کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره پانزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏15
[1396/05/24]

جلسه: 31 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 26 آبان ماه 1326  

فهرست مطالب:

1. تصویب صورت مجلس‏

2. بیانات آقاى نایب رئیس درباره فوت مرحوم مرآت اسفندیارى‏

3. موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏15

 

 

جلسه: 31

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 26 آبان ماه 1326

 

فهرست مطالب:

1. تصویب صورت مجلس‏

2. بیانات آقاى نایب رئیس درباره فوت مرحوم مرآت اسفندیارى‏

3. موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

 

مجلس ساعت پنج بعد از ظهر روز سه‌شنبه بیست و ششم آبان به ریاست آقاى امیر حسین ایلخان(نایب رئیس) تشکیل گردید.

1. تصویب صورت مجلس‏

صورت جلسات قبل را آقاى فولادوند(منشى) قرائت کردند.

ساعت شش و چهل دقیقه بعد از ظهر مجلس به آقاى رضا حکمت تشکیل و صورت جلسه پیش قرائت گردید.

آقاى حاذقى بر طبق ماده 120 نظامنامه معتقد بودند که اسامى غایبین هنگام اخذ رأى باید در صورت مجلس نوشته شود و ماده مذکوره نیز قرائت شد.

آقاى کهبد گفتند منافع صد دستگاه اتومبیل سوارى موضوع مذاکرات آقاى دکتر اعتبار را به خود ایشان واگذار می‌کنند.

آقاى دکتر اعتبار اظهار نمودند در تعقیب سؤال از وزارت جنگ راجع به خرید اتومبیل از آمریکا منافعى که  بنا بود به ایشان عاید شود به خود ملت عاید خواهد شد و صورت مجلس تصویب گردید.

صورت غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده:

غایبین بااجازه - آقایان: محمد‌حسین صولت قشقایی - مرآت اسفندیارى - ناصر ذوالفقارى - محمد‌تقى بهار - سلطان‌العلما.

غایبین بى‌اجازه - آقایان: حسن اکبر - محمد گرگانى - عماد‌الدین سزاوار - دکتر عبده - صدرزاده - ناصرالدین ناصرى - على وکیلى - گلبادى - محمد ساعد - خویی‌لر.

دیرآمدگان با اجازه - آقایان: کشاورز صدر - صاحب جمع - فولادوند - محمد‌على مسعودى.

دیرآمدگان بى‌اجازه - آقایان: بیات - آشتیانى‌زاده - دکتر راجى - تولیت - سلطانى - رحیمیان - آقا خان بختیار - اخوان - منصف - شهاب خسروانى - دکتر ملکى - امامى اهرى.

آقاى تقى‌زاده با سپاسگزارى از حسن ظن اهالى آذربایجان در انتخاب ایشان بیان داشتند که در معاودت سه ساله قبل از تهران اوضاع را ملالت‌انگیز و علاقه طبقه سیاست‌پیشه را نسبت به وطن ضعیف و درستکارى و تقوى و عفاف را بیش از پیش در انحطاط یافته و در ‌ایام معدودى که اخیراً به ایران برگشته‌اند حقیقتى بالاتر از آنچه دیده و گفته بودند می‌خواهند بیان کنند و چنین آغاز سخن نمودند.

اصول دین سیاست مملکتى دو شرط است که با اصول دین مذهبى و شهادتین مقایسه می‌شود شرط اول وطن‌پرستى، اجتناب مطلق از ارتباط نامشروع با خارجی‌ها و شرط دوم درستکارى و تقوى در امور عامه است که اصولى است مسلم و طبیعى بدین معنى که هر کس در سیاست مملکت خود دخالت می‌کند باید نه خائن به وطن باشد و نه دزد و این حداقل صفات لازمه است منتها به واسطه شیوع قبایح و صفات نامطلوب در مقام مدح گفته می‌شود که فلانى وطن‌دوست است و دزد نیست و اصل الاصول دین سیاست به عقیده من حفظ منافع و مصالح طبقه فقیر مملکت و سعى در ترفیع حال آنهاست از حیث زندگى و معاش و که با وضع فعلى اگر تمام متصدیان امور هم صحیح العمل باشند وضع پریشان مردم اصلاح نمی‌شود زیرا اساس تشکیلات به ضرر ایشان است.

تشیکل دستگاه‌های اجرایی و فراهم ساختن مایه گردش چرخ‌ها عبارت از حکومت مملکت. وضع مالیات بر افراد ملت است به نسبت استطاعت آنها و استفاده افراد است از نتایج عمل حکومت به نصفت و عدالت و فعلاً آنچه مشاهده و استنباط می‌شود دستگاه

+++

حکومت بدون هیچ ضرورت به قدرى وسعت یافته و تحمیلات کمرشکن و فوق طاقت بر مردم فقیر و خرده‌پاى مملکت بار شده که می‌توان گفت دو ثلث مخارج فعلى مملکت زاید و مصداق اخذ به ناحق و بذل به غیرمستحق است از جهتى بسط و توسعه ادارات و اعزام افراد و به عناوین مختلف به خارجه و تقلید بی‌جا و بى‌منطق سیاست‌پیشگان از ما مترقی‌ترین و پرثروت‌ترین ممالک به خصوص آمریکا و انگلستان و فرانسه و از طرفى اخذ مالیات و عوارض قند و شکر و چاى و نفت و کبریت و اشیای ضرورى دیگر که معادل چهارصد درصد قیمت اصلى بالا رفته از طبقه فقیر خرده‌پا و زارع و همچنین تحمیلات انحصار تجارت واردات و صادرات و در دست گرفتن مایحتاج خلق‌ الله که از خارجه ارزان خریده به ملت فقیر به اضعاف مضاعف بفروشند و دسترنج مردم خود را ارزان خریده به قیمت خیلى گران به خارجه بفرستند مانند معامله دولت در خرید جو از همدان که 45 تومان خریدارى نموده و در حداقل 275 تومان براى فروش اعلان مزایده داده است.

سپس به وضع چند سال اخیر و ورود قواى مسلح خارجى به کشور و صدمات بنیان‌کن اخلاق اجتماعى و ایجاد اختلاف فاحش بین طبقات اشاره نموده گفتند که در نتیجه فقط دو طبقه وجود دارد یکى طبقه حاکمه و یکى طبقه محکومه که طبقه اولى تمام مغز استخوان طبقه دومى را می‌مکد و از این طبقه سربازى وطن‌پرستى درستکارى می‌خواهد و تمام نعمت‌های دنیا و تعیش مسرفانه را به خود اختصاص می‌دهد و این تمول گزاف و تمتع مسرفانه طبقه حاکمه در طبقه محکومه فقیر و زحمت کشور تأثیر جنون‌انگیز و انقلابى دارد در طبقه مستخدمین دولت ایحاد نادرستى می‌کند و بدین قرار علاقه به وطن دین و تقوى را از مردم گرسنه نمی‌توان خواست و اگر می‌خواهید این ملکات را در مردم ایجاد کنید قدم اول پایین آوردن سطح زندگى طبقه بالا و بالا بردن سطح زندگى طبقه پایین است همچنین است حفظ مملکت از خطرات خارجى که نه با قدرت نظامى و اقتصادى و کمک ممالک دیگر بلکه فقط با اصلاح حال طبقه فقیر و زحمتکش کشور میسر است زیرا مادام که در پشت دیوار ما مملکتى وجود دارد که در مقابل چشم فقیر اسرافات متمولین وجود ندارد محال است با زور محض و تبلیغات دینى و وطنى مردم لخت و گرسنه را دلگرم و وفادار نگهداریم و هم نمی‌توان همه را در یک روز یکسان کنیم بلکه به تدریج فرق و فاصله را باید از میان برداریم و مانند انگلستان کنونى با وضع قوانین اضافه عواید و دارایی متمولین را به شکل مالیات باید گرفت تا صاحبان ثروت از تجملات محروم باشند و نتوانند چیزى بیش از فقرا بخرند.

آقاى تقى‌زاده در پایان بیانات خود گفتند که این عوارض و مالیات‌ها و منافع دولتى بار دوش ملت فقیر است و اجراى نقشه‌های جدید عمرانى براى مدت بالنسبه ممتد که محتاج به هزار میلیون تومان و صدها میلیون دلار باشد فعلاً بر وفق احتیاط و عدالت نیست زیرا مؤسسن این نقشه‌ها باید چند سال متوالى مسئول با قدرت اجراى نقشه‌ها باشند و بر فرض تغییر اشخاص اخلاف در رویه اسلاف تغییرى ندهند و در عین تخفیف بارهاى مالیاتى و انحصار تجارتى انجام این گونه نقشه‌های اصلاحى مستلزم تخصیص یک عایدى معینى است به علاوه سعى در به دست آوردن پول از داخله و خارجه براى مصارف اصلاحى وقتى جایز است که قبلاً دستگاه‌های خرج تصفیه و تنقیح شده باشد ضمناً در موضوع بانک ملى و قروض دولت و معاملات تجارتى و استقلال پولى مملکت در مقابل مؤسسات خارجى گفتند که نه بانک حق داشت دینارى به دولت قرض بدهد و نه دولت چنین تقاضایی بکند مگر به مقتضاى اصل 25 قانون اساسى و تصویب مجلس و نیز اضافه نمودند که استهلاک قروض بانک به تقلید عمل نامشروع یکى از ممالک غربى به وسیله بالا بردن نرخ اسعار خارجه جز منافع موهوم و اختلاس مال ملت صورت دیگرى نخواهد داشت و از این قسمت گفتار خود چنین بیان نتیجه نمودند که اصلاح نقایص مملکتى با وسایل نیمه‌کاره ممکن نیست و نمی‌خواهم بگویم که انقلاب ریشه‌کن و تخریب کامل بناى کج علاج منحصر به فرد این دردها است ولى اقداماتى جدى و شدید و منظم و مستمر و متوالى با قدرت کامل و استقامت ممتد لازم است که در واقع نزدیک به تغییر بنیان می‌باشد و همه آقایان همکاران به همه این نکات متوجه بوده و با همین نیات اشتراک دارند و چون هر نهضت و حرکتى از تذکار معلومات خوابیده ناشى می‌شود از این جهت آنچه عرض شد براى تذکر و اداى وظیفه بود.

آقاى وزیر کشاورزى اظهار نمودند در سال 26 از 550 هزار متر مکعب جوازى که از وزارت کشاورزى خواسته‌اند فقط ده هزار متر داده شده و در دو سال اخیر 19 هزار متر چوب قاچاق توقیف شده و 1880 پرونده قاچاق چوب در دادگاه‌ها مطرح است.

سپس گفتند که از صدها سال پیش به تدریج جنگل‌های کرمان - فارس - بلوچستان و خراسان هم از بین رفته و این قصور را باید جبران کرد و ایرادات بحقى از وزارت کشاورزى گرفته می‌شود که چون اعتبارات و قدرت قانونى آن کم است نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد.

در این موقع اعتبارنامه آقاى افشار از مراغه مطرح گردید و آقاى عامرى اظهار داشتند برحسب تقاضاى حزب آقاى معتمد دماوندى مخالفت خود را پس گرفته‌اند و نسبت به اعتبارنامه آقاى افشار اخذ رأى و تصویب شد راجع به اعتبارنامه آقاى دکتر ملکى نیز آقاى معتمد دماوندى اظهار داشتند چون به صلاحیت آقایان اعتراضى ندارند مسترد می‌دارند و اعتبارنامه ایشان نیز به تصویب رسید.

راجع به اعتبارنامه آقاى عباس فاضلى از یزد آقاى فرامرزى بیان داشتند که باید فکرى کرد که انتخابات از تلاعب و بازى آزاد باشد و در انتخابات یزد نفوذ و زور به کار رفته و معتقد بودند که بر عموم نمایندگان هم این موضوع مسلم شده نهایت آن که رد و قبول اعتبارنامه‌ها روى اقلیت و اکثریت رفته و هیچ ارتباط با روح انتخابات و مشروطیت و قانون اساسى ندارد سپس به عقیده یکى از وزرا اشاره کردند که گفته است دولت باید مداخله کند و وکلاى خوب را تحمیل نماید و گفتند به خلاف عقیده بعضى ملت ایران لیاقت مشروطیت را دارد ولى دولت او را مغلوب کرده است و این خلاف حق و عدالت است و بعد با توضیحات مفصلى از جریان انتخابات و مداخلات فرماندار و شهربانى یزد در تبعید چند نفر از محترمین محل تلگراف‌هایی را که بین آقایان موسوى‌زاده و آرامش و عمال انتخابات یزد مخابره شده بود قرائت نموده گفتند قانون براى حفظ حقوق مردم است و نباید وسیله سلب آسایش و امنیت از مردم شود باید کارى کرد که چرخ برخلاف قانون و طبیعت نگردد و الا براى گرداننده آن نیز نتیجه مفیدى نخواهد داشت.

(در این موقع ساعت 9 بعد از ظهر مجلس به عنوان تنفس خاتمه یافت‏)

(ساعت پنج و بیست دقیقه بعد از ظهر روز یکشنبه 24 آبان مجدداً مجلس به ریاست آقاى امیر حسین ظفر ایلخان(نایب رئیس) تشکیل گردید.)

غایبین یکشنبه 24 آبان 326

غایبین با اجازه - آقایان: مرآت اسفندیارى - محمد‌تقى بهار - شریف‌زاده.

غایبین بى‌اجازه - آقایان: حسن اکبر - کامل ماکویی - محمد گرگانى - دکتر عبده - صدر‌زاده - بهادرى - ناصرى - على وکیلى ساعد - خویی‌لر.

دیرآمدگان با اجازه - آقایان: شادلو - دادور - رفیع - برزین - بهزادى - دهقان.

دیرآمدگان بى‌اجازه - آقایان: صولت قشقایی - بیات - آشتیانى‌زاده - دکتر راجى - تولیت - آقا خان بختیار - دکتر طبا - شهاب خسروانى - نیکپور - مشایخى - گلبادى - اسدى - دکتر ملکى.

آقاى فرامرزى در تعقیب مذاکرات خود در جلسه گذشته نسبت به ادعانامه آقاى فاضلى به وجه اختصار توضیحاتى دادند و تلگراف‌های قرائت نشده را تقدیم نمودند و معتقد بودن که اگر مقصود فهم حقیقت باشد آنچه گفته شده کافى است.

آقاى اورنگ در قبال اظهارات و استدلالات آقاى فرامرزى به تفصیل بیاناتى کردند که تلگراف‌های قرائت شده برهان نمی‌شود و چون آقاى فرامرزى نسبت به آقاى نواب رأى داده‌اند نمی‌توان گفت جریان انتخابات نسبت به یکى صحیح و نسبت به دو نفر دیگر سقیم است و در پایان مذاکرات تقاضا نمودند که چون نباید با این مبارزات و مشاجرات عمر مملکت تلف شود آقایان نمایندگان نیات خود را با اخلاق اجرا کنند که زودتر به مقصود خود برسند چه آن که گفته شده است:

گر اختر و گر گوهر روشنیم                ز یک آسمان و ز یک معدنیم‏

آقاى فرامرزى ضمن توضیحى بیان نمودند که اگر تلگرافات مربوط به دخالت مأمورین دولت و اقاریر خود فرماندار محل و مداک تقدیم شده در باب توقیف و تبعید مردم در جریان انتخابات برهان نیست پس برهان چیست و در باب مصلحت مملکت نیز کدام مصلحت از این بالاتر که مجلس تصفیه شود و ملت به مجلس احترام بگذارد.

آقاى مهدى ارباب مخبر شعبه به اختصار راجع به تلگرافات و مذاکرات آقاى فرامرزى و اطلاعات کامل خودشان از جریان انتخابات و صلاحیت منتخبین توضیحاتى دادند و قضاوت امر را به مجلس واگذار نمودند.

آقاى مهندس رضوى پیشنهاد و توضیح دادند که پرونده انتخاباتى یزد به یک کمیسیون تحقیق برود و مجلس با اطلاع کامل نسبت به آن اظهار نظر کند و آقاى نبوى مخالف بودند که نسبت به پرونده در شعبه

+++

رسیدگى کامل شده و کمیسیون هم جز کارى که شعبه کرده نخواهد کرد و تقاضا نمودند در همین جلسه رأى گرفته شود و پیشنهاد ارجاع به کمیسیون رسیدگى تصویب نشد.

پیشنهادی مبنى بر اخذ رأى مخفى و پیشنهاد دیگرى دائر به اخذ رأى طبق ماده 92 از آقایان حائرى‌زاده و دکتر اعتبار و ملک مدنى و جمعى دیگر از آقایان نمایندگان تقدیم گردید و آقاى رئیس بیان نمودند کسانى که با نمایندگى آقاى فاضلى از یزد موافقند مهره سفید و مخالفین مهره سیاه خواهند داد و پس از اخذ رأى از 109 نفر عده حاضر 107 مهره تفتیشیه و 5 مهره سفید و 48 مهره سیاه شماره شد و بالنتیجه نمایندگى آقاى فاضلى تصویب گردید.

آقاى فرامرزى با قرائت مواد 143 و 144 نظامنامه معتقد بودند تماشاچیانى که تظاهر می‌کنند باید براى حفظ احترام مجلس اخراج و به محکمه تسلیم شوند و تاکنون رعایت اجراى این مواد نشده است در این موقع اعتبارنامه آقاى هراتى مطرح گردید و آقاى فرامرزى اظهار نمودند آنچه نسبت به اعتبارنامه آقاى فاضلى گفته و تلگرافات و مدارکى قرائت و ارائه نموده‌اند نسبت به آقاى هراتى نیز چون هر دو به هم مربوط است یکى است و راجع به اعتبارنامه آقاى نواب اظهار داشتند ایشان را نماینده مردم یزد می‌دانستند و دو نفر دیگر را نماینده مردم نمی‌دانند و اضافه نمودند که مجلس در برابر حقوق ملت ایران قرار گرفته و مغالطات و سفسطه نباید در آن تأثیر کند آقاى شریعت‌زاده نسبت به تلگراف‌هایی که آقاى فرامرزى ارائه و قرائت نمودند اظهار داشتند که قانون مدنى نشان می‌دهد چه نوع اوراق مستند و منشأ اثر تواند بود و این اوراق نه اصل است و نه رونوشت مصدق و اصل 23 قانون اساسى نیز افشا مفاد مراسلات و تلگرافات مردم را منع می‌کند و قانون کیفر عمومى این عمل را جرم می‌داند و تا اصالت یک سندى ثابت نشود چگونه می‌توان به استناد آن جریان انتخابات را باطل شمرد و چون قضاوت مجلس نسبت به اعتبارنامه آقاى نواب تجزیه‌پذیر نیست و به انتخاب جمعى حصول اکثریت براى هر سه نفر بوده و مجلس تصمیم مثبت اتخاذ کرده تصمیم منفى نسبت به بقیه تناقض است در این هنگام ضمن اعلام رأى با قیام و قعود نسبت به اعتبارنامه آقاى هراتى آقایان حائرى‌زاده و مکى پیشنهاد رأى با ورقه نمودند ولى اخذ رأى انجام گرفت و تصویب‌نامه اعتبارنامه آقاى هراتى اعلام شد.

آقاى دکتر معظمى راجع به بودجه مملکتى رئیس کمیسیون را مخاطب قرار داده بیان داشتند که این بودجه کاملاً برخلاف قوانین جاریه است و تبصره آن را مبنى بر پرداخت هزینه‌ها قبل از تصویب مجلس قرائت نمودند و آقاى اردلان اظهار نمودند که کمیسیون بودجه نظر خود را نسبت به بودجه مجلس خواهد داد.

ساعت هفت و چهل دقیقه بعد از ظهر مجلس خاتمه یافت و جلسه آینده به روز سه‌شنبه محول و دستور اعتبارنامه‌ها و لایحه وزارت فرهنگ مقرر گردید.

نائب رئیس - آقاى مکى در صورت جلسه فرمایشى دارید؟

مکى - بله عرض داشتم. امروز اگر مصادف با فوت یکى از شریف‌ترین وکلاى این مجلس نبود(صحیح است) و بنده روحاً و جسماً از این پیش‌آمد متأثر و متألم نبودم(یک نفر از نمایندگان - همه متأثرند) شدیدترین اعتراضاتى را که یک نفر نماینده حق داشت مطابق نظامنامه و قانون به مقام ریاست بکند بنده می‌کردم زیرا در موقع اخذ رأى پریشب از طرف مقام ریاست اعمال نقض غرض شد(سزاوار - درست است نقض غرض شده)(صادقى - همین طور است) اعمال غرض شده و بنده دو ماده از نظامنامه را می‌خوانم و ملاحظه بفرمایند آقایان که هیچ یک از این دو ماده‌ای که بنده اینجا قرائت می‌کنم آقاى رئیس مراعاتش را نکرده‌اند و برخلاف نظامنامه مجلس رأى را با قیام و قعود گرفتند و در موقع قیام وقعود هم طبق ماده 87 با اعلام یک نفر نماینده که مشکوک است و تصویب نشد آقاى رئیس باید مجدداً رأى را تجدید بکنند و در مرتبه سوم باید با ورقه رأى بگیرند بنده هر سه ماده را می‌خوانم:

ماده هشتاد و ششم - رأى علنى با اوراق را هر موقع می‌توان تقاضا نمود مگر در موارد ذیل:

اولاً - در صورتى که در تفسیر و توضیح یکى از مواد این نظامنامه اختلافى حاصل شده و منجر به دادن رأى شود.

ثانیاً - در مواردى که مواد(111) و(127) و(132) ذکر شده است رأى علنى با اوراق را ممکن است قبل از این که از روى قاعده قیام و قعود رأى گرفته شود تقاضا نمود و همچنین است در صورتى که بعد از یک مرتبه مطابق قیام و قعود رأى گرفته شده و نتیجه مشکوک باشد.

ماده هشتاد و هفتم - تقاضاى رأى علنى با اوراق باید کتباً به عمل آید و لااقل پنج نفر از اعضاى مجلس آن را امضا نموده و به رئیس بدهند ولى در صورتى که یک دفعه به واسطه قیام و قعود رأى گرفته شده و مشکوک شد تقاضاى شفاهى یک از نمایندگان کافى است - مشکوک بود، ما همه گفتیم تصویب نشد(یک نفر از نمایندگان - مشکوک نبود) بنده خیلى متأسفم که هر کسى نظامنامه را روى منافع خودش و روى نظر خودش می‌خواهد تفسیر بکند نظر را بایستى روى مصالح و روى مقررات و قوانین و روى آنچه که قانونگذار گفته تعبیر کند هر کسى می‌آید روى نظر خودش نظامنامه را تفسیر می‌کند در صورتى که روح قانونگذار و روح آن کسانى که این نظامنامه را نوشتند این بوده که در مجلس تفسیر پیدا نکند و به موقع اجرا گذاشته شود همین طور تفسیر و تفسیر پیدا نکند، هر کسى براى خودش یک طورى مواد این نظامنامه را تعبیر و تفسیر نکند اسامى پنج نفر فوق با اسامى رأى‌دهندگان مخالف و موافق در صورت مجلس نوشته خواهد شد. در مقدمه این ماده هم به طریقه رأى دادن نوشته است:

ماده هشتاده و دوم - رأى دادن در مجلس کلیتاً بر سه قسم است(یک نفر از نمایندگان - ولى نگفته اگر اعلام رأى شد) اولاً اعلام رأى شد ما گفتیم رأى با ورقه منتها چون اینجا بعضى از آقایان می‌دانستند که در این ورقه یک دسته‌ای از حیثیت خودشان ملاحظه می‌کنند همهمه کردند و افکار را تروریزه کردند و آقاى رئیس هم گفتند تشخیص با من است من اینجا عرضى نکردم در ثانى تمام تماشاچی‌ها و تمام وکلایی که حقیقتاً از روى بی‌طرفى قضاوت می‌کنند و تمام مستخدمینى که در این مجلس کار می‌کنند وجداناً از آنها سؤال بکنید چقدر از نمایندگان بلند شده‌اند همه می‌گویند یک سوم از نمایندگان بلند نشده بودند رأى مشکوک بود(صادقى - این طور نیست) این طور است جنابعالى یک دفعه دیگر رأى با ورقه بگیرید ببینید این طور است یا نیست عرض می‌کنم حضورتان در ثانى همه آقایان متوجه بودند که آقاى رئیس به محض این که گفتند در حین اعتراض بنده و آقاى حائرى‌زاده که تقاضاى رأى با ورقه کردیم آقاى رئیس فرمودند که رأى می‌گیریم با قیام و قعود و بلافاصله با این که تشخیص مشکل بود بدون مأخذ و بدون این که از هئیت رئیسه هم سؤال بکنند گفتند که تصویب شد براى این که زیاد وقت مجلس را تضییع نکرده باشم و چون اطمینان دارم که دولت فعلى دولتى نیست که انسان بتواند امنیت قضایی داشته باشد(صادقى - این طور نیست این نظر شخصى شماست)(همهمه نمایندگان)

(دراین موقع مجلس متشنج گردید و بین آقایان صادقى و دهقان کلمات تندى رد وبدل شد)

نائب رئیس - آقاى صادقى آقاى دهقان ساکت بنشینید.

مکى - بنده به استناد همین پرونده موجود می‌گذارم هر وقت که تشخیص بدهند(فولادوند - این آقا اعتراض به صورت مجلس است) بنده عرض می‌کنم براى این که آقایان بدانند هر موقعى که دولتى مورد اعتماد باشد بنده به همین پرونده اعتراض می‌کنم براى این که تمام اوراقى که آقاى فرامرزى قرائت کردند تمامش جرم است باید یک محکمه رسیدگى بکند و آن روز اعلام جرم خواهم کرد نه امروز که از بین برود.

نائب رئیس - چون تقریباً پانزده نفر از آقایان تقاضاى صحبت در صورت جلسه کرده‌اند و آقاى مکى فرمایشاتى فرمودند که مستقیماً مربوط به بنده است که مجلس را اداره می‌کردم اگر اجاز می‌فرمایید بنده عرایضم را بکنم و بعد هم آقایان فرمایشات خود را بفرمایند(نمایندگان - بفرمایید، بفرمایید) اولاً بنده خداوند را به شهادت می‌طلبم در اینجا که نشسته‌ام که به توسط رأى اکثریت آقایان معین شده‌ام مثل یکى از نمایندگان هستم و هیچ فرقى ندارد هیچ قصد و غرضى ندارم اکثریت، اقلیت، منفرد براى من به کلى متساوى است(صحیح است) و میل دارم تا اینجا هستم طابق النعل بالنعل آیین‌نامه مجلس شوراى ملى را اجرا بکنم(صحیح است، احسنت) و اجرا هم خواهم کرد و جلوگیرى از بى‌نظمى خواهم نمود البته بعضى از آقایان ناراضى هستند بعضى موافقند بعضى مخالفند، بعضى به عقیده ایشان یک عملیات برخلاف میل‌شان اتفاق می‌افتد این است که ناراضى هستند پس شما وقتى که مجلس را یک نفر رئیس برایش تعیین می‌کنید یا این که نایب رئیس می‌خواهد نظم مجلس را اداره بکند خود آقایان باید بیشتر مواظب باشند(صحیح است) ما نمایندگان ملت باید سرمشق انتظامات مملکت باشیم، اگر در مجلس ما نتوانسته باشیم حفظ نظم بکنیم چطور می‌توانیم دیگران را دعوت به نظم بکنیم(صحیح است) آقاى مکى فرمایشات شما را بنده یکى یکى با کمال

+++

احترام جواب می‌دهم اولاً مصرح است در ماده 84 نتیجه رأى قیام و قعود را رئیس و منشیان تشخیص می‌دهند(صحیح است) یعنى چه؟ بنده از دوره پنجم در خدمت مرحوم مؤتمن‌الملک بودم و پنج دوره شش دوره وکیل بودم تا حالا که خدمت آقایان هستم، همیشه تشخیص قیام و قعود با رئیس مجلس و هیئت رئیسه یعنى منشیانى که هستند می‌باشند براى چه؟ براى این که البته بعضى از آقایان مخالفند و بعضى موافق، یکى می‌گوید تصویب شد یکى می‌گوید تصویب نشد، متأسفانه آقاى مکى امشب دیگر تماشاچى و اعضاى جزء مجلس را هم دخالت دادند که آنها تشخیص دادند یا ندادند اینجا آقا تشخیص با هیئت رئیسه است بنده وقتى که رأى براى آقاى هراتى گرفتم از آقایان منشی‌ها پرسیدم گفتند اکثریت است خودم شمردم تقریباً در حدود 63 و 64 نفر قیام کرده بودند تقریباً از صد نفر(صحیح است) پس من موظف بودم مطابق وجدان بگویم تصویب شده اما راجع به رأیی که فرمودند می‌گویند وقتى که اعلام رأى شد نه مذاکره و نه رأى دیگر قبول نمی‌شود. شما آمدید براى آقاى فاضلى نماینده محترم تقاضاى رأى مخفى کردید که نتیجه تقریباً 58 رأى بود آمدید براى آقاى هراتى با قیام و قعود رأى گرفتید در وقعى که من اعلام کردم رأى می‌گیریم به اعتبارنامه آقاى هراتى فقط می‌خواستم بگویم آقایانى که موافقند قیام کنند شما یک کاغذى در دست داشتید و در صف اول به من نشان دادید، این براى من کافى نیست آقاى مکى، شما انصاف بدهید(صحیح است) من نمی‌خواهم وجدان‌کشى بکنم من می‌خواهم بى‌طرفى بکنم من می‌خواهم یک طورى باشد که مجلس شوراى ملى من را یک شخص بى‌طرف همان طور که هستم بشناسد(صحیح است) من غرضى ندارم من قصدى ندارم و من آنچه که کرده‌ام مطابق نص آیین‌نامه مجلس بوده است و از این کار هم خیلى خوشوقت هستم و هیچ وقت خلاف قاعده عملى نکرده‌ام و خلاف قانون نخواهم کرد. آقاى ارباب مهدى فرمایشى دارید؟

مهدى ارباب - بنده مقصودم همین فرمایشات بود دیگر عرضى ندارم.

نائب رئیس - آقاى حائرى‌زاده.

حائرى‌زاده - من دراین موضوع بحثى نمی‌کنم آقاى مکى فرمودند مجلس هم ترتیب اثر به این حرف‌ها نمی‌دهد.

نائب رئیس - آقاى دکتر شفق.

دکتر شفق - بنده فقط تذکرى که داشتم این است که برحسب رسم در تمام دنیا موسوم است وقتى که مجلس یکى از اعضاى خود را از دست می‌دهد و می‌خواهد به احترام روح آن شخص تعطیل کند هر نوع صحبت، صحبت خارجى خلاف رسم و خلاف فتوت است(صحیح است) این است که اگر چنین نظرى مجلس دارد بایستى به یاد روح آن مرحوم صحبت شود(صحیح است)

نائب رئیس - آقاى نبوى.

نبوى - عرضى ندارم.

نائب رئیس - اجازه می‌دهید به صورت مجلس رأى گرفته شود؟

دهقان - بنده اعتراض دارم به صورت مجلس‏.

نائب رئیس - آقاى دهقان بفرمایید.

دهقان - در قسمت رأى آقاى فاضلى گفته می‌شود که 58 رأى موافق، 48 رأى مخالف، دو نفر ممتنع جمعاً گفته می‌شود عده حاضر 109 نفر، یک رأى دیگر چه می‌شود. این وسط؟ اتفاقاً مقام ریاست هم رأى دادند. 58 رأى و 48 رأى می‌شود 106 رأى و دو نفر ممتنع می‌شود 108 رأى، حساب رأى درست درنمی‌آید.

نائب رئیس - اگر زیاد بود بلى، ولى چون رأى نداده‌اند تأثیرى ندارد، صورت جلسه قبل‏...

دکتر اعتبار - بنده به صورت مجلس اعتراض دارم.

نائب رئیس - بفرمایید.

دکتر اعتبار - بنده مأموریت داشتم که از طرف اقلیت اعتراضى به صورت مجلس بکنم و عرایضى داشتم ولى به پاس احترام مرحوم مرآت اسفندیارى به بعد موکول می‌کنم(صحیح است)

2. بیانات آقاى نایب رئیس درباره فوت مرحوم مرآت اسفندیارى‏

نائب رئیس - صورت جلسات قبل تصویب شد با کمال تأثر و تأسف به استحضار آقایان نمایندگان محترم می‌رسانم که آقاى حسن مرآت اسفندیارى نماینده محترم سیرجان پریشب بر اثر سکته قلبى دار فانى را بدورد گفت و قطع یقین دارم فقدان این دوست عزیز و همکار گرامى موجب کمال تأسف و ملال بى‌پایان عموم آقایان نمایندگان محترم خواهد بود(صحیح است) مرحوم مرآت اسفندیارى فرزند مرحوم حسین سردار نصرت کرمانى از خانواده‌های قدیمى و محترم و خدمتگذار این کشور بوده و دوران عمر اجتماعى و سیاسى خود را مانند اسلاف خود در راه خدمت به کشور صرف نموده و پس از خاتمه تحصیلات و قبل از احراز مقام نمایندگى شاغل مشاغل ادارى و نظامى در استان کرمان بوده و از دوره ششم تا دوره پانزدهم نه دوره متوالى از طرف رفسنجان و سیرجان به نمایندگى مجلس شوراى ملى انتخاب و از دوره نهم به بعد علاوه بر انجام وظایف نمایندگى از طرف مجلس شوراى ملى به سمت کارپرداز انتخاب شده و تا روز قبل از مرگ خود به این خدمت افتخارى و ملى مشغول و با سایر همکاران محترم خود توحید مساعى می‌نمود فقید سعید یکى از اشخاص باتقوى و متدین و درست بود و در تمام دوران عمر با کمال صداقت و صمیمیت به وظایف ملى خود قیام و اقدام می‌نمود(صحیح است) اینک با نهایت تأسف و تأثر فقدان این مرد شریف را از طرف عموم آقایان نمایندگان و شخص خود به خانواده مرآت اسفندیارى و بیات به خصوص مادر و برادر و فرزندان آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم روح آن مرحوم را غریق رحمت فرماید(انشاء‌الله) به پاس احترام و خدمات صادقانه آن مرحوم پیشنهاد می‌کنم اگر آقایان اجازه بفرمایند جلسه امروز را ختم کنیم(صحیح است)

3. موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

رئیس - علیهذا جلسه آتیه به روز پنج شنبه بیست و هشتم آبان سه ساعت و نیم بعد از ظهر دستور هم سابقه دارد.

(پنج ساعت و سه ربع بعد از ظهر جلسه ختم گردید)

نایب رئیس مجلس شوراى ملى - امیر حسین ایلخان‏

لوایح‏

ساحت محترم مجلس شوراى ملى‏

چنانچه خاطر محترم مستحضر است اینجانب در جلسه سه‌شنبه 21 مهر ماه 1326 ضمن بیانات قبل از دستور شرحى راجع به مطبوعات اظهار داشته و منظور اصلى خود را به عرض رساندم که وضعیت کنونى مطبوعات و روشى که نسبت به مردم در پیش گرفته شده و همچنین رفتارى که با مطبوعات می‌شود هیچ یک با اصول دموکراسى و آزادى‌خواهى تطبیق نمی‌کند و وظیفه مجلس شوراى ملى است که توجهى نسبت به این موضوع مهم بنماید نظر اصلى که بنده عرض کردم این بود که ترتیبى در نظر گرفته شود که هم مطبوعات بتوانند با نهایت آزادى مطالب خود را اظهار نمایند و هم در عین حال حیثیت و شرافت اشخاص نیز از هر تعرضى مصون و محفوظ بماند چون تمایل آقایان نمایندگان محترم را در اجراى این منظور مشاهده نمود طبق ماده 33 و 34 نظامنامه مجلس شوراى ملى طرحى تحت 18 ماده تنظیم نموده و این که تقدیم می‌دارم و از مقام محترم در خواست دارم به کمیسیون مربوطه احاله فرمایند.               ناصرقلی اردلان

طرح پیشنهادى آقاى ناصر‌قلى اردلان راجع به مطبوعات‏

از تاریخ تصویب این قانون مواد زیر نسبت به مطبوعات تصویب می‌شود:

ماده 1 - طبع و نشر هر کتاب و یا روزنامه و یا مجله به رعایت اصل سیزدهم قانون اساسى و بیستم متمم قانون اساسى مطلقاً آزاد است.

ماده 2 - براى این که در آن واحد یک کتاب و یا روزنامه و یا مجله به یک اسم انتشار پیدا ننماید کسانى که مایل به نشر کتاب و یا روزنامه و یا مجله می‌باشند باید نام اختصاصى را که در نظر گرفته‌اند طبق قانون تجارت مصوبه 13 اردیبهشت 1311 و قانون ثبت شرکت‌ها مصوبه دوم خرداد 1310 نام خود را به ثبت برسانند و سرمایه خود را نیز تعیین نمایند.

ماده 3 - نام اختصاصى که تاکنون از طرف وزارت فرهنگ به جراید و یا مجلات داده شده است بر اسامى که طبق ماده 2 درخواست می‌شود تقدیم می‌شود.

ماده 4 - نام اختصاصى که طبق ماده 2 به ثبت رسید اختصاص به درخواست کننده که صاحبت امتیاز نام پیدا می‌کند دارد و به هیچ عنوان قابل انتقال نیست.

ماده 5 - هر کسى که نام روزنامه و یا مجله را به ثبت رسانده و انتشار داد مکلف است طبق ماده ششم قانون تجارت دفاتر منظم نگاهدارى نماید به نحوى که رسیدگى به میزان درآمد و هزینه روزنامه و یا مجله روزانه میسر و مقدور باشد و در پایان هر سال باید ترازنامه درآمد و هزینه خود را انتشار دهد.

ماده 6 - به رعایت اصل سیزدهم قانون اساسى و اصل بیستم قانون اساسى روزنامه و یا مجله آزاد است هر نظرى نسبت به امور سیاسى و اقتصادى کشور دارد اظهار بدارد و نیز می‌تواند روش سیاسى و اقتصادى دولت را مورد تنقید قرار دهد و همچنین می‌تواند سوء جریان هر یک از ادارات دولتى و یا ملى

+++

را شرح می‌دهم ولیکن در تمام موارد فوق باید رعایت عفت قلم و عصمت نامه‌نگارى را بنماید و از حدود و ادب و نزاکت که لازمه روزنامه است خارج نشود و به هیچ وجه نمی‌تواند به اشخاص توهین وارد آورد و در غیر این صورت به محاکه دعوت می‌شود

ماده 7 - براى رسیدگى به جرایم مطبوعاتى و تخلف از مواد این قانون و اهانتى که احیاناً ممکن است نسبت به اشخاص بشود یک و یا چند دادگاه به نام دادگاه ویژه مطبوعات تأسیس می‌شود این دادگاه طبق اصل 79 متمم قانون اساسى با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و مکلف است در ظرف 24 ساعت به شکایاتى که می‌شود رسیدگى نموده رأى خود را صادر نماید.

ماده 8 - رأى دادگاه ویژه مطبوعات طبق درخواست شاکى لازم‌الاجرا است.

ماده 9 - هر یک از محاکم این دادگاه از سه نفر از قضات عالی‌رتبه و یک دادستان تشکیل می‌شود.

ماده 10 - رأى دادگاه ویژه مطبوعات شامل جرایم نقدى از 500 ریال تا 100000 ریال و توقیف روزنامه یا مجله از یک هفته تا سه سال و همچنین توقیف نویسنده مقاله مندرجه در روزنامه یا مجله از سه روز تا شش ماه خواهد بود.

ماده 11 - مسئولیت مقالات بدون امضا بر عهده صاحب امتیاز است مقالاتى که امضا دارد صاحب امتیاز و نویسنده مشترکاً مسئولیت خواهند داشت.

ماده 12 - دولت نمی‌تواند به هیچ دست‌آویزى مجله و یا روزنامه را توقیف بکند و فقط دادگاه ویژه مطبوعات است که حق توقیف دارد.

ماده 13 - رأى دادگاه ویژه مطبوعات که مبنى بر جریمه نقدى و یا توقیف روزنامه باشد قابل استیناف نیست و لازم‌الاجرا است لیکن قرارى که مبنى بر توقیف نویسنده باشد در یکى از محاکم تأیید می‌شود.

ماده 14 - وزارت دادگسترى در تهران یک و یا چند دادگاه ویژه مطبوعات که لازم بداند ایجاد خواهد نمود و عجالتاً وظایف محوله به مطبوعات شهرستان‌ها نیز به عهده دادگاه ویژه است که در تهران تأسیس می‌شود.

ماده 15 - در مواردى که اهانت به یکى از صاحبان مشاغل دولتى و یا ملى باشد اگر هم شکایت خصوصى نشود دادستان دادگاه ویژه مطبوعات حق دارد از دادگاه درخواست رسیدگى نماید.

ماده 16 - قانون سه دی ماه 1321 راجع به مطبوعات و هر یک از مواد قانونى که با این قانون مغایرت داشته لغو می‌شود.

ماده 17 - آیین‌نامه اجراى قانون بلافاصله باید از طرف دولت تهیه شده به تصویب کمیسیون قوانین دادگسترى مجلس شوراى ملى برسد.

ماده 18 - دولت مکلف است اعتبار لازم براى اجراى این قانون را در نظر گرفته و لایحه آن فوراً به مجلس تقدیم دارد.

ن. اردلان نماینده مجلس‏

مجلس شوراى ملى‏

اینجانبان امضاکنندگان درخواست می‌نماییم که به رعایت ماده 33 و 34 نظامنامه طرحى که آقاى ناصر‌قلى اردلان تحت 18 ماده راجع به مطبوعات تنظیم نموده‌اند به کمیسیون مربوطه احاله فرمایند تا پس از رسیدگى گزارش آن هر چه زودتر براى تصویب مجلس شوراى ملى تقدیم شود.

ظفرى - هاشم وکیل - ابوالقاسم لیقوانى - خسرو هدایت - محمود محمود - ابوالحسن صادقى - شریف‌زاده - شریعت‌زاده - سلمان اسدى - عسکر صاحب‌جمع - لاهوتى - محمد‌‌على دادور - احمد اخوان - مهدى ارباب - شهاب خسروانى - دکتر فلسفى‏

شماره 1

به تاریخ 16 آبان ماه 1326

گزارش از کمیسیون دارایی به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون دارایی لایحه شماره 8836 دولت راجع به وصول مبلغ 50 دینار از هر مراسله سفارشى و بیمه و وصول مبلغ دو ریال از هر امانت پستى و مبلغ 25/2 ریال از هر تلگراف علاوه از میزان وصولى فعلى براى کمک به بنگاه‌های حمایت مسلولین و نیکوکارى و شیر و خورشید سرخ را مطرح نموده با مطالعه پیشنهادات آقایان نمایندگان محترم در مجلس و توضیحات آقاى وزیر پست و تلگراف که در کمیسیون حضور داشتند بالاخر ماده واحده پیشنهادى را با توجه به نظریات آقایان به شرح زیر تنظیم و موافقت نموده است.

ماده واحده - وزارت پست و تلگراف و تلفن مجاز است به منظور کمک به امور خیریه مبلغ 50 دینار از هر مراسله سفارشى و بیمه اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال از هر امانت پستى اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال و 25 دینار از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه به وسیله الصاق تمبر خیریه از فرستندگان دریافت نماید.

از وجوه حاصله (پس از وضع هزینه طبع تمبر) مبلغ دو میلیون ریال براى مبازره با مرض سل به بنگاه حمایت مسلولین و بقیه براى صرف امور خیریه کشور به شیر و خورشید سرخ ایران پرداخت می‌گردد.

تبصره - 500 هزار ریال از 2 میلیون ریال اختصاصى به بنگاه حمایت مسلولین باید به مصرف درمان و هزینه انتقال مسلولین بى‌بضاعت شهرستان‌ها به مرکز برسد.

طریق نقل و انتقال و استفاده از تبصره مزبور با هیئت مدیره بنگاه حمایت مسلولین خواهد بود.

پرداخت وجوه مزبور به وسیله خزانه‌دارى کل انجام خواهد گرفت‏.

شماره 1

به تاریخ 20 آبان ماه 1326

گزارش از کمیسیون پست و تلگراف به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون پست و تلگراف لایحه شماره 8835 دولت راجع به وصول مبلغ 50 دینار از هر مراسله سفارشى و بیمه و وصول مبلغ دو ریال از هر امانت پستى و مبلغ 25/2 ریال از هر تلگراف علاوه از میزان وصولى فعلى براى کمک به بنگاه‌های حمایت مسلولین و نیکوکارى و شیر و خورشید سرخ را طرح نموده پس از توضیحاتى که آقاى وزیر پست و تلگراف بیان نمودند گزارش کمیسیون دارایی در این قسمت قرائت با توجه به پیشنهادات آقایان نمایندگان محترم و توضیحات آقاى وزیر کمیسیون گزارش کمیسیون دارایی را تأیید و اینک به اضافه تبصره زیر به عنوان تبصره 2 گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌نماید:

تبصره 2 - وجوه حاصله از این قانون به شیر و خورشید سرخ به هیچ وجه به مصارف ادارى بنگاه مزبور نخواهد رسید.

مخبر کمیسیون پست و تلگراف‏

اخبار مجلس

کمیسیون بودجه دو ساعت قبل از ظهر با حضور آقای هژبر وزیر دارایی به ریاست آقای میر سید علی بهبهانی تشکیل بودجه سال 326 کشور که از طرف وزارت دارایی پیشنهاد شده بود مطرح در اطراف طرز تصویب ماده واحده و در قسمت مخارجی که به موجب تصویب‌نامه‌ها پرداخت شده مذاکراتی به عمل آمد و بالاخره قرار شد همان روز پنج بعد از ظهر کمیسیون با حضور ده نفر از آقایان نمایندگان تشکیل و راه‌حلی در نظر گرفته شود و مقارن ظهر جلسه ختم گردید.

روز سه‌شنبه 26 آبان ماه 26 ساعت و نیم بعد از ظهر کمیسیون محاسبات مجلس برای مذاکره در اطراف بودجه مجلس و تفاوت حقوق آقایان نمایندگان به عنوان کمک موقت به ریاست آقای سزاوار تشکیل پس از مذاکراتی در این قسمت پیشنهاداتی به عمل آمد ولی چون وقت گذشته بود رأی به پیشنهادات به جلسه روز پنجشنبه موکول گردید.

روز سه‌شنبه 26 آبان 26 برای دومین بار کمیسیون بودجه شش ساعت بعد از ظهر به ریاست آقای دکتر بقایی تشکیل و با حضور آقای وزیر دارایی و آقایان تقی‌زاده - عباس مسعودی - اردلان - محمد‌علی مسعودی - دکتر معظمی - در اطراف بودجه سال جاری و طرز پرداخت هزینه آبان ماه 1326 مذاکراتی به عمل آمده چون پیشنهاداتی شده بود ساعت 9 جلسه ختم و قرار شد روز پنجشنبه سه ساعت قبل از ظهر کمیسیون بودجه تشکیل و به پیشنهادات مزبور رأی گرفته شود.

تصویب‌نامه‌ها

شماره 16720      24 - 8 - 26

وزارت دارایی‏:

هیئت وزیران در جلسه 23 آبان ماه 1326 بنا به پیشنهاد شماره 34112-63774 وزارت کشور و موافقت شماره 1/41263 - 19/7/326 وزارت دارایی تصویب نمودند که از

+++

تاریخ صدور این تصویب‌نامه عوارض مشروحه زیر:

1. از هر نفر مسافر خروجى با اتومبیل پنج ریال‏

2. از پروانه کسب به نسبت طبقه‌بندی از 10 تا 30 ریال در سال به تشخیص انجمن شهردارى به نفع شهردارى قاین وصول شود.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است‏

م. 4781                         از طرف نخست وزیر

شماره 15936      24/8/326

وزارت دارایی‏:

هیئت وزیران در جلسه 23 آبان ماه 326 طبق پیشنهاد شماره 32537 - 61104 وزارت کشور و موافقت‌نامه شماره 1/39190 - وزارت دارایی تصویب نمودند از تاریخ صدور این تصویب‌نامه از هر نفر مسافرینى که به وسیله اتوبوس و ماشین سوارى کرایه مسافرت می‌نمایند دو ریال به وسیله گاراژ به نفع شهردارى نهاوند دریافت شود.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است‏

م. 4782                         از طرف نخست وزیر

شماره 16994      21/8/26

وزارت دارایی‏:

هیئت وزیران بر طبق تبصره دو ازماده دو قانون تقسیمات کشورى برحسب پیشنهاد شماره 6692 - 69428 وزارت کشور در جلسه 20 آبان ماه 1326 تصویب نمودند که در نقاط زیر بخشدارى تشکیل شود:

1. چهاراویماق که تابع بخش هشترود (سراسکند) بوده از هشترود منتزع و تبدیل به بخش که مرکز آن قره آقاج قرار داده شود و دهستان قورى چاى هم تابع بخش چارایماق است.

2. بناب تبدیل به بخش و مرکز آن قصبه بناب و دهستان بناجو تابع بخش بناب.

3. عجب‌شیر تبدیل به بخش و مرکز آن قصبه عجب‌شیر و دهستان دیزجرود تابع بخش عجب‌شیر خواهد بود.

سه بخش جدیدالتأسیس تابع شهرستان مراغه خواهد بود.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است‏

 م. 4677                        از طرف نخست وزیر

شماره 11193/25587        25 - 8 - 26

آقاى محمد‌هادى جلیلیان سردفتر ازدواج و طلاق کرمانشاه‏

نظر به این که بر اثر گزارش واصله تحت تعقیف دادگاه انتظامى سردفتران واقع شده‌اید وزارت دادگسترى طبق ماده 39 قانون اسناد رسمى شما را از تصدى دفاتر ازدواج و طلاق معلق می‌نماید.

وزیر دادگسترى‏

شماره 11186 - 25133      23 - 8 - 26

آقاى رضا حائرى سردفتر ازدواج کوچصفهان رشت‏

به موجب این ابلاغ به علت ترک محل خدمت و کناره‌گیرى از کار از شغل سردفترى ازدواج معاف می‌شوید.

وزیر دادگسترى‏

شماره 11891/25317                    23 - 8 - 26

آقاى سید محمد‌حسین مدرسى‌زاده اصفهانى سردفتر ازدواج تهران‏

به موجب این ابلاغ دفتر شما را در تهران براى ثبت طلاق رسمیت می‌دهد. - ح‏

وزیر دادگسترى‏

شماره 11382 - 23648      16 - 8 - 26

آقاى محسن شیرج سردفتر اسناد رسمى درجه سوم و ازدواج و طلاق کوهپایه ساوجبلاغ کرج‏

نظر به این که بر اثر گزارش واصله تحت تعقیف دادسراى شهرستان تهران و دادگاه انتظامى سردفتران قرار گرفته‌اید وزارت دادگسترى طبق ماده 39 قانون اسناد رسمى شما را از تصدى دفاتر ازدواج و طلاق معلق می‌نماید.

وزیر دادگسترى‏

شماره 10589 - 22329      29 - 7 - 26

آقاى احمد‌اللهى نراقى سردفتر اسناد رسمى شماره دو کاشان‏

چون به موجب دادنامه قطعى مورخه 8/6/26 دادگاه بدوى انتظامى نتیجه رسیدگى به تخلفات شما منتها به محکومیت مندرج در شق دو از ماده 42 قانون دفتر اسناد رسمى (توبیخ با درج در روزنامه رسمى) گردیده لذا اداره کل ثبت بدین وسیله مفاد دادنامه مزبور را در مورد شما اجرا می‌نماید.

مدیر کل ثبت‏

شماره 11132 - 23580      14 - 8 - 326

آقاى سید محمدظحسن آل محمد سردفتر ازدواج و طلاق مسجد سلیمان‏

نظر به این که بر اثر گزارش واصله تحت تعقیف دادگاه انتظامى سردفتران واقع شده‌اید وزارت دادگسترى طبق ماده 39 قانون اسناد رسمى شما را از تصدى دفاتر ازدواج و طلاق معلق می‌نماید

وزیر دادگسترى‏

شماره 10922 - 23638      16 - 8 - 26

آقاى محمد مدنى‏

به موجب این ابلاغ دفاتر شما را در دهستان گوده لارستان ثبت ازدواج و طلاق رسمیت می‌دهد.

وزیر دادگسترى‏

شماره 10506 - 23234      13 - 8 - 1326

آقاى حسین شریفى خوزانى‏

به موجب این حکم به سمت سردفتردارى اسناد رسمى درجه سوم قریه خوزان اصفهان منصوب می‌شوید طبق مقررات مشغول انجام وظیفه شوید.

وزیر دادگسترى‏

شماره 11133 - 23586      14 - 8 - 26

آقاى محمد‌‌على عبهرى‏

به موجب این حکم به سمت سردفتردارى اسناد رسمى درجه سوم شهر گرگان منصوب می‌شوید طبق مقررات مشغول انجام وظیفه شوید.

وزیر دادگسترى‏

شماره 10560 - 23641      16 - 8 - 26

آقاى حسین قاضى به ورقانی سردفتر سابق ازدواج و طلاق فراهان‏

به موجب این ابلاغ دفاتر شما را در فراهان اراک مجدداً براى ثبت ازدواج و طلاق رسمیت می‌دهد.

وزیر دادگسترى‏

شماره 1138 - 23646        16 - 8 - 326

آقاى مرتضى ناجزى سردفتر اسناد رسمى شماره یک شهرستان رشت‏

به موجب این ابلاغ دفتر شما را در شهر رشت براى ثبت ازدواج هم رسمیت می‌دهد.

وزیر دادگسترى‏

+++

 

یادداشت ها
Parameter:294341!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)