کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره شانزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 16
[1396/05/29]

جلسه : 218 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه پانزدهم دی ماه 1330  

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت مجلس‏

2 - تصویب سه فوریت طرح پیشنهادى راجع به ‌انتخاب کمیسیون نظارت انتخابات‏

3 - ختم جلسه جهت تشکیل جلسه خصوصى‏.

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره 16

 

 

جلسه : 218

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز یکشنبه پانزدهم دی ماه 1330

 

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت مجلس‏

2 - تصویب سه فوریت طرح پیشنهادى راجع به ‌انتخاب کمیسیون نظارت انتخابات‏

3 - ختم جلسه جهت تشکیل جلسه خصوصى‏

 

مجلس ساعت یازده صبح به‌ ریاست آقاى رضا حکمت تشکیل گردید.

1 - تصویب صورت مجلس

رئیس - صورت غایبین جلسه قبل قرائت مى‌شود.

(به‌شرح زیر قرائت شد)

صورت غیبت و دیرآمدگى آقایان نمایندگان در جلسه صبح پنجشنبه دوازده دی ماه 1330

غایبین با اجازه - آقایان: نورالدین امامى - دکتر نبوى - على بزرگ‌نیا - على‌اکبر امامى‌اهرى - دکتر حسن علوى - حسن مکرم - عباسقلى عرب‌شیبانى - محمد عباسى - جواد گنجه - ناصر‌قلى اردلان - اسماعیل ظفریه - فرامرزى - امیر‌نصرت اسکندرى - دکتر مجتهدى - ثقه‌الاسلامى - مهدى صدرزاده - سالار بهزادى - طباطبایى - معین‌زاده.

غایبین بى‌اجازه - آقایان: محمود محمودى - میرمجید موسوى - بهادرى - برومند - نصرتیان - ابوالفتح قهرمان - خسرو قشقایى - ابریشم‌کار - دکتر معظمى - عبدالحسین مجتهدى - گرگانى - سرتیپ‌زاده - ناظر‌زاده - حسن اکبر - غلامحسین ابتهاج - شهاب خسروانى - فتحعلى افشار - گودرزى - دکتر سید‌امامى - احمد حمیدیه - عماد تربتى - محسن طاهرى - حاذقى - کوراوغلى - هراتى - افشار - صادقى - محمد ذوالفقارى - امیر افشارى - کهبد - ناصر صدرى - ابوالحسن حکیمى - رستم گیو - اللهیار صالح - دکتر بقایى - حسین مکى - دکتر شایگان - جواد مسعودى - خزیمه علم - صدرمیرحسینى - دکتر برال - وهاب‌زاده.

رئیس - نسبت به‌صورت مجلس نظرى نیست؟ آقاى آشتیانى‌زاده نسبت به‌ صورت مجلس فرمایشى دارید؟

آشتیانى‌زاده - بعضى اغلاطى هست در صورت مجلس که بنده از اداره تند نویسى استدعا مى‌کنم که تصحیح بفرمایند دیگر این که در جراید خارجى یک خبرى را بنده دیدم که لازم است به ‌اطلاع مجلس شورای ملى و ملت ایران برسانم و آن عبارت از ایجاد توطئه‌اى براى یک کودتاى نظامى است ملت ایران زیر بار هیچ نوع میلیتاریزم و قزاق بازى نمی‌رود.

رئیس - آقاى آشتیانی‌زاده این مربوط به صورت مجلس نیست‏.

آشتیانى‌زاده - روزنامه تریبون و ناسیون و اکونومیست می‌نویسند که یک توطئه دیکتاتورى و یک کودتاى نظامى در ایران در شرف انجام است‏.

(زنگ رئیس - دعوت به ‌سکوت)

رئیس - آقاى آشتیانى‌زاده به شما تذکر مى‌دهم این مطالب مربوط ‌به صورت مجلس نیست‏.

آشتیانى‌زاده - اجازه می‌فرمایید بعد عرض کنم؟

رئیس – به ‌موقع خودش بفرمایید آقاى شوشترى‏.

آشتیانى‌زاده - ملت ایران اجازه نمى‌دهد که دیگر کودتا بکنند در این مملکت. باز می‌خواهند بروند علا را بیاورند.

جمال ‌امامى - حالا شما مصدق‌السلطنه را نگه دارید.

شوشترى - بسم‌الله الرحمن الرحیم. در صورت مجلس دو عبارتى که بنده آن ‌روز عرض کردم و حتى در روزنامه‌ها منعکس شد نیست یا من چون چشمم حال ندارد ضعیف است ندیده، یکى موقعى که جناب آقاى آشتیانى‌زاده فرمودند اکثریت و اقلیت هیچ کدام برنامه ندارد. من عرض کردم ما داراى برنامه هستیم و بزرگ‌ترین برنامه ما مبارزه با عوام فریبى و مردم گول زدن است. این یک عبارت که باید اضافه بشود عبارت دیگر که باز اشاره شده در بعضى جراید که من فریاد زدم انتخابات قانونى نیست زیرا تصویب‌نامه مواد 5 و 6 و 7 قانون تقسیمات کشور و ماده 14 انتخابات را از اعتبار قانونى نمى‌اندازد و هر‌کس از این صندوق‌ها بیرون بیاید وکیل ملت نیست.

جمال ‌امامى - صحیح است‏.

رئیس - آقاى کشاورز‌صدر

کشاورز‌صدر - بنده راجع به ‌صورت مجلس عرضى ندارم.

رئیس - آقاى ابریشم‌کار نسبت به صورت مجلس نظرى دارید؟

ابریشم‌کار - بنده غایب با اجازه بودم یا بى‌اجازه؟ اسمم برده شد نمى‌دانم کدام بود چون من اجازه گرفته‌ام‏.

رئیس - یک اجازه‌هایى به کمیسیون رفته تا برنگردد و تصویب نشود اینجا بى‌اجازه مى‌نویسند. آقاى صالح‏

صالح - بنده و آقایان اعضای هیئت مختلط را جزو غایبین بى‌اجازه یادداشت فرموده‌اند به طوری که استحضار دارید براى نظارت در کارهاى شرکت ملى نفت ما به خوزستان رفته بودیم‏.

رئیس - اجازه همه آقایان به کمیسیون فرستاده شده به کمیسیون هم نوشته شده، پس از تصویب اصلاح مى‌شود. آقاى دکتر شایگان هم همین طور آقاى فقیه‌زاده نسبت به صورت مجلس نظرى دارید؟

فقیه‌زاده - بنده نسبت به‌ صورت مجلس عرضى ندارم‏.

رئیس - آقاى آشتیانى‌زاده باز نسبت به‌صورت جلسه نظرى دارید؟

آشتیانى‌زاده - بنده مشمول ماده 90 بودم باز این جلسه هم مشمول شدم.

+++

رئیس - چون وقت‌مان کم است و یک طرحى هم هست نطق قبل از دستور را مى‌گزاریم براى بعد از دستور (صحیح است)

آشتیانى‌زاده - بنده راجع به‌ ماده 90 عرض دارم.

رئیس - حالا موقع ماده 90 نیست‏.

آشتیانى‌زاده - پس موقع ماده 90 کى هست؟

رئیس - نسبت به صورت جلسه دیگر نظرى نیست؟ (اظهارى نشد) صورت مجلس تصویب شد.

2 - تصویب سه فوریت طرح پیشنهادى راجع به انتخاب کمیسیون نظارت انتخابات

رئیس - در جلسه قبل نسبت به فوریت طرح پیشنهادى اعلام رأى شده باید حالا رأى گرفته شود به فوریت اول طرحى که قبلاً قرائت شده آقایانى که با فوریت اول این طرح موافقند قیام‌کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد فوریت دوم مطرح است آقاى فرهودى‏.

آشتیانى‌زاده - بنده مخالفم‏

فرهودى - بنده به فوریت این طرحى که آقایان براى تشکیل یک کمیسیون نظارت در انتخابات داده‌اند به فوریت اولش رأى دادم براى این که اگر واقعاً قرار است ما قانونى براى نظارت در انتخابات بگذرانیم البته هر چه زودتر بگذرد بهتر است وقتش همین حالا است (صحیح است) اما در فوریت دوم که معنیش مطابق آیین‌نامه این است که این طرح به کمیسیون کشور نرود و فی‌المجلس رسیدگى بشود در این فوریت بنده تردید دارم براى این که بنده نمى‌دانم آقایانی که این طرح را لطف فرموده‌ا‌‌ند و امضا کرده‌اند مطالعات کافى روى آن کرده‌اند یا خیر بنده الآن همین طور مروراً در صورت مجلس دیدم و پریروز هم که خواندند شندیم البته این که در مجلس کمیسیون‌هایى تعیین شده است. براى این است که در این کمیسیون‌ها در قوانین یک مطالعاتى از لحاظ قانونگذارى بشود براى این که البته مجلس شوراى ملى مختار است هر قانونى را که لازم مى‌داند تصویب بکند اما قوانین هم باید با اصول منطبق باشد بنده تردید دارم و نمى‌دانم و نمى‌توانم حکم بکنم که این طرح با اصول قانون اساسى منطبق هست و نه حکم بکنم که یکى دو تایش شاید منطبق نباشد تردید دارم به همین جهت مقتضى مى‌دانم همان طورى که روش مجلس شوراى ملى است و آیین‌نامه هم پیش‌بینى کرده است این طرح به فوریت یعنی بدون گذشتن مدت زیادى در یک کمیسیونى تحت مطالعه قرار بگیرد (چند نفر از نمایندگان - مى‌ماند براى بعد از انتخابات دوره هفدهم)

رئیس - آقایان بگذارید عقیده‌شان را بگویند. بفرمایید.

فرهودى - براى این که ظاهر این طرح را مى‌بینم عرض کردم بنده مطالعه نکرده‌ام ولى البته آقایانی که امضا فرموده‌اند مطالعه فرموده‌اند - اما ظاهر این طرح این است که یک نوع تداخل قوایى ممکن است تولید کند (صفایى - به هیچ وجه) (پیراسته - این هم مثل کمیسیون مختلط نفت است) و همان ایرادى که خود اکثر امضاکنندگان این طرح به کمیسیون مختلط نفت مى‌گرفتند در این طرح تجدید مى‌شود (سنندجى - آن را که تصویب فرمودید)

رئیس - آقایان دایم مى‌خواهید مذاکره کنید چرا ساکت نمى‌شوید؟ بگذارید حرف‌شان را بزنند بعد باید رأى گرفت چون یک نفر مخالف که صحبت کرد باید رأى گرفت.

فرهودى - بعد هم به سلامتى وقتى که مجلس شوراى ملى این طرح را تصویب کرد یک مجلس دیگر هم دارید و بنده از لحاظ حفظ ‌شأن مجلس شورای ملى و احترام رأى آقایان نمایندگان محترم اعم از آنهایى که امضا کرده‌اند و سایر آقایان محترم لازم می‌دانم که یک مطالعه نسبتاً اجمالى و فورى در این بشود براى این که وقتى به مجلس دیگر رفت خداى نکرده یک ایراد اصولى به آن وارد نشود.

یک نفر از نمایندگان - هنگام اصل لایحه بفرمایید.

رئیس - آقایانی که با فوریت دوم موافقند قیام فرمایند (عده بیشترى برخاستند) تصویب شد.

حائرى‌زاده - بنده یک تذکر قانونى دارم‏.

رئیس - بفرمایید.

حائرى‌زاده - در طرح این موضوع باید وزیر مربوطه در مجلس حاضر باشد.

رئیس - صحیح است در موقع طرحش همان طور است که می‌فرمایید ولى فوریتش می‌شود طرح و تصویب بشود.

حائرى‌زاده - این موضوع صحیح است ولى وزیرش که استعفا کرده است و معاون هم هنوز به مجلس معرفى نشده است این است که فوریتش که تمام شد بایستى صبر کرد تا وزیر مسئول معرفى بشود.

رئیس - اطلاع داده مى‌شود که یک نفر از دولت بیاید.

پیراسته - دولت یاغى است در مجلس حاضر نمی‌شود

جمال‌امامى - این که صحیح نیست‏.

رئیس - آقاى محمدعلى مسعودى مخالفید با فوریت سوم؟

محمدعلى مسعودى - بنده موافقم‏.

رئیس - آقاى ملک‌مدنى‏.

کشاورزصدر - بنده اجازه خواسته بودم قربان‏.

رئیس - شما یک پیشنهاد دادید اجازه‌اى اینجا نیست‏.

کشاورزصدر - بنده اول که عرض کردم در صورت مجلس نظرى ندارم اجازه‌ام براى این بود که در این طرح نظرى داشتم.

ملک‌مدنى - بنده اصولا ًبا این که از طرف مجلسین یک نظارتى در امر انتخابات بشود و یک هیئت با صلاحیت که منتخب از مجلسین باشد موافق هستم آقایان اگر به خاطر داشته باشند تقریباً در چهار ماه پیش در جلسه خصوصى بند این حرف را زدم براى خاطر این که اگر ما طرفدار آزادى انتخابات هستیم و می‌خواهیم که انتخابات بى غل و غشى بشود. باید جورى باشد که از هر جهت دقت مراقبت بشود که هیچ نظرى اعمال نشود (صحیح است) و با این پیشنهادى که شده است بنده از این جهت مخالفت کردم براى این که این را اگر فى‌المجلس ما بخواهیم بگذرانیم این طرح ناقص است (پیراسته - اصلاح بفرمایید) اجازه بفرمایید عرضم را بکنم بنده چند اصلاح دو سه ایراد به این طرح دارم یکى از ایرادات این است که گفته مى‌شود هر چه تاکنون عمل شده این کمیسیون بتواند القا بکند. و هرچه هم بعداً می‌شود بتواند القا بکند این صحیح نیست و به نظر بنده اگر چنانچه یک هیئتى که صلاحیت قانونى داشته باشد بخواهند هر وقت انتخابات را ابطال کنند یا هر وقت ابقا بکنند این انتخابات هیچ وقت اجرا نمى‌شود (پیراسته - در حدود قانون عمل کنند) اجازه بفرمایید مردمانى که در ادوار گذشته قانون انتخابات را گذرانده‌اند که مرحوم مدرس هم یکى از آن اشخاص بودند در دوره پنجم این قانون انتخابات فعلى گذشته.

علت این که گفته‌اند در موقعى که مجلس هست بایستى انتخابات انجام بشود براى این بوده است خود وکلا نظارت داشته باشند که دولت تخلفى نکند گفته شده 36 نفر از طبقات 24 نفر از طبقات شش‌گانه و 12 نفر از معتمدین محل دعوت بشوند بعد 9 نفر بین خودشان انتخاب کنند که هیچ سوسه‌اى نداشته باشد و خواسته‌اند که انتخابات تا مجلس هست بشود بنده لازم مى‌دانم این نکته را عرض کنم براى این که به فترت برنخوریم زیرا ما تجربه داریم که هر وقت انتخاباتى در غیاب مجلس شده است اساساً بر ضرر ملت ایران بوده است و بدون تردید دولت که انتخابات را شروع کرده و دست به انتخابات زده است طبق قانون باید انتخابات اجرا بشود. (محمدعلى مسعودى - در همه جا) (یکى از نمایندگان - چرا انتخابات جنوب را شروع نکرده‌اند) (دکتر طبا - چرا پیشنهاد بنده رأى نگرفتید) (زنگ رئیس) جناب آقاى رئیس بفرمایید که آقایان در بین صحبت ناطق فرمایشى نکنند.

رئیس - مخالف آیین‌نامه است و چند دفعه هم گفته شد.

ملک‌مدنى - مردمى که خوشبختانه الآن در خارج نشسته‌اند و رادیو را باز کرده‌اند و گوش می‌دهند و حرف‌هاى ما را می‌شوند بنده اعتقادم این است که اتصال مذاکرات مجلس به رادیو اگر معایبى دارد یک حسنى هم دارد (تیمورتاش - هیچ عیبى ندارد) بنده موافق با این نبودم اما یک حسنى دارد که ما باید خودمان را یک قدرى منظم بکنیم که حرف‌های‌مان در خارج طورى حرف‌های‌مان در خارج طورى منعکس نشود که گفته شودکه دستگاه قانونگذار نمى‌تواند خودش را منظم کند (یکى از نمایندگان - کاملاً صحیح است) بنده اگر ایرادى مى‌کنم هر که هم که بخواهد مى‌تواند بیاید اینجا جواب بدهد. (شوشترى - این صحیح است)

عرض کنم بنده اعتقادم این است که ما نباید عملى بکنیم که منجر به این بشود که ما در فترت انتخابات داشته باشیم این چهل روز یا پنجاه روز کمتر یا بیشتر که به آخر دوره باقیمانده مجلس باید نظارت بکند که هر چه زودتر انتخابات انجام شود البته نظارت هم هست و نظارتى هم که مجلسین مى‌کند به عقیده بنده عیبى ندارد. زیرا دولت فعلى که نظر ندارد در انتخابات مداخله بکند، اعلان هم کرده است و گفته است حالا براى مجلس اگر شبهه‌اى پیدا شده است مى‌خواهد نظارت کند بکند دولت که همچنین بیم و باکى ندارد براى این که نه مداخله داشته و نه مداخله مى‌کند (قاسم فولادوند - هم مى‌کند و هم می‌خواهد کرد)

بنده اعتقادم این است که طرفین موافقت کنیم در خارج یک کمیسیون خاصى در کمیسیون کشور یا هر کمیسیونى بنشینند این مواد را اصلاح کنند و یک چیزى که مقتضى باشد و صلاحیت داشته باشد و مورد قبول و موافقت همه باشد تدارک کنیم براى جلسه بعد بیاوریم در مجلس و براى جلسه بعد بگذرانیم این نظر بنده است و خیال مى‌کنم که بهتر هم است و اگر بخواهیم غیر از این عمل بکنیم ممکن است که اصطحکاک

+++

پیدا شود و کشاکش پیدا شودو انجام نشود براى این که در اینجا یک نکاتى هست که ما نمی‌توانیم موافقت کنیم و به آن رأى بدهیم مگر این که اصلاح بشود.

رئیس - رأى گرفته مى‌شود به فوریت سوم آقایانی که موافقند قیام‌کنند (اغلب برخاستند) تصویب شد. مطابق آیین‌نامه باید وزیر یا معاون مربوطه حاضر باشد.

جمال‌ امامى - این کار از امور داخلى مجلس است به دولت مربوط نیست‏.

رئیس - در امور داخلى مجلس حضور آنها لازم نیست ولى این کار داخلى نیست این به مجلس سنا می‌رود و صورت قانونى پیدا مى‌کند و اختیارى به کمیسیون داده می‌شود داخلى نیست مطابق آیین‌نامه باید وزیر مربوطه یا معاونش حضور داشته باشد (محمدعلى مسعودى - تلفن کنید بیایند آقاى رئیس‌الوزرا معاون وزارت کشور را معرفى کنند) از طرفى ده نفر از آقایان تقاضاى جلسه خصوصى کرده‌اند بنده هم حالا تلفن مى‌کنم که از طرف دولت یک نفر حاضر شود به هر حال سه فوریت این طرح تصویب شده است و بعد باید در اصل موضوع بحث شود.

3 - ختم جلسه جهت تشکیل جلسه خصوص

رئیس - فعلاً براى تشکیل جلسه خصوصى جلسه را ختم مى‌کنیم‏.

آشتیانى‌زاده - بنده اخطار قانونى دارم‏.

رئیس - مطابق چه ماده‌اى است؟

آشتیانى‌زاده - مطابق ماده 90

رئیس - حالا وقت ماده 90 نیست جلسه را ختم مى‌کنم. آقایان براى تشکیل جلسه خصوصى تشریف بیاورند.

(مجلس ساعت 11 و 20 دقیقه ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى - رضا حکمت‏

طبق دعوت مقام ریاست ساعت ده صبح روز یکشنبه 27 بهمن 1330 جلسه خصوصى مجلس شوراى ملى به ریاست جناب آقاى سردار فاخر حکمت تشکیل و بدواً آقای رئیس مطالبى به شرح ذیل ایراد فرمودند:

امروز مى‌خواستم آقایان تشریف بیاورند و در دو موضوع مشورت کنیم یکى آن که در ایام فترت ولو مدت آن کوتاه باشد اداره امور داخلى مجلس به چه صورت انجام پذیرد دیگر آن که چون تصور می‌کنم روز سه‌شنبه به علت مسافرت بعضى از نمایندگان به حوزه‌هاى انتخابیه خود اگر جلسه علنى تشکیل نشد آیا لازم است که خدمات دوره‌ شانزدهم در وضع قوانین معین و قانون ملى شدن صنعت نفت به وسیله رادیو به اطلاع عامه برسد یا خیر؟ چون معمول این بود در آخر مجلس و در انقضاى مدت دوره قانونگذارى رئیس مجلس بیاناتى می‌نمود و مجلس را خاتمه مى‌یافت چون تصور تشکیل جلسه رسمى نمی‌رود آقایان محترم در این دو موضوع لازم است نظریات خود را بیان فرمایند. آقایان شوشترى و صفایى راجع به رویه خود در دوره‌ شانزدهم و امور جارى شرحى اظهار و آقاى اورنگ ضمن اظهار مطالب مختلفه نظر داشتند که هیئت رئیسه در مدت فترت امور مجلس را اداره فرمایند و پس از اظهارات آقاى پیراسته راجع به علت مخالفت خود با دولت و آقاى فرهودى راجع به ابراز امتنان از خدمات کارکنان مجلس و اعطاى انعام طبق سابقه به مستخدمین جزء نظر آقاى اورنگ را در اداره مجلس به وسیله هئیت رئیسه تأیید نمودند.

آقاى جمال‌امامى پیشنهاد نمودند شش نفر از اعضاى هیئت رئیسه و دو نفر ناظر بانک کماکان به کارهاى خود ادامه دهند و آقاى حائرى‌زاده عقیده داشتند اعضاى هیئت مختلط نظارت امور نفت نیز به کار خود ادامه دهند. آقاى ملک‌مدنى براى اداره امور مجلس آقاى رئیس و یک نفر کارپرداز را کافى مى‌دانستند. آقاى نبوى عقیده داشتند که مانند دوره قبل آقاى رئیس چند نفر از اعضا هیئت رئیسه براى همکارى خود دعوت فرمایند بالاخره طبق نظریه مقام ریاست و تصدیق آقایان نمایندگان موافقت گردید طبق دوره گذشته عمل شود به این ترتیب که این قسمت به طور کلى به اختیار آقاى رئیس گذاشته شود که شش نفر از اعضا هیئت رئیسه را دعوت فرمایند که اداره امور مجلس در دوره فترت از هر جهت تحت نظر ایشان باشد و نسبت به ایراد نطق به وسیله رادیو نیز موافقت شد هر طور آقاى رئیس مقتضى بدانند اقدام فرمایند.

(جلسه خصوصى مقارن ظهر ختم شد)

جناب آقاى حکمت رئیس مجلس شوراى ملى در ساعت 12 و ربع روز سه‌شنبه 29 بهمن ماه 1330 بیاناتى به این شرح از رادیو ایراد فرمودند:

هموطنان عزیز امروز که دوره‌ شانزدهم قانونگذارى به پایان می‌رسد پس از شکر بى حد و سپاس بى قیاس به درگاه خداوند متعال که ما را با وجود تبلیغات عمال خارجى و تلقینات مغرضین داخلى در ایفا وظایف و تکالیف خطیرى که از طرف مردم برعهده داشتیم توفیق عنایت فرمود. به طور مختصر امورى که انجام شده به اطلاع عامه می‌رسانم:

در ظرف این دوره که مجلس شوراى ملى از متشنج‌ترین ادوار به شمار می‌رفت و احساسات عمومى براى حفظ و استرداد حقوق خود تهیج شده بود 92 قانون وضع گردید که اهم آن قانون ملى شدن صنعت نفت در سراسر کشور است این قوانین نیز به تصویب رسیده است:

1 - الغا قوانین مطبوعاتى به استثناى قانون مطبوعات 1326 قمرى‏.

2 - قانون اصلاح قانون حکومت نظامى‏.

3 - قانون مربوط به منع تهیه نوشابه‌هاى الکلى‏.

4 - قانون راجع ‌به قرضه‌ی ملى‏.

5 - قانون ترمیم کمک حقوق آموزگاران و دبیران‏.

6 - قانون استخدام 15 نفر استاد براى دانشکده‌هاى پزشکى شیراز و مشهد و اصفهان.

7 - قانون انجام لوله‌کشى شهر تهران‏.

8 - قانون تخصیص اعتبار براى مبارزه با آفت ملخ در سراسر کشور.

9 - قانون اعطاى اعتبار راه‌ سازى در تمام کشور.

10 - عهد نامه مودت بین ایران و پاکستان و ایران و هندوستان‏.

11 - قرارداد بازرگانى بین ایران و فرانسه‏.

باید صادقانه اعتراف کرد که این کامیابى با مساعدت و کمک‌های معنوى اعلیحضرت همایون شاهنشاهى که همیشه حافظ اصول قانون اساسى و حامى مشروطیت بوده‌اند به دست آمده است‏.

ذات شاهانه با نیات پاک و صفات ممتازه‌اى که دارند همه وقت به اصلاحات ضرورى و حفظ وحدت ملى و عدالت اجتماعى و رفاه و آسایش مردم و ترقى و تعالى کشور علاقه وافر و توجه خاص داشتند و تاکنون در این راه از هر گونه مساعى و بذل عنایت مضایقه نفرموده‌اند. نمایندگان ملت نیز در این دوره‌ شانزدهم با وحدت نظر و اتفاق کامل براى حصول به یک هدف و مقصود مشترک که خیر عامه و حفظ حقوق مردم و صلاح مملکت و استقلال کشور بوده با تشریک مساعى مجلس محترم سنا و هیئت محترم دولت از روى کمال میهن ‌دوستى کوشیده‌اند و امروز با سربلندى محوطه بهارستان و مجلس را ترک مى‌گویند.

امیدوارم مشروطیت و آزادى مردم که خون‌بهاى جوانان و شهداى راه حریت و ودیعه گران‌بهایى است که نیاکان به ما سپرده‌اند با فضل خداوند و عنایت شاهنشاه و با پشتیبانى عموم ملت ایران همواره از گزند حوادث محفوظ مانده و مردم این کشور از ثمرات نتایج آن بهره‌ور گردند.

+++

شماره 27468    17/10/30

قوانین‏

وزارت دارایى‏

فرمان اجراى قانون اجازه پرداخت یک دوازدهم حقوق و هزینه کل کشور بابت آذر ماه 1330 که به تصویب مجلسین شوراى ملى و سنا رسیده است ذیلاً ابلاغ مى‌گردد:

با تأییدات خداوند متعال‏

ما

پهلوى شاهنشاه ایران‏

محل صحه مبارک ملوکانه‏

نظر به اصل بیست و هفتم متمم قانون اساسى مقرر می‌داریم‏

ماده اول - قانون اجازه پرداخت یک ‌دوازدهم حقوق و هزینه کل کشور بابت آذر ماه 1330 که در جلسه دهم دی ماه یک هزار و سیصد و سى به تصویب مجلسین سنا شوراى ملى رسیده و منضم به این دستخط است به موقع اجرا گذاشته شود.

ماده دوم - هیئت دولت مأمور اجراى این قانون هستند.

قانون اجازه پرداخت یک دوازدهم حقوق و هزینه کل کشور بابت آذر ماه سال 1330

ماده واحده - به وزارت دارایى اجازه داده مى‌شود حقوق و کمک مزایاى کارمندان و خدمتگزاران و مصارف مستمر و غیر مستمر وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاه‌هاى دولتى و سایر مصارف کشور را در آذر ماه 1330 در حدود قانون یک دوازدهم فروردین ماه 1330 مصوب 5 اردیبهشت سال جارى و با رعایت مقررات مالى از محل در آمد عمومى سال جارى پرداخت نماید.

این قانون که مشتمل بر ماده واحده است در جلسه سه‌شنبه دهم دی ماه یک هزار و سیصد و سى به تصویب مجلس شوراى ملى رسید.

رئیس مجلس شوراى ملى - رضا حکمت‏

اصل فرمان همایونى و قانون در دفتر نخست‌وزیر است.

م 5983 نخست‌وزیر

شماره 26490    10/10/30

وزارت دارایى‏

فرمان همایونى راجع به اجراى قانون مکلف بودن دولت به تنظیم لایحه منع تهیه و استعمال مواد الکلى و قانون مزبور که به تصویب مجلسین شوراى ملى و سنا رسیده است ذیلاً ابلاغ مى‌گردد.

با تأییدات خداوند متعال‏

ما

پهلوى شاهنشاه ایران‏

محل صحه مبارک ملوکانه‏

نظر به اصل بیست و هفتم متمم قانون اساسى مقرر می‌داریم‏

ماده اول - قانون مکلف بودن دولت به تنظیم لایحه منع تهیه و استعمال مواد الکلى که در جلسه بیست و چهارم آذر ماه یک هزار سیصد و سى به تصویب مجلسین سنا و شوراى ملى رسیده و منضم به این دستخط است به موقع اجرا گذاشته شود

ماده دوم - هیئت دولت مأمور اجراى این قانون هستند.

به تاریخ سوم دی ماه 1330

قانون مکلف بودن دولت به تنظیم لایحه منع تهیه واستعمال مواد الکلى‏

ماده واحده - دولت مکلف است ظرف یک ماه لایحه‌اى براى اجراى منع فروش و شرب نوشابه‌هاى الکلى تهیه و براى تصویب مجلسین تقدیم نماید.

این قانون که مشتمل بر ماده واحده است در جلسه یکشنبه بیست و چهارم آذرماه یک هزار و سیصد و سى به تصویب مجلس شوراى ملى رسید.

رئیس مجلس شوراى ملى - رضا حکمت‏

اصل فرمان همایونى و قانون در دفتر نخست‌وزیر است. نخست‌وزیر

+++

یادداشت ها
Parameter:294737!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)