کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره ‏19
[1396/05/31]

جلسه: 28 صورت‌مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 15 آبان‌ماه 1335  

 

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت‌مجلس

2 - اجرای مراسم تحلیف به وسیله آقای تجدد

3 - بیانات قبل از دستور آقایان: بهبهانی  - صدرزاده

4 - طرح و تصویب گزارش شور دوم اصلاح ماده 5 قانون آمار و سرشماری و ارجاع به مجلس سنا

5 - شور اول گزارش کمیسیون قوانین و دارایی راجع به معافیت کالاهای وارده جهت اداره همکاری فنی

6 - تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره ‏19

 

 

جلسه: 28

صورت‌مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 15 آبان‌ماه 1335

 

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت‌مجلس

2 - اجرای مراسم تحلیف به وسیله آقای تجدد

3 - بیانات قبل از دستور آقایان: بهبهانی  - صدرزاده

4 - طرح و تصویب گزارش شور دوم اصلاح ماده 5 قانون آمار و سرشماری و ارجاع به مجلس سنا

5 - شور اول گزارش کمیسیون قوانین و دارایی راجع به معافیت کالاهای وارده جهت اداره همکاری فنی

6 - تعیین موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس ساعت ده و 5 دقیقه صبح به ریاست آقاى اردلان (نایب‌رئیس) تشکیل گردید.

1 - تصویب صورت‌مجلس‏

نایب‌رئیس - صورت غایبین جلسه قبل قرائت می‌شود.

(به شرح زیرا خوانده شد)

غایبین با اجازه - آقایان: دولت‌آبادى - دکتر سیدامامى - امید سالار - دکتر بینا - پناهى - مرتضى حکمت - مهندس اردبیلى - بزرگ ابراهیمى - اورنگ - مشار - دکتر ضیایى - بوربور - محمودى - خزیمه‌علم - فولادوند.

غایبین بى‌اجازه - آقایان: برومند - دکتر طاهرى - دکتر امیراصلان افشار - معین‌زاده - تیمورتاش - مسعودى - دهقان - اریه - دشتى - دکتر عمید - مهندس فیروز - اعظم‌زنگنه.

دیرآمدگان و زودرفتگان با اجازه  - آقایان: کیکاوسى - سلطانى - بزرگ‌نیا  - دکتر رضایى - دکتر شاهکار - صراف‌زاده - دکتر سعید حکمت - اسفندیارى - بهبهانى - دکتر جهانشاهى - قراگزلو - قنات‌آبادى‌  تجدد - دکتر هدایت‏.

نایب‌رئیس - در صورت‌مجلس اعتراضى نیست؟ آقاى سلطان‌مراد بختیار.

سلطان‌مراد بختیار - راجع به بیاناتى که در جلسه گذشته عرض کردم، جزیى اصلاحى هست که به تندنویسى می‌دهم.

نایب‌رئیس - دیگر نظرى نیست؟ (اظهارى نشد) تصویب صورت‌جلسه قبل اعلام می‌شود.

2 - اجراى مراسم تحلیف به وسیله آقاى تجدد

نایب‏رئیس - آقاى تجدد که در موقع اجراى مراسم تحلیف حاضر نبودند حالا قسم یاد می‌کنند.

(در این موقع کلام‌الله مجید را با احترامات لازمه به تالار جلسه آورده و عموم حضار قیام نمودند و آقاى تجدد در محل کرسى نطق قسم‌نامه را به شرح ذیل قرائت و امضا نمودند)

من که در ذیل امضا می‌نمایم خدواند را به شهادت می‌طلبم و به قرآن قسم یاد می‌کنم مادام که حقوق مجلس و مجلسیان مطابق قانون اساسى محفوظ و مجرى است تکالیفى را که به من رجوع شده است مهماامکن باکمال راستى و درستى و جد و جهد انجام بدهم و نسبت به اعلیحضرت شاهنشاه متبوع و عادل و مفخم خود صدیق و راستگو باشم و به اساس سلطنت و حقوق ملت خیانت ننمایم و هیچ منظورى نداشته باشم جز فواید و مصالح دولت و ملت ایران.

(مجدداً کلام‌الله مجید را با احترامات لازمه از تالار جلسه خارج نمودند)

3 - بیانات قبل از دستور - آقایان: بهبهانى - صدرزاده‏

نایب‌رئیس - آقاى بهبهانى‏.

بهبهانى - در خلال یک ماه گذشته، وقایعى در دنیا اتفاق افتاده که مضطربانه افکار جهانیان را به خود جلب و همه را متألم و ناراحت ساخته است. هنوز کشتارهاى بى‌رحمانه فرزندان انقلاب کبیر فرانسه در آفریقاى شمالى قطع نگردیده که ماشین جنگى ارتش سرخ به حرکت درآمده و ملت استقلال‌طلب و آزادیخواه مجارستان را به مسلسل بسته (صحیح است). شهرها، کارخانه‌جات و تأسیسات آنجا را با تانک‌هاى سنگین و هواپیماهاى غول‌پیکر درو می‌کند و یا مردم رنجدیده و بلاکشیده لهستان که هنوز از زیر بار مظالم قشون هیتلرى کمر راست نکرده‌اند سرکوب و مضمحل می‌سازد و باز قبل از آن که ضجه‌ها و ناله‌هاى قربانیان ارتش سرخ خاموش شود، دولت پوشالى و دست‌نشانده اسراییل بنا به اشاره دول انگلستان و فرانسه به کشور مصر حمله کرده و به عنوان جلوگیرى از تصادم با التیماتوم چندساعته براى بمباران شهر‌هاى مسلمان‌نشین و بى‌دفاع مصر و کشت‌وکشتار مردم بى‌گناه آنجا مجوزى تحصیل و بى‌رحمانه‌ترین ضربت‌ها را به استقلال و تمامیت ملل ضعیف وارد ساخته، حیات و هستى مردم را منهدم و معدوم می‌سازند.

این جریانات و قضایاى رقت‌بار ایجاب می‌نماید که در مجلس شوراى ملى ایران هم که علمدار آزادى بود، از آن بحث شود و مقدمتاً لازم می‌دانم اقدام نماینده ایران را در سازمان ملل متحد و همچنین اقدام وزارت خارجه را چه در زمان ملى شدن کانال سوئز و چه بعد از آن تأیید کنم، منتهى به نظر بنده این اقدامات کافى نیست و تا آنجا که دیپلماسى ایران اجازه می‌دهد، باید اقدامات شدیدترى اعمال و عملاً ثابت نمایند که ایرانى با هرنوع تجاوزى که به حقوق عمومى و مسلم ملت‌ها بشود مخالف است (صحیح است).

در حال حاضر دول انگلستان و فرانسه و شوروى با اقدامات بى‌رویه افکار عمومى ملل جهان را علیه خود تحریک و مخصوصاً در بین مسلمین یک احساسات شدیدى علیه اعمال دو دولت در مصر به وجود

+++

آمده و بسیار بجا است که در چنین مواقعى دور از تعصب و احساسات و با یک تعمق و واقع‌بینى این قضایا که واجد کمال اهمیت و مربوط به سیاست خارجى است و ایران نیز قهراً نباید در این جریان ساکت بنشیند، تجزیه و تحلیل شود و براى این که مطلب روشن‌تر گردد، عرایضم را در چهار فصل به عرض می‌رسانم.

1 - این حرف صحیح است که توجه واقعیات براى مردم عادى به خصوص مردم بلاکشیده و زجردیده شرق بسیار مشکل و سخت است ولى سیاستمدار ورزیده و مآل‌اندیش کسى است که همیشه در طوفان احساسات، عقل و منطق را راهنماى خود سازد و حرف‌ها و نقشه‌هایش طورى تنظیم و تدوین شود که با امکانات زمان و مکان و مقتضیات عصر منافات نداشته باشد و قابل اجرا هم باشد و همان‌طورى که به تجربه ثابت شده، اعمال و افکار متکى به احساسات و خودخواهى‌هاى دور از منطق بشرى تابه‌حال به جایى نرسیده است.

زمامدارانى که چه براى احقاق حق واقعى و یا کشورگشایى عملیاتى دور از منطق و عقل انجام داده‌اند و طعم تلخ آن را به‌هرحال چشیده‌اند.

دولت مصر و شخص عبدالناصر تصمیم گرفتند مرحله خدمت را شروع کنند و سد آسوان را بسازند، از دولت امریکا کمک خواستند و چون عملى نشد به دولت شوروى یعنى رقیب او نزدیک شدند و با کمک متخصصین سیاسى آن‌دولت در امور شرق به طرح نقشه و عکس‌العمل پرداختند و نتیجتاً کانال سوئز یعنى یک شاهراه بین‌المللى که در خاک آن کشور واقع است، ملى اعلام شد و دست شرکت‌هاى فرانسوى و انگلیسى از کار کوتاه گردید و قصد داشتند از محل درآمد این کار سد مزبور ساخته شود، این اقدام غیرمترقبه به عنوان تازه‌ترین و بزرگ‌ترین اخبار روز خودنمایى کرد و مخالف و موافق در اطراف آن بحث‌ها کردند، البته از این عمل تنها دول انگلستان و فرانسه متضرر نمى‌شدند، بلکه سرنوشت کانال با منافع دول زیاد و من‌جمله ایران ارتباط داشت. اقدام مصر در مورد ملى کردن مجاز بود و براى هر دولتى این حق جزو حقوق مسلم فرض شده و می‌تواند منافع و طرق خود را بر طبق منشور ملل متفق ملى اعلام کند و دولت ایران هم در مورد نفت همین کار را کرد و مورد تأیید مراجع بین‌المللى نیز واقع شد.

دول انگلیس و فرانسه بعد از این قضیه مصر را تهدید به جنگ کردند، ولى با دخالت مستقیم امریکا و سازمان ملل انتظار می‌رفت کار بدون جنگ و خونریزى فیصله یابد و طرح‌هایى در این مورد تهیه شد و یا در دست تهیه بود که هم منافع مصر تأمین شود و هم امنیت این شاهراه دریایى تضمین گردد.

در اینجا بود که وضع مصر بعد از ملى کردن کانال با وضع ایران بعد از ملى کردن نفت تشابه پیدا کرد و اگر دولت اسبق ایران احساسات مردم را که ارزش غیرقابل انکارى می‌داشت در قالب عقل و کیاست می‌ریخت و دور از تعصبات خشک و احساسات خلاف منطق از آن به نفع ملت بهره‌بردارى می‌کرد، محققاً وضع امروز ما غیر از این می‌بود که هست و چنانچه بعضى از رجال واقع‌بین به اوضاع دنیا، جلو این احساسات شدید را نمی‌گرفتند و سینه‌هاى خود را سپر بلا نمی‌کردند و شاه ما با صبر بردبارى تحمل مصایب را با دوراندیشى مخصوص به خود نمى‌نمود و قیام تاریخى روز 28 مرداد به وجود می‌آمد، چه‌بسا که سرنوشت ما هم دچار تغییر و تحول عجیبى شده بود و مثل امروز مصر گرفتار رقابت‌هاى جنگى و متقابل دول بزرگ شده بودیم و وطن ما به صحنه زورآزمایى و قدرت‌نمایى سلاح‌هاى مخرب و آزمایش‌هاى جنگى تبدیل می‌شد. حق این بود که دولت و ملت نجیب مصر از تجربه تلخ و ناگوار ما عبرت می‌گرفت و احساسات و غرور فردى را در کار مملکت‌دارى دخالت نمی‌داد (صحیح است) و همان‌طور که دولت امریکا یا هندوستان پیشنهاد کرده بودند به طورى‌ که متناسب با استقلال آنها بود این کار را فیصله می‌دادند، اما متأسفانه در هر کشورى که فکر و نقشه یک فرد حاکم بر مقدارت ملتى باشد، معایب و مفاسدى بروز می‌کند که قهرى و جبرى است و چون هرچقدرهم این قبیل زمامداران وطن‌پرست و مصلح باشند از خبط و اشتباه مصون نیستند، اینست که تحقیقاً تمام این قبیل اشخاص پایان نامه کار خود را شبیه به هم از تاریخ دریافت می‌دارند و هرکس هم غیر از این فکرى بکند، یک فکر اصولى و عاقلانه نیست.‏

2 - اما عمل دولت انگلستان و فرانسه در مورد مصر از یک احساسات و غریزه جنگجویى سرچشمه می‌گیرد و با هیچ‌منطق و اصولى هم تطبیق ندارد.

اگر دولت انگلستان که مدعى سیادت و على‌الظاهر و به صرف حرف، مدعى آزادیخواهى و آزادى‌بخشى است، دست به این عمل بی‌شرمانه نمی‌زد و این مطلب را براى خود توجیه می‌کرد که در مورد استفاده کانال تنها نیست و اکثر ملل ذینفع در این قضیه علاقه‌مند به حل این موضوع می‌باشند و همان‌طور که افکار عمومى جهان نیز به حل مسالمت‌آمیز آن معطوف شده بود، از طریق جامعه ملل و بدون جنگ و خونریزى کار را فیصله می‌دادند، این وخامت و عواقب مسلم آن پیش نمی‌آمد (صحیح است).

من نمی‌دانم دولت انگلیس و فرانسه که خود را پایه‌گذار جامعه ملل می‌دانند، با کدام مجوز مبادرت به این کار کرده و افکار عمومى دنیا را تا آنجا جریحه‌دار ساخته‌اند که حتى در خود انگلستان هم مورد اعتراض شدید مردم واقع و این اختلاف و شکاف به داخل کابینه هم سرایت کرده و یکى از وزرا عضویت در یک دولت جنگ‌طلب را براى خود دور از شرافت و امانت می‌داند و استعفا می‌دهد. دول متجاوز با این حمله ناگهانى و غیرمنتظره، لطمه غیرقابل جبرانى به حثیبت و آبروى خود وارد ساختند و یک بدبینى و نفرت شدیدى که آثار شوم آن در تاریخ انگلستان نیز بر جاى خواهد ماند علیه خود برانگیختند.

اگر تاکنون ممکن بود مجوز انگلیس در ایجاد دولت اسراییل به صورت دیگرى تعبیر شود، امروز فاش شد که آن همه اصرار و پافشارى که از قرن‌ها پیش براى جمع‌آورى و تمرکز یهودیان پراکنده و تأسیس دولت یهود در کنار مدیترانه به عمل می‌آورده به چه منظور بوده است، غرض اصلى از ایجاد این دولت انداختن تفرقه و نفاق بین اعراب فقط به این منظور بود که هروقت اراده کند، آلت بى‌اراده‌اى به نام فلسطین در اختیار داشته باشد و دولتى ضعیف چون مصر و یا دیگر ملل عرب را از چپ و راست محاصره و با توپ‌هاى آتش‌زا و مخرب قدرت جنگى خود را به مردم بى‌دفاع مسلمان نشان بدهد. این عمل پایه‌هاى دولت انگلستان و فرانسه را در دنیا و در افکار جهانیان تکان داد.

ممکن است دولت انگلیس متعذر شود که جمال عبدالناصر با تمایلى که اخیراً به کمونیست‌ها پیدا کرده بود، این نقشه را با کمک شپیلف طرح کرده و چون درآمد کانال با مخارج احداث سد اسوان به ‌هیچ‌وجه تناسبى ندارد، غرض این بوده که این شاهراه را مطلقاً در اختیار بگیرند و حق عبور آزاد را از کشتى‌های نفتکش و مال‌التجاره سلب کنند و غیرمستقیم در تمام منابع شرق سهیم و دخیل شود و هروقت اراده کرد یا اراده کردند راه را ببندند، ولى این عذر و دستاویز به‌هیچ‌وجه براى بمباران شهرهاى بى‌دفاع مصر مجوزى تحصیل نمی‌کند و به منطق گرگ‌ومیش که چرا آب را گل‌آلود کردى و زبان‌درازى می‌کنى بیشتر شباهت دارد تا به یک عمل عاقلانه و جوانمردانه.

دول انگلیس و فرانسه باید بدانند که دنیاى امروز غیر از قرن 18 و 19 است و اگر آن روز از غفلت و بى‌خبرى اولیای شرق سوءاستفاده و بساط استعمار را گسترده‌اند، امروز باید این طومار را به‌هم‌بپیچند. بساط استعمار به حکم جبر تاریخ و تشابه و تداخلى که در زندگى اقوام مختلف پیدا شده باید جمع شود و هیچ‌دولتى هم نمی‌تواند به نام مبارزه با استعمار نوع دیگرى از آن را به وجود بیاورد.

نایب‌رئیس - آقاى بهبهانى وقت جنابعالى تمام شد (بهبهانى  - ده دقیقه از وقت آقاى صدرزاده استفاده می‌کنم).

صدرزاده - بنده خودم اخبار محلى دارم، چند دقیقه می‌خواهید؟ (بهبهانى  - ده دقیقه می‌خواهم) بفرمایید.

بهبهانى - به عبارت ساده، استعمار سرخ و سیاه و سفید ندارد و در دنیاى امروز این فکر به طور اعم محکوم شده است، همان‌طور که هیچ‌دولت ضعیفى هم نمی‌تواند و حق ندارد به نام کشیدن طناب خود را زیر بار استعمار به استعمار جدیدى پناه ببرد.

حق این بود متجاوزین به مصر از ادامه مبارزات دلیرانه مردم تونس و الجزایر به خود می‌آمدند و وقتى می‌دیدند پدر روى نعش پسر می‌ایستد و از آزادى و استقلال دفاع می‌کند بفهمند که دیگر فاتحه استعمار خوانده شده و مثل صد سال پیش نمی‌شود با مردم معامله کرد.

3 - موضوع مجارستان و لهستان

شاید در هیچ عصری الفاظ و عبارات در غیرمفهوم حقیقى خود تا این اندازه نامتناسب به کار نمی‌رفته و تا این حد لفظ و معنى با هم مغایرت نداشته است.

جانشینان استالین آمدند و اعمال و خشونت‌ها او را رسماً و علناً محکوم و تقبیح کردند و به دنیا گفتند از این به بعد اعمال و کردار خود را با زمان و مقتضیات عصر تطبیق می‌دهیم (دکتر راجى - حالا بدتر از دوره استالین است) ولى هنوز تبلیغات دلالان سیاسى آنها در مورد این سوژه جدید و دنیاپسند ادامه داشت که قضیه اروپاى شرقى پرده از روى این نقش عوام‌پسند برداشت و معلوم شد بالاخره این حرف‌ها و تبلیغات چیزى جز فریب و دام تازه نیست و با حقیقت وفق نمی‌دهد، دولت شوروى وقتى دید منافع او در اروپاى شرقى به خطر افتاده بدون هیچ پروایى ارتش سرخ را با مامور خفه کردن صداى آزادیخواهان آنجا نمود و چنان بی‌رحمانه دست به پیکار زد که روى خون‌آشامان تاریخ را سفید کرد (صحیح است). لابد خود را در قتل و کشتار هم محق می‌داند زیرا در قاموس زورمندان چه حقى بالاتر از این که استثمار به خطر افتاده باشد و امکان بهره‌بردارى از ملتى متزلزل شود.

در دنیایی که بوى خون به مشام می‌رسد عده‌اى از سیاستمداران به سادیسم مبتلا شده‌اند، چرا روسیه ساکت بنشیند و قدرت جنگى خود را بی‌کار بگذارد.

آقایان مجوز دخالت شوروى در مجارستان و لهستان همان است که فرانسه در الجزایر و مراکش عمل می‌کند و مجوز انگلیس و فرانسه در مصر با هر دو مساوى است و این مجوز هم چیزى

+++

جز تسلط قوى بر ضعیف و اطفای خوى بهیمى‌ نیست.

4 - در حال حاضر مفهوم قراردادها و عهود و مقررات بین‌المللى به صورت کاغذ پاره‌اى پوچ و بى‌معنى درآمده، هرجا با منافع اقویا منطبق است، باشدت از آن حمایت می‌شود و به مجردى که منافع آنها را ندیده گرفت پا بر روى آن می‌گذارند (صحیح است). شوراى امنیت تا وقتى به منافع انگلیس و فرانسه و یا روسیه کار نداشته باشد و در قبال خونریزى‌هاى بى‌رحمانه آنها ساکت بنشیند کعبه آمال و مطاف سیاستمداران غرب است، ولى همین که عمل‌شان را تقبیح کند، نماینده انگلستان نظر شورا را وتو می‌کند و براى رأى قریب به اتفاق سازمان ملل متحد هم فاتحه بى‌الحمد می‌خواند.

مگر این مجمع براى حفظ صلح در دنیا به وجود نیامده است؟

مگر خود انگلیس و فرانسه یا شوروى این سازمان را براى اصلاح ذات‌البین و رسیدگى به نقض عهود و تجاوز دولت‌ها به یکدیگر به وجود نیاورده‌اند، پس اگر رأى چنین سازمانى قابل ترتیب اثر نیست، وجود متولیان احترام امامزاده را رعایت نمی‌کنند، این بساط را جمع کنید و دکان‌ها را ببندید، بى‌جهت شعرى نسازید که در قافیه آن گیر کنید.

به عقیده بنده اقدام دول جنگ‌طلب به تأسى همدیگر واقع شده است. اگر شوراى امنیت و سازمان ملل جلو تجاوزات بى‌رحمانه فرانسه را در شمال افریقا گرفته بود، مسلماً شوروى جرئت تجاوز به منشور ملل متفق و سرکوبى آزادیخواهان لهستان را پیدا نمی‌کرد و اگر جلو تجاوز شوروى و دخالت علنى و صریح او در امور داخلى لهستان گرفته شده بود، خونریزى مجارستان پیش نمی‌آمد و خونریزى مجارستان بهترین مستمسک براى انگلیس و فرانسه در مصر بود.

حالا هم هرچه شورا دیرتر بجنبد و جلو این اعمال را بگیرد و مشکلات بعدى براى صلح جهان دشوارتر و خطرناک‌تر خواهد بود. دولت امریکا نیز که خود را پرچمدار صلح و طرفدار دول ضعیف می‌داند و حقاً مهد آزادى و علمدار عدالت دنیا خود را قلمداد کرده است، حق نیست که ناظر این صحنه باشد. نماینده از دول مختلف تشکیل می‌دهد و اگر نیروى اجرایى بخواهند کسى شایسته‌تر و مطمئن‌تر از امریکا نیست. باید هرچه زودتر و بدون حتى یک‌ساعت دفع‌وقت دست به کار شوند و به این وضع پرآشوب که اعتماد و اطمینان ملل را سلب کرده، سروصورتى بدهند و از این فجایع و کشتار‌هاى دسته‌جمعى جلوگیرى کنند (صحیح است، احسنت).

نایب‌رئیس - آقاى صدرزاده بفرمایید.

صدرزاده - حقیقت اینست که من به واسطه ابتلای به گریپ و کسالت می‌خواستم از حضور در جلسه امروز معذرت بخواهم ولى دیروز تلگرافى از لارستان رسید که گناه دیدم مضمون و مفاد این تلگراف را به استحضار خاطر آقایان محترم نرسانم. البته آقایان کم‌وبیش از زلزله لارستان استحضار دارند مخصوصاً در روزنامه کیهان دیشب و جزییات این خسارت درج شده بود و الان تلگرافى را که براى آقایان قرائت می‌کنم، تلگرافى است که از رئیس انجمن شهر لارستان به عنوان مقام محترم ریاست مجلس و بعضى از آقایان نمایندگان رسیده است می‌گوید:

«بر اثر وقوع زلزله شدید در بخش بستک و بلوک گوره قریب 27 قریه با خاک یکسان، تاکنون قریب دویست جسد از زیر خاک خارج، عده کشته‌شدگان نامعلوم، مجروحین زیاد، بر اثر بى‌وسایلى و سرما بازماندگان تلف می‌شوند. خسارت بالغ صد میلیون تومان است، زلزله ادامه دارد، کمک فورى ضرورى مختصرى از لار شده، ولى لارستان قادر به عشرى از اعشار کمک لازم نیست، مردم آواره، پریشان‌روزگار، بلاتکلیف، انتظار اهالى لارستان از آقایان وکلاى محترم فارس، اقدامات فورى و ضرورى از هر حیث است، هیچ‌وسایلى در این منطقه وجود ندارد و حتى راه عبور و مرور نداریم که لااقل ارتباط با نقاط زلزله‌زده سهل باشد، این است وضع رقت‌بار مردم بى‌پناه و بیچاره این منطقه دورافتاده که به عرض آقایان می‌رساند.»

(مشایخى - موجب کمال تأسف است) بى‌نهایت موجب کمال تأسف است (مشایخى - باید اقدام فورى بکنند) عرض کنم تا آنجایى‌ که بنده اطلاع دارم مؤسسه شیروخورشیدسرخ در شیراز یک کمک خیلى ابتدایى کرده است، البته مؤسسه شیروخورشیدسرخ انصاف باید داد که یکى از مؤسسات مفید این مملکت است (صحیح است) و در تحت توجهات شاهنشاه به مردم مصیبت‌زده همیشه کمک‌های مؤثرى انجام می‌دهد و روى ‌هم‌ رفته باید گفت این مؤسسه خیریه باعث افتخار مملکت ماست ولى به طورى‌ که ملاحظه می‌فرمایید تنها کمک مؤسسه شیروخورشید کافى نخواهد بود، بلکه باید تمام مؤسسات خیریه دست مساعدت به سوى این مردم بیچاره دراز کنند، اطلاعى که در روزنامه کیهان درج شده بود سیصدوپنجاه نفر تاکنون از زلزله مرده‌اند، ملاحظه بفرمایید یک عده مردمى که خانه آنها خراب شده است، افراد نان‌آور آنها زیر آوار رفته‌اند و مرده‌اند، در سرمای زمستانى نه دارو، نه خوراک داشته باشند، چه حالت سختى بر آنها متوجه می‌شود، گمان می‌کنم اولین وظیفه‌اى که ما نمایندگان مجلس در مقابل این حوادث داریم اینست که وسایل فورى آسایش آنها را فراهم بکنیم (صحیح است، صحیح است). من دیروز مراتب را به جناب آقاى نخست‌وزیر اطلاع دادم و صورت این تلگراف را هم فرستادم و از دولت تقاضا می‌کنم که جداً و فوراً یک لایحه‌اى براى اعتبارات لازم بیاورند به مجلس و یقین دارم که نمایندگان محترم مجلس هم در این موقع به فکر این مصیبت‌زدگان و بیچاره‌ها باشند و به زودى تصویب بکنیم که قبل از این که سرما بیش از این شدت پیدا بکند به حال این بیچارگان مفید واقع شود.

نایب‌رئیس - اگر آقایان موافقت بفرمایند نظریه آقاى صدرزاده به دولت ابلاغ شود (صحیح است).

4 - طرح و تصویب گزارش شور دوم اصلاح ماده 5 قانون آمار سرشمارى و ارجاع به مجلس‏

نایب‌رئیس - وارد دستور می‌شویم، شور دوم ماده‌واحده راجع به اصلاح ماده 5 قانون آمار سرشمارى مطرح است، قرائت می‌شود (دکتر راجى  - از دولت کسى نیست؟) چرا نماینده دولت اینجا بود (آقاى وزیر صنایع وارد تالار شدند).

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش از کمیسیون کشور به مجلس شوراى ملى‏

کمیسیون کشور در جلسه مورخه 28/7/35 با حضور آقاى وزیر کشور، لایحه شماره 5802/ل 49209 دولت راجع به اصلاح ماده 5 قانون آمار سرشمارى را که مشتمل بر ماده‌واحده و یک تبصره می‌باشد، براى شور دوم مطرح و باتوجه به پیشنهاداتى که در جلسه علنى تقدیم گردیده بود تصویب نموده و اینک گزارش آن را به شرح زیر به مجلس شوراى ملى تقدیم می‌دارد:

ماده‌واحده - ماده 5 قانون آمار و سرشمارى به طریق زیر اصلاح می‌شود:

وزارت کشور در صورت احتیاج براى تعلیم و تربیت آمارشناسان و آمارگران به تعداد کافى می‌تواند کلاس‌هاى مخصوصى تشکیل دهد و محصلین آن را از بین کارمندان دولت که سن آنها از چهل ‌و پنج سال بیشتر نباشد انتخاب نماید.

تبصره - آیین‌نامه مربوط به تشکیل کلاس‌های مخصوص و برنامه تعلیماتى به وسیله اداره آمار عمومى تهیه و پس از موافقت وزارت کشور و تصویب شوراى عالى فرهنگ به موقع اجرا گذارده شود.

نایب‌رئیس - کسى در ورقه اسم ننوشته، مخالفى نیست؟ (اظهارى نشد) رأى می‌گیریم در ماده واحده، آقایانى که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. به مجلس سنا ارجاع خواهد شد.

5 - شور اول گزارش کمیسیون قوانین دارایى راجع به معافیت کالاهاى وارده جهت اداره همکارى فنى

نایب‌رئیس - شور اول لایحه مربوط به معافیت بعضى کالاهای وارده مطرح است و قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش از کمیسیون دارایى به مجلس شوراى ملى

کمیسیون دارایى با حضور آقایان معاون وزارت دارایى و مدیر کل گمرک لایحه راجع به کالاهاى وارده از طرف اداره همکارى فنى را مطرح نموده و با توضیحاتى که از طرف آقایان داده شد، گزارش مصوب کمیسیون دارایى دوره 18 را عیناً تصویب، اینک گزارش آن را به شرح زیر تقدیم می‌دارد.

ماده اول - کلیه کالاهایى که طبق مقاوله‌نامه مورخ 28 و 29 دی‌ماه سال 1330 منعقد فی‌مابین دولت ایران و رئیس اداره همکارى فنى کشور‌هاى متحده امریکا در ایران به کشور وارد شده و خواهد شد، بلاعوض به دولت ایران واگذار گردیده و خواهد گردید و همچنین کلیه بذور و نهال و قلمه و نظایر آن که از طرف کمیسیون مشترک ایران و امریکا به منظور اصلاح وضع کشاورزى ایران وارد شده و خواهد شد، از هر نوع حقوق و عوارض گمرکى معاف است.

ماده دوم - وزارت دارایى مامور اجراى این قانون است.

نایب‌رئیس - در کلیات کسى اجازه نخواسته، رأى می‌گیریم به ورود در مواد، آقایانى که موافق هستند قیام فرمایند (اکثر قیام نمودند)

تصویب شد. ماده اول مطرح است، کسى اسم ننوشته مخالفى نیست؟ (اظهارى نشد)

ماده دوم مطرح است، در این ماده هم کسى اجازه نخواسته (بهادرى - بفرمایید بخوانند) طبع و توضیح شده، حالا هم قرائت شده معهذا قرائت می‌شود.

(به شرح زیر خوانده شد)

ماده دوم - وزارت دارایى مامور اجراى این قانون است.

دکتر دادفر - نماینده دولت حضور ندارد.

نایب‌رئیس - چرا آقاى وزیر صنایع هستند (دکتر دادفر - لایحه مربوط به وزارت دارایى است) فرق نمی‌کند، هریک از آقایان وزرا که باشند کفایت می‌کند. چون در ماده دوم هم کسى اجازه نخواسته، براى شور دوم به کمیسیون ارجاع می‌شود.

6 - تعیین موقع جلسه - بعد ختم جلسه‏

نایب‌رئیس - جلسه را ختم می‌کنیم، جلسه آینده روز پنجشنبه ساعت 9 صبح خواهد بود.

(مجلس یک ساعت و نیم پیش از ظهر ختم شد)

نایب‌رئیس مجلس شوراى ملى - اردلان‏

+++

یادداشت ها
Parameter:295090!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)