کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره شانزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏16
[1396/05/29]

جلسه: 55 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه شانزدهم مرداد 1329  

 

فهرست مطالب:

1-قرائت غایبین جلسه گذشته و مذاکرات راجع به ورود در دستور

2-اخذ رأی و تصویب ماده واحده بودجه 1329 وزارت فرهنگ

3-اخذ رأی و تصویب بودجه 1329 وزارت بهداری

4-مذاکره در طرح پیشنهادی راجع به انتخابات کمیسیون رسیدگی به لایحه امور شهرستان‌ها

5-تعیین موقع جلسه بعد – ختم جلسه.

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏16

 

 

جلسه: 55

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه شانزدهم مرداد 1329

 

فهرست مطالب:

1-قرائت غایبین جلسه گذشته و مذاکرات راجع به ورود در دستور

2-اخذ رأی و تصویب ماده واحده بودجه 1329 وزارت فرهنگ

3-اخذ رأی و تصویب بودجه 1329 وزارت بهداری

4-مذاکره در طرح پیشنهادی راجع به انتخابات کمیسیون رسیدگی به لایحه امور شهرستان‌ها

5-تعیین موقع جلسه بعد – ختم جلسه.

 

مجلس ساعت ده صبح به ریاست آقاى رضا حکمت تشکیل گردید.

1-قرائت غایبین جلسه گذشته و مذاکره راجع به ورود در دستور

رئیس- صورت غایبین جلسه قبل قرائت می‌شود.

غایبین با اجازه- آقایان: مجتبى دولت‌آبادى- سعید فرهودى- سالار سنندجى- ابوالقاسم امینى- محمد گرگانى- تولیت- فتح‌على افشار- محمد قرشى- محسن طاهرى- ابوالقاسم حاذقى- ابوالحسن رضوى- دکتر راجى- جمال امامى- خزیمه علم‏

غایبین بى‌اجازه- آقایان: حسن خاکباز- اورنگ- عبدالحسین مجتهدى- حاجى محمد ابریشم‌کار- شکرالله صفوى- حسن اکبر- غلام‌حسین ابتهاج- شهاب خسروانى- دکتر سید‌امامى- دکتر مجتهدى- سالار بهزادى- کاظم شیبانى.

رئیس- متأسفانه امروز باز صورت مجلس حاضر نیست به واسطه تعطیلاتی که بود و در این قسمت به نظر می‌رسد که یک قدرى تأخیر در کار هست و در هیئت رئیسه یک تصمیمى راجع به چاپخانه اتخاذ خواهد شد در ظرف دیروز و پریروز از طرف تندنویسى اوراق به چاپخانه داده شده ولى در چاپخانه چاپ نشده است این است که امروز صورت جلسه نداریم آقاى مکى بفرمایید.

مکى- بنده همین عرض را می‌خواستم بکنم که خودتان فرمودید.

کهبد- در صورت جلسه هشتم مرداد یک اشتباهاتى هست.

رئیس- صورت جلسه هشتم مرداد تصویب شده اگر نظرى دارید به تندنویسى مراجعه فرمایید درست خواهد شد، آقاى ملک‌مدنى بفرمایید.

ملک‌مدنى- بنده قبل از دستور عرایضى دارم.

رئیس- سه نفر از آقایان، آقاى دکتر جلالى آقاى کهبد و آقاى مکى اسم‌نویسى کرده‌اند (نمایندگان- بعد از دستور) حالا اگر اجازه بفرمایید لوایح فرهنگ و بهدارى بگذرد.

دکتر جلالى- بعد از دستور که معنى ندارد همه آقایان تشریف می‌برند بنده ده جلسه است می‌خواهم صحبت کنم نمی‌شود پس بفرمایید اصلاً تابلو براى اسم‌نویسى نگذارند (عده‌ای از نمایندگان -دستور- دستور)

رئیس- آقاى ملک‌مدنى نظرى دارید؟

ملک‌مدنى- اجازه بفرمایید در عمل معلوم شود که نطق قبل از دستور اگر به بعد از دستور گذارده شود عملى نیست خصوصاً امروز که جلسه آخر است قطعاً آقایان می‌روند و بنده تذکر لازمى داشتم که می‌خواستم عرض کنم.

2- اخذ رأى و تصویب ماده واحده بودجه 1329 وزارت فرهنگ‏

رئیس- من می‌ترسم که به کارهای‌مان نرسیم اجازه بفرمایید فقط دو رأى داریم راجع به لایحه که آن هم از مجلس سنا برگشته است یکى راجع به فرهنگ است که قرائت می‌شود. (به شرح ذیل خوانده شد) ریاست محترم مجلس شورای ملى- در جواب مرقومه مورخه 11- 5- 29 شماره 4509 راجع به لایحه اجازه مصرف بودجه سال 1329 وزارت فرهنگ

+++

طبق مصوبات کمیسیون بودجه مجلس شورای ملى اظهار می‌دارد که لایحه مزبور مشتمل بر ماده واحده مطرح و با تصدیق فوریت مورد شور قرار گرفت و نسبت به ماده واحده اظهار نظر موافق شده و تصویب گردید نسبت به تبصره چون غیر مالى تشخیص داده شد رأى گرفته نشد تا پس از رأى قطعى در مجلس شورای ملى در مجلس سنا نیز رأى گرفته شود.

رئیس مجلس سنا- سیدحسن تقى‌زاده‏

رئیس- رأى گرفته می‌شود با ورقه به بودجه وزارت فرهنگ‏

اردلان- تبصره را باید جداگانه رأى گرفت‏.

رئیس- تبصره‌هایش را ما در اینجا رأى می‌گیریم و بعداً می‌فرستیم به سنا که آن هم رأى بدهند آن مرتبه هم همین کار را کردیم رأى دادیم و مجدداً به سنا فرستادیم حالا رأى گرفته می‌شود.

(اسامى آقایان به شرح ذیل اعلام و در محل نطق اخذ رأى شد)

آقایان- دکتر بقایى- دکتر معظمى- عباس اسلامى- فرهودى- اردلان- صدرى- بوداغیان- تیمورتاش- دکتر هدایتى- ناصر ذوالفقارى- محمد ذوالفقارى- حکیمى- جواد مسعودى- وهاب‌زاده- سرتیپ‌زاده- شوشترى- امامى‌اهرى- پالیزى- دکتر مصدق- دکتر شایگان- مکى- آزاد- دکتر نبوى- عماد تربتى- صادق افشار- مهدى ارباب- گنابادى- نبوى- سلطان‌العلما- دکتر جلالى- میر سید على بهبهانى- قاسم فولادوند- ملک‌مدنى- ثقة‌الاسلامى- حمیدیه- پناهى- گنجه نریمان- حائرى‌زاده- سعید مهدوى- نورالدین امامى- موسوى- صاحب‌جمع- فقیه‌زاده- بزرگ‌نیا- صفایى- دکتر کاسمى- ظفرى- غضنفرى- دکتر علوى- مرتضى حکمت- معدل- منصف- اسکندرى- رفیع- عامرى- کهبد- دکتر طاهرى- دکتر کیان- برومند- قهرمان- میرحسینى- پیراسته- کوراوغلى- ارباب گیو- دهقان- دکتر برال- اقبال- محمد‌على مسعودى- صدرزاده (آرا شماره شد 61 ورقه سفید و دو ورقه سفید بى‌اسم بود)

رئیس- ماده واحده وزارت فرهنگ با 61 رأى موافق از 70 نفر عده حاضر تصویب شد.

اسامى موافقین- آقایان: سلطان‌العلما- مهدى ارباب- جواد مسعودى- عماد تربتى- دکتر جلالى- افشار‌صادقى- سرتیپ‌زاده- نبوى- محسن گنابادى- ملک‌مدنى- سعید مهدوى- حمیدیه- موسوى- نورالدین امامى- بزرگ‌نیا- صاحب‌جمع- فقیه‌زاده- علوى- منصف- کهبد- ظفرى- دکتر کاسمى- صفایى- حکمت- معدل- عامرى- دکتر کیان- دکتر طاهرى- ارباب گیو- صدر میرحسینى- غضنفرى- برومند- قهرمان- امامى‌اهرى- دکتر نبوى- شوشترى- گنجه- حکیمى- اردلان- ذوالفقارى- دکتر هدایتى- فرهودى- هدایتى- دکتر معظمى- ناصر ذوالفقارى- تیمورتاش- صدرى- بوداغیان- احد وهاب‌زاده- پالیزى- حبیب پناهى- محمد‌على مسعودى- صدرزاده- فولادوند- بهبهانى- ثقة‌الاسلامى- کوراوغلى- دهقان- پیراسته- دکتر برال- اقبال.

ورقه سفید علامت امتناع- دو برگ.

3-اخذ رأى و تصویب بودجه 1329 وزارت بهدارى‏

رئیس- برنامه مجلس سنا راجع به بودجه وزارت بهدارى قرائت می‌شود: (به شرح زیر قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى در جواب مرقومه 15/ 5/ 29 شماره 4567 راجع به لایحه اجازه مصرف بودجه سال 1329 وزارت بهدارى طبق مصوبات کمیسیون بودجه مجلس شوراى ملى اظهار می‌دارد که لایحه مزبور مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز یکشنبه 15 مرداد ماه 1329 مطرح و با تصدیق فوریت مورد شور قرار گرفت و نسبت به ماده واحده اظهار نظر موافق شده تصویب گردید اینک براى رأى نهایى به مجلس شوراى ملى ارسال می‌شود.

رئیس مجلس سنا- سید حسن تقى‌زاده‏

رئیس- نسبت به لایحه بهدارى رأى گرفته می‌شود عده حاضر 66 نفر

(اسامى آقایان نمایندگان به شرح ذیل اعلام و در محل نطق رأى گرفته شد) آقایان: دکتر بقایى- دکتر معظمى- فرهودى- اسلامى- اردلان- تیمور‌تاش- ناصر ذوالفقارى- محمد ذوالفقارى- قاسم فولادوند- حکیمى- شوشترى- دکتر کیان- جواد مسعودى- پاییزى- وهاب‌زاده- پناهى- امامى‌اهرى- گنجه- دکتر مصدق- مکى- آزاد- دکتر نبوى- بوداغیان- سعید مهدوى- گنابادى- نبوى- سلطان‌العلما- پیراسته- ظفرى- دکتر جلالى- بهبهانى- ملک‌مدنى- ثقة‌الاسلامى- حمیدیه- نریمان- حائرى‌زاده- افشار صادقى- نورالدین امامى- موسوى- صاحب‌جمع- فقیه‌زاده- بزرگ‌نیا- دکتر کاسمى- غضنفرى- دکتر علوى- معدل- منصف- مهدى ارباب- اسکندرى- رفیع- عامرى- کهبد- صفایى- دکتر طاهرى- برومند- قهرمان- صدر میرحسینى- ارباب گیو- کوراوغلى- دهقان- مرتضى حکمت- دکتر برال- محمد‌على مسعودى- اقبال- صدر‌زاده. (پس از شماره آرا 59 ورقه سفید بود)

رئیس- عده حاضر 66 نفر بودجه وزارت بهدارى با 59 رأى تصویب شد.

اسامى موافقین- آقایان: گنجه- پیراسته- افشار‌صادقى- کوراوغلى- صدرى- ارباب گیو- دکتر برال- حکیمى- محمد ذوالفقارى- عامرى- دکتر جلالى- فرهودى- بزرگ‌نیا- حکمت- صدر میرحسینى- صفایى- صاحب‌جمع- قهرمان- معدل- اردلان- کهبد- دکتر کاسمى- دکتر طاهرى- جواد مسعودى- گنابادى- دکتر نبوى- سرتیپ‌زاده- امامى‌اهرى- بوداغیان- مهدوى- موسوى- برومند- سلطان‌العلما- ظفرى- غضنفرى- دکتر علوى- دکتر کیان- نبوى- شوشترى- منصف- ملک‌مدنى- حمیدیه- نورالدین امامى- فقیه‌زاده- دهقان- صدرزاده- فولادوند- محمد‌على مسعودى- اقبال- ثقة‌الاسلامى- وهاب‌زاده- بهبهانى- دکتر معظمى- مهدى ارباب- پالیزى- پناهى- تیمورتاش- ناصر ذوالفقارى- اسلامى.

4-مذاکره در طرح پیشنهاد راجع به انتخاب کمیسیون رسیدگى به لایحه امور شهرستان‌ها

رئیس- یک طرح دو فورى هم هست راجع به انتخاب کمیسیون براى رسیدگى به لایحه سازمان ادارى کشور که قرائت می‌شود. ریاست محترم مجلس شوراى ملى- با قید دو فوریت پیشنهاد می‌کنیم کمیسیونى که براى بررسى لایحه دولت راجع به سازمان ادارى کشور باید معین شود با رأى مجلس شوراى ملى انتخاب شود.

خسرو قشقایى- سرتیپ‌زاده- دکتر جلالى- حسن مکرم- نصرتیان- بزرگ‌نیا- ظفرى- على‌محمد غضنفرى- پالیزى- قاسم فولادوند- جواد گنجه- امامى‌اهرى- حبیب پناهى- احد وهاب‌زاده- معین‌زاده- محمود محمودى- مرتضى حکمت‏

رئیس- این طرح دو فوریتش قبلاً به تصویب رسیده حالا خودش مطرح است آقاى نورالدین امامى بفرمایید.

نورالدین امامى- عرض کنم علت این که من در این طرح که آقایان نمایندگان محترم براى انتخاب کمیسیون هیجده نفرى به مجلس شوراى ملى تقدیم کرده‌اند اسم‌نویسى کرده‌ام می‌خواهم صحبت کنم این است اولاً خیلى خوش‌وقتم که این طرح در مجلس شوراى ملى مطرح شد و من نظریات خودم را اینجا به عرض می‌رسانم چند هفته قبل در جلسه خصوصى که روز پنجشنبه اینجا تشکیل شد بنده چند کلمه‌اى در اطراف لایحه به نمایندگان محترم عرض کردم و روزنامه محترم کیهان یک قسمت از بیانات بنده را درج کرده بود این درج بیانات بنده در روزنامه کیهان وسیله‌اى شد که عده زیادى از رفقاى من و از همشهری‌هاى من از شهرستان‌هاى مختلف کشور سؤالاتى از من کردند یک عده در این نامه‌ها علت مخالفت مرا سؤال کرده بودند یک عده‌اى عرایض مرا تأیید کرده بودند یک عده سؤال کرده بودند که به نظر شما این لایحه که شما با آن مخالفید چه جور باید بشود تا شما مخالف نباشید من دیدم اگر جواب این نامه‌هاى آقایان را بخواهم بدهم هم وقت ندارم و هم طولانى خواهد شد و من خیلى خوش‌وقتم که این لایحه اینجا مطرح شد و من امروز وقت خواهم داشت در ظرف نیم ساعت هم نظر خودم را و هم گمان می‌کنم نظریه اکثر رفقاى پارلمانى خودم را به عرض نمایندگان محترم و به عرض دولت و به وسیله جراید به ملت ایران برسانم یک عده‌اى در این نامه‌ها و بعضى از رفقا خیال کرده بودند که چون بنده با این لایحه مخالفم با دولت هم مخالفم در صورتی که این دلیل نمی‌شود ممکن است دولت یک لایحه‌اى را که به نظر خودش خوب باشد به مجلس بیاورد و تقدیم بکند ولى بنده با آن نظر موافق نباشم عرض می‌کنم این لایحه پس از آن که در جلسه مخصوصى مطرح شد من نظریه خودم را به نمایندگان محترم عرض کردم در چند جمله مخصوصاً عرض کردم حضور جناب آقاى نخست وزیر که در جلسه‌ای که در فراکسیون

+++

اتحاد در مجلس شورای ملى تشکیل شده بود و جناب آقاى نخست وزیر هم تشریف داشتند اینجا که در اطراف آن لایحه صحبت شد ایشان مخصوصاً این جمله را فرمودند وقتى که این لایحه تصویب شد ما خواهیم دید که در شهرستان‌ها براى اجراى این لایحه به قدر کافى افراد اداره کننده نداریم من در جلسه خصوصى به عرض‌شان و به عرض نمایندگان رساندم که اگر می‌دانیم براى این کارهایى که ما خودمان به دست خودمان به شهرستان‌ها می‌دهیم به قدر کافى افراد اداره کننده نداریم براى چه از حالا کارها را از هم بپاشیم پله پله قدم به قدم برویم کارها را تقسیم بکنیم هر وقت وسیله فراهم بود یک کار دیگرى بدهیم تمام ملل متمدن دنیا کارهاى مردم را به دست خودشان می‌دهند ضمناً نظریات خودم را طرح کردم که فعلاً هم عرض می‌کنم این قانون انجمن شهر به نظر من یک قانون ناقص و غلطى است این را باید بیاوریم و تکمیل کنیم و نواقص آن را رفع کنیم مثل تمام قوانین دنیا و بعد انجمن شهر را انتخاب بکنیم باید به انجمن شهر اختیارات بیشترى بدهیم آن وقت برویم به فرهنگ، فرهنگ در قسمت تعلیمات ابتدایى با شرط این که برنامه را دولت در مرکز تهیه بکند و به تمام ایران متحدالشکل بدهد و بودجه تعلیمات اجبارى را در همه جا به طور یکسان تقسیم بکند و بدهند به دست همان انجمن شهر که فرهنگ ابتدایى را آنها خودشان اداره بکنند یعنى اگر شهرستان خوى با همان یکصد و پنجاه هزار تومان بودجه‌ای که دولت به او می‌دهد داراى تعلیمات ابتدایى کافى نباشد خودشان عوارض وضع بکنند بیست تا دبستان دیگر هم تأسیس بکنند خودشان عوارض وضع بکنند در تمام دهات و قصبات تعلیمات اجبارى را اجرا کنند این یک قسمت، قسمت دوم بهداشت، الآن خود بنده گرفتار این کارم هیچ طبیبى با آن حقوقى که دولت می‌دهد حاضر نیست برود خوى و طبابت کند چون آنجا عایداتى که تهران دارد، که ندارد بنده خودم طبیبى را انتخاب کردم اخیراً با توجه آقاى دکتر صالح اخیراً یک سند دادیم و قرار شده بود که از طرف نمایندگان پانصد تومان داده شود و آنجا برود تا بشود وسایل جراحى را تهیه بکنند تا بتواند جراحى کند (شوشترى- این خوب نیست سرایت به سایر جاها مى کند) مردم فقیرند مملکت فقیر است این یک موضوع بود محرمانه به وزیر بهدارى عرض کردم قسمت بهداشت را بودجه وزارت بهدارى را نسبت به تعداد نفرات هر شهرستانى تقسیم بکنند مال شهرستان خوى را که 60000 نفر است‏ باز بدهند دست انجمن شهر انجمن خودش تقسیم بکند، پول بدهد عوارض وضع بکند، اضافه حقوق بدهد و یک پرفسور بردارد بیاورد از لندن یا نیویورک قسمت سوم قسمت کشاورزى است از کشاورزى غیر از اسم کوچک‌ترین آثارى در آذربایجان ما نداریم (یکى از نمایندگان- مثل همه جا) اداره‌اش هست، تابلویش هست ولى بودجه ندارند در تمام آذربایجان من خیال مى‌کنم پنج تراکتور نداریم درباره سم‌پاشى اول بهار اگر تشریف ببرید به آذربایجان مطمئن باشید که تمام این درخت‌ها مثل زمستان سفید است همه را سن گرفته و از بین برده است تمام درخت‌هایش خشک شده یکی از محصولات مهم آذربایجان که سردرختى است وجود خارجى دیگر ندارد اگر دو سه سال دیگر به این منوال بگذرد دیگر وجود خارجى نخواهد داشت و همه موافقند که بودجه قسمت کشاورزى را به دست همان انجمن شهر بدهند آنها بروند فکرى بکنند و اگر باز هم اعتبارشان کم بود مالیات وضع بکند از مالکین بگیرند و ببرند خرج این کار بکنند این هم قسمت کشاروزى اما آمار و سرشمارى البته مردمان هر شهر ساکنین هر شهر ساکنین هر قصبه بهتر مى‌توانند وضعیت آمار و سرشمارى خودشان را عملى کنند این دیگر احتیاج ندارد به این که یک نفر شیرازى را بفرستند به آذربایجان (صدر‌زاده- یا بالعکس) یا آذربایجان را بفرستند شیراز این که اطلاعى ندارد بیاید آمار بردارد، آن هم من موافقم (صدرزاده- بالعکسش را هم بفرمایید) بالعکسش را هم عرض کردم بوشهرى را بفرستند به آنجا و ماکویى را هم بفرستند به بوشهر این پنج قسمت را آن روز بنده در جلسه خصوصى هم به عرض‌تان رساندم این پنج قسمت را با این تشریفات که به عرض رساندم ما این را می‌گذاریم، می‌دهیم به دست این آقایان انجمن شهر، انجمن شهر خودش شروع به عمل بکند اما انجمن ایالتى و ولایتى، انجمن ایالتى و ولایتى که قانون اساسى پیش‌بینى کرده ناظر خوبی است باید نظارت در تمام این عملیات را انجمن ایالتى و ولایتى بکند اجرا را انجمن شهر مى‌کند به عقیده خودم و نظارت را انجمن ولایتى هیچ منافاتى هم ندارد و هیچ اصطکاکى هم با هم ندارند فرماندار خوى عمل می‌کند وزیر کشور نظارت مى‌کند، انجمن ایالتى و ولایتى هم پارلمان کوچکى است، نظارت در تمام کارهاى دولت و انجمن شهر می‌کند مطابق اصل 44 قانون اساسى که آن روز هم خوانده شد. ولى آیین‌نامه‌اى که دولت تهیه کرده بود و آن روز به مجلس داده بودند در آن اشکالاتى به نظر بنده داشت (اردلان- این که مطرح نیست) بلى مطرح نیست ولى چون طرحى است که براى کمیسیون این کار داده‌اند و در اطراف آن طرح هم می‌شود در کلیاتش صحبت کرد علت صحبت بنده هم این است که آقایانى که انشا‌ءالله انتخاب خواهند شد اطلاع در نظریات ما داشته باشند، با علم و اطلاع تشریف ببرند و بنشینند و آن آیین‌نامه را تنظیم کنند (اردلان- صحیح است) یکی از اشکالات مهم پاره کردن قانون استخدام است. به عقیده بنده در آن آیین‌نامه چون اختیارات تام به انجمن‌هاى شهر و یا انجمن‌هاى ولایتى و ایالتى داده شده کار استخدام متزلزل می‌شود تمام مستخدمین دولت از آن روز به کلى دلسرد شده‌اند یک روز هم حضور جناب آقاى نخست وزیر عرض کردم که راجع به این قسمت توجهى بفرمایید و به نظر من راجع به این قسمت توجهى نشده است و نتیجه این است که همه مستخدمین ناراحتند و متزلزل، هم مستخدم صالح می‌ترسد که بفرستندش خانه و نانش بریده شود و مستخدم ناصالح که دزدى می‌کرده می‌ترسد که برش دارند، امروز‌ها دستپاچه شده اگر دو تومان می‌گرفته امروز‌ها پانزده تومان می‌گیرد. براى این که تأمین آتیه بکند، این را مى‌خواستم استدعا بکنم توجه بفرمایید، یک روز هم استدعا کردم از حضورشان که راجع به این قسمت یک اعلامیه‌اى صادر شود که تا همه مردم بدانند هر کس بد باشد برش می‌دارند، هر کس خوب است ازش تقویت خواهد شد، این قسمت را تا امروز عمل نکرده‌اند اگر می‌کردند بنده حرفى نداشتم (شوشترى- از قانون استخدام که چیزى باقى نگذاشته‌اند) یکى شهربانى و ژاندارمرى است. بنده صد در صد با این قسمت مخالفم نمی‌شود فعلاً تمام رشته‌ها را پاره کرد و به دست مردمانى داد که آنها هنوز پله اول نردبان را طى نکرده‌اند آن روز هم عرض کردم که بعد از عمل کردن آن پنج قسمت وقتی که یک قدرى وارد کوران و عمل شدند، اطلاعات‌شان کافى شد و وافى‌تر شد، آن وقت برویم قسمت شهربانى را بدهیم به دست آنها بعد برویم‏ پله پله ژاندارمرى را بدهیم بعد برویم فرماندارى را بدهیم فرماندارى را که می‌فرمودند که یا از آن چند نفرى که به انجمن انتخاب می‌شوند یک نفر را انتخاب می‌کنیم یا یکى از مردم شهر را انتخاب می‌کنیم یا اگر نشد وزارت کشور یک نفر می‌فرستد با پنج تا (پا) و (اگر) که نمی‌شود کار مملکت را به هم زد این بود که بنده عرض کردم این چیزها را نمی‌شود به دست مردم داد بزرگ‌ترین همه دارایى و قسمت است، تمام سرمایه مملکتى تمرکز پیدا کرده در تهران عرض کنم گمرکات است انحصارات ما است دخانیات ما است، عرض می‌کنم چیزى که منحصر به ولایات می‌ماند یک مالیات املاک مزروعیش است یکى هم مالیات بر در‌آمدش است مالیات بر درآمد هم آقاى اردلان غیر از تهران در ولایات درآمدى نیست که مالیاتى داشته باشد ممکن است در مرکز سالى چند میلیون تومان مالیات گرفته شود مالیات املاک مزروعى آن روز مدیر کل مالیات املاک مزروعى می‌گفت سالى چهار میلیون تومان از املاک مالیات می‌گیریم و سالى پنج میلیون خرج می‌کنى و آن وقت شهرستان‌ها بیش از صدى چهل صدى پنجاه از مخارج خودش عایدات ندارند، این عملى نیست که بگوییم صدى بیست آن بیاید به مرکز نتیجه این کار این کسی که سالى صد تومان خرج داشت و پنجاه تومان درآمد و حالا بگوییم صدى ده صدى بیست‌اش را هم بفرست تهران این بقیه‌اش که در آنجا می‌ماند محدود است به 40 تومان و باید در مقابل 40 تومان صد تومان خرج کند (صحیح است) از کجا بیاورد باقى آن را؟ این است که مجبور است از قسمت استخدام و مستخدمین کم بکند مستخدمینى که 30 سال 40 سال سابقه خدمت دارند، بدون تقصیر و خطا

+++

و به عنوان این که من پول ندارم بریزد بیرون، این که عملى نیست موضوع دوم که در شهرستان‌ها عرض کردم آقاى اردلان مالیات در شهرستان‌ها مخصوصاً مالیات املاک مزروعى در اواخر سال پرداخت می‌شود اوایل سال که مالیات نیست مثلاً شهرستان خوى مالیات دهنده در آذرودى گندمش را فروحته و پولش راگرفته و مالیات می‌دهد هفت ماه، هشت ماه از اول سال در اداره دارایى اصلاً پول نیست، این را که نمی‌شود گفت آقا که هفت ماه صبر بکنید تا مالک گندمش را بفروشد و مالیات بدهد این هم یک دلیل پس بنده موافقم که انتخابات انجمن شهر با تعویض این قانون به طور خیلى کامل و آبرومندى به عمل بیاید با یک اختیارات بیشترى انجمن شهر انتخاب شود قسمت تعلیمات اجبارى، بهداشت، آمار و سرشمارى به آن انجمن داده شود (دکتر طاهرى- این مطالب که مربوط به موضوع نیست- موضوع انتخاب کمیسیون است) خوب جنابعالى یادداشت‌تان را مرقوم بفرمایید بعد بفرمایید، این با آقاى رئیس است، آقاى رئیس آقا توجه بفرمایید که آقاى دکتر طاهرى یاداشت می‌فرمایند و هم اظهار عقیده می‌کنند و هم وظیفه رئیس را انجام می‌دهند اظهار عقیده‌شان را باید پشت تریبون بکنند.

رئیس- شما صحبتتان را بکنید.

نورالدین امامى- آقا نمی‌گذارند جناب آقاى دکتر طاهرى یادداشت می‌فرمودند و توجه شده است و من حق درام نظریات خودم را اینجا عرض بکنم که آقایان اعضاى کمیسیون اطلاع داشته باشند این عرایض بنده را یاداشت بفرمایند و در کمیسیون مورد توجه قرار بدهند، پس نتیجه به اینجا می‌رسد که در قسمت کشاورزى، بهداشت، تعلیمات ابتدایى، انجمن شهر، آمار، سرشمارى این اختیار را می‌توانیم الآن بدهیم با یک اصول صحیحى اما قسمت شهربانى و ژاندارمرى، قسمت فرماندارى قسمت دارایى را صد در صد نمایندگان مجلس شوراى ملى با این قسمت مخالفند بلکه باید پله پله، چند تا بدهیم، پله پله اگر آنها قدرى سوار کار شدند بعداً انشاء‌الله دو سال دیگر، سه سال دیگر قدم به قدم برویم بالا تا انشاء‌الله مملکت به طور بهتر و آبرومندترى اداره بشود و‌الله حالا جمع‌آورى و اداره‌اش کار مشکلى است.

رئیس- آقاى اردلان‏

اردلان- خوشبختانه بیانات نمایندگان محترم آقاى امامى مخالف با این طرح که نمایندگان محترم تقدیم فرمودند نبود اصل موضوع را فرمودند و همان طوری که آقاى دکتر طاهرى هم تذکر دادند این طرح مبنى بر این است که مجلس شوراى ملى 16 نفر یا هیجده نفر را تعیین می‌کند و این آقایان مى‌نشینند و نظرى را که دولت دارد در جلوى خودشان می‌گذارند بعد آقایان نمایندگان هر کدام نظرى دارند نظر خودشان را می‌دهند و در کمیسیون روى آنها دقت می‌شود این موضوعى است که نمی‌تواند مورد مخالفت هیچ‌کس واقع گردد از ابتداى مشروطیت تا حال هر حزبى که در این مملکت به وجود آمد سرلوحه مرام‌نامه خودش را این قرارداد که اختیارات را باید به شهرستان‌ها تا حدى که ممکن است تفویض نمود و از این مرکزیت زائدی که واقعاً مزاحمت براى شهرستان‌ها فراهم کرده تا اندازه‌اى جلوگیرى کرد تمام دولت‌هایى که تا حالا به وجود آمده‌اند در برنامه خودشان این را نوشته‌اند و اگر هم اتفاقاً نمى‌نوشته‌اند مخالفین دولت مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند که چرا دولت این قسمت را در برنامه خودش نگنجانیده است بنابراین حالا دولت جناب آقاى رزم‌آرا آمده و یک مسئله‌اى را که مورد قبول تمام ملت ایران و نمایندگان مجلس در تمام ادوار گذشته و احزاب مترقى بود می‌خواهند به موقع اجر بگذارند ما باید از این موقعیت استفاده بکنیم و کمال تشکر را از ایشان بکنیم و تصویب این طرح با خود مجلس شورای ملى است ما مى‌نشینیم با کمال دقت این هجده نفر ار انتخاب می‌کنیم هر کدام از آقایان که در آن کمیسیون باشند البته نظر اصلاحى خودشان را آنجا عمل می‌کنند و هر کدام از آقایان دیگر هم می‌توانند نظر اصلاحى خودشان را به کمیسیون بدهند و در آن کمیسیون اگر بنده انتخاب شوم با کمال افتخار مى‌نشینم تمام نظریات آقایان را از آن کمیسیون اصلى می‌خواهم و بالأخره یک چیز جامعى به مجلس شورای ملى تقدیم می‌کنم که با نظر خود دولت بعد به موقع اجرا گذارده شود به نظر بنده اگر قدمى راجع به تحول این مملکت برداشته شود همین قدمى است که دولت حاضر برداشته است هر حزبى که آمده است در ایران برنامه‌اش همین بود (مکى- این دولت منظورش این نیست منظورش تجزیه است) آن روز هم بنده عرض کردم این شخص محترمى که اینجا نشسته نمى‌توانم قبول کنم که چنین منظورى داشته باشند این طور نیست ایشان از خدمتگزاران این مملکت هستند باور بفرمایید آقاى مکى همین آقاى رزم‌آرا نسبت به خودم این قدر با محبت نمی‌دیدم خودشان هم می‌دانند که در ستاد ارتش خدمت‌شان نرسیدم ولى انسان باید آقا ،خودش وجدان داشته باشد وقتى یک مسئله‌اى را مى‌بیند بین و واضح از ابتداى مشروطیت تا به حال هر وقت یک حزبى تشکیل شده گفته آقا اختیارات را باید داد به خود شهرستان‌ها براى این که از شهردارى رشت سه ماه مکاتبه با وزارت کشور نکنند این طور وقت مملکت تضییع نشود کجاى این تجزیه است به هیچ وجه من‌الوجوه تجزیه نیست به علاوه اختیارش هم به دست مجلس شوراى ملى است دست ما است این است که همان طوری که آقاى رئیس مجلس شوراى ملى هم تذکر دادند بهتر است وارد عمل شویم این هیجده نفر را انتخاب کنیم و امیدواریم این آقایان هم وقت کافى خواهند داشت در ایام تعطیل و بعد هم که مجلس شوراى ملى باز می‌شود لایحه خودشان را به مجلس شوراى ملى تقدیم کنند و بنده مطمئن هستم یک قدمى براى ترقى و سعادت مملکت ایران اگر برداریم و براى این مملکت تحولى به وجود بیاوریم همین قدمى است که می‌خواهیم برداریم.

رئیس- پیشنهاد رسیده که قرائت مى‌شود.

( پیشنهاد آقاى مکى به شرح ذیل قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى- پیشنهاد مى‌نمایم که طرح مربوط به سازمان شهرستان‌ها طبق ماده 147 مسکوت بماند.

رئیس- آقاى مکى‏

مکى- بنده علت این که پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه را دارم یکیش تابلوی عده حاضر در مرکز است عده وکلا فعلاً 126 نفر و الآن عده حاضر نمایندگان در تهران 85 نفر است که براى رأى 64 نفر کافى است یک طرح به این مهمى وقتی که مطرح می‌شود تمام نمایندگان باید رویش نظر بدهند درست است که مطابق آیین‌نامه الآن می‌شود بحث کرد ولى یک طرح به این مهمى را نباید اینطور سرسرى تلقى کرد وانگهى این هیجده نفر که آقایان پیشنهاد داده‌اند که بروند ببینند آیین‌نامه‌اى را که دولت مى‌دهد ملاحظه کنند و رویش مطالعه کنند آیین‌نامه‌ای که رسماً از طرف دولت به مجلس شوراى ملى داده نشده ما برویم روى آن پایه واهى و خیالى 18 نفر را انتخاب بکنیم که بنشینند و رأى بدهند این برخلاف اصل است اصلاً یک آیین‌نامه‌اى که هنوز به مجلس داده نشده و ملت ایران و مجلس ایران رسماً این آیین‌نامه را قبول نکرده است یعنى دریافت نکرده است ما یک عده‌اى را انتخاب بکنیم در کمیسیون بنشینند و این آیین‌نامه را حقیقتاً دولت می‌خواست یک طرح قابل رأى بشود بایستى دولت آیین‌نامه‌اش را بیاورد به مجلس تقدیم کند و رسماً به مقام ریاست تقدیم بکند که برود در کمیسیون مربوطه یا کمیسیون مخصوصى این که داده رسمیتى ندارد دولت برداشته پولى کپى کرده براى بعضى از آقایان فرستاده براى مخالفین در مجلس شوراى ملى و مجلس سنا هم نفرستاده است براى آنهایى هم که مخالف یا موافقت‌شان مؤثر نیست نفرستاده است فقط براى هر فراکسیون یک نسخه یا براى بعضى از آقایان فرستاده این طرح را مطرح کرد این است که بنده از مقام ریاست تقاضا کردم که طرح مربوطه به سازمان شهرستان‌ها مسکوت بماند تا بعد از تعطیل و به علاوه امروز هم که مجلس تعطیل می‌شود و تا یازدهم شهریور ماه ما مجلس نداریم و کمیسیون هم تشکیل نمى‌شود این کمیسیون به فرض این که انتخاب بشود نمی‌رود بنشیند روى آن مطالعه بکند مذاکره بکند و اگر آقایان با این نظر موافقت بفرمایند از این گذشته ما از حق ابستر‌کسیون خودمان استفاده خواهیم کرد یعنى عده حاضر در مرکز به قدرى است

+++

که ما اگر ابستر‌کسیون بکنیم مجلس از اکثریت خواهد افتاد با این که جریمه هم خواهیم داد ما از این حق خودمان استفاده خواهیم کرد.

اردلان- دوره چهاردهم هم ابستر‌کسیون کردند نتیجه نداد فایده‌اش چیه؟

رئیس- آقاى صفایى‏

صفایى- آقاى مکى دو سه موضوع را بیان فرمودند و دلیل‌شان براى خروج از دستور بود که به نظر بنده صحیح و کامل نیست موضوع عده حاضر را که فرمودند (مکى- آن را که خودم گفتم صحیح نیست ولى عده کم است کافى نیست) و این که این لایحه مهم باید وقت دیگر بیاید این لایحه یک ماده و اندى است که مطرح است و حداکثر مطالعه و شور به قدر کافى شده یک وقت ایراد مى‌خواهیم بکنیم که کار را لنگ بکنیم صحیح است همان طورى است که فرمودید و الا بین تمام آقایان نمایندگان در ظرف این مدت همیشه بحث به روى این موضوع بود و حقیقت مردم انتظار دارند (مکى- معلوم می‌شود که شما موکل ندارید) قیاس به نقس می‌فرمایید (مکى- بنده را مردم تهران می‌دانند) بنده را هم مردم مازنداران می‌دانند مردم مازنداران با مخالفت مرکز مرا انتخاب کردند (مکى- این طور نیست) قبول بفرمایید که بنده وکیل ملى هستم و مردم مازندران مرا با وجود مخالفت حکومت مرکزى انتخاب کرده‌اند خود شما هم می‌دانید (مکى- از موافقتتان با این لایحه معلوم است) مردم آقا اختیارات‌شان را به من و شما داده‌اند که براى آنها کار بکنیم این است که باید به انتظارات مردم توجه شود و مردم در سرنوشت خودشان دخالت بکنند (مکى- به دست شما اختیارات را به آنها بدهند) نه این که من و شما بنشینیم بی‌خود صحبت بکنیم (مکى- چرا سفسطه می‌کنید) من سفسطه می‌کنم یا شما یک ماه است که مردم منتظرند تکلیف‌شان معین بشود باید کمیسیون تشکیل بشود امروز که مى‌خواهند بحث کنند جنابعالى می‌فرمایید نه شما پشت این تریبون می‌آیید می‌فرمایید باید اختیار مردم به مردم داده بشود وقتی که مى‌خواهند اختیار مردم را به مردم بدهند ایراد می‌کنید نان مردم را ارزان می‌کنند مخالفت می‌کنید (مکى- این حرف‌ها سفسطه است) من سفسطه نمی‌کنم کار شما سفسطه است این چه حرفى است آقاى مکى؟ من زندگى‌ام با استدلال و منطق بوده به هر حال آقا مردم باید بدانند سکوت و خروج از دستور بهانه‌گیرى است این موضوع ابستر‌کسیون (شوشترى- فارسى بفرمایید) یعنى رفتن بیرون و از اکثریت انداختن مجلس هم نشان می‌دهد که آقایان سر و کارشان با استدلال و منطق نیست و معنایش این است که آقایان با اکثریت نمى‌خواهند کار بکنند و احترامى به اکثریت و احترامى به اکثریت نمى‌خواهند بگذارند این معنایش این است و الا آقایان اگر مخالفند و استدلال می‌کنند مجلس هم رأى می‌دهد موضوع اکثریت و اقلیت رأى مجلس است در مشروطیت هر چه اکثریت گفت آن صحیح است ما می‌رویم بیرون و رأى نمی‌دهیم به عقیده من این نشان می‌دهد که منظور این است که ما با منطق و استدلال سر و کار نداریم این که فرمودند آیین‌نامه تقدیم نشده است این قضیه خیلى سابقه دارد در موقعى که دولت مى‌خواسته اختیار بگیرد هیچ‌وقت لوایح قبلاً داده نشده طبق ماده واحده اختیار می‌گرفته است و بعد از اختیار لوایح در کمیسیونى که ذیصلاحیت بوده است تقدیم می‌شده سوابق همیشه این طور بوده معمولاً لوایح در کمیسیون دادگسترى می‌رفته کمیسیون قانون مدنى و قانون مجازات عمومى را که تصویب کرده است این طور بوده است هیچ‌وقت قانون مدنى به مجلس تقدیم نشد اختیار گرفته شد و به کمیسیون دادگسترى رفت بنابراین به عقیده بنده هیچ محظورى از نظر قانونى نیست و اگر هم آیین‌نامه تقدیم نشده باشد منع قانونى ندارد و باید تکلیف این را معنى کرد و اگر اکثریت گفت صحیح نیست بسیار خوب صحیح نیست و برود (فقیه‌زاده- خصوصاً این که می‌گویند بعد بیاید به مجلس و مجلس رأى بدهد) و اما ایراداتى که آقاى امامى نسبت به بعضى از مواد آیین‌نامه داشتند اصلاً رفتن به کمیسیون و برگشتن به مجلس برای این بوده است که اگر در لایحه تقدیمى دولت نواقصى موجود است این نواقص به این شکل مرتفع بشود بنابراین هیچ جاى نگرانى باقى نمی‌ماند و اگر هم ایرادى داشته باشد مرتفع می‌شود و بعد هم به مجلس خواهد آمد و انشاء‌الله تصویب خواهد شد و مردم این مملکت به آن قسمت از حقوق اساسى خودش که قانون اساسى براى آنها قائل شده در دوره این حکومت خواهد رسید (انشاء‌الله)

رئیس- رأى گرفته می‌شود به پیشنهاد آقاى مکى ... (چند نفر از نمایندگان- عده براى رأى کافى نیست) به آقایان بگویید بیایند.

اردلان- آقاى مکى پس بگیرید.

رفیع- آقاى رئیس اینجا اختیارات معین نشده است‏.

رئیس- اعلام رأى نسبت به ماده واحده نشده اینجا حدود اختیارات معین نشده ابتدا باید تکلیف تشکیل خود کمیسیون معلوم بشود بعد اختیارات معلوم می‌شود.

مکى- بنده استدعایى دارم اجازه بفرمایید نطق‌هاى قبل از دستور بشود بعداً رأى گرفته بشود.

رئیس- چون اعلام رأى کرده‌ایم نمی‌شود.

مکى- اگر نطق قبل از دستور بشود بنده پیشنهادم را پس می‌گیرم.‏

رئیس- نطق یا قبل از دستور است یا بعد از دستور وسط دستور که نمی‌شود نطق کرد.

مکى- به بنده اجازه می‌فرمایید یک اخطار نظامنامه‌اى دارم.‏

رئیس- طبق چه ماده‌اى؟

مکى- عرض کنم طبق مواد 170 و 173 که مربوط به استیضاح است.‏

رئیس- می‌فرمایید که منظورتان تعیین روز استیضاح است دولت به من خبر داده که حاضر است و تعیین وقت باید از طرف مجلس بشود.

مکى- ماده 172 می‌گوید که نباید از یک ماه تجاوز بکند در جلسه فوق‌العاده‌ای که شد اگر می‌خواهد واقعاً دولت قانونى باشد باید تقاضا کند که یک جلسه فوق‌العاده هم براى استیضاح معین بشود اگر منظور این است که مجلس تعطیل بشود و دولت از گیر نمایندگان خلاص بشود ما از اصل ششم قانون اساسى استفاده خواهیم کرد و اگر می‌خواهد مدت تعطیل را طولانى بکند مجلس را وکلاى تهران می‌توانند تشکیل بدهند.

محمدعلى مسعودى- آن قانون منسوخ شده است.

مکى- منسوخ نشده است.

تیمورتاش- خجالت بکش آقا وکلاى تهران نمی‌توانند مجلس را تشکیل بدهند.

مکى- خجالت خودت بکش برو سواد پیدا کن و اصل ششم قانون اساسى را بخوان‏

رئیس- نسبت به ماده واحده و پیشنهاد سکوتى که آقاى مکى کردند اعلام رأى شده است بنده گمان نمی‌کنم که عده براى رأى کافى باشد بنابراین همین طور می‌ماند تا در اولین جلسه رأى گرفته شود حالا اگر اجازه می‌دهید آقایانى که می‌خواستند بیاناتى کنند بکنند (عده‌اى از نمایندگان- ختم جلسه، ختم جلسه)

رئیس- آقایان تأمل بکنید تا روز جلسه را هم تعیین بکنیم روز یازدهم شهریور مطابق رأیى است که مجلس داده و حالا اگر مجلس تصویب می‌کند روز 21 شهریور تعیین جلسه بشود.

مکى- بنده با روز بیست و یکم مخالفم.‏

رئیس- چون تعیین جلسه با بنده بود خواستم استفاده بکنم.‏

نورالدین امامى- این که نمی‌شود این برخلاف آیین‌نامه است بنده مخالفم.

رئیس- پس همان روز یازدهم شهریور

معدل- بالأخره چه روزى شد؟

رئیس- همان یازدهم شهریور آقایان بفرمایند سرجای‌شان بنشینند آقاى نخست وزیر بیاناتى دارند.

نخست وزیر- چهل روز پیش دولت پیشنهادى تقدیم مجلس کرد و در ضمن برنامه خودش به عرض رسانید که یکى از مواد برنامه تشکیل سازمان‌هاى داخلى شهرستان‌ها و واگذارى قسمتى از کارها به دست خود مردم است تقاضاى دولت چه بود بسیار ساده بود دولت تقاضا می‌کرد که آیین‌نامه‌اى که تنظیم کرده به کمیسیونى مراجعه شود و در مجلس شوراى

+++

ملى نسبت به مواد این آیین‌نامه بررسى و دقت بکنند هر قسم حک و اصلاحى که لازم است انجام بشود و سپس این آیین‌نامه‌ای که تصویب شده به موقع عمل بگذارند (صحیح است) به هیچ‌وجه دولت تقاضاى این دراندشت که صراحتاً وارد عملى بشود و یا اقدام مستقیمى بکند با وصف این که در قانون اساسى تصریح شده که اصول مشروطیت تعطیل بردار نیست و باید اجرا بشود ولى چون قسمتى از قوانین مربوط به انتخابات شهرستان‌ها و انتخابات انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى با وضع فعلى شاید تطبیق نمی‌کرد دولت به‌خصوص این موضوع را پیشنهاد کرد و تقاضا کرد از براى این که یک اصل مشروطیت تعطیل نشود با در نظر گرفتن وضع کنونى این موضوع به موقع اجرا گذارده شود متأسفانه بنده مى‌بینم بعد از چهل روز یک تقاضاى ساده دولت یک دولتى که از روى حسن‌نظر و براى خدمت به کشور حاضر شده است یک پیشنهاد بسیار صحیحى را تقدیم می‌کند به هیچ‌وجه مورد توجه آقایان واقع نمی‌شود و حتى نمی‌خواهند توجه داشته باشند که کمیسیونى تشکیل بشود و نسبت به این پیشنهاد دقت و رسیدگى بنماید بنده اینجا صراحتاً به عرض می‌رسانم این کمیسیون توجه بفرمایند قانون اساسى را یعنى آن چیزى که در دست ما است به موقع اجرا می‌گذاریم (دکتر بقایى- نمی‌توانید)

پس این وظیفه ما است و بنده صراحتاً این موضوع را به عرض مجلس شورای ملى می‌رسانم قبول و یا رد آن با خود مجلس شوراى ملى است براى این که اصل مشروطیت تعطیل‌بردار نیست و این نظر بنده یا فلان آدم نیست که بخواهد یا نخواهد آن چیزى که تقاضا شده مطابق اصول و مقررات قوانین کشور بود تقاضا شد که کمیسیونى تشکیل بشود به این جریانات رسیدگى بکند و اصولى را در نظر بگیرند و مقرراتى را به دست دولت بدهند که با اجراى آن نتیجه بهترى حاصل شود اگر آقایان نمایندگان محترم با این جریان موافق نیستند دولت عین قانون انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى را به موقع اجرا خواهد گذاشت (صحیح است)

دکتر بقایى- صحیح نیست اجازه می‌فرمایید.

رئیس- چون اعلام رأى کردیم هیچ‌گونه صحبتى نمی‌شود کرد.

دکتر بقایى- اگر اعلام رأى شد ایشان هم حق نداشتند صحبت کنند.

رئیس- در آیین‌نامه هست نخست وزیر وزرا هر وقت بخواهند می‌توانند صحبت کنند.

دکتر بقایى- آقاى صدر‌زاده آن ماده را بخوانید.

صدرزاده- باید آقاى رئیس دستور بفرمایند تا قرائت بشود.

رئیس- وزرای دولت اگر اجازه بخواهند خارج از نوبت می‌توانند صحبت بکنند.

دکتر بقایى- بنده راجع به همین موضوع اخطار نظامنانه‌اى دارم.

شوشترى- اجازه بفرمایید صحبت بکنم.‏

رئیس- اگر آقایان حاضر هستند بعد از ختم دستور صحبت بشود.

دکتر بقایى- اخطار نظامنامه‌اى دارم.

رئیس- ماده‌اش را بفرمایید.

دکتر بقایى- طبق ماده اعلام رأى‏

رئیس- همان طوری که آقایان تشریف می‌برند بیرون و نمی‌گذارند کار انجام بشود وزرا هم می‌توانند توضیح بدهند دیگر چون عده کافى نیست جلسه را ختم می‌کنیم.

دکتر بقایى- اخطار بنده تمام نشده آقاى رئیس.

عده‌اى از نمایندگان- آقاى رئیس کمى تأمل بفرمایید شاید عده کافى شد.

رئیس- چقدر تأمل بکنیم.

نمایندگان- پس تنفس بدهید.

5-تعیین موقع جلسه بعد- ختم جلسه به عنوان تنفس‏

رئیس- فعلاً جلسه آینده را تعیین می‌کنیم.

جلسه آینده یکشنبه 12 شهریور 3 ساعت قبل از ظهر- ده دقیقه تنفس داده می‌شود.

( در این موقع سه ربع قبل از ظهر جلسه به عنوان تنفس تعطیل و دیگر تشکیل نشد.)

رئیس مجلس شوراى ملى- رضا حکمت‏

+++

یادداشت ها
Parameter:294574!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)