کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره چهاردهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 14
[1396/05/24]

جلسه: 182 صورت مشروح مجلس روز شنبه بیست و نهم دی ماه 1324  

فهرست مطالب:

1- قرائت صورت مجلس

2- استرداد استیضاح از طرف آقای تهرانچی

3- تصویب صورت مجلس

4- تقدیم دو فقره لایحه از طرف آقای معاون وزارت فرهنگ

5- قرائت گزارش کمیسیون عرایض و مرخصی راجع به اعلام جرم آقای بدر و ارجاع به کمیسیون دادگستری

6- تصویب دو فقره مرخصی

7- قرائت ورقه استیضاح از طرف آقای فرهودی

8- ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 14

 

 

جلسه: 182

صورت مشروح مجلس روز شنبه بیست و نهم دی ماه 1324

 

فهرست مطالب:

1- قرائت صورت مجلس

2- استرداد استیضاح از طرف آقای تهرانچی

3- تصویب صورت مجلس

4- تقدیم دو فقره لایحه از طرف آقای معاون وزارت فرهنگ

5- قرائت گزارش کمیسیون عرایض و مرخصی راجع به اعلام جرم آقای بدر و ارجاع به کمیسیون دادگستری

6- تصویب دو فقره مرخصی

7- قرائت ورقه استیضاح از طرف آقای فرهودی

8- ختم جلسه

 

مجلس یک ساعت و ربع پیش از ظهر به ریاست آقای سید محمدصادق طباطبایی تشکیل گردید.

صورت مجلس روز سه‌شنبه بیست و پنجم دی ماه را آقای هاشمی (منشی) به شرح زیر قرائت نمودند.

1- قرائت صورت مجلس

مجلس مقارن ظهر به ریاست (آقای ملک‌مدنی) نایب رئیس تشکیل گردید.

صورت مجلس قبل خوانده و تصویب شد.

غایبین بااجازه - آقایان: روحی، تهرانی، ثقه‌الاسلامی، سرتیپ‌زاده.

غایبین بی‌اجازه - آقایان: مظفرزاده، خاکباز، دکتر کشاورز، نقابت، کفایی، آصف، امیر ابراهیمی، مقدم، تولیت، بوشهری، جواد مسعودی، دکتر رادمنش، دکتر عبده، بهبهانی، عباس مسعودی، معدل، رفیعی، ایرج اسکندری، مهندس پناهی، دکتر آقایان، دکتر کیان، آرداشس آوانسیان، اعتمادی، لنکرانی.

دیرآمدگان بی‌اجازه - آقایان: جلیلی، سید ضیاءالدین طباطبایی، حسن اکبر، شریعت‌زاده، مراد آریه، قشقایی.

بدواً چون چند نفر از آقایان نمایندگان تقاضای نطق قبل از دستور را داشته و عده‌ای به ورود در دستور معتقد بودند نسبت به ورود در دستور رأی گرفته تصویب شد.

پس از آن طرح پیشنهادی جمعی از نمایندگان متضمن ماده واحده و یک تبصره راجع به چاپ کتاب دایره‌المعارف دهخدا در چاپخانه مجلس شورای ملی به قید دو فوریت مطرح، فوریت اول چون مخالفی نداشت تصویب و در فوریت دوم نیز پس از مختصر مذاکره اخذ رأی شده تصویب گردید.

در ماده واحده آقای مرآت اسفندیاری دایر به لزوم مطالعه و تأمین هزینه چاپ این کتاب در بودجه مجلس مختصری بیان و آقای تهرانچی پیشنهاد نمودند به جای دادن نصف کتاب‌ها به آقای دهخدا نصف از کل درآمد فروش کتاب در وجه ایشان پرداخت شود و پس از ایراد توضیح و پاسخ آقای فرهودی رأی گرفته تصویب نشد.

آقایان دکتر طاهری، فرهودی و مجد ضیایی پیشنهاد نمودند به جای کلمه دایره‌المعارف فرهنگ دهخدا نوشته شود و مورد موافقت واقع شد.

سه فقره پیشنهاد از طرف آقایان دکتر شفق فرمانفرماییان و هاشمی قرائت و پس از قدری مذاکره استرداد شد.

آقای فیروزآبادی پیشنهاد نمودند تمام کتب مال صاحب سرمایه باشد فقط مبلغی برای جبران زحمات به آقای دهخدا داده شود.

آقای حاذقی پیشنهاد نمودند به جای نصف پانصد جلد به ایشان داده شود - این دو پیشنهاد مورد توجه نشد.

آقای شهاب فردوس پیشنهاد نمودند ماده واحده این نوع تنظیم شود: هیئت رئیسه مجلس شورای ملی مکلف است وسایل طبع کتاب لغت دهخدا را فراهم نموده هر نوع کمک و وسیله‌ای را که آقای دهخدا لازم داشته باشند در اختیار ایشان بگذارند و قراردادی که مورد موافقت طرفین باشد با ایشان منعقد نمایند. نسبت به این پیشنهاد با تبدیل

+++

لفظ (لغت) به فرهنگ اخذ رأی شده تصویب گردید

آقایان نجومی، محمد طباطبایی، اردلان نیز هریک پیشنهادی تقدیم و پس از توضیحاتی مسترد نمودند و نسبت به ماده واحده به نحوی که توافق شده بود مجدداً اخذ رأی به عمل آمده تصویب شد.

آقای حکیمی نخست‌وزیر شرح مبسوطی دایر به تشریح سیاست داخلی و خارجی دولت از بدو تصدی خود با پشتیبانی و توجه مجلس شورای ملی و لزوم تعقیب و تکمیل اصلاحات با یگانگی و هماهنگی عموم طبقات برای حفظ وحدت و تمامیت و استقلال ایران اظهار و ضمن شرح نقایص و معایب موجوده که قسمتی از آن در نتیجه جنگ جهانگیر و حضور نیروهای خارجی در این کشور بوده انتظارات دولت و ملت ایران را از متفقین بیان و اضافه نمودند اکنون که مشاهده می‌کنیم اختلاف نظری نسبت به دولت ایجاد شده همان طور که با توجه مخصوص و تمایل آقایان نماینگان و امر اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به سر کار آمده‌ام مهیای کناره‌گیری هستم و نیز به استحضار مجلس شورای ملی رساندند که برای جواب استیضاح آقای تهرانچی حاضر هستند و در خاتمه به اقدامات دولت موقع انعقاد کنفرانس مسکو و پیشنهاد کمیسیون سه‌جانبه و پیشنهادات دولت در زمینه اجرای مقررات عهدنامه‌های منعقده با متفقین همچنین دستوراتی که به هیئت نمایندگی برای حل مشکلات ایران در مجمع ملل متفقه داده شده و شایستگی آقای تقی‌زاده رئیس هیئت نمایندگی ایران برای انجام این امر اشاره نمودند.

پس از بیانات آقای نخست‌وزیر آقای دکتر مصدق اجازه نطق گرفتند در این وقت هیئت دولت از جلسه خارج و عده نیز برای مذاکره کافی نبود جلسه آینده به روز شنبه 29 دی ماه سه ساعت پیش از ظهر مقرر و مجلس یک ساعت و ربع بعد از ظهر ختم شد.

رئیس - اعتراض شما در صورت جلسه است آقای اردلان؟

اردلان - عرض کنم یک تلگرافی بانوان کردستان توسط بنده به مجلس تقدیم کرده‌اند (جمعی از نمایندگان - راجع به صورت جلسه نیست) استدعا می‌کنم مقام ریاست به کمیسیون مراجعه بفرمایند.

رئیس - این مربوط به صورت مجلس نیست. آقای طوسی

طوسی - در جلسه اسبق عرض کردم و یادآوری نمودم که آقای بهبهانی کسالت دارند اکثر آقایان هم خبر دارند معهذا ایشان را بدون اجازه نوشته‌اند خواهش می‌کنم اصلاح بفرمایند.

رئیس - صحیح است اصلاح خواهد شد، اعتراض دیگری به صورت جلسه نیست؟ ولی چون عده کافی برای رأی نیست بعداً رأی می‌گیریم. آقای تهرانچی راجع به استیضاح خودشان بیاناتی دارند.

2- استرداد استیضاح از طرف آقای تهرانچی

تهرانچی - عرض کنم البته خاطر آقایان نمایندگان محترم مستحضر است که جناب اقای نخست‌وزیر در جلسه گذشته پس از آن که آن بیانات را فرمودند وعده فرموده بودند بلادرنگ شرفیاب شوند حضور اعلیحضرت همایونی و استعفای خودشان را تقدیم بدارند بعداً علت عدم انجام این امر را فرمودند برای این بود. بنا به مذاکراتی که قبلاً با بنده فرمودند این طور قرار بوده است که بنده هم بیاناتی در اطراف استیضاح خودم بکنم برای این که ایشان در موقعی که تحت استیضاح هستند و استیضاح در جریان است نرفته باشند. استیضاح خودم را پس بگیرم که ایشان بلادرنگ بروند استعفا بدهند این که این کار را نکرده‌اند و بلادرنگ استعفای خودشان را که می‌بایست بدهند نداده‌اند از این جهت بود والا فرمودند که من مصمم و مهیا به استعفا هستم و به جناب آقای رئیس هم همین طور گفته‌اند این است که بنده از این نقطه‌نظر مطالبی به عرض آقایان می‌رسانم، خلاصه عین آنچه را که عقیده بنده است راجع به این موضوع برای استحضار عامه عرض می‌کنم:

برای احتراز از هرگونه سوء تعبیر و سوء تفاهمی که در اطراف استیضاح اینجانب از دولت جناب آقای حکیمی ممکن است تصور شود مصلحت می‌داند که مطالب و منویات خود را مختصراً به استحضار عامه و مجلس شورای ملی برساند. با اذعان و اعتراف به این که جناب آقای حکیمی یکی از اشخاص درستکار و آزادیخواه این کشور می‌باشند (صحیح است) و امتحانات میهن‌پرستانه ‌خود را هم به خوبی داده و در پیشگاه عموم ایشان به تقوی و آزادی‌خواهی معروف می‌باشند (صحیح است) چنانچه ابراز تمایل و پشتیبانی عمومی نمایندگان از ایشان روی همین اصل بوده است (صحیح است) ولی پیشامدهای ناگوار اخیر و حوادث پیچیده جهان مشکلاتی را متأسفانه برای کشور ایران ایجاد کرده که مساعی آقای حکیمی با کمال حسن نیت متأسفانه نتوانسته است به حل آنها موفق شود. (جمعی از نمایندگان - صحیح است) چنانچه خود ایشان هم ضمن بیانات‌ خود در مجلس شورای ملی صریحاً به مراتب فوق و تصمیم به کناره‌گیری خودشان اشاره نمودند بنا به مراتب معروضه اینجانب استیضاح خود را که صرفاً به منظور کناره‌گیری دولت ایشان از جهت حفظ مصالح کشور بوده استرداد و امیدوارم جناب معظم‌الیه همان طور که وعده فرمودند بلافاصله استعفای خود را تقدیم پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی بنمایند.

جمعی از نمایندگان - صحیح است.

فیروزآبادی - عقیده آزاد است بنده هیچ عقیده به استعفای ایشان ندارم.

رئیس - چند نفر از آقایان اجازه نطق قبل از دستور خواسته‌اند حالا آقایان میل دارند وارد دستور شوند (چند نفر از نمایندگان - دستور چیست؟) دستور راپرت کمیسیون عرایض است. مرخصی‌ها است. دو فقره دیگر هم هست. چند فقره پیشنهاد هم از طرف آقایان دکتر شفق و غیره راجع به دستور رسیده است راجع به استیضاح هم مورد بحث نیست چون ایشان پس گرفتند.

دکتر مصدق - چرا موضوع بحث است. بنده می‌خواهم صحبت کنم. ممکن است کسی قبول کند و حق دارند صحبت کننند.

رئیس - می‌خواهید مطرح شود بنده عرضی ندارم.

امینی - پیشنهادها را بخوانند بعد رأی بگیرید.

3- تصویب صورت مجلس

پوررضا - آقای رئیس عده برای رأی کافی است.

رئیس - عده کافی است صورتجلسه تصویب شد. یک پیشنهادی هم از آقای فرهودی رسیده است راجع به استیضاح و آقای دکتر هم نظری دارند اگر آقایان موافقت دارند صحبت کنند - (یک نفر از نمایندگان - بفرمایید) مخالفی نیست در صحبت؟

سید محمد طباطبایی - من مخالف هستم.

امینی - پیشنهاد ورود به دستور داده‌ایم.

رئیس - عده‌ای از آقایان می‌خواهند در آن مبحث حرف بزنند پیشنهادات خوانده می‌شود.

پیشنهاد آقای امینی:

پیشنهاد می‌کنم مرخصی‌ها مطرح شود.

رئیس - آقای امینی.

امینی - بنده در این قسمت این طور می‌خواستم بحث کنم، آقایان توجه بفرمایید که چون موضوع استعفای دولت تقریباً مشخص و مسلم شده است و امروز استعفا می‌دهند لذا در اطراف استیضاح یا قبول آن استیضاحی که استرداد شده است صحبت زاید است و چون دولت استعفا می‌کند طرح لوایح از طرف دولت امروز صلاح نیست مطرح شود بنابراین بنده استدعا می‌کنم که اجازه فرمایید مرخصی‌ها امروز مطرح شود چون عده مبتلای به این قسمت هستند بتوانند حقوق‌شان را بگیرند.

حاذقی - گزارش دیگری هم از کمیسیون عرایض هست.

رئیس - آقای محمد طباطبایی راجع به چه می‌خواهید صحبت بکنید؟

محمد طباطبایی - راجع به همین قسمتی که آقای امینی فرمودند عرض کنم مقدمه صحبت آقا این بود که دولت قرار است همین امروز استعفا کند همچو قراری نشد . . .

امینی - شما از کجا اطلاع دارید؟

سید محمد طباطبایی - شما از کجا اطلاع دارید که امروز استعفا می‌کند عرض کنم طبق نظامنامه‌ای که الان در دست من است و اگر لازم است برای آقایان بخوانم آقا حق داشتند استیضاح بکنند دولت هم یعنی آقای نخست‌وزیر در جلسه گذشته در ضمن بیان خودش گفت که من حاضر هستم جواب بدهم، مطابق نظامنامه و سوابق مجلس می‌بایستی از طرف هیئت رئیسه موضوع استیضاح در درجه اول جزء دستور امروز باشد (صحیح است) نشد و این کار را نکردند آقا هم که امروز استیضاح خودتان را مسترد کردید.

پوررضا - دولت اکثریت ندارد در مجلس

سید محمد طباطبایی - اجازه بدهید، با بودن نظامنامه و قانون این قبیل تبانی‌ها که من استیضاح خودم را پس بگیرم و دولت هم استعفا بدهد این صورت صحیح پارلمانی ندارد بناء علیهذا آقا استیضاح‌تان را پس گرفتید. تمام شد. مطابق ماده 53 نظامنامه، وکیل دیگری نماینده دیگری ممکن است عین آن استیضاح را قبول بکند و همان استیضاح را عنوان بکند ولی بنده

+++

ملتفت نشدم آقای دکتر مصدق این کار را قبول کردند یا خیر.

مهندس فریور - بعد خودشان می‌گویند.

یمین اسفندیاری - تکلیف خودشان را، خودشان می‌دانند.

سید محمد طباطبایی - من نخواستم برای آقای دکتر مصدق تکلیفی معین کرده باشم، ایشان یک چیزی فرمودند، من نفهمیدم که استیضاح را قبول کردند یا نه. اگر کسی قبول نکرده باشد استیضاحی نیست، حالا دولت اکثریت دارد یا ندارد این یک بحث علیحده است این در ضمن لوایح و ضمن مطالبی که از تصویب مجلس خواهد گذشت یا نخواهد گذشت البته این مطلب معلوم خواهد شد و حالا بنابراین یا مجلس شورای ملی قبول نطق قبل از دستور را خواهد کرد یا وارد دستور خواهد شد اگر وارد دستور شدیم لایحه سه دوازدهم جزء دستور است و مدتی هم در آن مطالعه شده است مقدم است.

یمین اسفندیاری - لایحه سه دوازدهم هم فوریت دارد.

امینی - بنده اخطار نظامنامه‌ای دارم.

رئیس - بفرمایید آقای امینی.

امینی - عرض کنم که موضوع اخطار بنده این است که آقای سید محمد طباطبایی همیشه برخلاف آنچه که در نظامنامه قید شده است رفتار می‌کنند در اینجا موضوع استیضاح اصلاً مطرح نشد و بنده پیشنهاد کردم که وارد دستور بشویم و دستور ما هم همان مرخصی‌ها باشد. ایشان در مخالفت با دستور یک مرتبه وارد بحث استیضاح و قبول استیضاح از طرف جناب آقای دکتر مصدق شدند در صورتی که ایشان خودشان صحبت می‌کنند.

دکتر مصدق - بنده خواستم صحبت کنم و نظریاتم را بگویم.

امینی - بنده اخطارم در این زمینه بود استدعا می‌کنم آقای طباطبایی را متوجه بفرمایید به این قسمت.

رئیس - رأی می‌گیریم (بعضی از نمایندگان - رأی به چه؟) رأی می‌گیریم به پیشنهاد آقای امینی که وارد به مرخصی‌ها بشویم (جمعی از نمایندگان - به ورود دستور رأی بگیرید) آقا ایشان پیشنهادی کرده‌اند باید رأی بگیریم می‌فرمایید به ورود در دستور رأی بگیریم. آقایانی که موافق با ورود در دستور هستند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

رئیس - دستور یک راپرتی است از کمیسیون عرایض راجع به اعلام جرم آقای بدر که باید قرائت شود و رجوع شود به کمیسیون. آقای معاون وزارت فرهنگ.

4- تقدیم دو فقره لایحه از طرف آقای معاون وزارت فرهنگ

معاون وزارت فرهنگ (آقای وحید) - دو لایحه است برای تصویب تقدیم مجلس شورای ملی می‌شود یک لایحه راجع به تعویض محل مدرسه‌ای در همدان و دیگری لایحه‌ای‌ است راجع به استخدام دکتر مایر.

اردلان - ول کنید آقا این صحبت‌ها را!

سید محمد طباطبایی – این که صحبت ندارد آقا.

5- قرائت گزارش کمیسیون عرایض و مرخصی راجع به اعلام جرم آقای بدر و ارجاع به کمیسیون دادگستری

رئیس - به کمیسیون مراجعه می‌شود. راپرت کمیسیون عرایض خوانده می‌شود:

مجلس شورای ملی

کمیسیون عرایض و مرخصی پس از دریافت پرونده اعلام جرم آقای دکتر مصدق نماینده محترم مجلس شورای ملی بر آقای محمود بدر وزیر سابق دارایی طی چند جلسه اخیر خود موضوع را مورد رسیدگی دقیق قرار داده و پس از تحقیقات لازم در محتویات پرونده امر که خلاصه آن به ضمیمه این گزارش است در جلسه پنجشنبه 20/10/24 به اکثریت رأی خود را مبتنی بر عدم لزوم ادامه تحقیقات در این خصوص صادر و اینک گزارش آن را به مجلس شورای ملی تقدیم می‌دارد.

رئیس - به کمیسیون دادگستری ارجاع می‌شود.

مهندس فریور - یک راپرتی هم راجع به اعلام جرم بنده سابقاً داده شده بود.

6- تصویب دو فقره مرخصی

رئیس - گزارشات مربوط به مرخصی‌ها خوانده می‌شود:

1- آقای دکتر معاون درخواست یک ماه مرخصی از تاریخ بیست و هفتم آبان ماه 1324نموده و مورد موافقت کمیسیون عرایض و مرخصی واقع شده اینک گزارش آن تقدیم می‌شود.

رئیس - آقای فیروزآبادی.

فیروزآبادی - بنده در صورتی که به آقای دکتر معاون خیلی ارادت دارم و ایشان را خادم ملت می‌دانم با وجود این با این جور اشخاص بیشتر مخالفت می‌کنم به عنوان نکردن کار و گرفتن حق و بنده مخالف هستم بر این که کسی کاری را نکند و حقی بگیرد و حتی عرض کردم اگر کسی کارگری در جایی داشته باشد و خدای نخواسته مریض بشود حق به عنوان مرض به او نباید داده شود بنده عقیده‌ام این است که باید کار کرد و اجرت گرفت امیدوارم در دنیا این ترتیب معمول بشود که کار نکرده را کسی اجرت نگیرد بنده به این ملاحظه با این مرخصی‌ها که می‌روند طرف زندگی‌شان یا کار دارند یا خدای نخواسته ناخوش هستند و بخواهند به این عنوان‌ها حقوق بگیرند مخالف هستم.

رئیس - آقایانی که با مرخصی آقای دکتر معاون موافق هستند قیام فرمایند (اکثر نمایندگان برخاستند) تصویب شد. مرخصی آقای حشمتی قرائت می‌شود:

2- آقای حشمتی درخواست بیست و سه روز مرخصی از تاریخ 29 مهر ماه 1324 نموده‌اند و کمیسیون عرایض و مرخصی با درخواست ایشان موافقت نموده اینک گزارش آن به عرض می‌‌رسد.

رئیس - آقایانی که با مرخصی آقای حشتمی موافق هستند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. مرخصی آقای خاکباز قرائت می‌شود:

3- آقای خاکباز درخواست دو ماه مرخصی از تاریخ 26 آبان ماه 1324 نموده‌اند کمیسیون عرایض و مرخصی با یک ماه آن موافقت نموده اینک گزارش آن تقدیم می‌شود.

(در این موقع آقای رئیس مجلس را ترک کردند و آقای ملک‌مدنی نایب رئیس به جای ایشان قرار گرفتند)

فرهودی - ورقه بنده را هم مطابق نطامنامه باید بخوانند.

دکتر رادمنش - بنده با مرخصی آقای خاکباز مخالف هستم اجازه می‌فرمایید؟

نایب رئیس - بفرمایید.

دکتر رادمنش - البته وقتی آقایان نمایندگان انتخاب می‌شوند و می‌آیند به مجلس شورای ملی یک وظایفی دارند و باید وظایف خودشان را در مجلس شورای ملی انجام بدهند ممکن است بعضی از آقایان نمایندگان در دوره نمایندگی خودشان احتیاج داشته باشند که به محل انتخابی‌شان بروند و به کارهای آنجا رسیدگی بکنند و حتی‌المقدور سعی کنند آسایش و آرامش آن حدود را حفظ بکنند نه این که تصور بکنند وقتی که از یک ناحیه‌ای وکیل شده‌اند آن ناحیه تیول آقایان است و از اول دوره نمایندگی تا آخرش یا قسمت اعظم دوره نمایندگی دوره خودشان را مصروف کنند به این که بروند آنجا و بنشینند و نه تنها آرامش و آسایش آن حدود را حفظ نکنند بلکه سلب امنیت بکنند. جریاناتی اخیراً در اراک رخ داده است که نماینده دیوان کیفر را با توهین و زد و خورد از اراک بیرون کرده‌اند به زور آقای خاکباز بنده به خاطر دارم یک دفعه ما مسافرت کرده بودیم به اصفهان و منظورمان واقعاً برای تأمین آرامش آنجا بود دیدیم که اینجا در ضمن طرح مرخصی ما مخالفت خیلی شدیدی شد و گفته شد که شما چه حقی داشتید بروید به اصفهان، بنده بودجه زندگی‌ام از همین حقوق مجس شورای ملی تأمین می‌شود و متأسفانه این اواخر مسافرت‌هایم خیلی زیاد است و غالباً باید بروم به گیلان و حوزه انتخابیه خودم و اکثراً اتفاق می‌افتد که قسمت اعظم حقوق ما از بین می‌رود از برای این که مرخصی ما نیاید اینجا مطرح بشود و از این جور اعتراضات بشود، اصلاً تقاضای مرخصی هم نمی‌کنم در صورتی که بسیار هم محتاجیم و زندگی روزانه ما خیلی مغشوش است ولی آقای خاکباز که نصف بیشتر عراق مال ایشان است بنده نمی‌دانم اگر ایشان ماهی هفتصد تومان خودشان را نگیرند به کجای ایشان برمی‌خورد آقایان نمایندگان می‌بایستی این فداکاری را از خودشان نشان بدهند و حالا که می‌روند یک قسمت از اراک را تیول خودشان قرار می‌دهند و هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند و همیشه هم داد وطن‌پرستی می‌زنند آن وقت نماینده دیوان کیفر که مأمور اجرای قانون و عدالت است این را با توسری از شهر بیرون می‌کنند و می‌گویند که من وزیر تو را هم از بین می‌برم و در تمام روزنامه‌ها هم منعکس شده است آن وقت بنده گمان می‌کنم هیچ لزومی نداشته باشد ما برای چنین نماینده‌ای به عوض این که او را تعقیب و سلب مصونیت ازش بکنیم حقوقی هم بهش بدهیم این صلاح نیست بنده از آقایان تقاضا می‌کنم که با تصویب نکردن این موضوع و این گزارش یک درس اخلاقی اقلاً به یک چنین نماینده بدهند.

حاذقی - اجازه می‌فرمایید؟

نایب رئیس - بفرمایید.

حاذقی (مخبر کمیسیون عرایض) - خواستم نظر آقایان نمایندگان محترم را به این موضوع جلب کنم که

+++

عمل مجلس شورای ملی بایستی همیشه مبتنی بر یک قضاوت صحیح و بی‌طرفانه باشد کمیسیون عرایض و مرخصی پیشنهاداتی که می‌رسد و تقاضاهایی که می‌رسد آنجا با کمال بی‌طرفی روی مقرراتی که دارد مورد رسیدگی قرار می‌دهد و رأی گرفته می‌شود و ملاک اکثریت آرا است و گزارشش را تهیه می‌کند و تقدیم مجلس شورای ملی می‌نماید فرمایش آقای دکتر رادمنش راجع به آقای خاکباز جزء صلاحیت ما نیست که مورد بررسی قرار بدهیم که آیا این بیانات صحیح بود یا نه ولی قدر مسلم این است که نماینده مجلس مادامی که مسلم نشده است که در یک جرایمی روی اصول و قوانین مملکتی تقاضای سلب مصونیت از او بشود گفتن این بیانات شاید مناسب نباشد چرا؟ برای این که همان حرف‌هایی که نسبت به آقای خاکباز می‌زنند راجع به آقایان اعضای فراکسیون توده هم می‌زنند الان آقای آرداشس چندین ماه است با این که نماینده مجلس هستند اینجا نیستند و صحبت‌هایی راجع به آذربایجان نسبت به ایشان شد (دکتر رادمنش - مریض هستند) (دکتر کشاورز - مریض است بستری است) ولی مجلس شورای ملی نتوانست ترتیب اثر بدهد و خودشان همان طوری که فرمودند مسافرت‌هایی به حوزه انتخابیه خودشان می‌کنند و برای مجلس شورای ملی فرق نمی‌کند غیبت ایشان در مجلس یا غیبت آقای خاکباز یا امثال ایشان بنابراین بنده خواستم عرض کنم که عمل کمیسیون عرایض با در نظر گرفتن این اصل کلی و منصفانه بوده.

7- قرائت ورقه استیضاح از طرف آقای فرهودی

نایب رئیس - چون عده کافی نیست یک ورقه استیضاحی که از طرف آقای فرهودی رسیده است خوانده می‌شود:

(به شرح زیر قرائت شد)

مقام ریاست محترم مجلس

اینجانب دولت جناب آقای حکیمی را در باب سیاست داخلی استیضاح می‌کنم.

امینی - بقیه مرخصی‌ها را بخوانند مطرح شود بعد رأی گرفته می‌شود.

8- ختم جلسه

نایب رئیس - چون عده کافی نیست موافقت بفرمایید جلسه را ختم کنیم.

دکتر کشاورز - چه چیز را موافقت کنند این که وضع مجلس نمی‌شود.

نایب رئیس - عرض کنم نظر آقایان صحیح است ولی وقتی که عده کافی نیست و هیچ کاری نمی‌گذرد چه فایده دارد.

دکتر کشاورز - بفرستید بیایند.

دکتر رادمنش - این وضع کار کردن نیست.

دکتر کشاورز - مردم را مسخره کرده‌اند خجالت هم نمی‌کشند.

یکی از نمایندگان - پیشنهادهایی را که رسیده است قرائت بفرمایید.

دکتر رادمنش - اجازه بدهید اقلاً بعد از دستور عرایضی که داریم عرض کنیم.

نایب رئیس - پیشنهادات منجر به رأی می‌شود آقایان آیین‌نامه را ملاحظه بفرمایید.

فداکار - اسامی اشخاص را یادداشت بفرمایید.

فاطمی - اسامی جاهایشان است که خالی است و یادداشت می‌شود.

نایب رئیس - چون عده کافی نیست جلسه را ختم می‌کنیم جلسه آتیه فردا ساعت نه صبح.

(مجلس بیست دقیقه بعد از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شورای ملی-محمدصادق طباطبایی

اخبار مجلس

شماره 98

به تاریخ 23/10/1324

گزارش از کمیسیون نظام به مجلس شورای ملی

کمیسیون نظام با حضور آقای وزیر جنگ لایحه دولت راجع به اصلاح ماده 64 قانون نظام وظیفه را مطرح و مورد شور قرار داده پس از دو جلسه مشاوره و توضیحات نمایندگان دولت بالاخره ماده واحده زیر به جای ماده 64 اصلاحی قانون نظام وظیفه تصویب و اینک گزارش آن را تقدیم مجلس شورای ملی می‌‌نماید:

ماده واحده - ماده 64 قانون اصلاحی نظام وظیفه مصوب 29 اسفند ماه 1321 ملغی و به جای آن ماده 64 زیر تصویب و از تاریخ تصویب به موقع اجرا گذارده می‌شود:

ماده 64 - از تاریخ تصویب این قانون هریک از مشمولین به استثنای مشمولین دیپلمه و لیسانسیه و دکترا قبل از سن مشمولیت 21 سالگی تأهل اختیار کنند حق معافیت از خدمت سربازی را به عنوان تکفل از عیال و یا اولاد خود نخواهند داشت.

تبصره 1- مشمولینی که در سال احضار به واسطه عدم احتیاج به قید قرعه معاف می‌گردند چنانچه از سن 22 سالگی به بعد متأهل شوند از مقررات تکفل بهره‌مند خواهند شد و هرگاه تکفل این اشخاص تا آخر سن 25 سالگی ادامه یابد و از اول سن 26 سالگی از انجام خدمت معاف و وارد مرحله احتیاط می‌گردند.

تبصره 2- اشخاص نامبرده در تبصره بالا تا آخر سن 25 سالگی هر موقع دارای اولاد شوند از همان تاریخ وارد مرحله احتیاط شده و از انجام خدمت معاف می‌گردند.

تبصره 3- مشمولینی که قبل از سن 21 سالگی متأهل شده باشند و در سال احضار به واسطه عدم احتیاج به قید قرعه معاف گردند از مقررات تبصره 1 بهره‌مند بوده و همچنین در صورتی که دارای اولاد شده و یا بشوند مقررات تبصره 2 شامل حال آنان نیز خواهد بود.

تبصره 4- مشمولین دیپلمه و لیسانس و دکترا از نظر این که سال احضار آنان بعد از فراغت یا ترک تحصیل می‌باشد در سال احضار هرگاه دارای عیال و اولاد بوده و به قید قرعه معاف شوند دیگر جهت انجام خدمت احضار نشده و وارد طبقه مربوطه خواهند گردید.

تبصره 5- مشمولین (به استثنای دیپلمه و لیسانس و دکترا) که در تاریخ تصویب این قانون وارد سن 26 سالگی می‌شوند و متکفل عیال و یا اولاد تشخیص گردیده‌اند از مقررات این قانون بهره‌مند خواهند گردید.

مخبر کمیسیون نظام - عباس حشمتی

سؤالات نمایندگان

رئیس محترم مجلس شورای ملی

تمنا دارم دستور فرمایید آقای وزیر کشاورزی راجع به سؤال زیر حاضر شده و جواب لازم را به عرض مجلس شورای ملی برسانند.

به طوری که اطلاع می‌دهند دسته‌جات ملخ دریایی در اطراف بوشهر و لنگه و بندرعباس و سایر بنادر جنوب ریخته و مشغول تخم‌ریزی هستند و اگر اقدامات لازمه فوری نشود و مختصر غفلتی بنمایند تمام قسمت جنوب دچار خطر خواهد شد.

لازم است توضیحاً بفرمایند چه اقدامی فرموده‌اند و برای جلوگیری به موقع چه در نظر گرفته‌اند و اساساً موضوع حقیقت دارد یا خیر.

محمدعلی امام جمعه

انتصابات و احکام

وزارت دارایی

1- آقای دکتر نصیری رئیس کل تصفیه املاک واگذاری به ریاست اداره کل حقوقی وزارت دارایی.

2- آقای مهندس بهبهانی به معاونت اداره کل ساختمان وزارت دارایی

3- آقای محمدصالح ابوسعیدی به ریاست قسمت قوانین و مشاور اداره کل کارگزینی وزارت دارایی.

4- آقای معظمی رئیس مؤسسه انحصار تریاک به معاونت مدیر کل انحصار دخانیات ایران.

5- آقای مجیدزاده معاون کل املاک به ریاست مؤسسه انحصار تریاک.

6- آقای حسین اسکندری رئیس سابق دارایی تبریز به ریاست حسابداری مؤسسه انحصار تریاک.

7- آقای مرتضی آذربیگی رئیس سابق دارایی اردبیل به ریاست دارایی یزد.

8- آقای تقی لاچینی به ریاست دارایی بندرعباس

وزارت کشور

آقای احمد مسنن‌زاده رئیس دفتر فرمانداری بندرعباس از تاریخ اشتغال به سمت بخشداری ساردویه منتقل شد.

آقای احمد جعفری روحانی رئیس دبیرخانه اداره دفتر وزارتی از تاریخ 26/10/1324 به سمت معاونت اداره دفتر وزارتی منصوب شدند.

گزارش کمیسیون عرایض و مرخصی

در این هفته به تعداد 128 برگ عرایض رسیدگی و به وزارتخانه‌های مربوطه رجوع شد. ضمناً 90 پاسخنامه مرجوعات مجلس از اداره دبیرخانه قانون‌گذاری برای رفع متظلمین ابلاغ گردید.

+++

تصویب‌نامه‌ها

شماره 19758                  24/10/24

وزارت دارایی

هیئت وزیران در جلسه 22 دی ماه 1324 بنا به پیشنهاد شماره 133-22/10/24 وزارت بهداری در اجرای ماده 14 قانون استخدام پزشکان مصوبه سال 1318 و ماده 42 قانون استخدام کشوری در مورد محاکمات اداری کارمندان مشمول قانون استخدام پزشکان مواد زیر را به جای هفده ماده اول آیین‌نامه‌ محاکمات اداری مستخدمین کشوری مصوب تیر ماه 1315 تصویب نمودند ولی سایر مواد مندرجه در آیین‌نامه محاکمات اداری متسخدمین کشوری و همچنین تصویب‌نامه‌هایی که بعداً در این خصوص صادر گردیده است درباره کارمندان مشمول قانون استخدام پزشکان نیز به همان کیفیت لازم‌الاجرا است:

فصل اول

انواع تقصیرات اداری و مجازات آنها

ماده اول - تخلفات و تقصیرات اداری کارمندان مشمول قانون استخدام پزشکان به شرح زیر است:

1- غفلت در انجام وظایف محوله

2- تأخیر در انجام وظیفه بدون سوء نیت

3- تأخیر در انجام وظیفه با سوء نیت

4- تخلف از قوانین مربوطه به وظایف و تکالیف اداری و نظامنامه‌ها و مقررات با تبعیض در اجرای آنها.

5- غفلت در حفظ وجوه و اسناد و اموال دولتی.

6- دادن تصدیق برخلاف حقیقت (اعم از این که راجع به امور پزشکی باشد یا اداری).

7- ترک محل خدمت و مسافرت به خارج از حوزه مأموریت بدون اجازه کتبی از مقامات متبوعه.

8- تمرد از اجرای احکام مأموریت‌های محوله در مواقعی که امور بهداشتی صورت عادی داشته و یا مأموریت محوله جنبه فوریت نداشته باشد.

9- تمرد از اجرای احکام مأموریت‌های محوله در مواقع فوری یا بیم بروز شیوع بیماری‌های واگیر.

10- اعمال غرض یا طرفداری در انجام وظیفه نسبت به همکاران یا ارباب رجوع.

11- اقدام به عملی که باعث بدنامی شخص یا وزارتخانه باشد.

12- فاش نمودن اسرار اداری یا پزشکی.

13- دادن قبض شخصی در امور اداری بدون اجازه کتبی.

14- انجام یا خودداری از انجام هر عملی در امور اداری که احتراز از آن و یا رعایت آن معمول و متبع است ولو آن که در نظامنامه‌ها و مقررات تصریح نشده باشد (در صورت وجود عمد).

ماده دو - مجازات‌های اداری در مورد کارمندان مشمول قانون استخدام پزشکان به شرح زیر است:

1- اخطار کتبی بدون درج در ورقه خدمت

2- توبیخ کتبی با درج در ورقه خدمت.

3- کسر مقرر ماهیانه تا یک ثلث و از یک ماه تا شش ماه.

4- انفصال موقت از سه ماه تا یک سال.

5- تنزیل مقام یک درجه یا زیادتر.

6- انفصال دائم از خدمت وزارتخانه ذیمدخل.

7- انفصال دائم از خدمات دولتی.

ماده سوم - تطبیق مجازات‌های مندرجه در ماده دو و یا انواع تقصیرات مصرحه در ماده یک به شرح زیر است:

1- غفلت و تأخیر در انجام وظایف محوله بدون سوء نیت مستوجب مجازت فقره یک یا دو می‌باشد و در صورت تکرار ممکن است مقصر را به فقره سه محکوم نمود.

2- تأخیر در انجام وظیفه یا سوء نیت مستلزم مجازات فقره سه یا چهار و در صورت تکرار مقصر را ممکن است به فقره 5 محکوم کرد.

3- تخلف از قوانین مربوطه به وظایف و تکالیف اداری و نظامنامه‌ها و مقررات یا تبعیض در اجرای آنها مستلزم مجازات فقره 2 تا پنج می‌باشد و در صورت تکرار ممکن است مقصر را به فقره 6 محکوم نمود.

4- غفلت در حفظ وجوه و اسناد و اموال دولتی مستلزم مجازات فقره 3 تا 4 خواهد بود و در صورت تکرار ممکن است مقصر را به فقره 5 محکوم کرد.

5- دادن تصدیق برخلاف حقیقت مستلزم مجازات فقره 5 و در صورت تکرار مرتکب مستحق مجازات فقره 6 خواهد بود.

6- ترک محل خدمت و مسافرت به خارج از حوزه مأموریت بدون اجازه کتبی از مقامات مربوطه مستلزم مجازات از فقره 3 تا 6 می‌باشد در صورت تکرار ممکن است مقصر را به فقره 7 محکوم نمود.

7- تمرد از اجرای احکام مأموریت‌های محوله در مواقعی که امور بهداشتی صورت عادی داشته و یا مأموریت محوله جنبه فوریت نداشته باشد مستلزم مجازات از فقره 2 تا 4 می‌باشد و در صورت تکرار ممکن است مقصر را به فقره 5 محکوم نمود.

8- تمرد از اجرای احکام مأموریت‌های محوله در مواقع فوری و یا بیم از بروز و شیوع بیماری‌های واگیر مستلزم مجازات فقره پنج و در صورت اهمیت موضوع و با تکرار عمل ممکن است مقصر را به مجازات تا فقره 7 محکوم کرد.

9- اعمال غرض و یا طرفداری در انجام وظیفه نسبت به همکاران و یا ارباب رجوع مستلزم مجازات فقره سه و در صورت اهیمت موضوع و تکرار عمل ممکن است مقصر را تا فقره 5 محکوم نمود.

10- اقدام به عملی که باعث بدنامی شخص و یا وزارتخانه باشد مستلزم مجازات فقره 4 و در صورت اهمیت موضوع و یا تکرار عمل ممکن است مقصر را تا فقره 6 محکوم نمود.

11- فاش نمودن اسرار اداری یا پزشکی مستلزم مجازت از فقره 2 تا چهار در صورت تکرار ممکن است مقصر را به فقره 5 یا 6 یا 7 محکوم کرد.

12- دادن قبض شخصی در امور اداری بدون اجازه کتبی مستلزم مجازات فقره 3 یا 4 می‌باشد و در صورت تکرار ممکن است مقصر را به مجازات تا فقره 5 محکوم نمود.

13- تشخیص مجازات انجام یا خودداری از انجام هر عملی که در امور اداری احتراز از آن و یا رعایت آن معمول و متبع است ولو این که در نظامنامه‌ها و مقررات تصریحی نشده باشد (در صورت وجود عمد) با محکمه اداری است و ممکن است از نظر اهمیت تقصیر و یا تکرار عمل مقصر را به مجازات مقرر در فقره 1 تا 6 محکوم نمود.

ماده 14- هرگاه بعضی از تخلفاتی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده مشمول مقررات قانون مجازات عمومی نیز باشد اجرای کیفر اداری مانع اجرای قانون مجازت عمومی و یا بالعکس نخواهد بود.

تصویب‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.

م-6038              نخست‌وزیر

 

شماره 19442                  25/10/24

وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه 24 دی ماه 1324 بنا بر پیشنهاد شماره 32184-64781 به تاریخ 18/10/1324 وزارت کشور برابر مقررات 7 آیین‌نامه شش تن برگزیدگان انجمن شهرداری رودبار به ترتیب زیر:

آقای کریم یحیی‌زاده، آقای ابوتراب صادقی، آقای یعقوب خالقی، آقای یحیی مددی، آقای اسمعیل محمدزاده، آقای محمدعلی حقیقی

از میان سی تن برگزیدگان دوره ششم انجمن شهرداری آنجا تعیین و تصویب نمودند.

تصویب‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.

م-1066              نخست‌وزیر

 

شماره 19466                  15/10/24

وزارت دارایی

هیئت وزیران در جلسه 15 دی ماه 1324 طبق پیشنهاد شماره 31172-62689 وزارت کشور تصویب‌ نمودند عوارض ردیف‌های شماره یک و سه تصویب‌نامه شماره 6600-21/6/24 شهرداری بوشهر موضوع عوارض کارخانجات موتوری و گاراژها ملغی می‌گردد.

تصویب‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.

م-6065                          نخست‌وزیر

 

شماره 15538                  24/10/24

وزارت دارایی

هیئت وزیران در جلسه 22 دی ماه 1324 برحسب پیشنهاد شماره 19504-36661 وزارت کشور تصویب نمودند عوارض شهرداری قزوین به استثنای عوارض نفت و بنزین و مشروبات الکلی و صدی ده مالیات بر درآمد که به عهده وزارت دارایی می‌باشد به وسیله شهرداری وصول گردد و تصویب‌نامه شماره 1293 مورخ 5/3/11 در شهرداری قزوین قابل اجرا نمی‌باشد.

تصویب‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.

م-6064                          نخست‌وزیر

 

شماره 19520                  26/10/24

وزارت دارایی

هیئت وزیران در جلسه 24 دی ماه 1324 طبق پیشنهاد شماره 32226/1-65145 وزارت کشور تصویب نمودند از تاریخ صدور این تصویب‌نامه عوارض به شرح زیر:

1- از کلیه مسافرینی‌ که به وسیله وسایط نقلیه موتوری مسافرت می‌نمایند نفری پنج ریال به وسیله گاراژدارها.

+++

2- از حمام‌ها روی درجه‌بندی با تشخیص انجمن ماهیانه از ده ریال تا سی ریال.

3- از کلیه اجناسی که به سایر شهرستان‌ها حمل می‌شود به شرح زیر:

الف - از گندم و جو و حبوبات هر عدلی یک ریال از صاحب جنس.

ب - از روغن هر حلب دو ریال از صاحب جنس.

ج - از خام و پشم و کرک و مو هر عدلی دو ریال از صاحب جنس.

به نفع شهرداری زابل دریافت گردد.

تصویب‌نامه در دفتر نخست‌وزیر است.

م-6079              نخست‌وزیر

 

شماره 28345/33117

20/9/1324

بخشنامه‌ها

به عموم دادگاه‌ها و دادسراهای شمال

به طوری که از وزارت کشاورزی اطلاع می‌دهند با این که لزوم تسریع در رسیدگی نسبت به پرونده‌های اتهامی متخلفین از قانون آیین‌نامه جنگلبانی مکرر از طرف وزارت دادگستری تذکر داده شده مقامات مربوطه تسریعی که موردنظر بوده معمول نمی‌دارند و در نتیجه عدم تعقیب این قبیل متهمین و رکود پرونده‌ اتهامی آنها موجب تجری نامبردگان در عمل غیرقانونی و تخریب و انهدام اشجار جنگلی که از مهم‌ترین ثروت‌های ملی به شمار می‌رود شده و اقدامات مأمورین کشاورزی نیز خنثی و بلااثر می‌گردد.

علیهذا برای آخرین بار لزوم تسریع در رسیدگی نسبت به این قبیل پرونده‌ها و کیفر بزهکاران را خاطرنشان می‌نماید و چنانچه باز هم تسامحی در این خصوص مشهود شود متخلف مورد تعقیب واقع خواهد شد وصول این بخشنامه و گردش پرونده‌های مربوطه را گزارش دهید.

م-5036                          وزیر دادگستری

شماره 30383/34540        9/10/1324

 

به تمام دادگاه‌های مرکز و استان‌ها و شهرستان‌ها

چون از تاریخ صدور رأی دادگاه تا تهیه دادنامه و امضا و ثبت آن غالباً مدت زیادی فاصله می‌شود برای جلوگیری از این سوء جریان و امکان بازرسی لازم است کلیه دادگاه‌ها دفتری برای ثبت آرای خود ترتیب داده و کلیه آرای صادره را در همان روز صدور به ترتیب در آن ثبت نمایند و ضمناً صورت مجلسی در هر پرونده تنظیم نمایند که معلوم گردد رأی در چه تاریخ صادر شده و این صورت مجلس را دادرس یا دادرسان دادگاه امضا نمایند که جریان امر در پرونده منعکس باشد.

م-6035                          وزیر دادگستری

شماره 30385/34542        9/10/1324

 

به تمام دادگاه‌های حقوقی مرکز و شهرستان‌ها و استان‌ها

با این که در بخشنامه 19364-12/12/19 اهمیت اجرای ماده 128 قانون آیین‌ دادرسی مدنی راجع به لزوم بررسی پرونده قبل از جلسه دادرسی و تهیه خلاصه دعوی و مدافعات و دلایل طرفین و یادداشت نکات لازم به توضیح و قرائت خلاصه مزبور در موقع گشایش جلسه و معایب عدم اجرای این ماده که علاوه از تخلف صریح موجب تأخیر رسیدگی و اختتام کار است گوشزد گردیده باز هم مشاهده می‌شود که دادگاه‌ها از اجرای این ماده غفلت ورزیده و به این جهت موجبات تأخیر رسیدگی از لحاظ عدم احاطه کامل قاضی در موقع رسیدگی به جریان پرونده فراهم می‌شود بنابراین متذکر می‌شود چنانچه در آتیه دادرسان دادگاه‌ها از تهیه گزارش مقرر در ماده 128 قانون آیین دادرسی و همچنین رعایت مواد دیگری که از نظر سرعت جریان رسیدگی وضع گردیده غفلت ورزند شدیداً مورد تعقیب انتظامی قرار خواهند گرفت.

م-6054                          وزیر دادگستری

+++

یادداشت ها
Parameter:294297!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)