کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره هفدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏17
[1396/05/29]

جلسه: 65 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 7 بهمن ماه 1331  

فهرست مطالب:

1- طرح صورت مجلس

2- بیانات قبل از دستور آقایان: کهبد - مهندس رضوی - دکتر فقیهی‌شیرازی

3- تقدیم دو فقره لایحه به وسیله آقای وزیر امور خارجه

4- طرح گزارش کمیسیون بودجه راجع به اجازه پرداخت حقوق و هزینه کل کشور بابت دی ماه 31 و تصویب آن

5- بقیه مذاکره در لایحه تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی

6- قرائت طرح دو فوری راجع به جلوگیری از سقط جنین

7- اعلام تصویب صورت جلسات دوم و پنجم بهمن ماه

8- طرح گزارش شور اول کمیسیون‌های راه و خارجه راجع به موافقت‌نامه ترانزیت بین ایران و ترکیه

9- تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏17

 

 

جلسه: 65

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 7 بهمن ماه 1331

 

فهرست مطالب:

1- طرح صورت مجلس

2- بیانات قبل از دستور آقایان: کهبد - مهندس رضوی - دکتر فقیهی‌شیرازی

3- تقدیم دو فقره لایحه به وسیله آقای وزیر امور خارجه

4- طرح گزارش کمیسیون بودجه راجع به اجازه پرداخت حقوق و هزینه کل کشور بابت دی ماه 31 و تصویب آن

5- بقیه مذاکره در لایحه تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی

6- قرائت طرح دو فوری راجع به جلوگیری از سقط جنین

7- اعلام تصویب صورت جلسات دوم و پنجم بهمن ماه

8- طرح گزارش شور اول کمیسیون‌های راه و خارجه راجع به موافقت‌نامه ترانزیت بین ایران و ترکیه

9- تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مجلس ساعت 9 و 40 دقیقه صبح به ریاست آقاى محمد ذوالفقارى (نایب رئیس) تشکیل گردید.

1- طرح صورت مجلس

نایب رئیس - صورت غایبین جلسه یکشنبه 5 بهمن ماه قرائت مى‌شود.

 (به شرح زیر خوانده شد)

غایبین بااجازه - آقایان: مشار - احمد فرامرزى - مجدزاده - اورنگ‏

غایبین بى‌اجازه آقایان: دکتر امامى - عبدالرحمن فرامرزى - صراف‌زاده - راشد - قنات‌آبادى - دکتر ملکى.

دیرآمدگان و زودرفتگان بااجازه آقایان: خلخالى - شاپورى - وکیل‌پور هر کدام 15 دقیقه - زهرى 35 دقیقه - دکتر سنجابى 40 دقیقه - معتمددماوندى یک ساعت و 45 دقیقه - میلانى - مکى - جلالى - هر کدام دو ساعت - دکتر مصباح‌زاده دو ساعت و 50 دقیقه‏.

دیرآمدگان و زودرفتگان بى‌اجازه آقایان: دکتر بقایى - محمدحسین قشقایى - خسرو قشقایى هر کدام 45 دقیقه - ناصر ذوالفقارى یک ساعت - دکتر کیان یک ساعت - تولیت یک ساعت و 15 دقیقه - شهاب خسروانى یک ساعت و 45 دقیقه‏.

غایبین در رأى - آقاى محمدحسین قشقایى یک رأى - آقاى دکتر فقیهى‌شیرازى یک رأى‏

نایب رئیس - نسبت به صورت جلسه نظرى هست؟ آقاى ناظرزاده‏

ناظرزاده - در بیانات مختصر بنده چند اشتباه چاپى هست که می‌دهم به اداره تندنویسى اصلاح کنند.

نایب رئیس - بسیار خوب آقاى وکیل‌پور

وکیل‌پور - در عرایضى که جلسه قبل عرض کردم چند اشتباه چاپى هست که می‌دهم به اداره تندنویسى اصلاح کنند.

نایب رئیس - بسیار خوب آقاى نریمان‏

نریمان - در عرایض جلسه گذشته بنده یک اصلاحات عبارتى هست که تصحیح می‌کنم و به اداره تندنویسى می‌دهم.

نایب رئیس - بسیار خوب اصلاح می‌شود آقاى ذکایى‏

ذکایى - تلگرافاتى از خلخال و آذربایجان رسیده مبنى بر پشتیبانى از جناب آقاى دکتر مصدق که تقدیم مقام ریاست می‌کنم.

نایب رئیس - آقاى دکتر فقیهى‌شیرازى‏

دکتر فقیهى‌شیرازى - در بیانات بنده اصلاحات عبارتى هست که به اداره تندنویسى می‌دهم.

نایب رئیس - نسبت به صورت جلسه اعتراض دیگرى نیست؟ (اظهارى نشد) چون عده کافى نیست تصویب صورت مجلس به بعد موکول مى‌شود.

2- بیانات قبل از دستور آقایان: کهبد - مهندس رضوى - دکتر فقیهى‌شیرازى

نایب رئیس - چند نفر از آقایان تقاضاى نطق قبل از دستور کرده‌اند. آقاى کهبد

کهبد - بنده عرایضى داشتم چون یادداشت نکرده‌ام شمرده حرف می‌زنم تا آقایان تندنویس‌ها و مخبرین جراید یادداشت بفرمایند قبل از این که به عرایض خودم شروع کنم خواستم یک تذکراتى بدهم تذکر اول بنده راجع به نفت است بنده خواستم از روش دولت سابق دمکرات آمریکا گله کنم و توجه دولت جدید و شخص آقاى آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا را به مسئله نفت ایران که بستگى کامل به صلح جهان دارد معطوف کنم متأسفانه دولت سابق آمریکا بر اثر تلقینات سوء سیاستمداران انگلستان و آمریکا علاه و بر این که کمکى به حل قضیه نفت ایران نکردند پیشنهاد‌اتى دادند و روشى اتخاذ نمودند که به هیچ‌وجه با حقوق حقه ما وفق نمی‌داد و نظر ملت ایران را تأمین نمی‌کرد و اگر دولت و وزارت خارجه آمریکا اقلاً اجازه مى‌دادند که کمپانی‌هاى آمریکایى از ما نفت بخرند علاوه بر این که ملت ایران را ممنون می‌کرد تاکنون قضیه نفت حل شده بود اینک انتظار ملت ایران از دولت جدید و ملت آزادمنش متحده آمریکا این است که تحت تأثیر تلقینات دولت انگلستان قرار نگرفته و بیش از این اجازه ندهند ملت کهنسالى که یک روز مایه افتخار بشریت و داراى تاریخ و تمدن چندین هزار ساله و مرکز علم و صنعت جهان بوده بیش از این در فشار اقتصادى قرار گرفته و مورد تعدى دولت انگلستان قرار گیرد ما از کسى صدقه نمى‌خواهیم نفتى داریم که مورد احتیاج دنیا است (صحیح است) نفت ما را که به مراتب از حیث مرغوبى جنس و قیمت بر سایر نفت‌هاى جهان رجحان دارد از ما بخرند و از دولت غارتگر و زورگوى انگلستان بیش از این حمایت نکنند و اگر دولت جدید آمریکا بخواهد روش دولت سابق را پیش بگیرد من یقین دارم به حیثیت و آبروى خود در دنیا لطمه بزرگى خواهد زد و ما به هیچ‌وجه نه حرف بى‌حساب مى‌زنیم و نه حرف

+++

 بى‌حساب مى‌شنویم (احسنت) بنده راجع به نفت می‌خواستم توجه دولت جدید آمریکا را جلب کنم که روش دولت سابق آمریکا را پیش نگیرند و به وضع ایران یک توجهى داشته باشند و به صلح جهان اهمیت بدهند و قضیه نفت را آن طوری که باید و شاید و طبق به خواسته‌هاى ملت ایران است انجام بدهند عرض دوم بنده موضوع نفتى است که به طور جسته و گریخته شنیده‌ام دادگاه عدن حکم داده است بر علیه نفت ما اگر چه بنده در جلسات مکرر و سایر آقایان هم این تذکرات را داده‌اند که به هیچ‌وجه من الوجوه حکمى که انشاى آن در انگلستان شده و با پست هوایى فرستاده شده است به اندازه پشیزى براى ما ارزش نخواهد داشت (صحیح است) و خود همین رأى دلیل است بر حقانیت ملت ایران است بنده از این آقایان قضات دادگاه قلابى عدن مى‌پرسم آیا این نفت مال چاه‌هاى منچستر است یا لندن؟ (کریمى - هیچ کدام) این را باید خود آنها بگویند اگر یک قدرى وجدان و شرف داشته باشند این حرف بنده را تصدیق می‌کنند که نفت در انگلستان وجود خارجى ندارد نفتى که متعلق به ممالک غارت‌زده از جمله این مى‌باشد پس هر نوع حکمى که تا حال علیه ما در این مورد صادر شده یا در آتیه صادر بشود علاوه بر این که براى ما به هیچ‌وجه من الوجوه ارزشى ندارد خود دلیل بر حقانیت ملت ایران است و باید یکى از دلایل محکم دولت ایران باشد که اینها قریب 20 ماه است که ما را در محاصره اقتصادى قرار داده‌اند و نگذاشته‌اند که ما از منابع طبیعى خود آن طوری که باید و شاید استفاده کنیم و بایستى دولت ایران این را جزو دعاوى خودش از بابت غرامتى که براى ما وارد شده بگنجاند این را عرض کردم و خواستم توجه دولت را جلب بکنم.

نایب رئیس - آقاى کهبد تأمل بفرمایید اکثریت نیست (پس از چند لحظه اکثریت حاصل شد) بفرمایید.

کهبد - بنده یقین دارم این عمل و روشى که دولت انگلستان پیش گرفته است جز به زیان خودش به زیان دیگرى نباشد البته به ما هم زیان وارد مى‌آید ولى چون ما یک روشى اتخاذ کرده‌ایم که اگر کار خودمان را با آن روش تولیدى و کشاورزى انجام بدهیم ما چندان ضرر و زیانى نخواهیم برد ولى در عین حال اینها بیشتر از ما ضرر خواهند کرد این نکته را آقایان باید متوجه باشند که هر قدر لجاجت بکنند درست است به ضرر ما خواهد بود ما هم باید مطالبه ضرر و خسارت بکنیم ولى آنها هم بیشتر ضرر و زیان خواهند برد و بعد از مدتى تاریخ قضاوت خواهد کرد که سیاستمداران انگلستان به زیان ملت انگلستان و سایر ملل دنیا اقدام کرده‌اند بنده عرایضى داشتم که اینجا به طور اختصار یادداشت کرده‌ام حضور آقایان عرض کردم حالا که ما از دولت جناب آقاى دکتر مصدق پشتیبانى کردیم و به لایحه اختیارات رأى دادیم باید هر یک از آقایان محترم آنچه به نظرشان مى‌رسد از پیشنهادات مفید که به خیر و صلاح مملکت باشد بدون تذکر بدهند و بنده کمال تشکر را دارم که چندین فقره پیشنهاد کردم که مورد توجه جناب آقاى نخست‌وزیر قرار گرفت یکى راجع به چغندر بود یکى راجع به پنبه بود و پیشنهادات دیگر از این قبیل که بنده خدمت‌شان عرض کردم و پیشنهاد دادم و مورد توجه‌شان قرار گرفت و بنده از این حیث از ایشان تشکر می‌کنم ولى البته ما باید سعى کنیم بیشتر توجه به امور کشاورزى و بازرگانى خودمان مخصوصاً کارهاى تولیدى داشته باشیم بنده آنچه استحضار پیدا کردم در جراید هم بود البته آقایان هم کم و بیش اطلاع دارند اعلانى از طرف سازمان برنامه بود براى خرید 1100 دستگاه تراکتور بنده هر چه با مطلعین امر مشورت کردم و خود بنده هم مطالعه کردم دیدم با این عملیاتى که پیش گرفته‌اند و این رویه‌اى که اتخاذ شده است به هیچ‌وجه من الوجوه تراکتور براى ایران نمى‌شود خرید براى این که آقایان استحضار دارند به طور کلى اجناسى که در کارخانجات اروپا و آمریکا ساخته می‌شود این یک قیمت‌هاى مخصوصى دارند که قابل کم و زیاد شدن نیست مثلاً فرض بفرمایید که یک دستگاه اتومبیل بارى انترناش را بنده عرض می‌کنم یا یک دستگاه تراکتور اینها مى‌نشینند سندیکایى خودشان دارند قیمت را در نظر مى‌گیرند و با نظر اتحادیه قیمت رویش مى‌گذارند و این قیمت قیمت مقطوع است و این قیمت فیکس برایش مى‌شود کما این که تاکنون چندین میلیارد دلار دولت آمریکا به این کارخانجات معامله کرده است و تمام به این قیمت‌ها بوده و یکى دیگر از نقص‌هایى که بنده در آن اعلان دیدم این است که پانصد هزار تومان ودیعه خواسته‌اند نتیجه این خواهد شد آنهایى که اجناس خوب دارند شرکت نمی‌کنند کما این که الان 2 یا 3 ماه است که دولت این اعلان مناقصه را گذاشته است و کسى شرکت ننموده است و بالنتیجه یک عده‌اى اشخاص دلال و غیر وارد وقتی که اشخاص صحیح شرکت نکردند آنها وارد مى‌شوند و بالنتیجه به زیان کشور تمام می‌شود بنده خواستم مخصوصاً از معاون جناب آقاى نخست‌وزیر تقاضا کنم که به این قسمت توجه کنند و ببینندکه دولت آمریکا یا دولت سویس، دولت فرانسه اینها به چه نحو با کارخانجات معامله می‌کنند این کارخانجات براى اجناسشان یک قیمت معینى دارند نه کم نه زیاد و باید دو چیز را در نظر بگیرند یکى حقوقى که به نمایندگى آنها داده مى‌شود و یکى تخفیف صادرات باید با نمایندگی‌هاى آنها صحبت بکنند و این دو قسمت را در نظر بگیرند تا تراکتور به کشور وارد شود. بنده هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که یک وقت به آقایان عرض کردم که در 2 سال قبل وزارت کشاورزى اعلان کرده که دو هزار دستگاه تراکتور می‌خواهم به ایران وارد بکنم و نتیجه‌اش این که تراکتورى وارد ایران نشد و کسى هم تراکتور وارد نکرد و حالا با وضع حاضر تراکتور بسیار بد است مطلب دیگرى که می‌خواستم عرض کنم خدمت جناب آقاى نخست‌وزیر هم عرض کرده‌ام و در کمیسیون بهدارى مجلس هم گفته‌ام و مورد تصدیق و تأیید اعضاى کمیسیون و کفیل وزارت بهدارى قرار گرفت موضوع بسیار مهمى است در 2 سال و یا یک سال و نیم قبل در کنفرانسى که در اسلامبول تشکیل شد سازمان بهداشت جهانى تصمیم مى‌گیرد چهار کارخانه ددت سازى به چهار کشور از ممالک خاورمیانه مجاناً و بلاعوض بدهند یکى از این ممالک ایران بوده است یکى ترکیه و یکى پاکستان و یکى هم یا مصر است یا هندوستان. آن 3 کشور استفاده کرده‌اند و متأسفانه کشور ایران به علت کشمکشى که بین سازمان برنامه و وزارت بهدارى است استفاده ننموده است سازمان برنامه مى‌گوید من باید مداخله کنم وزارت بهدارى مى‌گوید که من باید مداخله کنم نتیجه این شده است در صورتی که یکى از کارهاى مفید همین کارخانه است که مورد احتیاج ما است ما در حدود 1500 تن ددت در سال احتیاج داریم که براى امور کشاورزى براى مالاریا و براى سایر چیزها مورد احتیاج مبرم است از طرفى باید 1100 دلار براى هر تن ما پول بدهیم و خود این قریب 2 میلیون دلار می‌شود در صورتی که اگر این کارخانه را بیاوریم علاوه بر این که یک عده کارگر ایرانى مشغول کار مى‌شوند یک همچو مبلغ هنگفتى از خزانه این کشور بیرون نمی‌رود بنده مخصوصاً توجه دولت را به این کار معطوف مى‌دارم به خصوص که بنده شنیدم بعضى از دول سهمیه خودشان را نداده‌اند و اگر توجه عاجلى نشود که این کارخانه به ایران وارد شود خود آنها منصرف می‌شوند یعنى دیگر استفاده نخواهد شد و موضوع منتفى می‌شود بنابراین بنده می‌خواستم توجه دولت را به این موضوع جلب می‌کنم و تمنى می‌کنم که به این قضیه حیاتى توجه بکنند عرض دیگر بنده این است که وزارت کشاورزى باید توجه مخصوص به امور کشاورزى کشور بکنندو اگر ما به امور کشاورزى توجه کنیم بنده یقین دارم که با یک توجه مختصر شاید دولت ایران در سال آینده بتواند از حیث ارز یک کمک بسیار مؤثر و مهمى را به کشور بکند بنده اطلاع پیدا کردم یعنى تلگرافى به بنده رسیده که عیناً تقدیم مقام ریاست براى اقدام می‌کنم و این تلگراف از کارمندان بنگاه شیمیایى کرج است متأسفانه چهار ماه است حقوق آنها داده نشده بنده با این که چندین مرتبه خدمت آقاى وزیر کشاورزى عرض کردم و قول قطعى به من داده‌اند و خدمت جناب آقاى وزیر دارایى هم عرض کردم خدمت جناب آقاى معاون نخست‌وزیر هم عرض کردم ولى تاکنون هنوز توجهى نشده است و این بیچاره‌ها غالباً عائله‌مندند و این تأخیر حقوق اسباب زحمت آنها شده است که وضع ما مطلوبى را ایجاد کرده و آنها مى‌خواستند اعتصاب بکنند و تحصن اختیار کنند بنده تاکنون از آنها جلوگیرى کردم و خواش کردم و اینک هم خواهش می‌کنم از دولت که یک توجه مخصوصى بفرمایند و حقوق این آقایان را تأمین بکنند چون الان چهار ماه است که به آنها حقوق داده نشده یک شاهى به آنها حقوق داده نشده بنده حتى با آقاى وزیر کشاورزى عرض کردم که شما اگر راست می‌گویید یک شب شام نخورید یک روز ناهار نخورید این صحیح نیست (دکتر طاهرى - اصلاح بودجه‌اش در کمیسیون بودجه تصویب شده) بلى بسیار متشکرم از این که کمیسیون بودجه تصویب کرده است ولى باید حقوق آنها را بدهند.

عرض دیگر بنده مربوط به وضع کلى اقتصاد کشور است بنده مطابق احصاییه‌اى که به دست آورده‌ام یکى از چیزهایى که مورد احتیاج عموم است موضوع چاى است متأسفانه دستگاه قاچاق طورى است که اصلاً به کسى مهلت نمی‌دهد (مهندس غروى - احسنت) بنده احصاییه‌اى به دست آورده‌ام که در حدود 7 الى 8 هزار تن واردات چاى از خارجه است. قاچاق در حدود چهار هزار تن محصول داخلى هم در حدود 4 هزار تن است (صحیح است) (شبسترى - چه احصاییه‌اى معلوم شده است که چهار هزار تن قاچاق است) احصاییه‌اى که بنده از وزارت اقتصاد ملى گرفتم دیروز کمیسیونى بود در وزارت اقتصاد ملى مقدارى چاى یک قسمتش با ارز و یک قسمتش بدون ارز وارد گمرک شده است و الان در وزارت اقتصاد کمیسیونى هست که مشغول رسیدگى هستند (گنجه - کدام کمیسیون؟ همان کمیسیون که چاى تجار آذربایجان را گرفته‌اند؟) بلى همان کمیسیون است یک قسمت همان است که مى‌فرمایید (گنجه - قاچاق را که توى سراى حاج زمان نمى‌گیرند قاچاق را باید در مرز بگیرند)

(زنگ رئیس)

میراشرافى - چهار هزار صندوق هم آقاى دکتر امینى دستور دادند برخلاف قانون که وارد کنند چهار صد هزار تومان هم پول گرفتند.

معتمددماوندى - به دکتر امینى مربوط نیست آقا او آدم پاکى است‏.

کهبد - آقا خواهش می‌کنم توجه بفرمایید قریب سى و پنج هزار صندوق چاى الان در گمرکات ایران موجود است که یک عده‌اى با حق وارد شده است البته یک

+++

 مقدار جزیى و مقدار زیادیش هم بى‌حق وارد کرده‌اند.

مهندس غروى - موضوعى از چاى مهمتر توى این مملکت نیست که همه‌اش روى چاى صحبت مى‌فرمایید؟

کهبد - اجازه بفرمایید که بنده به آقا عرض نکردم بنده معتقدم که همان طور که در کمیسیون هم اظهار‌نظر کردم ما باید اول از چاى داخلى حمایت بکنیم (مهندس غروى - حمایت که به حرف نمی‌شود باید عمل کرد) آقا اجازه بفرمایید بعد هم معتقدم که باید از مصرف‌کننده هم حمایت بکنیم و اگر کسى هم برخلاف عمل کرده است باید مجازات بشود و کسى که با حق وارد کرده باید به حق خودش برسد این نظری است که کمیسیون اتخاذ کرده است و بنده هم پیش از این عرضی نمی‌کنم یک موضوع دیگر موضوع برنج است برنج از موضوعات خیلى مهم است (گنجه - صورت پروانه‌ها را بیاورید ببینیم به چه کسانى داده‌اند؟) به طوری که آقایان استحضار دارند به خلاف خیلى داده‌اند (میر اشرافى - آقاى کهبد پول گرفته‌اند، چهار صد هزار تومان گرفته‌اند) به هر جهت یک همچو چیزهایى هم هست (معتمددماوندى - سه هزار صندوق مال آقاى مفید بوده) درست است سه هزار صندوق هم مال آقاى مفید بوده به هر جهت بنده عقیده‌ام این است که باید با یک روش مهم اقتصادى با توجه به وضع زندگى مصرف کنند و حمایت از صنایع داخلى نمود اشخاصى که برخلاف مقررات عمل کرده‌اند باید مورد مجازات قرار بگیرند و اشخاصى که برخلاف مقررات عمل نکرده‌اند باید به حقوق‌شان برسند (مهندس غروى - قاچاقچی‌ها خیلى خطرناکند) به طوری که بنده اطلاع پیدا کرده‌ام حالا تا چه اندازه صحیح یا غیرصحیح است بنده نمى‌دانم دیروز در کمیسیون صحبت شد که از موقعى که این آقاى دکتر دفترى رئیس جدید مرزبانى آمده است (میر اشرافى - سرتیپ دفترى) ببخشید سرتیپ دفترى آمده است بنده درست نمی‌دانم گفتند تقریباً در حدود دو هزار تن اجناس قاچاق را گرفته است (صحیح است) و جلوگیرى کامل به عمل آورده بنده دیگر صحت و سقمش را نمی‌دانم (مهندس غروى - از زابل دارد مثل ریگ چاى قاچاق مى‌آید) یکى از پیشنهادات بنده به دولت این بود که باید نظر متخصصین را بخواهند و همین طور که نایب رئیس محترم مجلس شوراى ملى جناب آقاى مهندس رضوى در چند جلسه قبل تذکرات مفیدى در باب اقتصادیات دادند که بنده به سهم خودم از ایشان تشکر می‌کنم (مهندس رضوى - لطف دارید) باید این رویه را اتخاذ کنند اما راجع به نوع .. (مهندس غروى - چرا همه‌اش روى محصولات گیلان صحبت مى‌شود؟) بنده قضیه برنج را مى‌خواستم عرض کنم که آقاى مهندس غروى بى‌لطفى کردند.

نایب رئیس - آقاى مهندس غروى ناچارم به جنابعالى تذکر بدهم بفرمایید آقاى کهبد.

کهبد - عرض کنم که موضوع برنج وضع مخصوصى پیدا کرده است برنجى است به نام برنج خانگى و چمپا که البته آقایان نمایندگان شمال بهتر مى‌دانند که این مصرف داخلى ندارد و چون وضع دنیا امروز یک جورى است که بعضى از نقاط دنیا محتاج به این جنس هستند باید حداکثر استفاده را کشاورز برنج‌کار از این کار بکند وقتى که برنج‌کار شصت تومان مى‌دهد و یک کیلو چاى مى‌خرد این شایسته این هست که برنجش را کیلویى دو تومان بفروشد.

نایب رئیس - آقاى کهبد وقت شما تمام شده است.

کهبد - آقاى دکتر فاخر هم دقیقه التفات فرموده‌اند.

نایب رئیس - آن ده دقیقه هم تمام شده است چون پنج دقیقه از وقت ایشان مال آقاى ناظرزاده بود که باید ایشان استفاده کنند.

کهبد - آقایان نگذاشتند که حرف‌هایمان را بزنیم (گنجه - قضیه برنج انترسان است بفرمایید) به هر جهت برنج را یک مقدارش را با روس‌ها معامله کرده‌اند و بنده نمى‌دانم به چه قیمت و چه کیفیتى با آنها معامله کرده‌اند ولى یقین دارم که دولت ایران در این معامله مغبون شده است. یک قسمت دیگرش را هم اجازه دادند که یک عده‌اى صادر کردند و قسمت دیگرى را هم آمدند لیره آوردند اعتبار آوردند که بردارند و ببرند ولى یک تصویب‌نامه‌اى صادر شد که قیمت برنج باید به دلار داده شود آقا جنس را نباید به یک عده معدود داد هر کس بهتر قیمت داد و بهتر معامله کرد باید به او داد البته بنده از آقاى دکتر اخوى تشکر می‌کنم که پیشنهاداتى که خدمت‌شان دادم مورد توجهشان قرار گرفت وقتى گفتم که آقا این کیلیویى پنج قران و ده شاهى بود و حالا 11 قران شده بگذارید این وضعى که فعلاً پیش آمده است مملکت از آن استفاده بکند ایشان هم گفتند که من نظرى ندارم و هر کس که قیمت بهترى مى‌دهد و مملکت بهتر بتواند از آن استفاده کند به او مى‌دهیم و با او معامله خواهیم کرد چون آقاى نایب رئیس فرمودند که وقت تمام شده است دیگر عرضى نمی‌کنم (گنجه - قضیه برنج حل نشد) عرض کردم که قضیه برنج در کمیسیون است و دارند حل می‌کنند.

مهندس غروى - ما حاضریم که نیم ساعت وقت بدهیم راجع به برنج صحبت کنید.

نایب رئیس - آقاى ناظرزاده‏

ناظرزاده - مقصود بنده از این پنج دقیقه وقتى که گرفته‌ام تذکرى راجع به زلزله راور بود و از جناب آقاى مهندس رضوى تقاضا می‌کنم که تشریف بیاورند و تذکر لازم راجع به این موضوع را به دولت بدهند.

نایب رئیس - آقاى مهندس رضوى بفرمایید.

مهندس رضوى - بنده از این چند دقیقه وقتى که آقایان نمایندگان محترم به وسیله آقاى ناظرزاده داده‌اند متشکر هستم. اوضاع و احوال کشور ما طوری است که از پاره‌اى مطالب مهم که مربوط به حوادث جارى مردم این مملکت است غافل هستیم و به اندازه‌اى در مطالبى که دنیایى را سرگردان دارد خودمان را آلوده کرده‌ایم و هنوز هم نمى‌دانیم چگونه از آن خارج خواهیم شد. بسیارى از امور مملکت بدون هیچ گونه توجهى واقع مى‌شود و از نظرهاى ما محو مى‌گردد اخیراً دو اتفاق افتاده است یکى در راور که یکى از نقاط تاریخى استان کرمان است و در آنجا در یکى از قراء به نام ریحان که مرکز زلزله واقع شده است چندین خانواده از بین رفته‌اند و عده زیادى هم زخمى شده‌اند و قنات آن مزرعه هم به کلى از آب افتاده و البته معناى این مطلب این است که اگر دولت توجه عاجلى نکند ویرانى حتمى در آن محل جایگزین آبادى مختصرى که در آنجا وجود دارد خواهد شد. البته توقع و انتظار ما این است که دولت و به خصوص بانک کشاورزى اقداماتى براى آبادى قناتى که از بین رفته است بکنند و همچنین بنگاه‌هاى مشابه آن اقدامات لازم را براى فراهم کردن مختصر وسایل رفاه و راحتى براى کسانى که آسیب دیده‌اند بکنند و روى این زمینه بنده توجه‌شان را خواستارم باید عرض کنم که اقداماتى که جناب آقاى امین استاندار محترم کرمان در این زمینه کرده‌اند یا این که عده‌اى از مردمان خیر شهر کرمان و خود راور به عمل آورده‌اند تا حدى قابل ستایش است و بنده از این حیث واقعاً متشکر هستم که آن اندازه که وسایل مختصرى در اختیار داشته‌اند به کار برده‌اند ولى در این زمینه لازم است که دولت هم توجهى بکند.

اتفاق دیگرى که حادث شده است موضوع معدن گلندرود است که در آنجا هم چندین نفر از کارگران هموطن ما از بین رفته‌اند و اوضاع و احوال معادن ایران به آقایان پوشیده نیست که 15 سال پیش مهندسین ایرانى که در اینجا تحصیل کرده بودند با کمک متخصصین خارجى براى بهره‌بردارى از معادن ما ترتیبى قائل شدند و یک اقداماتى کردند و بهره‌بردارى از چند معدن بزرگ در ایران شروع شد از قبیل معادن ذغال که علاوه بر معادنى که در حوزه تهران داریم معادنى هم در حدود مازندران در زیر آب و گلندرود که روى دره چالوس واقع مى‌شود بود بهره‌بردارى از این معادن شروع شد ولى متأسفانه در سال‌هاى اخیر توجهى که لازم است بامورفنى نمی‌شود و مخصوصا درقسمت معادن هیچ توجهى نمی‌شود و فعلاً بهره بردارى از معادن در ایران منحصر شده است به این که در پاره‌اى معادن فلزى مواد اولیه را اشخاص به طور خصوصى استخراج می‌کنند و ا از مملکت خارج می‌کنند در عین حال که شاید این یک کار مفیدى از نظر اشخاص معین باشد ولى به نام یک مملکتى که می‌خواهد از معادن خودش استفاده بکند این عمل تا درجه کمى مطلوب باشد در عین حال بنده موضوع معدن گلندرود را از این نظر تذکر دادم که معادن ما باید مورد توجه بیشترى واقع شود و بنده نهایت تأسف خود و همکاران محترم را به این دو مطلبى که تذکر دادم نسبت به مصیبت‌زدگان راور در درجه اول و همچنین مصیبت‌زدگان و آسیب‌دیدگان گلندرود تقدیم می‌کنم و امیدوارم که دولت در هر دو مورد اقدام عاجلى به عمل بیاورد.

نایب رئیس - آقاى دکتر فقیهى‌شیرازى‏

دکتر فقیهى‌شیرازى - جلسه گذشته به عرض همکاران محترم رسانیدم که از جمله خطراتى که متوجه کشور است خطر قلت نفوس است که به چندین وسیله مورد مخاطره قرار گرفته است و روز گذشته به عرض رسانیدم که یک طرحى به امضاى 16 نفر از آقایان نمایندگان محترم رسیده است که هم اکنون تقدیم مقام ریاست محترم می‌شود موضوع دیگر مسئله منع استعمال نوشابه‌هاى الکلى است که در دوره شانزدهم با یک حسن نیت ثبت نام و تمامى آقایان نمایندگان محترم مجلس اقدام لازم کردند و متأسفانه در بوته اجمال مانده (صحیح است) در این باب هم تذکرى که همکار محترم آقاى حاج سید جوادى و سایر آقایان نمایندگان محترم فرمودند استدعا از همکاران محترم این است که توجه عاجل‌ترى بشود و موضوع نوشابه‌هاى الکلى آنچه که امروز از نظر فن پزشکى ثابت شده تنها از نظر تفتن مصرف نمی‌شود بلکه معمولاً تا ملایمات روزگار و هیجانات عصبى و روحى باعث مى‌شود که اشخاصى که گرفتاری‌ها و خستگى‌هاى دماغى دیگرى دارند متوسل به نوشیدن این سم قتال مى‌شوند در بدو امر به علت تخدیرى که الکل در سلول‌هاى عصبى ایجاد می‌کند یک حالت نشئه‌اى ایجاد می‌کند که همان حالت گول زننده‌اى است ولى به تدریج سم الکل در کلیه سلول‌هاى مغز و سلسله اعصاب اثر می‌کند و نتیجه آن یک مسمومیت تدریجى است که پس از گذشتن چند ماه قلب و کبد و مغز و کلیه اعضا و جوارح بدن را

+++

‌مسموم کرده و می‌کند و بدبختى در اینجاست کسانى که به وسیله نوشیدن نوشابه‌هاى الکلى به مسمومیت الکل دچار شده‌اند استعداد مخصوصى براى گرفتن سل پیدا می‌کنند فقر و بدبختى و تهیدستى روز به روز بر آلام درونى مردم اضافه می‌کند اگر براى جلوگیرى و منع از تهیه و استعمال و مصرف نوشابه‌هاى الکلى فکر عاجلى نشود با در نظر گرفتن فقر و تهیدستى و بیمارى گوناگونى که گریبانگیر اشخاص و افراد این کشور است خطرات بیشترى احساس مى‌شود بنده درباره منع نوشابه‌هاى الکلى بیشتر از این عرضى نمی‌کنم تا طرحى که آقایان نمایندگان محترم تهیه کرده‌اند انشاء‌الله بیاید و تا جلسه آینده آماده و کامل بشود و بعد از آن جلسه به بقیه عرایض خودم ادامه خواهم داد فعلاً طرحى که در مورد سخنان جلسه گذشته آقایان لطف فرموده‌اند و امضاء کردند با قید دو فوریت تقدیم مقام ریاست می‌شود.

نایب رئیس - آقاى وزیر دارایى تقاضا کرده‌اند که لایحه یک دوازدهم قبلاً مطرح شود بسته به نظر آقایان است (نمایندگان - صحیح است رأى بگیرید) (رفیع - همه موافقند)

3- تقدیم دو فقره لایحه به وسیله آقاى وزیر امور خارجه‏

نایب رئیس - آقاى وزیر امور خارجه فرمایشى دارید بفرمایید.

وزیر خارجه (دکتر فاطمى) - لایحه که تقدیم مجلس محترم شوراى ملى می‌شود لایحه‌اى است مربوط به عهدنامه صلح باز این که در 8 دسامبر 1951 از طرف نماینده دولت ایران در سانفرانسیسکو امضا شده و در تاریخ 21 اردیبهشت 1331 جهت تصویب تقدیم مجلس سناى سابق شده بود چون مراحل قانونى‌اش را در مجلس مزبور طى نکرده بود و بلاتکلیف مانده است و طى مدلول ماده اول عهدنامه پایان نیافتن و ختم حالت جنگ بین دولت ژاپن و دول متخاصم منوط به تسلیم اسناد مصوب آن مى‌باشد لذا این لایحه تقدیم مى‌شود و از نظر این که منافع تجارتى که امروز مخصوصاً بعد از برقرارى روابط سیاسى تصویب این لایحه دارد و از کمیسیون محترم خارجه که توجه مخصوصى به تصویب لوایح مى‌فرمایند استدعا دارم که این موضوع را مورد توجه و مشاوره قرار بدهند و لایحه دیگرى است مربوط به مبادله اطلاعات فرهنگى بین‌المللى که بین دول عضو سازمان ملل متحد موافقت‌نامه‌اى براى وارد کردن لوازم تربیتى و علمى و فرهنگى تهیه و تنظیم شده است که اغلب دول عضو سازمان به تصویب قواى مقننه خودشان رسانیده‌اند و چون مدتى از تاریخ امضاى نماینده ایران می‌گذرد درخواست تصویب آن را مى‌نماید.

نایب رئیس - به کمیسیون‌هاى مربوطه ارجاع مى‌شود.

4- طرح گزارش کمیسوین بودجه راجع به اجازه پرداخت حقوق و هزینه کل کشور بابت دى ماه 31 و تصویب آن‏

نایب رئیس - آقایانى که موافقند یک دوازدهم مقدم باشد بر سایر کارها قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

نایب رئیس - گزارش کمیسیون بودجه قرائت مى‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش کمیسیون بودجه به مجلس شوراى ملى.

کمیسیون بودجه لایحه شماره 74035 30/10/31 دولت راجع به پرداخت یک دوازدهم حقوق و هزینه کشور بابت دى ماه 1331 را با حضور آقاى وزیر دارایى مورد رسیدگى قرار داد و نظر به این که طبق آیین‌نامه داخلى مجلس لایحه 1 دوازدهم نمى‌تواند شامل مجوز جدیدى براى پرداخت هزینه جدیدى که در بودجه سال معطوف به وجود نداشته است باشد لذا ماده واحده پیشنهادى دولت را بدون عبارت و حقوق قضات وزارت دادگسترى را که از اول آذرماه 1331 اشل جدیدى براى آنها تصویب شده بر طبق اشل مذکور تصویب نموده و ضمناً براى این که دولت بتواند اضافه حقوق قضات را طبق اشل جدید پرداخت نماید کمیسیون این طور اظهارنظر کرد که اگر دولت افزایش اشل حقوق قضات و پرداخت آن را مشمول قانون اختیارات بداند همان نحو عمل نماید.

اینک گزارش آن را جهت تصویب مجلس شوراى ملى تقدیم مى‌دارد:

ماده واحده - به وزارت دارایى اجازه داده مى‌شود حقوق و کمک مزایاى کارمندان و خدمتگزاران و مصارف مستمر و غیرمستمر وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاه‌هاى دولتى و سایر مخارج کشور از بابت دى ماه 1331 را بر طبق قانون اجازه پرداخت تیر ماه مصوب دوازدهم مرداد ماه 1331 (به استثناى حقوق و مزایاى سناتورهاى سابق) درآمد عمومى کشور پرداخت نمایند.

نایب رئیس - آقاى دکتر بقایى شما راجع به گزارش کمیسیون بودجه نظرى دارید؟ بفرمایید

دکتر بقایى - بنده فقط مى‌خواستم عرض کنم که چون آقاى دکتر ملکى مخبر کمیسیون بودجه مریض هستند آقاى دکتر کیان از این لایحه دفاع خواهند کرد.

نایب رئیس - آقاى دکتر فقیهى‏

دکتر فقیهى‌شیرازى - بنده مخالفتم را پس می‌گیرم.‏

نایب رئیس - آقاى ملک‌مدنى مخالفید؟

ملک‌مدنى - خیر بنده موافقم‏.

نایب رئیس - آقاى شبسترى مخالفید؟

شبسترى - خیر بنده یک تذکرى خواستم عرض کنم که این مقدمه‌اى که در این جا گنجانیده شده براى مخالفتى بود که لایحه با آیین‌نامه دارد.

نایب رئیس - بفرمایید

شبسترى - تمام اعضاى کمیسیون بودجه موافقت داشتند که حقوق قضات با اشل جدید پرداخته شود اگر عبارت مقدمه (اگرى) دارد نه این است که کمیسیون تردیدى داشت چون مطابق آیین‌نامه اشکالى داشت از این جهت این جمله در مقدمه گنجانیده شد.

نایب رئیس - آقاى دکتر کیان‏

دکتر کیان - به طوری که ملاحظه مى‌فرمایید در لایحه یک دوازدهم تقدیمى به مجلس ذکرى از پرداخت اشل جدید قضات نشده بود کمیسیون بودجه این طور به نظرش رسید که اگر ذکر این پرداخت جدید در لایحه یک دوازدهم به منظور تحصیل مجوز جدیدى باشد از وظایف کمیسیون بودجه نیست که چنین مجوزى براى پرداخت حقوق قضات تصویب بکند که اصلاً ذکرش در لایحه یک دوازدهم یا لایحه دیگرى لازم نیست از این جهت بود که این موضوع از ماده حذف شد از طرف دیگر اعضاى کمیسیون بودجه شخصاً کمال موافقت را با ازدیاد اشل حقوق قضات داشتند و این عمل دست و به موقع را بسیار به جا تشخیص می‌دهند البته این تشخیص‌شان جز یک احساس شخصى چیز دیگرى نمی‌توانست باشدچون کمیسیون بودجه صلاحیت نداشت که یک تصمیمى خارج از آن چیزى که در حدود صلاحیتش هست و چیزى که غیر از قوانین قبلى است تصویب بکند از این جهت است که احساس شخصى خودشان را اعضاى کمیسیون این طور اظهار داشتند که با کمال میل استقبال می‌کنند از این که این عملى را که دولت کرده است ادامه بدهد و بنابراین گمان می‌کنم که در این احساس مجلس شوراى ملى متفق باشند یعنى همه نمایندگان محترم مجلس شوراى ملى این ازدیاد اشل قضات را از لوازم اصلاح دادگسترى می‌دانند و از این جهت هم دولت یک عمل بسیار به جا و شایسته‌اى کرده است و مجلس هم موافقت دارد که در این راه پیش برود.

معتمددماوندى - اجازه بفرمایید بنده بایستى یک توضیحى بدهم به این فرمایشاتى که آقاى مخبر کمیسیون بودجه فرمودند این طور نیست که فرمودند.

نایب رئیس - شما به عنوان مخالف می‌توانید صحبت بفرمایید.

 (مکى - بعد از یک مخالفت بنده به عنوان موافق صحبت می‌کنم)

معتمددماوندى - جناب آقاى دکتر کیان مطالبى فرمودند که این از خواسته‌هاى اعضاى کمیسیون بودجه بود در کمیسیون بودجه دو نظر ایجاد شد عده‌اى گفتند که دولت نمى‌تواند در این ماده واحده یک دوازدهم اشل حقوق قضات را به گنجاند و بعد از تصویب کمیسیون بودجه از مجلس بگذراند عده‌اى مخالف بودند و مى‌گفتند که برخلاف آیین‌نامه نیست براى این که یک نظر واحدى ایجاد شود این طور در نظر گرفته شدکه آن جمله‌اى که دولت در لایحه گنجانیده بود آن را از ماده واحده بردارند و در مقدمه بگذارند و به دولت اجازه بدهند که بر طبق اختیارات‌شان که استفاده کرده براى اصلاح دادگسترى و وضع قضات بر طبق همان اختیارات پرداخت کنند و امروز هم در مقدمه دیده شد که یک کلمه اگر و آن جمله پرداخت را در آنجا گنجانیده‌اند که ممکن است براى وزارت دارایى باز اشکال ایجاد بکند (نبوى - اشکال هم دارد) و ما تذکر دادیم و به آقاى دکتر کیان هم صحبت کردیم که موضوع این نبوده که در آنجا در مقدمه گفته شود که اگر دولت این را جزو اختیارات خودش مى‌داند و پرداخت را هم جزو اختیارات خودش مى‌داند و پرداخت را هم جزو اختیارات خودش مى‌داند بنابراین حقوق قضات را بنابر اشل جدید از اول آذر ماه پرداخت کند چون با این ترتیب باز دست دولت بسته مى‌شود وزارت دارایى نمى‌تواند حقوق قضات را بپردازد و آقایان اعضاى کمیسیون بودجه تصمیم گرفتند که از مخالفت و موافقت‌هاى خودشان از گذراندن این جمله در این لایحه صرف‌نظر کنند و موافقت بکنند که نامه‌اى به وزارت دارایى نوشته بشود که حالا که دولت از اختیاراتش استفاده کرده است و اشل حقوق قضات را بالا برده است از اول آذر ماه با اشل جدید حقوق قضات را بپردازند بنابراین خواستم عرض کنم که جناب آقاى دکتر کیان باید مطالب و بیانات خودشان را اصلاح بکنند.

نایب رئیس - رأى مى‌گیریم به ماده واحده با ورقه آقایانى که موافقند ورقه سفید خواهند داد.

‌(اسامى آقایان نمایندگان به ترتیب ذیل به وسیله آقاى ناظرزاده منشى اعلام و در محل نطق اخذ رأى به عمل آمد)

آقایان: مکى - مهندس زیرک‌زاده - دکتر سنجابى - اخگر - مهندس حسیبى - دکتر بقایى - دکتر شایگان - زهرى - پارسا - انگجى - میلانى - محمدحسین قشقایى - کریمى - دکتر معظمى - مهندس غروى - حاج سید جوادى - دکتر کیان - دادور - ناصر ذوالفقارى - خسرو قشقایى - شبسترى - معتمددماوندى - امامى‌اهرى - میر اشرافى - مجتهدى -

+++

‌موسوى - افشارصادقى - هدى - کهبد - جلالى - شهیدى - دکتر فلسفى - نبوى - افشار - مدرس - خلخالى - وکیل‌پور - اقبال - مصدقى - ملک‌مدنى - دکتر طاهرى - ذکایى - امیرافشار - مجدزاده - شاپورى - مهندس رضوى - شوکتى - شادلو - عامرى - فرزانه - ریگى - دکتر فقیهى‌شیرازى - پورسرتیپ - شهاب خسروانى - جلیلى - حائرى‌زاده - رفیع - تولیت - دکتر فاخر - نجفى - ناظرزاده‏

 (اوراق رأى شماره شد 58 ورقه سفید موافق و دو ورقه سفید بى‌اسم شمرده شد)

نایب رئیس - از 62 نفر عده حاضر گزارش کمیسیون بودجه راجع به یک دوازدهم به اکثریت 58 رأى موافق تصویب شد.

اسامى موافقین آقایان: حاج سید جوادى - جلالى - ناصر ذوالفقارى - کریمى - دکتر فاخر - موسوى - محمدحسین قشقایى - دادور - شبسترى - افشارصادقى - معتمددماوندى - خسرو قشقایى - نجفى - فردوسى - ناظرزاده - فرزانه - عامرى - جلیلى - شهیدى - هدى - میلانى - دکتر معظمى - کهبد - دکتر کیان - انگجى - امامى‌اهرى - اقبال - مجتهدى - شادلو - خلخالى - پورسرتیپ - مصدقى - مدرس - شوکتى - زهرى - اخگر - دکتر سنجابى - افشار - مکى - شاپورى - دکتر طاهرى - ریگى - دکتر فقیهى‌شیرازى - مهندس رضوى - تولیت - شهاب خسروانى - ذکایى - مجدزاده - ملک‌مدنى - دکتر فلسفى - امیرافشار - مهندس غروى - دکتر شایگان - دکتر بقایى - نبوى - وکیل‌پور - مهندس زیرک‌زاده - پارسا - مهندس حسیبى.

ورقه بى‌اسم علامت امتناع - دو ورقه‏

5- بقیه مذاکره در لایحه دو فورى تأسیس شرکت اتوبوسرانى عمومى

نایب رئیس - لایحه اتوبوسرانى مطرح است پیشنهادات مطرح بود (معتمددماوندى - قرار بود روزهاى سه‌شنبه سؤالات مطرح شود) پیشنهاد دیگرى رسیده که قرائت مى‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

پیشنهاد می‌کنیم ماده واحده تقدیمى دولت به طریق ذیل اصلاح شود:

ماده 1- وزارت کشور مکلف است براى انتظام اتوبوسرانى عمومى شهر تهران و توابع شرکت واحدى به نام شرکت اتوبوسرانى عمومى به وسیله شهردارى تهران تأسیس نماید.

ماده 2- شرکت مزبور شرکت سهامى و سهام آن با نام است و حق انتقال سهام شرکت جزئاً و کلاً به اتباع و یا شرکت‌هاى خارجى ممنوع مى‌باشد.

ماده 3- هشتاد درصد سهام در مقابل بهاى ارزیابى شده اتوبوس‌ها متعلق به مالکین قبلى اتوبوس‌هاى تهران و توایع که در تاریخ تقدیم لایحه دولت اجازه اتوبوسرانى در دست داشته‌اند مى‌باشد و بیست درصد دیگر سهام که غیرنقدى است در ازاى استفاده شرکت از مزایا و منابع شهرى متعلق به شهردارى تهران خواهد بود.

تبصره 1- طریقه واگذارى و ارزیابى اتوبوس‌هاى فعلى براى تعیین میزان سهام در آیین‌نامه که با حضور نمایندگان صاحبان اتوبوس تنظیم می‌شود معین خواهد شد.

تبصره 2- در مورد فروش یا انتقال سهام شهردارى حق تقدم خواهد داشت.

تبصره 3- هنگام توسعه شرکت و افزایش سهام رعایت تناسب میزان خرید سهام جدید از طرف شرکا و شهردارى به ترتیب مقرر در آیین‌نامه مزبور خواهد بود.

ماده 4- هیئت مدیره شرکت از پنج نفر مرکب خواهد بود که از لحاظ حفظ مصالح عمومى سه نفر از آنها به انتخاب انجمن شهر از میان نمایندگان انجمن شهر (در غیاب انجمن شهر به انتخاب وزارت کشور) و دو نفر دیگر با انتخاب صاحبان سهام تعیین خواهد شد.

ماده 5- کارکنان فعلى اتوبوس‌ها از قبیل راننده و کمک راننده و بلیط فروش و همچنین صاحبان سهام جز در صورت واجد بودن شرایط استخدام در شرکت بر دیگران حق تقدم خواهند داشت.

ماده 6- وزارت کشور مکلف است به وسیله شهردارى هر محل در هر یک از شهرهاى دیگر کشور که اتوبوسرانى دایر است و یا نقاطى که به اتوبوسرانى محتاج شود بر طبق مقررات این قانون و آیین‌نامه‌هاى مربوطه به تأسیس شرکت مبادرت نماید.

ماده 7- اگر در ظرف مدت مصرح در آیین‌نامه صاحبان اتوبوس حاضر به تشکیل شرکت منظوره نشوند شهردارى مجاز است که خود رأساً به تأسیس شرکت واحد اتوبوسرانى در آن محل اقدام نماید.

ماده 8- آیین‌نامه اجرایى این قانون منتها در ظرف یک ماه از طرف وزارت کشور تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا گذاشته خواهد شد اصلاح آیین‌نامه مذکور نیز با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

کریمى - کهبد - شهیدى - منصف - هادى مصدقى - ریگى - اخگر - هدى - موسوى - شادلو - نجفى فردوسى.

نایب رئیس - آقاى وزیر کشور

وزیر کشور - خواستم عرض کنم چون این طرح تلفیقى است که از ماده واحده دولت و نظرهایى که از آقایان نمایندگان محترم گرفته شده و با مذاکراتى که با آقایان نمایندگان محترم به عمل آمده دولت این طرح را به جاى لایحه خود مى‌پذیرد.

بعضى از نمایندگان پس ماده به ماده طرح می‌شود.

نایب رئیس - چون داراى مواد است فعلاً کلیات مطرح است.

بعضى از نمایندگان - بایستى طبع و توزیع شود.

نایب رئیس - طبع و توزیع شده آقاى کریمى بفرمایید.

ناصر ذوالفقارى - امروز صبح به دست ما داده‌اند.

کریمى - راجع به موضوع اصلاح وضع اتوبوسرانى صحبت‌هاى لازم شده است آقایان نمایندگان هر کدام به نوبه خود این مطلب را تأیید کرده‌اند که وضع اتوبوسرانى کشور بسیار بد است و بایستى در این باب اقدامات لازم به عمل بیاید دولت هم طرحى به مجلس داده است که این طرح مورد ایراد عده‌اى از آقایان نمایندگان بوده در جلسه خصوصى با نظر اغلب آقایان یک طرحى تهیه شد که تقدیم مجلس شد د ر جلسه گذشته هم با این که آقایان با آن طرح نظر موافق داشتند تقریباً با اکثریت آرا مخالفت شد و آن طرح ردشدو این طرح را امروز دولت به جاى لایحه قبول کرده است البته بنده هم این نکته را انکار نمی‌کنم که ممکن است بعضى از مواد در این طرح باشد که با سلیقه بعضى از آقایان وفق ندهد و همچنین ممکن است آقایان نظریات اصلاحى داشته باشند که در این طرح فوت شده باشد از این جهت بنده از آقایان نمایندگان استدعا می‌کنم در موقعى که طرح مطرح مى‌شود با کمال دقت آنچه نظریات اصلاحى به نظرشان مى‌رسد پیشنهاد کنند که با معنایى که مملکت از قانونگذارى انتظار دارد یک لایحه‌اى به تمام معنى با همفکرى آقایان نمایندگان بگذرد که موجب سرگردانى صاحبان سهام و مردمى که با اتوبوس سر و کار دارند نشود.

نایب رئیس - آقایان توجه بکنند در هر ماده‌اى که مطرح مى‌شود پیشنهاد هم مى‌توانند بدهند. آقاى ملک‌مدنى مخالفید؟

ملک‌مدنى - بلى به طوری که جناب آقاى وزیر کشور اظهار کردند وقتى که این لایحه اتوبوسرانى تقدیم مجلس شد براى این که توافقى بین نظر آقایان نمایندگان شده باشد یک جلسه‌اى خارج از مجلس شد که بیشتر اعضاى کمیسیون کشور بودند بالاخره به اینجا رسید که این طرحى که تهیه شده است و تقدیم شد وزارت کشور این طرح را به منزله لایحه اولى خودش قبول کرده و در دستور جلسه هست البته بنده با این طرح موافقم (خسرو قشقایى - با کدام یک از طرح‌ها؟) با این طرح که مطرح شد (یکى از نمایندگان - پس چرا به عنوان مخالف صحبت می‌کنید؟) بنده موافقم ولى یک دو سه اصلاح لازم دارد که براى عرض همان اصلاحات بنده آمدم پشت این تریبون که نظریات خودم را اظهار کنم.

اول چیزى که در جلسه قبل هم عرض کردم مدت است ما باید مدت براى امتیاز قائل بشویم (صحیح است)

براى همیشه که ما نمى‌توانیم اختیار اتوبوسرانى شهر تهران را به اشخاص معینى بدهیم این برخلاف حزم و مصلحت حال و آیندگان است و این را بنده در همان جلسه هم عرض کردم و حتى پیشنهادى هم دادم که مدت داشته باشد بایستى مدت تعیین شود و من فکر می‌کنم مدت 5 سال کافى است البته مربوط به این است که نظر آقاى وزیر کشور هم که این لایحه را تهیه کرده‌اند روشن شود خلاصه ایشان اگر نظرى داشته باشند نظر من 5 سال است که پیشنهاد هم کردم حالا اگر آقایان نظر دیگرى داشته باشند بفرمایند. دومین موضوعى که به نظر بنده مورد دقت است که خواستم تذکر بدهم وضعیت کارمندان فعلى اتوبوسرانى است که وضعیت استخدامی‌شان باید در نظر گرفته شود و به نظر بنده این یک مطلب اساسى است یک عده از این راه ارتزاق مى‌کردند و زندگی‌شان تأمین می‌شده باید پس از گذشتن این قانون یک فکر اساسى براى آنها در آیین‌نامه بشود که براى همیشه وضع‌شان محفوظ شده باشد و بتوانند با یک وضعیت خوبى زندگى کنند و لباس آنها باید مورد دقت قرار گیرد وضعیت این اتوبوسرانى باید درست شود و باید دقت بشود که یک چیزى که مطابق اصول دنیا باشد ایجاد بشود امروز اتوبوسرانى از اولین احتیاجات این شهر است در این شهر به این بزرگى همه کس که نمى‌تواند اتومبیل داشته باشد یا سوار تاکسى بشود و یک تومان بدهد بنده خواستم عرض کنم که این طبقه وضعیت‌شان طورى است که اقتضا دارد از لحاظ حقوق بیشتر بهشان توجه بشود البته اینها یک عده زحمتکش هستند یکى از آقایان به نظرم آقاى نریمان این مطلب را فرمودند که شوفر و راننده‌اى که 14 ساعت کار می‌کند مغز و فکرش و دستش قادر به این که بتواند وظایفى را که در رانندگى دارد رعایت کند نیست که یک تصادف و تصادمى رخ ندهد به نظر بنده باید یک ساعات کار معینى براى راننده و شوفر در نظر گرفت این قدرت کارش بیش از هشت ساعت نیست باید دو دسته باشند فرضاً یک دسته از ساعت 7 تا 2 بعد از ظهر و دسته دیگر از ساعت 2 بعد از ظهر تا ساعت 10 که این دو دسته بتوانند وظایف‌شان را طورى انجام بدهند که از این جور تصادفى که حالا مى‌شود که نتیجه خستگى و فرسودگى شوفر و راننده است جلوگیرى بشود این تذکرات در موقع طرح لایحه لازم است گفته شود که در آیین‌نامه این پیش‌بینى‌ها بشود از هر چیز مهمتر این است که ساعت کار اینها باید معلوم شود مثل کارگرهاى دیگر

+++

 دنیا که ساعت کارشان معلوم است ضمناً نکته دیگرى که بنده مى‌خواستم عرض کنم که باید مورد توجه باشد باید این دستگاه هم وقتى به وجود آمد بیمه بشوند بیمه اجتماعى براى این طبقه ضرورت دارد که اگر در نتیجه یک حادثه‌اى تصادفى کرد شوفر و راننده‌اى تلف شد وضع معیشت عائله او و زندگى آنها قبلاً پیش‌بینى شده باشد و همان طوری که خوشبختانه دولت براى کارگرها قانون خوب و مفیدى تصویب کرده و شاید دیروز بود که آقاى وزیر امور خارجه در مصاحبه‌شان فرمودند بنده دیدم که یک قدم بسیار اساسى برداشته شده (وزیر امور خارجه - مشمول اینها هم مى‌شود) باید مشمول بشود و اینها هم عطف به همان قانون بشوند که اینها هم بتوانند استفاده کرده باشند البته در تقویم این اتوبوس‌هاى موجود هم باید یک افراد با صلاحیتى را جناب آقاى وزیر کشور در نظر بگیرند که در تقویم و تعیین میزان قیمت که سهام را تشکیل می‌دهد خیلى دقت بشود که یک چیز بى‌تناسبى از آب در نیاید بنده بیشتر از این عرضى نمی‌کنم و امیدوارم یک قدم مفیدى براى احتیاجات مردم برداشته بشود البته ولایات هم به نوبه خودشان از این قانون استفاده مى‌کنند.

نایب رئیس - آقاى وزیر کشور

وزیر کشور - چند نکته جناب آقاى ملک‌مدنى فرمودند که بنده باید توضیحاً عرض کنم که این نکات منظور نظر وزارت کشور در موقع تنظیم آن لایحه بوده است و این مطالب را در آیین‌نامه‌اى که الان یک نسخه‌اش پیش‌بینى شده است در نظر گرفته شده است و اتفاقاً در آیین‌نامه که بعضى از موادش در طرح جناب آقاى کریمى گنجانده شده است در ماده 9 آن مدت عمل شرکت معین شده است و حالا هم بنده تعیین مدت را به اختیار آقایان نمایندگان محترم می‌گذارم که موقع مقتضى پیشنهاد بفرمایند و مورد قبول وزارت کشور خواهد بود مسئله دیگر راجع به لباس بود و این امرى است که البته باید در آیین‌نامه منظور شود و مسئله مهمى نیست که ما بتوانیم آن را در قانون بگذاریم راجع به بیمه در طرح پیش‌بینى شده است و در آیین‌نامه هم بود و بر طبق آنچه که در قوانین ما پیش‌بینى می‌کند بیمه کارگران و کارکنان و حتى اشخاص ثالث را ما منظور خواهیم کرد و بنده در عرایض پریروز خودم این نکته را تذکر دادم و اما مسئله دیگر که افراد با صلاحیت باشند براى تقویم قیمت و ارزیابى البته دقت کافى خواهیم کرد و بنده خاطر مبارک آقایان را مطمئن می‌کنم که منظور اساسى ما چنان که آقایان این نظر را دارند ما هم منظورمان این است که کاملاً رعایت حقوق مردم از همه جهت بشود و چون همین امروز وزارت کشور دستور تشکیل مقدمات انجمن شهر را داده است و شروع به کار خواهیم کرد امیدواریم بیشتر این کارها زیر نظر انجمن شهر و همکارى وزارت کشور انجام بگیرد.

نایب رئیس - آقاى وکیل‌پور جنابعالى مخالفید یا موافق (وکیل‌پور - مخالفم) مخالف صحبت کرده است.

وکیل‌پور - آقاى ملک‌مدنى که گفتند موافقم پس بنده مى‌خواهم یک تذکرى عرض کنم.

نایب رئیس - آخر مخالف صحبت کرده است.

وکیل‌پور - حالا که آمده‌ام اجازه بفرمایید صحبت کنم بنده هم به عنوان موافق مطالبم را عرض می‌کنم (نایب رئیس - بفرمایید) اگر چه کلیه آقایان نمایندگان محترم علاقه قطعى و کامل دارند که این لایحه هر چه زودتر به تصویب برسد ولى بنده فکر می‌کنم که کار برخلاف قاعده و ترتیب کردن صحیح نیست اولاً از مقام ریاست باید گله کنم که امروز روز سؤالات بوده و مطرح نفرمودند و در ثانى این که مى‌بایستى این پیشنهادى که به جاى لایحه تقدیم دولت قبول شده است اقلاً 24 ساعت یا 48 ساعت از طبع و توزیع آن بگذرد که آقایان نمایندگان محترم بتوانند در اطرافش مداقه و مطالعه کامل بکنند و بنده با این ترتیب فکر می‌کنم که هیچ یک از آقایان حضور ذهن کافى نداشته باشند که پیشنهاد لازم را بدهند و اما این چیزى که بنده به خاطر رعایت آیین‌نامه عرض می‌کنم و با آن موافقم و به صورت مخالف عرض می‌کنم این است که بنده یکى از امضاکنندگان طرحى بودم که جناب آقاى نریمان تهیه فرمودند و علت این که با آن طرح موافق بودم این بود که مسئله وسایط نقلیه یکى از موارد مورد احتیاج عامه است که بسیار مهم است و به خصوص در شهر تهران عموماً با آن سر و کار دارند و این بایستى به دست خود مردم باشد و به دست مردم بودن در صورتى تأمین مى‌شود که اکثریت سهام آن در دست مردم و دولت باشد یعنى در دست شهردارى باشد با این که جناب آقاى وزیر کشور با توضیحاتى که فرمودند خواستند بفرمایند که این لایحه هم در حقیقت همان منظور را تأمین می‌کند بنده مخالف هستم و فکر می‌کنم چنین منظورى را تأمین نمى‌کند براى این که در این طرح در درجه اول هشتاد درصد از سهام متعلق به صاحبان اتوبوس است و ما در آنجا منظورمان این بود که استفاده منافعى که از این کار حاصل مى‌شود و خیلى هم زیاد است به خود مردم برسد یک شهرى که پول آسفالت داده است ایستگاه‌هاى اتوبوس در اختیار می‌گذارد اداره راهنمایى و رانندگى دارد و تمام مخارجات را متحمل مى‌شود باید در منافع هم شریک باشد مطلب دیگر این است که یک خلاف اصلى در اینجا دیده مى‌شود آن این است که می‌گوید هیئت مدیره شرکت از 5 نفر مرکب خواهد بود که از لحاظ حفظ مصالح عمومى سه نفر آنها به انتخاب انجمن شهر از میان نمایندگان انجمن شهر و دو نفر به انتخاب سایر صاحبان سهام تعیین خواهد شد بنده عرض می‌کنم که در قانون تجارت و شرکت‌هاى سهامى یکى از ارکان شرکت مجمع عمومى است و مجمع عمومى که مرکب است از صاحبان سهام اینها هستند که حق دارند هیئت مدیره را انتخاب کنند اگر شما این حق را از صاحبان سهام بگیرید یک کارى برخلاف اصل کرده‌اید در هر قانونى ما بخواهیم قوانین گذشته را در نظر نگیریم و یک اصلى را نقض کنیم در حقیقت نقض غرض شده است و در حقیقت یک آش عجیبى درست می‌شود از این جهت بنده عقیده‌ام این است که از این فکر که فقط سه نفر از نظر حفظ مصالح عمومى از انجمن شهر انتخاب شود صرف‌نظر کنیم و باز یک ترتیبى بدهیم که نظر آقاى نریمان تأمین شود یکى از گرفتاری‌ها و مشکلاتى که جناب آقاى وزیر کشور اشاره فرمودند که نمی‌شود با طرح جناب آقاى نریمان موافقت کرد، این بود که دولت ممکن است پول نداشته باشد (وزیر کشور - بنده همچو عرضى نکردم) ممکن است پول فراهم نشود براى شهردارى به نظر بنده ممکن است پول فراهم بشود براى شهردارى عواید فراهم بشود دولت یک کمک خیلى ساده‌اى می‌تواند بکند و منظور هم حاصل مى‌شود و آن این است که تمام بنزین و روغن این اتوبوس‌ها را تا زمانى که قیمت سهام آن سرمایه‌اى را که تعهد می‌کند استهلاک نشده است مجانى در اختیار‌شان بگذارد بدون گرفتن پول و فکر می‌کنم که این در ظرف پنج ماه یا شش ماه این پانزده میلیون تومان استهلاک مى‌شود براى این که روزى پنجاه یا شصت هزار تومان فقط پول بنزین است و روغن دولت می‌تواند این کار را بکند یعنى قرضى است که منفعت دارد یعنى وقتى این قرض را گرفتند به مجرد این که این سرمایه را گذاشتند از منافع 51 درصد هم استفاده خواهند کرد (نریمان - احتیاجى به آن مورد نیست چون خود صدى بیست در سال دو میلیون تومان منفعتش مى‌شود) بسیار صحیح است امیدوارم چون خود جنابعالى مبتکر این طرح بوده‌اید راه‌حل‌هایى که خود جنابعالى نشان مى‌دهید یا به عناوین دیگرى که آقایان قبول مى‌فرمایند بفرمایید بنده مقصودم این است که منظور اساسى و اصلى و جهت اقتصادى این لایحه رعایت بشود و در اینجا منظور شده باشد چون بنده قبلاً عرض کردم با طرح این مطلب قبل از گذشتن 24 ساعت مخالفم فعلاً عرضى نمی‌کنم و اگر مطرح شد در سایر موارد عرایض خودم را عرض می‌کنم.

نایب رئیس - پیشنهاد کفایت مذاکرات رسیده که قرائت مى‌شود.

 (به شرح زیر خوانده شد)

اینجانب پیشنهاد می‌نمایم که پس از مذاکره یک موافق و یک مخالف به کفایت مذاکرات رأى گرفته شود. کهبد

نایب رئیس - آقاى کهبد

کهبد - به عقیده بنده این یکى از لوایح مهمى است که باید مورد توجه قرار بگیرد و در حدود دو سه جلسه در اطاق خصوصى یعنى در جلسه خصوصى در این مورد صحبت شد (نریمان - ولى به نتیجه نرسید این پیشنهاد نتیجه آن کمیسیون نیست) عده‌اى هم تعیین فرمودند در کمیسیون مخصوصى که اعضاى کمیسیون کشور و چند نفر دیگر هم شرکت داشتند در آنجا بحث شد و مشورت کردیم و در حدود سه ساعت با حضور آقاى وزیر کشور و نظریات مختلفى آنجا ابراز شد و بالنتیجه یک عده‌اى عقیده‌شان با نظر آقاى وزیر کشور این بود که این کار زودتر تمام بشود و چون مدتى است که الان این موضوع در دستور مجلس است و مجلس هم باید کارهاى دیگرش را انجام بدهد و از طرفى آقایان هم هر نظرى دارند مى‌توانند در سواد کفایت مذاکرات کردم و خواهش می‌کنم آقایان رأى بدهند که وقت مجلس بیشتر از این تلف نشود.

نایب رئیس - آقاى پارسا

پارسا - بنده با کفایت مذاکرات مخالفم و گمان می‌کنم بیشتر باید در این مورد توضیح داده شود نظرم بر این است که در‌ شأن مجلس نیست که در دو موضوع متشابه دو نظر مخالف را بدهد و حتى درشان دولت هم نیست که دو لایحه‌اى که با همدیگر متناقض است به مجلس بدهد ما براى رعایت منافع عمومى یک امتیازى که براى شرکت تلفن داده شده بود در این مجلس لغو کردیم دوباره آمدیم یک امتیاز نامحدود بلامدتى براى عده‌اى از اشخاص داریم می‌دهیم آقایان باید توجه داشته باشند که در تمام کشورها که وسایل عمومى را در دست دولت مى‌گذارند براى این است که منافع خصوصى منافع عمومى را از بین نبرد آن روز در اینجا جناب آقاى نریمان بیانى فرمودند و پیشنهادى هم فرموده بودند این پیشنهاد اقل ما یقنع بود آن چیزى بود که می‌شد قانع شد و الا من تعجب می‌کنم شما همان طور که جناب آقاى وکیل‌پور فرمودند یک لایحه‌اى آورده شده در اینجا براى این که آن را قانونى بکنیم و استدلال بکنیم لازم است که اصولى از قانون تجارت را نقض بکنیم تا این درست بشود این آقا خلاف اصل است این چه کارى است که ما می‌کنیم؟ در ثانى عرض کردم که این در شأن دولت و مجلس نیست که با همان استدلالى که امتیازى را لغو کردیم با همان نحوه استدلال بیاییم یک امتیاز دیگرى را هم بدهیم این است که

+++

‌بنده استدعا می‌کنم که این لایحه را همان طور که عده‌اى از آقایان فرمودند 24 ساعت وقت بدهیم که طبع و توزیع بشود مشاوره‌اى بشود آقایان یک مطالعه‌اى بکنند تا آقایان بتوانند با حضور ذهنى بیشترى رأى بدهند.

نایب رئیس - آقایانى که با کفایت مذاکرات موافقند قیام بفرمایند (عده کمى برخاستند) تصویب نشد با اجازه آقایان ده دقیقه تنفس داده مى‌شود.

 (پنجاه دقیقه قبل از ظهر جلسه به عنوان تنفس تعطیل و نیم ساعت قبل از ظهر مجدداً تشکیل شد)

نایب رئیس - مذاکرات در کلیات لایحه ادامه داده مى‌شود. آقاى نبوى‏

نبوى - این پیشنهاد از نظر این که دولت قبول کرده است به جاى لایحه دولت است و چون هیئت رئیسه دستور داده‌اند که پیشنهاد را طبع کرده‌اند و توزیع کرده‌اند باید رعایت 48 ساعت بشود (صحیح است) اگر آقایان موافقت مى‌فرمایند مطابق آیین‌نامه در این جلسه مطرح نشود در جلسه بعد مطرح بشود و انشاء‌الله در آن جلسه تمام مى‌شود.

نایب رئیس - بسته است به نظر آقایان نمایندگان باید به این موضوع رأى بگیریم آقایانى که موافقند با نظر آقاى نبوى قیام بفرمایند (اغلب برخاستند) تصویب شد.

6- قرائت طرح دو فورى پیشنهادى راجع به جلوگیرى از سقط  جنین

نایب رئیس - فوریت طرح دو فوریتى آقایان نمایندگان مطرح است قرائت مى‌شود.

 (به شرح زیر قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى‏

امضاکنندگان این طرح ماده واحده زیر را از نظر حفظ نفوس آینده کشور با قید دو فوریت پیشنهاد مى‌نماییم.

ماده واحده - وارد کردن کلیه ادوات و داروهایى که به منظور سقط جنین و جلوگیرى از تولید نسل به کار برود و همچنین فروش آنها در داخله کشور ممنوع است مگر با اجازه وزارت بهدارى صرفاً به منظور درمان‏

آیین‌نامه اجراى این قانون را وزارت بهدارى تنظیم و به تصویب کمیسیون بهدارى مجلس خواهد رسانید.

متخلفین از این قانون به کیفر 3 تا 6 ماه حبس تأدیبى و یا به تأدیه غرامت از ده هزار ریال الى صد هزار ریال محکوم خواهند شد و دستگاه‌ها و داروهاى مورد استفاده نیز از طرف وزارت بهدارى ضبط خواهد شد.

دکتر فقیهى‌شیرازى - مدرس - نریمان - ذکایى - پورسرتیپ - جلالى - حاج سید جوادى - میلانى - شهیدى - شادلو - افشارصادقى - هدى - دادور - مهندس غروى - انگجى - دکتر فلسفى.

امامى‌اهرى - باید وزیر بهدارى باشد یا نه؟

حاج سید جوادى - باید وزیر بهدارى باشد.

نایب رئیس - دو فوریتش چندان لازم نیست وزیر بهدارى باشد نماینده دولت هست آقاى وزیر کشور فرمایشى دارید بفرمایید.

وزیر کشور - البته نماینده دولت همان طوری که فرموده‌اند هست ولى این کار بایستى از نظر فنى هم مورد دقت و توجه قرار بگیرد و به این صورت ممکن است کار ورود وسایل و داروها را دچار زحمت کند بنابراین بنده استدعا می‌کنم که این عمل با دقت صورت بگیرد و به آقاى کفى بهدارى خبر بدهند که جلسه آینده تشریف بیاورد.

نایب رئیس - اگر موافقت مى‌فرمایید تلفن بشود که آقاى کفیل وزارت بهدارى بیایند (صحیح است)

7- اعلام تصویب صورت مجلس جلسات دوم و پنجم بهمن ماه 1331

نایب رئیس - چون عده براى رأى کافى است تصویب صورت مجلس جلسات دوم و پنجم بهمن ماه اعلام مى‌شود.

8- طرح گزارش شور اول موافقت‌نامه ترانزیت بین ایران و ترکیه

نایب رئیس - گزارش کمیسیون‌هاى راه و خارجه راجع به موافقت‌نامه ترانزیت بین ایران و ترکیه مطرح است قرائت مى‌شود

 (به شرح آتى خوانده شد)

گزارش از کمیسیون راه به مجلس شوراى ملى.

کمیسیون راه با حضور آقاى وزیر راه لایحه دولت مربوط به موافقت‌نامه تسهیل و بسط ترانزیت و حمل و نقل و مسافر و کالا بین ایران و ترکیه را که مشتمل بر یک مقدمه و چهار ماده و 3 پروتکل و یک موافقت‌نامه راجع به پرداخت و مراسلات مبادله بین طرفین مى‌باشد (طبقه ماده 41 آیین‌نامه داخلى مجلس شوراى ملى) مورد شور و مطالعه قرار داده و موافقت‌نامه مزبور را عیناً تصویب و اینک گزارش آن را براى شور اول به مجلس شوراى ملى تقدیم مى‌دارد.

مخبر کمیسیون راه معتمد‌دماوندى.

گزارش از کمیسیون امور خارجه به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون امور خارجه طبق ماده (41) آیین‌نامه داخلى مجلس شوراى ملى در جلسه بیشت و هشتم آذر ماه 1331 با حضور آقاى وزیر امور خارجه به لایحه دولت راجع به موافقت‌نامه ترانزیت حمل و نقل مسافر و کالا بین ایران و ترکیه رسیدگى نموده و موافقت‌نامه مزبور را از لحاظ سیاسى عیناً تصویب و اینک گزارش شور اول آن را تقدیم مجلس شوراى ملى مى‌دارد. متن موافقت‌نامه ضمیمه است.

از طرف مخبر کمیسیون - دکتر فاخر (نایب رئیس کمیسیون امور خارجه)

نایب رئیس - در کلیات مخالفى نیست؟ (اظهارى نشد) چون اعتراضى نرسیده است براى شور دوم به کمیسیون ارجاع مى‌شود.

9- تعیین موقع جلسه بعد ختم جلسه

نایب رئیس - پیشنهاد ختم جلسه هم رسیده است.

با موافقت آقایان اگر اجازه مى‌فرمایند جلسه را ختم می‌کنیم جلسه آینده روز پنجشنبه ساعت 9 و ربع صبح.

(بیست دقیقه قبل از ظهر جلسه ختم شد)

نایب رئیس مجلس شوراى ملى - محمد ذوالفقارى‏

+++

یادداشت ها
Parameter:294803!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)