کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شواری ملى، دوره‏19
[1396/05/31]

جلسه: 51 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه¬شنبه هجدهم دى ماه 1335  

فهرست مطالب :

1- تصویب صورت مجلس

2- بیانات آقای وزیر جنک در قبال بیانات آقای پروفسور اعلم راجع به نیروی هوایی

3- سؤال آقای دکتر مشیرفاطمی راجع به بودیعه تلفن و توسعه شبکه تلفن و تهران و اصفهان و جواب آقای معاون وزارت پست و تلگراف

4- سؤال آقای مهندس فروهر راجع به ترمیم حقوق کادر فنی وزارتخانه‌ها و جواب آقای وزیر صنایع و معادن

5- سؤال آقای صادق بوشهری راجع به مؤسسات تعلیم رانندگی و جواب آقای وزیر کشور

6- طرح و تصویب طرح سه فوری اصلاحی راجع به دریافت وام جهت امور عمرانی شهرستان‌ها

7- طرح و تصویب تبصره اصلاحی مجلس سنا راجع به اصلاح بند (ج) ماده 11 قانون برنامه عمرانی

8- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شواری ملى، دوره‏19

 

 

جلسه: 51

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه­شنبه هجدهم دى ماه 1335

 

فهرست مطالب :

1- تصویب صورت مجلس

2- بیانات آقای وزیر جنک در قبال بیانات آقای پروفسور اعلم راجع به نیروی هوایی

3- سؤال آقای دکتر مشیرفاطمی راجع به بودیعه تلفن و توسعه شبکه تلفن و تهران و اصفهان و جواب آقای معاون وزارت پست و تلگراف

4- سؤال آقای مهندس فروهر راجع به ترمیم حقوق کادر فنی وزارتخانه‌ها و جواب آقای وزیر صنایع و معادن

5- سؤال آقای صادق بوشهری راجع به مؤسسات تعلیم رانندگی و جواب آقای وزیر کشور

6- طرح و تصویب طرح سه فوری اصلاحی راجع به دریافت وام جهت امور عمرانی شهرستان‌ها

7- طرح و تصویب تبصره اصلاحی مجلس سنا راجع به اصلاح بند (ج) ماده 11 قانون برنامه عمرانی

8- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس یک ساعت و 55 دقیقه پیش از ظهر به ریاست آقاى رضا حکمت تشکیل گردید

1- تصویب صورت مجلس رئیس اسامى غایبین جلسه قبل قرائت می‌شود

(به شرح زیر قرائت شد)

غایبین با اجازه آقایان:

امید سالار دکتر سید امامى- دکتر طاهرى- مهندس فروغى- محمودى- دکتر آهى- پردلى- تجدد- دکتر شاهکار- خلعتبرى- سنندجى- اورنگ- افخمى دهقان- مرتضى حکمت- کشکولى- امامى خویى- خزیمه علم- رامبد.

غایبین بى‌اجازه آقایان:

قراگزلو- اریه- اسفندیارى- صارمى شادمان- دکترهدایتى- دکتررضایى.

غایبین در رأى آقایان:

مهندس بهبودى- امیر بختیار- مهندس ظفر- مهندس جفرودى- باقر بوشهرى- مهندس فروهر- صفارى- دکتر راجى- قنات آبادى- عبد الحمید بختیار- فولادوند.

رئیس- نسبت به صورت مجلس نظرى نیست؟ آقاى بزرگ ابراهیمى‏

بزرگ ابراهیمى- این طرح پنجاه نفرى را آقاى مجید ابراهیمى امضا فرموده‌اند استدعا می‌کنم امضا بفرمایند که بنده امضا نکرده‌ام‏.

رئیس- دیگر نظرى نیست؟ (اظهارى نشد) صورت مجلس قبل تصویب شد.

2- بیانات آقاى وزیر جنگ در قبال بیانات آقاى پرفسور اعلم راجع به نیروى هوایی‏

رئیس- آقاى وزیر جنگ‏

وزیر جنگ(سرلشگر وثوق) - جناب آقاى پرفسور جمشید اعلم در چند جلسه قبل مطالبى راجع به نیروى هوایی ارتش شاهنشاهى بیان فرمودند که لازم می‌دانم با اجازه آقایان محترم توضیحاتى عرض کنم‏.

ما بسیار سرافراز و مفتخریم که به همت شاهنشاه فقید رضا شاه کبیر که در چنین روزى در سى و پنج سال قبل ارتش نوین ایران را بینان‌گذارى نموند داراى ارتش نیرومند و مجهز هستیم. قدرت این ارتش در تحت توجهات اعلیحضرت همایون شاهنشاه فرمانفرماى کل قوا و در اثر جانبازى و فداکارى افسران و افراد آن و همچنین کمک و همکارى گرانبهاى دوستان آمریکایی ما روز به روز افزایش یافته و امروز یکى از مجهزترین و پرارزش‌ترین ارتش‌هاى خاورمیانه به شمار می‌رود به همین مناسبت در همین ساعت که بنده در حضور آقایان این عرایض را می‌کنم از طرف ارتش شکر‌گزار ایران به مناسبت این روز تاریخى تاج‌هاى گلى نثار مزار پرافتخار آن شاهنشاه بزرگ می‌شود.

اما مطالبى را که آقاى جمشید اعلم راجع به نیروى هوایی بیان فرمودند بسیار مهم و بسیار صحیح بود و بنده خیلى خوش وقتم که ایشان غیر از درد هاى گوش و حلق و بینى به دردهاى دیگر هم به خوبى واقف‌اند و تذکرات به جایی به ما می‌دهد. قبل از این که وارد اصل موضوع که تقویت نیروى هوایی است بشوم بى‌مناسبت نمی‌دانم چند کلمه راجع به تسلیحات به طور کلى بیان نماید چه به طوری‌که اسحضار دارند اخیراً موضوع تسلیحات و اتحادیه‌ها و پاکت بغداد و امنیت خاورمیانه مورد بحث قرار گرفته است.‏

تصور نمی‌کنم احتیاج به تأکید و تکرار باشد که اساس پیمان بغداد بر تشیید مبانى دوستى و همکارى و صمیمیت بین کشورهاى همسایه و هم کیش این ناحیه و براساس منشور ملل متحد بوده (صحیح است) و هیچ‌گاه هدف تعرضى نداشته و نخواهد داشت (صحیح است) و بالاخص ایران در طى دوران تاریخ گذشته خود به اثبات رسانیده که همواره با هر گونه تجاوز و تعرض مخالف بوده است و در وقایع اخیر بحران  نیز پیشقدم براى اقدامات صلح‌جویانه گردیده است (صحیح است)

ما ایمان راسخ داریم که هرگاه می‌خواهیم مشکلى را با جنگ حل کنیم مشکلات فراوان دیگرى در نتیجه پیش‌آمد خواهد نمود که حل آن به آسانى میسر نیست و عملیات کانال سوئز این نکته را به خوبى به اثبات رسانید. ما طرفدار پیدا کردن راه‌حل‌هاى مسالمت‌آمیز و مذاکرات صلح‌جویانه سیاسى

+++

هستیم (صحیح است) ولى به این نکته کاملاً واقفیم که از مذاکرات سیاسى که متکى به قواى دفاعى نیرومندى نباشد در دنیاى پرآشوب کنونى نتیجه حاصل نمى‌گردد.

من در مأموریت اخیر آمریکا افتخار نمایندگى دولت ایران را در کنفرانس خلع سلاح داشتم خلع سلاح عمومی فکر بسیار جالب و پسندیده ایست ولى مشروط آن که از دولى که از طرف آنها خطر تجاوز متصور است شروع شود نه از دول خاورمیانه و ایران که چنانچه نیروى نظامى آن چند مقابل موجودى فعلى هم به شود عقل سلیم تصور تعرض و تجاوز را از طرف ما نخواهد نمود (دکتر بینا - صحیح است)

من با ناامیدى از نتیجه این قبیل کنفرانس‌ها به وطن خود برگشتم به امر شاهنشاه پس از نیروى دفاعى خودمان گردیدیم به گفته معروف «حاضر به جنگ باش اگر صلح طالبى» که در تمام زبانها نظیر آن را دارد و کلیه ملل آن را به کار می‌بندند ایمان کامل دارم و تا فکر تجاوز که در نهاد بشر نهفته است به افکار دیگرى مبدل نگردد این گفته همیشه مصداق خواهد داشت.

از طرف دیگر باید با نهایت صداقت و صراحت اقرار کنم که گر چه ما طالب صلحیم ولى آن‌طور که شایسته مقام جهانى ما است حاضر به جنگ نمى‌باشیم. نیروى کنونى ارتش شاهنشاهى خصوصاً نیروى هوایی ما به طوری‌که جناب آقاى اعلم تذکر داده‌اند به‌هیچ‌وجه تاحدود و ثغور کشور پهناور ما تطبیق نمی‌کند.

اخیراً ارتش‌ها کشورها دوست هم‌پیمان خودمان پاکستان و ترکیه را بازدید نمودم باید عرض کنم هر قدر نیرومندى ارتش‌هاى دوستان و همسایگان ما باعث خوش‌وقتى و تحسین بود عقب‌ماندگى خومان از لحاظ نیروى هوایی موجب تأثر و تأسف گردید.

قدرت نیروى هوایی ما به‌هیچ‌وجه متناسب با مأموریتى که از آن انتظار داریم نیست. باز هم تکرار می‌کنم که ما سلاح تعرضى و ادوات تهاجمى نمی‌خواهیم ولى حداقلى لازم داریم که مراقبت آسمانهاى بى‌کران ما را بکند و نیروى زمینى را پشتیبانى و کمک نماید.

توسعه هواپیمایی لشگرى و کشورى از دیر زمانى مورد علاقه و توجه خاطر اعلیحضرت همایونى است با ترقیات اعجاب‌آمیز هوانوردى ساده‌ترین و ارزان‌ترین وسیله مخصوصاً در کشور پهناورى مانند کشور ما حمل و نقل هوایی است.

در آمریکا ارزان‌ترین و سهل‌ترین وسیله مسافرت با هواپیما و گران‌تر و بطى‌ترین آن راه‌آهن است. به همین دلیل دیدگاه‌ها على‌الدوام در حال توسعه و تعداد شرکت‌هاى هواپیمایی در ازدیاد است. ما نیز شایسته است بدون آن که مراحل تحول و آزمایش سایر کشور‌ها را به پیماییم از تجربیات آنها استفاده نموده و چه از لحاظ نظامى و چه اقتصادى به یک بار وارد مرجله نهایی گردیم. ولى نیروى هوایی در عین این که مؤثر‌ترین و مدرن‌ترین نیرو در دنیاى جدید است پرخرج‌ترین آن نیز می‌باشد- اعتبارات هنگفت و فرصت و زمان لازم دارد- فرودگاه‌هاى مجهز و پرسنلى فنى ورزیده می‌خواهد.

ما به تمام این نکات توجه داریم و به خوبى واقف هستیم که در شرایط کنونى ارتشى که متکى به قواى هوایی نیرومندى نباشد قادر به‌هیچ‌گونه عملیات مؤثری نیست. جناب آقای پروفسور اعلم فرمودند ارتشى که فاقد قواى هوایی و ضدهوایی کافى و مجهزی باشد مثل این است که به یک سربازى بگوییم برود جنگ و یک تفنگى دستش بدهیم که فشنگ نداشته باشد. بنده عرض می‌کنم مثل این است که یک سرباز را به جنگ بفرستیم و اصلاً به او تفنگ ندهیم چشم او را هم ببندیم. ولی ما امیدواریم اقداماتی که در جریان است به نتیجه برسد و نیروى هوایی به دست خود ما و خلبانان ایرانى که همیشه فداکارى و استعداد ذاتى قابل تقدیرى از خود نشان داده‌اند لازم پیدا کند و از طرف دیگر با سیاست روشن کنونى دولت انتظار همکارى و توقعات بیشتر از  دوستان‌مان داریم که با توجه به وضعیت خاصى و موقعیت فوق‌العاده مهم جغرافیایی مملکت ما حد اکثر کمک‌های فنی را به ما بنمایند.

البته چنانچه برخلاف انتظار موفقیتى حاصل ننماییم اشکال را با شما در می‌آن خواهیم نهاد و از کمک‌هاى فکرى شما استفاده خواهیم نمود (احسنت)

3- سؤال آقا دکتر مشیر فاطمى راجع به ودیعه تلفن و توسعه شبکه تلفن تهران و اصفهان و جواب آقاى معاون وزارت پست و تلگراف‏

رئیس- سؤالات مطرح است، آقاى دکتر مشیر فاطمى‏

دکتر مشیر فاطمى- سؤال بنده مربوط است به وزارت پست و تلگراف و خلاصه‌اش این است که راجع به توسعه شبکه تلفن تهران چه اقدامى کرده‌اند و دوم این که مجوز قانونى براى دریافت وامى که الان شرکت تلفن می‌گیرد چیست؟ سوم هم راجع به تلفن خودکار اصفهان بوده است که شنیده‌ام اقدامى در این قسمت کرده‌اند، خواهش می‌کنم که جناب آقاى معاون وزارت پست و تلگراف راجع به این دو قسمت اول توضیحاتى که دارند بیان بفرمایند تا بنده بعداً عرایضم را بکنم.‏

رئیس- آقاى معاون وزارت پست و تلگراف‏

معاون وزارت پست و تلگراف (مهندس سمیعى)- سؤال اول جناب آقا دکتر مشیر فاطمى راجع به مجوز دریافت دو هزار تومان وام است باید عرض کنم به موجب قانون ملى شدن تلفن مکلف شده است در ظرف دو سال تمام تلفن‌هاى فعلى را در سراسر ایران تبدیل به خودکار کند. آقایان نمایندگان محترم توجه دارند که این کار مستلزم داشتن چه سرمایه و چه برنامه مشکلى است و دولت نمی‌تواند سرمایه هنگفتى را به کار بیندازد بدون این که مطمئن باشد این سرمایه به بهره‌بردارى می‌رسد و به همین منظور خواست از آنها که واقعاً تلفن می‌خواهند یک ودیعه‌اى بسپارند- یک مبلغى به نام ودیعه نه به نام وام از آنها گرفته و هر وقت کسى گفت من تلفن لازم ندارم و استعفا داد از تلفن آن ودیعه‌اش پس داده می‌شود، بنابراین صورت وام ندارد و فقط یک ودیعه‌اى است اما راجع به سؤالى که چه اقدامى براى توسعه شبکه تلفن تهران شده است پس از بسته شدن قراردادى براى تهیه دستگاه‌هاى خود کار از اول سال 35 وزارت پست و تلگراف دو قرار‌داد بست یکى با یک شرکت هلندى و دیگرى با استفاده از وام با کمپانى‌هاى سازنده کابل انگلیسى و این کابل‌ها که براى تهران و شهرستانها خواسته شده از اول سال 36 شروع به عمل خواهد شد. البته بسته شدن کانال سوئز از نظر حمل یک خورده ورود آنها را به تأخیر خواهد انداخت ولى چون تدابیرى براى مجازى کابل و لوله‌کشى کابل قبلاً اتخاذ شده است این تأخیر را جبران می‌کند. در اغلب شهر‌ها حفارى براى تهیه مجارى کابل شروع شده است در تهران از بهار سال 35 به طورى که آقایان ملاحظه فرموده‌اند یوسف‌آباد و سه راه ونک به تجریش لوله‌گذارى شروع شده و قسمت عمده‌اش تاکنون انجام شده از خیابان شاه به می‌دان مجسمه لوله‌گذارى شده است، از می‌دان فوزیه تا سه راه شمیران لوله‌گذارى شده (مهندس اردبیلى خلاصه منحصر به تهران شده) در همه شهرستانها هم شروع شده است (مهندس اردبیلى- در آذربایجان چکار کرده‌اید؟) قریباً شروع خواهد شد. اگر زمستان سختى نبود در آنجا شروع شده بود همان‌طور هم که در جراید ملاحظه فرمودید در اغلب شهرستانها هم شروع شده حتى در منطقه دانشگاه شمال غرب تهران مرکزش در شرف نصب است براى این که بعد از نصبى ادوات تأخیرى براى اتصال مشترکین پیش‌نیامده یک مقدارى در حدود 2200 متر کابل ششصد رشته‌اى هم گذاشته شده است و فعلاً مشغول مفصل‌بندى هستند (اقبال- بالاخره تلفن‌ها اصلاح می‌شود یا نه؟) عرض می‌کنم با این عرایضى که عرض کردم لابد استنباط می‌فرمایید که موضوع یک مهلتى لازم دارد و انشاءالله خواهد شد.

رئیس- آقا دکتر مشیر فاطمى‏

دکتر مشیر فاطمى- بنده خیلى متأسفم که سؤال بنده را جناب آقاى معاون وزارت پست و تلگراف بلکه خود آقا مهندس اشراقى هم نمی‌توانند جواب بدهند چون گرفتند ودیعه قانونى نیست. همین‌طورى که راجع به برق هم که بنده صحبت کردم آقاى معاون وزارت کشور به موجب ماده 80 قانون شهرداری‌ها ماده 80 قانون شهردارى‌ها را بنده خواندم، اولاً آن ماده در کمیسیون‌هاى مشترک لغو شده و به جایش ماده دیگرى آمده است و تازه آن براى عوارض شهردارى بوده است. به هر حال این مجوز قانونى نیست والا هر دستگاهى می‌تواند یک کارى براى خودش بکند این باب که مفتوح شده است بنده خیال می‌کنم وقتى در وزارت پست و تلگراف که هم وزیرش مرد صلاحیت‌دارى است و هم معاونش و هم مدیر شرکت تلفن آقاى مهندس مشیرى که استاد دانشگاه است و مرد فهمیده‌اى است، اینها اگر خلاف قانون بکنند بقیه چه خواهند کرد؟ چقدر خوب بود به عقیده بنده عمل یکى از ممالک دنیا را، آسیا را یا اروپا را در نظر بگیرد یک‌‌جایی را در نظر بگیرید هر جا که دل‌تان می‌خواهد، اروپا یا آسیا اینجاها را در نظر بگیرید و مطابق آن عمل کنید، الان ده تمام آبونمان می‌گیرند در هیچ جاى دنیا آبونمان به این کمى نیست، همه جا 20 تومان 30 تومان است، الان چندین هزار شماره تلفن را اشخاصى گرفته‌اند و نمراتش را حبس کرده‌اند یعنى یکی را گذاشته‌اند توى اطاق خوابشان یکى را توى زیر زمین‌شان به این نتیجه یک نفر چندین شماره را حبس کرده و دیگران محروم هستند، چرا؟ براى این که ماهى ده تومان می‌گیرند بنده عقیده‌ام این است و استدعا می‌کنم با کمیسیون پست و تلگراف مجلس مشورت کنید قیمت آبونمان را مطالعه کنید مطابق آنجه در اروپا می‌گیرند شما هم همان‌طور معلوم کنید بالعکس این اضافه مکالمه را حذف کنید این‌کار در ایران برعکس است در تمام دنیا هر چه بیشتر صحبت کنند کمتر پول اضافه مکالمه می‌دهد در صورتی که در اینجا برعکس هر چه بیشتر صحبت کنند باید بیشتر پول اضافه مکالمه بدهند (مهندس اردبیلى- آب هم همین‌طور است) بنده جداً استدعا می‌کنم از جناب آقاى مهندس سمیعى که این موضوع را دقت بفرمایند چون بنده تا اینجا هستم و وکیل هستم این کار را دنبال خواهم کرد، یکى از ممالک دنیا را در نظر بگیرید و مطابق کار آنها عمل کنید، آب را همان‌طور کنید، برق را همان‌طور کنید والا آبونمان گرفتن به این کمى نمی‌شود. (حشمتى- حالا آبونمان را

+++

 زیاد خواهند کرد، ودیعه راهم خواهند گرفت) آبونمان را همان‌طور کنید، ودیعه گرفتن هم بدون اجازه کمیسیون پست و تلگراف صحیح نیست و این کار را هم نمى‌توانستند بکنند، بنده اجازه می‌خواهم بهشان عرض کنم که یک سیستمى را که در یکى از ممالک دنیا هست همان سیستم را عمل کنید، بنده نمی‌گویم که چه جور عمل کنید ولى می‌گویم که گرفتن ودیعه برخلاف قانون است اگر بنا بشود هر اداره، هر دستگاهى براى هر کارى براى برق و تلفن و گوشت و سبزى بنا بشود دو هزار تومان از مردم بخواهند بگیرند که این کار درست نمی‌شود (صحیح است) آخر یک فکرى براى مردم بکنید.

رئیس- آقاى معاون وزارت پست و تلگراف جواب بدهید

معاون وزارت پست و تلگراف (مهندس سمیعى)- موضوعى را که جناب آقاى دکتر مشر فاطمى در مورد تطبیق دادن اضافه مکالمه با جاهاى دیگر فرمودند بنده مطالعه می‌کنم با نظر کمیسیون محترم پست و تلگراف یک چیزى تهیه می‌کنم که به عرض مجلس محترم برسانیم. (حشمتى- نرخ آبونمان را اضافه بکنید)

رئیس-یک سؤال کرده‌اند جواب می‌دهند آقایانى توجه بفرمائید همهمه نکنید آقاى مهندس فروهر

4- سؤال آقاى مهندس فروهر راجع به ترمیم حقوق کادر فنى وزارتخانه‌ها و جواب آقاى وزیر صنایع و معادن‏

مهندس فروهر- بنده یک سؤالى از آقایان وزراى صنایع و معادن و پست و تلگراف کرده بودم براى ترمیم حقوق مهندسین و کادر فنى وزارتخانه‌ها براى این که اینجا همه‌اش صحبت از عمران و آبادى و پیشرفت می‌شود، خوب همه ممالک این راه‌ها را طى کرده‌اند ما هم انشاءالله باید از صحبت به عمل برسیم و بایستى یک کادرى باشد توى این مملکت که بتواند این کارها را به صورت عمل در بیاورد مجلس تا به حال همیشه دولت را تأیید کرده، یعنى لوایحى که دولت آورده، مالى، عمرانى مال‌سازمان برنامه همه‌اش را تصویب کرده است بالاخره تصویب این طرح‌ها دست دولت را باز‌گذاشته براى این که کارهاى اصلاحیش را شروع بکند و عذر معطلى و عدم تصویب لوایح از طرف مجلس دیگر به‌هیچ‌وجه صدق نمی‌کند متأسفانه تا به دولت فشارى نیاید یک مطالبى را اصلاً توجه نمی‌کند و بعد اینجا هى می‌آییم مى‌بینیم که یک لوایحى می‌آید که مهندس و متخصص خارجى استخدام کنیم و آقایان نمایندگانی که می‌فرمایند چرا مهندس و متخصص خارجى باید استخدام کنید، آقایان وزرا می‌فرمایند که فلان کار ما لنگ می‌شود، دستگاه می‌خوابد، راه‌آهن بهره‌برداریش در خطر می‌آفتد ما متخصص براى این‌کار نداریم متخصص خارجى می‌خواهیم بنده همین سؤال را از وزیر راه هم کرده‌ام که در موقع خودش توضیح عرض خواهم کرد بنده یک دفعه اینجا عرض کردم که وزرات فرهنگ است، دانشگاه است یا هر کجا است من کارى ندارم بالاخره دولت باید یک مدارس حرفه‌اى درست کند یا با توسعه دانشکده فنى یا لابراتوارها و اینجاهایی که متخصص از تویش در می‌آید متخصص براى کارهاى فنى تربیت کند چرا نمی‌کند بعد می‌آید این کمبود را مرتب و منظم ماه‌ها و سال‌ها هى به رخ ما می‌کشد بالاخره باید تا کى این وضعیت ادامه داشته باشد و از طرف کادر فعلى هم که هست یک عده گرسنه و ناراضى نگاه می‌دارد آن متخصص تلگراف و تلفن و رادیو حقوقش کافى نیست، تلگرافچى وقتى که مخابره می‌کند و تلگراف غلط مخابره می‌شود یا دیر می‌آید یا این که تلفن به شهرستانها دیر و زود وصل می‌شود یا وزارت صنایع بنده وارد آن قسمت نیستم نمی‌دانم فلان متخصص را نداریم فلان تکنیسین را نداریم مهندسین هم همه در تهران جمع شده‌اند و هیچ‌کدام به شهرستان‌ها نمی‌روند درد آنها را که می‌شنویم می‌گویند حقوق ما کم است پول نداریم مزایا نداریم یک وقت مى‌بینیم که با ده هزار تومان حقوق به یک مستر، مسبو هر نمی‌دانم چیست استخدام کرده‌اند بایستى ماهى 5 هزار تومان، 6 هزار تومان، ده هزار تومان حقوق بدهیم ما هم باید فورى رأى بدهیم و تصویب کنیم و براى این که فلان متخصص را لازم داریم، بنده استدعا می‌کنم آقا تشریف بیاورید اینجا جواب بدهید دولت چه فکر اساسى براى این دسته کارمندان کرده است؟ (دکتر شفیع امین- براى عموم کارمندان) بنده خودم طرفدار همه کارمندان هستم، خوش‌وقتم که حقوق قضات ترمیم شد حقوق پزشکان انشاءالله به زودى از مجلس سنا می‌گذرد و ترمیم می‌شود، حقوق استادان و دبیران هم تا حدى ترمیم شده (دکتر شفیع امین. کارمندان ادارى و لیسانسیه‌ها را بفرمایید) البته بایستى به فکر آنها هم بود تا بالاخره دلگرم به کارشان باشند. رعایت الاهم و فالاهم را اگر بکنیم درست می‌شود الان تمام صحبت‌ها از عمران است و مجلس محترم، همه وکلاى شهرستان‌ها و مرکز بالاخره همه وکلای این مملکت هستیم می‌خواهیم کارهاى فنى و عمرانى پیش بروید الان کادر‌هاى فنى دولتى اسمش کادر فنى است ولى کارى از پیش نمی‌رود بنده خودم در صنف مهندس هستم، می‌دانم که یکى، دو ساعت می‌روند اداره براى این که در اداره باشند ولى دستشان در خارج بند است، هر کدام بیرون دفترى دارند کارى دارند و نمی‌رسند وقت‌شان را صرف کار وزارتخانه بکنند، مهندسى که در فلان وزارتخانه کار می‌کند و ماهى ششصد و چهل و دو تومان و سه عباسى حقوق می‌گیرد این یک ساعت می‌رود اداره بعضى روزها هم اصلاً نمی‌رود چرا که نمی‌تواند کار کند، این اسمش این است که در سازمان فنى است، یکى اسمش مقاطعه کار است این یکى دفتر فنى دارد یا طرح می‌دهد یا نقشه می‌دهد یا پروژه می‌دهد یا شریک است، آنهایی که متخصص برق هستند، می‌روند خارج کار می‌کنند، دولت عملاً کنترلى در کار کارمندان فنى ندارد، آقایان وزرا شاهد هستند یک عده از این مهندسین را با من بمیرم و تو بمیرى نگه می‌دارند. مثلاً به او می‌گویند آقا من آمده‌ام تو نمی‌خواهى کار کنى.

نمى‌خواهى همکارى کنى ما که بیست سال سابقه داریم، نظام وظیفه باهم بودیم، دانشگاه با هم بودیم او هم قبول می‌کند در فلان کارخانه، فلان شرکت هم کار می‌کند، این ترتیب کار نیست، بنده در روزنامه‌ها خواندم در آمریکا هنوز دانشجو از مدرسه بیرون نیامده می‌روند پشت در دانشگاه با اینها قرارداد مى‌بندند که دو سال دیگر با حقوق دو هزار تومان استخدامت می‌کنیم، ما اینجا یک مقرراتى داریم که رتبه سه بایستى به او بدهیم، از آن وزیرى هم که بنده سؤال می‌کنم می‌دانم دستش تا حدى بسته است ولى بنده انفرادى سؤال نمی‌کنم از دولت سؤال می‌کنم که یک فکر اساسى براى این‌کار بکند باید مدارس حرفه‌اى تقویت بشود، باید مدارس حرفه‌اى در هر قسمت توسعه پیدا بکند، کافى نیست که کلنگ زده بشود یا فلان رقم در نظر گرفته بشود باید مدارس فنى و حرفه‌اى مهندس، جوشکار یا نقشه‌کش تربیت کند حقوق کافى هم به آنها بدهد عملاً مى‌بینیم حقوق اینها، حقوق آزادشان با دولتی‌شان چقدر فرق می‌کند جان مولم ماهى چهار هزار تومان به مهندس می‌دهد در صورتى که به همان مهندس دولت ششصد و چهل و دو تومان و سه عباسى می‌دهد دولت باید یک فکر اساسى براى این کار بکند و نمی‌شود وزیر راه تنها اقدام بکند بلکه دولت باید به طور کلى اقدام کند پول اگر ندارید بودجه مملکت هست، بودجه اگر ندارید سازمان برنامه هست بایید یک پول در اختیار وزرا بگذارید که این کادر فعلى از هم نپاشد و فکر این مهندس و نقشه‌کش و متخصص و اینها هم بشود، جواب که دادند بنده عرایضم را بعد می‌کنم.

رئیس- آقاى وزیر صنایع و معادن‏.

وزیر صنایع و معادن (مهندس گنجة) بنده تصدیق می‌کنم که سؤال جناب آقا مهندس فروهر سؤال بسیار به جایى است (احسنت) و این قضیه همیشه مورد توجه دولت بوده و هست، مهندسین جوان کشور ما مایه افتخار مملکت هستند انصافاً هم اینها با کمال صداقت در این مملکت خدمت می‌کنند و کمبود مهندس امروز مبتلا به این مملکت نیست بلکه مبتلا به دنیا است و براى این که ما بتوانیم جوانان این کشور را به تحصیلات مهندسى یا امور صنعتى ترغیب کنیم باید یک مزایایی براى آنها قائل بشویم تا آنها از تحصیلات خود در آن رشته‌ای‌که زحمت کشیده‌اند از در آمد شخصى منصرف بشوند و متوجه قسمت مهندسى و امور صنعتى بشوند. عرض کنم این که تاکنون در این قسمت اقدامى نشده است به علت مضیقه مالى دولت بوده است و بحمدالله به تدریج این مضیقه مالى رفع می‌شود (نمایندگان- انشاءالله) و این قانون استخدام جدیدى که به زودى تقدیم مجلسین خواهد شد مزایایی براى اشخاص فنى در نظر گرفته شده آقایان آن را مطالعه خواهند فرمود اگر نظر آقایان را تأمین کرد فیها والا هر نظرى دارند در اینجا ابراز خواهند فرمود و دولت به آنها ترتیب اثر خواهد داد اما در مورد مدارس حرفه‌اى بنده می‌خواستم به عرض آقایان برسانم که اقدامات جدى شده است هم از طرف وزارت فرهنگ و هم از طرف وزارت صنایع و معادن و هم از طرف وزارت کار و امیدوارم تا یک سال دیگر انشاءالله نتایج آن دیده شود (احسنت)

رئیس- آقا مهندس فروهر بفرمایید.

مهندس فروهر- بنده خواستم از جوابى که دولت داد و وعده‌اى که در واقع راجع به مدارس حرفه‌اى داد که اقدام جدى شده و نتیجة آن را تا یک سال دیگر مى‌بینیم تشکر کنم و باز هم می‌خواهم که بیشتر کوشش کنند چون مرتباً با این توسعه برنامه‌هاى عمرانى که رو بازدیاد است و کسرى که ما داریم خیال نکنند که مثلاً تا دو سال دیگر 200 تا کافى است اگر امسال دویست تا را که لازم دارند تربیت کنند سال دیگر 500 تا می‌شود و سال بعد هزار تا و اما راجع به مضیقه مالى هم که فرمودند بنده که عرض کردم دولت هیچ‌وقت در مجلس لوایحش نمانده و مجلس همیشه دست دولت را باز گذاشته است. فکر مضیقه مالى را هم نکنید یا از محل سازمان برنامه و یا از محل بودجه کشور لایحه‌اش را بیاورید چون بنده خیال نمى‌کنم که کسى در اینجا مخالف این فکر باشد چون عملاً ما این پول‌ها را داریم می‌دهیم یا به خارجى‌ها داریم می‌دهیم یا به صورت روز مزد و فوق‌العاده و این چیزها که الان در تمام حسابداری‌ها هست و یک راه‌هایی پیدا می‌کنند ولى چون آن راه‌ها عمومیت ندارد تولید یک نارضایتى بیشترى را هم در کادر مهندسین کرده نه این که دولت پول نمی‌دهد

+++

پول را الان دارد می‌دهد منتهى به افراد از مقررات عمومى بنابراین باید براى این‌کار لایحه درست و حسابش را بیاورید اینجا فکر می‌کنم مورد تصویب مجلس واقع بشود.

5- سؤال آقاى صادق بوشهرى راجع به مؤسسات تعلیم رانندگى و جواب آقاى وزیر کشور

رئیس- آقا صادق بوشهرى بفرماید.

صادق بوشهرى- سؤال امروز بنده از وزارت کشور راجع به مسأله‌اى است که مورد ابتلا همه آقایان نمایندگان محترم و همه افراد این مملکت است هیچ صبح و شبى نمی‌شود که آقایان روزنامه را که مطالعه می‌فرمایند که یک یا چند اتفاق و تصادفى در شهر یا خارج به وسیله وسائط نقلیه اتفاق نیافتاده باشد و در نتیجه یک یا چند نفر مجروح یا مقتول نشده باشند یک فرد از افراد خانواده‌اى که از منزل بیرون می‌رود وضعیت طورى شده است که تا مراجعت او همیشه صاحب خانه نگران است از این جهت شخصى که صبح از خانه بیرون رفته سلامت مراجعت می‌کند یا نمی‌کند متأسفانه دستگاه‌هایی که باید به این قضیه رسیدگى کنند و مواظب باشند به عقیده بنده تا آن اندازه که بایستى جدیت کنند نمی‌کنند آقایان ملاحظه فرموده‌اند که یک مؤسساتى از براى یاددادن رانندگى به اشخاص، و تهیه راننده در این شهر تشکیل شده است ولى به عقیده بنده راننده تهیه نمی‌شود آدم زیر کن تهیه می‌کند و به جامعه تحویل می‌دهد البته هر فردى از افراد بشر ذیحق است که براى کسب معیشت و تحصیل ثروت تا هر اندازه‌اى که بتواند جدیت کند ولى این جدیت تا اندازه‌اى است که به آزادى و جان و مال سایرین تجاوز نشده باشد کسب منفعت به قیمت جان افراد فقط مسأله‌اى است که در این مملکت وجود دارد اغلب آقایان با اتومبیل‌هاى این مؤسسات در خیابان‌ها برخورد کرده‌اید بنده که هر وقت به این اتومبیل‌ها برخورد کرده‌ام چون می‌دانم که یک راننده ناشى مشغول یاد گرفتن است خیلى احتیاط مى‌کرده‌ام ولى تا این اندازه نمى‌دانستم تا این که یکى از کسان بنده به صرافت افتاد که رانندگى یاد بگیرد یکی از این مؤسسات هم که همین جلو چایخانه مجلس شوراى ملى است بنده خودم بودم آنجا کنتراتى نوشتیم و رفت مشغول شد روز اول که آمد به منزل سؤال کردم چه کردى؟ گفت سوار شدم ساعت 6 بعد از ظهر رفتم خیابان استامبول اتومبیل‌رانى کردم براى بنده غیر‌قابل قبول بود که یک شاگرد مبتدى در ساعت 6 بعد از ظهر در موقعى که همه آقایان می‌دانند چه جمعیتى است پشت رل در خیابان استانبول اتومبیل سوارى یاد بگیرد فردا گفت در ناصر خسرو جلو بازار رفتم خیلى تعجب کردم این بود که بنده را وادار کرد در این مورد به خصوص از وزارت کشور سؤال کردم خوب البته اتومبیل‌راندن بد نیست اشخاص می‌توانند رانندگى اتومبیل یاد بگیرند این مؤسسات هم گر چه بنده تصور می‌کنم که وزارت فرهنگ باید اقدام کند ولى اصولاً باید شهربانى اینها را تحت نظر بگیرد و همان‌طور که عرض کردم این کار مربوط به وزارت فرهنگ است چون کسبت معیشت به قیمت جان مردم صدق پیدا می‌کند، وزارت فرهنگ بایستى مانند سایر مدارس این مدرسه را هم تشکیل بدهد چون در آنجا دیگر نفع شخصى پیدا نمی‌شود ممی‌کن است تا اندازه‌اى جان مردم مصون باشد در این اتومبیل‌ها گر چه جلوى راننده یک کلاج و یک ترمز یدکى هست ولى این به درد نمى‌خورد رل به دست آن مبتدى است و توى خیابان استامبول دارد می‌برد و اگر رل را یک میلیمتر به چپ یا به راست بچرخاند از پشت سر اتومبیلى که دارد می‌آید با این تصادف می‌کند هیچ برو برگرد هم ندارد. این است که بنده سؤال کردم و از جناب آقاى وزیر کشور تقاضا کردم که شهربانى چطور اجازه می‌دهد که این‌طور با جان مردم بازى بشود حالا البته توضیحاتى که می‌فرمایند قدرى روشن خواهد شد.

رئیس- آقاى وزیر کشور بفرمایید.

وزیر کشور (علم)- دو قسمت حضرتعالى فرمودید یک قسمت توضیحى که فرمودید مرتبط با سؤالى که فرموده بودید نبود و مربوط به مسأله رانندگى بود به طور کلى و آن را در خاتمه عرایضم جواب عرض خواهم کرد اما این مطلب که فرمودید به هر حال این راننده‌اى که رانندگى یاد می‌گیرد باید بالاخره توى شهر بیاید و یاد بگیرد فرمودند که روز اول این‌کار را هم کردند بنده حدس می‌زنم اول در خارج شهر حرکت می‌کند و گزارشى که به بنده رسیده این است که اول قواعد را در داخل آن محوطه به آنان می‌آموزند و بعد در خارج شهر به ‌شان رانندگى یاد می‌دهند بعد می‌آورند توى شهر و باید بیاورند توى شهر چون توى شهر باید براند (صحیح است) و این اتومبیل‌ها دو تا وسیله کنترل دارند یعنى دوتا کلاج و دو تا ترمز دارد چون استاد پهلوى راننده مى‌نشیند و یکى از تصادفات این است که تا حالا تصادفاتى در این قبیل اتومبیل‌ها رخ نداده یعنى اتومبیل‌هایی که تعلیم رانندگى مى‌داده‌اند تا حالا هیچ تصادفى نکرده‌اند و هیچ گزارشى در شهربانى نیست که نشان بدهد اینها تصادف کرده باشند و این خودش یک تصادفى است (حشتى- عجیب است باید مورد تشویق قرار بگیرند) عرض کنم اما در مورد رانندگى فرمودند به طوری‌که فرمودند بسیار وضع نامطلوبى دارد بنده تصدیق می‌کنم اما یک قسمت زیادى را باید تصدیق بفرمایید که هم تقصیر رانندگان است و هم تقصیر مردم است (صحیح است) امروز صبح بنده ساعت 7/ 5 می‌آمدم اداره جلو وزارت دادگسترى یک تاکسى می‌رفت و شاگرد مدرسه‌اى از توى خیابان دوید و خودش را زد به تاکسى بنده به چشم خودم دیدم و چون ضرب خورد بنده خودم او را بردم به مریض‌خانه و در این مسأله هیچ تقصیر راننده نبود (صحیح است) او خودش را زد به تاکسى آقایان اینجا یک قانونى تصویب فرمودید که ما یک آیین‌نامه‌اى بنویسیم برا تخلف عابرین و رانندگان این آیین‌نامه در دست تهیه است و تقدیم خواهد شد به کمیسیون مجلس شوراى ملى و امیدوارم که به موازات این‌کار علائمى که لازم است در خیابان‌ها گذاشته شود و به آقایان اطمینان می‌دهم که از اسفند به بعد سختگیرى خواهد شد که خود آقایان اینجا شکایت بفرمایند که سختگیرى زیاد است (حشمتى- زیاد هم سخت نگیرید ملایم سخت‌گیرى بفرمایید)

رئیس- آقاى صادق بوشهرى اگر بیانى دارید بفرمایید.

صادق بوشهرى- البته فرمایشات جناب آقاى وزیر کشور مورد تصدیق بنده هم هست براى این که راننده‌اى که تهیه می‌شود البته براى شهر تهیه می‌شود نه از براى بیابان و البته بایستى این راننده در خارج شهر مقدمات کار را یاد بگیرد و وقتى که عاملیت پیدا کرد یک جلسه دو جلسه بیاورند تا این که چشمش به علامت رانندگى آشنا بشود و به جمعیت هم آشنا بشود و خونسردى خودش را حفظ کند این درست است و اما این که فرمودید همه تقصیر رانندگان نیست و تقصیر مردم است (حشمتی- تقصیر هر دو است) بنده تصور می‌کنم غیر از تصادفاتی که بین دو اتومبیل واقع می‌شود که البته یکی از آنها مقصر است بقیه تصادفات صدى هشتادش مربوط به عابرین است و صدى بیست شاید راننده مقصر باشد براى این که تمام مقرراتى که براى رانندگى داریم صرفاً براى اتومبیل‌ها است دوچرخه و درشکه و وسائلى که با اسب و قاطر و اینها حرکت می‌کند ابداً مراعات نمى‌کنند و در خیابان‌ها وقتى که چراغ قرمز می‌شود اتومبیل‌ها توقف مى‌کنند ولى دوچرخه از لابلاى اتومبیل‌ها مارپیچ می‌پیچد و رد می‌شود پاسبان هم اعتراضى نمی‌کند که چرا از آنجا رد می‌شود براى مأمور راهنمایی یک چیز عادى است و هیچ اعراضى نمی‌کند که تو چرا رد شدى البته از راننده هم هیچ انتظارى معجزه‌اى نمی‌شود داشت راننده چه کند وقتى که یک نفر پیاده یا با دوچرخه از فاصله یک مترى می‌آید جلو چکار بکند خود آقا می‌دانید که حداقل از وقتى که قصد می‌کند وسیله خود را متوقف کند تا متوقف کند اقلا هفت، هشت متر اتومبیل جلو می‌رود تا وقتى که بایستد ولى با کمال تأسف تمام تقصیرات را گردن راننده می‌گذارند آقا احصاییه بخواهید از موقعى که اتومبیل آمده و این مملکت ملاحظه بفرمایید از تمام تصادفاتى که در این مملکت می‌شود هیچ‌وقت شده که راننده‌اى تبرئه بشود هر وقت که محاکمه‌اى شده همیشه رانندة بدبخت محکوم شده بنده من باب مثال اکنون یک قضیه‌اى را عرض می‌کنم قضیه تأسف‌آورى است که اخیراً اتفاق افتاده و علیا‌حضرت ملکه پهلوى در اثر تصادفى صدمه دیدند این طورى که بنده در روزنامه خواندم یک اتوبوس می‌رفته یک پیاده‌روى در جلویش آمده این آدم ترمز می‌کند براى جلوگیرى از تصادف و اتومبیلى که در پشت سرش بوده یا در نتیجه سرعت زیاد و یا این که جاى ایستادن نبوده تصادف واقع می‌شود علیا‌حضرت ملکه چون خودش شاهد و ناظر بودند وقتى که می‌آیند به تهران می‌گویند شوفر اتوبوس تقصیرى نداشته او را آزاد بکند ولى کاسه از آش داغ‌تر‌ها می‌گویند که علیاحضرت ملکه حق شخصى خودش را بخشیده ولى ما باید تعقیبش بکنیم تا این که دادستان مدلل بکند که او بى‌تقصیر بوده این درست که در نتیجه بى‌مبالاتى تصادف می‌شد اما قانون باید براى همه یکسان باشد اگر راننده مقصر است پدرش را در بیاورند ولى اگر مقصر نیست آزادش کنند این است که بنده امیدوارم با وعده‌هایی ‌که آقاى وزیر کشور دادند رفع این نواقص بشود تا انشاءالله بازنیاییم پشت تریبون و بگوییم هزار وعده خوبان یکى وفا نکند.

رئیس- یک ربع تنفس داده می‌شود.

(ساعت 10 و پنجاه دقیقه صبح جلسه به عنوان تنفس تعطیل و در ساعت 11 و ده دقیقه مجدداً تشکیل گردید)

رئیس- خاطر آقایان مسبوق است که در جلسه قبل روز پنجشنبه طرحى که آقایان داده بودند سه فوریتش تصویب شد و حالا آن طرح مطرح است قرائت می‌شود و یک پیشنهاد اصلاحى هم رسیده است که به اطلاع آقایان خواهد رسید.

(ماده احده به شرح زیر قرائت شد)

ماده واحده- نسبت به شهرداری‌هایی که بودجه آنها براى انجام عملیات مندرجه در تبصره فصل چهارم از ماده دوم قانون برنامه عمرانى هفت ساله کافى نیست سازمان برنامه باید براى انجام امور فوق به میزان کافى به شهرداری‌ها وام داده به اقساط و مدت

+++

متناسب وصول نماید.

براى اجراى این منظور استفاده از محل‌هایی که در قانون برنامه هفت ساله دوم به عنوان (پیش‌بینى اعتبار برنامه‌هایی‌که عوامل آن بعداً مشخص خواهد شد) قید گردیده مقدم بر استفاده از اعتبارات سایر فصول خواهد بود.

رئیس- در این ماده واحده کسى اجازه صحبت نخواسته است پیشنهاد اصلاحى قرائت می‌شود

(به شرح زیر قرائت شد)

پیشنهاد می‌کنم طرحى که به امضاى 62 نفر از آقایان نمایندگان رسیده است به شرح ذیل اصلاح شود. محمد على مسعودى‏

ماده واحده- در تکمیل تبصره ماده 2 قانون برنامه هفت ساله دوم نسبت به عملیات موضوع آن تبصره در مواردى که در شهردارى‌ها نتوانند از عهده پرداخت سهم خود در مدت اجرا هر طرح برآینده و عدم توانایی آنها با توجه به بودجه شهرداری‌ها به وزارت کشور و سازمان برنامه محرز شود سازمان برنامه اقدامى خواهد نمود که شهرداری‌ها بتوانند بهاى ماشین آلات و لوازم و وسائل مورد نیاز و همچنین هزینه انجام عملیات و خدمات را از محل سهم شهرداری‌ها به اقساط و در مدتی که از دوره برنامه هفت ساله دوم تجاوز نکند بپردازند سازمان برنامه پرداخت اقساط شهرداری‌ها را به فروشندگان و مقاطعه کاران در قبال تعهد وزارت دارایی مبنى بر پرداخت مستقیم اقساط سهم شهردارى به سازمان با رعایت قانون مصوب نهم دى ماه 1335 و تبصره ماده 2 قانون برنامه عمرانى هفت ساله دوم تضمین خواهد نمود.

براى اجراى تعهد وزارت دارایی ادارات دارایی باید در مقابل حوالجات غیرقابل نکولى که از طرف شهردارى محل به اداره دارایی داده می‌شود از محل عوارضى که براى شهردارى وصول می‌کنند پرداخت اقساط شهردارى را در مقابل سازمان برنامه تعهد کرده و در رأس مواعد مقرر به سازمان برنامه پرداخت کنند.

شهرداری‌هایی که نتوانند سهمیه خود را براى اجراى هر طرحى از محل چهل درصد عمران و اصلاحات مندرج در ماده 68 قانون شهردارى تأمین و پرداخت نمانید مکلفند کسرى آن را از محل صدى بیست هزینه پرسنلى و صدى نوزده و نیم هزینه ادارى و تنظیف و امثال آن نیم درصد سرشمارى مقرر در قانون شهردارى تأمین نمایند.

رئیس- آقاى محمد على مسعودى‏

مسعودى- به طوری‌که خاطر آقایان نمایندگان محترم مستحضر است از چندى پیش عموم آقایان نمایندگان شهرستان‌ها با سازمان برنامه و دولت مذاکراتى در جریان داشتند که بالاخره در شهرستان‌ها یک اقداماتى بشود (صحیح است) البته به این فرض بنده باید آقایان توجه داشته باشند که در نتیجه مذاکراتى که ما در این سه روز کردیم به این نتیجه رسیدیم که هم دولت به این کار مایل بود و هم سازمان برنامه منتهى یک جور راه‌حلى می‌خواستند براى این‌کار پیدا کنند که عملى باشد چون قانونى که براى برنامه 7 ساله از تصویب مجلس گذشته بود در آنجا ذکر شده بود که شهرداری‌ها هر محل بایستى براى اصلاحات امور اجتماعی‌شان 50 در صد مخارج را تهیه بکنند و بپردازند و نصف دیگر را سازمان برنامه می‌پردازد ما هم که می‌دانیم هیچ‌یک از شهرداری‌ها و شاید در بین تمام شهردارى شهرستان‌هاى ایران بیش از دو یا سه شهردارى نباشد که این توانایی را داشته باشد به طور کلى تمام شهردارى‌ها توانایی پرداخت سهم خودشان را نداشتند و حالا هم ندارند براى این منظور بعد از این که آقایان آمدند و در کمال حسن‌نیت با دولت مذاکره کردند و آن طرح را امضا کردند و به مجلس تقدیم کردند و سه فوریتش تصویب شد معلوم شد که آن محلى را که ما اینجا پیش‌بینى کرده بودیم براى پرداخت وام که سازمان برنامه به شهردارى‌ها بدهد و بعد شهرداری‌ها مسترد کنند متأسفانه وجود ندارد یعنى فکر می‌کردم که 350 میلیون تومان پولى هست براى عوامل غیرمشخص که این پول مصرف نشده بعد که توجه کردیم و در آن کمیسیون رسیدگى شد معلوم شد 278 میلیون یا 277 میلیون از آن پول براى یک عواملى معین شده و مخارجش هم برآورده شده بنابراین محلى بیش از 70 میلیون تومان موجود نیست و چون نمی‌شد با این 70 میلیون تومان خواسته تمام شهرداری‌ها انجام بشود به این نتیجه رسیدیم که یک فرمول صحیحى درست کنیم که با این فرمول همه برخوردار بشوند این اقساطى که بایستى بعداً پرداخته بشود در طى دوره هفت ساله سازمان برنامه مدت داشته باشد یعنى به این ترتیب که اگر فرض بفرمایید که شهردارى محلات می‌خواهد یک واحد برق درست بکند و این واحد قیمتش مطابق تشخیص که داده می‌شود از طرف سازمان برنامه 8 میلیون ریال تمام می‌شود و شهردارى محلات مطابق قانون قدیم مجبور بود که چهار میلیون ریال از این پول را نقداً بریزد به حساب سازمان برنامه تا سازمان برنامه شروع به عملیات بکند حالا این طور نیست حالا می‌تواند این پول را به اقساط در طى مدت شش سال از دوره و مدت قانونى 7 ساله سازمان برنامه باقیمانده بدهد با تعهد وزارت دارایی آن هم در مقابل عوارضى که وزارت دارایی وصول خواهد کرد از قبیل عوارض قند و شکر و مستغلات و رسومات و سیمان و از محل چهل درصد عوارضش، چهل درصدی که خود شهرداری‌ها براى اصلاحات و عمران تشخیص دادند و حتى ما در اینجا پیش‌بینى کردیم که اگر آن چهل در صد کافى نباشد براى این منطور می‌توانند از بیست درصد پرسنلى و 5/19 درصد امور روشنایی و تنظیف بپردازند و اینجا صبح آقایان یک پیشنهادى دیگرى کردند راجع به احراز عدم توانایی و نگفتند مطلق این معنیش چیست؟ کى این‌کار را بکند سازمان برنامه بکند عده دیگرى از آقایان نظر دادند و بعد آقاى دکتر مشیر فاطمى همان‌طور که ملاحظه فرمودید در جلسه خصوصى گفتند که یک...

رئیس- آقاى مسعودى توضیح شما از پنج دقیقه تجاوز کرد.

مسعودى- چشم تمام شد در آنجا گفتند که این احراز عدم توانایی بین وزارت کشور و سازمان برنامه باشد وزارت کشور هم که تعیین شده واقعاً آقایانى که در کمیسیون تشریف داشتند دیدند که قسمت اعظم این اصلاحات زیر نظر شهرداری‌ها که به وزارت کشور چسبیده باید انجام بشود یعنى بهترین وزارتخانهاى که واقعاً حقیقتاً در این‌ کار مستقیماً دخالت دارند وزارت کشور است (صحیح است) عرض کنم حضور آقایان بنده می‌خواستم این را هم عرض کنم که بایستى انصاف داد و در کمیسیون بنده خودم بودم و همه آقایان بودند سازمان برنامه خودش و شخص آقاى ابتهاح آنجا گفتند که هر ایرانى میل دارد که در شهرستان‌ها اصلاحاتى بشود و به اجراى نظر آقایان نمایندگان هم کمال علاقه و میل را داریم ولى می‌خواستم یک فرمولى پیدا کنیم یک فرمولى بود که با وزارت دارایی و وزارت کشور توافق کردیم که متأسفانه از آن توافق و فرمول نمایندگان محترم مطلقاً اطلاع نداشتند بنابراین آقاى ابتهاج کمال علاقه را ابراز داشتند و گفتند که با کمال میل حاضرم این‌کار را انجام بدهم و البته بعضى از رفقا می‌خواستند که ایشان منجزاً بفرمایند که لوله‌کشى فلان جا بلافاصله انجام بشود و ایشان هم آنجا یک توضیحى دادند که ما روشن شدیم و آن این است که چون عملیات سازمان برنامه از قبیل لوله‌کشى یا چیزهاى دیگر به دست خودش انجام نمی‌گیرد. آقاى ابتهاج که خودش این‌کار‌ها را انجام نمی‌دهد همه اینها یک اشخاص ثابتى هستند که می‌آیند این‌ کار را انجام می‌دهند نمی‌توانند این قول را بدهند بنابراین خواستم عرض کنم که آقاى ابتهاج کمال علاقه را ابراز داشتند (حشمتى- سهم سازمان را بفرمایید روشن بشود) سهم سازمان برنامه همان شش میلیاردی است که در قانون معین شده و مشخص شده و هیچ چیزیش کم و کسر نیست باید بدهند بنابراین اینجا توجه آقایان را جلب می‌کنم به این که بایستى همه با یک روح مودت و همکارى تمام رفقا با هم چه مجلس و چه دولت و چه سازمان برنامه همکارى کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم و الا از طرح پیشنهادى آقایان نمایندگان براى سعادت مملکت جز تغییرات غلط و سو اثرى نخواهد بود.

رئیس- آقاى دکتر پیرنیا مخالفید؟

دکتر پیرنیا- موافقم‏

رئیس- آقاى مشایخى مخالفید؟

مشایخى- موافقم‏

رئیس- پس رأى می‌گیریم به این پیشنهاد اصلاحى که به جاى ماده واحده می‌شود آقایانى که موافقند قیام فرمانید (اکثر برخاستند) تصویب شد. به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

7- طرح و تصویب تبصره اصلاحى مجلس سنا راجع به اصلاح بند (ج) ماده 11 قانون برنامه هفت ساله‏

رئیس- از مجلس سنا اصلاح ماده واحده‌اى که از مجلس شوراى ملى راجع به هیئت نظارت سازمان برنامه بود برگشته و حالا قرائت می‌شود.

(به شرح زیر خوانده شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى‏

طرح قانونى مربوط به اصلاح قسمت اول بنده (ج) ماده 11 قانون برنامه عمرانى هفت ساله دوم کشور که طى مرقومه شماره 4605-29/9/35 از مجلس شوراى ملى به مجلس سنا ارسال شده بود در جلسه روز چهارشنبه پنجم دى ماه 335 با اصلاحى به تصویب رسید.

اینک یک نسخه از طرح مزبور براى استحضار عالى به ضمیمه ایفاد می‌شود:

نایب رئیس مجلس سنا- دکتر سعید مالک‏

رئیس- ماده واحده که فرستاده بودیم عیناً تصویب شد و برگشته تبصره‌اى در مجلس سنا اضافه شده که قرائت می‌شود:

(به شرح زیر خوانده شد)

تبصره- بازنشستگى مانع از عضویت هیئت نظارت برنامه نخواهد بود.

رئیس- یک پیشنهاد اصلاحى در تبصره رسیده است قرائت می‌شود.

پیشنهاد می‌نماییم تبصره به این صورت اصلاح شود.

عبدالله سعیدى- محمدعلى مسعودى‏

تبصره- باز نشستگى مانع از عضویت هیئت نظارت و شوراى عالى برنامه نخواهد بود

رئیس- آقاى سعیدى.

سعیدى- این پیشنهاد راه را باز می‌کند که از اشخاص مجرب بهتر استفاده بشود و ایجاد تکلیفى هم براى دولت نمی‌کند که عنداللزوم از آنها استفاده بکنند.

رئیس- آقا دولت آبادى مخالفید؟

دولت آبادى- پیشنهاد بنده هم همین است‏.

رئیس- آقاى دکتر مشیر فاطمى مخالفید؟

دکتر مشیر فاطمى- موافقم‏

رئیس- رأى گرفته می‌شود به الحاق این تبصره با این اصلاح آقایانى که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

8-  تعیین موقع جلسه بعد ختم جلسه‏

رئیس- جلسه را ختم می‌کنیم جلسه آینده روز پنجشنبه خواهد بود.

(مجلس 35 دقیقه پیش از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى- رضا حکمت‏

+++

یادداشت ها
Parameter:295113!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)