کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره ‏19
[1396/06/04]

جلسه: 233‏ صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 29 مهر ماه 1337  

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت‌مجلس

2- تقدیم یک فقره لایحه به وسیله آقای نخست‌وزیر

3- طرح و تصویب یک فوریت لایحه رسیدگی به دارایی کارمندان دولت

4- بیانات آقای مهندس خسرو هدایت معاون نخست‌وزیر راجع به عملیات سازمان برنامه.

5- سؤال آقای مهندس جفرودی راجع به واگذاری عملیات شهرسازی تهران به مؤسسه کوکس و جواب آقای معاون وزارت کشور

6- شور اول گزارش کمیسیون امور خارجه راجع به موافقت‌نامه فرهنگی بین دولتین ایران و برزیل

7- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره ‏19

 

 

جلسه: 233‏

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 29 مهر ماه 1337

 

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت‌مجلس

2- تقدیم یک فقره لایحه به وسیله آقای نخست‌وزیر

3- طرح و تصویب یک فوریت لایحه رسیدگی به دارایی کارمندان دولت

4- بیانات آقای مهندس خسرو هدایت معاون نخست‌وزیر راجع به عملیات سازمان برنامه.

5- سؤال آقای مهندس جفرودی راجع به واگذاری عملیات شهرسازی تهران به مؤسسه کوکس و جواب آقای معاون وزارت کشور

6- شور اول گزارش کمیسیون امور خارجه راجع به موافقت‌نامه فرهنگی بین دولتین ایران و برزیل

7- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس یک ساعت و 25 دقیقه پیش از ظهر به ریاست آقاى رضا حکمت تشکیل گردید.

1- تصویب صورت‌مجلس

رئیس- صورت غائبین جلسه پیش قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت شد)

غائبین بااجازه- آقایان: شادلو. اسکندرى. بزرگ ابراهیمى. بهادرى. دکتر سیدامامى. پردلى. قرشى. دکتر آهى. دادگر. دکتر عدل. عبدالحمید بختیار. صادق بوشهرى. خلعتبرى. صدرزاده. اورنگ. جلیل‌وند. اعظم‌زنگنه. قراگزلو. امیربختیار. رامبد. غضنفرى. حشمتى. اردلان. اخوان. امیدسالار. مسعودى. مهندس سلطانى. دکتر فریدون افشار. دکتر امین. موسوى. مهندس هدایت. دولت‌آبادى. مهندس دهستانى. اسفندیارى. عامرى. برومند. دکتر شاهکار. مجید ابراهیمى. قبادیان. دکتر نیرومند. خرازى. اریه. سعیدى. سالاربهزادى. امامى خویى. صراف‌زاده. ابتهاج. فولادوند.

غائبین بى‌اجازه- آقایان: دکتر طاهرى. دکتر امیر حکمت. افخمى. کورس. دکتر مشیرفاطمى. دکتر اصلان افشار. هدى.

رئیس- در صورت‌مجلس نظرى نیست؟ (اظهارى نشد) صورت‌مجلس جلسه قبل تصویب شد.

2- تقدیم یک فقره لایحه به وسیله آقاى نخست‌وزیر

رئیس- آقاى نخست‌وزیر بفرمایید.

نخست‌وزیر (دکتر اقبال)- آقایان محترم استحضار دارند که در هفته قبل دولت در اجراى اوامر مطاع بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاهى که همیشه رفاه و آسایش مردم این کشور را مى‌خواهند و براى تأمین آن هر روز اوامر مؤکدى به دولت صادر مى‌فرمایند دستورى به تمام استانداران، فرمانداران و مأمورین انتظامى داده‌ایم که از عوارضى که برخلاف تمام اصول است و خوشبختانه در تمام کشور این عوارض اخذ نمى‌شود ولى در بعضى جاها این عوارض گرفته مى‌شود چون این عوارض بر خلاف تمام اصول و مقررات کشور است بعضى از مالکین از رعایا مى‌گیرند به این جهت دولت دستور داد که به‌هیچ‌وجه این عوارض گرفته نشود و به این ترتیب رفع مزاحمت از زارع گردد (مهندس اردبیلى- در آذربایجان گرفته نمى‌شود؟) تذکر دادم که در همه جا گرفته نمى‌شود اگر در محلى نمى‌گیرند که بحثى نداریم اگر مى‌گیرند دیگر نباید بگیرند (نمایندگان- بسیار خوب است) پریروز بنده اینجا لایحه‌اى تقدیم کردم و استدعاى تصویب آن را نمودم از این جهت که مقاماتى در مملکت ما مشاغلى را عهده‌دار هستند که در معاملات دولتى شرکت مى‌کنند بنده وظیفه خودم می‌‌دانم از استقبالى که نمایندگان محترم از این لایحه دولت کرده‌اند سپاسگزارى کنم و مخصوصاً از ارباب جراید و تمام مردم ایران که در ظرف این 48 ساعته ابراز علاقه کرده‌اند و دولت را تأیید کرده‌اند در اینجا تشکر و سپاسگزارى کنم ولى در بعضى از روزنامه‌ها دیدم که نوشته بودند این قدر دستگاه مملکت ما فاسد شده بود که دولت ناچار شده چنین لایحه‌اى را بدهد، بنده این مطلب را جداً تکذیب مى‌ کنم (احسنت) براى این که ما همیشه روى اصول کار مى‌کنیم و این لوایحى که تقدیم مجلسین مى‌کنیم لوایحى است که روى اصول تنظیم شده والا خیال مى‌کنم که فساد در تمام دستگاه‌هاى دولتى خارج هم وجود دارد و نمى‌تواند وجود نداشته باشد براى این که دستگاه‌هایى که ایجاد کرده‌اند مثل وزارت دادگسترى، شهربانى، ژاندارمرى و سایر مراکز براى همین است که اگر خاطئى هست تعقیب کنند و نگذارند که در اجتماع باعث ناراحتى مردم بشوند ولى دلیل ایجاد این تأسیسات این نیست که تمام افراد یک مملکتى فاسد هستند از این جهت لوایحى که ما تقدیم مى‌کنیم و خواهیم کرد یک لوایح اصولى است که به آن معتقد هستیم و روى این اصول لوایح تنظیم شده و بنده این مطالب را که در بعضى از مندرجات روزنامه‌ها دیدم خواستم در جلسه علنى تذکر بدهم که این طور تعبیر نشود و این یک سوءتعبیرى است، ما این لوایح را از این نظر نمى‌دهیم که در دستگاه ما فساد به حد کمال رسیده است به‌هیچ‌وجه این طور نیست و بنده به نام دولت این شایعات را تکذیب مى‌کنم (احسنت) و چون ما اصولى هستیم لوایحى مى‌آوریم و فکر مى‌کنیم که این اصول اگر رعایت بشود بهتر خواهد شد این نظر ما است و ما براى اجتماع خودمان این دوا را تجویز کردیم البته آقایان نمایندگان محترم اگر تصویب فرمودند اجرا خواهد شد و اطمینان دارم که این قانون هم در این مجلس هم در مجلس سنا تصویب خواهد شد هیچ تردید ندارم (انشاءالله) دولت در اجراى اوامر شاهنشاه بر طبق اصولى که دارد لوایحى تقدیم کرده و خواهد کرد امروز هم یک لایحه دیگرى تقدیم مجلس مى‌کنم و استدعا مى‌کنم

+++

 که به فوریت آن هم توجه بفرمایید و آن لایحه‌اى است راجع به کارمندان دولت که باز هم تأکید مى‌کنم که اکثریت قریب به اتفاق کارمندان ما مردمان شریف، شرافتمند و جدى هستند ولى در هر دستگاهى ممکن است بد باشد (صحیح است) و اگر هم یکى دو نفر آدم بد در یک دستگاهى بود دلیل آن نیست که آن دستگاه فاسد است و ما براى این که باز اصولى فکر کنیم مى‌خواهیم اول آن دستگاهى که امروز این مملکت را مى‌گرداند و آن قوه مجریه است آن قوه مجریه از همه جهت پاک و منزه باشد (صحیح است- احسنت) آنهایى که بد هستند طبق مقررات و قوانین طرد بشوند و آن عده‌اى که پاک هستند از هر نوع حملات افترا تهمت مصون باشند و به عقیده دولت شرط اصلى پیشرفت کارها عبارت از این است که کارمندان ما هم پاک باشند و هم این که خیال‌شان از همه جهت راحت باشد که بتوانند وظایفى که‏ به آنها محول شده به خوبى انجام بدهند. در لایحه‌اى که امروز تقدیم مجلس مى‌کنم و با اجازه مقام ریاست قرائت خواهد شد چون فوریت دارد راجع به این است که تمام کارمندان دولت بدون استثنا وضعیت مالى خودشان را اعلام بدارند. (صحیح است) همچنین کارمندى که شروع به کار مى‌کند معلوم مى‌شود داراییش چیست این را اعلام کند و هر سال هم این کار را بکند اگر دولت و آن دستگاهى که معین شده است دید که دکتر اقبال امروز داراییش این بود و سال بعد اضافه شد بپرسد که آقا این را از کجا آورده‌اید اگر مشروع است که حرفى ندارد اگر نامشروع است این شخص نباید در سر کار باشد و روى این اصل و این عمل در این لایحه‌اى که امروز تقدیم مجلس مى‌کنم و ما اول از خودمان شروع کرده‌ایم براى این که ما قوه مجریه این مملکت هستیم بایستى از هر نوع تهمتى منزه و پاک باشیم ما مى‌خواهیم لوایحى که تقدیم مى‌کنیم و مجلسین تصویب مى‌کنند و اوامرى که شاهنشاه صادر مى‌فرمایند بتوانیم بدون هیچ دغدغه خاطر انجام بدهیم (احسنت).

3- طرح و تصویب فوریت لایحه رسیدگى به دارایى کارمندان دولت‏

رئیس- این لایحه قرائت مى‌شود و فوریت آن مطرح خواهد شد.

(به شرح ذیل قرائت شد)

ریاست محترم مجلس شوراى ملى به طوری که خاطر نمایندگان محترم آگاه است دستگاه‌هاى دولت و مؤسسات عهده‌دار خدمات عمومى موقعى مى‌توانند در کمال قدرت وظایف قانونى خود را در استقرار اساس حکومت و تأمین رفاه و سعادت جامعه انجام دهد و مورد اعتماد و وثوق مردم قرار گیرد که کلیه کسانى که در آن دستگاه‌ها به نحوى خدمت مى‌کنند از یک سو پای‌بند اصل مسلم پاکى و درستى باشند و از سویى دیگر از مظان هر گونه تهمت و افترا مصون و محفوظ بمانند. براى تأمین این دو نظر که مورد توجه خاص شاهنشاه معظم است و همواره در تحقق آن تأکید بلیغ مى‌فرمایند باید به طربقى روشن معلوم و معین شود که کارمندان دولت و متصدیان امور عمومى ثروت و مکنتى را که دارند و یا پیدا مى‌کنند از چه راه به دست آورده‌اند تا اگر اتفاقاً کسى بر خلاف اصل درستى مالى تحصیل کرد از دستگاه رانده شود و به مجازات قانونى برسد و وجود فردى نادرست موجب بدنامى جمعى درستکار نگردند و در اساس حسن اعتماد جامعه نسبت به دولت سستى و فتور پیدا نشود بنابراین لایحه رسیدگى به دارایى کارمندان دولت و شهرداری‌ها و مؤسسات وابسته به آنها در ده ماده و دو تبصره به قید یک فوریت براى تصویب تقدیم مى‌شود.

قانون رسیدگى به دارایى کارمندان دولت اعم از کشورى و لشگرى و شهرداری‌ها و مؤسسات وابسته به آنها

ماده 1) کلیه کارمندان دولت اعم از کشورى و لشگرى یا شهرداری‌ها یا دستگاه‌هاى وابسته به آنها و اعضا انجمن‌هاى شهر مأمورین به خدمات عمومى و همچنین کلیه کارکنان هر سازمان یا بنگاه یا شرکت یا بانک یا هر مؤسسه دیگر که اکثریت سرمایه یا منافع آن متعلق به دولت یا سایر مؤسسات مذکور است و با نظارت و یا اداره یا مدیریت آن یا یکى از مقامات مزبور مى‌باشد و همچنین کلیه اشخاصى که به نحوى از انحا از خزانه دولت یا از مؤسسات مذکور حقوق یا مقررى یا حق‌الزحمه یا پاداش یا امثال آن به طور مستمر (به استثنا حقوق بازنشستگى یا وظیفه یا مستمرى قانونى) دریافت مى‌دارند مکلف هستند از تاریخ تصویب این قانون تا دو ماه صورت دارایى و درآمد خود و همسر خود و فرزندانى که قانوناً تحت سرپرستى آنها هستند به مراجعى که طبق تصویب‌نامه هیئت وزیران تعیین خواهد گردید تسلیم و رسید دریافت دارند.

ماده 2) کلیه کارمندانى که جدیداً به خدمت دولت یا یکى از مؤسسلت فوق‌الذکر وارد مى‌شوند باید موقع ورود به خدمت صورت دارایى و درآمد خود و همسر و فرزندان تحت سرپرستى خود را تسلیم نمایند.

ماده 3) صورت دارایى شامل ریز کلیه اموال غیرمنقول و کلیه حقوق متعلق به اموال غیرمنقول و مطالبات و دیون و حقوق انتفاعى و وجوه نقد و اسناد بهادار و سایر اقلام مهم دارایى منقول با ذکر قیمت تقریبى آنها خواهد بود.

تبصره- صورت مزبور در روى اوراقى که از طرف دولت منتشر خواهد گردید و فهرست اموالى که باید صورت داده شود در آن تعیین گردیده نوشته شده و به امضا کارمند خواهد رسید.

ماده 4) مشمولین این قانون همچنین مکلفند در ماه‌هاى مهر و آبان هر سال صورت کلیه تغییراتى که در دارایى و درآمد آنان یا همسر و فرزندان تحت سرپرستى آنان پیدا شده به طریق مذکور در ماده (1) تسلیم و رسید دریافت دارند.

ماده 5) هر کس عامداً و با علم و اطلاع در تنظیم صورت دارایى خود یا همسر و فرزندان تحت سرپرستى خود حیله و تقلبى نماید یا برخلاف واقع مطلبى درج کند یا قسمتى از دارایى خود یا همسر یا فرزندان تحت سرپرستى خود را کتمان نماید یا بر خلاف واقع بیشتر قلمداد کند از خدمت در مؤسسات مذکور در این قانون منفصل خواهد گردید به علاوه آن قسمت از دارایى که عامداً در صورت قید نگردیده چنانچه متعلق به خود کارمند باشد به نفع خزانه دولت ضبط خواهد شد همچنین هر کس بدون عذر موجه ظرف مدت‌هاى مذکور در این قانون از تسلیم صورت دارایى امتناع نماید از خدمت در مؤسسات مذکور در این قانون منفصل خواهد شد.

ماده 6) در مورد آن قسمت از دارایى مشمولین این قانون که بعد از تاریخ تصویب این قانون تحصیل خواهد شد دولت مى‌تواند از دارنده آن نحوه تحصیل آن را سؤال نماید در صورتی که دارنده نتواند طرق مشروع تحصیل آن را معین کند اموال مزبور ضبط و دارنده آن از خدمت در مؤسسات مربوطه منفصل خواهد گردید.

تبصره- منظور از انفصال از خدمت درباره کارمندان مشمول این قانون که جزو مأمورین دولت یا شهردارى یا بنگاه‌هاى مذکور در قانون راجع به محاکمه مأمورین به خدمات عمومى مصوب 16/ 2/ 1315 نمى‌باشند انفصال ابد از خدمت در بنگاه‌هاى مذکور و محرومیت از خدمات دولتى (اعم از کشورى و لشگرى) و شهردارى است.

ماده 7) رسیدگى به صورت‌هاى مزبور و تشخیص تخلفات کارمندان از مقررات این قانون در قسمت کشورى به عهده اداره کل بازرسى کشور و در قسمت نیروهاى مسلح به عهده اداره بازرسى ارتش خواهد بود اداره کل بازرسى کشور و اداره بازرسى ارتش به هر نحو که مقتضى بدانند رسیدگى‌هاى مقدماتى را انجام داده در صورتى که تخلف از مقررات این قانون را ثابت تشخیص دادند رسیدگى امر به مراجع صالح کیفرى ارجاع خواهند نمود. رسیدگى و محاکمه بر حسب مورد طبق مقررات مربوطه کیفرى به عمل خواهد آمد.

ماده 8) کسانى که طبق این قانون از طرف دادستان در دادگاه جنحه یا دادرسى ارتش تحت تعقیب واقع شوند از خدمت معلق یا بدون کار مى‌شوند و در صورتی که بر حسب حکم قطعى برائت حاصل نمودند ایام تعلیق یا بدون کارى جزو خدمت آنان محسوب و مقررى مدتى که به علت تعلیق به آنان پرداخته نشده دریافت خواهند کرد.

ماده 9) آئین‌نامه‌هاى لازم جهت اجرای این قانون را وزارت دادگسترى و وزارت جنگ تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا خواهند گذاشت.

ماده 10) وزارت دادگسترى و وزارت جنگ مأمور اجرای این قانون هستند.

نخست‌وزیر           وزیر دادگسترى     وزیر جنگ‏

رئیس- فوریت مطرح است در لایحه نوشته شده است و قانون باید به لایحه اصلاح شود فوریت لایحه مطرح است‏.

بعضى از نمایندگان- موافقیم‏.

رئیس- مخالفى نیست؟ آقاى رامبد بفرمایید.

رامبد- بنده ضمن تبریک به دولت جناب آقاى دکتر اقبال در مورد اصلاحاتى که احتمالاً لازم است و از حالا پیش‌بینى مى‌فرمایند از این گونه قوانین به عمل مى‌آید و توجه فرموده‌اند خیلى به اختصار دو نکته را به همکاران محترم خواستم عرض کنم و یادآورى کنم در مورد قوانین بیش از هر مطلبى باید موقع اجرا و نتیجه اجرا را در نظر گرفت و آنچه که به خصوص در مورد قوانین باید از آن احتراز کرد جنبه تبلیغاتى قوانین است. خوب به خاطر دارم استادان فن با حسن نیت کامل نشسته و لوایح مالیاتى تنظیم کردند به مجلس آوردند و هر یک از آقایان که حسن نیت‌شان بیشتر بود استقبال بیشترى کردند این قوانین تصویب شد و به وزارت دارایى و دولت ابلاغ گردید در مرحله اجرا دیدند که صد در صد از قانون قبلى ناقص‌تر است مجبور شدند لوایح دیگرى را تقدیم مجلس کنند عرض نمى‌کنم که وقت مجلس و دولت همه تضییع شود ولى حداقل عرض مى‌کنم که در این مدت مى‌توانستند به کارهاى دیگرى برسند و وقت صرف کنند قوانین به این خوبى و با دولتى که به این علاقه و حسن نیت آماده انجام آن است بهتر است که براى یک مرتبه با مطالعه کامل تصویب بشود بررسى بشود و بعد تصویب گردد که دولت هم در اجراى آن‌ها به اشکالاتى برنخورد به این جهت است که اگر آقایان همکاران محترم موافق باشند بنده فکر مى‌کنم هیچ عجله‌اى براى این نیست که فردا صورت دارایى کارمندان آن هم از صالح یا خداى

+++

 نکرده ناصالح تنظیم شده باشد البته آن‌ها که ناصالح هستند خیلى علاقه‌مند هستند که این صورت را فوراً بدهند براى این که گذشته‌هاشان لااقل با دادن این صورت پاک شده باشد (نخست‌وزیر- گذشته‌ها پاک نمى‌شود) (فضائلى- گذشته را هم باید بدهند) (یکى از نمایندگان- گذشته‌ها گذشته) خوب انشاءالله با این ترتیبى که من مى‌بینم جناب آقاى دکتر اقبال راجع به آن هم فکرى خواهند کرد ولى براى حالا عرایضى عرض مى‌کنم شاید صلاح باشد با دقت کامل اگر چیزهایى دولت به نظرش نرسیده خود آقایان که این قدر استقبال کردند در این لوایح مطالبى که به نظرشان برسد اظهار نظر بکنند و این لایحه مثل یک لایحه عادى ولیکن کامل به دست دولت برسد بهتر است، از این جهت بنده فکر کردم فوریتش خیلى مورد ندارد.

رئیس- آقاى نخست‌وزیر بفرمایید.

نخست‌وزیر- عرض کنم جناب آقاى رامبد نماینده محترم مجلس دو سه نکته را اینجا تذکر فرمودند که بنده لازم است جواب بدهم اولاً قبل از این که بنده این جواب را بدهم خواستم عرض کنم در بعضى از روزنامه‌ها دیدم نوشته‌اند اگر اجرا شود. اجرا شود یعنى چه؟ بنده نمى‌دانم که چرا نسبت به این لایحه این طور جنبه یأس و نومیدى و نفى کار در نظر مى‌گیرند اگر اجرا بشود یعنى چه؟ دولت، ما که مسئول کارهاى سابق نیستیم دولتى است لایحه‌اى آورده‌اند اینجا تا موقعى که بنده اینجا هستم و به موجب امر اعلیحضرت همایونى در رأس امور هستم آقایان اطمینان داشته باشند که هر چه تصویب بفرمایند اجرا خواهد شد و بنده نشان داده‌ام که در امور مملکتى نه دوستى مى‌شناسم نه قوم و خویش و نه هیچ کس را براى این که اول بایستى مملکتى باشد تا بنده و آقایان اینجا بنشینیم (صحیح است) این را اول آقایان باید تشخیص بدهند و آقایانى که در بیرون هستند بدانند که باید اول مملکتى باشد تا بتوانیم اینجا بنشینیم و این لوایحى که دولت مى‌دهد اصلاحى است نه فصلى که نظر خاصى هست لوایحى است اصولى بنده تکرار مى‌کنم نه فصلى است و نه نظر خاصى هست لوایحى است اصولى و از این قبیل لوایح هم خواهیم داد با اجازه آقایان یک پرانتز هم اینجا باید باز کنم در یکى از روزنامه‌ها دیدم بعضى از رفقاى هم‌مسلکى بنده که در این مجلس تشریف دارند اظهار کرده بودند که خوب بود دولت این لوایح را در فراکسیون حزب مى‌آورد و ما هم بحث مى‌کردیم البته شاید از یک جهتى این نظر درست است ولى این لوایح که ما مى‌آوریم مافوق لوایح حزبى است و لوایح اصولی است برای مملکت (پروفسور اعلم- به همین دلیل ما هم رأى مى‌دهیم) یک تصمیماتى گرفته مى‌شود که آن تصمیمات مافوق حزب است (صحیح است) این جوابى بود که خواستم به بعضى از همکاران محترم و هم‌مسلکان عزیزم عرض کنم که این کار مافوق اصول حزبى است چون ما اول مملکت را مى‌خواهیم بعد حزب را (صحیح است) (پروفسور اعلم- حزب هم مملکت را مى‌خواهد) بلى البته چون این را یکى از اشخاص گفته است که خیلى علاقه به حزب دارد ما همه علاقه‌مند به حزب هستیم، عرض کنم این نکته بود که خواستم عرض کنم که ما بر خلاف اصول کلى رفتارى نکردیم، اما راجع به بحثى که آقاى رامبد فرمودند یکى این بود لوایحى که مى‌آوریم خیلى دقت بشود خیال مى‌کنم جایى که باید در لوایح دقت بشود بحث بشود اینجا است مجلس شوراى ملى است که باید در لوایح بحث و شور شود.

رئیس- صحیح است‏.

نخست‌وزیر- مجلس براى همین تشکیل شده است اینجا هم نوشته شده است مشاورهم فى‌الامر آقایان در لوایح دقت بفرمایید مطالب را تنقیح بفرمایید اشکال را رفع کنید آنچه که به نظرتان مى‌آید بفرمایید به هر حال آنچه که از اینجا مى‌آید بیرون ما اجرا مى‌کنیم والا اگر مجلسى نبود ما خودمان تصویب مى‌کردیم قانونى هست، مجلسى هست آقایان تنقیح بفرمایید پس اگر یک گله‌اى هست از خود آقایان بفرمایید بنده یک لایحه‌اى آورده‌ام اگر خوب و کامل بیرون نرفته گله از خودتان بفرمایید و بعد هم این عیبى نیست که قوانین براى اصلاح به مجلس بیاید همیشه دستگاه مقننه‌اى هست که اگر قانونى آوردیم و تصویب کرد و بعد دیدیم در اجرایش اشکال هست دولت بیاید و قانون را اصلاح کند خیال مى‌کنم که این یکى از اصول اساسى و مهم قوه مقننه است اگر این طور نبود باید تمام قوانینى که در اول مشروطیت تصویب شده بود تا حالا اجرا شود پس چرا همه را عرض مى‌کنم براى این است که مطابق مصلحت روز و مصلحت مردم قوانین را باید تنقیح کرد از این جهت ایرادى نیست، بر عکس به عقیده بنده آن دستگاهى که خودش خودش را تنقید کند و خودش خودش را تشخیص بدهد که اشتباه کرده آن دستگاه دستگاهى است آگاه. ما در حین عمل دیدیم که اشتباه کرده‌ایم هیچ خجالت هم نکشیدیم آوردیم گفتیم که این را اصلاح بفرمایید، هیچ ایرادى ندارد. اگر یک اشتباهى بود و اصرار مى‌کردیم و پافشارى مى‌کردیم این اشتباه بود و هیچ وقت نباید در امور بى‌خود و بی‌جهت یک تعصبى داشت و در امور مملکتى تعصب به خرج داد و پافشارى کرد. اگر اشتباه کردیم باید بیاییم بگوییم بنده از آن اشخاصى هستم که اگر اشتباه کردم آن قدر در خودم قدرت می‌بینم که بیایم بگویم اشتباه کرده‌ام (احسنت) اگر اشتباه من به ضرر مملکت بود تنبیهم بکنید و اگر مى‌شود اغماض کرد اغماض بفرمایید این عیبى ندارد و البته آقایان نمایندگان دقت خواهند فرمودند و تنقیح خواهند فرمود وقتى به تصویب مجلس شوراى ملى رسید بعد که تصویب مجلس سنا رسید و به توشیح اعلیحضرت همایونى رسید دولت اجرا خواهد کرد و اطاعت مى‌کنیم، بعضى از آقایان فرمودند که گذشته‌ها مالیده نخیر نمالیده (احسنت) عرض کنم که الان همین الساعه که بنده اینجا هستم این قانون که تصویب نشده، مگر منع قانونى دارد که اگر شخصى دزدى کرده باشد تعقیب شود مگر منع قانونى دارد منع قانونى که ندارد، کى گفته است که ما نمى‌توانیم این کار را بکنیم؟ این است که همیشه براى دولت و براى دستگاه قضاییش این اجازه هست که هر کسى برخلاف مقررات رفتار کرده تعقیب کند، منتهى این لایحه‌اى که آوردیم این یک اصول تازه‌اى است یعنى گفته‌اند کارمندى که امروز سر کار هست و یا از امروز استخدام مى‌شود بگوید که من چه دارم والا آن کسى که دزدى کرده الان هم مى‌شود او را تعقیب کرده و هر کسى را که آقایان اطلاع دارند خواهش مى‌کنم اعلام جرم بفرمایید به دادستان یا بیاورید پیش بنده ببینید چقدر زود به جریان خواهد افتاد. این یک اصول تازه‌اى است که گفته‌ایم هر کارمندى که وارد خدمت مى‌شود خودش سند بدهد که داراییش چیست، چند سال دیگر هم بدهد و اگر تفاوت زیاد بود رسیدگى مى‌کنند این طور نیست که اشخاصى را بخواهند تبرئه کنند هیچ چنین چیزى نیست و مفهوم این لایحه به‌هیچ‌وجه چنین چیزى نیست، مفهوم این لایحه این است که از این تاریخ هر کارمند دولتى موظف است که صورت دارایى خودش را اعلام بدارد. سابقاً این جزو وظایف کارمندان نبود ما تقاضا کردیم مجلسین موافقت بفرمایند و اجازه بدهند که این وظیفه را از کارمندان بخواهیم والا آن کسى که دزدى کرد و اختلاس کرد اعلام جرم بکند، مدارکى دارید تسلیم عدلیه بکنید البته تعقیب خواهد شد (احسنت)

رئیس- آقاى نورالدین امامى موافقید؟

امامى- بله.

رسیس- بفرمایید.

نورالدین امامى- جناب آقاى دکتر اقبال فرمودند من مسئول گذشته نیستم، آقا مسئول گذشته و آینده هستید. گذشته اگر کسى مجرم بود آقا باید مجازات کنید و اگر خدمت کرده باید پاداش بدهید (صحیح است) من مسئول نیستم یعنى چه؟ آقا را نخست‌وزیر کرده‌اند در رأس قوه مجریه نشسته‌اید، مسئول گذشته و آینده جنابعالی هستید (صحیح است) فرمودید مافوق، من معناى مافوق را ندانستم، فرمودید اگر با فراکسیون حزبى مشورت نکردید براى این است که این قانون مافوق حزب بود، ما فوق یعنى چه؟ فراکسیون حزب عمل غلطى انجام مى‌داد؟ مگر فراکسیون حزب بر خلاف مصالح کشور اقدام مى‌کرد. سر که نه در راه (دکتر بینا- یعنى این قانون مورد نظر همه اجزاب است) آقا توجه کن به آقا عرضى ندارم. سر که نه در راه عزیزان بود بار گرانى است کشیدن به دوش (زنگ رئیس) ما براى جانبازى و فداکارى آمده‌ایم مافوق یعنى چه؟ ماتحت یعنى چه؟ (خنده نمایندگان) معنى ندارد اگر فراکسیونى هست، حزبى هست حقیقتى هست بیایید بنشینید دشمنان را بگویید دوستان را بلند کنید (زنگ رئیس).

رئیس- در مورد فوریت صحبت کنید.

امامى- اما راجع به این قانون بنده صد در صد موافقم براى گذشته هم موافقم براى آینده هم موافقم بالاخره یک روزى از مستخدم و غیرمستخدم دزدها را باید گرفت. یک روزى توى این کشور باید حق به حق‌دار برسد. یک روزى به حساب‌ها باید برسند. کسى باید باشد؟ اما دکتر اقبال بدان پوست خربزه هم در کار هست، مردى بیا به میدان گذشته و آینده رسیدگى کن تا تکلیف کشور معلوم شود تکلیف گذشته‌ها معلوم شود. تکلیف کنترات‌چی‌ها معلوم شود. تکلیف میلیونرها معلوم شود، از کجا آمده به کجا رفته، مال کى به کجا رفته حق حکمیت‌ها چه شده؟ شرکت‌ها چه شده، حق‌الوکاله‌ها چه شده.

رئیس- اینها که مربوط به فوریت نیست.

امامى- علت را عرض مى‌کنم وزرا چه شده‌اند، امرا چه کرده‌اند باید یک روز موقع رسیدگى باشد و آن روز امروز است. مردید بیایید به میدان این گوى و این میدان.

رئیس- رأى گرفته مى‌شود به فوریت آقایانی که موافقند قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد به کمیسون دادگسترى فرستاده مى‌شود.

4- بیانات آقاى مهندس خسرو هدایت معاون نخست‌وزیر راجع به عملیات سازمان برنامه‏

رئیس- آقاى مهندس هدایت.

مهندس‏ خسرو هدایت- بنده مى‌خواستم به استحضار آقایان نمایندگان محترم برسانم که در این مهر ماه سه سال است که از دوره دوم عملیات برنامه 7 ساله می‌گذرد و می‌خواستم

+++

 به طور بسیار مشخص شمه‌اى از عملیاتى که انجام شده به استحضار آقایان برسانم این را ابتدا عرض کنم که در دوره اول 7 ساله در تمام مدت 7 سال مبلغى که براى تمام عملیات برنامه به مصرف رسیده هشت میلیارد ریال بود. در این سه سال اول که امروز پایان یافته، مبلغى که در این سه سال به مصرف رسیده از سى میلیارد ریال متجاوز است البته علت اینکه در دوره اول مبلغى که به مصرف رسید فقط هشت میلیارد بود علت اصلیش نبودن درآمد بود و تصادف آن دوره با ی کدوره بحرانى بود که تمام عملیات اساسى کشور متوقف شد و هیچ عملى که به نفع مردم و مملکت باشد صورت نگرفت و یک خشت روى خشت گذارده نشد، آنچه که آقایان نمایندگان محترم براى دوره دوم هفت ساله اجازه فرمودند 84 میلیارد ریال است پس از افزایش صدى بیست درصد که قانون اجازه داده است و بایستى از تصویب کمیسیون بگذرد این سى میلیارد ریال و کسرى را که ما در عرض این سه سال اول خرج کردیم تمامش را سازمان برنامه خرج نکرده است آنچه را که سازمان برنامه شخصاً و مبتکراً به خرج رسانده چهارده میلیارد ریال است بنابراین مبلغى بیش از نصف از درآمد سازمان برنامه به دست وزارتخانه‌ها به خرج رسیده مثلاً مبلغى را که وزارت راه از درآمدهاى ما رأساً خرج کرده شش میلیارد و پانصد و هفتاد و نه میلیون ریال است و این غیر از اداره کل هواپیمایى کشورى است که به تنهایى شش‌صد و پنجاه میلیون ریال براى اداره کل هواپیمایى کشورى پرداخت شده یا این که مثلاً وزارت بهدارى دو میلیارد گرفته است همین وزارت فرهنگ و سایر مؤسساتى که ما به آنها کمک کرده‌ایم، البته با پرداخت این مبلغ به وزارتخانه‌ها به دست وزارتخانه‌ها یک کارهایى انجام پذیرفته که آقایان محترم استحضار دارند مثلاً در مورد وزارت راه‌آهن تهران تبریز و تهران مشهد پایان یافته و یا این که راه همدان به ساوه ساخته شده و راه اصفهان به ساوه در دست اقدام است و بسى کارهاى دیگر با وزارت بهدارى مبارزه مؤثر با مالاریا کرده و سایر کارها و همچنین وزارت کشاورزى مبارزه با دفع آفات نباتى کرده مثلاً همین مبارزه‌اى که با ملخ شد کمکى که ما در این مورد کردیم ده فروند هواپیما بود صد تن سم بود و بیست میلیون کمک نقدى اینها البته عملیاتى است که به دست وزارتخانه‌ها انجام یافته ولى از بودجه‌هاى سازمان برنامه استفاده شده این چهارده میلیاردى که ما خرج کرده‌ایم رئوس مطالبش به استحضار آقایان رسیده مثلاً در امر صنایع کارخانه سیمان درود و کارخانه سیمان لوسان برای ساختمان اولى به ظرفیت 600 تن و دومى سی‌صد تن رو به اتمام است و در آخر امسال کارخانه لوشان و در اول سال آینده از کارخانه درود شروع به بهره‌بردارى مى‌شود یا عملیاتى که در دشت مغان شده و رو به اتمام است و تا سى هزار هکتار تا چند ماه دیگر بهره‌بردارى خواهد شد و الان در حدود شش هزار هکتار زیر کشت است عملیات بندرسازى در خرمشهر و بوشهر پیشرفت کرده است در سد سفیدرود و سد کرج حتى شب‌ها با نورافکن کار مى‌کنند سد کرج در آخر 39 و سد سفیدرود در جریان سال چهل پایان خواهد یافت (مهندس اردبیلى- در آذربایجان چه کرده‌اید؟) در آذربایجان سد زرینه‌رود در جریان است و امیدواریم شروع شود عرض کنم با توجه به وسعت کشور اگر آقایان دقت بفرمایند در عین حال که الان مثلاً در مغان مشغول کار هستیم دو هزار کیلومتر کانال ما داریم مى‌سازیم در بلوچستان و سیستان عملیات تولیدى و عمرانى شروع شده که یکیش مثلاً تهیه آب آشامیدنى براى پانصد قریه است، این این عملیاتى که صورت گرفته به صورت یک گزارش مفصلى تحت تدوین و طبع است خدمت آقایان تقدیم خواهد شد که جزئیات کارهاى انجام یافته و کارهایى که در دست انجام است به عرض خواهد رسید مثلاً در مورد راه‌سازى از خرمشهر به پهلوى الان مشغول کارند همچنین از همدان به خسروى و از راه آمل به آبعلى و انواع این راه‌هایى است که مستقیماً سازمان برنامه مى‌سازد بنده از موقع استفاده مى‌کنم و اشاره مى‌کنم که مطالبى که در اینجا به عرض آقایان محترم رسیده‏ مکرر اشاره شده و شایع شده که به جان مولم 130 میلیون تومان داده‌اند یکى از آقایان نمایندگان محترم سال پیش اینجا سؤال کردند که این پول‌هایى که داده شده چه شده؟ بنده در اینجا و مجلس سنا که سؤال شده بود به عرض آقایان رسانیدم که جمع پولى که به جان مولم داده شده بود 139 میلیون بود و این پول‌ها به چه مصرفى رسیده به عرض آقایان رسید که 40 میلیون ماشین‌آلات خریدارى شده و 6 میلیون خرج تأسیسات شده و چه مقدار راه نقشه‌بردارى شده و چه مقدار به مقاطعه‌کار داده شده و آنچه که حق‌الزحمه به جان مولم داده شده بود که در حقیقت حق‌الزحمه را برداشت و برد فقط 17 میلیون ریال است بنده این را قبلاً هم عرض کردم و تصور مى‌رفت که عرایض بنده مورد تأیید بود آنچه که به صورت حق‌الزحمه به جیب جان مولم رفته 17 میلیون ریال بود (پروفسور اعلم- به تومان بگویید چه مبلغ است) یک میلیون و هفت‌صد هزار تومان است این 130 میلیونى که گرفته خرج شده و توى این مملکت هست 40 میلیون فقط ماشین‌آلات است که الان 40 درصد به قیمتش علاوه شده آزمایشگاهی ساخته‌اند که الان کار مى‌کند از خارج و داخل آنجا مى‌آیند مواد و مصالح ساختمانی‌شان را مى‌دهند تجزیه مى‌کنیم تمام نقشه‌هایى که جان مولم داده بود الان مورد استفاده راه‌سازى است و یک قسمت هم پول‌هایى بود که به مقاطعه‌کارانى که براى جان مولم کار کرده بودند داده شده بود بنده این مطالب را در اینجا گفتم در مجلس سنا گفتم ولى باز جناب آقاى خلعت‌برى آمدند و گفتند که 130 میلیون پول به جان مولم داده شد یا این که آن ساختمانى را که ما کردیم گفت پنجاه میلیون تومان ما خرج ساختمان کردیم در حالى که این ساختمان و هنرستان رنگرزى که پهلویش ساختیم فقط 10 میلیون تومان مى‌شود فرمودند 50 میلیون تومان ما اگر 40 هزار تومانى که ماهیانه کرایه محل تا به حال داده‌ایم حساب کنیم مى‌شود 200 میلیون تومان ما 10 میلیون تومان خرج ساختمان کردیم در بهترین شرایط از حیث ساختمان و آسانسور و غیره بنده عقیده دارم که همین طور که این افتخار براى ما هست که به صورت نماینده ملت یا دولت پشت این تریبون بیاییم شأن ما در این خواهد بود که آنچه را در اینجا بیان مى‌کنیم حقیقت باشد یعنى ملت ایران متوقع است که با این صدایى که از پشت این تریبون مى‌شنود حقیقت باشد آقایان استحضار دارند که وضع فعلى ما چون در دنیا ثبات دارد دشمنانى دارد و به وسیله این دشمنان در خارج یک میکروفن‌هایى هست که یک چیزهایى غلط و غیرحقیقى را به زبان خارجى پخش می‌کند بنده معتقد هستم نباید شرایطى پیش بیاید که آن میکروفن‌ها از اخبار غیرواقع آنچه که ما خودمان مى‌گوییم استفاده کنند (احسنت) ما نمى‌بایستى خرج ساختمانى که 10 میلیون تومان شده بگوییم 50 میلیون چون آنها مترصدند این را مى‌گیرند و دومرتبه به سر خودمان مى‌کوبند و بر علیه ما تبلیغات مى‌کنند (صحیح است) بنده متأسفم که در جلسات ماهانه‌اى که در جلسات خصوصى تشکیل مى‌شود و آقاى ابتهاج مى‌آیند و گزارش کارها را مى‌دهند هیچ وقت آقاى ارسلان خلعت‌برى شرکت نکردند آن توضیحات آنجا هم داده شده روز شنبه آینده هم چنین جلسه‌اى هست بنده استدعا مى‌کنم آقایان توجه بفرمایند وقت‌شان را صرف بفرمایند و در آنجا نکات و کارهایى که انجام شده بشنوند یک نکته دیگرى را که بایستى عرض کنم جناب آقاى خلعت‌برى مى‌فرمایند دولت باید مدیر عامل سازمان برنامه را انتخاب کند، هیچ وقت غیر از این نبوده است مدیر عامل سازمان برنامه بر حسب تصویب‌نامه هیئت وزیران انتخاب مى‌شود براى مدت سه سال بنده نمى‌دانم مقصود ایشان چه بوده آیا مدیرعامل سازمان برنامه را کس دیگرى انتخاب کرده است؟ مدیرعامل سازمان برنامه منتخب دولت است و تصویب‌نامه‌اش هم براى براى مدت سه سال صادر شده و از این سه سال یک سال و نیمش هم گذشته این عرایضى که به اختصار به عرض رساندم براى این بود که تا حدى که وقت مجلس اجازه مى‌داد یک توضیحاتى را به استحضار خاطر مبارک آقایان رسانده باشم و در ضمن استدعا مى‌کنم که براى داشتن اطلاعات دقیق‌تر اگر در جلسه خصوصى شنبه شرکت بفرمایند این منظور به عمل مى‌آید (احسنت).

5- سؤال آقاى مهندس جفرودى راجع به واگذارى عملیات شهرسازى تهران به شرکت کوکس و جواب آقاى معاون وزارت کشور

رئیس- سؤال آقاى مهندس جفرودى مطرح است آقاى مهندس جفرودى‏.

مهندس جفرودى- چند ماه پیش سؤالى به این شرح تقدیم مقام معظم ریاست مجلس کردم که مى‌خوانم خواهشمندم مقرر فرمایید جناب آقاى وزیر کشور در مجلس شوراى ملى حضور به هم رسانیده و به سؤالات زیر پاسخ دهند به قرار اطلاع شهردارى طهران در نظر دارد کلیه نقشه‌هاى مربوط به شهر شمیران و حومه و نظارت در اجراى آنها را به مؤسسه کوکس که یک مؤسسه خارجى است واگذار نماید.

1- در صورت صحت موضوع فایده وجود اداره کل ساختمان شهردارى با مقدار زیاد مهندسین قدیمى آن چیست؟

2- آیا وزارت کشور و شهردارى طهران مهندسین ایرانى اداره کل ساختمان خود را براى تهیه نقشه‌ها و مخصوصاً نظارت در احراى آنها ناصالح مى‌داند که مى‌خواهد انجام این امور را به مؤسسه خارجى واگذار نماید.

3- آیا وزارت کشور و شهردارى طهران اطلاع دارند که مؤسسه خارجى کوکس در انجام مأموریتى که از طرف سازمان برنامه عهده دارد تا به حال مرتکب خبط‌ها و تخلفاتى شده است و عملیاتى کرده است که از لحاظ فنى و مالى قابل ایراد و تعقیب است.

4- آیا در ایران از مؤسسات مهندسین ایرانى دستگاه ذى‌صلاحیتى وجود ندارد که بتواند نظر شهردارى طهران را در تهیه نقشه‌ها و مخصوصاً در اجراى آنها تأمین نماید.

5- چه ضرورتى دارد که حتى شهردارى تهران نیز امور مربوط به شهر تهران را به مؤسسات بیگانه واگذار نماید بنده در هر یک از این سؤالات منتظر پاسخ جناب آقاى معاون وزارت کشور مى‌شوم و بعد مطالبى را به عرض خواهم رسانید.

رئیس- آقاى معاون وزارت کشور.

+++

معاون وزارت کشور (فرهودى)- سلسله سؤالات نماینده محترم یک روحى دارد و یک مسائلى است که انگیزه ایشان این مطالب است که آیا از مهندسین ایرانى و مؤسسات مهندسین ایرانى در کادر شهردارى تهران استفاده مى‌شود یا نمى‌شود عرض کنم روش کلى شهردارى تهران و وزارت کشور این است که از مهندسین ایرانى و اگر مهندسین ایرانى مؤسسات صحیحى دایر کرده باشند از آن مؤسسات در کارهاى فنى استفاده کنند این اصل اساسى است والا هم این مطالبى که عرض مى‌کنم ممکن است همکاران مطبوعاتى به طور آگهى تلقى کنند و در تمام مملکت اعلام کنند که هر کس مهندس است و اطلاعاتى در امور فنى دارد تجربه‌اى دارد و مى‌تواند به شهردارى تهران خدمت بکند و حاضر است در شهردارى تهران پیشنهادش را بدهد به اینجانب رسیدگى خواهد شد (احسنت) اما آنچه راجع به سطوح مطالب بود یکى مربوط به اصل واگذارى تهیه کلیه نقشه‌هاى مربوط به شهر تهران به مؤسسه مشاور کوکس در این قسمت باید عرض کنم چنین اصلى نبوده است که تهیه نقشه‌هاى اساسى شهر تهران و اطراف تهران به مؤسسه مهندسى مشاور کوکس داده شده باشد فقط مطابق قانونى که از مجلس گذشته سازمان برنامه براى عمران و آبادى شهرها و شهرداری‌ها همکاری‌هاى زیادى مى‌کند و مطابق اصولى که در سازمان برنامه هست و به جاى خود آن اصول پذیرفته شده‌اند عبارت است از این که مهندسین مشاورى در این کارها مطالعه مى‌کنند نظارت مى‌کنند و چون شهر تهران یکى از شهرهاى مملکت است مشمول این قانون کلى هست و آن این است که در کارهایى که پروژه مشترک با سازمان برنامه هست، مهندسین متخصص سازمان برنامه مطالعه مى‌کنند نظارت مى‌کنند فقط مسئله تجدید اسفالت‌کارى شهر تهران خاطر آقایان مستحضر است که چندین بار در اینجا مطرح فرمودند که فلان خیابان وقتى امسال اسفالت شد سال دیگر خراب است چرا این طور شد؟ این بود که وقتى که نقشه تکمیل اسفالت شهر تهران و تجدید اسفالت‌هاى گذشته به میان آمد این طور به نظر رسید که خوب حالا که مهندسین کوکس از نظر فنى با سازمان برنامه همکارى مى‌کنند و در کارهاى فنى که نظارت و مشاوره مى‌دهند در این قسمت هم چون آن شکایات پیش مى‌آید که چرا امسال اسفالت مى‌کنید و سال دیگر خراب مى‌شود در این مطلب هم مهندسین مشاور کوکس نظارت کنند (فضائلى- بدون گرفتن دستمزد؟) (مهندس جفرودی - از مقاطعه‌کار می‌گیرد مسلماً) (فضائلی - آقای فرهودی تبرعاً کار می‌کنند؟) نخیر براى تبرع فعلاً بنده و جنابعالى کار مى‌کنیم آن قسمتى که از طرف سازمان برنامه مأمور است البته حق‌الزحمه آن را سازمان برنامه مى‌دهد و آن قسمتى را هم که شهردارى رأساً تقاضا کرده البته دستمزدش را خود شهردارى خواهد داد اما شاید این که فرمودند که نظر هست که تهیه نقشه‌هاى مربوط به شهر تهران به مؤسسه کوکس واگذار شود این اشتباه از آنجا ناشى شده باشد که یک مهندس آلمانى در شهردارى هست او را سازمان برنامه استخدام کرده و حقوقش را هم سازمان برنامه مى‌دهد و تهیه غالب نقشه‌ها به او رجوع مى‌شود البته آن نقشه‌ها هم قطعى نیست یک شوراى عالى فنى در شهردارى هست که مهندسین عالى‌مقام ایرانى در آن هستند که نقشه‌هایى که او تهیه مى‌کند به شوراى عالى که در شهردارى تهران هست می‌رود و در آن شورا رسیدگی کنند اگر صحیح تشخیص دادند عمل مى‌شود وگرنه که هیچ درباره این که آیا در این امور از مهندسین شهردارى که اداره کل فنى شهردارى را تشکیل مى‌‌دهند استفاده مى‌کنیم یا نمى‌کنیم و اگر نمى‌کنیم چرا استفاده نمى‌کنیم عرض مى‌کنم متأسفانه دستگاه کادر فنى و اداره فنى شهردارى تهران متناسب با احتیاجات وسیعى که الان در تهران است نیست شهر تهران در اثر توجهات اعلیحضرت شاهنشاهى و به حکم ذوق و ترقی‌خواهى مردم آقایان ملاحظه مى‌فرمایند که در یک راه ترقى اساسى روزبروز پیش مى‌رود و در تمام شهردارى تهران ما بیش از 13 مهندس دیپلمه ایرانى نداریم و آنها نمى‌توانند تمام این کارهاى وسیع را برسند نقشه تهیه کنند و نظارت کنند ما به مهندسین آزموده و باتجربه احتیاج زیاد داریم و همان طور که در اول عرایضم عرض کردم بسیار خوشوقت مى‌شوم که جناب آقاى مهندس جفرودى یا سایر آقایان محترم هر مهندسى که بتواند خدمتى در این قسمت بکند یا خودش لااقل داعیه این کار را داشته باشد معرفى بکنند ما با کمال‏ میل از وجودش استفاده خواهیم کرد در مورد خبط و تخلفاتى که فرمودند مؤسسه کوکس در کار همین سازمان برنامه کرده است متأسفانه بنده تا به حال نشنیده‌ام و اطلاعى ندارم و گویا نمى‌بایستى اطلاعى داشته باشم از نظر این که مربوط به شهردارى و وزارت کشور نیست راجع به کار اسفالت که عرض کردم که ما نظارت مهندسین کوکس را خواسته‌ایم یک قسمت کار اسفالت‌کارى هم ما داریم که راجع به لکه‌گیرى و تجدید و تکمیل اسفالت‌ها است این قسمت‌ها را به عهده خود اداره فنى شهردارى گذاشتیم براى این که تشکیلات آن بیشتر از این استطاعت و قدرت نداشت البته اگر مهندسین بیایند و ما اداره فنى شهردارى را تکمیل کنیم و با استخدام مهندسین جدید ایرانى این دستگاه تکمیل بشود ممکن است بعد از این نظارت در سایر قسمت‌ها هم به آنها واگذار بشود به طور خلاصه یک مطلب کلى را اینجا عرض مى‌کنم که در این امور شهرسازى علاوه بر اطلاعاتى که آقایان دارند تجربه شهرسازى هم لازم است علم تنها کافى نیست تجربه شهرسازى را معمولاً این مؤسسات معروف در دنیا دارند نکته دیگرى که مى‌خواستم عرض کنم امروز دنیا طوری‌ست که در امور فنى تمام ملل فقیر و غنى با هم همکارى دارند هر وقت یک دسته فنى یک دستگاه فنى در یک جایى پیدا بشود که در یک موضوعى صلاحیتش کامل باشد حتى مترقى‌ترین ممالک با مجهزترین دستگاهى که دارند وقتى دیدند که مایه این کار را ندارند از او استمداد مىکنند در مسائل فنى و علمى همیشه همکارى میان ملل دنیا بوده است و از لحاظ توسعه امور و فنون لازم است که این هم کارى همیشه باشد.

رئیس- آقاى مهندس جفرودى‏.

مهندس جفرودى- بنده از جانب آقاى فرهودى متشکر هستم که توضیحاتى در اطراف پنج سؤال بنده دادند منتهى این جواب‌ها شبیه است به جواب‌هایى که متأسفانه اغلب آقایان وزرا و معاونین آنها عادت دارند و در جواب سؤالات نمایندگان مجلس می‌دهند این جواب هم در همان حدود بود. فرمودند دستگاهى که دارند قادر نیست حتى این اسفالتى را که در این شهر تهران شده و بنده خیال مى‌کنم که اهل فن و غیراهل فن به سهولت مى‌توانند در کیفیتش قضاوت بفرمایند حتى این اسفالت را هم صالح نبوده است که نظارت کند (فرهودى- کافى نبوده) صالح نبوده براى این که سال‌ها است که اسفالت شهر تهران و زیرسازیش قبل از آمدن این بیگانگان به ایران به دست همین آقایان مهندسین انجام مى‌شد و اولین دفعه‌اى که این نظارت و این کار را قبول کردند به دست یک مؤسسه بیگانه به این صورت درآمد و ملاحظه فرمودید عدم صلاحیت مهندسین ایرانى را ضمن بیانات‌شان براى این کار آسان و پیش پا افتاده اینجا تأیید فرمودند ضمناً که این دستگاه قادر نیست که کارها را از نظر فنى انجام بدهد ولى یک مهندس از یک طرف مى‌فرمایند یک عده مهندسین که در یک اداره فنى جمع هستند و عده‌شان هم زیاد است و بعضى از آنها از سال‌هاى 1316 و 1317 در این دستگاه کار مى‌کنند و غالب آنها مهندسین فارغ‌التحصیل ایران و خارج هستند اینها که مهندسین ایرانى هستند و یک دستگاهى هستند که به امور شهر واردند اینها نمى‌توانند اما یک نفر مهندس و نفرمودند مال کوکس است یک نفر مهندس آورده‌اند یک نفر آلمانى آن هم از مؤسسه کوکس این یک دانه تمام کارها را مى‌کند. بنده صریحاً عرض مى‌کنم نه این شهردار و نه شهردار سابق و نه این دستگاه به‌هیچ‌وجه من‌الوجوه نظر شوراى عالى شهر را رعایت نمى‌کنند براى این که اعضایش ایرانى هستند بنده این را اینجا صریحاً تصریح مى‌کنم. بنا براین از یک طرف یک دستگاه ایرانى صالح نیست ولى یک نفر آلمانى صالح است این که یواشکى فرمودند چون این مؤسسه کوکس مهندس مشاور سازمان برنامه است و ما از وجودش استفاده مى‌کنیم یعنى که گناهى نداریم، سازمان برنامه گناه دارد. بسیار خوب بنده این دستگاه مشاور خارجى را به آقایان معرفى مى‌کنم حالا که لوایح مجلس مى‌آید که قدرت فعاله این مملکت بیکار بماند به این علت که یک سمت اجتماعى را قانون به او اجازه داده است احراز نماید از این به بعد باید دستش از کارهاى عمرانى مملکت کوتاه بماند راه قاعده خیلى بیشتر براى وازده‌هاى بیکار باز خواهد شد بنده الان پرونده خبط‌هاى یکى از دستگاه‌هاى خارجى را اینجا در اختیار آقایان مى‌گذارم تا ببینید تا چه حد زیان‌هاى هنگفتى به دست این مهندسین مشاور خارجى سازمان برنامه به مملکت ما مى‌خورد حالا که مى‌خواهند دست ما را کوتاه کنند عرض مى‌کنم این یک مناقصه است براى زندان شهر تهران 16 میلیون تومان مبلغ کار است کوکس براى اینکه بتواند با مقاطعه‌کار سازش بکند مقاطعه‌کارهایى که یک نفر از آنها نه استاد دانشگاه هستند نه کارمند دولت و نه وکیل مجلس بتواند سازش بکند، مبلغ 16 میلیون را به 380 هزار تومان مناقصه مى‌گذارد حالا چه جور؟ این را دیگر فوتش را ما مى‌دانیم. ملاحظه بفرمایید از 150 قلم قیمت که به موجب 150 قلم کار به 16 میلیون تومان تمام خواهد شد 5 قلم را به مناقصه مى‌گذارند در حدود 400 هزار تومان بقیه را کنار مى‌گذارند مى‌گویند مقاطعه‌کار قیمت بدهد ولى این قیمت‌ها ملاک عمل نیست، اگر کارفرما مایل بود که علاوه بر 400 هزار تومان کارهاى دیگر را به او ارجاع بکنند یعنى آن 15 میلیون و شش‌صد هزار تومان را بعداً به آن قیمت‌ها مراجعه خواهد کرد، آنها ملاک عمل است ولى برنده آن 400 هزار تومان است، خوب معلوم است که چنین مقاطعه‌کارى چهارصد تا را صورت مى‌دهد صد تا برنده مى‌شود در این جریان چقدر ضرر مى‌کند؟ سیصد تا و چقدر برنده مى‌شود 15 میلیون و شش‌صد هزار تومان، پس آن 400 هزار تومان ملاک نیست رمز این کار اینجا است من هیچ وقت نمى‌خواستم از تریبون مجلس استفاده بکنم براى این کار، من هم مقاطعه‌کار هستم من افتخارم این است که سد

+++

 گلپایگان را ساخته‌ام که امروز از آن بهره‌بردارى مى‌کنند تصفیه‌خانه آب تهران را ساخته‌ام که امروز از آن بهره‌بردارى مى‌کنند و این یک شاهکار صنعتى ایران است من هستم که در این مملکت راه‌ها و پل‌ها ساخته‌ام و چون آمده‌ام احراز یک سمت اجتماعى کرده‌ام دستم باید کوتاه باشد من حرفى‏ ندارم، بنده فداى این مملکت هستم هیچ وقت نخواستم از تریبون مجلس استفاده بکنم ولى وقتى این پرونده به دستم رسید فورى تلفن کردم به رفیقم مهندس اصفیا که یک چنین خیانتى دارد مى‌شود من وکیل هستم مى‌توانستم در این مورد دخالت کنم مى‌توانستم اعمال نفوذ بکنم، نکردم وجدان و شرافتم اجازه نداد و چون وکیل هستم خیلى هم در کارم احتیاط مى‌کنم تلفن کردم و خبر دادم مناقصه را به هم زدند شما بیاورید غیر از دو پرونده‌اى که کوکس دارد در این مملکت تمام پرونده‌هایش را یک کمیسیونى آقاى نخست‌وزیر مأمور بکنید رسیدگى بکند. بنده تمام موارد خیانت و دزدى این مؤسسه را نشان مى‌دهم سیل بیگانگان را به روى مملکت باز مى‌کنند مى‌آیند اینجا ثروت مملکت را مى‌برند در آنجا خرج مى‌کنند. ما باید وکیل باشیم و فقیر، به علت این که در مملکت‌مان از حقوق اجتماعى مى‌خواهیم استفاده بکنیم، ما باید به صورت پست‌ترین افراد دنیا زندگى کنیم براى این که مهندس هستیم من اگر مى‌خواستم اعمال نفوذ بکنم مى‌توانستم در این کار و بسیارى از جاها بکنم و کارها مى‌کردم، آقاى نخست‌وزیر شما در دانشگاه رئیس من بودید شما نخست‌وزیر مملکت هستید. پرونده‌هاى امثال من پیش شما است من شما را به شرف و وجدان‌تان قسم مى‌دهم که بیایید پشت تریبون تظاهر نمى‌کنم عوام‌فریبى هم نمى‌کنم. بیایید پشت این تریبون و هر جا که من و یا شرکت من یا همکاران من واقعاً اعمال نفوذ کردیم و کارى را گرفتیم بگویید من اگر در مملکت کارى انجام مى‌دهم افتخار مى‌کنم براى این که من فکر مى‌کنم به پول مالیات پیرزن‌هاى این مملکت به خارج رفتم باید حتماً از طریق حرفه‌ام به این مملکت خدمت کنم، علاقه‌ام در این است، شما بفرمایید اینجا بگویید. اینجا براى حفظ حیثیت من نمى‌خواهد، مرا در دفترتان بخواهید بگویید تو این اعمال نفوذها را مى‌کنى من قول شرف مى‌دهم که از وکالت استعفا بدهم، وجود من در این دستگاه‌ها براى جلوگیرى از همان خلاف‌ها است کوکس فقط دو تا پرونده دارد که در آنها دزدى و خلاف نکرده تمام پرونده‌هایش آلوده است و میلیون‌ها تومان به دست کوکس به این مملکت ضرر خورده است بنده مى‌خواهم بگویم در این مملکت به این کارها رسیدگى کنید و جلویش را بگیرید. چرا ایرانى‌ها را محروم مى کنید؟ پول نفت مال ما است ما حق داریم از درآمد این نفت استفاده کنیم. استفاده سر شار، اما شما مى‌خواهید بدهید به خارجى‌ها (احسنت).

6- شور اول گزارش کمیسیون امور خارجه راجع به موافقت‌نامه فرهنگى بین دولت شاهنشاهى ایران و دولت جمهورى برزیل‏

رئیس- موافقت‌نامه فرهنگى بین ایران و برزیل مطرح است شور اول است لایحه قرائت مى‌شود.

(به شرح زیر خوانده شد)

گزارش از کمیسیون خارجه به مجلس شوراى ملى

کمیسیون امور خارجه در جلسه 22 تیر ماده 1337 لایحه شماره 3893 48794 ارسالى از مجلس سنا راجع به موافقت‌نامه فرهنگى بین دولت شاهنشاهى ایران و دولت جمهورى برزیل مشتمل بر یک مقدمه و یازده ماده را با حضور آقاى وزیر امور خارجه مورد رسیدگى قرار داده ماده واحده مصوب مجلس سنا را عیناً تصویب نموده اینک گزارش آن را به مجلس شوراى ملى تقدیم مى‌دارد.

ماده واحده- موافقت‌نامه فرهنگى بین دولت شاهنشاهى ایران و دولت جمهورى برزیل مشتمل بر یک مقدمه و یازده ماده که در تاریخ اول آذر 1336 مطابق با بیست و دوم نوامبر 1957 در ریودوژانیرو به امضا رسیده تصویب مى‌شود.

بجاى مخبر کمیسیون امور خارجه- خزینه‌علم

گزارش از کمیسیون فرهنگ به مجلس شوراى ملى

کمیسیون فرهنگ در جلسه 16 مهر ماه 1337 لایحه ارسالى از مجلس سنا راجع به موافقت‌نامه فرهنگى بین دولت شاهنشاهى ایران و دولت جمهورى برزیل را با حضور آقاى معاون وزارت فرهنگ مطرح و خبر کمیسیون امور خارجه را تأیید و تصویب نمود اینک گزارش آن را به مجلس شوراى ملى تقدیم مى‌دارد.

مخبر کمیسیون فرهنگ- مهندس جفرودى‏

رئیس- کلیات مطرح است در برگ موافق و مخالف کسى اجازه صحبت نخواسته بنابراین رأى مى‌گیریم به ورود در ماده واحده آقایان موافقین قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد در ماده واحده کسى نظرى ندارد؟ (اظهارى نشد) چون پیشنهاداتى هم نرسیده بنابراین گزارش براى شور دوم به کمیسون ارسال مى‌شود.

7- تعیین موقع جلسه بعد- ختم جلسه‏

رئیس- موضوعى که مى‌خواستم به آقایان تذکر بدهم موضوع کمیسیون‌هاى مجلس است که کارها در کمیسیون‌ها مانده و براى مجلس خبرهاى زیادى در دستور نداریم من بخش‌نامه‌اى هم به کمیسیون‌ها فرستادم تمنا مى‌کنم کمیسیون‌ها را تشکیل بدهید کارهایى که در آنجا مانده است گزارش آنها را به مجلس بدهید جلسه را ختم مى‌کنیم جلسه آینده روز پنجشنبه خواهد بود.

 (مجلس ربع ساعت قبل از ظهر ختم گردید)

رئیس مجلس شوراى ملى- رضا حکمت‏

+++

 

 

 

یادداشت ها
Parameter:295299!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)