کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره سیزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13
[1396/05/17]

جلسه: 188 صورت مشروح مجلس روز سه‌شنبه 18 امرداد ماه 1322  

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت مجلس

2- سؤال آقاى سمیعى راجع به جنگل‌هاى شمال و جواب آقاى وزیر کشاورزى

3- بقیه شور و تصویب لایحه استخدام مستشار شهربانى

4- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13

جلسه: 188

صورت مشروح مجلس روز سه‌شنبه 18 امرداد ماه 1322

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت مجلس

2- سؤال آقاى سمیعى راجع به جنگل‌هاى شمال و جواب آقاى وزیر کشاورزى

3- بقیه شور و تصویب لایحه استخدام مستشار شهربانى

4- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

مجلس سه ربع ساعت پیش از ظهر به ریاست آقاى دکتر طاهرى (نایب رئیس) تشکیل گردید.

صورت مجلس روز پنجشنبه 12 امرداد ماه را آقاى (نبیل سمیعى) منشى قرائت نمودند.

(اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده است:

غایبین با اجازه- آقایان: دکتر سمیعی، طوسی، دکتر سنگ، رفیعی، دادور، فاطمی، فتوحی، حریری

غایبین بی‌اجازه- آقایان: روحی، مرآت اسفندیاری، جلیلی، فیاض، شهدوست، فرخ، ریگی، محیط لاریجانی، لیقوانی، یمین اسفندیاری، شجاع، عطاء‌الله پالیزی، هدایت‌الله پالیزی، فرشی، معتضدی، امیر تیمور، سلطانی، صادق وزیری، امامی، نقابت، کامل ماکو، همراز، مشیردوانی، مهذب

دیرآمدگان بی‌اجازه- آقایان: اکبر، نصرتیان

1- تصویب صورت مجلس

نایب رئیس- در صورت مجلس نظرى نیست؟ (گفته شد- خیر) صورت مجلس تصویب شد.

نایب رئیس- عده زیادى از آقایان اجازه خواسته‌اند قبل از دستور صحبت کنند (بعضى از نمایندگان- دستور) صورتى که از سابق هست هفده نفرند امروز هم دو نفر اضافه شده نوزده نفر شده‌اند و چون وقت گذشته است اگر اجازه بفرمایید وارد دستور شویم. (صحیح است)

دکتر تاج‌بخش- بنده راجع به کارمندان و اوضاع عمومى صحبت داشتم.‏

رضوى- عرض بنده هم فوتى است.‏

نایب رئیس- آقاى رضوى شما هفتم هستید.

رضوى- باشد حرف نداریم دیگران حرف بزنند تا نوبه بنده برسد.

نایب رئیس- بسته به نظر مجلس است. رأى می‌گیریم اگر مجلس موافق است وارد دستور می‌شویم. آقایانى که با ورود در دستور موافقند برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب

+++

شد. آقاى نبیل سمیعى سؤالى از آقاى وزیر کشاورزى دارند براى جواب حاضرند؟

2- سؤال آقاى سمیعى راجع به جنگل‌هاى شمال و جواب آقاى وزیر کشاورزى

وزیر کشاورزى- بلى حاضرم.

نبیل سمیعى- چون از موضوع سؤال بنده قبلاً آقاى وزیر کشاورزى مستحضر شده‌اند و براى این که وقت هم زیاد گرفته نشود مختصر عرض می‌کنم خدمتشان، در این مسافرت اخیر که بنده به گیلان و مازندران کردم از راه چالوس توجه کردم به وضع جنگل که چطور این ثروت مهم ملى مورد غارت و از میان رفتن واقع شده و به دست اشخاص شروع شده است و اگر این رویه به این شکل ادامه پیدا کند شاید در آتیه نزدیکى اثرى از این جنگل و از این ثروت ملى که موجب خوبى آب و هوا است نباشد و به کلى از بین برود و بنده تصور می‌کنم در این موضوع وزارت کشاورزى باید حتماً توجه خاصى بکند و مراقبت شدیدى داشته باشد که نگذارد این جنگل‌ها بى‌جهت از بین برود مخصوصاً آقاى وزیر کشاورزى باید توجه داشته باشند همان طور که زر و سیم پشتوانه اسکناس است جنگل هم پشتوانه آب و هوا و قشنگى و ظرافت کشور است باید توجه خاصى بکنند البته به طوری که از خارج شنیده‌ام در این اواخر تصمیمات شدیدى گرفته‌اند ولى بنده انتظار دارم آن تصمیماتى که گرفته شده در اینجا بفرمایید و ضمناً بفرمایند اشخاصى که تا به حال عملیاتى کرده‌اند مورد تعقیب وزارت کشاورزى واقع شده‌اند یا خیر؟

وزیر کشاورزى- به طوری که فرمودند موضوع جنگل نهایت اهمیت را داشته و دارد. از اول فروردین بایستى به عرض آقایان برسانم که به یک نفر اجازه قطع داده نشده و هر چه که بوده است مربوط است به سابق و براى این که وضع سابق هم بازرسى شده باشد به طوری که آقایان مسبوق هستند یک هیئت بازرسى در وزارت کشاورزى از چند ماه به این طرف مشغول بازرسى هستند و این موضوع جنگل را هم مورد توجه قرار داده‌اند و تحقیقات دقیق هم شده است و مسافرت‌هایى هم به محل کرده‌اند و پرونده این امر در جریان است و امیدوارم که خیلى زود آقایان از نتیجه اقداماتى که شده است مسبوق بشوند آنچه را هم که قطع شده بوده است براى این که بازرسى کامل بشود اعم از این که با پروانه بوده یا بدون پروانه قطع شده تمام آنها توقیف شده تا وقتی که بازرسى کامل در اطراف آنها بشود و از این حیث می‌توانم اطمینان بدهم که نهایت مجاهدت براى این که این ثروت محفوظ بماند شده و می‌شود و البته تحقیقاتى هم که شده است به مراجع قضایى مراجعه شده و گمان می‌کنم یک قسمت از اقداماتى که لازم بشود و لازم باشد ادارات قضایى شروع کرده‌اند و قریباً هم خاطر آقایان مسبوق خواهد شد.

3- بقیه شور و تصویب لایحه استخدام مستشار شهربانى

نایب رئیس- دستور شور در خبر کمیسیون کشور راجع به استخدام مستشار شهربانى بود شور در کلیات بود در جلسه پیش رأى گرفته نشد. حالا اگر آقایان نظرى دارند بفرمایند. آقاى رضوى

رضوى- عرض کنم مدت شش ماه است بلکه بیشتر مطابق اطلاعى که بنده دارم این مستشار به تهران آمده‌اند براى این پست و پیش از همه مستشارها دعوت شده‌اند و تصور هم می‌شد که بالاخره اگر بنا بشود ما روى تغییر و تبدیلى واقع بشویم یک مشورت و مشاوره با یک شخصى که از شهربانى‌هاى دیگر دنیا اطلاع داشته باشد براى ما ضرورت داشته باشد البته بنده به طور کلى معتضد نیستم که عرض کنم در شهربانى کشور یا در سایر ادارت مأمورین خوش سابقه پیدا نمی‌شوند ولى قدر مسلم این است که اگر آن اشخاص خوب هم وضع کارشان با یک اسلوب و یک ترتیب منظم‌ترى باشد مملکت از آنها بهتر استفاده می‌کند بنابراین به عقیده بنده خیلى لزوم داشته است که این لایحه زودتر طرح بشود و به عقیده بنده اگر بنا بشود نظریات ایشان که البته مطالعاتى داشته‌اند و در این مدت هم مطالعاتى کرده‌اند وارد در کار بشود و ایشان زودتر مشغول بشوند براى مملکت بهتر است اما اگر حالا فریاد آقایان برنخیزد به عنوان این که خارج از موضوع است بنده می‌خواستم از مأمورین شهربانى یک

+++

عدلى بکنم به مستخدمین دولت به طور کلى، بنده از قرارى که شنیدم وضع مأمورین دولت از شهربانى و غیر شهربانى طورى است که مجبور شده‌اند عریضه‌جات و تقاضاهایى هم به مراجعى عرض کرده‌اند و براى خودشان یک سر و سامانى می‌خواهند و از قرارى که شنیدم در یکى از وزارتخانه‌ها به صورت دیگرى آمده‌اند تقاضاى خودشان را کرده‌اند بنده اگر چه قبل از دستور می‌خواستم این را عرض کنم همیشه ما صبر می‌کنیم وقتى جریان کار خراب شد و کار به جایى رسید که کارد به استخوان رسید آن وقت فریاد می‌کنیم هنوز فرصت هست دو مرتبه قبل از دستور از آقاى وزیر دارایى و سایرین تقاضا شد که بالاخره آیا یک فکرى براى مستخدمین کرده‌اید و یک طرحى درست کرده‌اید براى رفاه حال مستخدمین یا در ضمن بودجه یا قبل از بودجه بیاورید تقدیم مجلس کنید که مستخدمین یک سر و سامانى پیدا بکنند در مملکت هر کسى که می‌خواهد کار بکند لازم است دو موضوع در نظر او تأمین باشد یکى وضع فعلى و یکى آینده او بیشتر از مستخدمین در ضمن مراجعاتى که کرده‌اند و شرح‌هایى که نوشته‌اند می‌گویند هر دو وضع ما متزلزل است با این روزگار فعلى خرج و دخل ما مطابقت نمی‌کند. البته یک عده مستخدمینى هم هستند که ساحت مستخدمین را ملوث کرده‌اند و تا گفتگو می‌شود تصور می‌شود که تمام مستخدمین اشخاص بد رفتارى هستند که با سوء‌استفاده توانسته‌اند وضع خودشان را تأمین کنند. در جلسه گذشته از این که بنده رفتم به چند نفر مأمور طرق برخوردم حقیقتاً انسان خجالت می‌کشد در مقابل اینها باشد مگر اینها مستخدم دولت نیستند نمی‌دانم چرا دولت دست روى دست گذاشته است بنده به آقایان تذکر می‌دهم اگر وضع این طور باشد نباید انتظار داشت که بتوانند براى ما کار بکنند وضع امروزشان که این است وضع آتیه‌شان هم معلوم نیست و یک عده قراردادى هستند که وضع ترفیع و اضافه‌شان به هیچ وجه معلوم نیست بنده مجدداً در اینجا خواهش می‌کنم تا وقتى لایحه بودجه مطرح نشده است دولت فکرى براى مستخدمین بکند و یک طرحى که وضع مستخدمین را به روز بهترى بیاندازد به مجلس شوراى ملى بیاورند.

وزیر کشور (آقاى حسین سمیعى)- بنده خیلى از نماینده محترم تشکر می‌کنم که توجهى به وضع مستخدمین دولت دارند و می‌خواهند وضع آنها بهتر بشود و البته خود دولت هم در فکر مستخدمین خودش هست و بیشتر اوقاتش مصروف به این کار است و بحمدالله یک موفقیت‌هایى در این باب حاصل شده است که به عرض آقایان خواهد رسید و به طوری که ناطق محترم هم در اول بیانات‌شان راجع به لزوم این لایحه فرمودند بنده هم تقاضا می‌کنم که این لایحه زودتر بگذرد.

نایب رئیس- آقاى نوبخت

نوبخت- عرضى ندارم.

سزاوار- بنده اجازه خواسته‌ام عرض دارم.‏

نایب رئیس- اگر موافق هستید بفرمایید چون آقاى رضوى مخالف بودند آقاى هاشمى هم اجازه خواسته‌اند ایشان هم موافقند.

هاشمى- بنده صرف‌نظر کردم که زودتر بگذرد.

سزاوار- بنده به طور کلى مخالف نیستم نظرى دارم که باید عرض کنم.‏

نایب رئیس- بفرمایید.

سزاوار- موضوع استخدام مستشاران آمریکایى به طور کلى وقتى در مجلس مطرح شد از طرف نمایندگان با طرز قابل توجهى تلقى شد من جمله از این اشخاص خودم بودم که نسبت به آمریکایى‌ها و مخصوصاً در رأس آنها که آقاى دکتر میلسپو بود لایحه استخدام ایشان در مجلس با یک توجه مخصوص تصویب شد و همین طور متعاقب آن لایحه استخدام سایر مستشاران آمریکایى را یکى پس از دیگرى آوردند به مجلس و تصویب شد. اما لایحه راجع به اداره شهربانى و مستشارى که براى اداره شهربانى در نظر گرفته شده البته همین طورى که ذکر شد مسلم است ما احتیاج داریم در اداره شهربانى هم یک نفر متخصص فنى که در اطراف وضع شهربانى مطالعه بکند باشد و نسبت به سازمان و تشکیلات

+++

شهربانى توجه مخصوص بشود مخصوصاً با این دوره بیست ساله که بر شهربانى و سایر ادارات ما گذشته است که بتوانیم بگوییم وضع خاصى به خود گرفته است و براى این کارها یک متخصص لازم داریم در این موضوع بنده مخالفتى ندارم و اما همین طور که استدلال شد اینجا ما متخصص می‌خواهیم ولى راجع به تخصص این شخص به خصوص آن طوری که بنده شنیدم این شخص متخصص این کار نیست. این آقاى تیمرمان که براى مستشارى شهربانى دعوت شده‌اند و لایحه‌شان آمده است صرف‌نظر از این که ایشان یک علت مزاجى دارند از قرار معلوم به علاوه گویا وجودشان هم آن طوری که باید نافع نیست براى ما و دیگر این که چون در جلسه قبل اینجا مذاکراتى شد بنده خواستم در اطراف آن توضیحى داده باشم البته به طور کلى وضع دوایر ما خوب نیست ما در تمام ادارات به طور کلى مأمورین نادرست داریم ولى از طرف دیگر یک عده اشخاص شایسته و لایق و درست و صحیح‌العمل و خوب هم داریم از آن جمله اداره شهربانى و مأمورین شهربانى‌ها را به طور کلى ما نمی‌توانیم بگوییم تمام اینها ناشایسته و نالایق و خاین هستند ولى خوب یک عده اینها بوده‌اند که در دوره دیکتاتورى یا برحسب امر ما فوق یا در تحت تأثیر یک عواملى واقع شده‌اند یا این که به نفع خودشان عملیاتى انجام کرده‌اند و وارد یک کارهایى شده‌اند ولى در عین حال یک صاحب منصب‌هاى نجیب و با شرف و هم جنس افرادى هم بوده‌اند که با حقوق کم قانع بوده‌اند و ساخته‌اند و هیچ وقت پیرامون کارهاى خلافى نگشته‌اند (صحیح است) بنابراین دفاع بنده در این زمینه بود بنده می‌خواستم به طور کلى شهربانى مخصوصاً شهربانى گذشته را تطهیر کرده باشم منظور این بود براى این که ما بتوانیم بد را کیفر بدهیم و خوب را تشویق کنیم این را باید از هم تفکیک کرد و گفت آنهایى که بد بوده‌اند آن قسمتى که تا به حال به کیفر رسیده‌اند هیچ و آنهایى که به کیفر نرسیده‌اند باید مجازات بشوند بعد از فراغت از این مقدمه که بنده این را توضیح دادم یک مذاکراتى بین بنده و آقاى معدل رفیق محترم بنده شد خواستم عرض کنم با کمال ارادتم به ایشان حمل بر تعبیر دیگرى شود دفاع بنده فقط روى این قسمت بوده است و البته ایشان هم همین طور که خودشان استدلال کردند نظر خاصى نداشته‌اند و بنده هم نظر خاصى نداشته‌ام (معدل- صحیح است) و اما راجع به این مستشار آمریکایى یا فرض این که این متخصص به خصوص شایسته و صحیح باشد (که بنده عرض کردم اطلاعاتى ندارم که این به درد این کار می‌خورد یا نمی‌خورد) فقط بنده یک قسمتى را تذکر می‌دهم به آقاى وزیر کشور یک توجه مخصوص بکنند البته ما مستشار می‌آوریم براى شهربانى از لحاظ کارهاى فنى‌مان براى مستشارى یعنى طرف شور و مشاوره ولى در قانون اسم این را گذاشته‌اند مدیر کل، مدیر کل البته با مستشار فرق دارد مدیر کل آن کسى را می‌گویند که در رأس یک اداره در مافوق آن اداره به نام یک مدیر کل واقع شده است که به تمام قسمت‌ها هم از فنى و هم از غیر فنى مداخله مستقیم بکند در قسمت‌هاى سازمان شهربانى و همچنین قسمت زندان و سایر مؤسسات وابسته شهربانى و اداره پلیس البته این قسمت‌ها محتاج است به یک نفر مستشار با اطلاعى که بتواند تمام این کارها را منظم کند همان طور که سابقاً وقتى که وستداهل در ایران بود وضعیت شهربانى ما منظم بود و این چیزى هم که حالا داریم نتیجه مساعى آنها است البته در عین حال ما خودمان هم یک صاحب منصبان شایسته لایقى داریم و آنها هم به کلى عاطل و بی‌کاره نیستند از وجود آنها هم می‌توانیم خوب استفاده کنیم و همچنین نباید به موجب این قانون رئیس شهربانى را هم بگذاریم تحت نظر مستشار خارجى که تحت نظر او انجام وظیفه کند زیرا که اساساً در کارهاى ما ممکن است یک اختلالى ایجاد کند چنانچه عرض کردم شهربانى یک مرکز حساسى است که با تمام مراجع و با تمام اشخاص روابط مستقیم دارد نوامیس و اسرار مردم دست شهربانى است بنابراین آنها نبایستى بتوانند به وسیله شهربانى نسبت به وضعیت خصوصى اشخاص و نسبت به زندگانى خفیه اشخاص دست پیدا

+++

کنند البته شهربانى وظیفه خودش را باید انجام بدهد و الا در هر موردی که لازم باشد این مقتضیات را خود شهربانى به طور کامل اجرا خواهد کرد و به مقامات مربوطه قانونى هم براى کشف جرم اطلاع می‌دهد ولى به نظر بنده ربط دادن یک نفر مستشار خارجى و دخالت مستقیم او در این گونه عوامل صحیح نیست بلکه دخالت مستشار فقط بایستى از نظر فنى و آن قسمتى باشد که تخصص دارد و در واقع طرف شود واقع شود و طرح آیین‌نامه و پروژه بکند و به دست رئیس شهربانى بدهد و او هم به نظر هیئت دولت می‌رساند و هر کدام را که صلاح دانستند اجازه اجرا خواهند داد. این بود نظر بنده راجع به وضعیت کلیه مستشاران آمریکایى و متخصصى که به خصوص براى شهربانى استخدام می‌شود.

مخبر- فرمایشات آقاى نماینده محترم به دو قسمت تقسیم می‌شود یک قسمت راجع به مذاکرات جلسه قبل و مذاکرات راجع به اساس شهربانى سابق و لاحق بود که مربوط به این لایحه نیست و بنده وارد جواب آن نمی‌شوم یک قسمتى که مربوط به این لایحه است از آقاى سزاوار زیبنده نبود و سزاوار نبود که بدون مطالعه در اصل لایحه این فرمایشات را بفرمایند اولاً فرمودند در تخصص و این که این مستشار براى امور شهربانى ذى‌فن است اطلاعى ندارند اگر اطلاعى ندارند پس خوب بود اطلاعاتى پیدا می‌کردند آن وقت در اطراف آن فرمایشاتى می‌فرمودند البته دولت که این شخص را به نام مستشارى و متخصص در این فن استخدام کرده است البته از روى تحقیقاتى بوده است که او را شایسته براى این کار دانسته و او را مورد استخدام قرار داده است حالا حضرت مستطابعالى اطلاع ندارید نداشته باشید این جواب آن قسمت اما آن قسمتى که فرمودند که ما مستشار لازم داریم اما مستشارى لازم نداریم که رئیس شهربانى در تحت ریاست او باشد و او مدیر کل باشد آقا این مستشار نیامده است که رئیس شهربانى را در تحت ریاست خودش قرار بدهد لفظ مدیر کل که در این قانون اشاره شده است با لفظ عنوان توأم است یعنى به این مستشار عنوان مدیر کلى داده می‌شود و در هیچ امرى هم از امور مطابق این لایحه یک دخالت مستقیم اجرایى ندارد هر چه را که صلاح بداند چه راجع به اصلاح زندان و چه راجع به صلاح آیین‌نامه‌ها چه راجع به صلاح تشکیلات و چه راجع به امور فنى و چه راجع به آموزشگاه آنچه هست و نیست تمام را پیشنهاد می‌کنند به وسیله رئیس شهربانى به وزارت کشور (سزاوار- گفته‌هاى او وحى منزل است) التفات کنید آقا بنده که بین صحبت‌هاى جنابعالى کج و کوج نرفتم پس چرا جنابعالى بى‌التفاتى می‌کنید او تمام نظریات خودش را با نظر رئیس شهربانى پیشنهاد می‌کند به وزارت کشور و می‌گوید اینها لازم است آن وقت وزارت کشور اگر آنها را محتاج به طرح قانون می‌داند قانونش را تهیه می‌کند و به مجلس می‌آورد و مجلس هم آن قانون را تصویب می‌کند اگر محتاج به آیین‌نامه است آیین‌نامه را خود وزارت کشور یا هیئت دولت تصویب می‌کند بنابراین عنوان ریاست شهربانى براى خود رئیس شهربانى معین است و به هیچ عنوان تحت ریاست او و تبعیت او را ندارد البته در قضایاى فنى به طوری که ذکر شد با او مشاوره می‌کند.

نایب رئیس- آقاى دولتشاهى اگر موافقید بفرمایید (دولتشاهى- مخالفم) اگر مخالفید که دو مخالف نمی‌شود صحبت بکنند (عده‌اى از نمایندگان- مذاکرات کافى است) رأى گرفته می‌شود به ورود در شور مواد موافقین برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد. ماده اول

ماده 1- مجلس شوراى ملى به دولت اختیار می‌دهد که آقاى ال. استیفان تیمرمان تبعه دولت آمریکا را براى اصلاح تشکیلات شهربانى ایران استخدام نماید.

نایب رئیس- آقاى دولتشاهى‏

دولتشاهى- عرض کنم بنده مخالفم و علت هم این است که اولاً بنده با استخدام آقایان آمریکایی‌ها اساساً مخالف بودم و بعد هم خواستم یک سؤالى راجع به این متخصص بکنم زیرا به مشاهدت خودم که در آمریکا بودم یک روز که براى مشاهده در اداره پلیس رفته بودم دیدم قفسى بود آنجا و قاضى هم آنجا بود سه نفر از متخلفین در آن قفس بودند و دو نفر پلیس

+++

هم در آن قفس ایستاده بودند قاضى هم نشسته بود مثل لژ تآتر یک عده تماشاچى هم بود این سه نفر مختلف بودند و یک آوکاى سیاهى هم بود که مدافع آنها بود دو نفر از آنها محکوم شدند نسبت به دفاع از سومى آن آوکا این عبارت را گفت رو کرد به قاضى گفت شما در موقع قضاوت باید نصیحت واشنکتن کبیر را درنظر داشته باشید بعد آن قاضى رو کرد به پلیس که می‌شنوید چه می‌گوید یعنى مقصود این است که در موقع قضاوت همیشه خدا را باید در نظر داشت و شما حاضر هستید قسم بخورید در مقابل تخلف این آدم یا خیر بلافاصله آنها دست راست خودشان را بلند کردند و قسم خوردند که ما با او غرض شخصى نداریم و تخلف کرده است. حالا می‌خواهم بدانم که این مستشار آمریکایى که اهمیتش کمتر از یک پلیس نیست آیا براى ما قسم می‌خورد یا خیر؟

نایب رئیس- آقاى هاشمى

هاشمى- اکثریت آقایان محترم با این لایحه و با استخدام این مستشار شهربانى موافقند روح مجلس هم در این دو روزه در رأیى که دارد واضح شد. اما این که آقاى دولتشاهى (که تشریف بردند بیرون) بیاناتى راجع به قسم فرمودند و فرمودند که اساساً مخالف هستند بنده زیاد محتاج نمی‌دانم که براى موافقت در این موضوع زیاد اقامه دلیل نمایم بدیهى است ما امروز داراى حکومت دمکراسى شده‌ایم و باید تمام تشکیلات ما وفق بدهد با این حکومتى که خواهان آنیم و تصدیق می‌فرمایید در اثر مذاکراتى که اینجا شد از مجموع آنها این مطلب برآمد که وضع گذشته چندان رضایت بخش نبوده است و بالطبع یک کسانى هم که با یک ترتیب خاصى نسبت به وضع گذشته عادت کرده‌اند نمی‌توانند آن جریان را عوض کنند و تطبیق کنند با آنچه که امروز می‌خواهیم پس بهتر این است که از یک مملکت آزاد جهان که در درجه اول آزادى واقع شده است یک نفر بیاید راهنما باشد و پزشک معالج باشد و یک عده‌ای را او تربیت کند و بعداً زیر دست او از راه آموزشگاه شهربانى یاد بگیرند طریقه نوین را و بعد که بى‌نیاز شدیم البته دیگر کارى به این شخص نداریم. اما راجع به قسم که فرمودند بدیهى است در این قسمت دولت باید جواب بدهد ولى بنده در امور معتقدم که خود عمال دولت باید انضباط صحیحى داشته باشند و نسبت به مستشاران خارجى که در واقع خدمت‌گذار ایشان است مراقبت بنماید و ببینند که خوب وظایف خودش را انجام بدهد و قسم هم در واقع این است که انسان ملزم بکند طرف را که وظایف خودش را خوب انجام بدهد و الا قسم به خصوص چون اطلاعى در این باب ندارم عرضى نمى‌کنم.

نایب رئیس- آقاى معدل

معدل- عرضى ندارم.‏

انوار- بنده اخطار نظامنامه‌ای دارم‏.

نایب رئیس- بفرمایید.

انوار- اینجا ماده 59 معین کرده است می‌گوید: ترتیبات شود مرتبه اول و مرتبه دوم در موارد ذیل مجرى نخواهد بود اولاً بودجه دخل و خرج مملکتى- ثانیاً قوانینى که راجع به تقاضاى وجوهى براى مخارج مخصوص است- ثالثاً قوانین راجع به منافع محلى. در این سه فقره یک شور کافى است و مباحثات آن به ترتیب مواد فورى است چنان که ذکر خواهد شد. و این استخدام داخل در هیچ کدام از اینها نیست (چند نفر از نمایندگان- این تقاضاى اعتبار است) ترتیب یک شورى و دو شورى را نظامنامه مجلس این طور معین کرده است که جاهایی که یک شورى است اینجاها است حالا اگر مجلس معین می‌کند که این هم جز یک شورى است بنده حرفى ندارم خواستم این را عرض کنم.

نایب رئیس- آقاى ملک مدنى‏

ملک مدنى- بنده هم عقیده آقاى انوار را دارم حالا آقایان می‌فرمایند تقاضاى اعتبار است و سابقه این طور است بنده نمی‌دانم به چه دلیل است براى این که اگر موضوع اعتبار بود باید کمیسیون بودجه خبر مستقلى می‌داد و خبر مستقلى نداده است و دلیل این که عرض می‌کنم دو شورى است این است که این لایحه ارجاع به کمیسیون کشور شده و از نظر حقوق فقط به کمیسیون بودجه رفته است و کمیسیون

+++

بودجه مستقلاً این خبر را نداده است و احاله کرده است به خبر کمیسیون کشور و به نظر بنده مطابق اسلوب و رویه نظامنامه باید دو شورى باشد حالا اگر مجلس آن را یک شورى بداند بنده عرضى ندارم.

نایب رئیس- آقاى رضوى‏

رضوى- در لوایحى که مربوط به استخدام مستخدمین خارجى است چهار موضوع مورد رسیدگى واقع مى‌شود ملیت است و سمت و حقوق و مدت بنابراین باید مجلس و کمیسیون اجازه بدهد که این مبلغ حقوق براى این مدت خدمت به این شخص پرداخته شود یا نه و از این جهت است که باید در کمیسیون بودجه مورد طرح و شور واقع شود و آن شورى که می‌شود خبرش را هم باید کمیسیون بودجه به مجلس بدهد و بنده نمی‌دانم این دفعه چرا این موضوع مورد بحث واقع شده تا حالا ما متجاوز از پنجاه لایحه استخدامى گذرانده‌ایم آن وقت این دفعه محل بحث واقع شده است براى بنده محل کمال تعجب است جریان مجلس تا به حال این طور بوده است که لوایح استخدامى را یک شورى تصویب می‌کرد و حالا هم البته نظر مجلس همین است.

نایب رئیس- از سابق استخدام مستخدمین خارجى خبرش را کمیسیون بودجه می‌داد (صحیح است). یک شورى هم بود لکن در دو موضوع است (یک سابقه دیگرى هم چندى پیش داشت) و یکى هم در موضوع استخدام تیمرمان است که لایحه استخدام او رفته است به کمیسیون کشور و مخبر کمیسیون کشور هم خبرش را داده است فقط شد ماده که مربوط به حقوق و مخارج بوده است کمیسیون بودجه درش شور کرده است و خبرش را داده است یعنى شرکت کرده است در گزارش کمیسیون کشور و به مخبر کمیسیون هم اگر مراجعه بفرمایید نوشته است «کمیسیون کشور با حضور آقاى نخست وزیر لایحه شماره 76767 دولت راجع به استخدام آقاى تیمرمان تابع دولت آمریکا را براى اداره شهربانى در جلسه 14 خرداد 22 کمیسیون کشور تحت شور و مدافه قرار داده و بالاخره با مواد زیر موافقت حاصل شده اینک گزارش آن براى شور اول تقدیم می‌شود» پس به طورى که ملاحظه می‌فرمایید خود کمیسیون کشور لایحه را دو شورى تشخیص داده و بهتر این است که دو شورى باشد.

رضوى- اجازه می‌فرمایید بنده توضیحاتى دارم عرض کنم.

نایب رئیس- بسته به نظر مجلس است.

رضوى- اجازه بفرمایید بنده توضیح خودم را عرض کنم بعد مجلس قضاوت کند.

نایب رئیس- بفرمایید.

رضوى- عرض کنم همان طور که توضیح عرض کردم از جهاتى که در قانون ذکر شده استخدام مستخدمین خارجى بایستى به کمیسیون‌هاى مختلفه برود مثلاً از نظر تشخیص تابعیت کمیسیون خارجه دخالت می‌کند و خبر خودش را می‌دهد و از نظر حقوق و مخارج هم کمیسیون بودجه باید قسمت مالى آن را تشخیص دهد و شور کند و خبر بدهد بنابراین دخالت مستقیم نداشتن کمیسیون بودجه مخالفت ندارد با این که این لایحه مالى نیست سابقه استخدام کلیه مستخدمین هم این است که یک شورى بوده اگر این یکى به خصوص بایستى دو شورى باشد بنده حرفى ندارم چون گزارش آن را کمیسیون کشور داده است و بنده حرفى ندارم که یک شور بشود یا دو شور البته هر چه شور در لوایح بیشتر بشود بهتر است مقصود عرض بنده فقط این است که سابقه و مقررات این طور بوده است که لوایح استخدامى یک شورى بوده و حالا هم نباید تخلف از مقررات کرده باشیم حالا هم بنده خواهش می‌کنم آقایانی که اینجا تشریف دارند یک لایحه استخدامى به خصوص را به بنده ارایه بدهند که در آن دو شور شده باشد بنده هم موافقت می‌کنم.

نایب رئیس- آقاى فریدونى‏

فریدونى- گزارش این لایحه از کمیسیون بودجه هم رسیده است ملاحظه می‌فرمایید نوشته است:

+++

(گزارش از کمیسیون بودجه به مجلس شوراى ملى

کمیسیون بودجه لایحه شماره 76767 دولت راجع به استخدام آقاى استیفان تیمرمان را براى خدمت در اداره کل شهربانى در جلسه 29 تیر ماه/ 22 کمیسیون بودجه مطرح نموده در نتیجه با مواد 2- 3- 4 گزارش کمیسیون کشور از نظر جنبه مالى آن موافقت و اینک گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌نماید.

مخبر کمیسیون بودجه- امیر تیمور

به طوری که ملاحظه می‌فرمایید این لایحه مالى است و به کمیسیون بودجه هم رفته است و کمیسیون بودجه هم خبر داده است به این جهت چون لایحه مالى است یک شورى است.

وزیر مشاور (آقاى تدین)- به طور کلى لوایحى که مربوط به استخدام است مشمول آن قسمت دوم از ماده‌ای است که آقاى انوار اشاره کردند لوایح استخدامى مشتمل بر دو قسمت است یک قسمت مربوط به امور مالى است و یک قسمت مربوط به مسائل غیر مالى آن است و لایحه دو جنبه پیدا می‌کند اگر جنبه مالى را رعایت کنیم حتما یک شورى است و اگر قسمت‌هاى غیر مالى را رعایت کنیم دو شورى است ولى سابقه مجلس از اوایل تا آن تاریخى که بنده بودم و قبل از بنده آقاى پیرنیا همیشه عمل روى این بود که جنبه مالى لوایح استخدامى را غلبه می‌دادند به جنبه غیر مالی آن و لوایح استخدامی همیشه یک شورى بود و حالا هم به عقیده بنده اگر بخواهید این کار را بکنید که جنبه مالى را مغلوب جنبه غیر مالى بکنید این برخلاف صریح نظامنامه است و بهتر این است که همان سابقه‌ای که از سى و چند سال قبل معمول بوده همان را رعایت بفرمایید (صحیح است) و یک شورى باشد.

نایب رئیس- آقاى انوار

انوار- عرض کنم که آقاى تدین فرمودند مجلس باید توجه داشته باشد اگر این طور لوایح اولاً و بالذات می‌رفت به کمیسیون بودجه و به کمیسیون خاص نمی‌رفت همین طور بود که فرمودند ولى این لایحه اول رفته است به کمیسیون کشور و کمیسیون کشور درش شور کرده است و تشخیص داده است که ما احتیاج داریم به این مستشار بعد از آن که کمیسیون کشور تصدیق کرد احتیاج بودجه این متخصص را به کمیسیون خارجه رفته است براى ملیت و کمیسیون خارجه هم به ملیتش رأى داده است و کمیسیون بودجه هم یک تکلیفى دارد که از جنبه مالى تصدیق کرده است و این لایحه اول از نظر تشخیص احتیاج رفته است به کمیسیون داخله البته من با نظر آقاى تدین مخالف نیستم ولى این در وقتى بود که مجلس اول لایحه را روانه نکرده باشد به کمیسیون کشور و روانه کرده باشد به کمیسیون بودجه ولى حالا که رفته است به کمیسیون کشور راپورت کمیسیون کشور مناط است اینجا کمیسیون کشور راپورت اصلی را داده است (رضوى- کمیسیون بودجه هم راپورت داده است) آقا راپورت کمیسیون کشور مطرح است و مخبر کمیسیون کشور دارد دفاع می‌کند و به این جهت لازم است دو شورى باشد بنده عرض کردم تعیین تکلیف این جریان بسته است به نظر مجلس و رأیى که مجلس می‌دهد فوق همه نظریات است‏.

نایب رئیس- آقاى لاریجانى‏

لاریجانى- عرض کنم یک مباحثاتى می‌شود و وقت مجلس گرفته می‌شود مطالب همان بود که آقاى تدین فرمودند اینجا اگر ما بخواهیم با نظر آقاى انوار موافقت کنیم این طور بایستى نتیجه بگیریم که تجزیه کنیم یعنى بگوییم سه ماده از آن مربوط است به بودجه بایستى یک شورى و بقیه دو شورى باشد این خنده آور است و همان طور که آقاى تدین فرمودند بایستى از نظر بودجه‌ای به این لایحه نگاه کنند و مطابق سوابق یک شورى باشد و اسباب اختلاف نباشد چون سابقه خوبى نیست‏.

نایب رئیس- لوایح استخدام خارجى همه یک شورى بوده است ولى این یکى چون به کمیسیون کشور رفته است کمیسیون کشور این را دو شورى قلمداد کرده است حالا اگر مجلس موافقت می‌کند همان طور که همه استخدام‌هاى

+++

خارجى یک شورى بوده این یکى هم یک شورى باشد (صحیح است) بنابراین رأى گرفته می‌شود به ماده اول: آقایان موافقین با ماده اول برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

ماده دوم- مدت استخدام آقاى تیمرمان دو سال از تاریخ ورود او به ایران خواهد بود. دولت ایران و آقاى تیمرمان حق خواهند داشت که در انقضاى سال اول از تاریخ ورود آقاى تیمرمان به ایران این قرارداد را که به تراضى منعقد شده با اخطار قبلى که مدت آن کمتر از سه ماه مشخص نباشد خاتمه دهند.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده دوم آقایان موافقین با ماده دوم برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد.

ماده سوم- حقوق آقاى ال. استیفان تیمرمان هشت هزار دلار در سال می‌باشد که مبلغ چهار صد و شانزده دلار و شصت و شش سانت (66/416 دلار) از آن همه ماهه در آمریکا به نماینده‌ای که آقاى تیمرمان معرفى بنماید پرداخته و بقیه آن به نرخ رسمى به ریال به خود او تأدیه خواهد شد.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده سودم آقایان موافقین با ماده سوم برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

ماده چهارم- دولت ایران به خرج خود در تمام مدت استخدام آقاى تیمرمان مسکن و اثاثیه لازم براى مشارالیه فراهم خواهد نمود.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده 4 آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

ماده پنجم- هزینه مسافرت آقاى تیمرمان به ایران هزینه مراجعت او به آمریکا و همچنین هزینه مسافرت‌هاى داخلى او در ایران که براى انجام مأموریت به عمل می‌آید به عهده دولت ایران خواهد بود و چنانچه آقاى تیمرمان بخواهد خانواده خود را به ایران بیاورد دولت ایران هزینه ایاب و ذهاب خانواده او را از آمریکا به ایران و بالعکس خواهد پرداخت.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده 5 آقایان موافقین برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد.

ماده ششم- آقاى تیمرمان داراى عنوان مدیر کل خواهد بود قسمتى از وظایف خاص او که قانوناً معین می‌شود به این قرار است:

الف- اصلاح تشکیلات فعلى اداره کل شهربانى ایران.

ب- تأسیس آموزشگاه صحیح براى افراد داوطلب و پایه‌وران و تجدید‌نظر در مواد تعلیم.

ج- اصلاح اداره زندان و امور فنى آن.

د- تجدید‌نظر در آیین‌نامه‌ها و مقررات شهربانى.

ه- اصلاح امور مربوط به رانندگى و تجدید‌نظر در قوانین موجود راجع به وسایط نقلیه. پیشنهاد آقاى تیمرمان نسبت به این ماده که به توسط رئیس کل شهربانى به وزارت کشور می‌شود موکل به تصویب وزیر کشور خواهد بود.

(در مواردی که پیشنهادها محتاج به قانون خاصى باشد لایحه قانونى به توسط وزیر کشور تهیه و به مجلس شوراى ملى تقدیم خواهد شد)

نایب رئیس- آقاى انوار

انوار- ما خوشحال بودیم که دوره مشروطیت دوره‌ای هست که الفاظ بى‌معنى استعمال نمی‌شود وزیر که گفته می‌شود واقعاً وزیر است وکیل که گقتند وکیلى است که در مجلس باشد مدیر کل که گفتند واقعاً مدیر کل باشد که از اول داراى معلومات باشد و درجه به درجه طى کند تا برسد به رتبه 9 مطابق قانون وقتى که رسید به رتبه 9 آن وقت مقام مدیر کلى به او می‌دهند لفظ غیر از آن است ما نمی‌خواهیم برگردیم به آن موقعى که می‌گفتند فلان قدر قدرت قوى شوکت این کار را نمی‌کنیم الفاظ را می‌گذاریم کنار این الفاظى بود که گفتیم داراى معنى است مدیر کل یعنى کسى که بعد از معاون باشد معاون کار وزیر را می‌کند مدیر کل ناظر است در تمام جریانی که در این اداره واقع شده است. عنوان وزارت بهش می‌دهیم عنوان مدیر کلى هم دارد عنوان نخست وزیرى هم دارد اینها معنى دارد عنوان را می‌دهیم معنى دارد این مدیر کلى یا

+++

ندارد اگر معنى ندارد چرا می‌دهید اگر معنى دارد این الفاظ را می‌گذاریم کنار این الفاظ به قول فرنگى‌ها الفاظ مشرق زمینى‌ها است الفاظ شرقى‌ها تملق گفتن است سبک هندى‌ها دو مرتبه مطرح شده است و الفاظ بى‌معنى روى کار آمده است حضرت مستطاب اجل حجت‌الاسلام این الفاظ و عنوان یعنى چه؟ معنایى ندارد مدیر کل‌هایى هم داریم در وزارتخانه‌ها آنها هم عنوان دارند بنده با این جداً مخالفم با عنوان مدیر کل. شما می‌گویید که ما عنوان مدیر کل بهش می‌دهیم که وقتى سلام تشکیل می‌شود او برود جز مدیر کل‌ها ما می‌رویم از آقاى وزیر دربار تقاضا می‌کنیم که اجازه بدهند هر وقت آقا رفت آنجا بنشینند جز مدیر کل‌ها ما چرا قانون را خراب کنیم این الفاظ را معوق می‌گذاریم پس ما جداً مخالفیم و همان طور که آقاى نوبخت و دیگران هم اظهار کردند کلمه عنوان مدیر کل را بردارید و این معنى را در نظر دولت محفوظ بدارید.

موضوع دیگرى که به نظرم رسید و خواستم عرض کنم اینجا نوشته است آقاى تیمرمان داراى عنوان مدیر کل خواهد بود و قسمتى از وظایف خاص او که قانوناً معین مى‌شود به این قرار است... پس معلوم می‌شود که یک قسمت وظایف قانونى دارد یک قسمت وظایف غیر قانونى دارد و الا ذکر عبارت قسمتی از وظایف قانونی او معنی دیگر نمی‌دهد یک قسمت از وظایف قانونی او این است و قسمت دیگر چه چیز است آن قسمت را مجلس باید بداند یا نه این اولاً و ثانیاً باید تصریح شود ما نمی‌توانیم یک قانونى به این نحو بگذاریم وقتى رفت به دست او شاید آدم خوبى هم باشد ولى طور دیگر عمل شود ما نمی‌توانیم این را تصویب کنیم.

قسمتى از وظایف او که قانون معین می‌کند قسمت دیگر را چرا مجلس مطلع نباشد اگر نیست چرا این عبارت را می‌گوید اگر هست چرا مجلس را مطلع نمی‌کنید این هم یک موضوعى است که باید تصریح شود یا این عبارت را حذف کنید یا تصریح کنید که ما بفهمیم به چه چیز رأى می‌دهیم یا آقاى وزیر کشور یا آقاى مخبر امیدوارم آقاى مخبر جواب بدهند چون خودشان با منطق و فلسفه هستند با منطق و فلسفه بگویند موضوع آخر را هم برداشته‌اند چند قسمت کرده‌اند یک قسمتش فلان و اینها بنده خواستم عرض کنم که این شخص متخصص و مستشار مسائل فنى است در مسائل فنى یعنى رئیس کل شهربانى در مسائل فنى باید با این شخص مشورت کند دیگر این طور بیان کردن لازم ندارد مشورت است از یک شخص فنى در مسائل فنى ما وقتى که جلو را باز می‌کنیم به اندازه باز می‌کنیم که دیگر نمی‌توانیم جلویش را بگیریم و البته آن قدر تند روى نکنید قدم به قدم بردارید حالا می‌بیند که به چه بلایى گرفتار شده‌ایم من جرب‌المجرب حلت به‌الندامه ما هر قدر که جلو برویم تند برویم دیگر نمی‌توانیم جلویش را بگیریم ما داریم هى دو مرتبه توسعه می‌دهیم در اختیار دادن و در مسلط کردن و در باز کردن عنان و یک نفر متخصص آورده‌ایم براى یک مسائل فنى فقط بنویسید که این شخص را آورده‌ایم براى شور در مسائل فنى شهربانى براى مشورت رئیس کل شهربانى رئیس کل شهربانى باید در تشکیلات خودش با او مشورت کند این کافى است حالا قسمت‌هاى دیگر را بنده نمی‌دانم.‏

وزیر کشور- آقاى نماینده محترم یک بیاناتى فرمودند که تا حدى متناقض بود زیرا از یک طرف می‌فرمایند که چرا یک قسمت از وظایف را ذکر کرده‌اند و چرا یک قسمت را ذکر نکرده‌اند و از طرف دیگر گفتند که یک نفر را استخدام کرده‌ایم براى مستشارى باقى را بیندازیم پس این ایراد ایشان وارد نیست بنابراین قسمتى از وظایف که اینجا ذکر شده است کلیات است البته اگر ما می‌خواستیم تمام قسمت‌هاى آیین‌نامه را که در اداره شهربانى تنظیم می‌شود یا کارهاى دیگرى که بایستى بشود اگر تمام آنها را به مجلس می‌آوردیم اولاً وقت مجلس را تضییع می‌کرد ثانیاً در اینجا آیین‌نامه‌هایى هست که به مورد عمل گذارده می‌شود در هر صورت اینها را آوردیم اینجا بنابراین این نظر آقاى نماینده محترم وارد نیست اما راجع به مدیر کلى مدیر کلى

+++

مقامى نیست که داده باشیم مدیر کل مطابق آن کارى که دارد مطابق وظایفى که او دارد متناسب با حقوقى که می‌گیرد عنوان مدیر کلى دارد نه این که مقام مدیر کلى دارد که او در اداره مدیر کل باشد بنابراین در این قسمت هم نگرانى نباید باشد.

نایب رئیس- آقاى منشور

منشور- بنده اصولاً موافق با این لایحه استخدام مستشار شهربانى هستم ولى گمان می‌کنم بعد از این که دکتر میلسپو استخدام شد و یک اختیاراتى به او داده شد دیگر ذکر یک نکاتى در اینجا براى مستشار شهربانى زائد است اما راجع به آن قسمت‌هایى که آقاى انوار فرمودند که چرا برای او عنوان قائل شدیم و آقاى وزیر کشور جواب دادند به نظر بنده توضیحات آقاى وزیر کشور کافى بود در نظام هم معمول این است که وقتى شخصى را از خارج استخدام می‌کنند یک درجه هم ردیفى براى او از لحاظ تشریفات قائل می‌شوند البته این از لحاظ احترام و تشویق است و همچنین وظایفى است که مرئوسین نسبت به او دارند. اداره تقاعد همان طور که از صبح تا عصر عنوان کش‌دار در نظر دارد و می‌گوید که چون عنوان مدیر کل ندارد براى او کارت دعوت نمى‌فرستیم و بایستى یک صبح تا عصر با رئیس استخدام صحبت کرد که براى او کارت دعوت نوشته شود. اما راجع به موضع استخدام تا این مرد را استخدام کرده‌اند براى مشورت در مسائل فنى و تجدید‌نظر در آیین‌نامه‌ها و مقررات شهربانى از وظایف مختصه این مرد یکى اصلاح اداره زندان و امور فنى آن است یک قسمت دیگر که محتاج به اصلاح است و بنده با اشخاصى که در امور شهربانى اطلاع دارند صحبت کرده‌ام می‌گویند که یکى از قسمت‌هاى اداره شهربانى که باید اصلاح شود اداره تأمینات است که ما می‌گویم مأمور است براى کشف جرایم و به این قسمت بایستى خیلى توجه شود زیرا الان به خوبى نمی‌توانند انجام وظیفه کنند و کلیه جرایم که در این شهر واقع می‌شود همین طور می‌ماند کما این که مى‌بینیم ما یک قسمت از پرونده‌هاى 17 آذر با این که ایادى دست داشته‌اند در حکومت نظامى باقى است و بلاتعقیب است در روزنامه‌ها هم نوشته می‌شود تکلیف این کار باید معین شود اگر ما یک اداره تأمینات صحیحى داشتیم به این کار رسیدگى می‌کرد و جرایم کشف شده بود در قسمت حمل و نقل بنده تصور می‌کنم که به قدر کفایت ما نظامنامه داشته باشیم مخصوصاً آن نظامنامه کذایى که آقاى اوحدى هم درش صحبت کردند و دولت وعده کرد که نظامنامه حمل و نقل را اصلاح کند (نایب رئیس- از موضوع خارج نشوید) اینجا هم می‌نویسد تجدید‌نظر در قوانین راجع به وسایط نقلیه (چند نفر از نمایندگان- اینجا راجع به عبور و مرور است) وسیله نقلیه اعم از این است که مسافر حمل کند یا بار و ما براى باربرى و وسایل نقلیه آیین‌نامه و یک نظامنامه بزرگى داریم و یک اختیاراتى هم به دکتر میلسپو در این قسمت داده‌ایم به این جهت بنده گمان می‌کنم لازم نباشد که دیگر باز اختیاراتى به ایشان داد که از جهت وسایط نقلیه اقداماتى بکند و همچنین در قسمت استخدام کارمندان شهربانى در این قسمت البته ایشان هر کسى را بخواهند براى کارهاى مربوطه انتخاب می‌کنند ولى ترفیعات و تنزل درجه و رتبه چون قانون استخدام داریم نمی‌توانیم یک امرى که به موجب قانون ترتیبش مقرر شده است به یک نفر دیگر واگذار شود این است ایراد بنده با این قسمت.

اوحدى (مخبر کمیسیون)- فرمایشات آقاى منشور را که بنده شنیدم اظهار مخالفتى نسبت به این ماده از ایشان نفهمیدم فقط یک تذکراتى دادند راجع به یک قسمت‌هایی که البته اگر خودشان یک قدرى دقیق‌تر می‌شدند خودشان جواب خودشان را می‌دادند و زحمت بنده را کم می‌کردند این اشکالى را که ایشان به عقیده خودشان راجع به وسایط نقلیه کردند و زائد دانستند خواستم تذکر بدهم که مسأله اختیاراتى که راجع به حمل و نقل به سایرین داده شده است غیر از این قسمتى است که مربوط به شهربانى است شهربانى می‌گوید وسایط نقلیه موتورى باید ساعتى فلان قدر سیر کند این از وظایف شهربانى است در خیابان این طور برود در کوچه‌ها این طور برود در بیرون شهر این طور برود مسیر را معین

+++

می‌کند وارد نشوید خارج نشوید نمره این طور بزنید اینها جز وظایف شهربانى است و این یک چیز مخالفى نیست با آن قسمت و این را هم که فرمودید که ما اختیار به آقاى دکتر میلسپو دادیم آن اختیار آنجا غیر از این اختیار است آن اختیار موقتى است به این مربوط نیست آن یک چیز دیگر است این یک چیز دیگرى است اما این که آقاى انوار فرمودند که این عنوان را بگذارید کنار ما در مملکت خودمان از این عناوین زیاد داریم وزیر افتخارى داریم مدیر کل افتخارى داریم سرتیپ افتخارى داریم سهمیه افتخارى داریم حالا اگر یک مدیر کل را عنوان به او بدهیم از براى تشریفات این یک چیز مصنوعى نیست مخالف با این لایحه و با این قانون هم نخواهد بود. (نمایندگان کافى است)

نایب رئیس- پیشنهادات خوانده می‌شود.

پیشنهاد آقاى انوار- پیشنهاد می‌کنم ماده شش این طور اصلاح شود.

ماده 6- آقاى تیمرمان داراى وظایف زیر است که قانوناً معین می‌شود:

الف- اصلاح... الخ‏

انوار- راجع به این پیشنهاد نظر بنده همان است که به طور مفصل توضیح دادم و عرض کردم عنوان مربوط به کار مدیر کل نیست براى این که نظمیه یک اداره بیشتر نیست مدیر کل نمی‌خواهد یک اداره است اداره انتظامات است پس ماده فلان استخدامى آوردیم و بیان کردیم براى چه؟ بنده قول می‌دهم که شما عنوان مدیر کلى را بردارید احترامات ایشان محفوظ می‌ماند وظایف ایشان همین است که هست دیگر کلمه مدیر کل را در این قانون نگذاشته باشیم.‏

نایب رئیس- نظر آقاى مخبر

مخبر (اوحدى)- بنده موافق نیستم با این پیشنهادى که آقا کردند.

نایب رئیس- عده براى رأى کافى نیست.

انوار- بنده استرداد می‌کنم.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده 6 آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

ماده 7- در انتخاب کارمندان شهربانى و ترفیع و تنزل درجه و رتبه آنان و تنظیم بودجه و همچنین کلیه امور مالى شهربانى با آقاى تیمرمان مشورت خواهد شد.

نایب رئیس- آقاى انوار

انوار- باز موضوع همان است که عرض کردم وقتی که اجازه داده شود در تمام جریانات دخالت کند استخدام چه ربطى با این دارد ایشان یک شخص فنى است در تشکیل نظمیه ما باید نظر بدهد رئیس نظمیه به نظر وزیر کشور برساند آن وقت اجرا شود اما در قسمت مالى نظر دادن چه حسابى است مگر حسابدار است و از طرف رئیس دارایى معلوم می‌شود ما متخصص می‌آوریم از براى تخصص فن خودش نه از براى اداره امور مالى اینجا نظر این است که اصل روح نظمیه تماماً در دست ایشان باشد و الا متخصصى که می‌آورند باید در فن تخصص خودش اقدامات بنماید مثلاً شما معلمى بیاورید براى دانشگاه که این باید درسش را بدهد آیا باید بودجه دانشگاه هم دست او باشد؟ یک متخصص می‌آورند براى بازرگانى بودجه بازرگانى هم باید دست او باشد؟ ما متخصص می‌آوریم براى مشورت کردن در امور نظمیه نباید که مراتب خدمت در دست او باشد و یا این که ایشان در امور مالى دخالت کنند بنده مخالفم.

مخبر کمیسیون (واحدى)- آقاى انوار در انتهاى فرمایشاتشان فرمودند که ما مستشار می‌خواهیم که در امور مهم با او مشاورت شود آقا امور مشورت می‌شود غیر از مشورت چیز دیگر نیست اگر کارمندى را خواستید براى فلان کار بفرستید از او مشورت می‌کنید و الا ایشان در امور دیگر دخالت ندارند که حتماً این کارمند از اینجا باید فلان جا برود یا در قسمت مالى که حتماً بایستى رتبه او این طور باشد اگر رتبه است اگر مقام است اگر تغییر و تبدیل است با مشورت او می‌شود که صلاح می‌دانید موافقت می‌کنید یا نه در مسأله مالى هم در موقع بودجه او را دخالت بدهیم که با او مشورت

+++

بشود او نمی‌گوید که این بودجه کم است یا زیاد است او مشورت می‌کند با رئیس کل شهربانى یا وزارت کشور و به نظر بنده اشکالى نیست.‏

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده 7 آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 8

ماده 8- آقاى تیمرمان علاوه بر نظارت در امور مالى اداره شهربانى در انتخاب معاونین و مترجمین و سایر کارمندان اداره حق نظر خواهد داشت.

مخبر- یک کلمه خود بعد از اداره افتاده است.

نایب رئیس- خود هم اضافه می‌شود. پیشنهاد آقاى مجد ضیایى

بنده پیشنهاد می‌کنم در ماده 8 جمله و سایر کارمندان اداره حق نظر خواهد داشت حذف و نوشته شود در انتخاب معاونین و مترجمین حق نظر خواهد داشت.

مجد ضیایى- مسترد می‌کنم.

نایب رئیس- رأى می‌گیریم به ماده 8 با اصلاحى که شد آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد: ماده 9

ماده 9- وزیر کشور دولت شاهنشاهى ایران یگانه مرجعى خواهد بود که حق تصویب نظریات آقاى تیمرمان را خواهد داشت‏

نایب رئیس- آقاى طباطبایى

طباطبایى- عرض کنم اولاً این ماده یک اصلاح عبارتى به نظر من می‌رسد توجه بفرمایید این کلمه برداشته شود زیادى است وزیر کشور دولت ایران کافى است دولت شاهنشاهى ایران زیادى است و عبارت وزیر کشور کافى است بعد خواستم عرض کنم که ما واقعاً باید از لحاظ حفظ اصول و جلوگیرى از هر نوع نگرانى که از اداره شهربانى بوده و هست باید یک کارى بکنیم که این ماده روح و حقیقت پیدا کند و نباید این ماده را یک جمله تشریفاتى فرض کنیم بنده خودم اشخاص زیادى را در اداره شهربانى سراغ دارم که اینها مأمورین لایق خدمتگزار و زحمت‌کشى هستند اما با کمال تأسف عرض می‌کنم سابقاً وضع شهربانى یک وضع بسیار نامطلوب و کثیفى بود و یک دستگاه ادارى نبود یک دستگاه شخصى بود و این صحبت‌هایى که در جلسه گذشته شد همه براى بدى و سوءاداره و سوءرفتارى است که از این مأمورین وظیفه نشناس دیده شده که یک اداره را به این صورت درآورده‌اند که ملاحظه می‌فرمایید که هر کجا صحبت از شهربانى است نگرانى عمومى ضمیمه است بنده خودم شخصاً با آقاى سرتیپ خسرو پناه رئیس نظمیه فعلى در جشن مجلس صحبت کردم به ایشان گفتم که خودم شخصاً و اکثر رفقا نسبت به شخص شما اظهار اعتماد می‌کنند و شخص شما را شخص شریفى می‌دانند ولى یک قسمت از نگرانی‌ها همین است که اداره شهربانى به جاى این که تابع وزارت کشور باشد سر و کارش با ادارات دیگرى است حالا اگر صحبت‌هاى شده در جلسه گذشته راجع به شهربانى و صحبت‌هاى جدى‌ترى شده است روى همین نگرانی‌هاى عمومى است یک نفر مأمور ایرانى یک نفر صاحب منصب که منسوب به وزارت جنگ است نباید باشد مبادا باز هم دنبال عادت زشت سابق را بگیرند و سر و کارشان غیر از وزارت کشور با جاهاى دیگرى باشد یا با سایر محاکم باشد این طرز هم به ضرر مملکت است و هم به ضرر جامعه است و هم این که اداره‌اى که وظیفه او حفظ شرافت و جان مردم است به همان مخاطرات می‌افتد چیزى که هست خواستم از آقاى وزیر کشور سؤال کنم که حدود اختیارات آقاى مستشار اداره شهربانى تا چه اندازه است با بودن آقاى رئیس کل شهربانى ایشان چه کاره‌اند چه کار خواهند کرد اختیارات‌شان تا چه حدى است اگر اختیارات اختیارات عمومى است عزل و نصب‌ها و تشکیلاتش با رئیس کل شهربانى است ایشان چه سمتى خواهند داشت اگر این شبیه به تشکیلات سوئدی‌ها است یک نفر سوئدى براى تشکیلات نظمیه بود و اختیار ما با او بود و یک اداره ایجاد و اصلاح کردند و بینى بین‌الله هم که سوئدی‌ها خوب اداره کردند من شخصاً به رئیس فعلى نظمیه حسن ظن دارم ایشان را شخص شریفى می‌دانم اما معلوم نیست ایشان همیشه در شهربانى باشند

+++

و شاید یک ماه بعد یک افسر دیگرى را از وزارت جنگ بیاورند در شهربانى پس خوب است تکلیف را معلوم کنید که او چه کاره است و چه اختیاراتى دارد با بودن یک افسر عالى رتبه وزارت جنگ و دیگر به آقاى رئیس‌الوزرا یک وقت تذکر دادم صحبت کردم که این پاسبان‌ها را از این ریخت مضحک در آورید آقاى رئیس‌الوزرا لباس شوخى نیست در ممالک دیگر هر صد سال دویست سال تغییر می‌دهند. این طور نیست که هر کسى در اداره‌ای بخواهد لباس عوض کند تغییر بدهد فرمش را عوض کند. این که نمی‌شود آقا. به من فرمودند که گران تمام شده است براى نظمیه به ایشان عرض کردم که می‌دهید به سپورها لباس هم به هدر نخواهد رفت. قواى پلیس شبیه به قشون نباید باشد در این مطالب یک نظریاتى است یک علل حقیقى دارد و الا از اول یک تابلو می‌زدید و می‌گفتید اینجا وزارت جنگ است امنیه است نظمیه است و اجراییه است قشون است و همه کار را می‌کند در هیچ کجاى دنیا یک چنین چیزى نیست در مملکت ما هم این طور نبوده است و یکى دیگر این که خواهش می‌کنم که به اسرع وقت این صاحب منصبانی را که از وزارت جنگ آورده‌اید نظمیه بفرستید سر جاى خودشان آقاى رئیس نظمیه هم جداً موافق بودند با این قسمت و گفتند 15 و 16 نفر را فرستاده‌ایم سر جاى خودشان ولى یک عده گویا باقى مانده باشد خواهش می‌کنم که به اسرع اوقات بقیه را هم انتقال دهید سر جاى خودشان.

وزیر کشور- آقاى نماینده محترم قمستى را که فرمودند مربوط به این لایحه نبود که مورد بحث واقع شود (طباطبایى- مربوط به لایحه نبود که صاحب منصبان قشونى را از نظمیه ببرید؟!) یک تذکراتى دادند نسبت به افسران آرتش و نسبت به فرم لباس و پست‌ها که مربوط به این لایحه نبود و موردى نداشت این تذکرات را ما در نظر داریم اما راجع به این موضوع اخیر که وظایف اینها چه چیز است به این ماده که ما پیشنهاد کرده‌ایم و این اختیارات که اینجا ذکر شده بنده چیزى نمی‌توانم اضافه کنم. کاملاً تشریح کرده است وظایف او را و یکى یکى شمرده است و همه چیز آن معلوم است.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده نهم با حذف عبارت (دولت شاهنشاهى ایران) آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 10

ماده 10- سایر شرایط استخدامى او را دولت طبق قانون 24 عقرب 1301 شمسى معین خواهد کرد.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به ماده دهم آقایان موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

مذاکره در کلیات دوم است آقاى طباطبایى‏

طباطبایى- بنده به طور خیلى خلاصه عرض کنم آقاى وزیر کشور توجه بفرمایند که اوضاع مالى شهربانى کاملاً قابل توجه است‏.

یک مقدار پول خیلى زیادى در این چند ساله به اداره شهربانى داده شده است که یک مقدار کمى از آن را داده‌اند به پاسبانان و افسران و یک مقدارى هم خرج ادارى شده است و یک مبلغ زیادى از آن توى اداره سیاسى فرو رفته است بنده خواهش می‌کنم از سرکار (اگر چه نخواهید کرد) ولى همت بفرمایید که یک صورت حسابى از اداره شهربانى مخصوصاً اداره سیاسى داده شود و توجه بفرمایید وجوهی که به ادارده شهربانى داده می‌شود تمامش براى اداره سیاسى شهربانى نیست براى این است که این دستگاه بتواند البته به حد لزوم که نخواهد توانست ولى تا آن حدى که بودجه نظمیه کفاف می‌دهد به عده پاسبانان اضافه بکند بنده در یک جای دیگری عرض کردم که عده پاسبانان شما در این شهر با این عرض و طول فقط 800 نفر است که مطابق معمول ادارى نصف آنها در 24 ساعت کشیک دارند و با نصف دیگر پاسبانان براى شهر کافى نیست با بودجه مملکت صورت وجوهى که به اشخاص از اداره سیاسى در این چند سال داده شده است اگر انتشار پیدا کند اولاً کمک مهمى کرده‌اید به اخلاق عمومى مردم و مردم یک عده‌اى را در این چند ساله خواهند شناخت و این اسباب تنبّه عموم است و به علاوه در آینده جلوگیرى

+++

خواهید کرد از این که مال مملکت و مردم را بردارند ببرند به شهربانى و آن رفتار ناهنجار را پانزده سال با مردم ایران نکند اگر در این باب توجهى کردید به پاسبانان هم حقوق بیشترى داده‌اید بنده شخصاً معتقدم با بودجه فعلى می‌توان دو برابر سه برابر عده فعلى اداره شهربانى پلیس داشته باشد و می‌تواند اداره شهربانى شهر را نگه دارد و هیچ وقت احتیاج پیدا نخواهد کرد که لایحه چاقو‌کش بیاورید به مجلس.

وزیر کشور- البته نظر ایشان این است که این پول‌هایی که به نظمیه داده می‌شود صرف مصلحت مملکت بشود بنده به آقا اطمینان می‌دهم که بودجه صرف خودش می‌شود و تمام صرف مصالح مملکت می‌شود.

نایب رئیس- رأى گرفته می‌شود به این قانون آقایانی که موافقند ورقه سفید خواهند داد.

(اخذ و شماره آرا به عمل آمده 45 ورقه سفید شماره شد)

(اسامی رأی دهندگان- آقایان: محمد گرکانی، ناهید، محمدولی فرمانفرماییان، حسین افشار، محمدمهدی نمازی، دکتر اسمعیل سنگ، اوحدی، حبیب‌الله مجد ضیایی، اسکندر مقدم، مسعودی خراسانی، افخمی، مؤید ثابتی، محمود عزیزی، اقبال، لطفعلی معدل، غلامرضا رحمت سمیعی، محمود ناصری، ابراهیم سمیعی، دکتر حسن ادهم، ابوطالب کازرونیان، دادور، حاج آقا حسین رهبر، معتصم سنگ، محمدرضا پارسا، سهراب ساکینیان، اصفهانی، رضوی، صفاری، طباطبایی، مؤید قوامی، دکتر لقمان نهورای، دهستانی، ملک مدنی، دشتی، حبیب‌الله لاریجانی، ذوالقدر، موقر، محمد هاشمی، پناهی، شجاع، معتضدی، آزادی، مهدوی

ورقه سفید بدون اسم: 7)

نایب رئیس- عده حاضر در موقع رأى 76 به اکثریت 45 رأى تصویب شد.

4- موقع و دستور جلسه بعد- ختم جلسه

نایب رئیس- موافقت می‌فرمایید جلسه را با اجازه آقایان ختم کنیم جلسه آینده به روز پنجشنبه 20 مرداد چهار قبل از ظهر دستور هم راجع به لایحه اصلاح انتخابات است‏.

(مجلس یک ساعت بعد از ظهر ختم شد)

نایب رئیس مجلس شوراى ملى- دکتر طاهرى

+++

قانون

استخدام ال . استیفان تیمرمان تبعه دولت آمریکا برای اداره شهربانی

ماده 1 ـ مجلس شورای ملی به دولت اختیار می‌دهد که آقای ال . استیفان تیمرمان تبعه دولت آمریکا را برای اصلاح تشکیلات شهربانی ایران استخدام نماید.

ماده 2 ـ‌ مدت استخدام آقای تیمرمان دو سال از تاریخ ورود او به ایران خواهد بود.

دولت ایران و آقای تیمرمان حق خواهند داشت که در انقضای سال اول از تاریخ ورود آقای تیمرمان به ایران این قرارداد را که به تراضی منعقد شده به اخطار قلبی که مدت آن کمتر از 3 ماه شمسی نباشد خاتمه دهند.

ماده 3 ـ حقوق آ‌قای ال. استیفان تیمرمان هشت هزار دلار در سال می‌باشد که مبلغ چهارصد و شانزده دلار و شصت و شش سانت (66/416 دلار) از آ‌ن در همه ماهه در آمریکا به نماینده که آقای تیمرمان معرفی بنماید پرداخته و بقیه آن به نرخ رسمی به ریال به خود او تأدیه خواهد شد.

ماده 4 ـ دولت ایران به خرج خود در تمام مدت استخدام آقای تیمرمان مسکن و اثاثیه لازمه برای مشارالیه فراهم خواهد نمود.

ماده 5 ـ هزینه مسافرت آقای تیمرمان به ایران و هزینه مراجعت او به امریکا همچنین هزینه مسافرت‌های داخلی او در ایران که برای انجام مأموریت به عمل می‌‌آید به عهده دولت ایران خواهد بود و چنانچه آقای تیمرمان بخواهد خانواده خود را به ایران بیاورد دولت ایران هزینه ایاب و ذهاب خانواده او را از امریکا به ایران و بالعکس خواهد پرداخت.

ماده 6ـ آقای تیمرمان دارای عنوان مدیر کل خواهد بود قسمتی از وظایف خاص او که قانوناً معین می‌شود بدین‌ قرار است.

الف) ـ اصلاح تشکیلات فعلی اداه کل شهربانی ا یران.

ب)‌ ـ تأسیس آموزشگاه صحیح برای افراد داوطلب و پایه و روان و تجدید نظر در مواد تعلیم.

ج) ـ اصلاح اداره زندان و امور فنی آن.

د)‌ ـ تجدید نظر در آیین‌نامه‌ها و مقررات شهربانی

هـ ) ـ اصلاح امور مربوط به رانندگی و تجدید نر در قوانین موجوده راجع به وسایط نقلیه.

پیشنهاد‌های آقای تیمرمان نسبت به این ماده که به توسط رئیس کل شهربانی به وزارت کشور می‌شود موکول به تصویب وزیر کشور خواهد بود.

(در مواردی که پیشنهاد‌ها محتاج به قانون خاصی باشد لایحه قانونی به توسط وزیر کشور تهیه و به مجلس شورای ملی تقدیم خواهد شد)

ماده 7 ـ در انتخاب کارمندان شهربانی و ترفیع و تنزل درجه و رتبه آنان و تنظیم بودجه و همچنین کلیه امور مالی شهربانی با آقای تیمرمان مشورت خواهد شد.

ماده 8 ـ آقای تیمرمان علاوه بر نظارت در امور مالی اداره شهربانی در انتخاب معاونین و مترجمین و سایر کارمندان اداره خود حق نظر خواهد داشت.

ماده 9 ـ وزیر کشور یگانه مرجعی خواهد بود که حق تصویب نظریات آقای تیمرمان را خواهد داشت.

ماده 10 ـ سایر شرایط استخدامی او را دولت طبق قانونی 24 عقرب 1301 شمسی معین خواهد کرد.

این قانون که مشتمل برده ماده است در جلسه هیجدهم امرداد ماه یک‌هزار و سیصد و بیست و دو به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی ـ حسن اسفند‌یاری

+++

یادداشت ها
Parameter:294061!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)