کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره ‏19
[1396/06/01]

جلسه: 129 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز پنجشنبه 16 آبان ماه 1336  

فهرست مطالب:

1- طرح صورت مجلس

2- مطرح نشدن سؤال آقاى عمیدى نورى به علت عدم حضور آقاى معاون وزارت دارایی

3- سؤال آقاى کیکاوسى راجع به انتقال مرکز بلوچستان به ایرانشهر و تقسیمات کشورى بلوچستان

4- شور و تصویب گزارش کمیسیون نظام راجع به تمدید مدت معافیت مشمولین متولد سنوات 1306 تا 1311

5- قرائت گزارش کمیسیون گمرکات راجع به تعرفه گمرکى و موکول شدن طرح آن به بعد.

6- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره ‏19

 

 

جلسه: 129

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز پنجشنبه 16 آبان ماه 1336

 

فهرست مطالب:

1- طرح صورت مجلس

2- مطرح نشدن سؤال آقاى عمیدى نورى به علت عدم حضور آقاى معاون وزارت دارایی

3- سؤال آقاى کیکاوسى راجع به انتقال مرکز بلوچستان به ایرانشهر و تقسیمات کشورى بلوچستان

4- شور و تصویب گزارش کمیسیون نظام راجع به تمدید مدت معافیت مشمولین متولد سنوات 1306 تا 1311

5- قرائت گزارش کمیسیون گمرکات راجع به تعرفه گمرکى و موکول شدن طرح آن به بعد.

6- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس دو ساعت 20 دقیقه قبل از ظهر به ریاست آقاى اردلان (نایب‌رئیس) تشکیل گردید.

1- طرح صورت مجلس

نایب‌رئیس - صورت اسامى غایبین جلسه گذشته قرائت می‌شود (به شرح زیر خوانده شد).

غایبین با اجازه - آقایان: جلیلى. دکتر سعید حکمت. کورس. دکتر اصلان افشار. زنگنه. دکتر جهانشاهى. دکتر نفیسى. سنندجى. سعیدى. عبدالحمید بختیار. اسفندیارى. ذوالفقارى. مجید ابراهیمى. مهندس شیبانى. مشار. عامرى. خلعت‌برى. هدى. قنات‌آبادی. خزیمه علم. یارافشار. سراج حجازى. تیمورتاش. دکتر امین. مهندس بهبودى. عرب شیبانى. اورنگ. نصیرى. محمودى. مسعودى. امامى خویی. فرود. پرفسور اعلم.

غایبین بی‌اجازه - آقایان: قبادیان. دکتر طاهرى. اریه. مهندس سلطانى. دکتر فریدون افشار. کشکولى. رامبد.

دیرآمدگان و زودرفتگان با اجازه - آقایان: دکتر هدایتى. صراف‌زاده. دکتر مشیرفاطمى. دکتر حسن افشار. مهندس دهستانى. معین‌زاده‏

نایب‌رئیس – در صورت مجلس نظرى نیست؟

دولت‌آبادی - مطالبى را که پریروز در جلسه علنى ضمن بیانات قبل از دستور به استحضار آقایان نمایندگان محترم رساندم بعضى اشتباهات عبارتى و بعضى افتادگی‌ها دارد که اصلاح می‌کنم.

نایب‌رئیس - بسیار خوب اصلاح می‌شود. آقاى فخر طباطبایی

فخر طباطبایی – در عرایض بنده هم بعضى اصلاحات عبارتى هست که تصحیح می‌کنم و به تندنویسى می‌دهم.

نایب‌رئیس - آقاى دکتر امیرحکمت

دکتر امیرحکمت – در بیانات بنده هم بعضى اصلاحات عبارتى وجود دارد اجازه بفرمایید اصلاح شود.

نایب‌رئیس – بسیار خوب یادداشت بفرمایید اصلاح خواهد شد. دیگر اعتراضى به صورت جلسه نیست؟ (اظهارى نشد) تصویب صورت مجلس موقعى که عده براى رأى کافى شد اعلام می‌شود.

2- مطرح نشدن سؤال آقاى عمیدى نورى به علت عدم حضور آقاى معاون وزارت دارایی.

نایب‌رئیس - امروز سؤالات مطرح است آقاى عمیدى نورى بفرمایید

عمیدى نورى - سؤال بنده باز هم یکى از مواردى است مربوط به اجراى قانون که اغلب این موارد در سؤالات بنده تکرار می‌شود چون بنده که اینجا افتخار عضویت مجلس را دارم خوشبختانه می‌بینم که توجه نمایندگان محترم همیشه معطوف بر این است که اگر یک مسائلى از مجلس شوراى ملى می‌گذرد اگر جنبه خاصى هم در‌قوانین است سعى می‌شود که با تبصره‌هایی یک تکلیفى براى دولت به وجود بیاید که آن امر جنبه عام پیدا کند.

نایب‌رئیس - جناب آقاى عمیدى نورى سؤال جناب عالى مقدم بود و به همین دلیل بنده عرض کردم که تشریف بیاورید ولى چون آقاى معاون وزارت دارایی نیستند خواهش می‌کنم بگذارید براى مرتبه دوم مطرح شود.

عمیدى نورى - چشم اطاعت می‌کنم.‏

نایب‌رئیس – به جاى نفر دوم سؤالتان را مطرح بفرمایید بنده خیال کردم که ایشان حاضرند، حالا آقاى کیکاوسى بفرمایید.

3- سؤال آقا کیکاوسى راجع به انتقال مرکز بلوچستان به ایرانشهر و تقسیمات کشورى بلوچستان.

کیکاوسی - موضوعى که بنده به نام سؤال از دولت از وزارت کشور تقاضا کرده‌ام جواب بدهند به قدرى مهم است که جا دارد مجلس شوراى ملى توجه کند زیرا این سؤال بستگى به یک استانى دارد که 155 هزار کیلومتر مربع مساحت آنست و با اتخاذ تصمیمى که در نتیجه این سؤال گرفته می‌شود اهالى آنجا وضعیت‌شان روشن می‌شود. سؤال بنده که از وزارت کشور تقاضا کرده‌ام جواب بدهند روى دو موضوع است اولاً اینکه انتقال مرکز بلوچستان از زاهدان به ایرانشهر کى عملى خواهد شد باید به عرض برسانم و آقایان هم بهتر از بنده وارد هستند و همه کس اطلاع دارد که از قدیم مرکز بلوچستان را ایرانشهر فعلى که سابقاً فهرج نامیده می‌شد می‌دانند. حالا روى چه پیش‌آمدهایی اشخاصى که فعلاً فرستاده می‌شوند به نام استاندار یا فرماندار

+++

 کل می‌روند در زاهدان می‌مانند و نمی‌روند به محلى که قانون براى او معین کرده وزارت کشور هم هیچ‌گونه بازخواستى نمی‌کند این براى بنده معمایی است به همین جهت سؤال کرده‌ام چرا این کار عملى نمی‌شود بنده در این مورد قبلاً توضیح مختصرى عرض می‌کنم که جناب آقاى معاون وزارت کشور مطلع باشند که روى پیش‌آمدهایی قبل از جنگ بین‌المللى و اول و بعد از آن اساساً قدرت حکومت مرکزى ما در بلوچستان حکمفرما نبود مدت‌ها و سالیانى هم حکومتى از تهران به آنجا فرستاده نشد تا در 1305 اعلیحضرت فقید تصمیمى اتخاذ فرمودند که قدرت حکومت مرکزى را در آنجا بسط بدهند در 1309 این موضوع عملى شد و تمام اداره حکومتى آنجا با اشخاص نظامى بود چون هیچگونه خط مواصلات و راهى نبود و راه آنجا منحصر بود به یک راه از بیرجند به میرجاوه و یک خط تلگراف هند و اروپا اما حالا که تمام خطوط مواصلاتى و تلگراف و پست بی‌سیم و همه چیز دایر شده حالا هم باز به همان فکری که سابقاً آنجا بودند و یک راه‌آهنى بود و مرکز قاچاق بود و از طرف وزارت کشور فرماندار کل و استاندار فرستاده می‌شد باز هم در زاهدان جمع می‌شوند و براى بنده روشن نیست بنده صریح عرض می‌کنم اگر دولت توجه نکند به این موضوع اساسى اساساً با سد فاتحه بلوچستان را خواند به هیچ صورتى زاهدان نمی‌تواند مرکز بلوچستان قرار بگیرد براى اینکه نه جزء بلوچستان است و نه می‌شود آنجا را جزء بلوچستان حساب کرد و نه اهالى آن بلوچ هستند یک عده قاچاقچى در آنجا جمع شده‌اند از همان اولى که راه‌آهن آمد آنجا دزداب اسمش بود هیچ چیز نداشت یک مشت مردم آمدند آنجا جمع شدند و مشغول قاچاقچى‌گرى شدند حالا هم که راه‌آهن کار نمی‌کند و قاچاق هندوستان که سابقاً تمام قاچاق ایران از آن راه می‌آمد و حالا از آنجا نمى‌آید حالا قاچاق کوکائین و هروئین و تریاک می‌شد.

(دکتر بینا - جنابعالى می‌فرمائید اهالى آنجا اهل محل نیستند).

موضوعاتى که بسیار بسیار باید مورد توجه قرار گیرد این است که هر چه زودتر دستگاه مرکزى بلوچستان بروند ایرانشهر چون بیشتر این معایب بنده صریح باید عرض بکنم زیر سر آن شوفرهایی است که به نام شوفر نمایندگان مجلس می‌رود آنجا تمام خرابى‌ها قاچاق‌ها اغلب به وسیله شوفر استاندار، فرماندار، رئیس دارایی انجام می‌شد از این جهت اگر این دستگاه زودتر برود به محل خودش این بدبختى‌ها و بیچارگى‌ها که درست شده براى مملکت و بدنامى‌هایی که درست می‌کنند از بین می‌رود موضوع دومى که بنده سؤال کردم اینست پس از سه سال مکاتبه و مذاکره آیا هنوز موقع آن نرسیده که براى بسط حکومت مرکزى و تأمین امنیت عمومى نسبت به تقسیمات کشورى منطقه بلوچستان تصمیمى اتخاذ شود تا به این وضع نامطلوب خاتمه داده شود بنده باید به عرضتان برسانم تقسیمات کشورى که تعیین می‌کند یک چیز محرمانه نیست و براى این که نان و شغلى به اشخاص داده بشود این فکر را باید از سر به در کرد منظور از تقسیمات کشورى که می‌گویند تقسیماتى است که بتواند حوائج اهالى را مرتفع کند و امنیت را بسط بدهد که مردم از آن استفاده بکنند (صحیح است) متأسفانه بنده سه سال و نیم است با تمام جدیتى که می‌کنم کاغذهایی که نوشته‌ام شاید در حدود دویست سیصد برگ باشد، یک منطقه در بلوچستان هست به نام بم پشت که نزدیک 22 هزار کیلومتر مربع مساحتش است اینجا یک روزى تمام گوشت مصرفى قشون دولت انگلیس را که در هندوستان بودند تأمین می‌کرد شصت هزار نفر جمعیت داشت. امروز داراى 5 هزار جمعیت است و 12 هزار گوسفند و امروز در این نقطه وسیعى که عرض کردم 22 هزار کیلومتر مربع مساحتش است یک نفر مأمور دولت نیست اصلاً نمی‌شناسد دولت هست یا نه یک قسمت دیگر هست به نام لاشار و فنوج لاشار را روى پیش‌آمدهاى اخیر تا حدى در روزنامه‌ها مطالعه فرموده‌اند و اینجا 38 هزار کیلومتر مربع مساحبش است در این وسعت خاک یک نفر مأمور دولت نیست البته باید توجه داشت که اگر تقسیمات کشورى درست بشود این پیش‌آمدهایی که براى کشور صوت ننگ‌آورى را بار آورده که نه فقط این یکى است ادامه خواهد داشت و پیش‌آمدهاى ناگوارترى هم ممکن است رخ بدهد بنده از معاون وزارت کشور که براى جواب بنده آمده‌اند تقاضا می‌کنم بفرمایید علت این که فرماندارى کل برخلاف قانون الان در زاهدان نشسته چیست؟

کدام امرى صادر شده است که در زاهدان بمانند دوم اینکه تقسیمات کشورى که در نظر گرفته شده چیست؟ بفرمایید که اگر لازم شد جواب عرض کنم.

نایب‌رئیس - آقاى معاون وزارت کشور بفرمایید.

معاون وزارت کشور (دکتر صدر) - نسبت به قسمت اول فرمایش جناب آقاى کیکاوسى راجع به انتقال مرکز بلوچستان از زاهدان به ایرانشهر خود ایشان استحضار دارند که اقداماتى در وزارت کشور به عمل آمده و کمیسیونى مأمور مطالعه شد و نتیجه این کمیسیون در شوراى عالى وزارت کشور و رأى شورا که صادر شد وزارت کشور به همان طریق اقدام کرد دیگر این که راجع به تقسیمات ادارى و غیره در بلوچستان فرمودند، قانون تقسیمات کشورى به زودى تقدیم مجلس شوراى ملى خواهد شد و آقا در کمیسیون مطالعه خواهند فرمود و هر نظرى که داشته باشند البته اظهار خواهند فرمود و اطاعت می‌شود مطلبى هم فرمودند یعنى دو مطلب فرمودند راجع به خود زاهدان که مرکز قاچاق است و بنده خیال می‌کنم که زاهدان این خصوصیت را نداشته باشد قاچاق به وسیله شوفر استاندار. فرماندار را هم بنده تکذیب می‌کنم (عرب شیبانى - نخیر قربان در شیراز هم هست)

نایب‌رئیس - این موضوع جزء سؤال نیست.

معاون وزارت کشور - یکى هم فرمودند که اهالى زاهدان از اهالى تربت هستند ازجام هستند البته آنها هم ایرانى هستند یک شهرى لازم نیست که تمام اهالیش از همان محل باشند آنها تمام ایرانى هستند که در آن شهر نشسته‌اند و آنجا را باید شهر و مملکت خودشان بدانند به هر حال جناب آقاى کیکاوسى در لایحه تقسیمات کشورى که به مجلس خواهد آمد و ملاحظه خواهند فرمود نظرشان تأمین می‌شود و راجع به زاهدان هم شوراى عالى وقتى نظر خودش را داد نظر ایشان البته تأمین خواهد شد.

نایب‌رئیس - آقاى کیکاوسى بفرمایید.

کیکاوسى - بنده وقتى که جواب سؤالات داده می‌شود به فکر فرمایش جناب آقاى مهندس اردبیلى میافتم چون یک فرمایشى فرمودند که خیلى به جا است بنده تکرار نمی‌کنم چون آقایان قبلاً خوانده‌اند و می‌دانند فرمایشاتى که جناب آقاى معاون وزارت کشور کرده‌اند البته بنده متشکرم که وزارت کشور سعى کرده است که به عریض بنده توجه کند و عملى نماید ولى براى من به هیچ صورتى قانع‌کننده نیست، بنده عرض می‌کنم که آقایان بهتر از بنده به جریان دنیا واقف هستند و مى‌بینند که با چه گام‌هاى بلندى پیش می‌روند و ما هنوز در توى مطالعه گیر کرده‌ایم آقا مملکتى که 6 هزار سال مطالعه شده است و این امر معین و مشخص است گفتگو ندارد شما اگر می‌خواهید مرکز بلوچستان را عوض کنید و جاى بهترى پیدا کنید آن را مطالعه بفرمایید بنده خیلى معذرت می‌خواهم چون به قدرى وزارت کشور روى عریضم کمیسیون‌هاى متعدد تشکیل داده و نتیجه هم گرفته نشده بنده اگر بخواهم دیگر عرایضى بکنم خیلى زیاد است چون به بنده مژده دادند که هیأت دولت روز 23 می‌روند به بلوچستان، بنده امیدوارم که اقلاً اگر هیچ کارى نمى‌کنند این کار را بکنند بنابراین وقتى که مطالعه کردند امیدوارم به نتیجه برسند و به بنده جواب بدهند که قانع بشوم و بنده ارجاع به کمیسیون تحقیق را تقاضا نمی‌کنم ولى باز هم تجدید سؤال خواهم کرد اما اینکه فرمودند شوفر بنده و جناب استاندار و فرماندار.

نایب‌رئیس – شما یک فرمایشات فرمودید ایشان هم جواب دادند اینجا سؤال نیست.

کیکاوسى – اما اینکه فرمودند همه اینها که جمع شده‌اند ایرانى هستند بنده خودم 22 سال درآن منطقه مطالعه دارم فرمانده لشگر بودم در تمام جنگ‌هاى آنجا شرکت داشته‌ام نگفتم ایرانى نیستند، عرض کردم قاچاقچى هستند، اینها را بهشان توجه نکرده‌اند اگر توجه می‌کردند حالا خیلى‌های‌شان در حبس بودند بنده بیش از این عرضى نمی‌کنم، انشاالله هیئت دولت که تشریف بردند آنجا و برگشتند آن وقت عرایض خودم را به تفصیل عرض خواهم کرد و اگر توجه نکردند سؤال خودم را تکرار می‌کنم.

نایب‌رئیس - یک سؤالى آقاى پردلى کرده‌اند از وزارت کشاورزى که آقاى وزیر کشاورزى نامههاى ‌نوشته‌اند و خواهش کرده‌اند به مناسبتى این سؤال به تأخیر بیفتد آقاى پردلى در صورتى که موافقت دارید امروز از دستور خارج شود، (پردلى - بسیار خوب) سؤال آقاى عمیدى نورى هم می‌ماند. اگر آقایان وزرا در موقع خودش نیایند بنده ماده 161 آئین‌نامه را در موردشان اجرا خواهم کرد (صحیح است).

4- شور دوم و تصویب گزارش کمیسیون نظام راجع به تمدید مدت معافیت مشمولین متولد سنوات 1306 تا 1311

نایب‌رئیس - شور دوم لایحه نظام وظیفه مطرح است گزارش کمیسیون نظام قرائت می‌شود (لایحه به شرح زیر قرائت شد) گزارش از کمیسیون نظام به مجلس شوراى ملى. کمیسیون نظام در جلسه 14 آبان ماه 36 لایحه دولت راجع به تمدید مدت معافیت بقیه مشمولین متولد سنوات 1306 تا پایان 1311 شمسى را براى شور دوم با حضور آقاى معاون وزارت جنگ مطرح و پس از مذاکراتى ماده واحده پیشنهادى را با اصلاح تصویب و اینک گزارش آن را به مجلس شورای ملى تقدیم می‌دارد ماده واحده مشمولین متولد 1306 تا پایان 1311 (به استثناى دیپلمه‌ها و لیسانسه‌ها و دکترها که تابع مقررات خاصى

+++

 هستند) که از قانون مصوب 14 تیر ماه 1334 استفاده نکرده‌اند را شرایط زیر می‌توانند از خدمت زیر پرچم در زمان صلح معاف شوند.

1- جزء کسانی که مشمول خدمت زیر پرچم هستند نباشند.

2- جزو فراریان از خدمت زیر پرچم نباشند.

3- مبلغ یک هزارریال پرداخت نمایند.

تبصره 1- مشمولین نامبرده می‌توانند تا پرداخت مبلغ مزبور به بانک ملى و یا شعب آن (به حساب وزارت جنگ) برگ معافى خود را از مناطق و حوزه‌هاى نظام وظیفه دریافت دارند.

تبصره 2- مدت استفاده از مقررات این قانون یک سال می‌باشد وزارت جنگ باید کلیه وجوهى که بر اثر اجراى این قانون حاصل می‌گردد براى تهیه ساختمان مناطق و حوزه‌هاى نظام وظیفه و باسواد کردن و تعلیمات حرفه‌اى و کشاورزى و رانندگى تراکتور افراد وظیفه و اماکن لازم جهت تجمع افراد احضار شده به خدمت توسط بانک ساختمانى مصرف نماید. ساختمان مناطق و حوزه‌هاى نظام وظیفه در مراکز شهرستان‌ها مقدم بر پرداخت خواهد بود. مخبر کمیسیون نظام بزرگ ابراهیمى

نایب‌رئیس - اینجا در ورقه کسى اجازه نخواسته است ماده واحده مطرح است (اظهارى نشد) چون کسى اجازه نخواسته باید رأى گرفت (یکى از نمایندگان - پیشنهاد ندارد)

صدرزاده - شور اول شده پیشنهادهاى اصلاحى هم داده شده است.

نایب‌رئیس - رأى می‌گیریم به خود ماده واحده آقایانى که موافقند قیام فرمایند (عده‌اى از نمایندگان - چى آقا؟)

لایحه نظام وظیفه است خواندند آقا گوش بدهید آقایانى که موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

عمیدى نورى - یک پیشنهادى بنده داده بودم که در کمیسیون رد شد حق دارم اینجا صحبت کنم من در کمیسیون حاضر شدم حالا هم حق دارم روى پیشنهادم حرف بزنم.

نایب‌رئیس - آقایان آئین‌نامه را خوانده‌اند و می‌دانند که درباره هر پیشنهادى که در کمیسیون رد شد می‌توانند اینجا صحبت کنند شما اجازه نخواستید. (عمیدى نورى - متوجه نشدم).

5- قرائت گزارش کمیسیون گمرکات راجع به تعرفه گمرکى و موکول شدن طرح آن به بعد

نایب‌رئیس - لایحه مربوط به تعرفه گمرکى قرائت می‌شود آقایان توجه بفرمایند یک فوریت این لایحه تصویب شده مثل شور دوم مطرح می‌شود

(به شرح زیر قرائت شد)

گزارش از کمیسون گمرکات و انحصارات به مجلس شورای ملى

کمیسیون گمرکات و انحصارات لایحه شماره 3435 مورخ 36/ 2/ 30 دولت راجع به اصلاح قانون تعرفه گمرکى (مصوب تیر ماه 34 کمیسیون‌هاى مشترک) را که شامل اصلاح بعضى از مواد و تعرفه گمرکى است در جلسات متمادى با حضور تیمسار سرتیپ ضرغام وزیر گمرکات و انحصارات مورد رسیدگى قرار داد و با اصلاحاتى که با آن به عمل آورد تصویب و اینک گزارش آن را تقدیم مجلس شوراى ملى می‌دارد.

نایب‌رئیس - آقایان توجه دارند که این گزارش سى و شش ماده است و چاپ شده.

عمیدى نورى - بنده اخطار نظامنامه‌اى دارم.

نایب‌رئیس - بفرمایید .

عمیدى نورى - عرض کنم طبق آئین‌نامه هر مطلبى تصویب می‌شود باید 24 ساعت یا 48 ساعت قبل منتشر شود تا نمایندگان محترم بدانند این لایحه‌اى که مطرح شده است چیست چنانکه الان این لایحه‌اى که قرائت می‌کنند ناظر است به تعرفه گمرکى در صورتی که اصل تعرفه گمرکى منتشر نشده بنده که یک نماینده‌اى هستم و این لایحه می‌خواهد مطرح شود از تعرفه گمرکى که الان مطرح است خبر ندارم چون ضمیمه آن نیست بنده چطور می‌توانم بحث کنم و نظر بدهم بنابراین بنده عقیده دارم که باید آن تعرفه گمرکى که در آن اصلاحات شده ضمیمه این لایحه بشود تا نمایندگان مستحضر شوند و بتوانند نظر بدهند.

نایب‌رئیس - اخطار جنابعالى وارد است بنابراین طبع می‌شود و بعداً مطرح خواهد شد.

6- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه‏

نایب‌رئیس - چون موضوعى در دستور نیست و معاون وزیر دارایی هم نیامده جلسه را ختم می‌کنیم و ماده 161 هم به وزارت دارایی ابلاغ می‌شود.

(مجلس در ساعت 10 و پنج دقیقه ختم شد).

نایب‌رئیس مجلس شورای ملى - اردلان‏

+++

یادداشت ها
Parameter:295193!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)