کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره پانزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملی، دوره 15
[1396/05/24]

جلسه: 26 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 3 آبان ماه 1326  

فهرست مطالب:

1 - قرائت صورت مجلس

2 - تقدیم یک فقره لایحه از طرف آقای وزیر فرهنگ.

3 - تقدیم سه فقره لایحه از طرف آقای وزیر پیشه و هنر.

4 - موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملی، دوره ‌15

 

 

جلسه: 26

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه 3 آبان ماه 1326

 

فهرست مطالب:

1 - قرائت صورت مجلس

2 - تقدیم یک فقره لایحه از طرف آقای وزیر فرهنگ.

3 - تقدیم سه فقره لایحه از طرف آقای وزیر پیشه و هنر.

4 - موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

 

مجلس مقارن ظهر به ریاست آقای رضا حکمت تشکیل گردید.

1 - قرائت صورت مجلس.

صورت مجلس جلسات قبل را آقای فولادوند(منشی) قرائت کردند.

یک ساعت قبل از ظهر روز سه‌شنبه 28 مهر مجلس به ریاست آقای رضا حکمت تشکیل و صورت جلسه پیش قرائت و پس از تذکرات آقایان مکی و رحیمیان تصویب گردید و به ورود در دستور نیز اخذ رأی و تصویب شد و از 124 نفر عده حاضر در مرکز اقتراع و تعیین شعب شش‌گانه آغاز و انجام یافت.

اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده:

غایبین روز 3 شنبه 28 مهر ماه.

غایبین با اجازه- آقایان: محمد سلطان‌العلما، محمدعلی منصف، محمدتقی بهار.

غایبین بی‌اجازه- آقایان: محسن گنابادی، دکتر جلال عبده، عباس اسلامی، علی وکیلی، منوچهر گلبادی، حاج محمدتقی خوئیلر.

دیرآمدگان با اجازه- آقایان: رضا آشتیانی‌زاده، علی محمد غضنفری.

دیرآمدگان بی‌اجازه- آقایان: محمدحسین قشقایی، عزت‌الله بیات، حسن اکبر، جواد عامری، عباس قبادیان، عزیز اعظم زنگنه، رستم گیو، آقاخان بختیار، احمد اخوان، دکتر عبدالحسین طبا، محمدعلی مسعودی، ابوالحسن رضوی، احمد شریعت‌زاده، مسعود ثابتی، علی اکبر ملکی، اسدی، محمد ساعد.

آقای دکتر اقبال وزیر بهداری راجع به شیوع بیماری وبا در کشور مصر و پنجاب هندوستان بیان داشتند که به وسیله وزارت امور خارجه مسافرت در مصر و هندوستان موقوف شده و در نقاط لازم قرنطینه برقرار گردیده و شخصاً هم مسافرتی به زاهدان خواهند کرد و در بنگاه پاستور و بنگاه حصارک نیز هر هفته جمعا صد و پنجاه هزار واکسن تهیه می‌شود و مقدار کافی به خرمشهر و آبادان و بوشهر و قصرشیرین و زاهدان ارسال شده است و اظهار عقیده نمودند که چون هیچ گونه نگرانی مورد ندارد واکسیناسیون عمومی هم لازم نیست که اسباب وحشت اهالی شود و سپس راجع به بیمارستان فیروزآبادی در قبال سؤال و مذاکرات آقای دکتر متین دفتری توضیحاتی داده گفتند که جز بنای کوچک اولیه آن که به همت آقای فیروزآبادی ایجاد شده است تشکیلات فعلی بیمارستان ازطرف دولت به وجود آمده و در سال قریب یک میلیون تومان از بودجه کشور صرف هزینه آن می‌شود و چون مداخلات آقای فیروزآبادی مخالف اصول فنی بیمارستان بود از ایشان استدعا شد که به امور بیمارستان دخالت نکنند و وزارت بهداری تولیت بیمارستان را مادام العمر به آقای فیروزآبادی واگذار کرده و منزل آقای فیروزآبادی در خود بیمارستان است و هیچ گاه از ورود ایشان به بیمارستان جلوگیری نشده است.

+++

آقای وزیر بهداری لایحه الحاق ایران را به سازمان بهداشت بین­المللی مرتبط به سازمان ملل متحد نیز تقدیم داشتند.

در این موقع مراسم ادای سوگند از طرف آقایان ذیل به عمل آمد: مهندس رضوی، هدایت‌الله، پالیزی، دکتر فلسفی، آقاخان بختیار، ناصر ذوالفقاری، ابوالقاسم بهبهانی، عباس نراقی، دکتر طبا، اسدالله موسوی، علی اقبال، محمدعلی مسعودی، مهندس خسرو هدایت، امیرتیمور، محمدقلی قوامی، ابوالحسن رضوی، فرج‌الله آصف، جواد ملک‌پور، حسین وکیل، مهدی صدرزاده، ناصرقلی اردلان، احمدبهادری، جواد گنجه، نصرت‌الله اسکندری، ابوالحسن صادقی، مسعود ثابتی، احمد اخوان، احمد دهقان، هاشم وکیل، اسدالله مامقانی، دکتر مجتهدی، تقی برزین، ابوالقاسم لیقوانی، حسن تقی‌زاده، اسدالله یمین اسفندیاری، محمود محمود، مرتضی شریف زاده، ابوالحسن حائری زاده، عباس اسکندری، محمدساعد مراغه، سالار بهزادی، دکتر اعتبار، سلمان اسدی، مهدی مشایخی.

در این موقع جلسه به عنوان تنفس ختم و مجدداً ساعت شش و نیم بعدازظهر روز چهارشنبه 29 مهر به ریاست آقای رضا حکمت تشکیل گردید.

غایبین روز چهارشنبه 29 مهر ماه:

غایبین با اجازه- آقایان: مهدی ارباب، ابوالقاسم امینی، محمدعلی منصف، ابوالحسن رضوی.

غایبین بی‌اجازه- آقایان: محسن گنابادی، دکتر خلیل فلسفی، دکتر جلال عبده، محمدتقی بهار، عباس اسلامی، علی اکبر ملکی، سید حسن تقی‌زاده، علی وکیلی، منوچهر گلبادی، حاج محمدتقی خوئیلر.

آقای نخست وزیر طی قرائت گزارش عملیات سیاسی دولت نسبت به روابط ایران و شوروی چنین بیان داشتند که در بهمن سال بیست و چهار نمایندگان مجلس و رجال سیاست و اکثریت ملت خواهان تفاهم و دوستی خالصانه با دولت دوست و همسایه و متفق بزرگ ما روسیه شووری بودند و می‌خواستند این حقیقت در نظر رجال سیاسی و پیشوایان شوروی کاملاً روشن گردد که ملت و دولت ایران هرگز پیروی از سیاست یک جانبه نخواهند نمود و ملتزم سیاست عاقلانه تعادل خواهند بود که روی شرافت و صداقت متقابل و عاری از هر گونه خدعه سیاسی و تبعیض و مستند به احترام کامل منافع مشروع طرفین باشد سپس به شرح مسافرت خود به اتفاق هیئت اقتصادی ایران به مسکو و ملاقات مقامات شوروی و شخص ژنرالیسم استالین پرداخته گفتند مقدمات تفاهم مطلوب فراهم و منجر به تعاطی چندین تذکاریه گردید و پس از بازگشت به تهران چون دوره چهاردهم تقریباً به پایان رسیده و جلسه رسمی انعقاد نیافت گزارش این مسافرت در جلسه خصوصی قرائت گردید و عین آن را قرائت نمودند که حاکی بود از شرح مسافرت مسکو و مذاکرات مستقیم با ژنرالیسم استالین در باب تخلیه ایران از نیروی شوروی و اصلاح مسأله آذربایجان و پاسخ ژنرالیسم استالین و پرسش از مسأله نفت و تذکار موضوع تقاضاهای هیئت اعزامی ایران بعد از جنگ اول بین‌المللی نسبت به دولت شوروی در پاریس همچنین پاسخ رئیس دولت و اشاره به دوستی ایران با دولت آزادی‌خواه شوروی و انعقاد معاهده 1921 و ماده ششم این معاهده راجع به حق اقامت قوای شوروی بر اثر تهدید دولت ثالثی از طریق ایران که در حال حاضر چنین تهدید و موجباتی وجود ندارد.

و نیز گفت و گوی مستقیم در موضوع نفت جنوب که قبل از مشروطیت ایران اعطا شده و قوانینی که فعلاً دولت را از هر گونه اقدامی ممنوع می‌دارد مگر تخلیه ایران از قوای شوروی و حل مسأله آذربایجان راهی برای مذاکرات اقتصادی بین دو کشور باز کنند.

همچنین تذکاریه وزیر امور خارجه دولت شوروی مبنی بر عدم امکان تخلیه تمام ایران و این که دولت آذربایجان به استثنا وزیر جنگ و وزیر خارجه تشکیل شود و رئیس آن سمت استانداری از دولت مرکزی داشته باشد و انصراف دولت شوروی از درخواست امتیاز نفت و موافقت در ایجاد شرکت ایران و شوروی به نسبت پنجاه و یک سهم شوروی و 49 سهم ایرانی قرائت و تذکاریه‌های دیگری که بر روی این دو موضوع بین رئیس دولت ایران و وزیر امور خارجه دولت شوروی مبادله شده بود یک یک خوانده شد و پس از اشاره به مذاکراتی که در باب تجاوز دموکرات‌ها به صفحات گیلان و ممانعت دولت شوروی از اعزام قوای دولتی با شخص استالین و مولوتف به عمل آمده بود آقای نخست وزیر اضافه نمودند که معهذا به حکم عوامل زیاد تاریخی و همبستگی طبیعی و جغرافیایی و احتیاج متقابل اقتصادی و مقتضیات فرهنگی واجتماعی از دوستی ملت ایران و شوروی مأیوس نبودند و سپس به قرائت متن تذکاریه‌هایی که بین طرفین مبادله شده و اساس نظر دولت در آنها عبارت از اهتمام صمیمانه در جلب رضایت دولت شوروی با انطباق با قوانین کشور و تصویب مجلس بوده قرائت گردید.

در این تذکاریه‌ها موضوع لزوم تخلیه ایران برای انجام انتخابات دوره پانزدهم و حل مسأله آذربایجان که به حکم سوابق تاریخی و قانون اساسی جزء لاینفک ایران است و هیچ گونه مجوز تاریخی یا قانونی برای نهضت خودمختاری آذربایجان وجود ندارد به تفصیل تشریح و تصریح شده است، همچنین نظرها و پیشنهادات دولت شوروی راجع به تخلیه ایران و طریقه حل مسأله آذربایجان و موضوع نفت شمال و واگذاری امتیاز آن به چند کمپانی خارجی بدون رعایت منافع دولت شووری و لغو اجباری آنها و یادداشت دعاوی ایران به کنفرانس پاریس نسبت به بادکوبه و آذربایجان و ترکمنستان شوروی مشروحا صراحت داشت همچنین حاکی از پاسخ‌های متقابله رئیس دولت مبنی بر حفظ مصالح عالیه مملکت و تهیه موجبات دوستی و موافقت بین دولتین در حل مشکلات موجوده سیاسی واقتصادی بود بالاخص در مسائل ذیل توضیح مشروح داده شده بود.

قرارداد مالی، زر و دلار طلب بانک ملی، موضوع پروتکل، مطالبات گمرکی وخسارات وارده، مسائل مربوط به راه آهن، کرایه محمولات ارتشی، کارخانه‌جات اسلحه سازی و قروض نمایندگی تجارتی شوروی که جمع کلیه این اقلام از دعاوی دولت ایران در حدود هشتصد و سی و هشت میلیون ریال است و این گونه مطالبات و خسارات کسری است از کسور زیان‌های بیکرانی که از حیث نقل مواد خواربار و اغنام و احشام و میوه و ماهی و محصولات دیگر و ایراث تخریبات و استعمال خطوط راه آهن و سایر وسایل نقلیه و بریدن جنگل‌ها و استفاده از کارخانه‌ها و انواع زیان‌های دیگر در تمام نواحی اشغال شده که از کنترل دولت کاملاً خارج بوده است. آقای نخست وزیر پس از قرائت تذکاریه‌ها به ذکر گزارش اقدامات دولت در تهیه وسایل تخلیه ایران و حل مسأله آذربایجان و انتخابات دوره پانزدهم پرداخته موافقت‌نامه شرکت مختلط نفت ایران و شوروی که در تاریخ 15 فروردین 325 تنظیم شده بود همچنین متن ابلاغیه منتشره در باب تخلیه ایران و ایجاد شرکت مختلط نفت ایران و شوروی و مسأله آذربایجان را قرائت و نسبت به موضوع اخیر اضافه نمودند که دولت دریافته بود که نهضت دموکرات آذربایجان نهضت واقعی ملی نبود و عملیاتشان کاملاً بر ضد قانون اساسی و استقلال و حاکمیت ایران بود و شعله این آتش فتنه را به کردستان نیز کشانیدند و دولت محض تحکیم روابط دوستی با دولت همسایه و ابراز موافقت با تقاضاهای اصلاح‌طلبانه مردم آذربایجان با سران دموکرات وارد مذاکره شد و ارفاق هایی در حدود قوانین مملکتی با ایشان به عمل آمد ولی در تهیه مقدمات انتخابات دوره پانزدهم و اعزام قوای تأمینیه به نقاط لازمه برخلاف روش مسالمت آمیز دولت با اعزام قوا مخالفت کردند و بر ضد دولت عملیات جنگی آغاز نمودند و همین که قوای انتظامی به آذربایجان نزدیک شد مبالغ هنگفتی از نقد و جنس شهرهای آذربایجان را یغما کرده نفوس زیادی را کشتند و جمعاً از مرز گذشتند. سپس آقای نخست وزیر با اشاره به موضوع نهضت جنوب و امر انتخابات و ارتباط با حزب دموکرات به قرائت مراسلات مبادله شده با سفارت کبرای دولت شوروی در تأکید امضا قرارداد نفت پرداخته چنین بیان نمودند که در موافقت‌نامه 15 فروردین الزام و تعهدی نیست که چنین قراردادی حتماً از طرف دولت به شکل امضا شده تقدیم مجلس شود و نیز در آخرین پاسخ سفیر کبیر شوروی که قرائت گردید اشاره شده بود که خودداری دولت ایران از امضا و پیشنهاد قرارداد شرکت نفت مختلط شوروی و ایران و پیشنهاد آن برای تصویب مجلس شورای ملی نقض مستقیم موافقت‌نامه شوروی و ایران مورخ چهارم آوریل 1946 است و دولت شوروی کماکان در اجرای فوری و دقیق موافقت‌نامه مصر می‌باشد.

سپس آقای نخست وزیر اظهار نمودند که در خاتمه گزارش خود مطلبی را که یقین دارم عین نظر مجلس و دولت و قاطبه ملت ایران است با تمام صراحت و با قبول مسئولیت اعلام می‌دارم. قطع‌نظر از هر نوع تصمیمی که مجلس شورای ملی اتخاذ کند آنچه که اندک خدعه و ریا و تردید در آن نیست این است که ملت ایران صمیمانه می‌خواهد با دولت معظم شوروی دوستی پایدار داشته باشد و روابط اقتصادی خود را که به نفع طرفین باشد توسعه دهد و هیچ گونه سیاست تبعیضی و روش خصمانه نسبت به شوروی نداشته و ندارد زیرا به حکم عقل و منطق حتی تصور این گونه سیاست هم در مغز هیچ ایرانی نمی‌تواند

+++

جایگیر شود و اگر فقط نگرانی و فشار و تهدیدد و تحریک و تبلیغات ناروا از بین برود ما خواهیم توانست در محیط آرام اعتماد کامل متقابل ایجاد نماییم و با نهایت صداقت و شرافت همکاری کامل فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور را تأمین کنیم.

در این موقع آقای دکتر شفق بیان مطلب نمودند که این جلسه یکی از جلسات تاریخی مجلس شورای ملی است و امروز یک صحیفه دیگر به تاریخ حوادث عجیب مشروطیت جوان ایران افزوده می‌شود، چهار سال تمام است ملت ایران گرفتار گرداب حوادثی است که در بیم و امید و بهت و حیرت به سر می‌برد و نگران است که پیش آمد دشوار نفت چه حوادثی در بردارد و چه صورت حلی پیدا خواهد کرد؟ سپس به خسارات ایران در دو جنگ جهانسوز بالاخص جنگ اخیر اشاره کرده گفتند تنها امید این ملت ستمدیده پیام صلح جهان و وجود سازمان ملل بود که با پیمان‌های منعقده بین دول بزرگ از هرگونه تجاوز و تحمیل جلوگیری و خسارات وارده بر ملت ایران جبران گردد و بعد موضوع جغرافیایی ایران و سیاست‌های متضاد دولت‌های استعمارطلب و مطامع و حملات و مهاجمات خارجی‌ها و بهانه تراشی‌های همسایگان و تخطیات نظامی و سیاسی بریتانیا و اشغال نقاطی از شمال کشور و اعدام پیشوایان آزادی ملت در زمان روسیه تزاری و اعاده مناسبات دوستانه با همسایه شمالی به وسیله حکومت شوروی و دعاوی اخیر این دولت راجع به نفت اشاره نموده گفتند ما از صمیم قلب طرفدار دوستی و همکاری با دولت دوست و همسایه بزرگ خود هستیم ولی قبل از هر عمل اقتصادی باید در رفع هر گونه عواملی که تولید نگرانی سیاسی در این کشور می‌کند بکوشند زیرا ارتباط اقتصادی به حکم طبیعت و مجاورت و روابط قویم فرهنگی در بین دو ملت موجود است.

امید ملت ایران آن است که با حسن نیت و علو همت تمام مشکلات بین ما و شوروی چنان که رئیس محترم دولت اظهار نمودند از بین برود و جای آن را روابط واقعی صمیمانه فرهنگی و اقتصادی بگیرد و در خاتمه بیانات خود طرحی که به امضا جمعی از نمایندگان رسیده بود. با قید دو فوریت تقدیم داشتند و طرح پیشنهادی قرائت شد. در مقدمه این طرح حفظ موازنه سیاسی و پیروی از یک سیاست بی‌طرفانه و مستقل و ملی شرافتمندانه که اندک شائبه تبعیض و ترجیح و مواضعه در آن نباشد گوشزد شده و با تشریح و تصریح رویه سیاسی کشور و لزوم استفاده از منابع ثروت مملکت چنین اشعار نتیجه می‌شود که به نظر مجلس شورای ملی اولاً باید به طور قطع مسلم شود که مواد نفتی در چه نواحی کشور وجود دارد و مقدار محصول در چه حدود و میزانی است و در کدام نقطه قابل بهره‌برداری است آن گاه روش اقتصادی ایران که استفاده از منابع زیرزمینی کشور به وسیله سرمایه ملی است آغاز و عملی گردد.

آقای نخست وزیر در قبال طرح تقدیمی نمایندگان با توضیحاتی راجع به حادثه آذربایجان اظهار نمودند ساعتی که موافقت‌نامه را امضا می‌کردم معتقد بودم به صلاح مملکت است و بعد از این موافقت‌نامه بود که وضع ایران از حال مخاطره خارج شد قوای بیگانه کشور را ترک گفت، حوادث آذربایجان و کردستان پایان یافت، مملکت روی اطمینان و آرامش دید و صراحتاً می‌گویم رد موافقت‌نامه به طریقی که راه مجدد مذاکره با دولت شوروی را مسدود کند به صلاح کشور نیست و امیدوارم تصمیمی را که اتخاذ می‌کنند توأم با صبر و حوصله باشد- فوریت اول مطرح گردید.

آقای فرامرزی با فوریت لایحه مخالف بوده اظهار داشتند که ملت ایران منتظر است ببیند مجلس چه می‌کند و مجلس نیز باید ببیند بعد از تقدیم این طرح ملت ایران چه نظری دارد و مجال بدهند که در جراید منعکس شود و نیز اظهار عقیده نمودند که طرح ناقص است و توضیحاتی راجع به قسمت‌های دیگر گزارش آقای نخست وزیر راجع به آذربایجان و موضوع تخلیه ایران و قرارداد 1921 و نامه ضمیمه آن داده و نیز قسمت‌های مهم قرارداد دیگری را که درسال 1927 با دولت شوروی انعقاد یافته قرائت و تاکید نمودند که مخالف فوریت طرح هستند تا در کمیسیون مطالب خود را بیان نمایند. آقای دهقان به عنوان موافق با طرح و فوریت آن گفتند این طرح مانع ادامه مذاکرات و فروش نفت به دولت شوروی نیست و به فوریت اول طرح اخذ رأی و تصویب شد.

آقای عباس اسکندری به موجب ماده 107 اخطار نظامنامه‌ایی داشتند و ماده 107 قرائت گردید و گفتند راجع به نفت جنوب و بحرین مذاکراتی دارند. فوریت دوم مطرح گردید. آقای مهندس رضوی به عنوان مخالف اظهار نمودند امروز دنیا به دو بلوک تقسیم شده و ما نباید به هیچ یک از این دو بلوک روی موافقت نشان بدهیم و ملت ایران در نتیجه تجارب زیاد از کشانیده شدن به سوی هر یک از این بلوک‌ها بیزار است و شتاب‌زدگی در مسائل سیاسی به سود ملت ایران نیست، به فوریت دوم نیز اخذ رأی و تصویب شد.

آقای محمدعلی مسعودی به نام مخالف در کلیات با اظهارنظر نسبت به تنظیم طرح و پیشنهاد اصلاحاتی در بندها گفتند اشخاصی که موضوع نفت را با روابط دوستی ما با دول همجوار ربط می‌دهند. اشتباه می‌کنند و اظهار عقیده نمودند که در این طرح صریح و روشن نوشته شود نباید نفت و سایر منابع ثروتی ایران به خارجی‌ها داده شود و باید با دست و سرمایه ایرانی استخراج و بهره‌برداری شود و پیشنهادی از آقای فرامرزی قرائت گردید که به آخر قسمت الف در ماده واحده اضافه شود: ماده سوم ابلاغیه مورخ فروردین 1325 نیز کان لم یکن می‌باشد و در اطراف آن توضیحاتی دادند به این پیشنهاد نیز اخذ رأی و تصویب شد.

اخذ ردی با ورقه نسبت به طرح به عمل آمد و از 104 نفر عده حاضر با 102 رأی موافق تصویب شد در این موقع ورقه استیضاحی که از طرف آقای رحیمیان راجع به عملیات رئیس دولت تقدیم شده بود قرائت گردید که به دولت اعلام شود سپس 12 نفر آقایان ذیل: هدایت‌الله پالیزی، آرام بوداغیان، جواد عامری، حسن اکبر، کامل ماکویی، ملک‌مدنی، کشاورز صدر، مهندس خسرو هدایت، تقی برزین، اسمعیل ظفری، محمدعلی مسعودی، دکتر معظمی، به حکم قرعه برای شرفیابی روز چهارم آبان انتخاب گردیدند. و ساعت دو بعد از ظهر مجلس خاتمه یافت و جلسه به روز یکشنبه سوم آبان محول گردید.

رئیس- آقای کشاورز صدر نسبت به صورت مجلس اعتراضی دارید؟

کشاورز صدر- بنده یک اخطار نظامنامه دارم طبق ماده 15 می‌خواستم عرض کنم که تصریح دارد ماده 15 به این که بلافاصله بعد از انتخاب هیئت رئیسه و شعب باید کمیسیون‌ها انتخاب شود ولی چند جلسه است که می‌گذرد و هنوز کمیسیون‌ها انتخاب نشده می‌خواستم تذکر بدهم که در این جلسه انتخاب بشود.

رئیس- امروز قرار بود کمیسیون‌ها انتخاب بشود ولی متأسفانه اکثریت برای اخذ رأی نیست بنابراین به جلسه بعد محول می‌شود. آقای آشتیانی‌زاده راجع به صورت مجلس اعتراضی دارید؟

آشتیانی‌زاده- قبل از دستور می‌خواستم عرایضی عرض کنم.

رئیس- آقای قبادیان راجع به صورت مجلس نظری دارید؟

قبادیان- بنده را جزو غایبین نوشته‌اند در صورتی که از اول تشکیل مجلس تاکنون گمان نمی‌کنم بنده یک جلسه غیبت کرده باشم و از همه بیشتر علاقه داشتم که به موقع حاضر باشم برای این که بتوانیم وظیفه ملی خودمان را انجام بدهیم متأسفانه ساعاتی که معین می‌شود آقایان یک قدری دیر می‌آیند(نورالدین امامی: یک قدری نیست سه قدری است) و جلسه هم دیر تشکیل می‌شود این باعث تأسف است آقایان اگر درست سر ساعتی که جناب آقای رئیس تعیین می‌فرمایند تشریف بیاورند ما بهتر می‌توانیم به وظیفه خودمان عمل بکنیم.

رئیس- آقای مسعودی نسبت به صورت مجلس فرمایشی دارید؟

محمدعلی مسعودی- قبل از دستور عرایضی داشتم.

رئیس- آقای معتمد دماوندی نسبت به صورت مجلس اعتراضی دارید؟

معتمد دماوندی- بنده نسبت به صورت مجلس اعتراضی ندارم ولی نسبت به عمل خود جنابعالی اعتراض دارم.(خنده نمایندگان)

رئیس- چه اعتراضاتی دارید؟ چه خلافی شده؟

معتمد دماوندی- اعتراضاتی دارم که بایستی عرض کنم.

رئیس- هیچ طور نمی‌توانید شما در مجلس فرمایشاتی بفرمایید ماده نظامنامه را باید بفرمایید و با استناد آن حرف بزنید.(صحیح است).

معتمد دماوندی- شما پیشنهادها را نخواندید ...

رئیس- آقای اردلان نسبت به صورت مجلس نظری دارید؟

اردلان- بنده این تذکر را سابق هم عرض کردم موقعی که سابقه مجلس این بوده است موقعی که با ورقه رأی می‌دادیم اسامی موافقین و مخالفین در صورت مجلس قرائت می‌شد و باز هم امروز در صورت مجلس نوشته نشده.

رئیس- اصلاح می‌شود و قرائت می‌شود آقای دکتر شفق نسبت به صورت مجلس نظری دارید؟

دکتر شفق- مثل این که متن طرح را بنده

+++

نشنیدم و پیشنهاد می‌کنم که در صورت جلسه متن طرح باشد.

رئیس- صورت جلسه یک خلاصه‌ای از مذاکرات است و رئوس مطالب نوشته می‌شود آقای دکتر معظمی فرمایشی دارید؟

دکتر معظمی- بنده عرضی ندارم.

رئیس- آقای دهقان نسبت به صورت مجلس فرمایشی دارید؟

دهقان- خیر قبل از دستور عرایضی داشتم.

رئیس- آقای مهندس رضوی.

مهندس رضوی- بنده خواستم به طور تذکر عرض کنم در عرایضی که آن شب به عرض رسانیدم بنده عرض نکردم که باید ما روی موافق به هیچ یک از دو بلوک نشان ندهیم بنده عرض کردم که جزو هیچ یک از این دو بلوک نباید بشویم.

رئیس- دیگر مخالفی نیست؟ چون عده برای ...

عباس اسکندری- بنده راجع به صورت مجلس اعتراض دارم.

رئیس- بفرمایید.

عباس اسکندری- صورت خلاصه جلسات بایستی مفهم و مشعر صورت مفصل جلسه باشد و آنچه که بنده اینجا شنیده‌ام و تمام آقایان نمایندگان هم تصدیق می‌فرمایند جریان جلسه چهارشنبه 29 مهر این نیست که اینجا نوشته شده(اردلان: همین طور بود که نوشته شده) تمام اعتراضاتی را که بنده نسبت به جناب آقای رئیس مجلس شورای ملی که عدم رعایت نظامنامه مجلس بود(یک نفر از نمایندگان: نبود آقا، این طور نیست) عرض کردم اجازه بفرمایید. خوب حالا اگر دنباله همان جلسه است باز هم بنده ...

رئیس- بفرمایید آقا.

عباس اسکندری- عرض کنم که ممکن است که بنده حرف ناصحیح زده باشم ولی در صورت جلسه بایستی منعکس شود و به عقیده بنده یعنی آنچه که عرض کردم مسلماً لازم است که در صورت جلسه قید بشود و بعد از آن هم بنده اخطار نظامنامه‌ای نسبت به رویه جناب آقای رئیس دارم و با کمال احترام و ادب عرض می‌کنم.

رئیس- مطابق چه ماده‌ای شما اخطار می‌کنید؟

عباس اسکندری- مطابق ماده 92 و 94 و 96 و 102

رئیس- من که اینجا هستم مطابق مصلحت کشور رفتار می‌کنم پیشنهاداتی که مطابق موضوع نباشد من اجازه نمی‌دهم مطرح شود 102 نفر از نمایندگان هم رأی دادند بفرمایید بنشینید.

عباس اسکندری- هر کسی می‌تواند پیشنهاد کند و یک مطلبی را به لایحه اضافه بکند و یا کسر بکند بنده پیشنهاد کرده بودم و گفتم اینجا که بایستی اضافه بشود که در بحرین بایستی استقرار حاکمیت ما مسلم باشد.(دهقان: در آنجا مسلم است)(نورالدین امامی: بحرین مال ایران است) اگر مسلم است که بسیار خوب. بنده در هر حال آنچه که عرض کردم اینجا گفتم که آقای رئیس مجلس(زنگ ممتد رئیس).

رئیس- آقا مواد را بخوانید که معلوم بشود هیچ کدام وارد نیست.

عباس اسکندری- بنده کاملاً دقت کردم معلوم می‌شود جنابعالی دقت نفرمودید ماده 92- 94- 96- 97- 99- 102- 113.(یک نفر از نمایندگان: تمام نظامنامه) و تمام این مواد را جنابعالی نقض فرمودید و رعایت نفرمودید.

رئیس- بنشینید جای خودتان و الا به جنابعالی اخطار می‌کنم شما فقط مطابق یک ماده می‌توانید حرف بزنید، بنشینید بفرمایید، و الا به شما اخطار می‌کنم، به شما اخطار می‌کنم بنشینید(زنگ ممتد رئیس).

عباس اسکندری- اولاً خیلی مؤدبانه صحبت بفرمایید بنده خیلی مؤدبانه صحبت کردم. عرض کنم که بنده پشت این صندلی که نشسته‌ام ارث بنده که نیست، جناب آقای رئیس هم موظف هستید طبق نظامنامه عمل کنید شما طبق یک ماده نظامنامه به ریاست انتخاب شده‌اید و اگر سایر مواد نظامنامه را شما دقت نکردید ما نمی‌توانیم...(زنگ ممتد رئیس).

رئیس- بنشینید، بنشینید سر جای خودتان مواد قرائت می‌شود.

اسکندری- بنده می‌خوانم.

رئیس- شما بنشینید سر جایتان، منشی قرائت می‌کند.

اسکندری- شما معقول صحبت بکنید، شما خارج از وظیفه‌تان نمی‌توانید صحبت بکنید. من حق دارم صحبت بکنم.

رئیس- من حق دارم به شما اخطار کنم و شما را ممنوع از نطق بکنم.

اسکندری- بنده مطابق نظامنامه ها به شما اخطار کردم.

رئیس- شما حق اخطار ندارید.

دهقان- شما توهین می‌کنید به رئیس مجلس.

آشتیانی‌زاده- وکیل حق اخطار دارد آقای دهقان.

دهقان- بنشین سرجایت.

رئیس- ماده نود و چهارم قرائت می‌شود:

(به شرح ذیل قرائت شد).

هر یک از نمایندگان حق دارد از مجلس تقاضا نماید که طرح یا لایحه قانونی که به مجلس آمده است مسکوت‌عنه بماند به این معنی که شور و مذاکره در آن طرح یا لایحه صلاح و مناسب نیست در طرح‌های قانونی که فوریت آن از مجلس خواسته نشده باشد اگر طرح مزبور به کمیسیون مبتکرات رجوع شده باشد تقاضای سکوت را نمی‌توان پیشنهاد کرد مگر بعد از وصول راپورت کمیسیون مزبور و اگر به کمیسیون مبتکرات رجوع نشده باشد پس از آمدن طرح به مجلس برای قبول توجه در هر موقع می‌توان سکوت را تقاضا نمود درباره لوایح قانونی که از طرف دولت می‌شود تقاضای سکوت پس از وصول راپورت کمیسیون در هر موقع ممکن است در موقعی که راجع به طرح یا لایحه قانونی تقاضای سکوت شود درخصوص رد یا قبول این تقاضا قبل از آن که درباره خود مطلب اخذ رأی شود رأی گرفته می‌شود.

رئیس- این که مربوط به مذاکرات آن جلسه نبود. ماده نود و ششم قرائت می‌شود.(به شرح ذیل قرائت شد).

ماده نود و ششم- اصلاحاتی که درباره مطلبی پیشنهاد می‌شود قبل از خود آن مطلب درباره آن اصلاحات رأی گرفته می‌شود.

کشاورز صدر- بنده اخطار نظامنامه‌ای دارم.

رئیس- ماده 99 قرائت می‌شود.

(به شرح ذیل قرائت شد).

ماده نود و نهم- در مسائل و موادی که مشتمل بر فقرات مختلفه است اگر تجزیه آن ولو از طرف یک نفر خواسته شود باید آن ماده یا مسأله تقسیم شده و جزء به جزء رأی گرفته شود ولی پس از آن که قسمت‌هایی که قبول شده است رأی گرفته شود.

رئیس- ماده 113 را هم بخوانید.

اسکندری- ماده 102 راهم بخوانید.

رئیس- می‌خواهم مجلس خوب متوجه بشود که هیچ کدام از اظهارات ایشان با این مواد تطبیق نمی‌کند.(صحیح است) ماده 102 را بخوانید.

(به شرح ذیل قرائت شد).

ماده صد و دوم- افتتاح جلسات و حفظ ترتیب مذاکرات و اجرای نظامنامه و حفظ نظم به عهده رئیس است.(صحیح است).

کشاورز صدر- بنده اخطار نظامنامه‌ای دارم اجازه بفرمایید فرمایشات آقا درست نبود.

رئیس- ماده 113 را هم بخوانید.

(به شرح ذیل قرائت شد).

ماده صد و سیزدهم- رئیس قبل از این که مباحثه مطلبی را ختم نماید عقیده مجلس را کسب می‌کند اگر در باب عدم ختم و مباحثات اجازه نطق خواسته شد فقط به یک نفر اجازه داده می‌شود در صورتی که در این باب اخذ رأی لازم شد به واسطه قیام و قعود رأی گرفته می‌شود و هر گاه در نوبت اول و ثانی نتیجه مشکوک شد مباحثات اعاده می‌شود. پس از ختم مباحثات دیگر به کسی اجازه نطق داده نمی‌شود مگر در باب ترتیب عبارتی که از روی آن مجلس باید رأی بدهد.

رئیس- علی ای حال اینها هیچ کدام با لایحه‌ای که به قید دو فوریت اینجا مطرح شد مطابقت ندارد چون عده برای رأی کافی نیست تصویب صورت جلسه را به جلسه بعد محول می‌کنیم. آقای وزیر فرهنگ.

کشاورز صدر- بنده اخطار نظامنامه‌ای دارم.

رئیس- طبق چه ماده‌ای؟

کشاورز صدر- طبق ماده 112- آقای عباس میرزا در این جلسه اعتراض‌شان و فرمایشاتشان وارد نبود چرا؟ برای این که بایستی اجازه نطق بخواهند چون این ماده می‌گوید کلیتاً قطع کلام و استعمال الفاظ زشت ممنوع است، ایشان اجازه خواستند اجازه ندادید، در بین الفاظ صحبت کردند بعد اعتراض می‌فرمایند که چرا من بین اظهارات که صحبت کردم در صورت مجلس ذکر نشده است در صورتی که تا اجازه ندهند ایشان حق صحبت ندارند و حالا هم دو مرتبه اخطار فرمودید گوش ندادند ایشان حالا پاشده‌اند و آقای رئیس که بی‌طرفند

+++

حالا هم کمال بی‌طرفی را رعایت کردند و فرمودند مواد قرائت شود در صورتی که ایشان اصلاً حق نداشتند.

2 - تقدیم یک فقره لایحه از طرف وزیر فرهنگ.

رئیس- آقای وزیر فرهنگ.

وزیر فرهنگ- به طوری که آقایان نمایندگان محترم مستحضرند خط مشی وزارت فرهنگ برای توسعه تعلیمات عمومی به موجب سه قانون معین شده قانون اول قانون اساسی فرهنگ است که در 1290 در دوره دوم مجلس شورای ملی تصویب شده است و در آنجا مقرر شده است که تمام ابنای وطن از سن هفت سالگی بایستی تحصیل کنند.(صحیح است) قانون دوم قانون تربیت معلم است که در اسفند 1312 به تصویب رسیده و به موجب آن وزارت فرهنگ می‌بایستی مدارسی به اسم دانشسرا تدسیس بکند و در آنجا آموزگار تهیه بکند و به کسانی که از آن مدرسه‌ها بیرون می‌آیند.

(در این موقع جلسه از اکثریت افتاد).(بعضی از نمایندگان: بفرمایید اکثریت است) عرض کردم قانون دوم قانون تربیت معلم است که در اسفند 1312 تصویب شده و به موجب آن وزارت فرهنگ موظف است که دانشسراهایی تأسیس کند برای تربیت معلم و وقتی که آنها فارغ‌التحصیل شدند آنها را به کار بگمارد قانون سوم قانون تعلیمات اجباری است که در مرداد 1322 تصویب شده و به موجب ماده دهم آن وزارت فرهنگ موظف است که در ظرف ده سال موجبات تعلیمات اجباری را یعنی موجبات اجباری کردن تعلیمات را فراهم آورد(صحیح است) به موجب این قانون می‌بایستی که دولت پیش‌بینی بکند تا بداند در سال‌های بعد چه کلاس‌هایی می‌بایست تأسیس بکند درسال 1326 ک می‌بایستی چنین اعتباری در بودجه پیش‌بینی شود به واسطه این که تصادف کرده است با افتتاح مجلس شورای ملی، چنین اضافه اعتباری در بودجه 1326 وزارت فرهنگ منظور نشده است بنابراین وقتی که دولت فعلی تشکیل شد ما موظف بودیم از یک طرف چون 21 شهریور ماه بود مدارس را باز بکنیم و از طرف دیگر اعتباری نداشتیم به همین جهت مشاهده شد عده‌ای از آقایان محترم نگرانی داشتند برای شاگردانی که نتوانسته بودند به مدارس وارد شوند با وجود این وزارت فرهنگ هر طور بود عده‌ای از مدارس را به مسئولیت خودش و با اتکا قوانینی که عرض کردم افتتاح کرد و چهارده هزار نفر شاگرد تازه در مدارس تهران پذیرفته شدند آن هم در مدارس دولتی در صورتی که سه هزار نفر هم در مارس ملی پذیرفته شده‌اند که روی هم رفته می‌شود هفده هزار نفر(یک نفر از نمایندگان: اضافه آقا؟) برای این که این اعتبارات به دست بیاید و بتوانیم این مدارس را در تمام ایران تأسیس بکنیم لایحه‌ای تهیه شده است که اینک تقدیم مقام ریاست مجلس می‌شود به موجب این لایحه 1200 کلاس در مملکت تأسیس می‌شود از آقایان اعضا محترم کمیسیون بودجه تمنا می‌کنم که در اولین وقت ممکن جلسه خودشان را تشکیل بدهند و این لایحه را تصویب بفرمایند زیرا که امرزو دوم یا سوم آبان است و ما بایستی حقوق معلمین را که از اول مهر شروع به تدریس کرده‌اند بپردازیم تا این قانون نگذرد ما نمی‌توانیم بپردازیم.

رئیس- لایحه به کمیسیون فرهنگ و بودجه مراجعه می‌شود(مسعود ثابتی: قرائت نمی‌شود) نخیر.

مهندس رضوی- بنده یک اخطاری داشتم.

رئیس- بفرمایید.

مهندس رضوی- عرض کنم کاملاً طبیعی است و اسباب تعجب نیست که آقای وزیر فرهنگ لایحه‌ای بیاورند به مجلس و تقاضای تصویب آن را بفرمایند و اجازه بودجه‌اش را بخواهند ولی اکنون مخارج زیادی می‌شود که بدون تصویب پرداخت می‌شود.(صحیح است) چرا این یکی که مربوط به فرهنگ است اشکال پیدا کرده.

3 - تقدیم سه فقره لایحه از طرف آقای وزیر پیشه و هنر.

رئیس- آقا این اخطار شما تطبیق با مواد نظامنامه نمی‌کرد. آقای وزیر پیشه و هنر.

وزیر پیشه و هنر- بنده عرایضم خیلی مختصر است سه فقره لایحه است که می‌خواستم تقدیم بکنم اول لایحه تأسیس وزارت کار است ...(همهمه نمایندگان).

رئیس- امروز صحبت نمی‌شود و به کمیسیون می‌رود. مطرح نیست.

وزیر پیشه و هنر- که به علت کسالت جناب اشرف و دستور معظم له این لایحه را بنده تقدیم می‌کنم. دوم لایحه سازمان وزارت اقتصاد ملی است سوم لایحه‌ای است که پیش‌بینی می‌کند مقرراتی را برای اتباع بیگانه که در کشور ما مشغول بازرگانی هستند.(احسنت، احسنت) مقرراتی است که ترتیب کار آنها را برای آینده پیش بینی می‌کند این سه فقره لایحه را تقدیم می‌کنم و همچنین می‌خواستم عرض کنم که بنده برای جواب سؤالی که آقای دکتر اعتبار راجع به جواز جو کرده بود حاضر هستم.

نمایندگان- آقای دکتر اعتبار امروز نیستند.

4 - موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه.

رئیس- آقای دکتر اعتبار امروز نیستند و لوایح هم به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود چون فعلاً کاری در دستور نیست و عده هم کافی نیست جلسه را ختم می‌کنیم جلسه آینده روز سه‌شنبه پنجم آبان ساعت هشت و نیم صبح.

(سه ربع بعد از ظهر جلسه ختم گردید).

رئیس مجلس شورای ملی- رضا حکمت

اخبار مجلس

روز یکشنبه 3 آبان ماه 26 یک ساعت قبل از ظهر شعب شش گانه مجلس مقترعه 28 مهر ماه 26 در مجلس تشکیل گردیده و هیئت رئیسه خودشان را به شرح زیر انتخاب نمودند:

شعبه اول رئیس آقای میر سید علی بهبهانی

شعبه " نائب رئیس  آقای دکتر آشتیانی

شعبه " مخبر    آقای امامی اهری

شعبه " منشی  آقای موسوی، آقای افشار     

شعبه دوم رئیس آقای حبیبب الله امین

شعبه " نائب رئیس  آقای مسعود ثابتی

شعبه" مخبر  آقای دهقان

شعبه " منشی آقای عرب شیبانی و آقای اردلان

شعبه سوم رئیس آقای دکتر معظمی

شعبه " نائب رئیس آقای دکتر بقائی

شعبه " مخبر آقای مهندس رضوی

شعبه " منشی آقای دادور و آقای مهندس ذوالفقاری

شعبه چهارم رئیس آقای امیر تیمور

شعبه " نائب رئیس آقای پالیزی

شعبه " مخبر ابوالقسم امینی

شعبه" منشی آقای فولادوند و آقای محمدعلی مسعودی

شعبه پنجم رئیس آقای رفیع

شعبه " نائب رئیس آقای سلطانی

شعبه " مخبر آقای یمین اسفندیاری

شعبه " منشی آقای نراقی و آقای ناصر ذوالفقاری

شعبه ششم رئیس آقای دکتر امینی

شعبه " نائب رئیس آقای سالاربهزادی

شعبه " مخبر آقای کفائی

شعبه " منشی آقای زنگنه

سپس هر یک از شعبات برای عضویت کمیسیون عرایض و کمیسیون مبتکرات سه نفر به شرح زیر انتخاب نمودند:

کمیسیون عرایض و مرخصی از شعبه اول آقای امامی خوئی

از شعبه دوم انتخاب نشده است

از شعبه سوم آقای مکی

از شعبه چهارم آقای لاهوتی

از شعبه پنجم آقای ملک‌مدنی

از شعبه ششم آقای اقبال

کمیسیون مبتکرات از شعبه اول آقایان صفا و امامی و نیک پی

از شعبه دوم انتخاب نشده است

از شعبه سوم آیان آقاخان بختیار و دادور

از شعبه چهارم آقایان دکتر ملکی و ابوالحسن رضوی

از شعبه پنجم آقایام مشایخی

از شعبه ششم آقایان جرجانی و دکتر طبا

روز سه‌شنبه 5 آبان دو ساعت قبل از ظهر شعبه دوم به ریاست آقای حبیب الله امین تشکیل و برای انتخاب یک نفر به عضویت کمیسیون عرایض رأی گرفته آقای سید هاشم وکیل با اکثریت انتخاب و سپس رأی گرفته آقایا ن عباس اسکندری و حبیب الله امین برای عضویت کمیسیون مبتکرات انتخاب گردیدند.

+++

تصویب‌نامه‌ها

شماره 14551- 23/ 7/ 26

وزارت دارایی.

هیئت وزیران در جلسه بیستم مهر ماه 1326 بنابر پیشنهاد شماره 2421- 3307- 7 / 2 / 25 وزارت فرهنگ و موافقت نامه شماره 36149 / 2 وزارت دارایی تصویب نمودند یک قطعه زمین خالصه دولتی دارای پلاک شماره 504 واقع در سمنان خیابان یغما که مساحت تقریبی آن 4210 متر مربع می‌باشد به منظور ساختمان یک باب آموزشگاه به وزارت فرهنگ واگذار شود.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م 4107- از طرف نخست وزیر.

شماره 13746- 28 / 7 / 326

وزارت دارایی.

هیئت وزیران در جلسه بیست و ششم مهر ماه 1326 نظر به ماده 29 قانون اساسنامه بانک ملی جناب آقای هژیر وزیر دارایی را به سمت نماینده دولت در هیئت نظارت اندوخته اسکناس تعیین می‌نماید.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م 4295- از طرف نخست وزیر.

شماره 15244- 19 / 7 / 326

وزارت کشور.

هیئت وزیران در جلسه هیجدهم مهر ماه 1326 طبق تبصره 2 از ماده 2 قانون تقسیمات کشور و بنابر پیشنهاد شماره 5521- 569020 وزارت کشور تصویب نمودند که بندر شاهپور تبدیل به بخش و مطابق اعتبار سازمان بخشداری آنجا که در بودجه سال 26 تدمین و تصویب شده است بخشداری در بندر شاهپور تشکیل گردد.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م 4079- از طرف نخست وزیر.

شماره 15342- 29/ 7/ 326

وزارت کشور.

هیئت وزیران در جلسه بیست و نهم مهر ماه 1326 بر حسب پیشنهاد شماره 5963 وزارت کشور و بر طبق تبصره 2 ماده 2 قانون تقسیمات کشور تصویب نمودند:

1 - دهستان ده بکری که جزء حوزه مرکزی بم است مجزی و ضمیمه بخش راین و تابع شهرستان بم می‌شود.

2 - اسفندقه از بخش راین مجزی و ضمیمه بخش ساردویه و تابع شهرستان جیرفت می‌گردد.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م- 4349- از طرف نخست وزیر.

شماره 15814- 29 / 7 / 26

وزارت اقتصاد ملی.

هیئت وزیران در جلسه 27 مهر ماه 1326 بنا به پیشنهاد شماره 6199- 17409- 26 / 7 / 26 وزارت اقتصاد ملی تصویب نمودند که قانون اوزان و مقیاس‌ها در شهرستان فیروزآباد به موقع اجرا گذارده شده و متخلفین از قانون مذکور طبق مفاد ماه 8 نظامنامه اجرای قانون نام برده تعقیب شوند.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م- 4353               از طرف نخست وزیر.

شماره 12396- 29 / 7 / 326

وزارت دارایی.

هیئت وزیران در جلسه 27 مهر ماه 1326 طبق پیشنهاد شماره 49232- 26053 وزارت کشور تصویب نمودند از تاریخ صدور این تصویب‌نامه به منظور اصلاحات اساسی سیل بندهای شهر قزوین از آردهای صادره از کارخانه‌های قزوین هر سیصد کیلو بیست و دو ریال و پنجاه دینار به نفع شهرداری قزوین دریافت شود.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م- 4356 از طرف نخست وزیر.

شماره 14539- 23/ 7/ 1326

وزارت دارایی.

هیئت وزیران در جلسه بیستم مهر ماه 1326 به موجب پیشنهاد شماره 5541 ر 56512 وزارت کشور تصویب نمودند که چون دو استان سه و چهار با استفاده از تبصره 2 ماده 2 قانون تقسیمات کشور تبدیل به یک استان به نام استان آذربایجان گردیده. تهران نیز تبدیل به استان و به نام استان تهران نامیده می‌شود شهرستان‌های قزوین- ساوه از استان یکم و شهرستان قم از استان دوم منتزع و به ضمیمه شهرستان دماوند و شهرستان محلات تابع استان تهران خواهد بود.

تصویب‌نامه دردفتر نخست وزیر است.

م- 4109   از طرف نخست وزیر.

شماره 15832- 29 / 7 / 326

وزارت اقتصاد ملی.

هیئت وزیران در جلسه 27 مهر ماه 1326 بنا به پیشنهاد شماره 6183 / 17205 مورخ 23 / 7 / 26 وزارت اقتصاد ملی تصویب نمودند که قانون اوزان و مقیاس‌ها در شهرستان قوچان به موقع اجرا گذارده شده و متخلفین از قانون مذکور طبق مفاد ماده 8 نظامنامه اجرای قانون نامبرده تعقیب شوند.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م- 4351 از طرف نخست وزیر.

شماره 15320- 25 / 7 / 1326

وزارت اقتصاد ملی.

هیئت وزیران در جلسه بیست و دوم مهر ماه 26 بنا به پیشنهاد شماره 5667 / 16497 مورخ 16 / 7 / 26 وزارت اقتصاد ملی تصویب نمودند که قانون اوزان و مقیاس‌ها در بخش دهخوارقان به موقع اجرا گذارده شده و متخلفین از قانون مذکور طبق مفاد ماده 8 نظامنامه اجرای قانون نامبرده تعقیب شوند.

تصویب‌نامه در دفتر نخست وزیر است.

م- 4131   از طرف نخست وزیر.

انتصابات و احکام

شماره 18000 / 66313     27/7/ 1326

در وزارت کشور

آقای محمد قاسم صدرالدینی صدیقیان بایگان اداره حسابداری از تاریخ اول آبان ماه 1326 به سمت بخشدار ابهر منتقل شدند.

شماره 18327 / 67823       28/ 7/ 326

آقای موسی‌الرضا لطفی شهردار رضائیه از تاریخ اول مهر ماه 1326 به سمت فرماندار اهر منتقل شدند.

شماره 17142 / 63085     15/ 7/ 326

آقای عبدالله ساجدی بخشدار سیمینه رود. از تاریخ شانزدهم مهر ماه 1326 به سمت بخشدار کبوترآهنگ منتقل شدند.

شماره 18603 / 1979 / 6      22/ 7/ 26

در وزارت امور خارجه

جناب آقای حمید سیاح به سمت سفیر کبیر شاهنشاهی ایران در مسکو معین گردیدند.

+++

یادداشت ها
Parameter:294336!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)