کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره هجدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره ‏18
[1396/05/31]

جلسه: 152 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 28 شهریور 1334  

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت مجلس.

2- اخذ رأی و تصویب ورود در دستور.

3- تقدیم 5 فقره سؤال به وسیله آقایان: مهندس شاهرخ‌شاهی و بهبهانی و میراشرافی و درخشش‏

4- بقیه مذاکره در لایحه اجازه پرداخت 150 میلیون ریال به بانک‌های ساختمانی و رهنی و کشاورزی

5- بیانات آقای نخست‌وزیر در باب سیاست خارجی دولت.

6- بقیه مذاکره در لایحه اجازه پرادخت 150 میلیون ریال به بانک‌های ساختمانی و رهنی و کشاورزی‏

7- ختم جلسه به عنوان تنفس‏

‏مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره ‏18

 

 

جلسه: 152

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز سه‌شنبه 28 شهریور 1334

 

فهرست مطالب:

1- تصویب صورت مجلس.

2- اخذ رأی و تصویب ورود در دستور.

3- تقدیم 5 فقره سؤال به وسیله آقایان: مهندس شاهرخ‌شاهی و بهبهانی و میراشرافی و درخشش‏

4- بقیه مذاکره در لایحه اجازه پرداخت 150 میلیون ریال به بانک‌های ساختمانی و رهنی و کشاورزی

5- بیانات آقای نخست‌وزیر در باب سیاست خارجی دولت.

6- بقیه مذاکره در لایحه اجازه پرادخت 150 میلیون ریال به بانک‌های ساختمانی و رهنی و کشاورزی‏

7- ختم جلسه به عنوان تنفس‏

 

مجلس دو ساعت پیش از ظهر به ریاست آقای رضا حکمت تشکیل گردید.

1- تصویب صورت مجلس.

رئیس- صورت غایبین جاسه قبل قرائت می‌شود (یه شرح زیر خوانده شد)

غائبین بااجازه- آقایان: قوامی- جلیلی- سنندجی- ارباب- خاکباز- شادلو- غضنفری- اورنگ- تیمورتاش- بهادری- محمود ذوالفقاری- امیرتیمور کلالی- امامی خوئی- مکرم- سلطانی- عرب شیبانی- درخشش- دکتر عمید.

غائبین بی‌اجازه آقایان: امید سالار- مشایخی- عاملی- هدی- دکتر حمزوی- بیات ماکو- دکتر مشیر فاطمی- تجدد- تربتی- دکتر سعید حکمت- جلیل‌وند- استخر- حشمتی- سعیدی- کدیور- یارافشار- سالار بهزادی- شفیعی- معین‌زاده- اسکندری- فرید اراکی- مهندس اردبیلی- کی‌نژاد- بزرگ ابراهیمی- اریه- رضا افاشر- ایلخانی‌زاده.

دیرآمدگان و زودرفته‌گان با اجازه: آقایان: بزرگ‌‌نیا- پیراسته- خزیمه علم- داراب- نراقی.

رئیس- نسبت به صورت‌مجلس جلسه پیش نظری نیست؟ آقای صدرزاده.

صدرزاده- در جلسه گذشته پیشنهاد بنده فقط حذف کلمه (تا) بود ولی یک عبارتی را در فرمایش مقام ریاست شنیدم که خیال می‌کنم جمله زیادی بوده است و آن این است که به تساوی داده شود و این جمله در اصل پیشنهاد بنده نبود و اشتباه است.

رئیس- اصلاح می‌شود دیگر نظری نیست؟ (اظهاری نشد) صورت‌مجلس جلسه قبل تصویب شد.

2- اخذ رأی و تصویب ورود در دستور.

رئیس- امروز سه نفر از آقایان تقاضای نطق قبل از دستور کرده‌اند.

 (دستور دستور) (یک نفر از نمایندگان- اسمش را بفرمایید) آقای رضایی آقای صدقی و آقای دکتر امیر نیرومند آقایان اگر موافقت بفرمایید اجازه آقایان محفوظ باشد برای جلسه بعد (دکتر جزایری- برای چه جلسه‌ای؟) جلسه بعد که موعد نطق‌های قبل از دستور است (دکتر نیرومند- بنده یک عرایض فوری و ضروری دارم که باید عرض کنم) پس رأی می‌گیریم به ورود در دستور آقایانی که موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.

دکتر جزایری- فرمودید برای چه جلسه‌ای مانده؟

رئیس- مگر شما هم اسم نوشته‌اید؟ جلسه بعد جلسه سؤالات است برای جلسه بعد از سؤالات حق آقایان را محفوظ می‌گذاریم چون دیشب در مجلس مانده‌اند.

3- تقدیم 5 فقره سؤال به وسیله آقایان: مهندس شاهرخ‌شاهی و بهبهانی و میراشرافی و درخشش‏

رئیس- آقای شاهرخ‌شاهی فرمایشی دارید؟

شاهرخ‌شاهی- دو سؤال از دولت کرده‌ام یکی راجع ‌به پرداخت پنج هزار لیره به شرکت انگلیسی بریان کوبن و یکی هم راجع ‌به هزینه سفر و فوق العاده و خرید خاویار سوغاتی که از وجوه سازمان برنامه خریده شده توسط مدیر عامل سازمان برنامه.

قنات‌آبادی- سوغاتی نخریده است برای خودش خریده.

رئیس- آقای بهبهانی‏

بهبهانی- سؤالی است راجع ‌به جریانات راه‌آهن که تقدیم می‌کنم .

رئیس- آقای میراشرافی.‏

میراشرافی- گرچه این پیشنهاد نتیجه‌ای ندارد ولی بنده مجبورم این سؤال را بکنم که جناب آقای وزیر خارجه تشریف بیاورند و بفرمایند که علت این مسافرت طولانی‌شان چه بوده و چه مبلغی مخارج مسافرت ایشان شده است؟

رئیس- راجع ‌به مخارج مسافرت بهتر است حرفی نزنیم اما راجع ‌به علت مسافرت ممکن است سؤال بفرمایید- آقای درخشش.

درخشش- سؤالی است راجع ‌به عدم پرداخت ترمیم حقوق فرهنگیان که تقدیم می‌کنم .

رئیس- آقای میراشرافی ملاحظه بفرمایید هر جلسه ده پانزده سؤال از دولت می‌شود و حداقل برای هر سؤال و جواب نیم ساعت وقت لازم است و اگر بخواهیم تمام وقت جلسات را اختصاص به سؤالات بدهیم باز هم مقدور نیست که جواب به تمام سؤالات فوراً داده شود.

میراشرافی- این حق مسلم نمایندگان است مخصوصاً اقلیت که با دولت تماس ندارند.

رئیس- ده دفعه تذکر داده شده که باید خودتان را برای جلسات فوق‌العاده

+++

 حاضر کنید و جلساتی که چهار ساعت پنج ساعت ادامه تشکیل داشته باشد نشود والا هی سؤال بدهید نمی‌شود دولت همیشه می‌گوید که ما برای جواب حاضر هستیم‏.

 (در این موقع آقای نخست‌وزیر وارد تالار شدند)

میر اشرافی- الحمدالله که جناب آقای اعلا خوب شدند که یک جلسه به مجلس تشریف آوردند.

4- بقیه مذاکره در لایحه اجازه پرداخت 150 میلیون ریال به بانک‌های ساختمانی و رهنی و کشاورزی‏

رئیس- در جلسه پیش پیشنهادات اعتبار بانک‌ها قرائت شد و حالا هم دنباله آن قرائت می‌شود (پیشنهاد آقای صدرزاده به شرح زیر خوانده شد)

پیشنهاد می‌کنم که 150 میلیون ریال به تناسب احتیاجی که سه بانک مزبور دارند به تشخیص دولت بین آنها تقسیم گردد صدرزاده‏

رئیس- چون تصریح شده بهره بانکی 5 میلیون داده بشود بنابراین پیشنهاد شما وارد نیست‏.

صدرزاده- اجازه بفرمایید توضیحی عرض کنم.‏

رئیس- نسبت به این موضوع رأی داده شده.‏

صدرزاده- اگر اجازه بفرمایید توضیح بدهم.‏

رئیس- پیشنهاد آقای حائری‌زاده که مجلس رأی داد قرائت می‌شود من خودم آن روز گفتم با این نحو رأی می‌گیرم که به تساوی باشد. و مجلس هم رأی داد.

صدرزاده- بنده هم تذکر دادم در ضمن اصلاح صورت‌مجلس که این جمله جزو پیشنهاد بنده نبود.

رئیس- حالا می‌خواهید توضیحی بدهید بفرمایید.

صدرزاده- در لایحه‌ای که دولت تقدیم کرده است معین شده است که 15 میلیون تومان از وجوه نفت از طرف سازمان برنامه به سه بانک داده شود راست است ظاهراً این‌طور است وقت تعیین نشود که بهره بانکی چه مبلغ داده شود باید به تساوی داده شود ولی من اینجا می‌خواستم تذکر داده بشود که احتیاج این بانک‌ها متفاوت است مثلا احتیاج بانک کشاورزی مسلماً بیشتر از بانک رهنی و ساختمانی است به خصوص در این موقع که لایحه ترک تریاک مطرح شده است و یکی از این مواد آن این است که برای تبدیل زراعت تریاک به زراعت دیگر بانک کشاورزی باید اقدام کند و به رعایا مساعدت نماید در این صورت به مناسبت این لایحه مساعدت به بانک کشاورزی باید بیشتر بشود تا او بیشتر بتواند در مقام انجام این لایحه اقدام کند البته اگر ما خواستیم که تعیین کنیم یعنی رقم معین کنیم ممکن بود اینجا اختلاف‌نظرهایی پیش بیاید و پیشنهادات متعدد برسد که سبب تأخیر این لایحه بشود لهذا بنده پیشنهاد کرده‌ام که تقسیم این پول بین این سه بانک به نظر دولت باشد که احتیاج بانک‌ها را رسیدگی بکند به هر کدام که اقتضا دارد مبلغ بیشتری و به هر کدام که ضرورت ندارد مبلغ کمی بدهد تا منظور و هدف ما بهتر برآورده شود این نظر بنده بود دیگر بسته برای مجلس است.‏

رئیس- آقای شوشتری مخالفید؟ بفرمایید.

شوشتری- بسم الله الرحمن الرحیم ‏، اصولاً پیشنهاد جناب آقای صدرزاده از نظر تقسیم شاید به عقیده ایشان و بنده باید طوری بشود که اشکالاتی بعد پیش نیاید ولی با اضافه اعتباراتی که قبلا تصویب شده بود و آقایان طرح کردند و حتی در جلسه گذشته راجع ‌به 8 میلیون تومان و نیم که در آن محل 15 میلیون لیره برخلاف قانون خوردند که آقای رئیس هم توضیح دادند او هم تدریجا پرداخته می‌شود اگر اینجا آقای وزیر برای من توضیح بدهد که الان هشت میلیون تومان و نیم با این 15 میلیون که 5 ر23 میلیون تومام می‌شود داده می‌شود آن نظر تأمین می‌شود یعنی یک میلیون و نیم به بانک ساختمانی اضافه کنید 5 ر1 میلیون دیگر به بانک رهنی 5 ر5 میلیون هم به بانک کشاورزی پرداخت شود پس اگر جناب آقای صدرزاده و جناب آقای وزیر موافقت کنند و همه آقایان نمایندگان هم انتظار دارند برای باز شدن دست کشاورزان حالا آن را به دو سال یا سه سال مقسطاً اگر آن 110 میلیون داده می‌شود حداقل بیست و سه میلیون امسال داده شود به این جهت بنده مخالفت کردم والا با اصل موضوع موافقت دارم و استدعا دارم آقای وزیر توضیح بدهند این موضوع را.

رئیس- یک دفعه دیگر قرائت می‌شود (مجدداً به شرح سابق قرائت شد).

رئیس- به طوری که در جلسه پیش گفتم وقتی که من خواستم پیشنهاد آقای حائری‌زاده را اصلاح کنم که دولت مکلف است دستور بدهد به سازمان برنامه که این پول را به بانک بدهد گفتم به تساوی مجلس هم همین ‌طور رأی داد (صحیح است) صورت‌مجلس هم همین ‌طور تنظیم شده و جزو ماده شده.

5- بیانات آقای نخست‌وزیر در باب سیاست خارجی دولت.

رئیس- آقای نخست‌وزیر بیاناتی دارید بفرمایید.

نخست‌وزیر (آقای اعلا)- آقایان نمایندگان محترم مدتی است که بنده از زیارت آقایان محروم مانده‌ام بعد از تعطیلات مبتلا به کسالت ممتد شدم و از این جهت نتوانستم به مجلس بیایم امروز هم با حال کسالت چون دلم تنگ شده بود خواستم خدمت آقایان برسم و در ضمن هم می‌خواستم یک بیاناتی بکنم برای این‌که روشن شود سیاست خارجی دولت (احسنت) نظر به استحضاری که اخیرا بعضی از آقایان نمایندگان محترم در باب سیاست داخلی دولت فرموده‌اند که ممکن است در اذهان عمومی ابهامی ایجاد کند دولت لازم دانست بار دیگر نظریات و مشی سیاست خارجی خود را تصریح و تأیید کند تا موجب رفع هر گونه ابهامی از آقایان محترم و عموم افراد ملت ایران بشود. آقایان محترم توجه فرموده‌اند که این دولت در تمام امور مملکتی صراحت و حقیقت‌گوئی را سرمشق خود قرار داده است (قنات‌آبادی- البته با حرف) (میراشرافی- مثل مبارزه با فساد) (صحیح است) چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی نظریان و مشی ثابت دولت در برنامه‌ای که به مجلس شورای ملی تقدیم شد و مورد تصویب آقایان محترم قرار گرفت گنجانیده شده در موقع مدتی که افتخار خدمتگذاری نصیب ما بوده است نهایت جدیت را در اجرای آن اصول به کار بسته‌ایم و کوچک‌ترین انحرافی را از آن جایز ندانسته بخصوص در امر سیاست خارجی که از انحراف از اصول اعلام شده دارای نتایج و عواقب (میراشرافی- آقای دکتر امینی شما بخوانید) مهم‌تری می‌باشد کلیه تصمیمات باید حتی‌الامکان متفق علیه عموم آقایان محترم قرار گیرد زیرا در مسائل داخلی مملکت اختلاف نظر و سلیقه عموماً منجر به مباحثات و انتقادات و جوابگویی‌ها می‌شود این مباحثات در تمام ممالکی که رژیم دموکراسی دارند همیشه وجود دارد و در نفع و صلح مملکت است زیرا بسا ممکن است در نتیجه این مباحثات حقایقی روشن شود و راهنمایی‌های مفیدی از جانب آقایان در امور مملکتی به عمل آید که مورد استفاده قرار گیرد (احسنت) (میراشرافی- خیلی گوش می‌دهید) اما در اول سیاست خارجی در تمام کشورهای جهان احزاب و دسته‌های مختلف و مخالف مشی واحدی اتخاذ می‌کنند (صحیح است) به طوری که رفتن و ماندن دولت‌ها غالباً تغییری در آن اصول نمی‌دهد (صحیح است) و اگر هم گاهی تجدیدنظری در اصول سیاست خارجی لازم شود با مشورت دوستانه و صمیمانه تمام دسته‌های مهم سیاسی به عمل می‌آید و آنها هم در موقع طرح این قبیل اختلافات نظر سیاسی و حزبی خود را کنار می‌گذارند و شرافتمندانه در خیر و صلاح مملکت تصمیم می‌گیرند (احسنت احسنت) زیرا می‌دانند که تصمیمات در مورد سیاست خارجی با حیثیت مملکت سر و کار دارد خاطر آقایان مستحضر می‌باشد که مشی دولت در سیاست خارجی بر اساس منشور ملل متحد است طرفداران دوستی و احترام متقابل با کلیه ممالک عالم هستیم و به حفظ اجرای منشور ملل تعیین‌کننده حدود و روابط عالم یکدیگر است علاقه‌مند می‌باشیم ما طرفدار صلح و تأمین آن در جهان هستیم و در صداقت این اظهارات هیچ یک از دول عالم نمی‌توانند تردید کنند (صحیح است) تاریخ گذشته ما شاهد صادقی بر مدعی علیه ما محسوب می‌شود ما معتقدیم که کلیه اختلافات میان ممالک باید از راه مسالمت‌آمیز و مذاکرات دوستانه و حسن‌نیت حل و فصل شد اینها اصول سیاست خارجی ما که در برنامه دولت اعلام شده و مورد تصویب مجلسین قرار گرفت و دستورالعمل می‌باشد به هیچ‌وجه قصد عدول از این اساسی نداریم پس آنچه در تغییر سیاست خارجی دولت عنوان شود اساس و پایه صحیح ندارد بلکه این اظهارات ناشی از یک اشتباه ساده است که بیشتر انتقادکنندگان متوجه آن نیستند.

آقایان سیاست خارجی در مملکت از وظیفه دفاع از وطن که به عهده دولت و فرد ایرانی است باید تفکیک نمود (دکتر بینا- احسنت) (کریمی- امان پیمان سعدآباد) و نباید تصور شود که هر کشوری در صدد تقویت بنیه دفاعی بر آمد و خواست خود را آماده دفاع  حدود مرزهای خود بکند از سیاست خارجی خود عدول کرده است.

هیچ یک از موارد منشور ملل که اعضای سازمان ملل توصیه نمی‌کند که دفاعی کشور خود را تضعیف کنند و یا موضوع مداقعه از مرزها و حیثیت ملی خود را فراموش نمایند بلکه بر عکس منشور ملل متحد تجویز کرده است که ممالک مختلف برای دفاع از منافع مرزهای خود در هر منطقه گرد هم جمع و با هم یکی شوند و نیروهای واحده برای تعاون به یکدیگر در موارد خطر تشکیل دهند و به کمک یکدیگر در مقاومت تجاوز بایستند و این اصل در کنفرانس باندونک که از دول دوست آسیایی آفریقایی ما تشکیل شد مورد قبول گردید زیرا متأسفانه جلوی تجاوز ممالک زورمند را تنها به وسیله قانون نمی‌توان گرفت تاریخ معاصر صفحات خونینی از دول بزرگ به حدود ممالک ناتوان کرده است و ثابت شده است که وصل نصایح اخلاقی و تأکید حقوقی جلوگیری از زورگویی ممکن نیست (صحیح است) (قنات‌آبادی- به وسیله پیمان‌های دفاعی منطقه‌ای هم نمی‌شود گرفت) هنوز روابط

+++

 ممالک عالم و ممالک انسانی به آنجا نرسیده است که تسلیم حق و قانون شوند از زورگویی صرف‌نظر کنند بله هر وقت منافع و مصلحت اقویا مقتضی بود از هر گونه تجاوز و تعددی به کسانی که ضعیف‌تر از آنها بوده‌اند خودداری نکرده‌اند (صحیح است) نمونه بار آن شکستن به طرف ایران در دو جنگ بین‌المللی اول و دوم از طرف دول زورمند می‌باشد (صحیح است) با این‌که در صداقت ما نسبت به بی‌طرفی هیچ‌یک از ممالک همجوار تردید نداشتند با آن که می‌دانستند ما صلح‌جو و زحمت‌کشی هستیم که نیت نیروی آزاد دیگران را نداریم شاید به همین دلیل به محض آنکه مصلحت‌شان اقتضا کرد و منافع نظام‌شان ایجاب نمود تردیدی در شکستن بی‌طرفی ما روا نداشتند (دکتر بینا- کاملا صحیح است) (میراشرافی- بعد از این هم نمی‌کنند) ارتش‌های خارجی سراسر مملکت ما را اشغال کردند و کلیه مصایب از جنگ را بر ما تحمیل نمودند (صحیح است) پس ما باید مانند کلیه ممالک عالم بیدار و هوشیار و آماده باشیم تا اگر روزی کسی قصد تجاوز به حدود ما را کرد بتوانیم شرافتمندانه از حیثیت و وطن خود دفاع کنیم (احسنت) و مرگ پرافتخار را ابر اسارت در دست اجانب ترجیح دهیم (احسنت) تاریخ ایران مشحون از مبارزان دلیرانه و فداکاری‌های افراد سحلشور ملت ایران است که برای دفاع از وطن جان خود را مردانه فدا کرده‌اند (احسنت) ملت ایران همان‌ طور که در تجاوز به حقوق دیگران خوددار است دو چندان در دافع از منافع و مرزهای میهن خویش سخت‌گیر و سخت‌کوش است نیّات صلح‌خواهانه ما اگر توأم با نیروی مسلح شایسته‌ای نباشد اسباب دست دیگران خواهد شد که هر ساعت که اراده کردند استقلال و تمامیّت ارضی ما بشکنند ما وقتنی می‌توانیم زندگی مرفه و سعادتمندی داشته باشیم که خیال‌مان از جانب دیگران آسوده باشد و توهم تجاوزی نسبت به حدود ما افکار ما را پریشان نسازد (صحیح است) والا نتیجه بیست سال جان‌کندن‌ها و فعالیت‌های ثمربخش ملت ایران و فداکاری‌های رضاشاه کبیر در ظرف چند روز بر اثر تجاوزهای ارتش‌های خارجی بر باد رفت و بعد از این نیز دفاع از وطن را ست بگیریم و تجربه‌های تلخ گذشته را به کار نبندیم تصور تجدید آن مناظر در فهرست‌های مناسب دیگر بعید نیست ما آرزومند بودیم که قول و قرارهای دوستانه و عدم تجاوزی که با دیگران داشتیم ضامن آرامش مرزها و قلوب افراد ملت ایران باشد ولی بارها دیدیم که این قول و قرارها فقط در اغفال ما مؤثر بوده و هر وقت لازم شد دیگران همان قراردادهای دوستانه را دستاویز تجاوز به ما قرار دادند و سیاست دوستانه فی مابین مبدل به اقدامات خصمانه گردید در صورتی که سیاست خارجی ما آن زمان هم مثل امروز بر اساس حفظ دوستی و احترام متقابل و پیروزی است میثاق جامعه ملل استوار بود و ما هیچ وقت از این سیاست عدول نکرده بودیم گناه ما فقط این بود که توأم با تعقیب سیاست صلح‌جویانه و دوستانه نیروهای دفاعی خویش را بنیه تناسب زمان تقویت نکرده بودیم (صحیح است) زیرا بنیه مالی ما اجازه مخارج کمرشکن نیروهای دفاعی مدرن را نمی‌داد (یکی از نمایندگان- حالا هم نمی‌دهد) امروز باید از گذشته عبرت بگیریم سیاست خارجی ثابت خود را بر اساس منشور ملل متحد دنبال کنیم ولی اگر کوچک‌ترین غفلت در تقویت نیروی دفاعی کشور روا داریم (قنات‌آبادی- کسی مخالف نیست) در پیشگاه تاریخ و ملت ایران شرمنده و روسیاه خواهیم بود هیچ کس ما را از تقویت نیروهای میهمان‌مان منع نمی‌کند هیچ کس ما را از بیداری و هوشیاری و آمادگی مسلحانه برای جلوگیری از تجاوز احتمالی سرزنش نمی‌نمایند مگر کسی که قصد تجاوز به وطن ما را داشته باشد و بخواهد ما همیشه زار و ناتوان باشیم تا در موقع مقتضی از لقمه را بدون زحمت بلع کند ملت ایران زبون و بیچاره نیست که تسلیم زور و تجاوز شود (داراب- هر نوع زوری) ایران مملکت جاویدی است که از زیر بار حوادث و قرون سر به افتخار برداشته و به استحکام کوه‌های با عظمت در سیر تاریخ همیشه فاتحانه ایستاده است و موج‌های حوادث که پای کوب این مملکت بوده قادر به غلبه بر صلاحیت و قدرت و استحکام آن نگردیده است ما وارث افتخارات پدران بزرگوار و نام‌دار خود هستیم ما فرزندان مردانی هستیم که یک روز جهانی را در زیر سیطره خود داشتند و با عدل و انصاف با نژادها و مردم مختلف جهان رفتار کرده‌اند و نام نامی‌شان در صفحات تاریخ به پاس عدالت و انصاف‌شان ثبت و ضبط شده ایرانی‌ها هیچ وقت از جنگ علیه متجاوز روی گردان نبوده و پشت به میدان نکرده‌اند احساسات پاک وطن‌پرستانه این مملکت ضرب‌المثل عالمیان بوده است ما مملکت تازه و نو بنیادی نیستیم که تندباد حواث قادر به برآوردن ریشه‌های ما باشد ما در این ملل عالم حقوق و امتیازاتی داریم که ناشی از افتخارات گذشته و اهتمامات کنونی است تاریخ ما گذشته پرافتخار ما نام بلند با عظمت میهن ما سلحشوری مردان زنان فداکار ما احساسات وطن‌پرستانه زن و مرد وطن ما به ما حکم می‌کند  که در کمال هوشیاری بیدار کار خود باشیم و آنی از خیال استحکام بیشتر نیروهای دفاعی خود غافل ننماییم و تا بتوانیم و از هر راه که می‌توانیم در تقویت خود بکوشیم از مساعدت‌های دولت دیگر که دارای احساسات مشترک با ما هستند استفاده کنیم با ممالکی که سرنوشت و وضع مشابهی با ما دارند بر اساس منشور ملل متحد همکاری و دوستی صمیمانه‌ای داشته باشیم تا در هر صورت بروز خطری که و تنها نمانیم و از این راه اندیشه بیشتری در تجاوز به این مرز و بوم در کسانی که قصد تجاوز دارند ایجاد کنیم (احسنت) اینها وظایف مقدس ملی ما در دفاع از حدود و سقوط مملکت ما است که فردفرد ملت ایران موظف به رعایت آن می‌باشند و در راه تحقق آن کوچک‌ترین اختلافی میان‌مان نیست زیرا مصلحت مملکت و دفاع از مملکت و دفاع از مملکت ما فوق مصالح شخصی قرار دارد (صحیح است) و عموم ملت ایران و نمایندگان محترم مجلسین اعم از این‌که موافق و مخالف دولت باشند چون سرشار از احساسات وطن‌پرستی هستند در اجرای این اصول تردیدی به خود راه نمی‌دهند (صحیح است) پس ملاحظه می‌فرمایید که موضوع دفاع از وطن و تقویت بنیه دفاعی برای جلوگیری از تجاوزات احتمالی به هیچ‌وجه منافاتی با حفظ و تغییر مشی سابق سیاست خارجی دولت ندارد ما پیرو منشور ملل متحد هستیم و به متابعت از آن با ممالک دیگری که هم‌جاور ما هستند و با هم سرنوشت مشترکی داریم با رعایت احتیاجات و مصالح ملی خودمان به همکاری صمیمانه اقدام می‌کنیم و دوستی و احترام متقابل را با کلیه ممالک عالم حفظ می‌نماییم و کلیه دولت‌ها بزرگ و کوچک مسلم می‌دانند که از این اقدامات که از حقوق ملی ما محسوب می‌شود هدف علیه مصالح مشروع هیچ یک از دولت عالم ندارد ما به حفظ صلح در جهان و احراز از هر گونه پیش آمدی که صلح دنیا را به مخاطره بیندازد علاقه کامل داریم و از هر اقدامی که تحقق موضوع را تصحیح کند پشتیبانی نموده و خواهیم نمود گرچه فعالیت‌های دول بزرگ در رفع اختلافات و کم کردن خطرات چنگ که در خور قدردانی و تأیید کلیه دول جهان است امروز خطر جنگ را از چند سال قبل کمتر نموده ولی متأسفانه هنوز نمی‌تواند اطمینان کامل به برقراری صلح کامل داشت ولی ما صمیمانه آرزو می‌کنیم مجاهدت کشورهای بزرگ در ماه اکتبر به نتایج بیشتری برسد و صلح جهان بر روی پایه‌های خلل‌ناپذیر استوار گردد.

ما نیت مزاحمت دیگران را نداریم و در فکر این گونه مزاحمت‌ها نبوده و نیستیم منتهی دیگر به صرف قول دیگران نمی‌توانیم به خواب فراموشی برویم و خود را آماده دفاع در مقابل تجاوزهای احتمالی نکنیم و در تقویت نیروهای دفاعی خویش نکوشیم و از دوستان خود فکر استعانت نجوییم دولت امیدوار است این توضیحات که در کمال صداقت و صراحت داده می‌شود موجب روشن شدن اذهان و رفع ابهام از عموم آقایان محترم بشود و تصور تغییر مشی سیاست خارجی ایران به کلی از خاطره‌ها فراموش گردد (احسنت احسنت)

فرامرزی- ولی به ابهام اول باقی ماند و باز روشن نشد.

6- بقیه مذاکره در لایحه اجازه پرادخت 150 میلیون ریال به بانک‌های ساختمانی و رهنی و کشاورزی‏

رئیس- بقیه پیشنهادهای لایحه اعتبار بانک‌ها قرائت می‌شود پیشنهاد آقای دولت‌آبادی به شرح زیر قرائت شد.

تبصره- اعتبار مزبور میان ده استان کشور متساویاً تقسیم شود دولت‌آبادی‏

رئیس- آقای دولت‌آبادی‏

دولت آبادی- بنده قصدم از دادن این پیشنهاد تذکر مطلبی بود ما همیشه از خرابی شهرستان‌ها صحبت می‌کنیم و از وجوهی که به تهران شده است ولی قدم‌های مفیدی برای جبران این قضیه بر نمی‌داریم و تمام اعتباراتی که گرفته می‌شود با این‌که در متن لایحه قید شده که برای تمام کردن ساختمان‌های نا تمام است و دولت احتیاج داشته است که این پول را بگیرد و ساختمان‌های نیمه‌تمام را تمام کند اما من می‌گویم که تا به حال چه توجهی برای شهرستان‌ها شده است اینجا یکی از آقای نمایندگان محترم فرمودند که با دادن لایحه منع کشت خشخاش خساراتی متوجه کشاورزان می‌شود که بایستی دولت از مجرای بانک کشاورزی جبران کند اولاً خساراتی که از این راه عاید کشاورزان می‌شود صحبت ده میلیون و 15 میلیون نیست بلکه در حدود دویست میلیون تومان به کشاورز این مملکت ضرر می‌خورد هیچ کس نیست که موافق باشد به استعمال تریاک و هیچ‌کس هم نیست که برای جلوگیری از منع کشت تریاک اقدام نکند ولی بایستی جبران خسارت رعیت را کرد که الان در بدبختی است از طرف دیگر ما الان مواجه با این محظور هستیم که ممالک دیگری که از راه فروش تریاک منافع بزرگی می‌برند و ما چشم دوخته‌ای برای منع کشت برای منع استعمار من می‌ترسم که منع کشت برای جلوگیری از منع استعمال عملی بشود ولی منع استعمال عملی نشود و از این راه ضرر بزرگی از همه حیث به رعیت وارد شود. آنچه که من پیشنهاد کردم این است که شهرستان‌ها را سهمیه‌ای از این اعتبارات بدهند اما این اعتبارات کافی نیست حالا به دولت تذکر می‌دهم به این محظوراتی که بنده اشاره کردم به این بدبختی‌های مردم ولایات توجه بیشتری بکنند و تصور نکنند که

+++

 تهران است و بس تهران پیدا شده سعی و کوشش مردم ولایات است که دست رنج‌شان اینجا مترکز شده است چطور می‌شود ولایات را فراموش کرد و هر روز تهران را توسعه داد.

قنات‌آبادی- بنده یک پیشنهادی دادم‏.

مسعودی- نوبت پیشنهاد شما هم می‌رسد.

قنات‌آبادی- آن مقدم بود.

رئیس- کسی با این پیشنهاد مخالفت نکرده باید رأی گرفت مجدداً قرائت می‌شود (به شرح سابق مجددا قرائت شد)

عبدالصاحب صفایی- بنده مخالفم.‏

رئیس- بفرمایید.

عبد الصاحب صفایی- در جلسه گذشته عرض کردم مثل این‌ که بر این است که این موضوع لوث شود و واقعاً به مردم در این موقع کمکی نشود با قبول این‌که لایحه منع کشت خشخاش اگر تصویب شود باید یک توجه خاصی به حال زارعین کرد اگر بنا باشد این پیشنهاد مورد توجه واقع بشود و کمک به این ده استان بودن توجه به احتیاج باشد اصلاً موضوع از بین می‌رود و حتی نظر خود جناب آقای دولت‌آبادی هم تأمین نمی‌شود زیرا در تمام استان‌ها که کشت خشخاش نیست اگر منظورشان رعایت حال زارعین کشت خشخاش است در همه جای ایران کشت خشخاش نیست در بعضی از استان‌ها و در بعضی از استان‌ها نیست نحوه کمک به زراعین در هر استان فرق می‌کند و این معنی ندارد که یک رقمی که به منظور خاصی یعنی برای تولیدی و ساختمانی و کشاورزی الان دارد کمک می‌شود ما بیاییم این‌طور چشم بسته تقسیم به ده استان بکنیم قطع‌نظر از احتیاج آنها فایده‌ای نخواهد داشت و منظور حاصل نمی‌شود بنده تصور می‌کنم بهتر است آقایان موافقت بفرمایند ماده واحده به همان صورت تصویب شود و نظریات اصلاحی را به صورت دیگری پیشنهاد بکنیم.‏

7- ختم جلسه به عنوان تنفس‏

رئیس- تقاضایی از طرف ده نفر از آقایان رسیده برای جلسه خصوصی بنابراین تنفس می‌دهیم (یک ساعت و بیست دقیقه پیش از ظهر جلسه به عنوان تنفس تعطیل و دیگر تشکیل نگردید)

رئیس مجلس شورای ملی- رضا حکمت‏

+++

یادداشت ها
Parameter:294979!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)