کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 19
[1396/05/31]

جلسه: 34 صورت مذاکرات مجلس روز پنجشنبه اول آذرماه 1335  

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت‌مجلس‏

2 - اخذ رأى تصویب لایحه معافیت مالیاتى اهالى مرزنشین‏

3 - اخذ رأى و تصویب لایحه پرداخت اضافات سال 1334 کارمندان دون‌پایه و جزء

4 - اخذ رأى و تصویب لایحه مستمرى فرزند مرحوم سرلشگر امین‏

5 - طرح و تصویب یک فوریت و اصل گزارش کمیسیون دادگسترى راجع به تمدید اجازه اجراى لوایح مصوبه آقاى دکتر مصدق‏

6 - طرح گزارش کمیسیون کشاورزى راجع به دفع آفات نباتى و حیوانى

7 - تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 19

 

 

جلسه: 34

صورت مذاکرات مجلس روز پنجشنبه اول آذرماه 1335

 

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت‌مجلس‏

2 - اخذ رأى تصویب لایحه معافیت مالیاتى اهالى مرزنشین‏

3 - اخذ رأى و تصویب لایحه پرداخت اضافات سال 1334 کارمندان دون‌پایه و جزء

4 - اخذ رأى و تصویب لایحه مستمرى فرزند مرحوم سرلشگر امین‏

5 - طرح و تصویب یک فوریت و اصل گزارش کمیسیون دادگسترى راجع به تمدید اجازه اجراى لوایح مصوبه آقاى دکتر مصدق‏

6 - طرح گزارش کمیسیون کشاورزى راجع به دفع آفات نباتى و حیوانى

7 - تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس دو ساعت پیش از ظهر به ریاست آقاى حکمت تشکیل گردید.

1- تصویب صورت‌مجلس‏

رئیس - صورت غائبین جلسه پیش قرائت می‌شود.

(به شرح زیر خوانده شد)

غایبین با اجازه - آقایان: دکتر بینا - دکتر سید ‌امامى - امیدسالار - مشار - مهندس اردبیلى- رامبد – ابتهاج - اکبر - محمودى - صفارى - صراف‌زاده - مهندس فیروز - سالار بهزادى‌ - اورنگ - اعظم زنگنه - توماج - مهران.‏

غایبین بی‌اجازه - آقایان: معین‌زاده - تیمورتاش - اریه - قراگزلو - دشتى - دکتر عمید - دکتر هدایتى - اسفندیارى‏.

دیرآمدگان و زودرفتگان با اجازه - آقایان: ساگینیان – سلطان‌مراد بختیار - دکتر مشیر فاطمى - عبدالحمید بختیار - مهندس بهبودى.

رئیس - نظرى نسبت به صورت‌مجلس نیست؟ (اظهارى نشد) صورت‌مجلس جلسه قبل تصویب شده امروز نطق قبل از دستور است اما کسى نام‌نویسى نکرده است بنابراین وارد دستور می‌شویم آقاى قنات‌آبادی مطلبى دارید؟

قنات‌آبادی - بنده سؤالى کرده‌ام راجع به خرید کنتور اداره لوله‌کشى و یک نامه‌ای هم تقدیم مقام ریاست کرده‌ام که دستور بفرمایید پرونده‌اش را براى مطالعه بفرستند به مجلس‏

رئیس - خواسته می‌شود.

قنات‌آبادی - هنوز نفرستاده‌اند استدعا می‌کنم مقام ریاست تأکید بفرمایند زودتر بفرستند.

رئیس - تأکید می‌کنم بفرستند.

2- اخذ رأى تصویب لایحه معافیت مالیاتى اهالى مرزنشین‏

رئیس - چند لایحه است که قبلاً در مجلس مطرح شده از سنا رسیده است به ترتیب قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى‏

لایحه شماره 1033885/7/1335 دولت راجع به معافیت املاک مزروعى جدید‌الاحداث و مستغلات جدید‌البنا مرزنشینان تا شعاع 72 کیلومتر که طى مرقومه شماره 1502232/ 8/1335 از مجلس شوراى ملى براى اظهار ملاحظات به مجلس سنا ارسال شده بود در جلسه روز چهارشنبه سى‌ام آبان‌ماه 1335 مجلس سنا مطرح و چون ضمن شور از جمله لوایحى شناخته شد که باید به تصویب مجلس سنا برسد پس از پیشنهاد یک فوریت و تصویب آن عیناً به تصوب رسید. اینک مراتب براى استحضار عالى اعلام می‌گردد.

نایب‌رئیس مجلس سنا - دکتر سعید مالک

رئیس - چنانچه ملاحظه می‌فرمایید لوایحى که ما به مجلس سنا می‌فرستیم و جنبه مالى دارد آقایان همیشه می‌نویسند که تصویب کردیم و نمی‌خواهند قبول کنند که مالى است ولى من دلیل آن را هم نمی‌دانم چیست (صحیح است) قانون اساسى یک حقى به مجلس شوراى ملى داده که روشن و واضح است (صحیح است - صحیح است) که من یکى از اصول آن را اینجا قرائت می‌کنم «اصل 18 - تسویه امور مالیه، جرح و تعدیل بودجه، تغییر در وضع مالیات‌ها و رد قبول و عوارض و فروعات» همچنان ممیزى‌هاى جدید که از طرف دولت اقدام خواهد شد به تصویب مجلس خواهد بود، باز هم اصول دیگر هست که این حق را به ما داده است و مجلس سنا مطلقاً حقى در امور مالى و بودجه‌ای و خرجى مملکت و داخل مملکت ندارد (صحیح است - صحیح است) بنده براى یک مرتبه اینجا گفتم و هر چه آنها به این ترتیب این مجلس اعاده دهند قابل قبول نیست (صحیح است) باید با ورقه به این لایحه رأى گفته شود چون ما براى اظهار ملاحظات فرستادیم و حالا با ورقه رأى بگیریم آقایان موافقین ورقه سفید می‌دهند.

(اسامى آقایان نمایندگان به قرار ذیل به وسیله آقاى جلیلى (منشى) اعلام و در محل نطق اخذ رأى به عمل آمد).

آقایان: پرفسور جمشید اعلم - قوام - یارافشار - دکتر عدل – صفارى - عماد تربتى - اقبال - خرازى - موسوى - صادق بوشهرى - بزرگ‌ ابراهیمى - باقر بوشهرى - دکتر مشیر فاطمى – حشمتى - مهندس هدایت - دکتر راجى - عباسى - غضننفرى – پردلى - دکتر جهانشاهى - هدى - مهندس جفرودى - دکتر امین - دکتر فریدون افشار - صدرزاده – بزرگ‌نیا - بیات ماکو – دیبا - ابتهاج - قنات‌آبادی - شادمان - رستم امیر بختیار - سراج حجازى - مهندس فروهر - بوربور - دولت‌آبادى - اردلان - دکتر رضایی - ارباب - کورس - فخر طباطبایی - کیکاوسى – سلطانى - مهندس دهستانى - صارمى - علامه وحیدى - دکتر امیر حکمت - خزیمه علم - توماج - دکتر امیر نیرومند – مشایخى - شیبانی - دکتر نفیسى - دکتر اسدى - فولادوند - سعید مهدوى - قبادیان - کدیور - شادلو - دادگر - قرشى - دکتر ضیاعى - مرتضى حکمت - دکتر طاهرى - دکتر دادفر - خلعتبرى - حبیب پناهى - آقایان - دیهیم - اسکندرى - بهادرى – حکیمى - عمیدى‌نورى - مجید ابراهیمى - عامرى - نصیرى - دکتر آهى - برومند - دهقان - سالار بهزادى - استخر - سلطان‌مراد بختیار - دکتر امیر اصلان افشار - احمد طباطبایی - گیو - فرود - اخوان - مهندس بهبودى - دکتر ذوالفقارى - عباسى – کشکولى - جلیلیوند - ثقةالاسلامى - افخمى – جلیلى.

(آرا مأخوذه شماره شده 9یک ورقه سفید موافق شمرده شد).

رئیس - لایحه بخشودگى مالیات مرز‌نشین‌ها با 91 رأى موافق تصویب شد.

اسامى موافقین - آقایان: جلیلوند - خزیمه علم - دکتر اصلان افشار - دکتر راجى - دکتر مشیر فاطمى - مهندس هدایت - شادمان - ثقةالاسلامى - آقایان - مرتضى حکمت – پردلى - مهندس سلطانى - دکتر طاهرى - صدرزاده - علامه وحیدى - پرفسور اعلم - بزرگ‌ ابراهیمى - مهدوى - دکتر امیر حکمت - قوام - دکتر نفیسى - مجید ابراهیمى - مهندس دهستانى - دکتر ضیایی - کدیور - دکتر فریدون افشار - خلعتبرى - نصیرى - صفارى - قرشى - دادگر - اسکندرى - سالار بهزادى - افخمى - عمیدى‌نورى - دکتر جهانشاهى - غضنفرى - دهقان - ارباب - عباسى - اردلان - موسوى - کورس - کیکاوسى - فولادوند - پناهى - قبادیان - جلیلى - صادق بوشهرى - گیو - یارافشار – حشمتى- دکتر عدل - ابتهاج - عماد تربتى - مشایخى - شادلو - خرازى - استخر - مهندس فروهر - دولت‌آبادى - کشکولى - دکتر آهى - اقبال - برومند - سلطان‌مراد بختیار - فرود - دکتر اسدی - عامرى - کاظم شیبانی - دکتر امیر نیرومند - فخر طباطبایی - صارمى - بیات ماکو - دکتر بزرگ‌نیا - دکتر امین - مهندس جفرودى - دیهیم - توماج - اخوان - امیر بختیار - دکتر رضایی - باقر بوشهرى - حکیمى - هدى - بوربور - مهندس ناصر بهبودى - سراج حجازى.‏

3- اخذ رأى و تصویب لایحه پرداخت اضافات سال 1334 کارمندان دون‌پایه و جزء

رئیس - لایحه مالى دیگرى است که از سنا رسیده قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى‏

لایحه شماره 133895 / 7/ 1335یک دولت راجع به پرداخت اضافات سال 1334 کارمندان دون‌پایه و خدمتگذاران جزء که طى مرقومه شماره 2235 - 15/ 8/ 35 از مجلس شوراى ملى براى اظهار ملاحظات مجلس سنا ارسال شده بود در جلسه روز چهارشنبه سى‌ام آبان‌ماه یک هزار و سیصد و سى پنج مجلس سنا عیناً به تصویب رسید.

نایب‌رئیس مجلس سنا - دکتر سعید مالک

رئیس - با ورقه رأى گرفته می‌شود آقایان موافقین ورقه سفید می‌دهند.

(اسامى آقایان نمایندگان به قرار ذیل به وسیله آقاى جلیلى (منشى) اعلام و در محل نطق اخذ رأى به عمل آمد).

آقایان: پرفسور جمشید اعلم - قوام - یارافشار - دکتر عدل – بزرگ‌نیا - عماد تربتى - دکتر جهانشاهى – خرازى - بزرگ‌ ابراهیمى - صادق بوشهرى - دکتر مشیر ابراهیمى - صادق بوشهرى - سعید مهدوى - حشمتى - باقر بوشهرى - مهندس هدایت - مهندس جفرودى - دکتر راجى - صفارى – غضنفرى - دکتر سعید حکمت - فرود - ساگینیان - هدى - دکتر فریدون افشار - صارمى - صدرزاده - احمد طباطبایی - شادمان - بیات ماکو - دکتر دیبا - ابتهاج - دکتر امین - مشایخى - ارباب - رستم امیر بختیار - دکتر پیرنیا - مهندس فروهر - بوربور – دولت‌آبادی - اردلان- اخوان - مهندس فروغی - سراج حجازى - دکتر رضایی - کورس - فخر طباطبایی - کیکاوسى - مهندس دهستانى - مهندس بهبودى – سلطانى - دکتر امیر حکمت - توماج - دکتر امیر نیرومند - شیبانی - دکتر نفیسى - احمد افخمى - دکتر اسدى - فولادوند - دادگر - قبادیان - کدیور - شادلو - عبدالله سعیدى - قرشى - دکتر ضیایی - اقبال - دکتر طاهرى - دکتر دادفر - دکتر شاهکار - علامه وحیدى - دیهیم - اسکندرى - بهادرى - حکیمى - عمیدی نورى - مجید ابراهیمى - عامرى - نصیرى - دکتر آهى - برومند - مرتضى حکمت - دهقان - موسوى - سالار بهزادى - استخر - آقایان - سلطان‌مراد بختیار - دکتر امیر اصلان افشار - عباسى - کشکولى - جلیلوند - ثقةالاسلامى - جلیلى - پناهى‏.

 (آرا مأخوذه شماره شده 94 ورقه سفید موافق بود)

رئیس - لایحه اضافات کارمندان با نود و چهار رأى تصویب شد.

اسامى موافقین - آقایان: مرتضى حکمت - دکتر آهى – آقایان - علامه وحیدى - برومند - دکتر راجى - مهندس هدایت - ارباب - مشایخى - دکتر شاهکار - یارافشار - عباسى - گیو – سلطانى - صادق بوشهرى - صارمى - مهندس جفرودى – بزرگ‌نیا - بزرگ‌ ابراهیمى - خرازى - غضنفرى - دولت‌آبادى - عمیدى‌نورى - موسوى - باقر بوشهرى - قرشى - دکتر رضایی - دکتر سعید حکمت - دکتر امین - اخوان - ابتهاج - بیات ماکو - بوربور - حکیمى - رستم امیر بختیار - پرفسور اعلم - دکتر دادفر - اردلان - دکتر عدل - ساگینیان - قوام - عماد تربتى - صدرزاده - دکتر فریدون افشار - دکتر امیر اصلان افشار - دکتر نفیسى - مهدوى - سالار بهزادى - فخر طباطبایی - کورس - استخر - کشکولى - دکتر پیرنیا - دکتر امیر نیرومند - صفارى - توماج - دکتر امیر حکمت - کیکاوسى - سراج حجازى - دکتر اسدى - دکتر ضیایی – قبادیان - دادگر - جلیلى - دکتر اسفندیارى - دکتر جهانشاهى - پناهى – افخمى - سعیدى - جلیلوند - ثقةالاسلامى - نصیرى - شادمان - فرود - کدیور - کاظم شیبانی - مهندس بهبودى - سلطان‌مراد بختیار – فولادوند - دکتر طاهرى - دهقان - مجید ابراهیمى - دکتر مشیر فاطمى - حشمتى - سید احمد طباطبایی - هدى - مهندس دهستانى - مهندس فروهر - عامرى - دیهیم - محمود ذوالفقارى – شادلو - اقبال - مهندس فروغى.

4- اخذ رأى و تصویب لایحه مستمرى فرزند مرحوم سرلشگر امین‏

رئیس - لایحه مالى دیگرى است که از سنا رسیده مراجع به مستمرى فرزند سرلشگر امین قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى‏

لایحه شماره 33893-1/7/1335 دولت راجع به اجازه پرداخت نصف مستمرى محمد امین فرزند سرلشگر شهید محمود امین که طى موقومه شماره 2229- 15/ 8/35 از مجلس سنا ارسال شده بود در جلسه روز چهارشنبه سى‌ام آبان‌ماه 1335 مجلس سنا عیناً به تصویب رسید اینک مراتب براى اخذ رأى نهایی اعلام می‌گردد.

نایب‌رئیس مجلس سنا - دکتر سعید مالک

رئیس - با ورقه رأى گرفته می‌شود آقایان موافقین ورقه سفید دهند.

 (اسامى آقایان نمایندگان به قرار ذیل به وسیله آقاى جلیلى (منشى) اعلام و در محل نطق اخذ رأى به عمل آمد).

آقایان: پرفسور جمشید اعلم - قوام - دکتر دیبا - یارافشار - دکتر عدل - صفارى - عماد تربتى - دکتر جهانشاهى - دکتر سعید حکمت - خرازى - صادق بوشهرى - دکتر مشیر فاطمى - سعید مهدوى - باقر بوشهرى - عمیدى‌نورى - شادمان - مهندس هدایت - مهندس فروهر - دکتر راجى - عباسى – غضنفرى - بزرگ ‌ابراهیمى - ساگینیان - هدى - دکتر امین - مهندس جفرودى - دکتر فریدون افشار - صارمى - صدرزاده – بزرگ‌نیا - بهادرى - بیات ماکو - افخمى - دکتر نفیسى - فخر طباطبایی - رستم امیر بختیار - دادگر - سراج حجازى - دولت‌آبادى – اردلان - بوربور - آقایان - دکتر رضایی - کورس - ارباب - مشایخى – کیکاوسى - مهندس دهستانى - دکتر امیر حکمت - سلطانى - مهندس بهبودى - خزیمه علم - توماج - دکتر امیر نیرومند - مهندس شیبانی - فولادوند - قبادیان - کدیور - شادلو - قریشى - دکتر اسدى - دکتر ضیایی - اقبال - دکتر طاهرى - ابتهاج - دکتر شاهکار - علامه وحیدى - دکتر دادفر - دیهیم – اسکندرى - حکیمى - مجید ابراهیمى - عامرى - نصیرى - دکتر آهى - سلطان‌مراد بختیار - برومند - موسوى - افخمى - مرتضى حکمت - دهقان - سالار بهزادى - استخر - دکتر اصلان افشار - طباطبایی قمى - گیو - فرود - احمد - اخوان - دکتر پیرنیا - محمود ذوالفقارى - مهندس فروغى - کشکولى - حبیب پناهى - ثقةالاسلامى - جلیلوند - جلیلى - سعیدى.

 (اوراق رأى شمرده شده 95 ورقه موافق شماره شد)

رئیس - لایحه مستمری ورثه مرحوم سرلشگر امین با 95 رأی تصویب شد.

اسامی موافقین - آقایان: مهندس فروهر - مهدوى - یارافشار - دکتر مشیر فاطمى - بهادرى - مهندس هدایت - شادمان - مشایخى - بوربور - دادگر - آقایان - سلطانى - دکتر جهانشاهى - افخمى - دکتر راجى - سلطان‌مراد بختیار - جلیلوند - ثقةالاسلامى - گیو - پناهى - برومند - فرود - علامه وحیدى - موسوى - مهندس ناصر بهبودى - پردلى - دکتر عدل - سالار بهزادى - دکتر دادفر – بزرگ‌نیا - کشکولى – صفارى - دهقان - قبادیان - ارباب - کورس - قوام - عماد تربتى - دکتر سعید حکمت - دکتر نفیسى - هدى - صدرزاده - مهندس جفرودى - عباسى – بزرگ ‌ابراهیمى - صادق بوشهرى - دکتر دیبا - دکتر امیر حکمت - عمیدى‌نورى - دکتر امین – خرازى - فخر طباطبایی - اردلان - صارمى - غضنفرى - مرتضى حکمت - رستم امیر بختیار - حشمتى - نصیرى - باقر بوشهرى - دکتر ضیایی - قرشى - کدیور - دکتر اسدى - شادلو - اقبال - مهندس دهستانى - دکتر فریدون افشار - فولادوند - خزیمه علم - ساگینیان - بیات ماکو - شیبانی - دکتر رضایی – توماج - حکیمى - پرفسور اعلم - دکتر طاهرى - سراج حجازى - کیکاوسى - استخر - دکتر امیر اصلان افشار - دولت‌آبادى -عامرى - اخوان - محمود ذوالفقارى - سعیدى - مهندس فروغى - دیهیم - دکتر امیر نیرومند - ابتهاج - مجید ابراهیمى - اسکندرى - دکتر آهى.‏

5- طرح و تصویب یک فوریت و اصل گزارش کمیسیون دادگسترى راجع به تمدید اجازه اجراى لوایح مصوبه آقاى دکتر مصدق‏

رئیس - گزارش کمیسیون دادگسترى راجع به تمدید اجراى لوایح دکتر مصدق مطرح است قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش از کمیسیون دادگسترى به مجلس شوراى ملى.

کمیسیون دادگسترى در جلسه 29 آبان‌ماه 1335 با حضور آقاى وزیر دادگسترى

+++

و آقاى ناصر ذوالفقارى معاون پارلمانى نخست‌وزیر لایحه ارسالى از مجلس سنا راجع به اجازه تمدید اجرا لوایح مصوبه آقاى دکتر مصدق را مورد رسیدگى قرار داده و چون از 24 لایحه‌ای که طبق قانون 22/ 12/ 34 اجازه اجرا داده شده بود تعدادى تصویب و به دولت ابلاغ گردیده چند لایحه هم از طرف دولت مسترد شده است 17 لایحه باقیمانده به شرح زیر مورد احتیاج دستگاه‌هاى دولتى است که طبق این قانون تا آخر اسفندماه 1335 قابل اجرا می‌باشد:

1- لایحه مربوط به کالای وارده از طرف اداره همکارى فنى.‏

2- لایحه راجع به تأسیس پلیس گمرک.‏

3- لایحه مربوط به نسخ تصویب‌نامه‌هاى استخدامی.

4- لایحه منع قطع درخت گردو و دریافت عوارض از چوب‌هاى صادراتى‏.

5- لایحه بازنشستگى افسران و کارمندان و افراد و ردیف افراد شهربانی کل کشور و افسران هم‌ردیفان و استواران و درجه‌داران و افراد پلیس راه‌آهن‏.

6- لایحه مربوط به معادن.‏

7- لایحه راجع به بیمه اشخاص ثالث در مقابل حوادث.‏

8- لایحه مجازات اخلال‌گرى در صنایع نفت ایران.‏

9- لایحه اصلاح ماده 13 قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران‏.

10- لایحه راجع به دفاتر و اوراق اداره ثبت کل.‏

11- لایحه مجازات حمل چاقو و انواع دیگرى اسلحه سرد و اخلال و نظم و امنیت عمومى‏.

12- لایحه اصلاح ماده 43 قانون مجازات مرتکبین قاچاق.‏

13- لایحه چک بى‌محل‏.

14- لایحه تشدید مجازات بزه عبور از مرز.

15- لایحه اصلاح مواد 23 و 24 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب اسفند 1312.

16- لایحه اصلاح قانون مجازات مرتکبین قاچاق.‏

17- لایحه مربوط به تهیه وسایل مبارزه با قاچاق.

بنابراین ماده واحده ذیل به مجلس شوراى ملى تقدیم می‌شود:

ماده واحده - به دولت اجازه داده می‌شود لوایحى که طبق قانون مصوب 22/ 12/ 34 تا آخر آبان‌ماه 35 مجرى بوده است تا آخر اسفندماه 1335 کماکان مجرى بدارد.

رئیس - پیشنهادى راجع به فوریت این گزارش رسیده است که قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

مقام محترم ریاست مجلس شوراى ملى

امضاکنندگان زیر تقاضا داریم گزارش شماره 8 مورخ 29 آبان 1335 کمیسیون دادگسترى راجع به اجازه اجراى 17 فقره از لوایح که طبق قانون مصوب 21 / 12/ 34 تا آخر آبان 35 قدرت اجرایی داشت به قید فوریت مطرح شود.

رئیس - فوریت مطرح است (بعضى از نمایندگان - امضا نداشت؟) امضاهاى آن هم قرائت می‌شود.

 (به شرح زیر خوانده شد)

آقایان: افخمى - دکتر جهانشاهى – محمد‌علی اقبال - شادلو - فولادوند - ابراهیمى - صادق بوشهرى - غضنفرى - ذوالفقارى و چند امضاى دیگر.

رئیس - فوریت مطرح است. آقاى جلیلى.

جلیلى - همان‌‌طورى که اطلاع دارند اول دوره هجدهم قوانینى را که مصدق‌السلطنه تصویب کرده بود دولت آمد اینها را لغو کرد و بعد دولت مواجه با اشکال شد براى این ‌که بعضى از آن لوایح رویش عمل شده بود و نمی‌توانستند آنها را بلا‌اجرا بگذارند بعد مجبور شدیم و مجلس مصلحت را در این دید که براى مصلحت مملکت لوایح مصدق‌السلطنه آنهایی را که مورد احتیاج و عمل دولت است براى اجراى اینها یک مدت و مهلتى به دولت بدهیم تا آنها را بیاورد به کمیسیون‌ها و آن را به صورت قانون درآورند متأسفانه دو سال از یک دوره مجلس گذشت و دو سه مرتبه آمدند تمدید کردند (بعضى از نمایندگان - 10 دفعه) ده دفعه نمی‌دانم و باز این لوایح مصدق‌السلطنه را این دولت از وقتى که آمده سرکار تا حالا با اینکه هم مجلس کارى نداشت و خود دولت هم لوایح مهمى نداشت و با این ‌که خود آقایان تصدیق می‌کنند که ما جلساتى که داشتیم که بیکار می‌ماندیم و جلسات کوتاه تمام می‌شد مع‌ذلک با تمام اینها که مجلس همه رقم حاضر بود براى کمک به دولت و خودش را مهیا می‌دید و مهیا شده بود باز هم آقایان حاضر نشدند که این لوایح را بیاورند حالا 3 روز به آخر وقت مانده یک لایحه می‌آورند با قید فوریت اینجا و فوریتش رد شد و رفت به کمیسیون دادگسترى و بعد با عجله این لوایح را آورده‌اند باز نسبت به آن تقاضاى فوریت شده در صورتى که یک عده از آقایان اطلاع ندارند چیست لوایحى که رویش مطالعه نشده عمل نشده فکر نشده برمی‌دارند می‌آورند و همکارهاى عزیز ما باز تقاضاى فوریت در این کار می‌کنند این بود که بنده خواستم عرض کنم که مصلحت مجلس نیست لوایحى که اطلاع ندارد و نمی‌داند و مطالعه نکرده لوایحى که مال مصدق‌السلطنه بوده یا مال هر که بوده است تصویب کند.

رئیس - آقاى دکتر شاهکار

دکتر شاهکار - عرض کنم با کمال معذرت بایستى عرض کنم...

رئیس - یک توضیحى لازم است داده شود که این لوایح را دولت به مجلس سنا داده است و مجلس سنا تصویب کرده است و فرستاده است به مجلس و مجلس آنها را به کمیسیون فرستاده.

دکتر شاهکار - در امر قانون‌گذارى همان‌ طورى که آقایان حالا فرمودند تعصبى نباید در کار باشد این قوانین را در دوره گذشته یعنى دوره 18 مجلس شوراى ملى به کلى لغو کرد و کان لم یکن دانست کمیسیون‌هاى مشترک مجلس شوراى ملى و مجلس سنا نسبت به این قوانین یکى یکى رسیدگى کرد مقدارى که حاضر بود به ترتیب به مجلس سنا فرستاد در مجلس سنا و در مجلس شوراى ملى اغلب اینها تصوب شد و بعضى از آنها رد شد و دولت هم چند فقره از آنها را پس گرفته و در دفعه گذشته که در مجلس فوریت مطرح شد و رد شد علتش این بود که معاون محترم رئیس محترم دولت به اتکاى اینکه واقعاً امر روشنى است توضیحاتى ندارند از این جهت مطالبى که مهم باشد براى مجلس به حق رد می‌کند این مطلب آقا خیلى روشن است بعضى از این لوایح که جناب آقاى جلیلى فرمودند چه در کمیسیون سنا دادگسترى مجلس شوراى ملى مورد رسیدگى دقیق قرار گرفته است من‌جمله لایحه حمل چاقو من‌جمله لایحه قاچاق من‌جمله لایحه مرزنشینان و غیره بعضى از این لوایح آقایان اگر امروز نگذرد در کار محاکم اختلال حاصل می‌شود مثل چک بلامحل که دیگر قابل تعقیب در بارکه طهران نخواهد بود به دلیل این‌که جزء لوایحى که الآن در این 17 لایحه است که تقاضاى تمدید اجراى آن را کرده‌اند اگر آقاى جلیلى نظر‌شان این است که دانه دانه این لوایح اسم برده شود و در اطرافش توضیح داده شود خوشبختانه مخبر وارد و داناى کمیسیون دادگسترى آقاى عمیدى‌نورى اینجا تشریف دارند یکى یکى توضیح خواهند داد این همان قوانینى است که در مجلس سنا تصویب شده است و آمده است به مجلس شوراى ملى و ضرورى است به علت اینکه اغلب کارهاى جزایی ما در دادگسترى خواهد ماند و قابل‌اجرا نخواهد شد گیرم از این تذکر آقاى جلیلى ما استفاده می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که دولت سعى بکند زودتر این لوایح از مجلس بگذرد بنده استدعا می‌کنم با توجه به اهمیت موضوع به این قضیه رأى بدهند و بعد هم کمیسیون‌ها اغلب این لوایح را تمام کرده و چند تا لایحه دیگر مانده است که در ظرف این ماه تمام خواهد شد.

رئیس - آقاى ذوالفقارى‏

معاون نخست‌وزیر (ذوالفقارى) - می‌‌خواهم به عرض مبارک آقایان برسانم که توضیحى که جناب آقاى جلیلى دادند و فرمودند که دولت قصور کرده است خواستم به عرض‌شان برسانم که نه دولت قصور کرده و نه مجلسین به دلیل این‌ که دولت دنبال این لوایح بوده و 18 فقره از این لوایح در مجلس سنا بود که تمام اینها غیر ‌از یکى از آنها تصویب شده و فرستاده شده به مجلس شوراى ملى که الآن در کمیسیون‌های مجلس شورای ملی است فقط تصویب نهایی نشده است 6 فقره از این لوایح در کمیسیون‌هاى مجلس شوراى ملى است که بایستى از اینجا به مجلس سنا برود و من امیدوارم که این آخرین دفعه باشد که بنده این تقاضا را می‌کنم و خواهش می‌کنم آقایان تصویب فرمایند و ما هم سعى خواهیم کرد که تا آخر این مدت که به ما فرصت داده شده این لوایح را به تصویب نهایی مجلسین برسانیم.

رئیس - رأى گرفته می‌شد به فوریت آقایانى که با فوریت موافقند قیام بفرمایند (اغلب برخاستند) تصویب شد کلیات این لایحه مطرح است کسى نام‌نویسى نکرده است (عمیدى‌نورى - اجازه بفرمایید بنده توضیح بدهم).

رئیس - توضیح نمی‌خواهد چون کسى مخالفت نکرده است بنابراین رأى می‌گیریم به ورود در ماده واحده آقایانى که موافقند قیام کنند (اغلب برخاستند) تصویب شد. ماده واحده مطرح است کسى اجازه صحبت نخواسته است رأى می‌گیریم به ماده واحده آقایان موافقین قیام کنند (اغلب برخاستند) تصویب شد به دولت ابلاغ می‌شود و دولت هم بایستى سعى کند و تعهد کند قوانینى که جانشین این لوایح می‌شود بیاورد که دیگر اسفند هم نباید دو مرتبه تمدید کند.

6- طرح گزارش کمیسیون کشاورزى راجع به دفع آفات نباتى و حیوانى‏

رئیس - گزارش کمیسیون کشاورزى راجع به دفع آفات نباتى و حیوانى مطرح است قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش از کمیسیون کشاورزى به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون کشاورزى در جلسه اخیر خود با حضور آقاى‌ وزیر کشاورزى لایحه شماره 2809 راجع به دفع آفات نباتى و حیوانى ارسالى از مجلس سنا را مطرح نموده پس از مذاکرات لازم و توضیحات آقاى وزیر کشاورزى مواد مصوب مجلس سنا عیناً تصویب و اینکه گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌نماید.

مخبر کمیسیون کشاورزى - سعید مهدوى

لایحه قانونى دفع آفات نباتى و حیوانى‏

ماده اول - وزارت کشاورزى مکلف است با کلیه آفات نباتى عمومى و امراض واگیر حیوانى که در مملکت وجود داشته باشد و یا از خارج وارد کشور گردد مبارزه

+++

کرده و آفات و امراض مزبور را مرتفع نموده و از میان بردارد.

ماده دوم - هرگاه اشخاصى خارج از برنامه مبارزات و یا علاوه بر آن مایل باشند در املاک و یا باغات خود به مبارزه با آفات نباتى و یا امراض حیوانى مبادرت نمایند وزارت کشاورزى مکلف است به هزینه تقاضاکننده مبارزه را انجام دهد. حقوق ثابت کارمندان و مأمورین انجام عمل مبارزه و تلقیح جزء هزینه محسوب نمی‌شود.

ماده سوم - وزارت کشاورزى مکلف است که کلیه وسایل دفع آفات نباتى و حیوانى را از قبیل دارو و سم و سمپاش و لوازم تلقیح و غیره تهیه کرده و به قیمت تمام شده به علاوه پنج درصد به تقاضاکنندگان بفروشد.

وجوهى که از بابت فروش ادویه وسایل فوق‌الذکر جمع‌آورى می‌شود در اختیار وزارت کشاورزى خواهد بود که مجدداً به همین منظور مصرف گردد.

تبصره 1- سموم و مواد و وسایل دفع آفات همچنین دارو و واکسن و سرم‌هاى حیوانى که در معرض فروش گذارده می‌شود بایستى نوع و موارد مصرف آنها از نقطه‌نظر فنى روى آفات و بیماری‌ها مختلف نباتى و حیوانى به وسیله وزارت کشاورزى تعیین و در موقع فروش حتماً به خریداران ارائه شود تا با اطلاع کامل از خصوصیات مصرف به خریدارى آنها مبادرت نمایند.

تبصره 2- وزارت کشاورزى مکلف است نوع و نام و علامت سازنده سموم و مواد شیمیایی و دارو و واکسن‌هاى حیوانى و کود شیمیایی را که مفید تشخیص می‌‌دهد ورود آنها را آزاد و آگهى نموده و به اداره گمرکات نیز اطلاع بدهد که اگر در آینده نیز ورود مواد جدیدى را مفید دانست آن را هم آزاد و آگهى نمایند ورود مواد جدیدی که از طرف وزارت کشاورزى آگهى نشده باشد موکول به موافقت قبلى آن وزارت می‌باشد.

ماده چهارم - اجرا عملیات مبارزه دسته‌جمعى در نقاطى که لزوم آن از طرف وزرات کشاورزى اعلام گردد براى کلیه کشاورزان آن مناطق الزام‌آور است‏.

ماده پنجم - در موقع مبارزه با آفات نباتى مالکین و رعایا مکلف هستند از حیث کارگر و وسایل کار در حدود مقررات محلى با مأمورین وزارت کشاورزى کمک و تشریک مساعى نمایند.

ماده ششم - وزارت کشاورزى مکلف است که در مورد مبارزه با بیمارى‌هاى سل گاوى و سقط جنین مسرى (بروسلوز) و مشمشه که اعدام دام‌هاى مبتلا را ایجاب نماید غرامت لازم را به صاحب آن دام طبق آیین‌نامه مخصوص پرداخت نماید.

ماده هفتم - به وزارت کشاورزى اجازه داده می‌شود که عضویت دفتر بین‌المللی بیماری‌هاى واگیر دام و مراکز علمی بین‌المللی دفع آفات نباتى را پذیرفته و حق عضویت را از اعتبار مربوط پرداخت نماید.

ماده هشتم - در نقاطى که وزارت کشاورزى مبارزه با آفات را به طور دسته‌جمعى اعلام نمود هرگاه مالکین از اجراى دستور استنکاف نمودند وزارت کشاورزى موظف است به هزینه خود با اطلاع انجمن عمرانى ده مبارزه با انجام و پس از خاتمه هزینه مبارزه را از مالک محصول وصول نماید و هرگاه در نتیجه اهمال و مساهله کارمندان و کارمندان دولت خسارت عمومى ایجاد شود کارمند یا کارمندان دولت خسارت عمومى ایجاد شود کارمند یا کارمندان مزبور مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.‏

ماه نهم - کلیه قوانین و مقرراتى که با این قانون مغایرت دارد ملغى است‏.

ماده دهم - آیین‌نامه اجرایی این قانون از طرف وزرات کشاورزى تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

ماده یازدهم - وزارت کشاورزى - دادگسترى - دارایی - کشور مأمور اجراى این قانون خواهند بود.

(در این موقع آقاى رئیس صندلى ریاست را ترک و آقاى عماد تربتى (نایب‌رئیس) ریاست جلسه را عهده‌دار شدند).

نایب‌رئیس - شور اول این لایحه است بحث در کلیات است. آقاى بهادرى‏

بهادرى - چند روز قبل بنده در تابلو لوایحى که دیدم یک ورقه هم راجع به دفع آفات بود که وزارت کشاورزى لایحه داده است و لازم دانستم که آنچه اطلاع داشتم به عرض آقایان نمایندگان محترم برسانم سالیان درازى است که در این مملکت هر سال در بودجه مملکتى یک رقم عمده‌ای به نام دفع آفات نباتى و دامى منظور می‌شود و متأسفانه در این ده سال ما ندیدیم که این بودجه‌ای که اختصاص داده می‌شود براى دفع آفات نباتى و دامى به مصرف برسد چون آقاى وزیر کشاورزى هم اینجا تشریف دارند خواستم این را به عرض‌شان برسانم که ما در این مملکت اصلاً کشاورزى نداریم غیر ‌از اینکه یک عده کارمند و مدیرکل یا رئیس اداره با مقدارى زیادى حقوق و اتومبیل و تابلوهایی که در شهرستان‌ها است که نوشته‌اند اداره کشاورزى یا آمار کل کشاورزى فلان شهرستان وقتى داخلش تشریف ببرید هیچ‌گونه خدمتى اینها براى این مملکت انجام نمی‌دهند (صحیح است) ما براى حفظ بیت‌المال مردم وکیل شده‌ایم و نماینده آنها هستیم که تلاش کنیم که بیت‌المال و پول مردم از بین نرود این است که به نظر من باید این دستگاه را اصلاً از بین ببریم یا یک فکر عاجلى براى اصلاح این دستگاه بکنیم سال‌هاست که آقایان می‌‌گویند سال آینده فلان کار را می‌کنیم ولى تا به حال نتیجه‌ای داده نشده است به نظر من اصلاً این رقم از بودجه مملکتى را اگر ما برداریم و به مصرف دیگرى برسانیم بهتر است (یکى از نمایندگان - پیشنهاد بفرمایید ) چشم پیشنهاد می‌کنم شما هم بفرمایید اینجا مطالب‌تان را بفرمایید سال گذشته بنده در فروردین‌ماه براى جریان انتخابات رفتم آذربایجان آقاى گلشاییان که الآن اینجا تشریف داشتند ایشان هم استاندار بودند و شاهد و ناظر جریان بودند و آقایان نمایندگان آذربایجان هم که تشریف دارند استحضار دارند یک مرضى در گوسفند‌هاى آنجا پیدا شده بود در عرض یک ماه دو ثلث گوسفند‌هایی مردم از بین رفت چه آنجا آقاى استاندار و ما اقدام کردیم که یک نفر متصدى این کار را پیدا کنیم پیدا نکردیم یک مسئولى پیدا کنیم و بگوییم که این دام‌هاى مردم دارند از بین می‌روند پیدا نکردیم متصدى وقت با اتومبیل تشریف آورده بودند براى گردش ایام عید به طهران و دام‌هاى مردم هم از بین رفتند زارعین بدبخت شب و روز آمدند ریختند به استاندارى و ادارات ولى کوچک‌ترین نتیجه‌ای نگرفتند جز این‌ که قسمت اعظم اغنام و احشام‌شان از بین رفت اما قسمت مبارزه با آفات نباتات چند سال است که این متداول است که ایام عید یک اعلاناتى می‌‌دهند که ما به یک نقاطى دوا می‌دهیم وسایل می‌دهیم بنده به زارعین همیشه اصرار می‌کردم که شما بروید دنبال گرفتن دوا و مبارزه بکنید با آفات نباتى می‌گفتند که ما دوا را خودمان می‌رویم می‌گیریم و می‌زنیم توى باغات‌مان نتیجه نمی‌گیریم بنده باور نمی‌کردم خود بنده سال گذشته فرستادم یک مقدراى از این دوا خواستم با خواهش و تمناى بنده که وکیل بودم دوا آوردند درخت‌ها را شستند تقریباً یک ماه گذشت ما دیدیم که آفت دو برابر و سه برابر شده است معلوم شد که این دواها کهنه است مال چند سال پیش است (اردلان - آب بوده) با این دستگاه‌ها تبانى کرده‌اند و این داروها را آورده‌اند و به اسم داروى حسابى به زارعین می‌دهند و هیچ‌ گونه نتیجه‌ای هم نمی‌گیرند این بود که بنده خواستم این مطالب را اینجا متذکر بشوم ببینم آقاى ناصرى که خودشان در امر زراعتى علاقه‌مندى دارند چه فکرى کرده‌اند واقعاً معین کنند این پول‌ها به چه مصرفى خواهد رسید یا شهامت این را داشته باشند که بگویند در این وزارتخانه را می‌بندیم این عرض بنده است.

نایب‌رئیس - پیشنهاد سکوت رسیده است قرائت می‌شود.

(به شرح زیر خوانده شد)

پیشنهاد سکوت می‌نمایم - دکتر شاهکار

نایب‌رئیس - آقاى دکتر شاهکار

دکتر شاهکار - اگر ممکن بود بنده عنوان این پیشنهاد سکوت را پیشنهاد خاموشى می‌دادم خیلى موجه‌تر بود حالا چرا این پیشنهاد را کردم؟ آقا اصلاً در کشورى که ما آن‌قدر ادعا براى اصلاحات می‌کنیم حالا کار افراد و نفوس بشر تمام شده است که دنبال اصلاح کار دواب می‌رویم طهران یک میلیون و نیم جمعیتى برق ندارد (صحیح است) آقایان هفته‌ای چند شب در خاموشى هستید (چند نفر از نمایندگان - هر شب) با این همه ادعا آقا این برق تهران درست نمی‌شود بنده از مقام محترم ریاست استدعا دارم که از طرف آقایان نمایندگان مصراً به دولت تذکر بدهند که اگر برق طهران را نمی‌توانند اداره کنند بیاید نماینده مسئول در مجلس بگوید تا فکرى بکنیم براى برق طهران بدهیم به دو نفر دیگر که بتوانند برق طهران را اداره بکنند این وضعیت شرم‌آور را از بین ببرند پیشنهاد خودم را هم مسترد می‌دارم (احسنت).

رئیس - آقاى مهدى ارباب‏

مهدى ارباب - چون وضع برق طهران به میان آمد بنده توجه آقایان را معطوف می‌دارم به وضعیت ممالک مترقى که در ممالک مترفى هر چه بیشتر برق مصرف شود بیشتر کمک به مصرف‌کننده می‌شود و متأسفانه ما هنوز از شرایط اولیه زندگى عقب مانده‌ایم اما موضوع این لایحه عنوان موافقت بنده از دو لحاظ است یکى شخصى که امروز در رأس وزرات کشاورزى است خود این شخص با ما هم عقیده و همراه است منتهى از لحاظ وظیفه باید دفاع کند و خودشان کسى هستند که فکر می‌کنم اگر صددرصد به اختیار خود‌شان می‌گذاشتند اظهار عقیده می‌کردند که حالا دیگر باید به عمل پرداخت نه به حرف در ثانى آنچه اینجا نوشته شده خیلى خوب است عنوان این مطلب بسیار رساست اما آن را بنده فکر می‌کنم بدون تعارف این دستگاه‌ها براى این کشور کوچک است این دستگاه‌ها شعاع عمل‌شان تا پشت شهر طهران نمی‌رسد سال‌هاى متمادى است مرکبات جنوب دست‌خوش آفت است چند مرتبه رفته‌اند و آمده‌اند تا آفت آن را تشخیص داده‌اند که با چه سمى دفع می‌شود خود مردم بدبخت حاضرند سموم تهیه بکنند ولى اینها اقدامى نمی‌کنند که براى دفع آفت به این مردم کمک بشود البته شاید بیست درصد این آفات را خود مردم دفع کردند. تنها آفتى را که نمی‌شود دفع کرد آن آفت بدبختی‌هایی است که وزارت کشاورزى ایجاد کرده است وزرات کشاورزى یک تیتر و عنوانى دارد ولى در عمل هیچ آقایانى که نماینده تین کشور هستند اگر در حوزه‌های انتخابی‌شان انصافاً هر کدام براى دفع آفات نباتى و حیوانى توجهى شده بیایند در اینجا توضیح بدهند بنده را قانع بکنند والا هم خود جناب آقاى وزیر کشاورزى می‌دانند جز حرف چیزى نیست بنده هم می‌دانم آقایان هم می‌دانند بدتر از همه این لوایحى که ما می‌گذرانیم یک عواملى ایجاد می‌کند

+++

 مثل بنگاه مستقل آبیارى که مرتب روزمزد استخدام می‌شود خرج تهیه می‌شود حالا در جواب توضیحاتى هم اگر بدهند نتیجه‌اش چیست؟ صفر، همه براى خودشان و دستگاه‌ها براى خودشان فکر می‌کنند عوامل کار به نفع خودشان عمل می‌کند آنچه به فکر نیستند فکر کشور است (صحیح است) آنچه به فکر نیستند فکر مردم است خواستم از جناب آقاى وزیر کشاورزى استدعا بکنم خود شما که از ما هستید، خود شما از این مردم هستید، خود شما که اساساً موافق آنچه که بنده عرض می‌کنم هستید خود شما که یکی از دردمندان این کشور هستید یک فکرى عملى بکنید این دستگاه کشاورزى را بیایید اصلاح بکنید و نام نیک خودتان را به یادگار بگذرید (صحیح است).

نایب‌رئیس - آقاى عمیدى‌نورى در کلیات یا در مواد مخالفید؟

عمیدى‌نورى - در کلیات مخالفم.

نایب‌رئیس – بفرمایید.

عمیدى‌نورى - به طورى که همکار محترم به عرض رسانیدند تصور می‌رفت با تشریف داشتن جناب آقاى ناصرى که مرد مطلعى در امر کشاورزى هستند واقعاً یک فکرى براى اساس کشاورزى از نظر اصلاح واقعیش به عمل بیاید و به همین جهت انتظار می‌رفت و انتظار می‌‌رود لوایحى که به وسیله ایشان به مجلس تقدیم می‌شود حقیقتاً یک جنبه عملى واقعى داشته باشد (صحیح است) متأسفانه بنده در یک نظر کلى که در این لایحه کردم چیزى که به درد کشاورزى مملکت بخورد ندیدم ماده اولش یک توصیه‌ای است از همین لوایحى که ما همیشه در مجلس می‌گذرانیم که دولت باید برنامه فلان کار را تهیه بکند و هیچ‌ کدام را هم نمی‌کند در چند تا لایحه ما دولت را مکلف کردیم براى آب براى مبارزه با سل شاید خاطر آقایان باشد در دوره 18 هیچ‌ کدام از اینها عملى نشد این هم همان‌‌طور است ماده اولش یک عبارت کلى دارد و خوب است که در کمیسیون وزارت کشاورزى را مکلف کرده است و یقیناً جمله (مکلف است) در لایحه دولت نبوده و دولت خودش مکلف است را نمی‌گذارد و قطعاً این هم از اصلاحات کمیسیون بوده است که نوشته است وزارت کشاورزى مکلف است با آفات نباتى و امراض واگیر حیوانى که در مملکت وجود داشته باشد یا از خارج وارد کشور گردد مبارزه کرده آفات و امراض مزبور را مرتفع نموده از میان بردارد و این واقعاً یک ماده‌اى است بسیار عالى ولى به شکل ماده‌اى که در برنامه احزاب و اجتماعات همیشه هست ولى جنبه عملى ندارد (موسوى - ماده دوم با آن معارض است) حالا یکى یکى وارد می‌شوم براى این‌ که اگر عقیده بنده به جاى تمام این مواد یک ماده با یک ضمانت اجرایی برایش بود به عقیده بنده لایحه بسیار مفید بود چرا؟ براى این‌ که وزرات کشاورزى را مجلس شوراى ملى دارد مکلف می‌کند که با کلیه آفات و امراض مبارزه بکند و آنها را از بین ببرد اما ضامن اجراییش چیست؟ اگر وزارت کشاورزى این‌ کار را نکرد چه می‌شود زمانش چیست مدتش چیست؟ وسایلش چیست؟ وقتى از این چیست‌ها در قانون نبود این می‌شود آمال این می‌شود یکى از مواردى که در برنامه‌هاى مشعشع براى هر حزب و هر دولت هست و بنده در این ماده هیچ جنبه عملى نمی‌بینم مگر این‌ که جناب آقاى وزیر کشاورزى که مرد عمل هم هستند و خودشان اطلاعاتى دارند بیایند و تشریح بکنند و یک قیود و شرایطى براى این امر باشد والا ظاهراً بسیار ماده خوبى است ولى متأسفانه فاقد عمل و جنبه اجرایی است آن وقت ماده 2 را که ملاحظه می‌کنید متناقض با ماده اول است براى این‌ که شما در ماده اول وزارت کشاورزى را مکلف کرده‌اید که مبارزه با تمام امراض نباتى و حیوانى بکند و آفات را مرتفع بکند و در ماده 2 می‌گوید که هرگاه اشخاص خارجى از برنامه مبارزات و یا علاوه بر آن مایل باشند در املاک خود به مبارزه با آفات نباتى و امراض حیوانى مبادرت نمایند وزارت کشاورزى مکلف است به هزینه تقاضاکننده مبارزه را انجام دهد بنده نفهمیدم اگر ما در ماده اول آمدیم یک لایحه‌اى تهیه کردیم و وزارت کشاورزى را مکلف کردید که باید وظیفه اساسى خودش را در مبارزه با آفات نباتى و حیوانى انجام بدهد دیگر موضوع خارج از برنامه یعنى چه؟ اینجا نوشته‌اند مبارزه با کلیه آفات نباتى در مملکت مگر در مملکت ما دو قسمت دارد یک قسمت خارجى یک قسمت داخلى و یک قسمت خارج از برنامه است و یک قسمت داخل برنامه؟ بنده معتقد هستم که عبارت اول بسیار عالى و خوب است براى این ‌که جلب خاطر آقایان را بکند که بهش رأى بدهند ولى مواد بعدیش متأسفانه با کمال تأسف موادى است براى استفاده وزارت کشاورزى یعنى وزارت کشاورزى یک راهى پیدا بکند و بیفتد به جان مردم (اردلان - خودش این یک عایدى می‌شود) بیچاره علاوه بر این‌ که مبارزه با آفات نباتى و حیوانى نکند یک چاله‌ای هم جلو مردم بکند که اگر مردم برنامه آقایان را اجرا نکردند مجازات هم بشوند و به همین جهت است که زیر لایحه نوشته است وزارت کشاورزى، وزارت دادگسترى، وزارت دارایی مأمور اجراى این قانون خواهند بود.

آقا وزارت دادگسترى در یک لایحه کشاورزى چکار دارد مگر براى جنبه مجازاتیش. آقایان یک جا مکلف شده‌اند مبارزه کنند با آفات یک جا هم چاله کنده می‌شود براى مردم که بروند مجازات هم بشوند والا در این لایحه کشاورزى دادگسترى چه جنبه و چه دخالتى دارد (یک نفر از نمایندگان - مجازات ندارد) خواهید دید که یک مجازات‌هایی دارد در همین ماده 2 نوشته به هزینه تقاضاکننده خود این هزینه تقاضاکننده یکى از اشکالات اساسى است یا ما باید قائل بشویم وزارت کشاورزى همان ‌طورى که در ماده اول نوشته شده مکلف است مبارزه با آفات نباتى و حیوانى بکند با بودجه خودش و این کار را انجام بدهد یا اگر شما کارى ندارید و می‌خواهید که خود مردم از محصول‌شان دفاع بکنند و با آفات نباتى و حیوانى مبارزه بکنند دیگر شما چرا در هزینه آن مداخله می‌کنید که دعوای‌تان بشود که هزینه‌اش را بگوید ماده 2 مخالف ماده اول است بنده این لایحه را صحیح نمی‌دانم که به این شکل تصویبش بکنیم آن وقت ماده سوم عجیب‌تر است در ماده سوم وزارت کشاورزى اجازه داده شده است که یک سموم و داروهایی تهیه کند و به قیمت تمام شده به اضافه 5 درصد به تقاضاکننده‌ها بفروشد من نفهمیدم که این لایحه عایدات براى وزارت کشاورزى است یا لایحه تکلیف است براى وزارت کشاورزى که مبارزه با دفع آفات بکند آقایان خیلى سابقه دارید همان‌ طورى که حالا آقاى بهادرى فرمودند در خیلى از جاها یک دواهایی که آب و آشغال بوده است به مردم داده و پولش را گرفته‌اند و هم آن دوا اثر نکرده و هم دفع آفات نشده است در رامسر بعضى از موکلین بنده که آنجا پرتقال دراند می‌آیند براى مبارزه به بنده مراجعه می‌کنند می‌‌گویند اصلاً براى مبارزه به وزارت کشاورزى مراجعه نمی‌کنیم (صحیح است) نه مراجعه به آنها می‌کنیم و نه به دستگاه ایشان کار داریم ونه به سموم‌شان اینجا یک مغازه‌ای هست به نام دهکده از اینجا سموم را می‌خریم تلمبه را خودمان تهیه می‌کنیم و خودمان مبارزه می‌کنیم و این مبارزه مفید واقع شده است بنده این را در عمل دیده‌ام همه آقایان هم وارد هستند می‌دانند کارى که خود مردم می‌کنند واقع می‌شود و کارى که وزارت کشاورزى دخالت می‌کند بر ضرر مردم تمام می‌شود بنابراین ما چطور می‌‌توانیم اجازه بدهیم و مردم را مکلف بکنیم این سمومى که اسمش سموم است و مفید نیست طبق ماده سوم آقایان تهیه بکنند و یک پنج درصد رویش بکشند که معلوم نیست قیمت را چند برابر حساب کرده‌اند از مردم پول مفت بگیرند مواد بعدى حتى مردم را مکلف کرده است خدا شاهد است بنده این را که عرض کردم سه چهار ماده‌اش را خواندم که جناب آقاى رئیس به بنده امر فرمودند که بیایم و اظهار عقیده بکنم و وقت نکردم که بقیه مواد را بخوانم ولى همان‌ طورى که بنده مطالعه می‌کنم می‌بینم جز ماده اولش که مثل برنامه احزاب مشعشع است مواد بعدش چاله‌هایی است براى این‌که مردم تویش بیفتند و هیچ فایده دیگر ندارد (صحیح است) بنده معتقد هستم براى اینکه این لایحه به این کیفیت نظر ما را تأمین نمی‌کند مگر این ‌که راه اساسى براى مبارزه تعیین بکنند (عده‌ای از نمایندگان - پس بگیرند).

نایب‌رئیس - آقاى سلطان‌مراد بختیار مخالفید؟

سلطان‌مراد بختیار - بنده در کلیات و مواد و همه چیزش مخالف هستم.

نایب‌رئیس – آقای عمیدی‌نوری در مخالفت صحبت کردند. آقای مخبر اگر توضیحاتی دارید بفرمایید.

وزیر کشاورزی - اجازه می‌فرمایید.

نایب‌رئیس - بفرمایید.

وزیر کشاورزى - بنده باید تشکر کنم از حسن‌ظنى که نسبت به بنده آقایان ابراز فرمودند و همه می‌دانیم که کشور ما 80 درصد جمعیتش را طبقه کشاورز تشکیل می‌‌دهد و بنابراین اساس اقتصاد مملکت ما روى کشاورزى است ولى مع‌ذلک در گذشته آن توجهى که می‌بایستى به این امر بشود نشده کما این‌ که بودجه سال گذشته کشاورزى فقط 06/1 کل بودجه کشور بوده (بیات ماکو - خرج مسافرت به اروپا می‌دهید چه فرمایشى است تمام خرج سفر می‌دهید اشخاص نالایق را به اروپا می‌فرستید به اسم مطالعه) 27- 28 میلیون بودجه سال گذشته کافى نیست قسمت عمده‌اش مصارف اداری است همان‌طور که فرمودند خرج سفر و فوق‌العاده و هزینه‌هاى دیگر می‌شود تصدیق می‌فرمایید که با این بودجه دفع آفات و ترقى امور کشاورزى بسیار مشکل است مطلب دیگرى که عرض می‌کنم آنچه بنده دیدم وزارت کشاورزى فاقد یک برنامه علمى بوده است که نمی‌داند چه کارى در را در چه مدت با چه وسایلى می‌شود انجام داد پس از این‌که بنده تصدى وزارت کشاورزى را پیدا کردم درصدد برآمدم که برنامه عملى تعیین بشود یک قسمت از برنامه‌ها حاضر شده است و بقیه هم امیدوارم در آتیه نزدیکی حاضر بشود و از نظر آقایان خواهد گذشت مخصوصاً در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای ملی دو نوبه در این موضوع مباحثه شده است، صحبت شده است و امیدوارم که بتوانیم با وسایلى که فراهم می‌شود انتظارات نمایندگان محترم را برآوریم اما با آن شدتى هم که آقایان اظهار فرمودند به نظر بنده نیست و مخصوصاً در قسمت دفع آفات که بسیار مورد اعتراض واقع شده است دفع آفات نسبتاً بیشتر از سایر قسمت‌ها کرده است در مورد ملخ بنده براى مثال عرض می‌کنم که نتیجه بسیار خوبى حاصل کردیم و موفقیتى حاصل کردیم که مورد تقدیر هیئت خارجى بین‌المللی که به ایران آمده بود قرار گرفت

+++

 و در سنوات گذشته هم مبارزه کرده‌ایم و نتیجه بسیار خوبى داده است در قسمت مرکبات گیلان که می‌فرمایید (خسرو قبادیان - آفت سن چطور؟) قریب چهارصد و پنجاه هزار اصله درخت مرکبات مبارزه شده و اخیراً آفت کنه که بروز کرده بود کشف شد و درصدد مبارزه هستیم در موضوع آفت باید توجه بفرمایید که همان‌‌طورى کشاورزى توسعه پیدا می‌کند آفت هم در توسعه است در کشور امریکا که امروز مترقى‌ترین کشور‌هاى دنیا از نظر کشاورزى است و هزینه سنگینى براى کشاورزى دارد در مجله اخیر کشاورزى امریکا نوشته شده بود که سالى سه میلیارد، سه بیلیون دلار خسارت وارده به این کشور از نظر آفت است (بیات ماکو - مقایسه غلط است) مقایسه غلط نیست می‌‌خواهم عرض کنم که با وسایلى که آنها دارند اگر با پول ما حساب کنیم در حدود چندین سال بودجه ما را در یک سال آفت ضرر به آنها وارد می‌کند. در کشور هندوستان با تشکیلاتی که دارد و با کمک‌هایی که دریافت می‌کند، سالى چهل درصد محصولش دچار و دستخوش آفت می‌شود اعتراضاتى که فرمودند از نظر بنده هم وارد است و درصدد برطرف کردنش هستیم (سلطان‌مراد بختیار - ولى اسباب زحمت مردم خواهید بود) در قسمت دفع آفات آن مطالبى که جناب آقاى عمیدى‌نورى فرمودند ناشى از اشتباهى است که ماده سوم را به نظر بنده درست توجه نفرمودند و موقعى که ماده طرح شود بنده عرض می‌کنم و توضیح می‌دهم همین قدر توجه آقایان را می‌‌خواهم جلب کنم به مشکل کار کشاورزى و اهمیت این کار و مشکلات وزارت کشاورزى و در رفع نواقص با بودجه بسیار محدودى که هست امیدواریم که با کمک آقایان پس از آن که برنامه تهیه شد می‌‌توانیم روى برنامه اصلاحى صحبت بکنیم و تصور می‌کنم که مفیدتر خواهد بود تا این‌که موارد اختصاصى را در نظر بگیریم.

نایب‌رئیس - آقاى سلطان‌مراد بختیار

سلطان‌مراد بختیار - بنده می‌‌خواهم عرض کنم مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان (صحیح است) (عمیدى‌نورى - خالصه‌اش همین است) اولاً خوش‌وقتم که این لایحه هیچ موافقى نداشت به جز خود جناب آقاى وزیر کشاورزى (یک نفر از نمایندگان - ایشان موافق مشروط بودند) اولاً جناب آقاى وزیر کشاورزى همیشه جنابعالى وزیر کشاورزى نیستید که این وزارتخانه را اداره می‌فرمایید (فولادوند - تا هفت سال دیگر هستند) حالا بنده آن را چه عرض کنم ولى مسلماً باید یک فکرى کرد که به مردم تحمیل نشود الساعه این لایحه‌اى که آقایان تنظیم کرده‌اید و تقدیم مجلس شوراى ملى شده است و در ماده اول نوشته شده که دولت مکلف است که تمام عملیات را بکند در صورتی که در مواد دیگرش این‌ طور نیست و در حالا اشکال عمده در این است که تاکنون وزارت کشاورزى براى مردم کارى نمی‌کرد و مردم را هم صدمه نمی‌زد اما حالا بدبختى این می‌شود که از این به بعد وزارت کشاورزى هم مثل اغلب وزارتخانه‌ها مزاحم مردم می‌شود و یک مزاحم به مزاحمین دیگر اضافه می‌شود (صحیح است) مثلاً در ماده 5 نوشته است که زارعین و مالکین موظفند که با مأمورین وزارت کشاورزى در موقع بروز آفت همکارى بکنند آقا می‌دانید عیب کار چیست؟ هر وقت که لازم بود جناب آقاى ژاندارم تشریف می‌برند و به زارعین می‌‌گویند که امروز آفت آمده یا بیا مبارزه کن یا نفرى پنج تومان بدهید این کار ژاندارم مملکت است و فوراً هم رئیس مربوطه مال‌الاجاره ژاندارمرى آن حوزه را بالا می‌برد و می‌گوید که آفت آمده است و ما همه به شما اجازه دادیم که بروید مردم را بیاورید حالا بیایید اجازه‌بهاى ژاندارمرى را بالا ببرید، بنده استدعایم این است که جنابعالى که خودتان به این جریانات واردید هر قدر تماس مأمورین دولت با مردم زیادتر باشد مسلماً اذیت مردم بیشتر خواهد بود بیایید و این لایحه را پس بگیرید من به شما قول می‌دهم که براى کشاورزان منافع بسیار بسیار زیاد خواهد داشت (اردلان - پیشنهاد می‌کنم لایحه برگردد به کمیسیون) آقاى مهدوى قربه آن شما که مخبرید توجه بفرمایید در ماده 8 نوشته است که اگر یک دسته‌ای از مالکین حاضر نشدند مبارزه بکنند دولت این کار را بکند و از آنها بعد پولش را بگیرد نتیجه این کار می‌دانید چه می‌شود؟ یک صورتى حسابى درست می‌کنند که به‌ اندازه تمام قیمت آن ملک باشد بنده نمی‌‌گویم جنابعالى این کار را می‌کنید ولى مأمورین همیشه دنبال فرصت می‌گردند که مردم را بچاپند و آنها را غارت بکنند بیایید براى خاطر خدا اگر مردم این مملکت کشاورز هستند یک کارى نکنید که این رعایاى بدبختى که از همه چیز محرومند زیر دست مأمورین کشاورزى هم آن را بیندازید و زیر شلاق ژاندارم بیندازید بنده عرض می‌کنم که روى این مواد توجه بفرمایید، دقت بفرمایید که بودجه شما 26 میلیون تومان است 22 میلیون آن خرج پرسنل است می‌ماند چهار میلیون تومان و این چهار میلیون تومان قابل هیچ عملى نیست فقط دست مأمورین کشاورزى را باز می‌کند و مخصوصاً مأمورین کشاورزى شخصاً نمی‌توانند کارى بکنند باید بروند متوسل به جناب ژاندارم بشوند و آقاى ژاندارم هم پلو شاخدار می‌خواهد می‌دانید پلو شاخدار چیست؟ یعنى باید دو تا مرغ پاهای‌شان از زیر پلو بیرون باشد تا آقاى ژاندارم وارد منزل طرف بشود این در حدود ما معروف به پلو شاخدار است این است که طاعت از دست نیاید گنهى باید کرد نباشد شما این لایحه را پس بگیرید یا آقایانى که وکلاى شهرستان‌ها هستند و موکلین‌شان کشاورز هستند پیشنهاد می‌دهند که این لایحه برود به کمیسیون، به این پیشنهاد رأى بدهند که برود به کمیسیون و یک لایحه‌اى بیاید که به درد مردم بخورد.

مخبر کمیسیون کشاورزى (مهدوى) - اجازه می‌فرمایید؟

حشمتى - اجازه ندهید مخبر صحبت بکند.

نایب‌رئیس - آقاى مخبر

مخبر - بنده صحبت توضیح است (سلطان‌مراد بختیار - توضیح ندارد قربان) بنده نمی‌دانم یک وقتى از وزارت کشاورزى آقایان انتظار دارند نهایت فعالیت را به خرج بدهد و یک وقت هم وجودش را منکرند و یک وقتى هم می‌‌گویند اصلاً با آفت در مملکت مبارزه نباید کرد و توجه بفرمایید علت را بفرمایید بنده با تمام ایرادات آقایان موافقم اما این گناه کشاورزى نیست خود وزیر کشاورزى اقرار می‌کند که بودجه مملکت صدى دواش مال وزارت کشاورزى است (همهمه نمایندگان) اجازه بفرمایید توضیح بدهم وقتى مملکتى که اسمش مملک کشاورزى است (سلطان مراد بختیار - بدبختى همین است) خیالى خوب بدبختى همین باشد بودجه مملکت فقط صدى دواش صرف دستگاه کشاورزى بشود این بى‌انصافانه است که ما به وزارت کشاورزى ایراد بگیریم که چرا فعالیت به خرج نداده است فعالیت وزارت کشاورزى محدود به همان بودجه است (بیات ماکو - این‌‌طور نیست این چه حرفى است می‌زنید بودجه‌شان صرف مسافرت به خارج می‌شود) اگر شما در بودجه وزارت کشاورزى حق نظارت دارید باید توجه بفرمایید که تا به حال اساساً وزارت کشاورزى موظف و مکلف به مبارزه با آفت نبود، آمدند اخیراً یک لایحه‌اى آوردند که وزارت کشاورزى مکلف باشد با آفات نباتى و حیوانى مبارزه بکند، اما تکلیف در این لایحه مربوط به آفات عمومى است، آفات منطقه‌اى‌ است نه این‌ که آفت ملک به خصوص، اگر فلان ده آفتى داشت در آنجا مالک ملک و رعایا را موظف کردیم اقدام به دفع آفت بکند وزارت کشاورزى را مکلف کردیم که سموم را در اختیارشان بگذارند و آنها مبارزه بکنند و این را هم بدانید که ایرادات آقایان در این قسمت وارد است ولى این را توجه داشته باشید که تا به حال مردم اساساً معتقد به مبارزه نبودند و باید کم کم مردم را تشویق کرد که با آفت مبارزه بکنند وزرات کشاورزى اگر گناهى داشته باشد فوق‌العاده مختصر است (بهادرى- خیلى زیاد است) و به نظر بنده اگر آقایان اجازه بدهند خود آن لایحه مطرح بشود و در هر موردش اگر ایرادى چیزى باشد توضیح داده بشود و اگر هم باید به کمیسیون برود به نظر بنده مصلحت این است که لایحه در مجلس مطرح بشود و اعضاى کمیسیون نظریات آقایان را بدانند که اصلاً نظر چیست بعد در کمیسیون مطرح بکنند (سلطان‌مراد بختیار - این لایحه رد می‌شود صلاح نیست) آخر باید کمیسیون بداند که کجایش باید اصلاح بشود.

نایب‌رئیس - یک پیشنهادى رسیده است مبنى بر سکوت و چون یک دفعه این پیشنهاد داده شده دیگر طبق آیین‌نامه نمی‌شود دوباره مطرح کرد.

عمیدى‌نورى - جناب آقاى رئیس طبق آیین‌نامه باید رأى گرفته شود و چون در پیشنهاد قبلى رأى گرفته نشده است می‌توان مطرح کرد.

نایب‌رئیس - چون پیشنهاد از طرف شما نبود حق صحبت نداشتید.

عمید نورى - اخطار نظامنامه‌ای کردم.

نایب‌رئیس - پیشنهاد ارجاع به کمیسیون از طرف آقاى اردلان رسیده است که قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

بنده پیشنهاد می‌کنم لایحه به کمیسیون برگردد.

وزیر کشاورزى - اجازه بفرمایید توضیح بدهم؟

نایب‌رئیس - حالا آقاى اردلان که پیشنهاد کرده‌اند توضیحات‌شان را بدهند بعد حضرتعالى توضیح بفرمایید. آقاى اردلان. (موسوى - ایشان هم توضیحات‌شان در اطراف همین پیشنهاد بود).

اردلان - اینجا توضیحات کافى داده شد که این لایحه ناقص است و ایراد زیادى هم به وزارت کشاورزى هست که بنده الآن نمی‌‌خواهم در این بابت صحبت بکنم، درست است که بودجه وزارت کشاورزى زیاد نیست ولى همان ‌اندازه‌ای هم... (حشمتى - که هست زیاد است) که در بودجه مملکتى هست به مصرف مردم نمی‌رسد بنده چند کیلومترى تهران را به عنوان مثال عرض کنم خودتان متوجه می‌شوید که از این دستگاه مردم استفاده نمی‌کنند بنابراین حد وسطش این‌ طور است که چون ممکن است لایحه رد بشود بنده پیشنهادى می‌کنم خود دولت هم موافقت بکند با اینکه این لایحه برگردد به کمیسیون تا اینکه یک چیزى که به درد مردم بخورد بیاید و آن را تصویب بکنیم (جمعى از نمایندگان - رأى، رأى)

+++

 نایب‌رئیس - آقاى وزیر کشاورزى‏

وزیر کشاورزى - بنده البته اطمینان دارم که آقایان هیچ‌ کدام با مبارزه با آفت مخالف نیستند و در طرز عمل و شرایط اجرایش نظر دارند و مشاوره هم البته بسیار مفید است و بنده موافقم که به کمیسیون برگردد و آنجا رویش مطالعه شود و یک لایحه مطالعه شده به مجلس برگردد. البته مفیدتر خواهد بود.

نایب‌رئیس - بایستى که رأى گرفته شود (سلطان‌مراد بختیار - وزیر موافقت کرده) با موافقت وزیر هم بسته به رأى مجلس است و باید رأى گرفت. اعلام رأى می‌شود.

7- تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

نایب‌رئیس - چون عده براى رأى کافى نیست اخذ رأى می‌ماند براى جلسه بعد. بنابراین جلسه را ختم می‌کنیم جلسه آینده روز یکشنبه ساعت 9 صبح‏.

 (مجلس نیم ساعت قبل از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى - رضا حکمت

+++

یادداشت ها
Parameter:295096!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)