کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره دهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 10
[1396/05/08]

جلسه: 57 صورت مشروح مجلس یکشنبه 27 اردیبهشت 1315  

فهرست مطالب:

1) تصویب صورت‌ مجلس

2) بیانات آقای رئیس راجع‌به تفقدات والاحضرت هماین ولایتعهد و تشکر از آن عواطف

3) شور اول لایحه تعرفه گمرکی

4) موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 10

جلسه: 57

صورت مشروح مجلس یکشنبه 27 اردیبهشت 1315

فهرست مطالب:

1) تصویب صورت‌ مجلس

2) بیانات آقای رئیس راجع‌به تفقدات والاحضرت هماین ولایتعهد و تشکر از آن عواطف

3) شور اول لایحه تعرفه گمرکی

4) موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

(مجلس دو ساعت قبل از ظهر به ریاست آقای اسفندیاری تشکیل گردید)

صورت‌ مجلس یکشنبه 20 اردیبهشت را آقای مؤیداحمدی (منشی) قرائت نمودند.

اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت‌مجلس خوانده شده:

غایبین بااجازه- آقایان: قزوینی- موسی مرآت- منصف- دکتر سنک.

غایبین بی‌اجازه- آقایان: حاج‌محمدرضا- نمازی- تهران‌چی- وکیلی- مختارمشیر- همراز- هدایت.

دیرآمدگان بی‌اجازه- آقایان: دکتر ادهم- نیک‌پور- لیقوانی- بیات- افخمی- ناصری.

1- تصویب صورت‌ مجلس

رئیس- در صورت‌مجلس نظری نیست (خیر) صورت ‌مجلس تصویب شد.

2- بیانات آقای رئیس راجع‌به تفقدات والاحضرت همایون ولایتعهد و تشکر از آن عواطف

رئیس- اگر آقایان اجازه می‌فرمایند از مکنونات خاطر خودم و آنچه از مکنونات خاطر آقایان همکاران استنباط کردم در این مجلس که نمایندۀ ملت چند کلمه عرض کنم و امری که مقرر فرمودند ابلاغ کنم. مراجعت والاحضرت همایونی ولیعهد به تهران پایتخت ایران از ساعت اولی که تشریف آوردند سه مسئله را تذکر و اسباب تشکر قراردادند. اول این‌که از همان وهله اولی که در کرج خدمت والاحضرت مشرف شدیم به این‌که مدت خیلی کم بود آثار بزرگواری و متانت و حسن توجه نسبت به چاکران از ایشان به‌ طوری مشهود شد که همه را مجذوب و مفتون کرد (صحیح است). و بعد از آن هم در چند جلسه که شرفیابی حاصل شد ملاحظه فرمودید که در هر دفعه این علاقه و این جذبه مضاعف و زیادتر

+++

شد (صحیح است) تا در جلسه دیروز که همه مشرف بودیم با آن سیماى ملکوتى و آن متانت و وقار ارثى که از پدر بزرگوار خودشان دارند یک مذاکراتى فرمودند در کلمات خیلى کوتاه ولى مطالب خیلى بلند و به بنده امر دادند که به آقایان نمایندگان و همه ملت ابلاغ کنم (صحیح است) والاحضرت همایونى فرمودند اگر من تحصیل در فرنگ کرده‌ام براى این بوده است که تحصیل خودم را براى خدمت ترقى مملکت خودم به کار ببرم و حالا هم با این نیت به مملکت خودم برگشته‌ام و از احساسات و علاقه نسبت به من از عموم مردم مشاهده شد حق‌گذارى و قدردانى می‌کنم و مخصوصاً از شما می‌خواهم که به آقایان نمایندگان و عموم ملت علاقه و نیت من را ابلاغ کنید (صحیح است) این است که البته همان‌طوری که اظهار علاقه و توجهات والاحضرت را ابلاغ می‌کنم در این موقع واقعاً تشکر و ارادت و علاقه چاکرى نمایندگان محترم و عموم ملت را هم به حضور ایشان تقدیم می‌کنم (صحیح است) و در اینجا یک چیزى را که یقین دارم اسباب خوش‌وقتى آقایان نمایندگان خواهد بود عرض می‌کنم و آن این است یکى از اولاد بنده که در خدمت دولت در ژنو مشغول است به بنده به ‌طور خیلى خصوصى بدون هیچ شائبه ریب و ریایی می‌گفت که جدیت و موقعیت و پشتکار والاحضرت در تحصیلات خودشان و به علاوه مکارم اخلاقى و حسن معاشرت و رفتارشان در آنجا طورى بود که تمام رؤسا و معلمین و شاگردان مدرسه به ایشان علاقه مفرطى داشتند و در وقت مراجعت به علاوه این که تجلیلات و تعظیمات و مشایعات خیلى شایانی به جا آوردند واقعاً همگى طورى متأثر بودند که سابقه نداشت این است عرض می‌کنم که در این مورد حقیقتاً باید ایران را به وجود همچون ولیعهد بى‌نظیرى با این اخلاق و معلومات و این حسن توجه تبریک گفت (صحیح است) یک مسئله دیگر که اسباب تشکر است و باید همه متذکر باشیم این است که اعلیحضرت همایون شاهنشاه که نه تنها پدر ولیعهد هستند بلکه پدر همه می‌باشند همه کارهایشان همیشه سرمشق براى تعلیم ملت و واقعاً به ‌طورى است که محل انکار نیست من‌جمله فرستادن والاحضرت است براى تحصیل ملاحظه بفرمایید در آن موقعی که والاحضرت را براى تحصیل به فرنگستان فرستادن با آن سن و با این که علاقه ایشان والاحضرت چقدر بوده است و در آن سن هم دور بودن اولاد از خانواده همیشه احتمال خطراتى دارد و با همه این تفصیلات خواستند به مردم بفهمانند که اولاد اگر چه عزیز است ولى تربیت اولاد بیشتر مایه عزت و عزیزى او است (صحیح است) این است که ایشان را فرستادن و طرح تربیت و تحصیل ایشان طورى مقرر فرمودن با این که همه می‌دانند فرنگستان آن چنان را آن چنان‌تر می‌کند ایشان از فرنگستان یک مجسمه حیا ادب و تربیت و اخلاق برگشته‌اند. این است که بنده در اینجا می‌خواهم به عموم ملت خودم تذکر بدهم از این رویه عمل پادشاه که واقعاً براى سرمشق مقرر فرموده‌اند دستور بگیرید و واقعاً تربیت اولاد را یکى از لوازم زندگانى بدانند (صحیح است) به جهت این که هیچ سعادتى براى یک خانواده بالاتر از داشتن اولاد مؤدب و عالم نیست و هیچ بدبختى براى یک خانواده بالاتر از داشتن اولاد نادان و بى‌تربیت نیست (صحیح است) و این اصل باید ملحوظ همه باشد و این مسئله را سبب سعادت خانواده خود قرار بدهند. مسئله دیگر هم که خواستم عرض کنم این بود که همه آقایان ملاحظه فرمودید در روز تشربف آوردن اعلیحضرت شاهنشاهى و والاحضرت پهلوى به شهر طهران در موقع مراجعت ولیعهد احساسات مردم نسبت به شاهنشاه محبوب و ولیعهد عزیز طورى بود که بنده سابقه براى آن نمی‌دانم (صحیح است) راستى بایستى اهالی مملکت و خصوصاً اهل طهران را که این‌طور نمایش حقیقى از احساسات واقعى خودشان دادند تبریک گفت (صحیح است) ولى یک نکته دیگر هم در این ضمن در قصر اعلیحضرت مشاهده کردم این بود که اعلیحضرت و والاحضرت از این احساسات به خوبى متأثر و مایل بودند که قدر

+++

شناسى و الطاف عالیه خودشان را به مردم اظهار بفرمایند که آن هم نظیر نداشت و مخصوصاً جلوى مردم تشریف آوردند و با یک لطف مخصوصى اظهار امتنان و مسرت خود را ابراز و حتى به آقاى رئیس‌الوزرا امر فرمودند مخصوصاً اظهار قدردانى و عنایت ملوکانه را به عموم برسانند. بنده عرض می‌کنم:

(چه خوش بى‌مهربانى هر دو سربى) واقعاً سعادتمند ملتى است که هم ملت به پادشاه علاقه داشته باشد و هم پادشاه نسبت به ملت این‌طور توجه داشته باشد (صحیح است)

این حالت که پیدا شد و این عشق و محبت که بین ما تولید شد کارها را به جاى بالا می‌رساند ولى اگر غیر از این باشد اسباب تأسف و تأثر است و چون این حالت در میان ما هست بنده خودم و تمام ملت را تبریک می‌گویم و امیدوارم که این حال عشق و علاقه از هر دو طرف بر مزید بوده و انشاالله پادشاه و ولیعهد ما پاینده و زنده باشند (نمایندگان - انشاالله) آقاى دیبا قبل از دستور فرمایشى داشتید؟

دیبا- خیر بنده در تعرفه گمرکى عرض داشتم‏.

رئیس- خبر کمیسیون قوانین مالیه راجع‌به تعرفه گمرکى شور اول مطرح است. آقاى دیبا

طباطبایی‌دیبا- البته لایحه تعرفه گمرکى که امروز مطرح است حضور آقاى وزیر مالیه هم لازم است و چون ایشان در کمیسیون هستند و تشریف می‌آورند بنده عقیده‌ام این است اگر لایحه دیگرى هست مطرح شود تا ایشان تشریف بیاورند.

رئیس- همان‌طورى که فرمودید آقاى وزیر مالیه مشغول این کارند در کمیسیون و هنوز تمام نشده تصور می‌کردند تا اول کار شود عجالتاً اگر تصویب می‌فرمایید چند دقیقه تنفس داده بشود تا ایشان بیایند.

(جلسه براى تنفس تعطیل و پس از نیم ساعت مجدد تشکیل می‌گردد)

3- شور اول لایحه تعرفه گمرکى‏

رئیس- شور اول خبر کمیسیون قوانین مالیه راجع‌به تعرفه گمرکى مطرح است.‏

خبر کمیسیون‏

کمیسیون قوانین مالیه لایحه نمره 6493 دولت راجع‌به تعرفه گمرکى را در چند جلسه با حضور آقایان رئیس‌الوزرا و معاون وزارت مالیه مورد بحث قرار داده با توضیحاتى که از طرف دولت در اطراف مواد لایحه و تعرفه ضمیمه آن داده شد با اصلاحاتى در تعرفه که منظماً از نظر آقایان نمایندگان می‌گذرد مورد تصویب واقع و اینک خبر آن براى شور اول تقدیم می‌شود.

لایحه دولت‏

مجلس شوراى ملى‏

نظر به اینکه قراردادهاى گمرکى ایران با کشورهاى خارجه که برطبق قانون 13 اردیبهشت 1307 منعقد شده بود در 20 اردیبهشت سال جارى منقضى می‌شود و تعرفه گمرکى فعلى نیز صرف‌نظر از نواقص فنى احتیاجات اقتصادى امروز کشور را تأمین نمی‌نماید لذا تعرفه جدیدى از طرف دولت تنظیم و به ضمیمه این لایحه براى تصویب تقدیم می‌شود.

ماده 1- از واردات و صادرات طبق تعرفه ضمیمه حقوق گمرگى گرفته می‌شود.

حقوق گمرکى اجناسى که مشغول هیچ یک از مواد تعرفه نشوند صدى پانزده قیمت آن اجناس خواهد بود حقوق گمرکى سواى عوارض مختلفه از قبیل شانسلرى - انباردارى - حمالى سرب و غیره است.

ماده 2- دولت مجاز است نسبت به تمام یا بعضى از اجناس وارده از ممالکى که میزان حقوق گمرکى یا عوارض دیگر یا تشریفات گمرکى آن ممالک صادرات ایران را دچار تضییقاتى می‌نماید حقوق گمرکى مندرج در تعرفه ضمیمه را تا حد مقتضى ترقى دهد - اضافه مزبور از طرف وزارت مالیه پیشنهاد و بلافاصله پس از تصویب هئیت دولت به موقع اجرا گذارده

+++

می‌شود. در مواردی که اجناس وارده از ممالک فوق‌الذکر طبق تعرفه معاف از حقوق گمرکى باشند حقوقى به میزان مقتضى از طرف دولت مقرر خواهد شد.

ماده 3- علاوه بر معافیت‌هاى منظور در تعرفه و قوانین مخصوص و قراردادهاى بین دولت و سایر دول اشیای ذیل از حقوق گمرکى معاف هستند.

1-اشیای متعلق به اعلیحضرت همایون شاهنشاهى و دربار سلطنتی و والاحضرت همایونى و همچنین اشیای متعلق به سلاطین و رؤسای ممالک خارجی و ملتزمین رکاب در موقع ورود و خروج آنها.

2-اشیایی که سفراى کبار و وزرای مختار و شارژ‌ دافرها و مستشاران و نواب و آناشه‌هاى کشوری و نظامى در سفارتخانه‌ها براى خود وارد و صادر مى‌کنند به شرط معامله متقابله نسبت به اشیای مأمورین سیاسى ایران در آن ممالک.

3- اشیای مخصوص استعمال شخصى ژنرال قنسول‌ها و قنسول‌ها و ویس قنسول‌هاى داراى کاربر که در مدت 9 ماه اول اقامت‌شان وارد شود با رعایت معامله متقابله.

4- علائم کشورى - بیرق‌ها - اثاثیه و لوازم دفترى متعلق به شانسلرى ژنرال قنسولگرى و قنسولگرى و ویس قنسولگرى‌ها در موقع ورود با صدور با رعایت معامله متقابله.

5- اشیای مستعمل شخصى مسافرین که با وضعیت اجتماعى آنها متناسب باشد در موقع ورود و خروج‏

6- اثاثیه و لوازم خانه مستعمل اتباع ایران که لااقل دو سال در خارجه اقامت نموده و به ایران معاودت می‌نمایند و در مورد مأمورین دولت بدون قید مدت اقامت و همچنین اثاثیه و لوازم خانه مستعمل اتباع خارجه که براى اقامت دائم به ایران وارد می‌شوند.

7- آلات و افزار مستعمل کار و حرفه صنعتگران و کارگرانى که براى اقامت به ایران وارد می‌شوند.

تبصره- معافیت مندرج در بند 5 - 6 - 7 این ماده شامل اشیای ذیل نمی‌شود:

هارمنیوم - پیانو - ارگ - سینماتوگراف - رادیو، کلیه وسایط نقلیه.

8- حیواناتی که براى تعلیف به خارجه فرستاده می‌شوند یا براى تعلیف به ایران وارد می‌شوند، در موقع ورود و خروج‏

9- اجناس و یا امتعه ساخت ایران که به علت ممنوعیت یا عدم فروش و غیره به ایران عودت داده می‌شوند.

10- اجناس یا امتعه ساخت ایران یا خارجه که براى تکمیل و تعمیر یا شرکت در نمایشگاها به خارجه حمل و به ایران عودت داده می‌شوند و همچنین اجناس خارجى که براى منظورهاى فوق‌الذکر که به ایران وارد و مجدداً خارج می‌شوند.

هرگاه اجناس و امتعه مزبور در موقع خروج یا ورود به علت تکمیل یا تعمیر اضافه قیمت یا افزایش و کسر وزن حاصل کرده باشند به همان نسبت حقوق به آنها تعلق خواهد گرفت.

11- وسایل نقلیه حامل مسافرین عازم به خارجه که مجدداً به ایران وارد می‌شوند و همچنین وسایل نقلیه مشروط به این که وجه‌الضمانه کافى سپرده باشد و مهلت از 12 ماه تجاوز نکند.

لوکوموتیوها و کالسکه‌هاى راه‌آهن و وسایل نقلیه هوایی که به ترتیب منظم دائمى در خطوط بین ایران و خارجه کار می‌کنند و همچنین مقدار سوختى که جهت راه لازم باشد.

12- قطعات ناوهایی که در سواحل ایران غرق یا به خاک نشسته‌اند و همچنین اسباب و لوازم ناوهاى ایرانى که در سواحل خارجه غرق گردیده یا به خاک نشسته و تا یک سال پس از وقوع قضیه به ایران حمل می‌شوند.

13- نقره‌هاى وارده براى دولت به شکل شمش - قرص - خاک.‏

14- نمونه‌جات بى‌قیمت در حدود نظامنامه مصوب هیئت وزرا.

+++

15- اجناس و وسایط نقلیه که به‌ طور ترانزیت یا کاپوتاژ به خاک ایران وارد و صادر می‌شوند در حدود نظامنامه هیئت دولت.

ماده 4- اجناسى که حقوق گمرکى آن از روى وزن معین شده از روى وزن خالص مال‌التجاره به علاوه لفاف‌هایی که در حدود رسوم تجارت و نظامنامه هیئت وزرا باشد حقوق گمرکى خواهند پرداخت.

ماده 5- دولت مجاز است با دول خارجه قراردادهاى گمرکى مخصوص که حقوق مندرج در آن از میزان تعرقه ضمیمه کمتر نباشد منعقد نماید. اعتبار قرارداد‌هاى مزبور محدود به یک سال خواهد بود.

ماده 6- دولت مجازاست حقوق گمرکى اجناسى که ورودشان در تاریخ تصویب این قانون به موجب سهمیه‌هاى اقتصادى ممنوع است درصورتی که بعداً مجاز گردد تا 100% ترقى دهد.

ماده 7- نظامنامه اجرایی این قانون و تعرقه ضمیمه به وسیله وزارت مالیه تهیه شده و به تصویب هیئت وزرا خواهد رسید.

ماده 8- قانون مستثنیات گمرکى مصوب 1 اسفند 1307 و قانون‌هاى مربوطه به معافیت لوازم دفع ملخ مصوب 6 بهمن 1308 و 4 شهریور 1309 ملغى است.‏

حقوق گمرکى تا اول خردادماه 1315 طبق تعرفه‌هاى معمول قبل از بیستم اردیبهشت ماه 1315 این قانون به موقع اجرا گذارده می‌شود.

رئیس- مذاکره در کلیات است. آقاى دیبا

دیبا- اولاً آقاى مؤیداحمدى که لایحه را قرائت فرمودند تعرفه را قرائت نفرمودند بنده تصدیق دارم که این اقلام زیاد است وقت هم تنگ است ولى در خارج به آقاى وزیر مالیه عرض کردم که در ذیل این اقلام یک تبصره‌هایی است. تبصره در کلیه لوایح قانونى حکم مواد قانون را دارد همان‌طور که مواد قانون باید از تصویب مجلس بگذرد تبصره را هم باید عیناً مجلس تصویب کند بنده در اینجا که مختصرى مطالعه کردم تا صفحه 58، 24 تبصره شمردم که این تبصره‌ها چنان که عرض کردم حکم مواد قانون را دارد و باید به طور تفصیل از تصویب مجلس بگذرد این عقیده بنده است حالا خوب است توضیحى بدهند شاید رفع اشکال بشود و البته اگر این تبصره‌ها قرائت و تصویب نشود ممکن است بعد اسباب اشکال بشود. این یک توضیحى بود که خواستم آقاى وزیر مالیه بدهند توضیح دیگرى که ایشان باید در مجلس بدهند این است که تعرفه سابق ما از روى میزان قیمت بود مثلاً در صد تومان قیمت ده بیست یا بیست و پنج تومان بدهد ولى این تعرفه غالباً از روى وزن است که هر کیلویی مثلاً ده ریال بیست ریال بدهد این را خواستم توضیح بدهند که آیا در این باب مطالعات عمیقه شده که حالا به کلى رژیم را تغییر داده‌اند یا خیر؟ و این سبب نمی‌شود که زحماتى تولید کند و آنچه که مقصود دولت است تأمین می‌شود این را توضیح بدهند که دولت از چه جهت عدول کرده است از ترتیب قیمت به ترتیب وزن یکى هم توضیح بدهند که در تعرفه سابق حقوق گمرکى به حساب پول طلا گرفته می‌شد. مثلاً در هر صد ریال شصت ریال هم اضافه خواهد شد و باز همان پول طلا خواهد گرفت یا پول مصطلع خودمان که ریال است یک مطلب دیگر هم که می‌خواستم تذکر داده شود این است البته ازدیاد تاکس تعرفه گمرکى در هر کشورى خوب است و براى ازدیاد عوائد دولت است و مورد اعتراض نیست ولى یک چیزى به نظر من مى‌آید این است لابد گمرک هر چیزى که علاوه شد لابد تحمیل به مصرف‌کننده می‌شود آن وقت همان‌قدر که گمرک علاوه شد مصرف‌کننده کم می‌شود و عرض زیاد شدن عوائد گمرک کم می‌شود مثلاً پارچه‌اى را که سابقاً ده ریال گرفته می‌شد حالا اگر سى ریال بگیرند لابد مشترى آن کم می‌شود و بالاخره ممکن است عوائد آن زیاد که نشود هیچ کم هم بشود چنان که در

+++

مسئله قند و شکر خود آقاى وزیر مالیه کاملاً ملاحظه فرمودند یک وقت واردات قند و شکر تقریباً سى میلیون من بوده بالاخره رسید به 14 میلیون جهتش این بود که عوارض گمرکى آن زیاد بود قاچاق زیاد می‌شد و مصرف هم کم می‌شد و خود آقاى وزیر مالیه ملتفت شدند و مسافرتى هم به طرف جنوب کردند و برگشتند عوارض قند و شکر را کم کردند و خودشان تصدیق دارند از آن روزى که عوارض قند و شکر را کم شد عواید دولت زیاد شده و بالاخره عواید به مرور زیاد مى‌شود و مسئله قند و شکر برمی‌گردد به حالت اولیه این مطالب را چون در ضمن کلیات بود عرض کردم و می‌خواستم چون دولت البته بهتر ملاحظه کرده‌اند توضیح بدهند. و یکى هم در اقلام نظریاتى داشتم بنده عقیده‌ام این است چیزهایی را که حقیقت طرف احتیاج عموم است زیاد کردنش خوب نیست. در اتومبیل سوارى بنده عرض کردم اینجا نوشته تا ده‌هزار ریال حقوق گمرکى دارد ولى اتومبیل‌هاى بارى و کامیون‌ها که محل احتیاج عموم است و براى حمل و نقل نهایت احتیاج را به آن داریم آنجا گمرک را زیاد کردن به عقیده بنده خوب نیست مثلاً در اتوبوس بارى ار 2600 ریال تا 3200 ریال نوشته شده در اتوبوس‌ها و کامیون این یک قلم از اقلامى است که خیلى ترقى داده‏ شده نسبت به تعرفه سابق و یکى دیگر قلم ساعت است که ترقى کرده و همه آقایان می‌دانند که مسئله ساعت یکى از چیزهایی است که از لوازم مورد احتیاج هر کسى است هر کسى را از غنى و فقیر که ملاحظه بفرمایید یک ساعت دارد ساعت طلاى مچى و جیبى در اینجا نوشته در یکى 210 ریال و در یکى تقریباً 110 ریال حقوق معین شده است یک ساعت طلایی که فرض بفرمایید سى تومان قیمتش است دولت بیست و یک تومان از آن حقوق گمرکى می‌گیرد و خیلى زیاد است مثلاً ساعت‌هاى نقره اینجا 35 ریال نوشته ساعت نقره معمولى آن از سه الى چهار تومان است از این دولت 35 ریال حقوق گمرکى بگیرد خیلى زیاد است یکى هم نظر بنده در دواجات است که دولت باید همش مصروف باشد که چه می‌توانند گمرک از آن کم بگیرد مخصوصاً گنه‌گنه هر کیلویی گنه‌گنه 25 ریال حقوق گمرکى برایش معین کرده‌اند به عقیده بنده باید دولت آن را اساساً معاف کند. یکى هم راجع‌به کتب است که از خارجه وارد می‌شود و محل احتیاج عموم است و راجع‌به کتاب‌ها باید توجه شود مقصود کلى بنده این است یک چیزهایی که محل احتیاج عموم است آنجا باید کم کرد ولى یک چیزهایی که محل احتیاج عموم نیست و لوکس است آنجا هر چه علاوه کنند بنده و سایر آقایان همه موافق هستیم.

وزیر مالیه- ناچار به همان ترتیبى که نماینده محترم مطلب را اظهار کردند بنده یک به یک باید بگیرم و جواب عرض کنم و حال آن که بعضى‌ها را در خارج به ایشان جواب عرض کرده‌ام و خیال نمی‌کردم در اینجا تکرار کنند یکى راجع است به این که آیا باید این تعرفه قلم به قلم در مجلس خوانده شود یا نه. بنده عرض کردم و کمیسیون هم با بنده هم عقیده است که ضرورت ندارد. آقا فرمودند که وقت ما تنگ است. اگر ضرورت دارد باید خوانده شود وقت‌مان تنگ است. دلبل نمی‌شود که نخوانده امضا کنند. بنده عرض می‌کنم که اصلاً ضرورت ندارد که خوانده شود. چرا؟ براى این که وقتى یک ماده درمجلس خوانده می‌شود براى این است که نمایندگان اطلاع پیدا کنند و اگر نظرى داشته باشند اظهار کنند. مواد اگر کوتاه و کم باشد ممکن است وقتی کسى صحبت می‌کند همه متوجه باشند و بیشتر ذهن متوجه شود به مطالب آن مواد و صحبت‌هایی که می‌شود ولى اگر مواد زیاد باشد یک کتاب باشند و آن کتاب را خواهند بخوانند بنده از طرف اکثریت آقایان قول می‌دهم که همه خسته می‌شوند یعنى بشر این طور است. ما این را منتشر کرده‌ایم و داده‌ایم که آقایان نمایندگان قلم به قلم نگاه کنند اگر هر کدام در هر قسمتى صحبتى دارند بفرمایند والا 1260 قلم و نمره

+++

که در اینجا نوشته شده اگر بنا شود تمام آن مطرح شود جز این که وقت تلف شود فایده دیگرى ندارد.

طباطبایی‌دیبا- تبصره‌ها منظورم بود.

وزیر مالیه- حالا می‌رسیم به تبصره‌ها. تبصره فرع است ماده اصل اگر آقا قبول می‌کنند که اصل اقلام را در اینجا نخوانیم چطور می‌فرمایند تبصره بر این اقلام باید خوانده شود. و اگر هم خوانده شود چیزى از آنها استنباط نمی‌شود الان بنده براى آقا یکى دو تا از این تبصره‌ها را براى مثال می‌خوانم تا به بینند همان‌طور که اقلام خوانده نشده تبصره آن هم نباید خوانده شود. تبصره اشیای مندرجه تحت نمرات چهار هشت نه. ده دوازده. هفده. بیست و سه و بیست و چهار و بیست و هفت این قسمت حقوق معینه را:

الف- در صورتی که از چوب‌هاى قیمتى ساخته شده باشد به علاوه صددرصد

ب- منقش یا رنگ شده یا لاک دهد باشد به علاوه پنجاه درصد الى آخر این‌طور باید بپردازند بنده اینجا می‌خواهم از آقا سئوال کنم که اگر نمره را تصدیق کردید این قسمت‌ها هم که در تبصره نوشته شده است باید تصدیق کنید و وقتى کردید که نمره‌ها خوانده نشود تبصره‌ها چرا باید خوانده شود؟ این مال این. عرض می‌کنم راجع‌به سئوالى که فرمودند در باب این که تبصره از روى وزن نوشته شده البته این خیلى سئوال صحیحى است که در تعرفه سابق یعنى تعرفه که الان هم مجرى است اغلب اجناس و اشیای از روى قیمت بود و در اینجا بیشتر اجناس از روى وزن یا عدد معین شده فرمودند که خوب مطالعه شده و بعد طورى نشود که بدتر شود بنده نگرانى ایشان را درست متوجه نیستم که از چیست ولى حالا اصلاً این را چرا ما اتخاذ کردیم عرض می‌کنم این ترتیب در اغلب ممالک هست قابل بحث هم می‌شود و در کسى که از نقطه‌نظر علمى در این موضوع بحث می‌کند مذاکره شده که آیا بهتر این است که تعرفه از روى قیمت باشد یا از روى وزن باشد له و علیه این دو عقیده هم بسیار است بنده یکى دوتایش را اینجا ذکر می‌کنم و بعد عرض می‌کنم که به چه علت ما آمده‌ایم مخصوصاً این قسمت را قبول کرده‌ایم می‌گویند تعرفه اگر از روى قیمت باشد حسنى که براى آن ذکر می‌کنند این است که وقتى جنسى قیمتش بالا می‌رود و گران می‌شود شما چون تعرفه را نسبت به قیمت معنى کرده‌اید عایدات شما زیاد می‌شود و اگر بنا باشد که یک مصالح اقتصادى را هم در نظر داشته باشید که جلوى بعضى اجناس تجملى را بخواهید بگیرید این را با قیمت خیلى خوب می‌توانیم جلوگیرى کنیم چون اجناسی که گران قیمت است و تجملى است آن وقت تعرفه‌اش زیاد می‌شود در صورتی که در تعرفه که از روى وزن باشد این مسئله اشکال دارد در مقابل جوابى که هست این است که از روى قیمت تا این انداره که ما خیال می‌کنیم در عمل تعرفه معین کردن و تشخیص دادن و قیمت کردن کار مشکلى است اجناس مختلف است و متصل کشمکش است بین مأمورى که باید تقویم کند و آن کسى که آن جنس را از گمرک خارج کند براى این که می‌خواهد تقویم کند می‌آید یک قیمتى را می‌گیرد و می‌گوید بله به نظر من و اطلاع من و روى این قواعد و حساب‌ها قیمت این جنس صدتومان است طرف که باید بپردازد می‌گوید خیر آقا این قیمت نیست فاکتور درمی‌آورم از براى شما که پنجاه تومان است پانصد ریال است در صورتی که یک سند چنین محکمى دارد دیگر چه حرفى دارید خوب سند او را فاکتور او را از او بگیرید و روى آن تشخیص بدهید و ازش گمرک بگیرید ولى وقتى که وارد زندگانى عملى بشویم می‌بینم که کمتر کارخانه‌ای است در دنیا که شما که ازش جنس می‌خرید بگویید از براى گمرک مملکت خودم این جنس را شما به من فاکتور بدهید و در آنجا جنسى که از شما خریدم به این قیمت بنویسید براى این که گمرک ندهم من خریده‌ام هزار ریال سیصد ریال فاکتور بنویسید او هم سیصد ریال خواهد نوشت و فوراً به شما می‌دهد ضررى نخواهد برد از این کار این یک اشکالى است که پیش

+++

می‌آید و خیلى تشخیص مشکل است ولى اگر از روى وزن شد که مثلاً چیت از روى من فلان قدر بپردازد این وزن است گفتگوى این که مرقوم خوب تشخیص داده یا نداده نیست آن وقت می‌گویند اگر بنا باشد این‌طور باشد چیت اقسام مختلف دارد هم رقم هست شما از همه رقم یک قیمت بگیرید این صحیح است ولى این را هم رعایت می‌کنند مثل این که ما هم رعایت کردیم براى این که یک قدرى نزدیک شود به همان قیمت حقیقى و در تعرفه معین کردیم فرضاً پارچه که مثلاً صد مترش فلان‌قدر وزن داشته باشد این‌قدر بدهد از قرار وزن که حتى‌الامکان آن تفاوت قیمت هم ملاحظه شود و کار وصول هم سهل باشد البته پارچه‌هاى نازکى که گران قیمت است مثلاً وال نسبت به آن پارچه‌هاى کلفت نمی‌شود که دو را به یک وزن بگیرند براى این که هر ذرع آن شش ریال و آن یکى دو ریال کمتر است و یکى بیشتر و در اینجا رعایت شده است حتى‌الامکان کارى می‌کنیم که یک قدرى رعایت قیمت هم شده باشد ولى مع‌هذا از لحاظ سهولت اصل وصول و کمتر کشمکش ایجاد کردن بین گمرک و مؤدى به همین ترتیب این است که بروند روى اصل وزن ضمناً این را هم باید گفت فرض کنیم شما می‌آیید یک جنسى را تعرفه از برایش معین می‌کنید می‌گویید مثلاً از این جنس منى دویست ریال بگیریم چون وقتى دویست ریال باشد کم وارد مملکت می‌شود و من نباید زیاد از این جنس وارد کنم آخر چند نظر است در گمرک گرفتن یکى براى عایدات است یکى براى حفظ صنایع داخلى اگر بنا باشد از روى قیمت شد بعضى ممالک وسیله دارند خیلى ساده است و با انواع مختلف ممکن است جنسى را که از براى خودشان صدریال تمام شده است واقعاً هشتاد ریال براى شما بفرستد شما آن وقت اگر تعرفه‌تان از روى قیمت باشد نمی‌توانید جلوگیرى کنید با وسیله تعرفه مثال می‌زنیم در تعرفه معین شده است که جنس صد ده گمرک بدهد چون صدریال قیمت هر ذرع است ده یک او را می‌گیریم ده ریال می‌شود و صد و ده ریال وارد خواهد شد و روى آن نظر اقتصادى که داریم خیلى خوب کارى است و ممکن است از صنایع داخلى حمایت کرد ولى ممکن است قیمت آن جنس با وسیله دمپینگ‏ که الآن معمول است یعنى به قیمتى ارزان‌تر از آنچه که براى خودش تمام شده به شما بفروشد مثلاً بفروشد هشتاد ریال. هشتاد ریال را ده درصد که اضافه کنیم می‌شود هشتاد و هشت ریال. شما تصور کرده بودید که با صد و ده ریال می‌توانید جلوى آن جنس را بگیرید ولى وقتى که با هشتاد و هشت ریال شد دیگر نمی‌شود. در صورتى که وقتى ‌که از روى وزن باشد اگر مطابق دمپینگ عمل کنند فرقى نمی‌کند و شما می‌توانید همان قیمتى را که در نظر دارید بگیرید این هم یک دلیل است که تعرفه که از روى وزن باشد ترجیح دارد بالاخره براى این که وقت آقایان را زیاد نگیرم حالا براى مثل ببینید بنده ده دوازده قسمت را گفتم اغلب آقایان دارند با هم صحبت می‌کنند اغلب هم این طرف مجلس صحبت می‌کنند در صورتى که بنده سه مرتبه این را گفته‌ام که بنده عادت دارم که حرف اشخاص را گوش می‌دهم و انتظار دارم حرفم را گوش بدهند، چرا چه شده؟ حالا از خستگى آقایان را باید بیرون بیاورم براى این که زیاد وقت گرفته نشده باشد عرض می‌کنم این دلایل و شبیه این دلایل که عرض کردم دلیل شده است که اغلب مملک دنیا همین اصلى را اتخاذ کرده‌اند که ما کرده‌ایم یعنى تعرفه خود را روى وزن و عدد معین کرده‌اند تقلب کمتر می‌شود و تمام آن چیزهایی که گفته شد در نظر گرفته‌اند ولى بعضى اقلام را از روى ناچارى براى این که نمی‌شده است جور دیگر معین کرد و نمی‌شده است که قطعى کرد وزن را با قیمت براى این که یک تعادلى پیدا شود آنها را از روى قیمت معین کرده‌اند مثل این که ما هم یک قسمت چیزهایی که اینجا هست از روى قیمت معین کرده‌ایم.

+++

راجع‌به سئوالى که کردند آقا که آیا پولى که اینجا نوشته‌ایم فلان‌قدر ریال این ریال طلا است یا نقره معمولى است عرض می‌کنم ریال نقره معمولى در کمیسیون هم قرار گذاشتیم که اصلاً در لایحه روشن بنویسیم که محل تردید نباشد. راجع‌به پنجمین مطلبى که آقا فرمودند (چون بنده نمره گذاشتم) که اگر تا کس زیاد شد مصرف کم می‌شود بنده موافقم و فقط در مواردى زیاد کرده‌ایم که خواستیم مصرف زیاد نشود در واردى که احتیاج نبوده است یعنى یک اجناسى که هیچ ضرورتى من برایش ندیدم که وارد شود و در خارج هم عرض کردم اگر این تعرفه را شما مقایسه بکنید با تعرفه مملک دیگر یکى از تعرفه‌هاى بسیار سبکى است که هست حالا چرا ما این کار را کردیم در صورتى که ممکن بود که تصور کرد که ما تا به حال یک تعهداتى داشتیم ولى حالا که آزاد شدیم چون تعرفه‌هاى سبکى را به ما تحمیل کرده بودند ولى حالا که تعهدات ما تمام شده است البته می‌توانیم یک تعرفه‌هاى خیلى زیادترى وضع کنیم اما به همین نظرهایی که گفتند که زیاد گران نشود اجناس و مصرف‌کننده در زحمت نباشد این احاظ آمدیم در تعرفه ملایمت کرده‌ایم ممکن است در بعضى اقلام به نظر بعضى زیاده‌روى شده است. مى‌بینم یکى از آقایان که به بنده اشاره می‌کند و نظرشان به رادیو است که رادیو چرا زیاد نوشته شده است (اورنگ- بالعکس کم است) خوب یک عده هستند که رادیو برایشان ضرورى است و برعکس براى یک عده دیگر هیچ ضرورت ندارد بنده آمدم بالاخره یک حد معتدلى را برایش در نظر گرفتم که نه این‌طور باشد که آقاى اورنگ می‌گویند که عقیده دارند کم است و نه آن‌طورى باشد که آقاى لیقوانى خیال می‌کنند زیاد است. مع هذا گفتم اگر در چند قلم یک نکاتى به نظرشان زیاد شد مثل این که بعضى از آقایان در کمیسیون گفتند و ما هم موافقت کردیم ممکن است آقایانى که نظرى دارند تشریف بیاورند در کمیسیون در آنجا صحبت و مذاکره می‌کنیم ممکن است یک تغییراتى بدهیم. ولى ما خودمان خیلى مطالعه کردیم. تمام حساب‌ها شده آن چیزى که گرفته می‌شود تفاوتش با سابق فوق‌العاده کم است نمی‌خواهیم بگوییم هیچ نیست ولى خیلى کم است. راجع‌به اتومبیل‌هاى بارى بنده خیال می‌کنم خوب است انسان گاهگاهى به تفکرات خودش یک خبردارى یگوید به جاده که می‌رود ممکن است عوضى برود خوب است خبردار بگوید و متوجه بشود. انسان فکر می‌کند که حمل و نقل براى تجارت امر مهمى است یاخیر؟ بدیهى است مهم ترین مسائل است پس اگر بخواهیم حمل ونقل ارزان شود مقدمه‌اش این خواهد بود که اتومبیل ارزان شده و هیچ مالیات ندهد. آن وقت بنزین هم مالیات ندهد بعد فکر می‌کنیم خوب اگر واقعاً شوفر که راننده اتومبیل است هیچ ندهد بهتراست (حال هم شوفر من حیث هوشوفر هیچ نمی‌دهد) ولى خوب از براى لباسش هم چیزى ندهد یعنى مثلاً اگر حالا از براى خانواده‌اش چلوار می‌گیرد براى آن هم چیزى ندهد قند هم که می‌خورد مالیات ندهد و قند و سایر لوازمات او بدون تاکس بیاید این هم خیلى خوب است اگر از دخانیاتش هم چیزى نگیرند یا اگر اتفاقاً مشروب هم استعمال می‌کند از آن هم چیزى نگیریم دیگر بهتر. و خلاصه او را یک شحص مخصوصى در نظر بگبریم و براى هرقسمتى نگاه کنیم به بینیم چه چیز ممکن است مصرف کند که از او مالیات نگیریم براى این که حمل و نقل ارزان شود. این شاید از نظر ارزانى حمل و نقل تا یک درجه موثر باشد ولى نه به آن درجه که آقا می‌فرمایند آن وقت اینها اشخاصى هستند کم خرج که در این مملکت بدون مالیات خواهند بود بنده نمی‌دانم چرا قبل از این که راجع‌به حمل و نقل صحبت کنیم راجع‌به اصل مقصود صحبت نکنیم؟ خوب شما چرا یک جنسى را که بار می‌کنید مى‌برید از خود آن جنس و از بار آورنده آن جنس مالیات می‌گیرید؟ مثلاً از پنبه کار چرا مالیات می‌گیرید؟ کسى که زارع است و آذوقه می‌خورد چرا باید چیزى بدهد. چرا وقتى که چیت براى خانواده‌اش می‌خرد باید چیزى بدهد. یا چایی می‌خرد عوارض باید بدهد. بنابراین حق این است که اول او را معاف کنیم و خلاصه اگر همین طور حساب کنیم می‌رسیم به تمام طبقات که نباید چیزى بدهند مثلاً طبیب باید معاف

+++

باشد براى این که وقتى‌که حق ویزیت او را کم کنیم صحت عمومى بهتر تأمین شده و در تمام طبقات دیگر مؤثر است تا جایی که اگر بخواهیم ما‌التجاره مملکت خوب و زیاد شود هیچ‌کس نباید چیزى بدهد آن وقت تمام مخارج مملکت را کى خواهد داد؟ مخارج صحیه. معارف و غیره چه می‌شود؟ پس آقا وقتی که می‌خواهد یک فرمایشاتى بکنید یا استدلالى بنمایید باید جمیع نکات وجهات مختلفى که هست در نظر بگیرید. ممکن است انسان فکرش یک وقت که حرارتى پیدا کرده و جولان می‌دهد اگر بى فکر اقدام کند بیفتد در یک ورطه. پس انسان خوب است به جمیع نکات توجه کند البته به عقیده بنده هم باید مسئله حمل و نقل را حل کرد و به‌طور اجمال می‌گویم (شاید آقایان هم اطلاع داشته باشند) که وزارت مالیه اقدامى کرده و اگر یک میلیون هم خرج داشته باشد می‌کنیم براى این که سر و صورت اساسى پیدا کندو این عایدات را هم به جاى خودش می‌گیریم. زیرا هر کدام به جاى خودش باید بشود. حالا برمی‌گردیم به گنه گنه خیلى لازم است و نباید چیزى بدهد گفتم گنه گنه لازم‌تر است یا غذا اول آدم باید غذا داشته باشد تا بتواند زندگى کند زیرا در زندگانى ممکن است مالاریا بگیرد و آن وقت محتاج به گنه گنه است والا آدم مرده که مالاریا نمی‌گیرد. ما از اینجا از اجناس ارزاقى و خوراکى: قند و سبزى و سایر چیزها که همه جا هم مالیات می‌گیرند مالیات می‌گیریم ما گاهى جنبه احساسات را مى‌گذاریم وارد استدلالاتمان بشود یک مرتبه به واسطه هیکل زرد مفلوک لاغر بدبخت مالاریایی که پیش چشم می‌آید آن وقت یادمان می‌رود که خیلى خرج‌هاى لازم داریم. خوب دولتى که این پول را می‌گیرد فکر کنید چقدر خرج می‌کند از براى اشخاص بى بضاعت. همین امسال در بودجه صحیه ملاحظه کنید اگر در بودجه سابق اگر اشتباه نکنم ششصد یا هفتصدهزار ریال نوشته شده بود ولى امسال دو میلیون نوشته‌اند. امسال دو میلیون ریال گذاشته‌ایم سال آینده بیشتر خواهیم داد. به جاى خودش باید بشود اما من و آقا هم اگر گرفتار شدیم و گنه گنه خواستیم بخریم باید چیزى به دولت بدهیم. ما باید بدهیم ولى آن فقیر و بیچاره را باید در جاى دیگر که در بودجه صحیه باشد بهش مجانى بدهیم به علاوه در اینجا نسبت به سابق هیچ چیز اضافه نشده. وقتی که این مسائل را عرض کردم خیال می‌کنم خاطر خود آقا هم متوجه شده باشد. خوب این قسمت‌ها را که رد کردیم ولى براى این که موافقت هم شده باشد راجع‌به کتاب یک تذکرى دادند که از گمرک معاف باشد ما کتاب بى جلد را معاف کرده‌ایم و آن که با جلد بود نوشتیم جلدش فلان طور باشد چقدر و آن هم براى این بود که حتى‌الامکان جلد کتب در داخله تهیه شود و براى مردم کار پیدا شود. تذکراتى در کمیسیون داده شدکه کتاب‌هایی که به زبان‌هاى خارجى است و در مدارس تدریس می‌شود اینها با جلدهاى مقوایی می‌آید (غیر از این هم نیست و صحیح بود و فراموش هم شده است) آن قسمت را ما معاف کردیم فقط آن کتبى که با جلد تجملى می‌آید آن هم با تعرفه کمى. و براى این که بعد از رد کردن چند تا یک نظر آقا را قبول کرده باشیم با این موافقت کرده‌ام.

رئیس - آقاى مؤید احمدى.

مؤید احمدى - چون امروز این لایحه به مجلس آمده بود لایحه را به دقت مطالعه کردم همان طور که آقاى وزیر مالیه فرمودند به عقیده بنده این مهم‌ترین لایحه است که براى گمرک به مجلس آمده است. آن تعرفه سابق یک ترتیبات دیگرى داشت اما این تعرفه از روى وزن معین شده و خیلى بهتر است و اشکالات اداره گمرک را رفع می‌کند. اختلافاتى که در سابق اسباب زحمت می‌شد براى تاجر و اعضای گمرک و البته فاکتور هم چندان طرف اطمینان نبود و در کاتولگ هم غالباً تقلب می‌شد و در نتیجه اسباب زحمت بود. ولى حالا که تعرفه از روى وزن معین شده اشکالات مرتفع می‌شود. حالا قیمت هرچه می‌خواهد بالا برود یا پائین بیاید آن میزانى که معین شده ثابت است - مقصود این است که ما موافقیم و اگر حقیقتاً یک تذکرى می‌دهم یک

+++

چیزى عقل‌مان می‌رسد آن را عرض می‌کنم این تعرفه که معین شده به عقیده بنده از بهترین تعرفه‌هاست. وضع گمرک صرفاً از نقطه‌نظر عایدات که نسبت نظریات دیگرى هم دولت دارد که باید آنها هم انجام شود از قبیل حفظ صنایع داخلى و مصنوعاتى که در مملکت زیاد می‌شود که از خارج وارد نشود. این نظریات را که بنده ملاحظه کردم دیدم کاملاً در این لایحه رعایت شده فقط دو سه نکته مختصر بوده که به نظر من رسید و لازم می‌دانم تذکر بدهم. یکى گردو و مغزگردو بود که مساوى نوشته شده بود و حال آن که خیلى با هم فرق دارد و همین‌طور باد‌ام و مغز باد‌ام که مساوى معین شده در صورتی که فرق دارد این قسمت به نظر بنده اصلاحى لازم دارد یکى دیگر هم ساعت که به نظر بنده قیمتش خیلى گران آمد. چون ساعت براى احتیاج مردم است و اگر چیزى بود که در داخله ممکن بود تهیه شود هرچه زیاد می‌کردند بنده موافق بودم ولى این یک چیزى است که محل احتیاج عموم است از این جهت باید در تاکس گمرک تخفیفى داده شود. یکى دیگر تراکتور است به عقیده بنده چون عجالتاً در دهات معمول شده و دارد کم کم در مملکت شایع می‌شود و براى زراعت هم نافع است و اراضى را خوب شخم می‌کند بنده عقیده‌ام این است که در گمرک آن خوب است تخفیفى داده شود که مردم بتوانند به سهولت وارد کرده و زراعت خودشان را با آن انجام دهند. اما در باب چیزهاى لوکس بنده هم با آقاى اورنگ موافقم که هرچه بالا ببریم خوب است. (اورنگ - مملکتى که من درش هستم رادیو نمى‌خواهد) رادیو را اگر کسى نشنود به جایی برنمی‌خورد ولى از آن طرف چیزهایی که محل احتیاج عمومى است و در داخله هم ندارم به عقیده بنده از گمرکش کم کنیم خوب است یکى دیگر از چیزهایی که بنده دیدم در قسمت صادرات ملاحظه شده (چون بنده الآن لایحه را دیدم) معتقدم یک ملاحظه ثانوى هم باید بشود. چون صادرات یک چیزى است که باید خیلى توجه بشود که لطمه به آن وارد نیاید و بعضى از اقلام چیزهایی است که در بازارهاى دنیا خریدار دارد مثل پوست و غیره. و اینها به نظر بنده خیلى گران است و درشور ثانى خوب است در نظر بگیرند که تخفیف بدهید به طورى که به صادرات لطمه وارد نیاید.

وزیر مالیه- بنده امروز در کمیسیون دیدم که در غیاب بنده از طرف وزارت مالیه نماینده‌هایی بودند در کمیسیون و همین اصلاح را کرد‌ه‌اند یعنى تعرفه و تاکس مغز گردو را زیادتر از گردو و مغز پسته را زیادتر از پسته کرده‌اند. گفتم به آقایان به احترام رأیی که داده‌اند بنده اصرارى ندارم ولى از نمایندگانى که از طرف وزارت مالیه بودند بایستى بپرسم که چرا قبول کردند براى این که ظاهراً بدنامى است براى آن تعرفه درست کردن چون اصلاً ممنوع است فقط از لحاظ این که اشیا باید نوشته شود می‌نویسد مغز گردو و گردو. همان تعرفه که سابق بود به همان حال گذاشته‌اند. اصلاً ممنوع است و نمی‌آید. مصلحت نبود که یک نیم شاهى هم اضافه شود براى این که بگویند وزارت مالیه از اینجا هم یک فایده می‌برد. زیرا اصلاً ممنوع است این مثل این است که از براى ما عایداتى پیدا کرده باشند و این خوب نیست در هرصورت این کار را کرده‌اند خیال آقا راحت باشد. راجع‌به ساعت که بنده جواب ندادم (چون آقاى دیبا هم همین سئوال را کرده بودند) براى این بود که در کمیسیون هم مذاکره شده بود فردا هم جلسه شور دوم است مذاکره می‌شود حالا نمی‌خواهم چیزى عرض کرده باشد که تکلیفش معلوم نباشد می‌گذاریم براى شور دوم فردا. راجع‌به قیمت تراکتور بنده با اساس فکر آقا موافق هستم (اعتبار - معاف است) و معاف است. ما کلیه ماشین‌هاى فلاحتى را معاف کرد‌ه‌ایم و این هم داخل آن است. راجع‌به صادرات آقاى مؤید احمدى فرمودند صادرات را خوب است رعایت کنیم و طورى نشود سکته به آن وارد

+++

آید. خوب باز رفتیم روى همان صحبت‌ها. اولاً عرض می‌کنم تعرفه که الان پیشنهاد شده است با آنچه که تا به حال عمل شده و می‌شود فرقى ندارد جز این که در یک قسمت‌ها از صادرات که سابقاً معاف بوده حالا هم معاف است و آنهایی هم که چیزى می‌دانند. همان را که می‌دانندحالا هم می‌دهند و اگر لازم باشد به یک جنسى کمک کنیم می‌کنیم جایزه هم بایستى بدهیم می‌دهیم آن به جاى خودش محفوظ است و اینها هم عرض می‌کنم چند قلم است و این چند قلم هم تا به حال می‌داده است جز این که مقدارى را ما کسر کرده‌ایم و بعضى اقلام را هم از بین بردیم و بقیه را همان مقدار که بود گذاردیم و اگر یک نفر از آقایان در اینجا اطلاع دارد که ما یک نفر دینار اضافه کردیم بفرمایند.

جمعى از نمایندگان- مذاکره کافى است.

رئیس- رأى گرفته می‌شود به کفایت مذاکرات‏

بعضى از نمایندگان- مخالفى نیست.

رئیس- آقاى دکتر طاهرى اجازه خواسته‌اند

دکتر طاهرى- بنده در ماده اول صحبت می‌کنم‏

رئیس - رأى گرفته مى‌شود به ورود در شور مواد آقایانى که موافقند قیام فرمایند.

(اکثر برخاستند)

رئیس- تصویب شد. ماده اول قرائت می‌شود:

ماده اول- از واردات و صادرات طبق تعرفه ضمیمه حقوق گمرکى گرفته می‌شود.

حقوق گمرکى اجناسى که مشمول هیچیک از مواد تعرفه نشوند صدى پانزده قیمت آن اجناس خواهد بود حقوق گمرکى سوارى عوارض مختلفه از قبیل شانسلرى انباردارى. حمالى سرب وغیره است.

رئیس - آقاى دکتر طاهرى‏

دکتر طاهرى - ما باید خیلى خوشوقت باشیم که این اولین مرتبه است که دولت لایحه تعرفه گمرکى را با کمال آزادى و بدون هیچ تعهد و قیدى تنظیم کرده است و به مجلس آورده‌اند زیرا که قبل از این به کلى آزاد نبوده راجع‌به گمرک و باید با توافق دول دیگر تعرفه بسته شود در قانون سابق هم تعرفه هشت ساله بود و با یک تعهداتى لیکن این مرتبه با کمال آزادى دولت با اختیارات و با میل خودش و با صرفه مملکت لایحه تعرفه گمرکى را تدوین کرده‌اند و این اسباب نهایت خوشوقتى است البته عرایضى هم که اینجا می‌شود براى روشن شدن افکار است که اگر چیزى کسى به نظرش می‌رسد اینجا مذاکره شده باشد و ادله که هست بگوید بنده چند چیزش را که به نظر رسیده خواستم یک توضیحى بخواهم یکى در نمره 6 است راجع‌به حیوانات مفید بعضى چیزها را معاف کرده‌اند و بعضى‌ها در این نمره 6 منظور شده مثلاً در نمره 7 گوسفند و اینها معاف است ولى گاو در نمره 6 معاف نشده و در نمره (20) از صفحه (2) راجع‌به تخم نوغان این هم به عقیده بنده از چیزهایی است که مفید است براى مملکت تخم نوغان به عقیده بنده چنانچه از عوارض گمرکى معاف باشد به نفع مملکت است مادامى که در داخله تخم خوب تهیه نشده این را از گمرک معاف کنند و یکى هم از نمره 123 به بعدکه راجع‌به نفت و بنزین و اینها است عقیده بنده عکس آن چیزى است که نوشته شده یعنى چون ما خودمان در داخله این محصول را داریم براى حمایتش باید بیشتر گمرک بگیریم قسمت دیگر از نمره 815 تا 821 اجناسى که از طلا ساخته می‌شود آن هم یک عوارض زیادى برایش گذارده شده که به نظر بنده لزومى ندارد اگر ورود طلا را باید تشویق کنیم نباید چیزى بگیریم. از نمره (1251) به بعد راجع‌به آمپول‌ها و دواهاى اسپسیالیته و قسمت‌هاى دیگر از دواها آن هم به نظر بنده عوارض گمرکى زیادى دارد (مخبر - این که الان هم هست) مقصود از تعرفه گمرکى این نیست که هرچه هست همان را بگذاریم یک چیزهایی را ممکن است کسر کنیم یک چیزهایی را زیاد و در اینجا این صدبیست و صدسى و این مقادیرى که براى اینها قرار داده‌اند یک تحمیلى است بر اینها. یک عرض دیگر بنده راجع‌به اتومبیل است مطابق قانون متمم بودجه راجع‌به اتومبیل

+++

و وسائط نقلیه یک ماده سال قبل گذشت و امسال هم ابقا شد که ورود اینها اختصاص به دولت دارد و در مقابل جوازش صدى بیست اسعار می‌دهند حالا باز هم این تعرفه‌ها گرفته می‌شود یا نمی‌دهند؟ اگر گرفته می‌شود توضیح بدهند که معلوم شود.

وزیرمالیه- نمراتى که آقا تصور کردند زیاد است مثل نمره 6 که گفتند چیز مفیدى است خوب کار است و لابد براى احتیاج می‌آید و خوب است معافش کنیم عجالتاً ورود گاو ممنوع است ما هم دست نزدیم تعرفه را به همان حالى که بوده گذاشتیم ولى باز بنده بایستى به آقا عرض کنم که این اصل تنها کافى نیست که بگوییم مفید است زیرا همه چیزها مفید است مگر واقعاً چیزى ممکن است مفید نباشد بعضى چیزها هست که به بعضى دیگر کمتر فایده دارد والا چطور مفید نیست حقیقت رادیو مفید نیست؟ آقاى اورنگ هم که گفتند می‌دانم این را به‌طور جدى نگفتند مسلم است مفید است و جزو زندگانى امروز است و باید هم زیاد شود ولى گفتیم واقعاً اشخاصى که او را دارند معمولاً داراى قوه و قدرت هستند که خوب است کمک کنند به مملکت گاو برایش پانزده ریال مالیات معین شده و این چیز فوق‌العاده نیست اگر نباشد یک گاوى را از خارج بیاورند و الان سیصد ریال چهارصد ریال قیمتش است آن وقت پانزده ریال چیزى نیست که مانع شود ولى البته چیز مفیدى است مثل چیزهاى مفید مثل قند مثل پارچه نوغان هم همین‌طور است فرمودند تخم نوغان را کمک کرد البته بنده قبول دارم و این همه کمک‌ها را دولت باید بکند از این دست می‌گیرد و از آن دست می‌دهد مالیات را می‌گیرد و اگر نباشد کمک هم به جور دیگر می‌کند. نفت و بنزین را می‌فرمایید چون در داخله هست خوب است آن قسمتى که از خارج مى‌آید آن را گران کنیم ما گمرکش را دست نزدیم براى این که یک قسمت از مملکت است که اگر شما آن نفت را اگران کنید از قسمت دیگر باید به آنجا برسانند و کرایه کنید از قسمت دیگر باید به آنجا برسانند و کرایه زیاد است آن وقت دیگر باید آنجا برسانند و کرایه زیاد آن وقت براى مصرف کننده گرانتر می‌شود و همان مقصودى است که دارید و می‌فرمایید باید رعایت شود اما در رقم 815 اجناس ساخته شده از طلا می‌فرمایند این را چرا آمده‌اند گمرک زیاد برایش معین کرده‌اند و باید معاف کنند بنده با آقا موافق نیستم طلاعینش را موافقم و به همین جهت هم معاف کردیم اما ساخته شده‌اش قیمت آن کار بسیار ظریف است و براى یک طبقه است که بتوانند بخرند چرا مالیات ندهند شما که الحمدالله وسیله این را دارید خودتان هم که تحصیل کرده‌اید زبان هم می‌دانید چرا مقایسه نمی‌کنید تعرفه‌ها را ببینید دیگران چقدر می‌دهند شما چه می‌دهید آقا وقتى حرف می‌زنید در من بیشتر تأثیر بکند تا یک نفر آدمى‌ که اصلاً وارد این مراحل نباشد چون تحصیلات شما به شما اجازه می‌دهد که نگاه کنید و مقایسه کنید اگر یک مملکتى بخواهد ترقى کند یعنى دولت قادر باشد براى آن مخارجى که لازم است باید مردم هم بپردازند آن مخارج را این یکى و به علاوه فراموش نکنید مگر عرض کردم دولت از این دست می‌گیرد و از آن دست می‌دهد هر روز ما می‌گیریم و هر روز پول را منتشر می‌کنیم فرض کنید ده روز آن مخارجى که دولت می‌کند نباشد این را فکر کنید چند صد هزار نفر عمله که در راه‌ها کار مى‌کنند در ساختمان‌هاى دولتى کار مى‌کنند و زندگانى می‌کنند چه وضعیتى پیدا می‌کنند پس باید تمام هم شما این باشد که صندوق دولت مملو باشد سعى کنید جیب شما هم پول درش پیدا شود. راجع‌به آمپول همان عرضى که راجع‌به گنه گنه کردم عرض می‌کنم و عین همان چیزى است که هست و شما یک جواب حاضر داشتید که پایین بیاورند اما این دلیل نبود بنده آنجاهایی که بایستى بدهم مجانى می‌دهم مریضخانه هم باز می‌کنم اما آن جاهایی که باید بگیرم می‌گیریم. راجع‌به متمم بودجه و سئوالى که فرمودید منحصر به خودش بکند و حق بگیرد اما دولت هنوز این کار را نکرده و آن چیزهایی که می‌فرمایید راجع است به اسعار صادراتى همان

+++

دلارهایی که بود آن هم حسابش طورى شده است که اول خرداد تمام می‌شود و روز اول خرداد نخواهد بود این که وارد می‌شود او اصلاً از بین می‌رود و همین حال را خواهد داشت و همین تاکس را می‌پردازند و آن راجع‌به اسعمارى بود که می‌بایستى بخرند و تمام شد.

رئیس - ماده دوم قرائت می‌شود:

ماده 2- دولت مجاز است نسبت به تمام یا بعضى از اجناس وارده از ممالکى که میزان حقوق گمرکى یا عوارض دیگر یا تشریفات گمرکى آن ممالک صادرات ایران را دچار تضییفاتى می‌نماید حقوق گمرکى مندرج در تعرفه ضمیمه را تا حد مقتضى ترقى دهد - اضافه مزبور از طرف وزارت مالیه پیشنهاد و بلافاصله پس از تصویب هئیت دولت به موقع اجرا گذارده می‌شود. در مواردى که اجناس وارده از ممالک فوق‌الذکر طبق تعرفه معاف از حقوق گمرکى باشند حقوقى به میزان مقتضى از طرف دولت مقرر خواهد شد.

رئیس - ماده سوم:

ماده سوم - علاوه برمعافیت‌هاى منظور در تعرفه و قوانین مخصوص و قراردادهاى بین دولت و سایر دول اشیای ذیل از حقوق گمرکى معاف‌اند:

1- اشیای متعلق به اعلیحضرت همایون شاهنشاهى و دربار سلطنتى والاحضرت همایونى و همچنین اشیای متعلق به سلاطین و رؤسا ممالک خارجه و ملتزمین رکاب در موقع ورود و خروج آنها.

2- اشیایی که سفراى کبار و وزرای مختار و شارژ دافر و مستشاران و نواب و اتاشه‌هاى کشور و نظامى در سفارت‌خانه‌ها براى خود وارد و صادر می‌کنند به شرط معامله متقابله نسبت به اشیای مأمورین سیاسى ایران در آن ممالک متقابله نسبت به اشیای مأمورین سیاسى ایران در آن ممالک‏

3- اشیای مخصوص استعمال شخصى ژنرال قنسول‌ها و قنسول‌ها ویس قنسول‌هاى داراى کاریر که در مدت 9 ماه اول اقامتشان وارد شود با رعایت معامله متقابله‏

4- علائم کشورى - بیرق‌ها - اثاثیه و لوازم دفترى متعلق به شانسلرى ژنرال قنسولگرى و قنسولگرى و پس قنسولگرى‌ها در موقع ورود یا صدور با رعایت معامله متقابله.

5- اشیای مستعمل شخصى مسافرین که با وضعیت اجتماعى آنها متناسب باشد در موقع ورود و خروج‏

6- اثاثیه و لوازم خانه مستعمل اتباع ایران که لااقل دو سال در خارجه اقامت نموده و به ایران معاودت می‌نمایند و در مورد مأمورین دولت بدون قید مدت اقامت و همچنین اثاثیه و لوازم خانه مستعمل اتباع خارجه که براى اقامت دائم به ایران وارد می‌شوند.

7- آلات و افزار مستعمل کار و حرفه صنعتگران و کارگرانى که براى اقامت به ایران وارد می‌شوند.

تبصره - معافیت‌هاى مندرج در بند 5 - 6 - 7 این ماده شامل اشیای ذیل نمی‌شود:

هارمنیوم - پیانو - ارگ - سینما توگراف - رادیو کلیه وسائل نقلیه.

8- حیواناتی که براى تعلیم به خارجه فرستاده می‌شوند یا براى تعلیم به ایران وارد می‌شوند در موقع ورود و خروج‏

9- اجناس یا امتعه ساخت ایران که به علت ممنوعیت یا عدم فروش و غیره به ایران عودت داده می‌شوند.

10- اجناس یا امتعه ساخت ایران یا خارجى که براى تکمیل یا تعمیر و شرکت در نمایشگاها به خارجه حمل و به ایران عودت داده می‌شوند و همچنین اجناس خارجى که براى منظورهاى فوق‌الذکر به ایران وارد و مجدداً خارج می‌شوند.

هرگاه اجناس و انتعه مزبور در موقع خروج یا ورود به علت تکمیل یا تعمیر اضافه قیمت یا افزایش و کسر وزن حاصل کرده باشند به همان نسبت حقوق به آنها تعلق خواهد گرفت.

+++

11- وسائل نقلیه حامل مسافرین عازم به خارجه که مجدداً به ایران وارد می‌شوند همچنین وسائل نقلیه حامل مسافرین که به ایران وارد و مجدداً خارج می‌شوند مشروط به این که وجه‌الضمانه کافى سپرده شده باشد و مهلت از 12 ماه تجاوز نکند.

لکومتیوها و کالسکه‌هاى راه آهن و وسائل نقیه هوایی که به ترتیب منظم دائمى در خطوط بین ایران و خارجه کار می‌کنند و همچنین مقدار سوختى که جهت راه لازم باشد.

12- قطعات ناو‌هایی که در سواحل ایران غرق یا به خاک نشسته‌اند و همچنین اسباب و لوازم ناوهاى ایرانى که در سواحل خارجه غرق گردیده و به خاک نشسته و تا یک سال پس از وقوع قضیه به ایران حمل می‌شوند.

13- نقره‌هاى وارده براى دولت به شکل شمش قرص - خاک‏

14- نمونه‌جات بى قسمت در حدود نظامنامه مصوب هئیت وزرا.

15- اجناس و وسائط نقلیه که به‌طور ترانزیت یا کاپورتاژ به خاک ایران وارد و صادر می‌شوند در حدود نظامنامه مصوب هیئت دولت.

رئیس- آقاى دیبا

طباطبایی دیبا- بنده نسبت به قسمت 6 این ماده که می‌نویسد اثاثیه و لوازم خانه مستمعل اتباع ایران که لااقل دو سال در خارجه اقامت نموده و به ایران معاودت می‌نمایند و معاف شده‌اند و همین‌طور در قسمت 7 که اسباب و ادوات مستعمل کارگران باشد بنده عقیده‌ام این است که این قسمت را که موافقت کرده‌اند و صحیح است نسبت به زارعینى هم که مدت‌ها در خارجه بوده‌اند و برمی‌گردند اینها غالباً با وسائل زراعت برمی‌گردند آنها هم اگر معاف شوند بهتر است. زارعینى داریم مدت‌ها در خارجه بوده‌اند حالا مى‌خواهند بیایند در ایران و زراعت کنند اینها که می‌آیند آلات و ادوات زراعت‌شان معاف باشد بهتر است‏

وزیر مالیه - ادوات زراعت‌شان معاف است.

رئیس- ماده چهارم:

ماده 4- اجناسى که حقوق گمرکى آن از روى وزن معین شده وزن خالص مال‌التجاره به علاوه لفاف‌هایی که در حدود رسوم تجارت و نظامنامه هیئت وزرا باشد حقوق گمرکى خواهد پرداخت.

رئیس - ماده پنجم‏

ماده 5- دولت مجاز است با دول خارجه قراردادهاى گمرکى مخصوصى که حقوق مندرج در آن میزان تعرفه ضمیمه کمتر نباشد منعقد نماید. اعتبار قراردادهاى مزبور محدود به یک سال خواهد بود.

رئیس - ماده ششم‏

ماده 6- دولت مجاز است حقوق گمرکى اجناسى که ورودشان در تاریخ تصویب این قانون به موجب سهمیه‌هاى اقتصادى ممنوع است در صورتی که بعداً مجاز گردد تا 100% ترقى دهد.

رئیس - ماده هفتم:

ماده 7- نظامنامه اجرایی این قانون و تعرفه ضمیمه به وسیله وزارت مالیه تهیه شده و به تصویب هئیت وزرا خواهدرسید.

رئیس - ماده هشتم:

ماده 8- قانون مستثنیات گمرکى مصوب 1 اسفند 1307 و قانون‌هاى مربوط به معافیت لوازم دفع ملخ مصوب 6 بهمن 1398 و 4 شهریور 1309 ملغى است‏

حقوق گمرکى تا اول خردادماه طبق تعرفه‌هاى معمول قبل از بیستم اردیبهشت ماه 1315 محسوب و از اول خردادماه 1315 این قانون به موقع اجرا گذارده می‌شود

مخبر (اعتبار) - در قسمت تعرفه اصلاحاتى در کمیسیون شده که در یک ورقه علی حده تقدیم شده که آقایان ملاحظه فرموده‌اند بعد از آن دو فقره اصلاح شده که اینجا بنده عرض می‌کنم آقایان اصلاح بفرمایند یک فقره راجع‌به مخمل و پارچه‌هاى ابریشمى طبیعى است که 160

+++

ریال براى هر کیلو نوشته شده بود و این را از لحاظ این که مخمل‌هاى طبیعى را تشویق کرده باشیم به 50 ریال پائین آورده‌ایم وصد و ده ریال کسر شده. یک قسمت دیگر در نمرات 712 و 713 و 714 و 715 و 716 در خصوص کتب بالسنه خارجه و کتب فارسى به‌طور‌کلى کتب با جلد مقوایی و بى‌جلد معاف است و سایر مجلدات که روى اصول لوکس باشد سى شاهى برایش قراردادیم. این قسمت هم اصلاح می‌شود.

رئیس- پیشنهادى از آقاى معدل رسیده است‏.

پیشنهاد می‌کنم تاکس ورود لیموى عمانى تحت نمره 210 مندرجه در تعرفه گمرکى به شرح ذیل اصلاح شود لیمو عمانى خشک 6 ریال‏

رئیس - به کمیسیون رجوع می‌شود آقایانی که با شور دوم موافقت دارند قیام فرمایند (اغلب برخاستند) تصویب شد.

4- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه‏

رئیس - اگر تصویب بفرمایید جلسه را ختم کنیم (صحیح است)

جلسه آینده پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه سه ساعت قبل از ظهر دستور لوایح موجوده‏

(مجلس بیست دقیقه بعد از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى - حسن اسفندیارى‏

+++

یادداشت ها
Parameter:293561!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)