذب، جلایی، مؤید قوامی، آصف، صادق وزیری، کامل ماکو، نصرتیان

دیرآمدگان بی‌اجازه- آقایان: لیقوانی، اکبر، امامی

1- تصویب صورت مجلس

رئیس- در صورت مجلس نظرى نیست؟ (اظهارى نشد) صورت مجلس تصویب شد.

2- تقدیم یک فقره لایحه از طرف آقاى وزیر دارایى

وزیر دارایى (آقاى بدر)- چند ماده است علاوه بر موادى که سابقاً به عنوان متمم بودجه تقدیم مجلس شوراى ملى شده بود تقدیم می‌شود که این چند ماده هم جز قانون متمم بودجه بشود.

رئیس- به کمیسیون بودجه رجوع می‌شود.

3- اظهارات آقاى طوسى راجع به طرح قانونى رسیدگى به دارایى کسانى که از صندوق دولت حقوق می‌گیرند

رئیس- آقاى طوسى‏

طوسى- عرض کنم بنده در عین کمال علاقه‌مندى و اهمیتى که به قانون نظام وظیفه می‌دهم و لازم می‌دانم هر چه زودتر بگذرد یک قسمت از مطالب لازم هم هست که آنها

+++

هم باید در موقع خود به عرض مجلس شوراى ملى برسد از جمله در چندى قبل یک طرحى اینجا تهیه و تقدیم شد که رفت به کمیسیون مبتکرات که تقدیم خبر کمیسیون به مجلس قدرى تأخیر شده و لازم بود تا امروز تقدیم مجلس و مطرح شده باشد آنچه بنده در نظر دارم در دوره زندگانى خودم هر تقلب و خیانت و هر جنایت و بدکارى در هر کجا به روز کرده صرفاً ناشى از طمع و تقلب بوده است متأسفانه در این موضوع هم گاه گاه تا حدى کارمندان دولتى هم تقریباً تماس داشته‌اند بنده از نظر این که باید یک بیم و امیدى در کار باشد و هر کس بداند به نوبه خودش که کیفر و پاداش در اثر اعمال خود آن شخص می‌باشد به این مناسبت شش هفت ماه قبل اگر نظر آقایان باشد این بنده مطالبى عرض کردم و در دنباله عرایض خودم با نظریات آقایان نمایندگان محترم طرحى که امضا شده بود تقدیم کردم عین طرح را می‌خوانم:

مقام عالى ریاست مجلس شوراى ملى‏

نظر به این که اساس حسن جریان امور کشور وابستگى کامل به درستکارى مأمورین دولتى داشته و عیب نادرستى و عدم صحت عمل بنیان هر سازمان خوبى را متلاشى خواهد ساخت و تاکنون هم امتیاز شایسته‌ای که موجب تشویق مأمورین صحیح‌العمل و کیفر کارکنان دغل باشد رعایت نشده و ممکن است کماکان بر تجرى اشخاص غیر صالح افزوده و از تعداد مأمورین درستکار کاسته شود ما امضا کنندگان طرح زیر را طى دو ماه پیشنهاد و تصویب آن را تقاضا می‌نماییم.

ماده 1- دولت مکلف است به وسایل ممکنه مقتضیه کیفیت ایجاد دارایى کارمندان و اشخاصى را که از صندوق دولت استفاده می‌کنند از سال 1300 به بعد اعم از لشگرى و کشورى مورد بررسى قرار داده معلوم دارند روز ورود به خدمت چه داشتند و اکنون داراى چه وضعیتى است و در صورتی که دارایى فعلی او با عواید حقه‌اش توافق ننماید حصول ای دارایی را تحقیق و رسیدگى نموده طبق آیین‌نامه که به تصویب کمیسیون‌هاى مربوطه پارلمانى مجلس خواهد رسید قرار مقتضى صادر نماید.

ماده 2- دولت در ظرف مدتی که از دو ماه تجاوز ننماید آیین‌نامه اجراى این منظور را تهیه و به تصویب کمیسیون‌هاى مربوطه پارلمانى خواهد رساند. طوسى- یعقوب انوار- ارگانى- محمد طباطبایى- جواد آزادى- اوحدى- مؤید احمدى- جواد شجاع- ابراهیمى ریگى- حسن مسعودى- ابوالقاسم نراقى- محمود فرخ- صفوى- مجید موقر- ع. روحى- غلام‌حسین فرشى- سلطانى- گرگانى- اصفهانیان- احمد صفارى- اقبال- حسین افشار- م. همراز- محسن مهدوى- احمد موسوى بهبهانى- عیسى لیقوانى- فتوحى- اعتبار- محمد‌تقى رفیعى- دکتر مهدى ملک‌زاده- گودرزنیا- ع. مسعودى- پناهى- کامل ماکویى- محمد‌رضا اردبیلى.

این طرح مطابق معمول به کمیسیون مبتکرات رفته است و کمیسیون مبتکرات در جلسات متعدده در این زمینه صحبت کرده و بالاخره مطابق مواد آیین‌نامه داخلى مجلس خبر آن را به مجلس تقدیم نموده که حالا لازم می‌دانم خبر آن را هم بخوانم و قبلاً هم عرض می‌کنم که دو موضوع در کمیسیون طرح شد یک نفر از آقایان نمایندگان محترم فرمودند که اولاً این حساب‌ها از امروز به بعد رسیدگى شود البته به ایشان جواب داده شد که در این صورت موضوع منقضى است و ما می‌خواهیم ببینیم قبلاً چه کرده‌اند. قسمت دیگر این بود که گفتند آقا بهتر این است که حالا که چنین است اول از خود نمایندگان شروع بشود بنده هم این فکر مقدس و نظر پاک و این نیت مطمئن و لایق را کاملاً تقدیر و تقدیس کردم و به همین نظر چون خود بنده مدت‌ها افتخار کارمندى در خود مجلس در حدود سى و چهار پنج سال داشتم و بعد هم نماینده هستم چند سال بنابراین اول به بنده می‌رسد. پس اول از بنده شروع کنید بعد به آنهایى که این صحبت را نموده‌اند بعد به سایر آقایان می‌رسیم به علاوه اینجا ذکر شده است مخصوصاً می‌گوید اشخاصى که از صندوق دولت استفاده می‌کنند بنابراین استثنایى ندارد و نمایندگى هم مشمول این است.

+++

بنابراین بنده این طرح و این خبر را الان تقدیم مجلس شوراى ملى می‌کنم و استدعا می‌کنم الان مجلس شوراى ملى به هر ترتیب و مقتضیاتى که صلاح می‌داند اقدام کند تا نتیجه از آن گرفته شود. (صحیح است- بسیار خوب)

بعضى از نمایندگان- دستور دستور

رئیس- رأى گرفته می‌شود به پبشنهاد آقاى روحى (بعضى از نمایندگان- مخالفى نیست) (انوار- وقتى مخالف هست باید رأى گرفت) آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

4- بقیه شور اول لایحه نظام وظیفه

رئیس- لایحه نظام وظیفه از ماده هفتاد و هشت مطرح است.

ماده 78- کسانى که مشمول مقررات ماده بالا نشده باشند دوازده ماه باقى مانده دوره خدمت زیر پرچم خود را مانند افراد وظیفه در صف انجام خواهند داد.

رئیس- آقاى اوحدى‏

اوحدى- در این ماده یک نکته رعایت شده که در حقیقت یک جریمه‌ای است براى مشمول نظام وظیفه و بنده نمی‌توانم با این جریمه موافقت کنم آن جریمه عبارت ست از شش ماه دوره تحصیلى اگر آقایان التفات بکنند در ماده قبل نوشته شده محصلین تا فلان درجه باید شش ماه تعلیمات اولیه را در صف گرفته و بعد به دانشکده بروند بعد در این ماده نوشته شده در دانشکده شش ماه باید زحمت بکشند اگر از امتحان براى افسرى بیرون نیامدند آن وقت براى بقیه که دوازده ماه معین شده است برگردند معناى این عبارت این است که شش ماه اول باشد و شش ماه هم در کلاس دانشکده باشد دوازده ماه هم بعد باشد در حالى که هیجده ماه برایش معین کرده‌اند این شش ماه را جریمه قرار داده‌اند بنده با اصل هیجده ماه مخالفت کردم اینجا هم مخالف هستم که این شش ماه اگر از امتحان بیرون نیامد بسیار خوب شش ماه را در اینجا زحمت کشیده آداب و سنن نظامی را یاد گرفته حالا بدون درجه افسرى برگردد شش ماه دیگر هم در صف خدمت کند دیگر جریمه چرا؟

رئیس- آقاى طباطبایى‏

طباطبایى- این بد نظرى نیست پیشنهاد کنید در کمیسیون صحبت می‌شود.

رئیس- ماده هفتاد و نه‏

ماده 79- افراد نامبره در ماده 76 و 81 از تاریخ معرفى به دانشکده افسرى تا خاتمه دوره دانشکده تابع مقررات عمومى دانشکده افسرى احتیاط بوده و طبق برنامه مخصوص تعلیمات لازمه را طى خواهند نمود.

رئیس- آقاى انوار

انوار- در این ماده یک موضوعى را بنده در نظر داشتم در خارج هم با آقاى روحى صحبت کردم و آن موضوع تجربیات است آنهاییش که مفید یقین است یقینیات است که برهان از آن منشق می‌شود پس تجربه امرى است قاطع تجربه‌ای که ما در سابق کرده‌ایم با آن تجربه ثابت کرده‌ایم که آن برنامه و آن دانشکده و آن افسر احتیاط و آن ترتیبات خوب نتیجه نداد چون این موضوع هست و با آقاى مخبر هم صحبت کردیم فرمودند در کمیسیون کاملاً صحبت شده ناچار هستم عرایض خودم را بکنم گرچه بعضى از آقایان می‌گویند که این قانون را بگذاریم زودتر تمام شود. تمام می‌شود ولى اگر خداى نخواسته بد بگذرد ضررش به این ملت می‌خورد پس به قدر امکان باید آن چیزهایی که ما در نظر داریم به عرض مجلس برسانیم و آن این است که می‌گویند ماهى از سر گنده گردد (یا گنده گردد) ولى مردم یعنى هر مؤسسه‌ای که می‌خواهند مفید باشد باید از سر صحیح باشد یعنى شالوده را از سر طورى بریزند که آن دیوار کج نرود تصدیق کنید که این شالوده سابق کج بوده و آن شالوده‌اى نبوده است که دیوار استوارى براى ما فراهم کند که در سایه آن بتوانیم بنشینیم ما ناچاریم امروز که می‌خواهیم قشون‌مان قشون ملى بشود قشونى بشود که همین جورى که فرمودند علاقه‌مندیم محبوب ما واقع شود باید افسرها نوعى تربیت بشوند و تعلیمات بگیرند که اول داراى امان باشند من نمی‌گویم ایمان او مثل مسلمان باشد هر کس در ایمان

+++

خودش داراى عقیده یک دلى در دست دلدارى باشد رها و مطلق نباشد و هر چیزى را کان لم یکن قرار ندهد و اعتنا نکند این قدر آزادى مطلق نداشته باشد باید در تحت یک مقیداتى باشد اول ایمان است ایمان ثابت داشته باشد نسبت به آن ایمانى که دارد یک عقیده‌اى داشته باشد این اولاً ثانیاً در این قانون هیچ صحبت نشده است از تربیت اخلاقى افسران ما باید تربیت اخلاقى داشته باشند که در زیر سایه تربیت این افسرهاى قشون ما که از ایلات از دهات از قصبات مى‌آیند زیر دست اینها تربیت بشوند و آن تربیت سابق را به کلى ول کنند و داراى یک اساس محکمى بشوند باز عرایض بنده بر روی کلیات است باز بعضى آقایان ممکن است بگویند شروع کرده است به کلیات. اینجا نوشته است افراد نامبرده در ماده 76 و 81 از تاریخ معرفى به دانشکده افسرى تا خاتمه دوره دانشکده تابع مقررات عمومى دانشکده افسرى احتیاط بوده و طبق برنامه مخصوصى تعلیمات لازمه را طى خواهند نمود. مقررات عمومى آنچه دیدیم خدا شاهد است این تلخ است خیلى تلخ و خیلى زنند بود. البته اگر یک مقررات جدیدى یک نظریات تکاملى باشد خیلى خوب است یک مقررات جدیدى باشد که قشون ما داراى یک عقیده ثابتى باشد حقیقتاً قشون ایران باشد یعنى حقیقتاً آن قشونى باشد که دوره با افتخار سلاطین هخامنشى داشتند این برنامه مخصوص را هم در کمیسیون نظام بیاورند که ما ببینیم چه چیز است اگر فکرى داشته باشیم بگوییم که قشون ما تعلیمات لازمه را طى بکنند بلکه بتوانیم در تحت این تعلیمات و عقاید از روى کمال علاقه‌مندى خدمت بکنند و الّا باز بیلمان آن طرف جوى است به اصطلاح دهاتى‌ها و همان اوضاع است و همان بدبختى‌ها و همان مخارج فوق‌العاده و همان افراد سال‌های متوالی باید بروند وقتشان گرفته شود بدون این که نتیجه بگیریم. پس باید این اساس را به کلى بریزیم دور و یک اساس محکمى تشکیل دهیم داراى اخلاق فاضله این است اساس عرایض و پیشنهاد بنده.

رئیس- آقاى روحى

روحى- آقاى انوار همیشه از کلیات صحبت می‌کنند و متأسفانه در هر ماده در کلیات قانون صحبت می‌کنند این را بنده به ایشان اخطار می‌کنم که قانون را رعایت کنند و همیشه در تمام مواد قانون در کلیات فرمایشى نکنند اما در اینجا راجع به این ماده اشتباه نمودند زیرا منظور اینجا افسر احتیاط است افسر احتیاط یک مقررات و وظیفه علیحده‌ای دارد و اینهایى را که آقا فرمودند مربوط به افسرى است که در خدمت است و تحت‌السلاح است افسر احتیاط هر سال کار می‌کند و تعلیماتش را هم هر سال تمدید می‌کند این قسمت‌هاى فنى را اگر تازه باشد می‌آموزند تا در موقع اگر بخواهند کار آزموده باشند این مربوط به افسران تحت‌السلاح نیست آقاى انوار اگر قدرى بیشتر توجه فرموده بودند این اعتراض را نمی‌فرمودند. آقا نظریه امروز وزارت جنگ بر‌خلاف پیشین است که آن قانون نظام وظیفه هى افراد زیاد می‌کرد حالا هم هى افراد زیاد کند. دانشکده افسرى تا سال 1320 سعى می‌کرد هر قدر زیادتر افسر بیرون دهد حالا این افسر آیا معلوماتى داشت یا تجربیاتى داشت هیچ در فکر نبودند ولی امروز اینها باید همه رعایت شود این افسران همان پایه اخلاقى که فرمودید این در آیین‌نامه درست نمی‌شود این در مدرسه درست می‌شود این در زیر دست آموزگاران درست می‌شود اینها باید پایه اخلاقى افسر و نفرات را در پایگاهى بگذارند که بتوانند یک افسر لایق و هنرمند و با ایمان از آن بیرون بیاورند و اینها همه رعایت شده است خیلى هم دقت شده است و خواهد شد ولی اینها که شما فرمودید مربوط به افسر تحت‌السلاح بود و افسر احتیاط هم یک برنامه‌هایى دارد که در موقع باید مقرراتى را به خود افسر یاد داد.

رئیس- ماده 80

ماده 80- دانشکده افسرى احتیاط هر سال در اول مهر ماه تشکیل و دوره آن شش ماه خواهد بود.

رئیس- ماده 81

ماده 81- کسانی که دوره تحصیلات آنان معادل لیسانس یا دکترا باشد به طور کلى 12 ماه در خدمت زیر پرچم خواهند بود و پس از طى دوره دانشکده افسرى احتیاط در صورتی که

+++

از عهده امتحانات نهایى بر‌آیند مطابق فصل پنجم قانون ترفیعات به درجه افسرى نایل و شش ماه با درجه افسرى در صف خدمت خواهند نمود.

رئیس- آقاى انوار

انوار- اینجا خواستم آقای مخبر تشریف دارند ایشان را متوجه کنم. جسارت نشود آقاى مخبر باز رفتند به همان ترتیب که در مدرسه بود آن قلت به بنده وارد کردند. بنده هم عرض کردم اینجا در این ماده محتاج است یک مسائلى را به طور کلى به عرض برسانم که اولیاى وزارت جنگ در کلیات راجع به تربیت افسرها باید دقت کنند. موضوع دیگر که فرمودند افسر احتیاط غیر از افسر دایمى است آن افسر می‌ماند و ترفیع پیدا می‌کند و در صف هست ولى این افسر احتیاط است این طور نیست که بیاورند در صف و بعد از خدمت او را ول کنند که برود البته وقتى خدمت کرد تا مدتى او هم وابسته به قشون است و هر مدتى که لازم باشد باید بیاید خدمت کند بنابراین مطلق همان نظریاتى که اول هم عرض کردم باید عمل کنیم چه فرقى می‌کند افسر احتیاط باشد یا داخل در صف باشد اصلاً به عقیده من افسر باید داراى کمالات و اخلاق و ملکات فاضله باشد چه احتیاط باشد چه در صف.

طباطبایى- این که مربوط به این ماده نبود.

رئیس- آقاى معاون وزارت جنگ

معاون وزارت جنگ- اینجا براى آقاى انوار یک سوء‌تفاهمى شده است و بنده خواستم این سوء‌تفاهم را مرتفع سازم و آن این است که موضوع افسر حاضر‌السلاح و احتیاط را یکى فرض فرمودند و حال آن که این طور نیست افسر حاضر‌السلاح افسرى است که پس از خاتمه تحصیلات متوسطه و ورود به دانشکده افسرى پس از طى دانشکده بیرون می‌آید افسر حاضر‌السلاح می‌شود افسر احتیاط از فارغ‌التحصیل‌ها و لیسانس است و غالباً هم این را گفتیم این اشخاص عوض این که خدمت سربازى بکنند چون کادر افسرى ما کم است اینها باید وارد خدمت افسرى بشوند و براى 6 ماه دانشکده افسرى را ببینند و بقیه‌اش را هم به خدمت افسرى باید خدمت بکنند مدت 18 ماه وقتى تمام شد می‌روند بیرون کسی که امروز مهندس شده است پس از طى دوره دانشکده افسر توپخانه یا افسر مهندس در ردیف احتیاط می‌شود و خدمت صفى‌اش که تمام شد می‌رود دوباره در همان قسمت مهندسى که داشته است یا به وزارت پیشه و هنر یا کار آزاد دیگر فقط این افسر در موقعی که بسیج عمومى پیش می‌آید و مملکت بخواهد افراد را به زیر پرچم احضار کند در آن موقع می‌آید و در مواقع معینه دیگر براى خدمت وظیفه و تعلیمات احضار می‌شود می‌آید خدمت می‌کند و می‌رود ولى این مطلبى که آقاى انوار فرمودند مطلب درستى بود افسران ارتش باید ممتاز باشند ولى این عیب را نمی‌توانم عرض کنم تمامش ناشى از ما بوده است در کمیسیون و در مجلس هم عرض کردم در این بیست ساله وضعیات افسران ما به اندازه‌اى بد بود که یک نفر شخص حسابى و داراى فامیل و وضعیت خوب هیچ وقت به آن مقدار حقوق دولت که تعیین شده بود او حاضر به افسرى نمی‌شد چنان که الان هم اگر به لیست‌هاى ما ملاحظه بفرمایید یک ستوان سوم ما 50 تومان حقوقش بود یعنى پانصد ریال. حیف که آقاى وزیر دارایى تشریف ندارند به پیش‌خدمت وزارتخانه‌ها بیش از 500 ریال حقوق می‌دهند در این صورت چطور می‌خواهند اشخاص لایق و خوب وارد خدمت افسرى بشوند باید حقوقش روى حقوق پایه سه و چهار همین طور که در کشور در سایر ادارات هم داده می‌شود داده شود و با مذاکره با وزارت دارایى تا حدى این منظور عملى شده و روى این موضوع اگر ملاحظه بفرمایید اعلانى که دانشکده افسرى در یک ماه پیش کردند می‌گوید علاوه بر داشتن دیپلم باید براى وارد شدن به دانشکده افسرى مسابقه هم اضافه شود بنابراین ما سعى می‌کنیم حالا که روى مساوات می‌رویم نخبه افراد کشور را براى افسرى انتخاب کنیم البته این کارى که ما حالا می‌کنیم نتیجه‌اش براى 5 سال یا 6 سال دیگر معلوم می‌شود و امیدواریم که هر چه اشخاص فهمیده و وطن خواه بیشتر راقب به ورود به دانشکده

+++

افسرى بشوند همان اندازه پایه ارتش ما در ده سال دیگر خوب‌تر و محکم‌تر بشود.

رئیس- ماده 86

ماده 86- دارندگان گواهى‌نامه دوره متوسطه یا بیشتر در موقع ورود به خدمت یا اعزام به دانشکده افسرى مانند سایر افراد مورد معاینه پزشکى واقع خواهند شد.

رئیس- ماده 87

ماده 87- تجدید ادوار تحصیلى دانشجویان دانشکده افسرى احتیاط جزو خدمت آنان محسوب نشده و فقط یک دوره آن جزو خدمت زیر پرچم به شمار خواهد آمد و براى طى بقیه خدمت بدون درجه به صف اعزام خواهند شد.

بعضى از نمایندگان- تبصره‌اش را هم بخوانید.

تبصره- تجدید ادوار تحصیل دانشکده افسرى احتیاط از دو دوره تجاوز نخواهد کرد.

رئیس- آقاى اوحدى

اوحدى- این ایرادى که در ماده 78 کردم در اثر اظهارات آقاى طباطبایى پیشنهادش را هم دادم عیناً در این ماده هم می‌آید زیرا اینجا ممکن است جریمه یک قدرى بالاتر برود آنجا فقط براى دارندگان دیپلم کامل متوسطه بود اینجا ممکن است به دکترها و لیسانس‌ها هم سرایت بکند زیرا مطابق این قانون برخلاف عقیده بنده دکترها و لیسانس‌ها هم باید یک سال خدمت بکنند و اگر در مدت یک سال وارد شده‌اند به دانشکده افسرى بعد از شش ماه دیگر که دوره دانشکده است ممکن است بد از امتحان بیرون بیایند و تقاضاى تجدید کردند و شش ماه دیگر به عنوان تجدید ماندند آن وقت باید بدون درجه برگردند به صف خدمت بکنند آن وقت این آقاى لیسانس براى این که یک دوره از امتحان رد شده یک سال در دانشکده مانده است شش ماه هم بدون درجه آمده در صف و مشغول خدمت است بنده نمی‌توانم این قسمت را نسبت به خودم هموار کنم که این قسم جریمه‌ها براى افراد در قانون معین شود. بنده یک پیشنهادى کرده‌ام که اگر مورد توجه واقع بشود من تقدیم می‌کنم.

رئیس- پیشنهاد آقاى اوحدى

پیشنهاد می‌کنم ماده زیر به جاى ماده 87 معین گردد (دانشجویان دانشکده افسرى احتیاط در صورتی که از عهده امتحان برنیامدند مدت تحصیل جزء دوره خدمت زیر پرچم محسوب و براى طی بقیه خدمت بدون درجه به صف اعزام خواهند شد)

طباطبایى- پیشنهاد باید بعد از صحبت خوانده شود بنده اجازه خواستم.

رئیس- بفرمایید آقا.

طباطبایى- عرض می‌کنم ماده تصریح دارد اینجا مطالعه بفرمایید می‌نویسد به طور کلى دوازده ماه خدمت باید بکنند پس اینجا معلوم است (اوحدى- مذاکره در ماده بعد است) ماده بعد خوانده نشده مقصود ماده خیلى صریح است و مدت خدمت هم 12 ماه است در ماده بعد هم اگر حرفى دارید بعد بفرمایید.

رئیس- آقاى دکتر ملک‌زاده

دکتر ملک‌زاده- عرض می‌کنم یک رسم در تمام دنیا است که هیچ گونه تردیدى در آن نیست و گاهى در اطراف این اصول مسلمه اظهار نظر می‌شود. در همه جاى دنیا در تمام کلاس‌ها در تمام ادوار دوره تحصیلى که خود ما یا فرزندان ما می‌گذارنند یعنى یک شاگردى که از عهده امتحان برنیاید و قبول نشود تجدیدى می‌گویند و آن یک سال دیگر باید تحصیل کند و آن یک سال در حقیقت کان لم یکن محسوب خواهد شد اعم از این که نظامى باشد یا غیر نظامى. در مدارس عالیه تحصیل کرده باشد یا در مدارس متوسطه تحصیل کرده باشد هیچ فرقى نمی‌کند بنده می‌خواستم ببینم به چه دلیل باید در اینجا استثنا قائل شد و گفت که آن شش ماهى که او قبول نشده است و او تجدیدى شده است آن جزو خدمت او باید محسوب شود. در مدارس متوسطه و مدارس عالیه همه همین طور هستند و این یک فورمول مسلم و قطعى است که در تمام ادوار تحصیلى اعم از نظامى و غیر نظامى معمول شده است و من نمی‌دانم چرا اینجا باید این

+++

استثنا را قائل شد.

رئیس- پیشنهاد آقاى اوحدى

ریاست محترم مجلس شوراى ملى‏

بنده پیشنهاد می‌کنم ماده زیر به جاى ماده 78 نوشته شود (کسانی که مشمول مقررات ماده بالا نشده باشند باقی مانده دوره خدمت زیر پرچم خود را در صف انجام خواهند داد)

رئیس- ماده نود

فصل دوازدهم- پزشکان- دامپزشکان‏- دارو‌سازان- دندانسازان‏

ماده 90- کسانى که داراى گواهی‌نامه دانشکده پزشکى- دامپزشکى- دندانسازى- دارو‌سازى باشند به طور کلى دوازده ماه در خدمت زیر پرچم خواهند بود و پس از طى دوره شش ماهه تعلیمات تکمیلى نظامى تحت نظر ادارات مربوطه و گذرانیدن امتحان مطابق فصل پنجم قانون ترفیعات به درجه افسرى نایل و شش ماه در قسمت‌هاى مربوطه با درجه افسرى خدمت خواهند نمود.

رئیس- ماده نود و یک‏

ماده 91- دامپزشکان- دندانسازان و دارو‌سازانى که تحصیلات آنان معادل دوره کامل متوسطه باشد مدت هیجده ماه در خدمت زیر پرچم خواهند بود پس از شش ماه خدمت اولیه در صف کسانی که از بین آنان مشمول مقررات ماده 76 بشوند بعد از طى دوره شش ماهه تعلیمات تکمیلى تحت نظر اداره مربوطه و گذرانیدن امتحان نهایى طبق مقررات فصل پنجم قانون ترفیعات به درجه افسرى نایل و شش ماه با درجه افسرى در صف خدمت خواهند نمود و سایرین دوازده ماه باقی مانده خدمت زیر پرچم خود را مانند افراد وظیفه در صف انجام خواهند داد.

رئیس- ماده نود و دو

ماده 92- کلیه دانش‌آموزان نامبرده در فصل 11 و 12 از حیث تکفل مشمول مقررات فصل نهم این قانون خواهند بود.

تبصره- افسران وظیفه که در تاریخ اجراى این قانون در خدمت می‌باشند مشمول مقررات مواد 76 و 81 و 90 و 91 این قانون خواهند بود.

رئیس- ماده نود و چهار

قصل سیزدهم- اجراى مراسم سربازگیرى‏

ماده 94- مجالس سربازگیرى در پانزدهم فروردین ماه هر سال در مراکز حوزه‌ها تشکیل می‌گردد.

تبصره- در حوزه‌هاى فرعى حوزه‌هاى اصلى مجالس سربازگیرى در مواقع گرفتن سرباز تشکیل و ضمن رسیدگى به وضعیت احضار شدگان آن سال وضعیت آمادگان به خدمت سنواتى را نیز روشن خواهد نمود.

رئیس- آقاى انوار

انوار- یک موضوع را عرض می‌کنم که مقام ریاست هم توجه خواهند فرمود اگر یک مخالفى صحبت کرد و آن قضیه مخالف دیگر هم ندارد باید موافق جواب بدهد آن وقت آن مخالف باز می‌تواند حرف بزند و الّا با این وضع کسى دیگر نمی‌تواند صحبت کند. این موضوعى را که می‌خواستم عرض کنم و حالا هم همین موضوع را آقایان صحبت کردند این است که مملکت ما هم گرم‌سیر دارد و هم سردسیر یعنى مواقع سربازگیرى را از اواسط فروردین ماه قرار دادند آنجا که گرم‌سیر است موقع درو و زراعت‌شان است اگر این طورى که بعضى از آقایان پیشنهاد فرمودند در دی ماه قرار بدهند در این مملکت اول دى که باشد این در تمام مملکت ذره‌اى نسبت به کشاورزان صدمه نمی‌رسد. زمستان موقع بی‌کاری است از این نظر است که این پیشنهاد را می‌کنم حالا هر جور نظر دارید. عرض می‌کنم گرم‌سیرات را در نظر بگیرید وقتى گرم‌سیرها را در نظر گرفتید در آنجا وسط سال کشاورزى می‌کنند و در اواسط فروردین مشغول درو می‌شوند و باید همه مشغول کار باشند پیشنهادم این بود.

رئیس- ماده نود و هشتم

ماده 98- هیچ یک از وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاه‌هاى دولتى و ملى و همچنین اشخاص متفرقه نباید مشمولینى را که وضعیتشان روشن نشده و برگ معافیت موقت که مدت آن

+++

منقضى نشده باشد و یا برگ معافیت دایم و یا کتابچه خاتمه خدمت در دست ندارند استخدام و یا در خدمت نگاه دارد.

رئیس- آقاى سزاوار

سزاوار- در این ماده که اینجا نوشته شده است اگر اکثر توجه بفرمایند یکى از آن مواد کشدارى است که غالباً براى مشمولین که در سن هیجده سالگى دوره متوسطه را تمام می‌کنند و تا سن بیست و یک سالگى سه سال دارند و در بیست و یک سالگى هم مشمول می‌شوند در یک دوره خدمت دچار اشکال می‌شوند زیرا این طور عمل شده است که در سن 18 سالگى دوره متوسطه‌اش را تمام کرده غالباً خانواده‌هایى هستند که باید معیشت بکنند ولى اینها را به خدمت نمى‌پذیرند و آنها باید در بنگاه‌هاى تجارتى و بنگاه‌هاى آزاد خدمت‌هاى موقتى اگر بتوانند براى خودشان تهیه کنند در ادارات که نمی‌توانند و این نظر بنده صحیح نیست چون هنوز مشمول نشده است اما راجع به مشمولینى که اینجا نوشته‌اند وضعیت‌شان روشن نشده است این البته موضوع مشکلى است و روشن شدن وضعیت هم که تا به حال سابقه نداشته اصلش گرفتن برگ معافیت موقت یا دایم بود و این خودش یک سال وقت لازم دارد و غالباً به طور عادى و طبیعى این برگ‌ها را نمی‌توانند تحصیل کنند بلکه باید تشبثات و وسایل خارجى که شامل اکثریت‌شان بوده آنها را به دست می‌آورند این هم خودش یک مشقتى است بنابراین مشمول چه فرق می‌کند به عقیده بنده مشمولینى که می‌خواهند در وزارتخانه‌ها مستخدم باشند یا آنهایى که در خارج هستند زیرا که مقررات نظام وظیفه فرق نمی‌کند براى موظف یا غیر موظف تا ما هم در اینجا یک تبعیض براى ایشان قائل بشویم که وزارتخانه‌ها هم حق ندارند که این طور بکنند این به نظر بنده صحیح نیست براى موظفین آزاد آنها را رویش چه عملى می‌کنند آنها را وزارتخانه‌ها که نمى‌پذیرند و آنهایى هم که داراى اطلاعات و سواد نیستند با این نوع مشمولین هر رفتارى که می‌شود با آنها هم بشود و به نظر بنده این ماده زیاد است.

مخبر- موضوع 18 سالى را که آقاى سزاوار فرمودند به نظر بنده وارد نیست زیرا مطابق ماده 98 هیچ یک از وزارتخانه‌ها و ادارات نباید مشمولینى را که وضعیت‌شان روشن نشده به خدمت بپذیرند یعنى باید خدمت نظام‌شان را پس از مشمول شدن انجام دهند و این ناظر به سن مشمولیت یعنى از سن 21 سال به آن طرف است و اگر در سن مشمولیت یک جورى شد که نتوانستند آنها را بپذیرند به آنها برگ معافى می‌دهند راجع به محصلینى که در دانشکده باید بروند و خدمت سربازى را انجام دهند در هر حال این شخص باید از 21 سالگى سربازى را شروع کند تا 23 سالگى یا این که برگ معافى خودش را در سن 23 سالگى به دست آورد و الّا قبل از 21 سالگى که او مشمول نیست و بنده اصلاً عرض می‌کنم هر کس در هر شغلى که می‌خواهد برود قبل از سنین مشمولیت هیچ مانعى برایش نیست مع هذا چون آقاى سزاوار این نظر را دارند ممکن است تشریف بیاورند در کمیسیون چون در آنجا میدان براى صحبت بازتر است و صحبت می‌کنیم اگر متقاعد شدند که دیگر بحثى نیست و حالا هم ممکن است پیشنهاد کنند.

رئیس- آقاى افشار

افشار- چیزى را که بنده خواستم عرض کنم به طور اکمل آقاى سزاوار فرمودند و به عقیده بنده این ماده ماده ظالمانه‌ای است و اشخاصى که به سن سربازى می‌رسند و می‌آیند به نظام وظیفه بایستى وسایل براى‌شان فراهم کنند بنابراین بنده پیشنهاد می‌کنم و عقیده‌ام این است که این ماده لغو شود و اشخاصی را که به سن سربازى می‌رسند و نمی‌برند به نظام وظیفه باید به آنها برگ معافى بدهند و معطل‌شان نکنند.

رئیس- پیشنهاد آقاى لاریجانى

بنده حذف جمله (وضعیت‌شان روشن نشده) را از ماده 98 پیشنهاد می‌نمایم.

رئیس- ماده 143

ماده 143- هرگاه در موقع رسیدگى به وضعیت مشمولین معلوم شود که سن واقعى مشمول با تاریخ تولد مندرج در برگ شناسنامه از حیث کمى یا زیادى سن تفاوت فاحش داشته

+++

و مورد اعتراض خود مشمول باشد در این مورد صورت جلسه به امضاى هیئت رسیدگى حاکى از تعیین مشخصات کامل شخص مشمول با الصاق دو قطعه عکس گواهى شده تنظیم و به پیوست رونوشت برگ شناسنامه به دادگاه مرکز مناطق مذکور در ماده 57 فرستاده می‌شود و این دادگاه پس از رسیدگى به ترتیب زیر عمل می‌نماید:

1- نسبت به اشخاصى که کوچکتر از سن مشمولیت تشخیص داده شوند برگ معافیت موقت تا رسیدن به سن سربازى مى‌دهد.

2- نسبت به اشخاصى که بزرگتر از سن مشمولیت تشخیص داده شوند برگ معافیت دایم به عنوان خارج از مشمولیت به آنان تسلیم می‌دارد.

تبصره- راجع به اشخاصى که تولد آنان طبق مقررات قانون در دفاتر موالید به ثبت رسیده باشد این تاریخ تولد معتبر و قابل هیچ گونه اعتراض نخواهد بود و اگر اشتباهاتى بین برگ شناسنامه و دفاتر موالید مشاهده شود و برابر قانون ثبت احوال رسیدگى و رفع خواهد شد.

رئیس- آقاى انوار

انوار- بنده خواستم بپرسم که در این ماده این جمله تفاوت فاحش چیست؟ این غیر معین است تفاوت کافى است دیگر فاحش چیست؟ بنده خواستم بگویم که این کلمه فاحش را بردارند که اسباب اشکال می‌شود. این یکى یکى دیگر وقتى رفت به دادگاه دادگاه اقدام می‌کند دیگر و مطابق آن بیان حکم مى‌کند و لازم نیست براى آن ترتیبى معین نمایند و بنویسند که این جور و این جور عمل کند.

مخبر- عرض کنم تفاوت فاحش این است چنانچه گفته شد آقاى دکتر قزل ایاغ را مثلاً فرمودند مشمول قلمداد می‌شوند برگ شناسنامه‌شان هم گواهى می‌دهد که مشمول می‌شود و حال آن که این طور نیست و اشتباه است. خوب این در کجا باید رسیدگى شود آقا؟

اما در این قسمت که فرمودند به جاى دادگاه طبق ماده 57 رسیدگى شود باید دادگاه به این مراتب رسیدگى کند یعنى تقریباً زمینه را روشن بکند مع هذا باز اگر آقا پیشنهادى دارند بفرمایند بیاید در کمیسیون و در این موضوع سودمند و مفید که به نفع جامعه است بحث شود.

رئیس- آقاى سزاوار

سزاوار- بنده یک تذکر مختصرى داشتم در این ماده 143 در تبصره نوشته شده راجع به اشخاصى که تولد آنان طبق مقررات قانون در دفاتر موالید به ثبت رسیده باشد این تاریخ تولد معتبر و قابل هیچ گونه اعتراض نخواهد بود بنده خواستم عرض کنم البته تصدیق می‌فرمایید که تمام این تاریخ تولدها که معین شده است صحیح نیست اظهار کننده یک وقت جد و عمو و عمه و اینها بوده‌اند که آمده‌اند یک اظهارى کرده و رفته‌اند ولى وقتى که شناسنامه را تطبیق مى‌کنیم مى‌بینیم این آدم چهل ساله مشمول واقع می‌شود بنابراین معتقدم این موضوع هم طبق همان ماده 57 که در صدر ماده 143 به آن اشاره شده است رسیدگى شود و الا اگر بخواهد مراحل را که در تبصره نوشته شده به پیماید خیلى طول مى‌کشد و شاید دیر به نتیجه برسد تا اشتباه تاریخ تولد رفع شود بنابراین به نظر بنده این یک ارفاقى است براى مشمولین که به جاى این تبصره همان قسمت ماده 57 را قرار بدهند.

رئیس- ماده 144

ماده 144- تا تاریخ اجراى این قانون پرونده‌هایی که بر اثر اجراى مقررات ماده 143 قانون خدمت نظام وظیفه مصوب 29 خرداد ماه 1317 در هیئت تجدید‌نظر مقرر در ماده 144 قانون مذکور رسیدگى شده باشد بایستى در هیئت نامبرده طبق ماده 143 این قانون رسیدگى و پرونده‌ها براى صدور برگ‌های معافیت موقت و یا دایم به مناطق مربوطه اعاده گردد.

تبصره- هیئت تجدید‌نظر مقرر در ماده 144 قانون نظام وظیفه مصوب 29 خرداد 1317 به ریاست یک افسر ارشد و دو افسر جز که از طرف اداره نظام وظیفه معین می‌شوند و نماینده اداره کل آمار و ثبت احوال و یک پزشک به انتخاب بهدارى ارتش و نماینده دادسراى تهران تشکیل خواهد شد.

+++

رئیس- ماده 145

ماده 145- پرونده‌هایی که بر اثر اجراى مقررات ماده 145 قانون خدمت نظام وظیفه مصوب 29 خرداد ماه 1317 تشکیل و تا این تاریخ منجر به صدور رأى هیئت تجدید‌نظر نشده باشد بایگانى می‌شود و پس از آگهى در مناطق مربوطه عین مدارک به تقاضاى صاحبان مدارک به خود آنان با نمایندگان‌شان مسترد خواهد شد.

رئیس- ماده 146

ماده 146- رؤسا و کارمندان و پزشکان مجالس سربازگیرى و یا دادگاه ادارى حوزه‌ها که در جریان اولیه امور مربوطه به مشمولین رأى داده باشند حق شرکت در دادگاه مرکز منطقه براى اظهار نظر نسبت به همان موضوع نخواهند داشت.

فصل هیجدهم- دادگاه ادارى و وظایف حوزه‌هاى سربازگیرى‏

رئیس- ماده 149

ماده 149- در مرکز هر یک از حوزه‌هاى سربازگیرى دادگاه ادارى به کارمندى نمایندگان وزارت کشور و آمار و ثبت احوال و نظام وظیفه و یک یا دو پزشک صلاحیت‌دار تحت ریاست مأمورى که ارشد از سایرین است تشکیل و به وضعیت مشمولین غایب و باقی ماندگان مجلس سربازگیرى رسیدگى و رأى خواهند داد.

تبصره- در نقاطى که اداره امنیه و شهربانى وجود داشته باشد نمایندگان آنها نیز شرکت خواهند نمود.

رئیس- ماده 154

ماده 154- وضعیت و طرز عمل مناطق و حوزه‌هاى سربازگیرى لااقل در هر سال یک مرتبه با اعزام بازرسى از مرکز باید تحت بازرسى قرار گیرد و در صورت اقتضا نیز در هر موقعی که ضرورى باشد بازرس اعزام خواهد شد.

رئیس- ماده 156

ماده 156- غایبین زیر هرگاه داراى عذر موجه نباشد معادل ایام غیبت به مدت خدمت زیر پرچم آنان افزوده خواهد شد.

الف- مشمولینى که براى اجراى مراسم سربازگیرى احضار شده و در موعد مقرر حضور نیافته باشند.

ب- مشمولین آماده به خدمت که در موقع احضار حاضر نشده باشند.

ج- کسانی که بنابر علت مزاج احضار آنها به تعویق افتاده و در خاتمه مدت مقرره خود را معرفى نکرده باشند.

تبصره 1- مشمولین بیمارى که معالجه آنان براى مدت معین به بنگاه بهدارى کشور محول و در اجراى دستور پزشک معالج تعللى ورزیده و با اساساً براى معالجه به بنگاه بهدارى مراجعه نکرده باشند در این صورت معادل نصف مدتی که براى معالجه معین شده به مدت خدمت زیر پرچم آنان افزوده خواهد شد.

تبصره 2- در صورتی که ادامه معالجه مشمولین بند (ج) و تبصره بالا از طرف دو پزشک تصدیق شده باشد پس از خاتمه معالجه و بهبود یافتن تنبیهات مقرره درباره آنان اعمال خواهد شد.

تبصره 3- اصولاً حداکثر تنبیهات مشمولین مصرحه در این ماده از لحاظ خدمت از مدت چهار سال تجاوز نخواهد کرد.

تبصره 4- افسران و افراد احتیاط و ذخیره که پس از احضار براى انجام تعلیمات مدت یک ماه طبق مقررات ماده 123 در موعد معین حاضر نشده باشند باید دو برابر این مدت خدمت نمایند.

تبصره 5- مشمولینى که تا آخر سن 45 سالگى از خدمت غیبت نمایند به حداکثر مجازات مندرجه در بند الف ماده 356 قانون دادرسى و کیفر ارتش محکوم خواهند شد.

تبصره 6- کسانی که پس از مدتى غیبت یا فرار شخصاً حاضر شده و یا جلب گردیده باشند و در معاینه مطابق ماده 60 معاف دایم تشخیص داده شوند از انجام خدمت معاف ولى براى مجازات به دادگاه نظامى تسلیم خواهد شد و در صورتی که دادگاه مقتضى بداند و غایب مزبور بیمار نباشد از 15 روز تا 6 ماه محکوم به حبس خواهد نمود.

ماده 157- مشمولین نظام وظیفه که تاکنون غایب بوده و به خدمت حاضر نشده‌اند و همچنین سربازانى که از

+++

خدمت فرار کرده‌اند هرگاه تا اول آبان ماه 1321 شخصاً حاضر و خود را معرفى نمایند از مجازات معاف می‌باشند در غیر این صورت به احضار آنان اقدام شده و مشمول مقررات مواد 155 و 156 این قانون خواهند بود.

رئیس- آقاى اوحدى

اوحدى- ایرادى به این ماده بنده ندارم فقط یک اجمالى در آخر این ماده به نظر بنده رسیده که ممکن است با یک توضیحى رفع این اشکال بشود و آن قسمت 155 و 156 این قانون است اگر مراد از جمله این قانون همین قانون اصلاحى است در این قانون اصلاحى که ماده 155 وجود ندارد بنابراین اشاره کردن بى‌مورد است اگر مقصود از این قانون قانون اصلاحى است با بقیه قانون 1317 که شما در ماده بعد اشاره می‌کنید که ماده 155 نسخ می‌شود پس اگر او مقصود است که او هم مورد ایراد واقع است زیرا از قانون 1317 شما ماده 155 اش را دارید نسخ می‌کنید یک توجهى بشود و رفع این اجمال را بفرمایید.

مخبر- این قانون نظام وظیفه تمامش عوض نشده است همین چند ماده است و بقیه قانون نظام وظیفه سال 1317 به قوه خودش باقى است منتها این چند ماده آنچه که در آن قانون ظالمانه بود فوق‌العاده به ضرر مردم بود اینها را در کمیسیون اصلاح کردیم حالا اگر نظریات و پیشنهاداتى دارند بفرمایند می‌آید به کمیسیون و مورد مذاکره و رسیدگى قرار می‌گیرد ولى ماده 155 همه‌اش لغو نشده است.

رئیس- آقاى انوار

انوار- در اول این قانون که آمد به مجلس و رفت به کمیسیون در این ماده معافیت از مجازات را تا اول آبان نوشته بودند و حالا شاید شور ثانى هم طول بکشد خوب است مدت را قدرى بیشتر قرار بدهند دکتر طاهرى آبان 1322 است.

انوار- خیر مال 1321 است این یکى. یکى هم راجع به نگرانى آقای اوحدی اینجا بنده عرض می‌کنم اگر چه آقاى مخبر جواب دادند که ماده 155 همه‌اش که ملغى نمی‌شود بلکه بند دال آن ملغى می‌شود این را توجه بفرمایید بنابراین بنده تصور می‌کنم اشکال داشته باشد و ماده 167 را ملاحظه بفرمایید این طور نوشته است.

رئیس- آقاى صفوى‏

صفوى- در این ماده نوشته شده مشمولین نظام وظیفه که تاکنون غایب بوده و به خدمت حاضر نشده‌اند و همچنین سربازانى که از خدمت فرار کرده‌اند هرگاه تا اول آبان 1321 شخصاً حاضر و خود را معرفى نمایند از مجازات معاف می‌باشند این قانون تا شور دومش بشود و به صحه مبارک همایونى برسد البته چهل چهل و پنج روز دیگر طول می‌کشد بنابراین یک ماه یک ماه نیم دیگر یبشتر باقى نمى‌ماند تا اول آبان و این هم کافى نخواهد بود البته تهران را نباید توجه بفرمایید تمام کشور را باید در نظر بگیرید و این مدت نخواهد بود و بنده معتقدم که این را امتداد بدهید تا آخر اسفند 1321 و این را بنده پیشنهاد مى‌کنم.

مخبر- این مانعى ندارد ممکن است نوشته شود سه ماه چهار ماه. پنج ماه پس از تصویب این قانون این را پیشنهاد بفرمایید تا رفع اشکال همه آقایان بشود.

رئیس- ماده 167 خوانده می‌شود

ماده 167- از تاریخ اجراى این قانون مواد 23 و 24 و 33 و 34 و 35 و 36 و 46 و 51 و 52 و 53 و 54 و 56 و 57 و 59 و 60 و 61 و 62 و 63 و 64 و 65 و 66 و 67 و 68 و 69 و 73 و 74 و 76 و 78 و 79 و 80 و 81 و 86 و 87 و 90 و 91 و 92 و 94 و 98 و 143 و 144 و 145 و 146 و 149 و 154 و بند (د) ماده 155 و 156 و 157 قانون خدمت نظام وظیفه مصوب 29 خرداد 1317 ملغى و همچنین کلیه قوانین که مخالف با این قانون باشد بلا اثر و از درجه اعتبار ساقط خواهد بود:

رئیس- آقاى فرخ

فرخ- اگر چه یکى دو مرتبه از طرف آقاى رئیس کمیسیون و مخبر کمیسیون وعده داده شده است که افراد قشون وظیفه که فعلاً مشغول خدمت هستند مشمول این قانون خواهند بود (صحیح است) ولى چون در خود قانون تصریح

+++

نشده این است که قریب شصت و سه چهار نفر از آقایان پیشنهادى تقدیم کرده‌اند که تبصره‌اى به ماده 167 علاوه شود که کسانی که فعلاً در زیر پرچم مشغول خدمت هستند مشمول این قانون خواهند بود.

رئیس- پیشنهاد قرائت می‌شود.

پیشنهاد مى‌کنیم تبصره ذیل در آخر ماده 167 علاوه شود. تیصره این قانون شامل کلیه مشمولینى که فعلاً در زیر پرچم مشغول انجام خدمت می‌باشند نیز خواهد بود.

طوسى- در حدود شصت و سه چهار امضا

مخبر- بسیار خوب است خیلى خوب است.

رئیس- ماده 168

ماده 168- این قانون پس از تصویب به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

مخبر- تا عده کافى بشود براى اخذ رأى ورود به شور دوم بنده سؤالى کرده بودم از آقاى وزیر جنگ تشریف هم دارند اجازه مى فرمایید سؤالم را بکنم.

نراقى- اجازه مى‌فرمایید؟

رئیس- آقاى نراقى بفرمایید.

نراقى- عرض می‌کنم تا براى شور دوم رأى گرفته شود عرض می‌کنم که این قانون عده‌اى از مواد مخصوصى از قانون مصوب سال 1317 را آورده است به مجلس اصلاح کند در صورتی که قانون 1317 اصولاً قانون خوبى نبوده است و با این که بنده خودم آن وقت عضو کمیسیون بودم و مخبر کمیسیون نظام بودم آن قانون را که آوردند به مجلس گفتند این به عرض رسیده است و ابداً تصرفى نباید درش بشود و نبایستى به آن دست زده شود حتى عباراتش را هم نگذاشتند اصلاح شود عجالتاً بیست تا سى تا از آن مواد را براى اصلاح آورده‌اند بقیه آن به همان صورت و کیفیت سابق خودش باقى است آن قانون روی هم رفته به صورت ظالمانه و یا عبارات نادرستى ارتباط‌شان با هم کم است تنظیم شده است و بنده استدعا می‌کنم وزارت جنگ موافقت کنند تمام قانون به کمیسیون آورده شود که من حیث‌المجموع با رعایت ارتباط و اصلاح کلیه قانون تنظیم و اصلاح و براى شور دوم به مجلس تقدیم شود.

5- سؤال آقاى روحى و پاسخ آقاى وزیر جنگ

رئیس- آقاى روحى‏

روحى- بنده چندی است از آقاى وزیر جنگ استدعا کردم براى پرسشى که کرده‌ام تشریف بیاورند و در جلسه علنى توضیح بدهند حالا هم تشریف دارند و تا عده براى اخذ رأى کافى شود استدعا می‌کنم جواب پرسش مرا بدهید.

رئیس- بفرمایید.

روحى- آنچه ما در جراید اخیراً مى‌بینیم یک افسر امریکایى در وزارت جنگ مشغول به خدمت شده است می‌خواستم ببینم این را از چه لحاظ استخدام کرده‌اند و قانون آن باید به مجلس شوراى ملى بیاید و چرا نیامده است اطلاعات ما در حدود روزنامه است و اطلاعات بیشترى نداریم بنده میل داشتم که یک اطلاعات بیشترى در این خصوص به ما بدهید که براى چه منظور استخدام شده است و اگر استخدام رسمى باید بشود قبلاً بایستى به تصویب مجلس شوراى ملى رسیده باشد.

وزیر جنگ- چنان که آقایان نمایندگان محترم مستحضر هستند دولت فعلى از آغاز کار این طور در نظر گرفت که براى امور فنى برخى از وزارتخانه‌ها عده‌ای متخصص از خارجه استخدام بشوند از جمله وزارت جنگ بود که در امور اقتصادى و سر رشته دارى و حمل و نقل آن معایب و نواقصى مشاهده می‌شد و اتفاقاً این سه رشته کار همیشه براى ارتش اهمیت حیاتى داشت و بایستى هر چه زودتر اصلاح و رو به راه گردد.

نظر به روابط دوستانه و مودت آمیزى که از دیر زمانى بین دولتین آمریکا و ایران موجود بود براى استخدام متخصصین به آن دولت مراجعه شد و دولت آمریکا در اثر همین روابط دیرین ژنرال کریلى و سرهنگ کیلسپى را به این سمت اعزام و معرفى نمود ژنرال کریلى از افسران عالى رتبه و بر‌جسته آمریکا و علاوه بر فرماندهى واحدهاى بزرگى

+++

که در آنجا داشته به واسطه مأموریت‌هاى مهمى که در کشورهاى مختلف عهده‌دار بوده از حیث تجربه و عمل مقام ارجمندى دارد و اطلاعات و تجربیات مبسوط ایشان در امور اقتصادى و حمل و نقل ارتش کاملاً مورد استفاده است سرهنگ کیلسپى نیز که از دانشگاه تکزاس داراى درجه دکترا است در اقتصادیات و امور هواپیمایى و کارخانه‌جات ارتش تخصص شایانى دارد. عجالتاً این دو افسر براى رشته‌هایى که در بالا عرض شد به وزارت جنگ معرفى شده‌اند و چون استخدام آنها در ارتش ایران منوط به قانون مخصوصى است که باید به تصویب گنگره آمریکا برسد از این رو فعلاً در وزارت جنگ در همان رشته‌هاى مربوطه مشغول مطالعاتى هستند تا پس از گذشتن قانون نام برده لایحه استخدام ایشان تهیه و به مجلس شوراى ملى تقدیم گردد و پس از تصویب آن رسماً شروع به کار بنمایند.

دکتر جوان- براى وزارت جنگ مضر است و صلاح نیست.

رئیس- رأى گرفته می‌شود به ورود در شور دوم لایحه نظام وظیفه آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

6- تصویب سه فقره گزارش کمیسیون مرخصى

رئیس- چند فقره گزارش از کمیسیون عرایض و مرخصى رسیده است قرائت می‌شود. آقاى امامى درخواست پانزده روز مرخصى از تاریخ ششم تیر ماه 1321 نموده‌اند و مورد موافقت کمیسیون عرایض و مرخصى واقع شده اینک گزارش آن تقدیم می‌شود.

رئیس- آقایان موافقین با مرخصى آقاى امامى برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد. خبر مرخصى آقاى جلایى. آقاى جلایى درخواست پانزده روز مرخصى از تاریخ 16 تیر ماه 1321 نموده‌اند و مورد موافقت کمیسیون عرایض و مرخصى واقع شده اینک گزارش آن به عرض می‌رسد.

رئیس- آقایان موافقین با مرخصى آقاى جلایى برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد. خبر مرخصى آقاى حمزه‌تاش.

آقاى حمزه‌تاش به واسطه کسالت مزاج و لزوم معالجه به موجب گواهى پزشک معالج درخواست یک ماه مرخصى از تاریخ 7 تیر ماه 1321 نموده‌اند و کمیسیون عرایض و مرخصى با درخواست ایشان موافقت نموده اینک گزارش آن به عرض می‌رسد.

رئیس- آقایان موافقین با مرخصى آقاى حمزه‌تاش برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

7- موقع و دستور جلسه آتیه- ختم جلسه

رئیس- اگر اجازه می‌فرمایید جلسه را ختم کنیم (صحیح است) جلسه آتیه روز یکشنبه چهارم امرداد ماه سه ساعت پیش از ظهر دستور هم بقیه شور لایحه جنگل‌ها.

(مجلس یک ربع ساعت بعد از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى- حسن اسفندیارى‏

+++

یادداشت ها
Parameter:293943!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)