کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 19
[1396/05/31]

جلسه: 32 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 27 آبان‌ماه 1335  

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت‌مجلس

2 - بیانات قبل از دستور آقایان: خرازى - ارباب‏

3 - تقدیم دو فقره سؤال به وسیله آقاى صادق بوشهرى‏

4 - شور دوم الحاق به موافقت‌نامه لندن راجع به دیون آلمان و تصویب آن‏

5 - طرح گزارش کمیسیون بودجه راجع به بیست میلیون ریال اعتبار جهت کمک به سیل‌زدگان‏ و ارجاع به مجلس سنا

6 - طرح گزارش شور دوم کمیسیون نظام راجع به بیمه افراد ثابت ارتش و ژاندارمرى و تصویب آن‏

7 - تقدیم سه فقره سؤال به وسیله آقایان صدرزاده و عمیدى‌نورى‏

8 - ختم جلسه به عنوان تنفس‏

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 19

 

 

جلسه: 32

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 27 آبان‌ماه 1335

 

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت‌مجلس

2 - بیانات قبل از دستور آقایان: خرازى - ارباب‏

3 - تقدیم دو فقره سؤال به وسیله آقاى صادق بوشهرى‏

4 - شور دوم الحاق به موافقت‌نامه لندن راجع به دیون آلمان و تصویب آن‏

5 - طرح گزارش کمیسیون بودجه راجع به بیست میلیون ریال اعتبار جهت کمک به سیل‌زدگان‏ و ارجاع به مجلس سنا

6 - طرح گزارش شور دوم کمیسیون نظام راجع به بیمه افراد ثابت ارتش و ژاندارمرى و تصویب آن‏

7 - تقدیم سه فقره سؤال به وسیله آقایان صدرزاده و عمیدى‌نورى‏

8 - ختم جلسه به عنوان تنفس‏

 

مجلس یک ساعت و پنجاه دقیقه پیش از ظهر به ریاست رضا حکمت تشکیل گردید.

1- تصویب صورت‌مجلس

رئیس - اسامى غایبین جلسه قبل قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

غایبین با اجازه - آقایان: دکتر بینا - دکتر سید ‌امامى - امیدسالار - دولت‌آبادى - پناهى - مشار – رامبد - ابتهاج - اکبر صفارى - محمودى – ثقةالاسلامى - اورنگ - سعیدى - قرشى - دولتشاهى - مهندس بهبودى - مهران - دکتر آهى.‏

غایبین بی‌اجازه - آقایان: برومند - دکتر امیر اصلان افشار - معین‌زاده - تیمورتاش - مسعودى - اریه - قراگزلو - مهندس اردبیلى - دشتى - دکتر عمید - دکتر هدایتى - اعظم زنگنه - اسفندریارى.‏

دیرآمدگان و زودرفتگان با اجازه - آقایان: مشایخى - مهندس شیبانی - بهادرى - عرب‌شیبانی - دکتر حسن افشار - عباسى - اردلان - خزیمه علم - اقبال - قنات‌آبادی - شادلو - موسوى – صرف‌زاده - کورس – تجدد - دکتر طاهرى.

رئیس - نظرى به صورت‌مجلس نیست؟

مهندس هدایت - بنده عرضی دارم.

رئیس - بفرمایید.

مهندس هدایت - اصلاحاتى کوچک عبارتى است در عرایض بنده که می‌دهم به تندنویسی.‏

رئیس - بسیار خوب آقاى صدرزاده.

صدرزاده - چند کلمه اصلاح عبارتى است که تصحیح می‌کنم و می‌دهم به تندنویسی.‏

رئیس - بسیار خوب دیگر نظرى نسبت به صورت‌مجلس نیست؟ (اظهارى نشد) صورت‌مجلس جلسه قبل تصویب شد.

2- بیانات قبل از دستور آقایان: خرازى - ارباب‏.

رئیس - امروز دو نفر از آقایان براى نطق قبل از دستور اسم‌نویسى کرده‌اند. آقاى خرازى بفرمایید.

محمد‌رضا خرازى - بنده بنا بر دعوت اطاق‌هاى تجارت آلمان و انگلستان مدت چهل و پنج روز به این ممالک مسافرت کردم و در آنجا با مقامات اقتصادى اعم از اطاق‌هاى تجارت و سندیکاهاى ارباب صنایع و حرف و مهندسین که در امور اقتصادى خیلى بصیر و مطلع هستند تماس‌هایی گرفتم که گزارش آن را به اطاق بازرگانى طهران خواهم داد چون این دعوت از اطاق بازرگانى طهران شده بود و بنده به ریاست این هیئت با پنج نفر دیگر رفتیم پس از این‌که گزارشش را دادم مخصوصاً بنده اطلاعاتى راجع به امور ارز به عرض همکاران محترم می‌‌رسانم ولى موضوعى که امروز بنده براى آن اسم‌نویسى کردم و خواستم توجه مجلس شوراى ملى را به این نکته مهم جلب کنم این است که به شهادت آقایان بنده از آن اشخاصى هستم که همیشه طرفدار این هستم که باید در مملکت و مخصوصاً در کلیه شئون اجتماعى مملکت و بین طبقات مختلف اتحاد و اتفاق باشد اگر اتحاد و اتفاق در مملکت باشد و عدالت حکم‌فرما باشد ما می‌‌توانیم با این عقب‌افتادگی‌هایى که داریم یک قدم‌هایی برداریم و اگر بنا باشد که سر موضوعاتى همیشه طبقات مختلف مشغول کشمکش باشند مطمئن باشید که به جایی نخواهیم رسید.

و حقیقتاً دور خومان می‌چرخیم از قدیم آنچه بنده مطالعه کرده‌ام حتى از زمان سلسله صفویه ابتدا خیلى کم بوده است و بعد همین‌طور شدت پیدا کرده است تا به این شدت رسیده بین مالکین و مستأجرین بر سر موضوع سرقفلى و حق آب و گل یک اختلافاتى موجود بوده حتى در دوره دمکراسى. بعد از تصویب قانون انحصار تجارت خارجى در سال 1309 که کلیه امور مملکت در تهران متمرکز شد و از سرشماری هم ملاحظه فرمودید که قسمت اعظم سکنه تهران اهالى شهرستان‌ها هستند چون طهران مثل بخارى مى‌ماند هر که به بخارى نزدیک‌تر است بیشتر گرم می‌شود مردم هم می‌بینند که در شهرستان‌ها خبرى نیست به طهران می‌آیند فرض بفرمایید یک صادرکننده یا یک واردکننده یک اظهارنامه صدور می‌‌دهد یا می‌خواهد یک پروانه ارز براى ورود یک کالا بگیرد باید بیاید تهران و به همین جهت است که مردم همه از شهرستان‌ها دست کشیده‌اند و آمده‌اند به طهران و آقایان تصدیق می‌فرمایید که این وضع به مصلحت نیست باید کارها در شهرستان‌ها هم متمرکز بشود چون تمام کارها در تهران متمرکز شده شروع شده به ساختمان‌هاى زیاد از مستغلات و دکاکین و مغازه‌ها و پاساژها و کاروانسراها و اغلب خود مالکین حین شروع به کار ساختمان شروع می‌کنند به گرفتن سرقفلى و سابقاً سرقفلى اختصاص داشت به مستأجرین و حالا خود مالکین هم سرقفلى می‌گیرند حتى وقتى که بین یک مستأجر و مستأجر بعدى موضوع سرقفلى معامله می‌شود یک حقی هم مالکین

+++

می‌گیرند (سراج حجازى - کم می‌گیرند) یک ده یک می‌گیرند بنده آنچه که اطلاع دارم از سال 23 به این طرف وزارت دادگسترى مشغول مطالعه بود یک لایحه‌اى به مجلس بیاورد و روابط بین مالک و مستأجر را از حیث سرقفلى روشن بکند و مدون بکند و البته اصل الناس مسلطون على اموالهم و انفسهم را همه رعایت می‌کنند ولى باید ان الله یأمر بالعدل و الاحسان هم رعایت بشد و همگى هم طرفدار این فکر هستیم که اگر مستأجرى مال‌الجاره مالک را نداد دکان را تخلیه بکنند ولى اغلب اتفاق افتاده است که مستأجر سرمایه‌اش همین موضوع سرقفلى است و اعتباراتى که بهش داده می‌شود منحصراً به اعتبار و پشتوانه همین سرقفلى است ولى بعضى از مالکین اقدام می‌کنند که بدون این‌که این حق رعایت بشود مستأجر را از مغازه‌اش و یا از دکانش بیرون بکنند مثلاً بنده شنیده‌ام که در خیابان اسلامبول مغازه جواد مینایی را ساعت سه بعد از نیمه شب رفته‌اند و تخلیه کرده‌اند فردا کسبه می‌خواسته‌اند تعطیل بکنند فرماندار نظامى مداخله کرده است و مأمور گذاشته است نه مستأجر را راه می‌دهند نه مالک را و یا مثلاً در خیابان چراغ برق خواسته‌اند یک مغازه را تخلیه بکنند (اینها را که عرض می‌کنم سند دارد) مالک سى و هشت هزار یا پانصد تومان گرفته صرف‌نظر کرده است از تخلیه به قرائن و اماراتى که در آیین‌نامه وزارت دارایی براى وصول مالیات بر درآمد هست مراجعه بفرمایید در آن یکى از قرائن و امارت سرقفلى را قید کرده است و همیشه هر کسى سرقفلى گرفته اگر وزارت دارایی یعنى اداره کل درآمدها اطلاع پیدا کرده از آن مالیات گرفته مطابق نرخ و تعرقه خودشان یا اخیراً کوچه ظهیرالاسلا م را از خیابان شاه‌آباد می‌خواهند به چراع برق امتداد دهند چهار مغازه لوازم یدکى و اتومبیل‌فروشى است اینها به طورى که شنیده‌ام می‌خواهند مترى پانصد تومان پول از شهردارى بگیرند ولى حق سر‌قفلى مستأجرین از بین می‌‌رود آخر این مستأجرین بیچاره هم حق دارند بنده اینجا توجه آقایان را جلب می‌کنم و تقاضایم این است که وزارت دادگسترى و دولت براى این‌که این اختلافات از بین برود و مردم حقیقتاً بروند دنبال این‌که کار در مملکت ایجاد بشود به شهرستان‌ها مخصوصاً یک آوانتاژهایی فوق‌العاده از مرکز قائل بشوند یعنى علاوه بر این مقدوراتى که در مرکز هست در اصفهان و شیراز و یا کرمانشاه و آذربایجان یک مقدورات زیادترى باشد یعنى کمک‌هاى زیادترى به مالکین و زارعین و تجار بکنند که مردم بروند و در شهرستان‌ها و شهرستان‌هاى ما این‌طور بى‌جمعیت نشود و ایجاد اتحاد و اتفاق بشود و کشمکش تولید نشود و فکر این بدبختى‌ها بشود و سطح تولید‌مان در قسمت کشاورزى و صنعتى و همچنین استخراج معادن به طرق علمى و ذوب و تصفیه‌اش عملى بشود و مخصوصاً تقاضا دارم یک لایحه‌اى بیاورد دولت و روابط بین مالک و مستأجر را از نظر سرقفلى معین بکند (صحیح است - احسنت).

رئیس - آقاى ارباب‏

ارباب - بنده امروز که به مجلس آمدم تابلوى قبل از دستور را که دیدم دیدم که باز وقتى هست که آقایان را تصدیع بدهم. موضوعاتى هست که قطعاً خود آقایان محترم هم توجه دارند یکى موضوع کارهاى عمرانى کشور است که در تمام حوزه‌هاى آقایان همه موکلین آقایان چشم انتظار‌شان به طرف فعالیت آقایان است و آقایان هم هیچ مضایقه‌ای نمی‌فرمایند و شب و روز مشغول فعالیت هستند و از دستگاه‌هاى دولت تقاضا می‌کنند و تا آنچه که به نتیجه برسد هنوز بنده که چشمم ندیده است اگر چشم بنده خوب نمی‌بیند لابد آقایان می‌بینند (سلطان‌مراد بختیار - نخیر آقا همین‌طور است) چندین سال کشور ما دستخوش عوامل هرج و مرج و هرج و مرج‌طلبى بود تا این‌که به خواست خداى متعال آرامش پیش آمد و وضع نفت هم روشن شد و درآمدى براى کارهاى عمرانى معین شد و همه مردم امیدوار شدند و آتیه روشنى را از دور و نزدیک دیدند کارهایی هم شروع شد ولى این کارها از دو لحاظ در بوته تعویق است یکى یک دستگاه‌هاى فنى مشاور هستند که معطلى زیاد دارد و طول زیاد دارد تا یک پروژه و برنامه‌ای را از دستگاه خودشان خارج کنند مرحله دوم بدتر از آن دستگاه‌هاى اجرایی کارهاى عمرانى است براى نمونه عرض می‌کنم براى یک سدى که در میناب باید بسته شود یا در قشم بنگاه مستقل آبیارى 8 ماه است معطل کرده نه شروع به عمل می‌کند و نه تکلیفش را معین می‌کند وقتى به سازمان برنامه مراجعه می‌کنیم می‌‌گویند ما تقصیر نداریم دستگاه اجرایی معطل می‌کند حالا تقصیر کى هست بنده نمی‌دانم همین‌طور اگر آقایان توجه بفرمایند این بانک کشاورزى با این‌که اشخاص خوبى هم در رأسش هستند مع‌هذا خودش یکى از عوامل مانع پیشرفت کارهاى عمرانى و کمک به کشاورزان و کمک به مردم است که اگر این دستگاه وجود نمی‌داشت بنده قطع دارم که کارهاى عمرانى در صلاحیت آنهاست قطعاً بیشتر پیشرفت داشت همین‌طور سایر دستگاه‌هاى اجرایی مثل این‌که موظف هستند توجهى نکنند یا در کارهاى خودشان علاقه به خرج ندهند یا خودشان را خادم این مردم ندانند اگر توجه بفرمایید شاید خود آقایان هم اگر در عمل به آنها مراجعه کنند و وارد بشوند تصدیق خواهند کرد یکى دیگر مشکلات خلق‌الساعه‌ای است که براى مردم دور از مرکز هر روز ایجاد می‌شود با این‌که امسال طبق اطلاعى که بنده دارم آقایان نمایندگان محترم مازندران و گیلان هم اینجا تشریف دارند و تأیید می‌کنند امسال محصول برنج بسیار خوب شده و از سال‌هاى پیش خیلى بهتر شده است با این حال دستور خصوصى داده‌اند به مرزهاى که برنج صادر نشود رسماً هم دستور نمی‌توانستند بدهند به طور خصوصى دستور غیر‌رسمى داده‌اند که صادر نشود مرزنشین‌ها که هر یک براى یک مبلغى می‌خواهند برنج چمپانه صدرى برنجى که محصولش زیاد هم است می‌خواهند براى معاملات مرزى صادر کنند اجازه نمی‌دهند آقایان یک مرزنشین که هزار تومان یا دو هزار تومان می‌خواهد مبادله کالا بکند آیا براى او ممکن است بیاید تهران پروانه بگیرد هیچ ممکن نیست این مشکلاتى که ایجاد می‌کنند مانع جریان کار مردم بدبخت فقیر بیچاره می‌شوند و هیچکس هم نیست که توجه بکند و استدعا می‌کنم که اگر آقایان علاقه به فروش و صدور محصول گیلان دارند از دولت بپرسند که جهت این‌که دستور داده‌اند که برنج چمپا صادر نشود چیست؟ در حالى که ایرانیان ساحل شیخ‌نشین‌ها همه از برنج داخلى ما استفاده می‌کند و اگر قرار شود برنج را از هند بیاورند این راه صادرات داخلى ما هم بسته خواهد شد یک تصویب‌نامه‌ای صادر شده براى برنج صدرى که آن هم روى یک مناسباتى براى یک مقدار کمى این‌که محتاج به تصویب‌نامه نیست سهمیه ندارد (مهندس جفرودى - شیشه را هم انحصار کرده‌اند) شیشه هم همین‌جور است کوزه‌هاى همین بدبختى را دارد و ما بایستى صبح تا شب از بسکه خرابى زیاد است اینجا انتقاد کنیم و وقت هم که نداریم امیدوارم که خودشان توجه کنند دیگر این‌که تا یک حوادث دلخراشى در کشور پیش نیاید توجه بهداشتى به نقاط دور از مرکز نمی‌شود خداى نخواسته باید زلزله بیاید جناب آقاى صدرزاده دو سه روز قبل بود که فریاد زدند فریاد بزنند اظهار همدردى بکنند یک لایحه بگذرد یک میلیون تومان تصویب بشود ولى معلوم نیست این پول کى به دست زلزله‌زدگان برسد آن را هم بنده نمی‌دانم الآن اغلب مردم دارند از مالاریا در جنوب می‌میرند و آنچه تلگراف می‌فرستند آنچه فریاد می‌زنند آنچه ناله می‌کنند دکتر بفرستید مقدارى دارو و مقدارى سم دفع پشه مالاریا فرستاده شود هیچ فرستاده نمی‌شود (سلطان‌مراد بختیار-  ژاندارم می‌فرستند) تمام معاذیر‌شان هم این است که دکتر نمی‌‌رود حقوق کافى نیست البته این را بنده تصدیق می‌کنم در کشورى که چند قسم حقوق برقرار هست در یک دستگاهى به دکتر می‌دهند سه هزار تومان در یک دستگاه می‌دهند دو هزار تومان در یک دستگاه می‌دهند پانصد تومان البته دکتر با این حقوق نمی‌‌رود آنجا (صحیح است) تمنى می‌کنم از آقایان این تکلیف لایحه ترمیم حقوق پزشکان را معین بفرمایید اگر بایستى رجحانى براى ولایات قائل شد قائل شوند مردم تا کى تحمل کنند مرتباً می‌میرند و کسى هم نمی‌دادند یک بدبختى دیگر که حوزه بندرعباس با آن مواجه است این دستگاه ساختمانى وزارت فرهنگ است بنده خود وزیر فرهنگ را شخصاً مرد خوبى می‌دانم اما این دستگاه اداره ساختمانى خودش یک حکومت مستقلى تشکیل داده چهار سال تمام است ساختمان‌هاى فرهنگ بندرعباس مخروبه افتاده بودجه دارد (عمیدى‌نورى - همه جا این طور است) همه سال می‌‌گویند اقدام می‌کنیم اقدام نمی‌کنند تا فصل منقضى می‌شود باز می‌‌گویند تابستان است گرم است اول پاییز و باز در پاییز این کار را می‌اندازند به تابستان، تابستان محول می‌کنند به زمستان همین طور معوق مانده آقایان بودجه‌ای که در کشور ما صرف می‌شود در کمتر کشورى مصرف می‌شود که راندامانش این باشد که شما مى‌بینید، استدعا می‌کنم آقایان که همه با بنده هم‌درد هستند توجهى مبذل بفرمایند تا بلکه این کارهاى کوچک اصلاح بشود (سلطان‌مراد بختیار - نتیجه ندارد).

3- تقدیم دو فقره سؤال به وسیله آقاى صادق بوشهرى‏

رئیس - آقاى بوشهرى‏

صادق بوشهرى - بنده دو سؤال از وزارت دارایی وزارت کشور دارم که تقدیم می‌کنم.

رئیس - آقاى بختیار

حمید بختیار - نامه‌اى‌ است از طرف کارمندان روزمزد که به مقام محترم ریاست تقدیم می‌کنم. ‏

4- شور دوم الحاق به موافقت‌نامه لندن راجع به دیون آلمان و تصویب آن‏

رئیس - گزارشى از کمیسیون امور خارجه رسیده راجع به اجازه الحاق به موافقت‌نامه لندن جهت دیون آلمان قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

کمیسیون امور خارجه در جلسه اخیر خود با حضور آقاى معاون وزارت امور خارجه لایحه ارسالى از مجلس سنا راجع به الحاق دولت ایران به موافقت‌نامه لندن در باب دیون خارجى آلمان را براى شور دوم مطرح نموده با توضیحاتى که آقاى معاون وزارت امور خارجه دادند کمیسیون موافقت خود را اعلام و این‌که گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌نماید.

ماده واحده - الحاق دولت شاهنشاهى ایران به موافقت‌نامه لندن در باب دیون و یک خارجى آلمان که مشتمل بر سى و هشت ماه و یک مقدمه و دوازده ضمیمه می‌باشد در تاریخ 22 دسامبر یک هزار و نهصد و پنجاه و سه از

+++

 طرف دولت ایران به امضا رسیده تصویب می‌شود.

مخبر کمیسیون امور خارجه - محسن مرآت‌ اسفندیارى‏

گزارش از کمیسیون بودجه به مجلس شوراى ملى

 کمیسیون بودجه لایحه الحاق دولت ایران به موافقت‌نامه لندن در باب دیون خارجى آلمان را براى شور دوم مطرح با ماده واحده گزارش شور اول موافقت و نظریه کمیسیون امور خارجه را تأیید می‌نماید.

 به جاى مخبر کمیسیون بودجه - هلاکو رامبد

رئیس - شور دوم این لایحه است هیچ گونه اعتراضى در شور دوم نرسیده بنابراین باید رأى گرفت، آقایانى که با الحاق دولت ایران به موافقت‌نامه لندن در خصوص دیون آلمان که ما طلب‌کار هستیم موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

5- طرح گزارش کمیسیون بودجه راجع به بیست میلیون ریال اعتبار جهت کمک به سیل‌زدگان‏

رئیس - لایحه دیگرى است راجع به 20 میلیون ریال کمک به سیل‌زدگان که قرائت می‌شود.

 (به شرح زیر قرائت شد)

گزارش کمیسیون بودجه به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون بودجه لایحه شماره 7499 راجع به اجازه اعتبار بیست میلیون ریال از محل عواید عمومى کشور براى کمک به سیل‌زدگان و جبران خسارات وارده به آنها را با حضور نماینده وزارت دارایی مطرح نموده با ماده واحده پیشنهادى موافقت و این‌که گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌نماید.

ماده واحده - به وزارت دارایی اجازه داده می‌شود براى آبادانى مزارع و قنواتى که در اثر سیل و طوفان و سایر عوامل جوى دچار خرابى گردیده و همچنین کمک به آسیب‌دیدگان و جبران خسارت وارده به آنان مبلغ بیست میلیون ریال از محل عواید عمومى سال جارى کشور در اختیار هیئت کمک به آسیب‌دیدگان گذارده و رسیدى که از طرف هیئت مزبور به وزارت دارایی تسلیم می‌شود به منزله سند هزینه به خرج قطعى منظور دارد.

از طرف مخبر کمیسیون بودجه – رامبد.

رئیس - کلیات این لایحه مطرح است آقاى ارباب شما نام‌نویسى کرده‌اید به عنوان مخالف ولى الزامى ندارید صحبت کنید، چون دیدم با اکراه دارید بلند می‌شوید. بفرمایید.

ارباب - مخالفت بنده در این لایحه در طرز اجراى این کار است والا در اصل کمک به زلزله‌زدگان هیچ گونه مخالفتى ندارم (صدرزاده - به سیل‌زدگان) به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان اینها همه دستخوش حوادث هستند والا در اصل کمک به سیل‌زدگان هیچ کس مخالف نیست با طرز اجراى کار مخالفت هست این بودجه‌ای که تصویب می‌شود ابلاغ می‌شود چه کسى اجرا می‌کند کدام قناتی تعمیر می‌شود مى افتد در دست‌انداز مشکلات و مقررات بانک کشاورزى که تضمین چطور بدهند وسایل چطور فراهم بکند و چطور مأمور اجرا کند، اینجا قانون به یک صورتى می‌گذرد با یک حسن‌نیتى ولى با یک سوءنیتى اجرا می‌شود در عمل دیده‌ایم، باز مجبورم جایی که به طور مثال و نمونه عرض کنم همان بندرعباس است در نواحى بندرعباس سیل خراب کرده منتهى کسى نمرده است چون کسى نمرده است کمتر توجه می‌کنند اما قنوات خراب است مدتى است شکایت می‌کند احاله می‌کنند به بانک کشاورزى بانک کشاورزى هم آنچه البته به جایی نرسید فریاد است بنده نظرم این است که یک فکرى براى اجراى آن بکنید.

کاظم شیبانی - آقاى همه جا این طور نیست.

رئیس - آقاى دکتر مشیر فاطمى (گفته شد نیستند) آقاى دولت‌آبادی موافقید بفرمایید.

دولت‌آبادی - بنده خوشوقتم در مذاکره راجع به کلیات این لایحه مجالى به بنده داده می‌شود که راجع به آفت سیل و خساراتى که به اکثر نقاط مملکت وارد شده است دو سه کلمه صحبت کنم و اقدام دولت را هم جزء غیر‌ قابل اهمیت از آنچه که لازم است براى این کار نمی‌دانم چون 20 میلیون ریال مطلقاً دردى را دوا نخواهد کرد (صحیح است) بنده باید یک توضیح کوچکى بدهم تا آقایان بدانند که این مملکت از سیل چگونه آفت دیده است و چگونه آسایش و حیات و هستى کشاورزان را ما که هیچ چیز جز او نداریم بر باد رفته (صحیح است) همه آقایان با کمال علاقه‌مندى امسال به حوزه‌هاى انتخابیه‌شان تشریف بردند مخصوصاًً نمایندگان یزد، شیراز، کرمان، کاشان، همچنین حوزه‌های اصفهان ناظر بدبختی‌های مردم آن حدود بوده‌اند من می‌خواهم عرض کنم که در حوزه اصفهان جایی نبود که خسارت ندید یعنى فریدن - چهارمحال، اردستان، عرتستان، بلخاره، ماربین اینها جاهایی است که و بنده دیده‌ام آقایان خاطرتان هست که اعلیحضرت همایونى شخصاً تشریف‌فرما شدند و این نقاط آسیب‌دیده را بازدید فرمودند و من خودم ناظر این جریان بودم که شاه بالاى سر پیرزنى که بچه خودش را زیر خاک گم کرده بود گریست ولى تاکنون این چاره‌جویی‌ها به جایی نرسیده است یعنى خساراتى که از باران در دو سال قبل رخ داده بود رفع نشده بود دیوار‌هاى شکسته و خراب آن باقى بود که این بلای سیل آمد در دهکده‌ای که پنج نفر جمعیت داشت خود بنده دیدم که یک درخت فقط از آن باقى مانده در دهکده‌هاى دیگرى به نام نیسیان و کهنگ که در حدود دو هزار نفر جمعیت داشت در این دهکده‌ها در حدود 250 نفر تلفات داشت این بدبختى بود به این نواحى وارد آمد البته کمک‌هایی از طرف امریکا و اتحاد جماهیر شوروى و انگلستان شد کمک‌هاى داخلى مخصوصاً از طرف مردم و آقایان نمایندگان که همه کمک کردند شد (شیبانی - شیر خورشید سرخ را هم بفرمایند) ولى عامل مؤثرى که باید اقرار بکنم مؤثرتر از همه بود کمک شیر و خورشید سرخ بود که زودتر از هر کس به چاره‌جویی برخاست و بایستى از این مؤسسه در اینجا قدردانى کرد (صحیح است) یعنى مفهوم واقعى انجمن خیریه آن هم به نام شیر و خورشید عملى بود که امسال شیر و خورشید کرد در مواقع دیگر هم نباید بى‌انصافى کرد در مورد آفات زلزله طرود و آفات دیگر همیشه خدمات شیر و خورشید سرخ اولین دستى است که به رأفت و عطوفت و مهربانى به جانب مردم دراز می‌شود و بایستى از آن قدردانى کرد (صحیح است) اما این لایحه بیست میلیون ریال که بنده به نام موافق آن صحبت می‌کنم کوچک‌ترین اثرى براى سیل‌زدگان ندارد بنده پیشنهاد کردم به کمیسیون رسیدگى به سیل‌زدگان که آقایان در این مملکت نیایید مشکلات ایجاد کنید مردم را دعوت کنید احتیاجى ندارد که هر کدام ده هزار تومان بدهند هر کسی ده تومان داد بگیرید و کار را بدهید به دست خودشان از آنها دعوت کنید بیایند و نفرى ده تومان دهند به شرط این‌که کارها را بدهید دست خودشان و از اینها همکارى بخواهید حالا بنده این عمل دولت را تقدیس می‌کنم اما این نوشداروى پس از مرگ سهراب است در آنجایی که سرما اجازه نمی‌‌دهد که از خانه‌هاى خودشان یعنى از لانه‌هاى خودشان بیرون بیایند شما به چه چیزى می‌خواهید کمک کنید در مقابل خساراتى که در اصفهان وارد شده که تنها دو هزار رشته قنات از بین رفته (صحیح است) بعضى از این قنوات دیگر قابل آبادانى نیست چرا؟ براى این‌که قناتى در 50 سال یا 100 سال قبل از این با اجرت روزى یک ریال با اعتقاد و ایمان آن مردى که صد متر رفته زیر زمین و قنات کنده است نه براى یک ریال اجرت فقط براى این‌که یک عمل خیرى انجام داده باشد این فقط روى نیت خیر مردم بوده است دیگر مملکت باید از این نوع قنوات چشم بپوشد و بداند که دیگر قابل آبادانى نیست بنده باز تکرار می‌کنم که دولت باید با یک جنبش عمومى یک دستى با حسن‌تفاهم به طرف مردم دراز بکند و به اینها بگوید که بیایید کمک کنید اگر یک میلیون نفر جمعیت این مملکت هر کدام صد تومان با پنجاه تومان بدهند بیست سى میلیون تومان می‌شود ولى به شرط این‌که کمیسیون‌هایی که خود مردم تشکیل بدهند و بگوید خودتان بیاید رسیدگى بکنید ما هم کمک می‌کنیم تا این خسارت جبران بشود و با یک عطوفت مؤثرى همان‌طوری که اعلیحضرت همایونى فرمودند اقدام شود اگر ما هى بگوییم حسن‌نیت حسن‌نیت که دردى را دوا نمی‌کند حسن‌نیت اگر می‌توانست درد را چاره بکند هیچ دردى در این مملکت باقى نمی‌ماند آقا حسن‌نیت کافى نیست همان‌طور که شیر و خورشید سرخ عمل کرد باید بکنند و بارهاى سنگین را از دوش مردم بردارند کارها را بدهند به دست خودشان و بگویند آقایان بیایید یکى ده تومان 20 تومان 50 تومان در حدود وسع‌تان براى کمک به بینوایان بدهید و خودتان عمل بکنید تا مردم شریک کار این مملکت باشند تا کارهاى مردم را به عهده خودشان نگذارید در هیچ امر کوچک و بزرگ موفقیت نخواهید داشت من اینجا صریحاً می‌گویم دولت و ملت و مردم از هم جدا هستند پرده‌پوشى از این حقیقت واقعا گناه است مردم دولت را از خودشان نمی‌‌دانند ببخشید نه این دولت، دولت آقاى علا یا دولت دیگرى را می‌گویم دولت‌ها را اگر داراى حسن‌نیت هم باشند مردم آنها را عملاً خیرخواه خودشان نمی‌‌دانند با هم جدا هستند اینها باید یکى بشوند راهش این است که همکارى مردم را بخواهند و کارها را بدهند به دست خودشان تا استفاده بکنند (مهندس فروهر - متمولین اصفهان چقدر کمک کردند؟ هیچ چیز ندادند) به کى بدهند؟ (مهندس فروهر - به همین شیر و خورشید سرخ)

رئیس - دگر کسى اجازه صحبت نخواسته بنابراین براى ورود در ماده رأى می‌گیریم (عده براى رأى کافى نبود) در ضمن از آقایان اعضاى کمیسیون آیین‌نامه خواهش می‌کنم جلسه‌ای تشکیل بدهند و هیئت رئیسه خودشان را تعیین بکنند و در آیین‌نامه اصلاحاتى که لازم است به عمل بیاورند (با ورود چند نفر عده کافى شد) رأى گرفته می‌شود به ورود در مواد آقایانى که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد در ماده هم کسى اجازه صحبت نخواسته (صدرزاده - بفرمایید ماده دو مرتبه قرائت کنند).

 (به شرح سابق خوانده شد)

رئیس - چون لایحه مالى است براى کسب نظر مشورتى به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

+++

 6- طرح گزارش شور دوم کمیسیون نظام راجع به بیمه افراد ثابت ارتش و ژاندارمرى‏

رئیس - لایحه بیمه افراد ارتش و ژاندارمرى که شور دومش است قرائت می‌شود.

 (به شرح زیر قرائت گردید)

گزارش از کمیسیون نظام به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون نظام لایحه شماره 11422 دولت راجع به بیمه افراد در ثابت ارتش و ژاندارمرى در مقابل حوادث ناشیه که به مناسبت انجام وظیفه رخ می‌‌دهد و از مجلس سنا با اصلاحى ارجاع شده بود در کمیسیون نظام با حضور نماینده دولت مطرح و مواد مصوب مجلس سنا به تصویب رسید. این‌که گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌نماید:

ماده 1- وزارت جنگ مکلف است کلیه افراد ارتش اعم از افسران و درجه‌داران و سربازان وظیفه و داوطلب و ژاندارم‌ها و دانش‌آموزان و دانشجویان و آموزشگاه‌هاى و دانشکده‌ها نظامى و کلیه هم‌ردیفان آنان و سایر کارمندان را که جزو کادر ارتش و ژاندارمرى هستند در قبال کلیه حوادث که در حین انجام وظیفه یا به سبب آن در زمان صلح با عملیات داخلى منجر به شهادت یا قتل یا فوت یا بیمارى یا نقص اعضا بدن یا از کار‌افتادگى کلى و جزیی و دائمى و غیر‌دائمى بشود به وسیله بانک سپه بیمه نماید.

تبصره 1- هزینه بیمه اشخاص مزبور از حقوق و مزایاى آنان معادل یک درصد و معادل سه درصد از محل بودجه وزارت جنگ و ژاندارمرى تأمین خواهد شد.

تبصره 2- حساب صندوق بیمه در بانک سپه به کلى مستقل و مجزا و پرداخت‌هایی که از آن محل انجام می‌شود در حدود اعتبار صندوق مزبور خواهد بود به‌هیچ‌وجه با صندوق بانک ارتباطى نخواهد داشت‏.

تبصره 3 - آیین‌نامه طرز اجراى این قانون به وسیله وزارتین جنگ و دارایی تنظیم و پس از تصویب کمیسیون‌ها مربوطه مجلسین به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

ماده 2- وزارتین جنگ و دارایی مأمور اجرا این قانون می‌باشند.

مخبر کمیسیون نظام - امیر حسین فولادوند

گزارش کمیسیون دارایی به مجلس شوراى ملى کمیسیون دارایی در جلسه 14 آبان‌ماه 35 با حضور آقایان وزیر دارایی و سایر نمایندگان دولت لایحه راجع به بیمه افراد کادر ثابت ارتش و ژاندارمرى را مطرح نموده با توضیحاتى که از طرف آقایان داده شد با نظر کمیسیون نظام موافقت و اینک گزارش شماره 3 کمیسیون نظام را تأیید می‌نماید.

مخبر کمیسیون دارایی - مشایخی

رئیس - در برگ موافق و مخالف کسى ثبت‌نام نکرده و این لایحه که به مجلس سنا رفته بود آنجا یک اصلاحاتى کرده که کمیسیون قبول کرده است بنابراین باید رأى گرفته شود.

صارمى - اصلاحى که شده است قرائت بکنند.

رئیس - چیز مهمى نبوده است اصلاح عبارتى است آنجا نوشته شده بود کلیه «کادر ثابت ارتش» در این اصلاح نوشته شده «کلیه افراد ارتش» رأى گرفته می‌شود به ماده اول با سه تبصره آقایانى که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. رأى گرفته می‌شود به ماده دوم آقایانى که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد یک رأى هم به کلیه مواد گرفته می‌شود آقایان که با کلیه مواد موافقند قیام فرمایند (اغلب برخاستند) تصویب شد به دولت ابلاغ می‌شود.

7- تقدیم سه فقره سؤال به وسیله آقایان صدرزاده و عمیدى‌نورى‏

رئیس - آقاى صدر زاده‏

صدرزاده - بنده یک سؤالى دارم راجع به پل فهلیان و اتصال راه شیراز به خوزستان که تقدیم می‌کنم که به دولت ابلاغ شود.

رئیس - بسیار خوب. آقاى عمیدى‌نورى‏

عمیدى‌نورى - بنده دو سؤال دارم از وزارت کشاورزى که تقدیم می‌کنم. ‏

8- ختم جلسه به عنوان تنفس‏

رئیس - نیم ساعت تنفس داده می‌شود تا آقایان اعضا کمیسیون آیین‌نامه هیئت‌رئیسه خودشان را در این مدت انتخاب بکنند.

(یک ساعت پیش از ظهر جلسه به عنوان تنفس تعطیل و دیگر تشکیل نگردید).

رئیس مجلس شوراى ملى - رضا حکمت‏

+++

یادداشت ها
Parameter:295094!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)