کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره شانزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏16
[1396/05/28]

جلسه: 34 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 21 خرداد ماه 1329  

فهرست مطالب:

1-بیانات آقایان: رئیس، فرامرزى، نخست وزیر راجع به تظلم کارمندان دولت‏

2-بقیه مذاکره در گزارش کمیسیون بودجه راجع به اجازه انتقال اعتبار ساختمانى 1328 به سال 1329 و تصویب آن‏

3-تعیین موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه‏

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏16

 

 

جلسه: 34

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 21 خرداد ماه 1329

 

فهرست مطالب:

1-بیانات آقایان: رئیس، فرامرزى، نخست وزیر راجع به تظلم کارمندان دولت‏

2-بقیه مذاکره در گزارش کمیسیون بودجه راجع به اجازه انتقال اعتبار ساختمانى 1328 به سال 1329 و تصویب آن‏

3-تعیین موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه‏

 

( مجلس ساعت ده و پنج دقیقه صبح به ریاست آقاى رضا حکمت تشکیل گردید)

رئیس- صورت غایبین جلسه پیش قرائت می‌شود. (به شرح زیر قرائت شد)

غایبین با اجازه- آقایان: امامى‌اهرى، فرهودى، منصف، گنجه، عبدالحسین مجتهدى، ابوالقاسم امینى سرتیپ‌زاده، آشتیانى‌زاده، امیرنصرت اسکندرى، دکتر مجتهدى، حمیدیه، عماد تربتى، حکیمى، طباطبایى غایبین بى‌اجازه آقایان: دکتر مصباح‌زاده، صفوى، اعظم زنگنه، شوشترى، قهرمان، سالار، سنندجى، دکتر طبا، تولیت، حسن اکبر، اقبال، دکتر احمد سید‌امامى، معدل، جواد مسعودى‏

دیرآمدگان با اجازه- آقایان: یوسف شکرائى یک ساعت و 30 دقیقه، حاج آقا رضا رفیع، یک ساعت الله‌یار صالح یک ساعت، پیراسته 2 ساعت و 30 دقیقه‏

دیرآمدگان بى‌اجازه- آقایان: خاکباز یک ساعت موقر 45 دقیقه، محمد‌على مسعودى، 45 دقیقه محمود محمودى 30 دقیقه، محمد هراتى 30 دقیقه‏

1-بیانات آقایان: رئیس، فرامرزى، نخست وزیر راجع به تظلم کارمندان دولت‏

رئیس- به طوری که خاطر آقایان مسبوق است عده‌اى از کارمندان وزارتخانه‌ها به عنوان تظلم جلوى مجلس اجتماع کرده‌اند از نمایندگان آنها خواسته شده است که بیایند مذاکره بشود. آن چیزى که آنها تقاضا می‌کنند هم دولت پیشنهاد کرده است و هم مجلس نظر داشت این کار را بکند و به آنها پیغام داده‌ام که اظهاراتى که مبتنى بر روح تظلم نباشد ممکن است عکس‌العملى ایجاد کند (صحیح است) و حالا خاطر آقایان از این قسمت مسبوق باشد تا اقدام خود را بعد به عرض برسانم چند نفر از آقایان اجاه نطق قبل از دستور خواسته‌اند

عبدالرحمان فرامرزى- اجازه بفرمایید راجع به این موضوع چند کلمه صحبت کنم.

رئیس- این موضوع مطرح نیست.

فرامرزى- قبل از دستور

رئیس- اینجا 3 نفر قبل از دستور می‌خواهند صحبت کنند آقاى تیمور‌تاش شما یک ربع ساعت وقت دارید. ممکن است چند دقیقه از نوبت‌شان را بدهید به آقاى فرامرزى.

تیمور‌تاش- بنده پنج دقیقه نوبتم را به ایشان واگذار می‌کنم صحبت بکنند

رئیس- بفرمایید آقاى فرامرزى‏

فرامرزى- بنده تعجب می‌کنم که چرا آیین‌نامه باید این طور باشد، الان یک عده کارمندان دولت آمده‌اند دم مجلس دارند داد و بیداد می‌کنند آقاى رئیس هم می‌فرمایند این کار را کردیم پس این موضوع مطرح است و ما می‌توانیم راجع به این موضوع حرف بزنیم‏

رئیس- قبل از دستور گفتم وقتى که وارد دستور شدیم.

فرامرزى- عرض کنم دولت ترفیعات و اضافات اینها را در بودجه پیش‌بینى کرده است (صحیح است) حالا الان بودجه در کمیسیون بودجه است کمیسیونى که انتخاب شده آن هم روز و شب دارد عمل می‌کند و اینها را نزده است (صحیح است) بنابراین چه چیز اینها را سوق داده آورده اینجا؟ کیست که هر روز می‌خواهد بگوید این مملکت شلوغ است و هرج و مرج است (مکى- آنهایى که داعیه حکومت میلیتاریسم دارند) بسیار خوب، بنابراین مجلس باید نشان بدهد که اینجا مرکز ثقل مملکت است این نمایندگان ملت‌اند و اینها متکى به ملت هستند (صحیح است) و در مقابل هر حقه‌بازى و تحریکى و هر دسته‌بندى مجلس مقاومت می‌کند (صحیح است) مجلس یک وظیفه‌اى دارد و دولت یک وظیفه، وظیفه مجلس این است که دولت بیاورد و به دولت اعتماد بکند تا دولت کار بکند مادامی که مجلس در کار دولت اخلال نکرده مادامی که مجلس سر دولت بازى در نیاورده هر اخلالى، هر اغتشاشى در مملکت رخ بدهد مسئول خود دولت است

+++

(صحیح است) اگر دولت می‌تواند جلو این اغتشاشات و جلو این بی‌نظمى را بگیرد اگر دولت می‌تواند کارى بکند که هر روز دانشگاهش هر روز کارمندانش اعتصاب نکنند هر روز در مملکت ناامنى واقع نشود دولت اگر می‌تواند ناامنى‌هایى که در مملکت رخ می‌دهد جلو بگیرد مجلس هم تأییدش می‌کند اگر نمی‌تواند تشریف ببرد یک دولتى بیاید که بتواند مملکت را منظم نگاه دارد می‌خواهند همه گناهان را بیندازند گردن مجلس مجلس در این سه ماه چه کرده؟ مجلس چقدر چوب گذاشته لاى چرخ دولت؟ مجلس که سرش را انداخته پایین چشم‌پوشى می‌کند از خیلى کارها تا شاید کارها پیش برود و مملکت برود جلو و مملکت روى امنیت و آرامش ببیند اگر دولت نمی‌تواند مربوط به مجلس نیست فقط مجلس یک مسئولیت دارد و آن این است که چرا دولتى که لایق براى اداره امور مملکت نیست نگاه دارد مجلس باید در این قسمت از دولت بخواهد براى دولت مدت تعیین بکند که آقا دولت شما در عرض یک ماه لااقل به این هرج و مرج‌ها می‌توانید خاتمه بدهید یا خیر؟ ما یک ماه به شما مهلت می‌دهیم اگر مملکت رو به نظم و آرامش و امنیت رفت تشریف داشته باشید و الا تشریف ببرید.

رئیس- این عرضى که بنده به اطلاع مجلس رسانیدم مطابق ماده 79 نظامنامه است ماده 79 قرائت می‌شود (بشرح زیرقرائت شد)

ماده 79- در ابتداى هر جلسه قبل از ورود در دستور رئیس مجلس مطالب مهمى را که آگاهى مجلس از آنها ضرورى باشد به اطلاع نمایندگان می‌رساند ولى این مطالب مورد بحث واقع نخواهد شد مگر با اجازه و رأى مجلس‏

رئیس- مطابق این ماده مجلس وارد بحث نخواهد شد حالا اگر مجلس بخواهد وارد این بحث بشود باید رأى بدهد.

آقاى نخست وزیر بفرمایید

نخست وزیر- به یک قسمت از بیانات آقاى فرامرزى بنده رسیدم که مربوط بود به انضباط و امنیت، این یک چیزى است که اولین هدف دولت و اولین اساس کار مملکت است اما قضایایى که اتفاق می‌افتد از قبیل مثالى که آوردند مثل اعتصاب دانشگاه و بعد امروز هم که اعتصاب بعضى از کارمندان دولت است البته باید دقت کرد که اصل و اساس و بناى این حرکات چیست در قسمت اعتصاب دانشکده پزشکى در دانشگاه البته همه آقایان مستحضر هستند (اسلامى- مقصر اولیاى دانشگاه هستند همه تصدیق دارند) ملاحظه بفرمایید من می‌گویم آنها چه گفتند و چه می‌خواستند و دولت چه مى‌گوید آنها مى‌خواستند که براى کار‌ورزی‌شان وسایل فراهم بیاورند آقاى دکتر معظمى خوب وارد بودند طرف مذاکره هم بودند از روز اول نظر دولت این بود و گفته شد که این منظور دولت است شما را هم براى این کار می‌خواهند که درس بخوانید علماً چیز یاد بگیرید عملاً هم وسایل برایتان فراهم بکنند در بودجه هم با این مضیقه‌هاى مالى پیش‌بینى‌هاى لازم فراهم شده در این قسمت ادارات که امروز نغمه‌ساز شده است در این قسمت هم ملاحظه بفرمایید یک نگاه بکنید به بودجه دولت می‌بینید که دولت پیش‌بینى خودش را کرده چند سال بود که به آنها اضافات و ترفیعات نداده بودند دو یا سه سال بود امسال با وجود مضیقه مالى و کسر بودجه ما فکر کردیم که اینها حق دارند و باید از بعضى مصارف صرف‌نظر کرد و حق اینها را داد و در بودجه هم پیش‌بینى کردیم و بنده خیال می‌کنم که آقاى دکتر معظمى هم وارد هستند و می‌دانند اما راجع به این که اشخاص از حد خودشان خارج نشوند و برخلاف انتظامات رفتار نکنند دولت وظیفه‌اى دارد مقدم بر هر چیز نظم و امنیت است تا وقتی که کسى کارى برخلاف امنیت نکرده نمى‌شود قبلاً او را کارى کرد وقتی که عنوانى کردند حرکتى کردند صحبتى شد معلوم شد اگر علت دیگرى هم داشته باشد آن هم معلوم شد آن وقت اگر خلاف مقررات بود تعقیب می‌شود (دکتر بقایى- معلوم است آقا) بالأخره پیش از روشن شدن مطلب که نمی‌شود حکمى کرد بالأخره بعضى اوقات اتفاقاتى هم می‌افتد دولت براى این است که به آن کارها برسد و جلو گیرى کند و این را هم که گفتند دولت اگر نتوانست نباید باشد این هم حرف بسیار منطقى است کسى اصرار نداشته است که بى‌جهت باشد البته براى انجام وظیفه است البته اگر دولت نمی‌تواند کارى بکند من اول کسى هستم که اگر ببینم نمی‌شود کاری کرد نه اصرارى ندارم نه جاى کسى را غصب کرده‌ام اما بى‌جهت تا کسی که حرف زد نباید که دهن آن را خورد کرد باید دید چه می‌گوید از دیروز من شنیدم اینها یک همچو خیالى دارند جمع شده‌اند فرستاده شد گفتگو شد نصیحت شد معلوم شد که به خرج‌شان نمی‌رود و یک مطالبى هم داشتند که به وزارت کشور نوشته بودند دیشب دیده شد یکى راجع به این بود که اضافاً تو ترفیعات آنها را بدهند و مطالب دیگرى که همیشه در نظر دولت بوده یکى تشکیل شرکت تعاونى است براى ترفیع زندگى کارمندان این یکى از آن چیزهایى است که ما خودمان الان در دستمان هست مذاکره هم می‌کنیم که این درست شود اینها چیزهایى نیستند که سرش داد و قال و اجتماع بشود مقصود این است که دولت قبلاً پیش‌بینى‌اش را کرده است براى این که یک همچو مطالبى که حق باشد قبلاً وسیله تأمین آن فراهم شده باشد و حالا که دولت می‌بیند برخلاف ترتیب نصایح برایشان تأثیر نکرد و بالأخره قانع نشدند به حرف حسابى یک تکلیف دیگرى دارد هم تکلیف انتظامى دارد از حیث نظم عمومى و هم تکلیف ادارى دارد که دولت عمل خواهد کرد.

رئیس- بالأخره دیگر مسئله دنبال نمی‌شود چون عده زیادى از آقایان اجازه خواسته‌اند اگر این مورد بحث واقع بشود همان طوری که عرض کردم باید طبق آیین ‌نامه رأى گرفته شود.

عده‌اى از نمایندگان- بحث ندارد

شوشترى- نماینده بفرستند

رئیس- آمده‌اند

2-بقیه مذاکره در گزارش کمیسیون بودجه راجع به انتقال اعتبار ساختمانى سال 1328 و تصویب آن‏

عده‌اى از نمایندگان- دستور، دستو ر

رئیس- وارد دستور می‌شویم پیشنهادات راجع به اعتبار ساختمانى مطرح است‏

( در این موقع آقاى رئیس صندلى ریاست را ترک و آقا دکتر معظمى نایب رئیس به جاى ایشان جلوى نمودند )

نایب رئیس- آقاى دولت‌آبادى در جلسه قبل پیشنهادى کردند که مذاکرات هم به عمل آمد مى‌بایستى رأى بگیریم عده کافى نبود پیشنهاد قرائت می‌شود.

( به شرح زیرقرائت شد)

ریاست محترم مجلس شورای ملى: پیشنهاد می‌کنم اعتبارات ساختمانى و راه‌سازى 1327 که در سال 1328 تجدید شده و باز هم به مصرف نرسیده مشمول مقررات ماده واحده مطروحه قرار گرفته و در سال 1329 قاب تعهد و مصرف خواهد بود. مجتبى دولت‌آبادى‏

کشاورز‌صدر- مذاکره قبل از دستور بود باید بقیه مطالب قبل از دستور گفته شود.

نایب رئیس- چرا آقا؟

مکى- قبل از دستور شروع شد آقاى فرامرزى صحبت کردند

کشاورز‌صدر- آقاى رئیس قبل از دستور صحبت شد حالا باید کسان دیگرى که اجازه خواسته‌اند صحبت کنند

نایب رئیس- چون آقاى رئیس اعلام ورود دستور را کردند حالا قبل از دستور نیست پیشنهادات قرائت می‌شود.

کشاورز صدر- بنده مختصر مطلبى دارم.

نایب رئیس- رأى می‌گیریم به پیشنهاد آقاى دولت‌آبادى آقایانى که موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمى قیام نمودند) تصویب نشد پیشنهاد دیگر پیشنهاد می‌کنم تبصره ذیل را دولت مکلف است اعتبارات ساختمانى درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و مدارسى که در بودجه سال 29 وزارت بهدارى و وزارت فرهنگ پیش‌بینى شده و به وزارت دارایى پیشنهاد گردیده در ضمن قانون متمم بودجه به مجلس پیشنهاد نمایند محمدعلى مسعودى‏

نایب رئیس- نیستند، پیشنهاد دیگرى قرائت می‌شود:

پیشنهاد می‌کنم این وجه تماماً براى اصلاح راه‌هاى مملکت که نیمه تمام مانده به مصرف بر صدور وزارت را بعداً صورت خرج و اصلاحاتی که نموده است به مجلس بیاورد- قاسم فولادوند

شوشترى- استدعا دارم دو مرتبه بخوانید

 (مجدداً خوانده شد)

نایب رئیس- آقاى فولادوند

فولادوند- بنده معتقد بودم که این پولى

+++

که خرج می‌شود در یک امر به‌خصوص خرج شود و مثل سابق براى 50- 60 میل یا 70 میل خرج نکنند تا بلکه بتوانند در آن موضوع به‌خصوص تصمیم قطعى بگیرند ولى از قرارى که امروز یکى از آقایان آقاى کشاورز‌صدر فرمودند این پول در سال 1328 خرج شده است بنابراین اگر خرج شده است بنده پیشنهاد م را پس می‌گیرم.

نایب رئیس- پیشنهاد آقاى مکى قرائت می‌شود

ریاست محترم مجلس شورای ملى- چون مبلغ اعتبار خواسته شده معین نیست و از طرفى ریز ساختمان‌هاى نیمه تمام را ذکر نکرده‌اند پیشنهاد مى‌نمایم از طرف آقای معاون وزارت دارایى توضیح داده شود تا نمایندگان محترم بدانند به چه مبلغ و براى چه مصرف رأى می‌دهند- حسین مکى‏

نایب رئیس- وارد نیست. پیشنهاد آقاى کهبد

ریاست محترم مجلس شورای ملى- اینجانب پیشنهاد می‌کنم که تبصره ذیل به این ماده علاوه شود

تبصره: ساختمان‌هاى نیمه‌تمام مریضخانه‌ها مقدم بر سایر ساختمان‌ها خواهد بود

امامى- آقا این مربوط به مریضخانه نیست مربوط به راه است‏

نایب رئیس- آقاى کهبد

کهبد- تأمل بکنید اجازه بفرمایید عرض کنم پیشنهادى که بنده کردم این است که ساختمان‌هاى نیمه تمامى درست شده است که غالب اینها مانده است چون سال مالى تمام شده است اعتبار اینها راکد مانده است از آن جمله مریضخانه‌ها و بیمارستان‌ها است که اینها غالباً در اغلب نقاط کشور نیمه تمام مانده‌اند بنده پیشنهادم این بود که این بیمارستان‌ها چون مورد احتیاج عمومى اهالى کشور است و خود آقایان می‌دانند مخصوصاً در شهرستان‌ها طبیب نیست و دوا نیست محل نیست این خرج قدر متیقین شده است ولى اعتبارش می‌گویند تمام شده است فرض کنید که در چندین شهرستان ساختمان یک مریضخانه‌اى رسیده است به آخرش اگر این را ول کنید خراب می‌شود بنده پیشنهاد کردم این ساختمان‌ها مقدم بر ساختمان‌هاى دیگر باشد و می‌خواستم از آقاى مخبر کمیسیون تقاضا کنم که در این موردتوجه بکنند و قبول بفرمایند که باید کارها را روی هم رفته در نظر گرفت که کدام اینها مفیدند براى کشور ساختن ساختمان دارایى و فلان مؤسسه‌ای که مفید نیست و یا براى مردم زیاد مورد استفاده نیست اگر تمام شود آن وقت مریضخانه را نیمه تمام بگذاریم و همین طور ولش بکنیم این صحیح نیست و در غالب شهرستان‌ها غالباً مریضخانه‌هایى هست که نیمه تمام مانده است بنده می‌خواستم تمنا کنم آقایان موافقت بفرمایند که اینها مقدم بر سایر ساختمان‌هاى غیر ضرورى باشد این بود عرض بنده‏

دکتر کیان (مخبر کمیسیون بودجه)- بنده تصور می‌کنم که پیشنهاد آقاى کهبد اساساً موردى در این موضوع نداشته است (کهبد- چرا آقا) براى این که منظور از این لایحه این است که اعتبارات ساختمانى سال 28 که هنوز به مصرف نرسیده اینها در سال 29 قابل استفاده باشد بنابراین تصویب این لایحه براى بیمارستان‌هایی که که در بودجه 28 اعتبارش منظور شده منظور ایشان را تأمین می‌کند و انکار مقدم می‌دارد و همچنین اعتباراتی که یک قسمتش تعهد شده و یک قسمتش نشده است اساساً خیلى کم است ما هم در تبصره‌ای که ذکر کردیم گفته‌ایم این شامل شهرستان‌ها نیست این شامل آن قسمت از کارهاى نیمه تمام و اعتبارات مصرف نشده راه‌سازى است بنابراین اساساً قضیه این است که یک مبلغ معینى داشتیم که به مصرف کارهاى نیمه تمام می‌رسید و خود به خود این منظور عملى شده است‏

کهبد- بنده با توضیحى که آقا دادند پس گرفتم‏

نایب رئیس- پیشنهاد آقاى فقیه‌زاده قرائت می‌شود (به شرح ذیل قرائت شد)

پیشنهاد می‌نمایم از اعتبار مزبور راه‌سازى بلوک زهراى قزوین تکمیل شود

کشاورز‌صدر- بنده هم پیشنهاد می‌کنم راه‌سازى لرستان تکمیل شود.

نایب رئیس- آقاى فقیه‌زاده‏

فقیه‌زاده- عرض کنم بنده در اطراف پیشنهاد خودم از فرمایشات آقاى دکتر کیان مخبر کمیسیون استفاده می‌کنم فرمودند این لایحه براى تکمیل راه‌سازى است و قسمتى است که هنوز به خرج نرسیده در سال 28 مبلغى وزارت راه اعتبار داد براى ساختمان بلوک زهراى قزوین 50 هزار تومان به مصرف آنجا برسد و حتى پل آجرى ساخته شد ولى بقیه همان طور ماند از بلوک زهرا تا قزوین 8 فرسخ راه است و راه دیگرى ندارد حالا بیچاره این رعیت بایستى 28 فرسخ راه بیاید تا تهران احتیاجات خود را بخرد من از آقایان استدعا می‌کنم که کمک کنند تا این راه درست بشود بیش از این عرضى ندارم‏

نایب رئیس- آقاى مخبر

دکتر کیان- آقاى فقیه‌زاده بنده خیال می‌کنم همان عرایضى که نسبت پیشنهاد آقاى کهبد کردم در این مورد هم صدق می‌کند اگر اعتبارات مورد بحث در بودجه 28 ذکر شده است همین مبلغ به مصرف رسیده است به مجرد تصویب این لایحه این مبلغ قابل استفاده براى تکمیل ساختمان خواهد بود این اعتبار جدیدى نیست و ارتباطى به بودجه هم ندارد بنابراین گمان می‌کنم اگر مسترد بفرمایید همین منظور تأمین می‌شود

نایب رئیس- آقاى رضوى بفرمایید

رضوى- بنده تصور می‌کنم که مدلول این ماده واحده آن طوری که باید و شاید مورد توجه آقایان قرار نگرفته و توضیح کافى آن طوری که باید داده نشده است البته تمام آقایان توجه دارند که بودجه سنگین نشود که تقریباً سال گذشته در پیرامون یک میلیارد و کسرى تومان دور می‌زد مقدارى کسر بودجه داشتیم این قسمتى که مربوط به عمران و آبادى و قسمت‌هایی که باید حقیقت مصرف بشود شاید من‌حیث‌المجموع در حدود سى، چهل میلیون بیشتر نباشد از انواع اعتباراتى که در وزارتخانه‌هاى مختلف چه بهدارى چه فرهنگ چه ساختمان چه راه هرگونه که بوده که به مصرف عمران و آبادى و پل‌سازى سدسازى و امثال آن باید برسد همه‌اش فکر می‌کنم در سال 1328 از این مبلغ بیشتر نباشد البته یک مبلغى شاید بیشتر یا کمتر در این موضوع مصرف شد و بقیه باقى ماند مثلاً قسمت‌هایى که مربوط به راه‌سازى فارس بود بنده خاطرم مى‌آید که در حدود دو میلیون بود آن هم راه‌هاى بسیار لزومى که اصلاً بی‌راه است معذالک چند سال به آخر رسید و ثلثش یا مثلاً 2 پنجم از این اعتبار مصرف شده بود و بعد بلافاصله بقیه ‌اش به عنوان صرفه‌جویى ضبط می‌شد به مصرف عمران نرسید همچنین یک مبلغ‌هاى جزئى مربوط به قسمت بهدارى و ساختمان بیمارستان و دیگر مربوط ابزار کار و دکتر و پزشکانى که در شهرستان‌هاى مختلف می‌خواستند مشغول کار شوند باز به همین کیفیت یک جزئیش خرج شد و بقیه‌اش ماند گرچه مثل همچو ماده واحده‌اى در سال 27 پیشنهاد شده است و بالأخره اجازه دادند یک مقدارش به مصرف برسد ولى به هر حال هر سال یک مبلغ کلى از بودجه کلى مملکت صرف و حقوق و سایر قسمت‌هاى دیگر می‌شود اگر در بودجه وزارتخانه‌ها امساک بشود و یک قسمتش باقى بماند به همین کیفیت مدتى صرف مزایده و مناقصه می‌شود و سایر قسمت‌ها باقى می‌ماند و در نتیجه سال به آخر رسیده و کار به اتمام نمی‌رسد عمارت‌ها نیمه تمام ساختمان جاده‌ها نیمه تمام مانده دوباره در سال آینده در وسط برف و باران و باد و باتلاق خراب شده یا جاده از بین می‌رود و یا سد از بین می‌رود من‌باب نمونه عرض می‌کنم قرار شده است که 2 پل در شیراز ساخته شود که راه شیراز را به اهواز مربوط کند الان 4 سال تمام است که به عنوان مناقصه هر سال به آخر رسیده و بعد مجدداً برگشته‌ایم به اول که الان یک قسمت از این بودجه مربوط به این کار است امثال این کار در اطراف مملکت زیاد است و نکته‌اى که هست این است که هر چند تومان و چند ریالى از این اعتبارات مربوط به یک وزارتخانه و یک اداره است طورى نیست که بشود مثل پیشنهاد آقاى کهبد گفت اینها را راه‌سازى به کار ببرید هر قسمتش مال یک اداره است و این اعتبار عمده‌اش تا حال کمتر از نصف و یا بیشتر از نصف آن خرج شده و بالأخره دولت و یا آن اداره تعهد کرده که این ساختمان‌هایى که شده میلیتو آسیون situation بدهند اگر این موضوع به این صورتی که پیشنهاد شده است تصویب نشود موجب خواهد شد که قسمت‌هاى شروع شده تصویب نشود موجب خواهد شد که قسمت ها‌ى شروع شده بایر بماند و مجدداً باز همین طور نیمه تمام باقى بماند و هیچ نتیجه‌اى گرفته نشود آقایان تصدیق می‌فرمایند کیفیت عملى که بتواند از این مبلغ باقیمانده‌اى که هر جزو آن مربوط به این اداره‌اى است استفاده بشود و راه منحصرش تصویب همان صورتى است در ماده واحده نوشته شده و در نظر گرفته شده‏

نایب رئیس- چون آقاى فقیه‌زاده تشریف

+++

ندارند تا از ایشان خواهش کنیم پیشنهادشان را مسترد فرمایند لذا رأى براى این موضوع می‌ماند تشریف بیاورند حالا پیشنهاد دیگرى قرائت می‌شود (به شرح زیرقرائت شد)

پیشنهاد می‌کنم تبصره 1 به طریق ذیل اصلاح شود

1-کلیه اعتبارات ساختمانى پیش‌بینى شده در بودجه 1329 باید صرفاً به ساختمان‌هاى شهرستان‌ها اختصاص داده شود- دکتر عبدالله معظمى‏

نایب رئیس- چون خود بنده نمی‌توانم توضیح بدهم پیشنهاد می‌نمایم آقاى فقیه‌زاده نسبت به پیشنهادى که فرمودید رأى گرفته شود؟

فقیه‌زاده- بله آقا براى این که آقا ما را از همه جا مأیوس می‌کنند اگر از همه جا مأیوس بشویم که نمی‌شود آخر این چه وضعى است قزوینى بدبخت چه گناهى دارد

مهدى ارباب- آقا پس گرفتند

بهادرى- شما تقصیرى ندارید فقط آن هدایا را براى آذربایجان فرستادید

مهدى ارباب- آقا بنده خواهش کردم پس گرفتند آقا

فقیه زاده- پس می‌گیرم‏

نایب رئیس- چون دیگر پیشنهادى نسبت به ورقه رأى گرفته می‌شود و ماده واحده یک مرتبه دیگر قرائت و پس از آن رأى گرفته می‌شود (به شرح زیرقرائت شد)

ماده واحده- اعتبارت سال 1328 مربوط به ساختمان ابنیه دولتى و خرید زمین و راه‌سازى و سد‌سازى که مربوط به شهرستان‌ها باشد با رعایت تبصره 17 و تبصره 31 قانون بودجه سال 1328 تا آخر سال 1329 قابل تعهد و مصرف خواهد بود

تبصره- دولت مکلف است در تنظیم بودجه ساختمان سال 1329 کشور شهرستان‌هایى را که در بودجه سال 1328 براى آنها اعتبارى منظور نشده است و همچنین ساختمان‌ها و راه‌هاى نیمه تمام شهرستان‌ها را مقدم بر مرکز و شهرستان‌هاى دیگر قرار دهد.

دکترکیان- یک کلمه اضافه شده و آن کلمه (و راه‌هاى) می‌باشد

نایب رئیس- با ورقه باید رأى گرفته شود

اسلامى- این هم مال دولت دیگر چه می‌گویید

نایب رئیس- عده حاضر 84 نفر آقایان نمایندگان به ترتیب ذیل در محل نطق حاضر و رأى دادند

غلام‌رضا فولادوند، عبدالرحمن فرامرزى، آشتیانى‌زاده، صدرى، اردلان، محسن طاهرى، کشاورز‌صدر، رضو ى، ذوالفقارى، دولتشاهى، پالیزى، شوشترى، محمودى، نصرتیان، پناهى، ثقة‌الاسلامى، عامرى، حسین مکى، دکتر مصدق، دکتر شایگان، جابرى‌زاده، عبدالقدیر آزاد، دکتر نبوى، سلطان‌العلما ، فولادوند، ابتهاج، سعید مهدوى، اسلامى، گودرزى، دکتر جلالى، بهبهانى، ملک‌مدنى، افشار، دکتر راجى، نریمان، الله‌یار صالح، ناظرزاده، سود‌آور، مکرم، موسوى، عباسى، آصف، فقیه‌زاده، نورالدین امامى، قرشى، بهادرى، قبادیان، صفایى، گرگانى، خاکباز، دکتر کاسمى، تولیت، ابریشم‌کار، شیبانى، رفیع، شکرایى، کهبد، موقر، مخبر فرهمند، دکتر کیان، دولت آبادى، برومند، سالار بهزادى، میر‌حسین، غضنفرى، قراگوزلو، دکتر علوى، عرب‌شیبانى، ارباب گیو، کوراوغلى، هراتى، على‌محمد دهقان، مرتضى حکمت، افشار، زنگنه، دکتر برال، محمد‌على مسعودى، خسرو قشقایى، صدرزاده، دکتر معظمى‏

( شماره آرا به عمل آمده نتیجه به قرار زیر بود)

ورقه سفید 78 ورقه کبود

ورقه سفید بى‌اسم 4

نایب رئیس- عده حاضر 84 نفر با اکثریت 789 رأى موافق تصویب شد. یک رأى مخالف بود و چهار ورقه سفید

اسامى موافقین- آقایان: کشاورزصدر، صدرزاده، هراتى، مهدوى، ثقة‌الاسلام، پالیزى، ظفرى، بهبهانى، نورالدین امامى، عامرى، بهادرى، پناهى، فرامرزى، مکى، شوشترى، تیمورتاش، دکتر جلالى، رضوى، آصف، گیو، ناظرزاده، علی‌محمد دهقان، محسن طاهرى، برومند، گنابادى، فتح‌على افشار، سود‌آور، امیر افشارى، ملک‌مدنى، مکرم، الله‌یار صالح، محمد ذولافقارى، فقیه‌زاده، قبادیان، نریمان، محمدکاظم شیبانى، محمودى، کوراوغلى، افشارصادقى، مرتضى، حکمت، گرگانى، وداغیان، مهدى ارباب، قاسم فولادوند، دکتر نبوى، نصرتیان، دولتشاهی، آزاد، خسرو قشقایى، نبوى، اسلامى، موسوى، قرشى، دکتر شایگان، گودرزى، ابتهاج، دکتر مصدق، عباسى، دکتر کاسمى، خاکباز، محمدعلى مسعودى، دکتر علوى، تولیت، موقر، شکرایى، مخبر فرهمند، دکتر کیان، سالاربهزادى، صدر میرحسین، غضنفرى، عرب‌شیبانى، بزرگ‌نیا، ابریشم‌کار، کهبد، دکتر برال، ناصر صدرى، دولت‌آبادى، قراگوزلو، غلام‌رضا فولادوند

مخالف- آقاى آشتیانى‌زاده‏

ورقه سفید بى‌اسم- 4 ورقه‏

نایب رئیس- یک پیشنهادى رسیده است (کشاورز‌صدر- اجازه بفرمایید قبل از دستور صحبت بشود) اجازه بفرمایید پیشنهاد خوانده شود (پیشنهاد به شرح زیر خوانده شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى، اینجانب پیشنهاد می‌کنم که یک نفر منشى به جاى مرحوم احمد دهقان در همین جلسه انتخاب شود- شوشترى‏

اردلان- کسى مخالفت ندارد

کشاورزصدر- پنج نفر منشى داریم بیایند بنشینند

3-موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه‏

نایب رئیس- عده براى رأى کافى نیست انتخاب منشى می‌ماند براى اول جلسه بعد فعلاً کار دیگرى در دستور نداریم جلسه را ختم می‌کنیم جلسه آتیه روز سه‌شنبه ساعت 9 صبح و دستور هم سؤالات خواهد بود.

(مجلس یک ساعت و پنج دقیقه قبل از ظهر ختم شد)

نایب رئیس مجلس شوراى ملى- دکتر معظمى‏

+++

یادداشت ها
Parameter:294553!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)