کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره سیزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13
[1396/05/16]

جلسه: 123 صورت مشروح مجلس روز یکشنبه 13 دى ماه 1321  

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت مجلس‏

2 - تقدیم و تصویب لایحه فوری استخدام یک نفر تبعه آمریکا جهت اداره خواربار استان دو و سه‏

3 - تقدیم سه فقره لایحه از طرف آقاى کفیل وزارت دارایى‏

4 - طرح و تصویب لایحه استخدام یک نفر دیگر از همراهان دکتر میلسپو

5 - بقیه شور دوم لایحه جنگل‏

6 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏13

جلسه: 123

صورت مشروح مجلس روز یکشنبه 13 دى ماه 1321

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت مجلس‏

2 - تقدیم و تصویب لایحه فوری استخدام یک نفر تبعه آمریکا جهت اداره خواربار استان دو و سه‏

3 - تقدیم سه فقره لایحه از طرف آقاى کفیل وزارت دارایى‏

4 - طرح و تصویب لایحه استخدام یک نفر دیگر از همراهان دکتر میلسپو

5 - بقیه شور دوم لایحه جنگل‏

6 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

(مجلس یک ساعت و ربع پیش از ظهر به ریاست آقاى اسفندیارى تشکیل گردید)

صورت مجلس روز پنجشنبه 10 دى ماه را آقاى (طوسى) منشى قرائت نمودند. (اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده است:

غایبین بی‌اجازه - آقایان: منصف، مرآت اسفندیاری، تولیت، موقر، ارگانی، محیط لاریجانی، مشیر دوانی، ناصری، اکبر، امیر ابراهیمی، حمزه‌تاش، دکتر سنگ، فاطمی، دبستانی، آصف، صادق وزیری، دولتشاهی، مقدم، گرگانی، شباهنگ، پناهی، آزادی، کامل ماکو، همراز

دیرآمدگان بی‌اجازه - آقایان: خسروشاهی، امامی، نصرتیان، بوداغیان

1 - تصویب صورت مجلس‏

رئیس - در صورت مجلس نظرى نیست. آقاى محیط

محیط - بنده را غایب بى‌اجازه نوشته‌اند در صورتى که بنده اجازه خواسته بودم خواهشمندم اصلاح بفرمایید.

طوسى - به طورى که خاطر محترم آقایان مسبوق است چون کمیسیون عرایض و مرخصى تازه امروز تشکیل شد و مرخصى‌هایى که قبلاً خواسته شده بود به کمیسیون رفته است البته حالا می‌رود و تصویب خواهد شد و بعد اصلاح می‌شود.

رئیس - در صورت مجلس نظرى نیست (خیر) صورت مجلس تصویب شد. متأسفانه با این که تذکرات بنده خدمت آقایان هیچ فایده نمى‌کند ولى باید عرض کنم که از ساعتى که بنده اینجا نشسته‌ام تا وقتی که اکثریت شد نیم ساعت بیشتر طول کشید و این شایسته نیست یک قدرى آقایان رعایت بفرمایید و این طور که رفتار می‌شود یک قدرى اسباب تأسف است آقاى وزیر خواربار

2 - تقدیم و تصویب لایحه استخدام یک نفر تبعه آمریکا جهت اداره خواربار استان دو و سه‏

وزیر خواربار - چند نفر متخصص از دولت آمریکا استخدام شده‌اند یک نفر براى غله و یک نفر براى برنج و چند نفر هم براى استان‌ها و ایالات و عجالتاً لایحه استخدام ویوبان

+++

براى ریاست خواربار استان سوم و چهارم آذربایجان به قید یک فوریت تقدیم می‌شود و چون حرکت این شخص خیلى لازم است استدعا می‌کنم که این با قید یک فوریت امروز تصویب شود که زودتر به محل مأموریت خودش برود و تأخیرى از این بابت پیش نیاید.

(لایحه مزبور به شرح ذیل قرائت شد)

مجلس شوراى ملى - چون ضرورت ایجاب می‌نماید که یک نفر شخص مطلع در امور خواربار براى استان 3 و 4 معین شود لذا آقاى ویوبان تابع دول متحده آمریکا را که براى این کار شایسته می‌باشد در نظر گرفته و قانون استخدام مشارالیه در 4 ماده تنظیم و به ضمیمه تقدیم می‌شود تصویب آن را با قید فوریت استدعا دارد.

ماده اول - دولت مجاز است آقاى ویوبان تابع دول متحده آمریکا را از تاریخ 25 آذر به مدت دو سال براى کارمندى وزارت خواربار استخدام نماید.

ماده دوم - حقوق آقاى ویوبان در سال هفت هزار و پانصد دلار آمریکایى (7500 دلار) خواهد بود که پنج هزار دلار آن به اقساط دوازده گانه به خانواده او در آمریکا و دو هزار و پانصد دلار بقیه به نرخ روز در مدت دوازده ماه به خود او در ایران پرداخته می‌شود.

ماده سوم - یک باب خانه مبله از طرف دولت براى آقاى ویوبان تهیه خواهد شد.

ماده چهارم - سایر شرایط استخدامى او را دولت طبق قانون استخدام متخصصین خارجى مصوب 23 عقرب 1301 تعیین خواهد نمود.

رئیس - فوریت لایحه مطرح است. آقاى نقابت‏

نقابت - بنده با فوریت این لایحه مخالفم و علتش را هم عرض می‌کنم و آن این است که در لایحه استخدام دکتر میلسپو که چند روز قبل گذشت نوشته بود که کلیه مستخدمین خارجى و مداخله کنندگان در امور مالى بایستى با دخالت و تقاضا و مسئولیت ایشان استخدام شود و این قانون هم تازه گذشته است و لایحه همراهان خود دکتر میلسپو برحسب تقاضاى خود ایشان تصویب شد و گفته می‌شود که ممکن است تا یک هفته و تا ده روز دیگر بیایند به این جهت بهتر این است که استخدام این شخص را هم این چند روزه تأخیر بیندازند که موافقت نظر دکتر میلسپو هم به عمل بیاید و الا ایجاد یک تعارض و توافق اخلاقى بین آنها نبودن باز یک اختلالى ایجاد خواهد کرد و همین اشکالات را ما داریم به علاوه دایره را ما نباید این قدر وسعت بدهیم که براى هر اداره یا شعبه متخصص استخدام کنیم بنده تقاضا می‌کنم آقاى وزیر خواربار هم موافقت بفرمایند که این لایحه به کمیسیون ارجاع شود هم مطالعه بیشتر مى‌شود و هم در این چند روزه تکلیف آنها هم معلوم می‌شود و قضیه یک قدرى روشن می‌شود.

وزیر خواربار - به طوری که خاطر آقایان مستحضر است متخصصین مالیه مربوط به متخصصین خواربار نیست البته دکتر میلسپو راجع به متخصصین خارجى طبق قراردادش یک نظارتى دارد و این دو موضوع را نباید مخلوط کرد و به علاوه به واسطه جریاناتى که هست وزارت خواربار نهایت لزوم را در استخدام این متخصص دیده است که یک نفر به آذربایجان بفرستد و اگر لازم نبود فوریت تقاضا نمی‌شد بنابراین خواهش می‌کنم آقایان هم موافقت بفرمایند که امروز تصویب بشود.

رئیس - رأى گرفته می‌شود به فوریت لایحه آقایان موافقین برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد مذاکره در کلیات است آقاى فرمانفرماییان‏

فرمانفرماییان - اصولاً بنده با استخدام متخصص با این شرحى که گفته شد مخالفتى ندارم ولى یک مطلبى است که اینجا ناگزیر هستم که گوشزد کنم و مخصوصاً جلب توجه آقاى وزیر خواربار را بکنم که این متخصص که ما مى‌آوریم مخصوصاً در امر خواربار امر خواربار هیچ گونه شباهتى چه از نقطه‌نظر پولى و چه از نقطه‌نظر حمل و نقل و جیره‌بندى به دولت‌هاى متحده آمریکا و اروپا ندارد و این متخصص که استخدام می‌کنند خود آقاى وزیر خواربار که یک سابقه فوق‌العاده ندارند که این شخص تا چه اندازه

+++

در امر خواربار تخصص دارد و البته اطلاع پیدا کرده‌اند که مثلاً شخص صالحى است براى این کار و تا بیاید اینجا و یک اطلاعات مقدماتى پیدا کند تا امور را به جریان بیندازد ممکن است در عمل نواقص و نقایضى پیش بیاید که همان نواقص فوق‌العاده مضر شود در کار خواربار مخصوصاً بنده این نکته را خیلى اهمیت می‌دهم که نمى‌شود به طور کلى قائل شد که آنها هر نظرى داشته باشند باید فورى پذیرفته شود چون اینها متخصص هستند خود ما مى‌بینیم و مشاهده می‌کنیم که الآن این مضیقه که در امر خواربار هست مى‌بینیم این استخدام خیلى دیر شده است و بعد از موقع شده است تمام اینها البته به واسطه یک مشکلات داخلى خودمان بوده است و مخصوصاً همین امروز ما مى‌بینیم و اطلاع پیدا مى‌کنیم که مخصوصاً در قضیه حمل و نقل چه اشتباهات عجیبى شده است آمده‌اند این موضوع به یک عده معدودى واگذار کرده‌اند و اینها هم یک عملیات خیلى بد و خیلى زشتى مرتکب می‌شدند و حالا هم گردن گیر اینها است که از آنها حمایت کنند در صورتی که یک اشخاص دیگرى هم هستند که حمل و نقل را خیلى خوب اداره می‌کنند آمده‌اند و اینها را محروم کرده‌اند و گفته‌اند که اصلاً صلاحیت این کار را ندارند این قبیل مشکلات زیاد است اینها را باید شخصاً آقاى وزیر خواربار و اشخاص دیگرى که در اوضاع داخلى این مملکت آگاهى دارند آنها هم باید ذى‌نظر باشند نه این که صرفاً که ما مستشارى داریم یا آمده‌ایم صرفاً تسلیم بشوند الآن ما چندین مشکل داریم یکى مسأله حمل و نقل یکى مسأله توزیع مواد اولیه یکى مسأله تقسیم است الآن ما مى‌بینیم و عملاً مشاهده می‌کنیم که این مسأله جیره‌بندى نان در تهران آن طور که باید این کار پخته نشده بوده و آن طور که باید از روى اطلاعات دقیق نشده است و به هیچ وجه نمی‌شود گفت که جریان این کار شبیه است مثلاً به جریان جیره‌بندى اروپا در صورتی که امروز با مشکلاتى که در آنجاها هست جیره‌بندى شده است و کوچک‌ترین مشکلات در آنجا نبوده است در آنجا یک جیره‌بندى شده است که انواع و اقسام اشتباهات و تقلبات شده است نتوانسته‌اند آن طور که باید این کار را عملى کنند و آن مقصود را انجام دهند پس باید آقاى وزیر خواربار خودشان دقت کنند و مشورت بکنند با اشخاص مطلع و از این شخص هم یک افکار جدیدى اقتباس کنند و اینها را روى هم بریزند و کار را به یک صورت عملى و عاقلانه تمام کنند.

وزیر خواربار - فرمایشات نماینده محترم به دو سه قسمت تقسیم می‌شد به کلى راجع به متخصص بود البته متخصص را همین طور که فرمودند ما نسبت به آنها اطلاعاتى نمی‌توانیم داشته باشیم و اطلاعاتى از دولت متبوعه آنها می‌خواهیم و آنچه سابقه نشان می‌دهد تاکنون دولت متحده آمریکا با نهایت صمیمیت و موافقت آنچه به ما مشورت داده‌اند و نظر داده‌اند مفید بوده است و برخلاف آن تاکنون ندیده‌ایم و انتظار داریم که انشاء‌الله در آتیه هم نبینیم و اما راجع به مسأله تولید و تقسیم که فرمودند البته در نظر دارند که قسمت تولید از وظایف وزارت خواربار نیست و از وظایف وزارت کشاورزى و وزارتخانه‌هاى دیگر است ولى مستقیماً دولت مسئول امور کشور است و همین طور که وزارت خواربار مسئول است وزارت کشاورزى و سایر وزارتخانه‌ها هم مسئول هستند و به وظیفه خودشان باید عمل کنند و همین طور هم شده است و مخصوصاً در وزارت کشاورزى کاملاً در قضیه زراعت و کشت امسال و سایر قسمت‌ها براى بهاره‌کارى تشریک مساعى می‌کنند و اقداماتى شده است و اقداماتى هم می‌کنند و مخصوصاً براى آذربایجان این چند روزه اقدام خواهد شد و امیدواریم تا حدى که ممکن است نتیجه به دست بیاید و اما راجع به جیره‌بندى آقایان همه مستحضرند که علاوه از متخصصین خارجى یک قسمت هم بایستى به دست مأمورین ما عمل شود این قسمت البته صد در صد مطابق مطلوب عمل شده و شاید هم یک نواقصى داشته است که بعداً اصلاح خواهد شد و به نظر آقایان خواهد رسید راجع به باربرى بنده می‌خواستم خاطر محترم ایشان مستحضر باشد که ما متخصص براى این کار نیاورده‌ایم و یک مستخدمینى اینجا هستند که

+++

اگر دیدیم کار آنها بر‌خلاف اصول است البته منفصل می‌کنیم او را و خارجش خواهیم کرد و دلیلش هم این است که لایحه براى استخدام او به مجلس نیاورده‌ایم ما اگر متخصص بیاوریم باید به تصویب مجلس شوراى ملى باشد و چون به مجلس تقدیم نکرده‌ایم دلیل این است که عرض کردم و به نظرم روز مزدى است و اگر تقصیرى کرد و برخلاف انتظار رفتار کرد البته او را خارج خواهیم کرد.

تهرانچى - بنده اجازه در کلیات خواسته‌ام.

رئیس - بفرمایید.

تهرانچى - عرض کنم که راجع به قسمت مستشاران خارجى وقتی که لایحه آوردند راجع به دکتر میلسپو بنده عرایض خودم را عرض کردم حالا چرا این طور می‌شود نمی‌دانم ولى چیزى را که بنده مى‌بینم اصولاً طورى می‌شود که براى تمام دوایر ما از مستشارهاى خارجى بیش از حد لزوم استخدام می‌کنید و مخصوصاً در قسمت ولایات چون این لایحه براى استخدام مستشارى است براى ولایات مهم کشور ایران این است که عرض می‌کنم که خود آقایان مستشاران که عجالتاً در وزارت خواربار و کمیسیون‌هاى وزارت خواربار هستند توجه بفرمایید به عرایضم بهترین دلیلى که بنده دارم و تمام اهالى کشور ایران هم اطلاع دارند براى اداره امور مجازاتى نیست همین الآن مدتى است که ما مستشار داریم در وزارت خواربار نانى را که ما داریم مثل نان سابق نیست و روز به روز بدتر می‌شود و بدتر هم شده است و از طرف دیگر عرضى را که بنده خواستم خدمت آقایان بکنم این است که به طورى که بنده می‌شنوم در تمام دنیا از مساعدت‌هاى دولت آمریکا برخوردار می‌شوند چه از آذوقه و چه سایر وسایل حمل و نقل و غیره بسیارى از ملل و بسیارى از ممالک که ما همیشه در اخبار خارجى و رادیوها می‌شنویم از کمک دولت آمریکا بهره‌مند می‌شوند متأسفانه در مملکت ما معکوس واقع شده ما عوض این که یک استفاده‌هایى بکنیم از آن چیزها هر روز باید یک لوایحى تصویب بکنیم و بدهیم دست آقایان که حقیقتاً به بودجه مملکت تحمیل است و حقوق‌هاى فوق‌العاده گزافى است و ما در معکوس این نیات و خیرخواهى ملت آمریکا واقع شده‌ایم و این را بنده از اولیاى امور خودمان گله دارم نه از آنها براى این که آنها با آن لیاقتى که در دنیا در دست گرفته‌اند از کمک کردن به تمام ملل گمان نمى‌کنم از کمک کردن با دولت ایران مضایقه کنند اما متأسفانه اولیاى امور ما نمی‌دانم چه شده است که نتوانسته‌اند از این قسمت استفاده کنند و به عکس لایحه‌هایى می‌آورند هى ده هزار دلار بیست هزار دلار سى هزار دلار حقوق‌هایى تصویب می‌کنیم و این پول‌ها همه تحمیل به بودجه مملکت می‌شود و این حقوق‌هاى گزاف را ما تصویب مى‌کنیم براى مستشاران خارجى آن هم از یک مملکتى که به تمام ملل دیگر کمک مى‌کند و لا‌ینقطع خودشان هم در رادیو‌هاشان مى‌گویند ولى متأسفانه براى مملکت ما یک دینار، یک شاهى کمک آنها جلب نشده است البته بنده اینجا نمى‌خواهم عرض کنم ملت ایران عقیده دارد به این که یک دولتى به او ترحم بکند خیر ترحم نمى‌خواهد ولى همین قدر می‌خواهم که مثل سایر جاها واقع بشود ولى متأسفانه برخلاف واقع شده است و به عقیده بنده این هم تقصیر اولیاى امور خودمان و تقصیر دولت است که نمى‌تواند از مساعدت ملت و دولت آمریکا براى مملکت ما استفاده بکند.

معاون وزارت دارایى - بنده آقا متأثرم از این که در موقع تصویب یک لایحه به این خوبى براى استخدام یک نفر آمریکایى یکى از آقایان مخالفت می‌کنند چون بنده افتخار نمایندگى داشتم در چند دوره پیش در مجلس شوراى ملى به یاد دارم در موقعى که ما مجبور بودیم که یک آمریکایى می‌خواست از خدمت کشور ایران بیرون برود چه تأثیرى براى نمایندگان بود و تأسف براى من که وکیل مجلس شوراى ملى بودم در آن موقع بود و مى‌دیدم این تأسف در اکثر آقایان نمایندگان بود و خوشبختانه امروز وضعیتى براى ما ایجاد شده است که ما توانسته‌ایم از وجود آنها استفاده بکنیم بایستى با فوریت هر چه تمام‌تر اینها را به کار وادار کنیم و سعى کنیم که اینها هم موفق به خدمت شوند و نسبت به این که چرا آنها کمک می‌کنند یا نمی‌کنند آن یک موضوع

+++

علیحده‌ای است این موضوع استخدام یک نفر کارمند است و آیا یک نفر که به کار وارد می‌شود باید حقوق بهش بدهیم به قدر کفایت تا خودش را اداره بکند یا نه؟ (تهرانچى - این جواب عرایض بنده نیست) امروز در این لایحه گفته می‌شود که یک نفر متخصص بیاید در یک قسمت مملکت که طرف اهمیت است. کار این مملکت را اداره بکند و کارهاى این مملکت را ممکن است گفت روى اصول ادارى حل می‌کنند زیرا وضعیت ما طورى است که اگر فرضاً بنده یک مقامى هم داشته باشم حرفى بگویم و انتظار داشته باشم گوش نمی‌کنند و به عقیده بنده خوب هم می‌کنند که گوش نمی‌کنند پس باید انتظار داشت که این اشخاص بیایند و کارها را منظم و رو به راه نمایند.

رئیس - رأى گرفته می‌شود به ورود در شور مواد موافقین برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده اول:

ماده اول - دولت مجاز است آقاى ویوبان تابع دول متحده آمریکا را از تاریخ 25 آذر به مدت دو سال به کارمندى وزارت خواربار استخدام نمایند.

رئیس - آقاى امیر تیمور

امیر تیمور - بنده مى‌خواستم از طرز استخدام این مستخدمین استحضار حاصل کنم و بدانم که به چه طریق و کیفیت وزارت خواربار آنها را استخدام می‌کند یعنى از سوابق آنها به چه وسیله اطلاع پیدا می‌کند که آیا اینها سوابق‌شان در مملکت خودشان چه بوده و تحصیلات‌شان چه بوده اینها به وسیله کى تحقیق می‌شود؟ آیا این تحقیق درباره این مستشارانی که به مملکت ایران آمده‌اند شده؟ از کردار و رفتار گذشته اینها براى وزارت خواربار و براى دولت اطمینان حاصل شده است یا نه؟

وزیر خواربار - به طوری که آقایان مستحضرند پیشینه رؤسا میسیون‌ها از دولت متبوعه آنها خواسته مى‌شود و دولت متبوعه آنها آنها را معرفى می‌کند و یا سوابق و تخصصى که دارند اعضایى که در قسمت آن رؤساى مسئول مشغول خدمت هستند آنها به معرفى رئیس مسئول استخدام می‌شوند که او تحقیقات می‌کند و به مسئولیت خودش طبق کنتراتى که دارد با دولت ایران پیشنهاد او را قبول می‌کنند و مسئول آنها رئیس مستقل آنها خواهد بود.

رئیس - آقاى انوار

انوار - آقاى وزیر خواربار در کمیسیون تشریف آوردند راجع به استخدام و رفتار این مستشارها مذاکراتى کردند و توجه ایشان را به عملیاتى که باید بکنند متوجه کردیم و کاملاً خودم مى‌فهمم که آقاى وزیر خواربار در نظر دارد ولى عملیات آن طورى که براى ما مترقب بود آن طور نمایش ندارد و دلیلش این است که ما امروز در یک حالتى هستیم که ما نا چاریم مستشار بیاوریم ادارات‌مان را مرتب بکنند تا یک اندازه بتوانیم بهتر کار کنیم نه این که از همه چیزها دست برداریم. آن روز بنده عرض کردم که بنده اطلاع دارم که یک عملیاتى مى‌شود باید سعى کرد یک عملیات بهترى بشود و علاقه نسبت به وزارت خواربار از بین نرود و علاقه مردم به این بیشتر بشود این توجه هم باید مطابق فرمایشى که آقاى فرمانفرماییان کردند و بنده هم موافق هستم باید توجه داشته باشند با نهایت اطمینانى که به آنها داریم این طور نیست که ما خواب باشیم. خیر ما بیدار هستیم و هوشیار هستیم و مطلع هستیم و افراد مطلع هستند و مى‌فهمند از آنجا که ایرانی‌ها همیشه مهمان‌نواز هستند تا اندازه اختیارات را به آنها مى‌دهند ولى نمى‌شود که ما اینجا به کلى اختیار را از دست خودمان بگیریم و وزیر مسئول لایحه را ببرد در اداره مستشارى و هى استخدام هى استخدام با ماهى چهارصد تومان پانصد تومان آقا این خیلى محل تعجب است به اندازه‌ای مستخدم زبان انگلیسى‌دان استخدام کرده‌اند با یک حقوق‌هاى گزافى اینها یک تذکراتى است که بنده لازم مى‌دانم اینجا داده شود و الا ما که میلیاردر طلا که نیستیم که آن قدر پول بدهیم و الا این مطالبى که عرض کردم مخالفت نیست لازم دانستم که این مطلب به دولت تذکر داده شود.

+++

وزیر خواربار - بنده از نماینده محترم خیلى تشکر مى‌کنم که همیشه جنبه صرفه‌جویى را در مجلس تعقیب مى‌کنند ولى اگر از خودشان هم سؤال کنم تصدیق می‌کنند که بنده هم یک آدم مبذرى نیستم و همیشه در دوره خدمتم ثابت کرده‌ام که با تبذیر و خرج زیاد کردن مخالف بوده‌ام و حتى‌القوه هم از زیاد خرج کردن جلوگیرى مى‌کنم ولیکن دو نکته را باید در نظر داشت یکى این که باید در نظر گرفت امروز یک عضوى که به دو زبان آشنا باشد آیا ممکن است کم‌تر از چهارصد تومان استخدام کرد تصدیق مى‌فرمایید که غیر ممکن است همان طور نسبت به مستشارهایى که در امور مملکت سابقه داشته باشند نمى‌شود آنها را با یک حقوق‌هایى کم‌تر از این استخدام کرد و نباید به کم‌تر از این تقاضا و توقع داشته باشیم فقط باید یک قدرى صبر کنیم که آنها هم البته کوشش کنند در کارهایى که بایستى انجام دهند و امیدوارم در آتیه البته نظریات آقاى انوار هم تأمین شود.

رئیس - آقاى منشور

منشور - البته یک تذکراتى لازم بود که سایر آقایان رفقا به عرض رساندند و بنده هم خواستم یک قسمت را به عرض برسانم و آن راجع به قسمت حمل و نقل است که در وزارت خواربار تشکیل شده است و از قرار معلوم همان طور که آقاى فرمانفرماییان فرمودند قراردادهایى راجع به حمل و نقل با اشخاصى بسته‌اند که به کلى از این کار عارى هستند و یک اشخاصى که سال‌ها در این کار سابقه دارند به کلى ماشین‌هایشان بى‌کار مانده است. اما راجع به این ماده، در قرارداد‌هایى که براى سایر مستخدمین منعقد شده من جمله قرارداد دکتر میلسپو و همکارانش قید شده است که از روز حرکت از آمریکا استخدام می‌شوند ولى در این قراردادى که حالا آورده‌اند براى استخدام این مستشار نوشته‌اند از 25 آذر استخدام می‌شود و الآن از 25 آذر بیست روز گذشته است چه طور شده است که مى‌خواهند این شخص را از 25 آذر استخدام کنند و حال آن که هنوز هم در آمریکا است و این متباین با استخدام سایر متخصصین است و خوب بود که این شخص را هم از تاریخ حرکت مثل سایرین استخدام مى‌کردند.

وزیر خواربار - علت این که استخدام ایشان از 25 آذر نوشته شده این است که این شخص در تهران است و جز میسیون آمریکایى که قبلاً آمده بودند این شخص هم به ایران آمده بود و الآن در تهران است به این جهت استخدام ایشان از 25 آذر در نظر گرفته شده و از همان تاریخ هم مشغول مطالعه به امور مربوطه در این قسمت بوده است به این جهت تاریخ استخدام او 25 آذر معین شده و به طوری که ملاحظه می‌فرمایید خرج سفر هم برایش منظور نشده.

رئیس - موافقین با ماده اول برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد. ماده دوم:

ماده 2 - حقوق آقاى ویوبان در سال هفت هزار و پانصد دلار آمریکایى (7500 دلار) خواهد بود که پنج هزار دلار آن به اقساط دوازده‌گانه به خانواده او در آمریکا و دو هزار و پانصد دلار بقیه به نرخ روز در مدت دوازده ماه به خود او در ایران پرداخته می‌شود.

رئیس - موافقین با ماده دوم برخیزند (اکثر قیام نمودند) تصویب شد. ماده سوم:

ماده 3 - یک باب خانه مبله از طرف دولت براى آقاى ویوبان تهیه خواهد شد.

رئیس - موافقین با ماده سوم برخیزند (عده زیادى قیام نمودند) تصویب شد. ماده چهارم:

ماده 4 - سایر شرایط استخدامى او را دولت طبق قانون استخدام متخصصین خارجى مصوب 23 عقرب 1301 تعین خواهد شد.

رئیس - موافقین با ماده چهارم برخیزند (اکثر قیام نمودند) تصویب شد. مذاکره در کلیات دوم است. (مخالفى نیست) رأى گرفته می‌شود به مجموع این لایحه با ورقه موافقین ورقه سفید خواهند داد.

(اخذ رأى به عمل آمده 63 ورقه سفید و یک ورقه

+++

کبود و چهار ورقه سفید بى‌امضا شماره شد)

رئیس - عده حاضر در موقع اعلام رأى 90 نفر به اکثریت 63 رأى تصویب شد.

اسامی موافقین - آقایان: مکرم افشار، فرخ، معتضدی ، فرشی، دکتر ضیا، اردبیلی، فرمانفرماییان، مسعودی خراسانی، گیو، چایچی، معدل، دکتر ادهم، عطا‌الله پالیزی، ناهید، ثقه‌الاسلامی، نایینی، دکتر طاهری، فیاض، اقبال، نمازی، معتصم سنگ، نیک‌پور، بوداغیان، لیقوانی، هدایت‌الله پالیزی، نصرتیان، ذوالقدر، نواب یزدی، طباطبایی، امامی، جلایی، انوار، بهبهانی، ملک مدنی، لاریجانی، اوحدی، ابراهیم سمیعی، دکتر لقمان، هاشمی، منشور، شهدوست، دکتر نفیسی، ملک‌زاده آملی،‌ مؤید ثابتی، افشار، کازرونیان، فروهر، فتوحی، عزیزی، حریری، ساکینیان، رفیعی، اصفهانیان، یمین اسفندیاری، پارسا، اصفهانی، دکتر غنی، دکتر قزل‌ایاغ،‌دکتر سمیعی، سزاوار، طالش، رحمت سمیعی، دادور، صفاری

مخالف: آقای نوبخت

ورقه سفید علامت امتناع: 4 ورقه

3 - تقدیم سه فقره لایحه از طرف آقاى کفیل وزارت دارایى‏

کفیل وزارت دارایى - خاطر آقایان محترم مسبوق است که موافقت شده بود چند نفر همکار رئیس کل دارایى با خودشان به ایران بیاورند و این آخرین نفرى است که پیشنهاد کرده‌اند لایحه آن به قید فوریت تقدیم می‌شود و استدعا می‌شود که آقایان موافقت بفرمایند در جلسه امروز این لایحه تصویب شود که در حرکت آقایان مستشاران تأخیرى حاصل نشود. یک لایحه دیگر هم راجع به اصلاح یک ماده از قانون فروش خالصه‌جات است که تقدیم می‌کنم و آن راجع به قریه اردکان که اجازه خواسته شده به خود رعایاى آنجا به ترتیب اقساط فروخته شود چون در قانون فروش خالصه‌جات استمهال و ترتیب اقساط فقط در مواردى است که قیمت خالصه از ده هزار تومان بیشتر باشد و کم‌تر از آن باید نقداً فروخته شود و چون این ملک به خود رعایا فروخته می‌شود (و اتفاقاً خود بنده هم چون در فارس بوده‌ام سابقه دارم) لایحه خوبى است که خود رعایاى آنجا مالک می‌شوند و اسباب راحتى آنها فراهم می‌شود و از طرفى هم به اندازه کفایت پول ندارند که قیمت آن را نقد بدهند از این جهت در این لایحه تقاضا شده است که تصویب بفرمایند که از آنها به اقساط گرفته شود و این لایحه را به کمیسیون ارجاع خواهند فرمود. یک لایحه دیگرى هم تقدیم می‌کنم راجع به نقل و انتقال یکى از اعتبارات وزارت فرهنگ است که براى تکمیل یک بیمارستانى لازم است و چون بودجه وزارت فرهنگ از طرف کمیسیون بودجه تصویب شده است نقل و انتقال اعتبارات آن بدون قانون مخصوص نمی‌شود این را هم استدعا می‌کنم که به کمیسیون رجوع شود ولى براى این که این بیمارستان درست شود فوریت داشته ولى بنده براى این که مزاحم آقایان نشده باشم از فوریت صرفه‌نظر کردم ولى استدعا می‌کنم که آقایان موافقت بفرمایند زودتر تصویب شود که ساختمان این بیمارستان ناقص نماند. تمناى آخرى بنده این است که انتخاب اعضا دیوان محاسبات را جز دستور جلسه آینده بگذارند که موعدش نزدیک است منقضى شود و تا از طرف مجلس شوراى ملى عده اعضا انتخاب شود و ابلاغ شود و عده جدید مشغول کار شوند مدتى وقت لازم است و اگر تسریع نشود مدت قانونى عده کارمندان فعلى منقضى می‌شود و کارهاى مربوطه معطل می‌ماند.

4 - طرح و تصویب لایحه استخدامى یک نفر دیگر از همراهان دکتر میلسپو

رئیس - این دو لایحه به کمیسیون رجوع می‌شود و لایحه‌ای را که تقاضاى فوریت کرده‌اند قرائت می‌شود.

مجلس شوراى ملى

برحسب پیشنهاد آقاى دکتر میلسپو رئیس کل دارایى اینک ماده واحده زیر براى استخدام آقاى (هارولد گراشام) به سمت رئیس گمرک و مستشار مسائل بازرگانى و تعرفه پیشنهاد و تصویب آن را به قید فوریت تقاضا می‌نماید.

ماده واحده - دولت مجاز است آقاى (هارولد گراشام)

+++

تبعه دولت متحده آمریکاى شمالى را با حقوق سالیانه دوازده هزار دلار به سمت رئیس گمرک و مستشار امور بازرگانى و تعرفه استخدام نماید.

سایر شرایط استخدام آقاى هارولد گراشام مطابق موادى است که در قانون مصوبه 8 دی ماه 1321 راجع به چهار نفر همکاران آقاى دکتر میلسپو رئیس کل دارایى قید شده است.‏

نخست وزیر - به جاى وزیر دارایی

رئیس - فوریت لایحه مطرح است آقاى انوار

انوار - بنده خیلى متأثرم که شنیدم آقاى اردلان از مالیه تشریف می‌برند به بانک و حقیقتاً این مدتى که در مالیه بودند حقیقتاً خدمت کردند و در کمیسیون بودجه که تشریف مى‌آوردند حقیقتاً ما همه جور استفاده علمى و معنوى از وجودشان ما داشتیم و وجودشان مغتنم بود گر چه به کار بانک هم که می‌روند یک کار با اهمیتى است ولى در مالیه وجودشان نافع بود و یک شخص جدى و عملى بودند که همه جور استفاده از وجودشان می‌شد و از طرفى عقیده بنده را مورد توجه قرار داده بودند که صرفه‌جویى را در نظر بگیرند و این موضوع صرفه‌جویى هم یکى از جهاتى بود که باعث شد بنده معتقد شدم که مالیه جز با این جور اشخاص جور دیگر نمى‌شود و ما محتاج شدیم به دکتر میلسپو و این اشخاصى که ایشان پیشنهاد می‌کنند ولى دیگر دارد دایره‌اش وسیع می‌شود اگر دکتر میلسپو خودش تقاضا کرده است که باید براى گمرک متخصص بیاوریم چون ما او را متخصص می‌دانیم خیلى خوب ولى اگر ما بخواهیم براى تمام دوایر و ادارات مالیه متخصص بیاوریم تمام بودجه مملکت خودمان را بدهیم به دست اینها و خودمان برویم در جاى دیگر به علت این که آن قدر براى این ادارات متخصص می‌آورید که ما نمی‌توانیم خرج آن را بدهیم و ادارات ما هم که خیلى زیاد است این مدتی را که بعد از بلژیکی‌ها بنده در نظر دارم رؤساى گمرک اشخاص خیلى خوبى بودند یک مدتى آقاى دکتر سجادى بود که خیلى خوب عمل می‌کرد بعد از او هم دکتر امینى بود بعد از او هم ظلى رئیس گمرک شد و تاکنون نقصى در کارشان نبوده است و اگر خود دکتر میلسپو این شخص را گفته باشد بنده نمی‌دانم ولى اگر براى هر جایى که ما عواید داریم بخواهیم در دست مستخدمین خارجى بدهیم بنده اساساً موافق نیستم باید خیلى فشار به عقیده خودم بیاورم که بتوانم موافقت کنم و بنده حوصله این را ندارم که موافقت کنم هى مستخدم خارجى استخدام کنیم با ده هزار دلار هشت هزار دلار دلار هم یکى سه تومان و نیم چهار تومان این یک مخارج سنگینى می‌شود این است که با آن عقیده که شما داشتید و دخل و خرج را مواظب بودید نمی‌دانم چه طور شما برداشته‌اید این را امضا کرده‌اید؟

طباطبایى - آقاى انوار این مطالب که راجع به فوریت نبود مربوط به اصل لایحه بود.

رئیس - موافقین با فوریت لایحه برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد. ماده واحده مطرح است قرائت می‌شود:

ماده واحده - دولت مجاز است آقاى (هارولد گراشام) تبعه دول متحده آمریکاى شمالى را با حقوق سالیانه دوازده هزار دلار به سمت رئیس گمرک و مستشار امور بازرگانى و تعرفه استخدام نماید. سایر شرایط استخدام آقاى هارولد گراشام مطابق موادى است که در قانون مصوبه 8 دی ماه 1321 راجع به چهار نفر همکاران آقاى دکتر میلسپو رئیس کل دارایى قید شده است.

رئیس - آقاى امیر تیمور

امیر تیمور - آقاى فرخ در جواب بنده راجع به طرز استخدام متخصصین بیان کردند که صرفاً به کسب نظر رئیس میسیون قناعت می‌شود استخدام می‌شوند به عقیده بنده این رویه کافى نیست اولاً ما یک میسیون خاصى براى خواربار هیچ وقت در نظر نگرفته‌ایم که وارد کنیم و این قایل بحث و مذاکره است که آیا باید یک میسیونى از خارج آورده شود یا نه تا بعد از رئیس آنها نظر بخواهیم باز به عقیده بنده باید به وسیله مأمورین دولت شاهنشاهى ایران در خود نیویورک از سوابق آنها کسب اطلاع بشود و سوابق آنها را دولت از مأمورین خودش بخواهد یک مردمان بد سابقه‌اى

+++

نباشند یک مردمان ورشکسته نباشند و یک مردمان غیر ذى‌فن نباشند و اگر حقیقتاً یک مستخدمینى براى خواربار از آنجا می‌خواهند بیاورند البته بایستى بدانند که به این فن سابقه دارند و به صرف این که رئیس میسیون اینجا گفته است نه براى کشور ایران کافى است و نه براى مجلس شوراى ملى به عقیده بنده قانع کننده است دولت ایران در آمریکا نماینده دارد ما در آنجا نماینده درجه اول داریم باید به وسیله نمایندگان خودمان از سوابق آنها اطلاعات کافى کسب بشود و الا به صرف این که اینجا پا می‌شود فرخ می‌گوید این طور هستند این کار بسیار غلط است و این رویه بسیار غلط است و اگر این فکر تا به حال عمل شده است بنده جداً مخالفم باید از سوابق آنها استفسار بشود اگر مردمان خوش سابقه و ذى‌فن بودند استخدام بشوند و الا به صرف این که رئیس میسیون گفته است اولاً ما میسیونى براى وزارت خواربار نداریم و بعد هم این کافى نیست و این غلط است و براى کشور هم زیان آور است‏.

معاون وزارت دارایى (آقاى اردلان) - استثناً در این مورد نظر آقا تأمین شده بود و من انتظار نداشتم که فرمایش بکنند (امیر تیمور - نه در این مورد عرض نکردم) چون نظرشان تأمین شده است دیگر عرضى ندارم.‏

امیر تیمور - من مطمئن هستم که میلسپو هر کس را انتخاب بکند خوب است ولى عرض من به طور کلى بود.

رئیس - آقاى منشور

منشور - بنده تصور می‌کنم لایحه استخدام این متخصص از لوایح بسیار لازم بود براى این که احتیاج به وجود متخصص در امور بازرگانى داشتیم و این شخص هم که مستشار است و هم در امور بازرگانى نظر دارد ما منتظر هستیم که خدمات شایانى انجام بدهند. هر چند رؤساى فعلى گمرک اشخاص لایقى هستند متأسفانه آن طور که باید در ولایات مخصوصاً در قسمت‌هاى جنوب خیلى مورد احتیاج ما است و بسیارى از اجناس که وارد گمرک می‌شود گم می‌شود یعنى گمرک را می‌پردازند ولى جنس به دست‌شان نمى‌آید و بعد از مدتى معلوم می‌شود که یک کس دیگر آمده است با هم دستى اعضاى گمرک اجناس را خارج کرده و برده است وقتى هم تجار مراجعه می‌کنند به گمرک آن وقت آنها می‌گویند ما فرستادیم به وسیله دیوان جزا و یک ترتیباتى البته تعقیب خواهیم کرد پنج شش ماه به همین مکاتبات می‌گذرد و صاحبان اجناس دیگر دست‌شان به هیچ جا نمی‌رسد و متحیرند که چه بکنند امیدواریم که بعد از آمدن مستشار یک ترتیباتى بدهند که این عیب‌ها مرتفع بشود.

معاون وزارت دارایى - بنده این موضوع را لازم به عرض می‌دانم که استخدام یک نفر آمریکایى براى گمرک و تعرفه بازرگانى مربوط به این نیست که آقایان نمایندگان یک نظر بدى نسبت به گمرک فعلى داشته باشند براى این که مستخدمین دولت و مالیه عموماً و مخصوصاً مستخدمین گمرک مردمان تربیت شده و صحیحى هستند اینجا از نظر تخصص در تعرفه و یکى دیگر امور بازرگانى بود که رئیس کل مالیه پیشنهادى کرد و مورد موافقت دولت هم بود و آقایان هم البته موافقت دارند.

رئیس - رأى گرفته می‌شود موافقین با ماده واحده ورقه سفید خواهند داد.

(اخذ و شمارش آرا به عمل آمده 55 ورقه سفید و یک ورقه کبود و سه ورقه سفید نتیجه شد)

رئیس - عده حاضر 89 به اکثریت 55 رأى تصویب شد.

(اسامی موافقین - آقایان: فتوحی، یمین اسفندیاری، رفیعی، عزیزی،‌دکتر سمیعی، لیقوانی، ساکینیان، دکتر نفیسی، مجد ضیایی، آقا سید یعقوب، فروهر، محیط لاریجانی، کازرونیان، هاشمی، افخمی، پالیزی، فرخ، دکتر غنی، نایینی، ثقه‌الاسلامی، معتصم سنگ، معتضدی، شهدوست، بوداغیان، دکتر ضیا، فرشی، دکتر قزل‌ایاغ، دکتر لقمان، فرمانفرماییان، ذوالقدر، گیو، جلایی، نیک‌پور، طباطبایی، نمازی، لاریجانی، اقبال، دشتی، مؤید ثابتی، دکتر ادهم، معدل، اوحدی، طالش‌، منشور، مسعودی خراسانی، مکرم افشار، افشار، فیاض، دکتر طاهری، ملک مدنی، ناهید، صفاری، پالیزی، نصرتیان، ابراهیم سمیعی

اسم مخالف: آقای نوبخت

ورقه سفید علامت امتناع: 3

+++

5 - بقیه شور دوم لایحه جنگل‏

رئیس - بقیه لایحه جنگل‌ها مطرح است ماده ششم قرائت می‌شود.

روحى - بنده اخطار داشتم. آقا این لایحه امضاى وزیر بازرگانى را نداشت شما مستشار مى‌آورید خود وزیر مسئولش امضا نکرده! آقایان یک نظر قانونى که هست تذکر داده می‌شود این را باید نقصش را رفع کنید.

معاون وزارت دارایى - بنده براى توضیح عرض کنم با مسئولیت مشترکى که هیئت دولت دارد البته هیچ چیزى بى‌نظر هیئت دولت پیشنهاد نمی‌شود. این در هیئت وزرا مطرح شده و همه تصویب کرده‌اند بعد پیشنهاد شده است‏.

رئیس - و به علاوه لایحه به امضاى رئیس دولت رسیده است و کافى است. ماده ششم لایحه جنگل خوانده می‌شود.

ماده 6 - هر کس جنگل یا قسمتى از آن را عمداً بسوزاند به حبس مجرد از دو سال تا ده سال محکوم می‌شود و اگر براى جنگل کارى یا تبدیل جنگل به زراعت یا هر اقدام دیگرى سوزانیدن جنگل ضرورت داشته باشد اجراى آن منوط به اجازه وزارت کشاورزى خواهد بود.

رئیس - آقاى امیر تیمور

امیر تیمور - در قسمت اول ماده بنده عرضى ندارم و موافقم براى این که یک مجازاتى باشد براى این که از سوزاندن و قطع اشجار جنگل جلوگیرى بشود ولى از آن قسمت به بعدش که اگر اشخاص براى جنگل کارى بخواهند استفاده بکنند این گمان می‌کنم محتاج به اجازه نباشد و این را به کلى باید آزاد گذاشت که اگر یک اشخاصى بخواهند یک زمینى را به صورت جنگل در بیاورند و مستعد براى جنگل کارى باشد محتاج به اجازه وزارت کشاورزى نباشد چون اشخاصى که در جنگل‌ها اقامت دارند خودشان تشخیص می‌دهند و یک نقاطى براى درخت کارى مستعد است فورى اقدام می‌کنند و در ظرف یک مدت کمى شروع می‌کنند به غرس درخت حالا اگر بخواهند تابع این تشریفات بشود که بیاید به وزارت کشاورزى و اجازه بگیرد چون غالباً هم کسانى این کار را می‌کنند که رعیت هستند و وسیله آمدن به طهران و مراجعه به وزارت کشاورزى را ندارند و این به عقیده بنده مضر خواهد بود و تمنا دارم آقاى وزیر کشاورزى این ماده را به طورى که این مقصود و منظور بنده را تأمین کند اصلاح فرمایند.

وزیر کشاورزى - این قسمت دوم ماده 6 براى این منظور نوشته شده است که در بعضى موارد حقیقتاً ضرورت پیدا می‌کند که جنگل را براى یک ضرورت دیگرى بسوزانند براى زراعت یا جنگل کارى یا تهیه زمین براى باغ چاى و اگر بنا باشد این قسمت از ماده نباشد و هر کس بتواند جنگل را آتش بزند علاوه بر این که آن فایده منظور حاصل نمی‌شود ممکن است به ضرر جنگل هم تمام شود بنابراین اگر این قسمت در ماده ششم نباشد دیگر نمی‌شود ازش استفاده کرد.

رئیس - آقاى اوحدى

اوحدى - بنده تصور می‌کنم اگر قسمت دوم ماده درست مورد توجه و دقت واقع می‌شد مورد اعتراض و مخالفت واقع نمی‌شد زیرا قسمت دوم ماده این است. که اگر سوزانیدن جنگل ضرورت پیدا کرد براى زراعت یا کارهاى دیگر که بخواهند آن را بسوزانند محتاج است به اجازه مأمورین. بنابراین این ماده به هیچ وجه من‌الوجوه عیبى ندارد و هیچ حقى را از کسی سلب نمی‌کند و زحمتی را هم ایجاد نخواهد کرد.

بعضى از نمایندگان - مذاکرات کافى است. رأى بگیرید.

رئیس - عده براى رأى کافى نیست. آقاى معدل

معدل - بنده پیشنهاد می‌کنم جلسه را ختم کنیم و جلسه خصوصى تشکیل بدهیم و اساساً یک نظرى براى این کار اتخاذ شود هشتاد نفر که نباید تابع پنج نفر باشند. (صحیح است)

6 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

انوار - نظامنامه را که نمی‌شود در یک ساعت اصلاح کرد.

رئیس - عرض کنم بنده دیگر تعین روز جلسه نمی‌کنم و خودم هم اینجا حاضر نمی‌شوم تا تکلیف این کار معلوم شود.

(مجلس یک ربع ساعت بعد از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى - حسن اسفندیارى

+++

قانون‏

اجازه استخدام آقاى ویوبان تابع آمریکا کارمند وزارت خواربار

ماده اول - دولت مجاز است آقاى ویوبان تابع دول متحده آمریکا را از تاریخ 25 آذر به مدت دو سال براى کارمندى وزارت خواربار استخدام نماید.

ماده دوم - حقوق آقاى ویوبان در سال هفت هزار و پانصد دلار آمریکایى (7500 دلار) خواهد بود که پنج هزار دلار آن به اقساط دوازده‌گانه به خانواده او در آمریکا و دو هزار و پانصد دلار بقیه به نرخ روز در مدت دوازده ماه به خود او در ایران پرداخته می‌شود.

ماده سوم - یک باب خانه مبله از طرف دولت براى آقاى ویوبان تهیه خواهد شد.

ماده چهارم - سایر شرایط استخدامى او را دولت طبق قانون استخدام متخصصین خارجى مصوب 23 عقرب 1301 تعیین خواهد نمود.

این قانون که مشتمل بر چهار ماده است در جلسه سیزدهم دی ماه یک هزار و سیصد و بیست و یک به تصویب مجلس شوراى ملى رسید.

رئیس مجلس شوراى ملى - حسن اسفندیارى‏

قانون

اجازه استخدام آقاى هارولد گراشام تبعه دول متحد آمریکا رئیس گمرک و مستشار امور بازرگانى‏

ماده واحده - دولت مجاز است آقاى هارولد گراشام تبعه دول متحده آمریکاى شمالى را با حقوق سالیانه دوازده هزار دلار به سمت رئیس گمرک و مستشار امور بازرگانى و تعرفه استخدام نماید.

سایر شرایط استخدام آقاى هارولد گراشام مطابق موادى است که در قانون مصوبه 8 دی ماه 1321 راجع به چهار نفر همکاران آقاى دکتر میلسپو رئیس کل دارایى قید شده است.

این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه سیزدهم دی ماه یک هزار و سیصد و بیست و یک به تصویب مجلس شوراى ملى رسید.

رئیس مجلس شوراى ملى - حسن اسفندیارى‏

+++

یادداشت ها
Parameter:293993!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)