کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره سیزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏13
[1396/05/16]

جلسه: 122 صورت مشروح مجلس روز پنجشنبه 10 دى ماه 1321  

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت مجلس‏

2 - سؤال آقاى انوار راجع به آبیارى شمیران و جواب آقاى وزیر کشاورزى

3 - بیانات آقاى طباطبایى راجع به جریان انتخاب اعضا کمیسیون بودجه و اظهارات آقاى رئیس‏

4 - شور دوم لایحه جنگل

5 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏13

جلسه: 122

صورت مشروح مجلس روز پنجشنبه 10 دى ماه 1321

فهرست مطالب:

1 - تصویب صورت مجلس‏

2 - سؤال آقاى انوار راجع به آبیارى شمیران و جواب آقاى وزیر کشاورزى

3 - بیانات آقاى طباطبایى راجع به جریان انتخاب اعضا کمیسیون بودجه و اظهارات آقاى رئیس‏

4 - شور دوم لایحه جنگل

5 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه

مجلس یک ساعت پیش از ظهر به ریاست آقاى اسفندیارى تشکیل گردید

صورت مجلس روز سه‌شنبه 8 دى ماه (آقاى طوسى) منشى قرائت نمودند.

اسامی غایبین جلسه گذشته که ضمن صورت مجلس خوانده شده:

غایبین بی­اجازه - آقایان: منصف، مرآت اسفندیاری، تولیت، ملایری، موقر، ارگانی، ناصری، امیر ابراهیمی، حمزه­تاش، دکتر سنگ، فاطمی، دبستانی، آصف، صادق وزیری، دولتشاهی، مقدم، گرگانی، پناهی، آزادی، مستشار، کامل ماکو

دیرآمدگان بی­اجازه - آقایان: امامی، منشور.

1 - تصویب صورت مجلس‏

رئیس - در صورت مجلس نظرى نیست؟

(گفته شد - خیر) صورت مجلس تصویب شد.

2 - سؤال آقاى انوار راجع به آبیارى شمیران و جواب آقاى وزیر کشاورزى

رئیس - آقاى تهرانچى

تهرانچى - بنده سؤالى کرده بودم از آقاى وزیر کشاورزى مدتى است گذشته و هنوز جوابى به بنده نداده‌اند.

وزیر کشاورزى - تاریخ سؤال‌شان که به بنده ابلاغ شد 15 آذر بود و بنده پنج روز دیگر براى جواب‌شان وقت دارم.

رئیس - آقاى انوار: آقاى وزیر کشاورزى براى جواب سؤال شما حاضر هستند بفرمایید.

انوار - گرچه همان طور که آقاى تهرانچى تذکر دادند وزرا همه‌تان این جور هستید در جواب دادن به قدرى تأخیر می‌کند به قدرى مسامحه می‌کند که اصل موضوع از بین می‌رود بعد یک چیزهایى پیش مى‌آید که آن موضوع بیشتر می‌شود حالا اگر چه لایحه جنگل‌ها مطرح است ولى چون بنده علاقه خاصى به آبیارى شمیرانات دارم و می‌دانم که آقایان نمایندگان و سایر آقایان هم راجع به این مسأله علاقه خاصى دارند خواستم این موضوع را از آقاى وزیر کشاورزى سؤال کنم عرض کنم در سابق توجه به شمیران کم‌تر بود و این قدر توجه

+++

نبود ولى فعلاً توجه زیادتر شده است و به علت همین توجه مصرف آب در آنجا زیاد شده است در صورتی که آن قنواتى که در روز اول آنجا ایجاد کرده بودند هنوز هیچ زیاد نشده است مصرف آب زیاد و هیچ آب تهیه نشده دولت‌هاى سابق هم مکرر در این باب صحبت کرده‌اند حتى خود بنده مکرر در این باب با دولت‌هاى سابق مذاکره کرده‌ام و عرض کرده‌ام که براى شمیرانات باید فکرى کرد ولى هیچ اقدامى نشد. آقاى مهذب‌الدوله وزیر دارایى بودند در کمیسیون بودجه راجع به آبیارى صحبت کردند و راجع به آبیارى شمیران هم بیاناتى کردند و گفتند که از دو جا در نظر گرفته شده است یکى از جاجرود و یکى از جاى دیگر و امیدوارى دادند که شاید به همین نزدیکى بودجه‌هایى هم براى این کار هست و نقشه‌هایى هم هست و امیدواریم بتوانیم عملى کنیم خود بنده هم قبل از این که شما وزیر کشاورزى بشوید دراین باب جدیت کردم که یک کارى بشود بلکه بتوانیم در بهار براى شمیران حقیقتاً یک آبى تهیه شود حالا خواستم ببینم در این مدت که حضرتعالى تشریف آورده‌اید و امیدواریم به دست حضرتعالى یک کارهایى شده باشد خواستم از شما یک سؤال بکنم از موقعى که شما مصدر کار شده‌اید راجع آب شمیران چه اقدامى کرده‌اید و اقدام شما چه بوده است و امسال عملى می‌شود این کار و یک قدم‌هایى برداشته شده است؟ این را خواستم جواب بفرمایید.

وزیر کشاورزى - این که آقاى انوار فرمودند در عرض جواب تأخیر شده است یادآورى می‌کنم که روز 15 آذر که بنده در مجلس بودم وقتى که جلسه تعطیل شد عرض کردم که براى جواب فرمایشات آقا حاضر هستم بعد از آن یک جریانى پیش آمد که جلسه مجلس شوراى ملى پانزده روز تعطیل شد و الا همان روز ممکن بود جواب سؤال ایشان را عرض کنم. بنده تصور می‌کردم که موضوع سؤال آقا مربوط به آبیارى تمام شهرستان تهران است ولى حالا چون موضوع شمیرانات را فرمودند چند کلمه عرض می‌کنم. آبیارى شمیران طبق برسی‌هایى که شده است فقط از یک محل ممکن است تأمین و آبیارى شود و آن آب لار است در چند سال قبل، هفت هشت سال قبل یک بررسی‌هایی شده است راجع به اتصال آب‌هاى لار به رودخانه جاجرود. آب لار در پاییز تقریباً چهار متر مکعب آب اضافى دارد که قریب سیصد سنگ می‌شود آن را به وسیله یک نهرى باید بیاورند به قلعه سردار که نه کیلومتر طول نهر آن است بعد به وسیله یک تونلى که پنج هزار متر طولش است بیاورند به دره جاجرود به این ترتیب قریب سیصد سنگ آب اضافه می‌شود به آب جاجرود به علاوه یک بررسی‌هایى شده است که در یک دره‌اى مخزنى ساخته شود و چهارصد سنگ آب ذخیره شود و با این ترتیب هم می‌شود چهارصد سنگ به آب جاجرود اضافه کرد و یک مخزنى هم باید در حدود لشگرک ساخته شود و به وسیله یک تونلى که از گردنه قوچک رد شود هر مقدار آب که لازم شود وارد جلگه تهران می‌شود وقتى که آب از قوچک به تهران بیاید تمام منطقه شمیرانات را ما می‌توانیم مشروب کنیم و بقیه آب را هم ببریم به ورامین که آقایان می‌دانند از حیث کم آبى چقدر ورامین در زحمت است بررسى‌هایى که شده است فعلاً به آن اندازه نشده است که بتوان آن نقشه را عملى کرد و در نقشه آبیارى سال 1322 یک بررسى کامل خواهد شد که بلکه این کار را بتوانیم عملى کنیم و این کار که براى آبیارى شهر تهران و هم براى آبیارى شمیران و براى آبیارى ورامین اهمیت زیادى دارد در اول مورد توجه دولت است.

3 - بیانات آقاى طباطبایى راجع به جریان انتخاب اعضا کمیسیون بودجه و اظهارات آقاى رئیس‏

رئیس - آقاى طباطبایى

طباطبایى - عرض کنم هر کارى و عملى که قبلاً شده است محترم است مخصوصاً در کارهاى پارلمانى. آقایان ملاحظه می‌فرمایند هر کجا گیرى و اشکالى هست ناچار به سابقه مراجعه می‌کنیم. در انتخاب اعضا کمیسیون‌هاى پارلمانى سابقه این است که مقام ریاست مجلس شوراى ملى قبلاً در جلسه علنى همه آقایان را مطلع و مستحضر می‌کنند از این که یک روز معینى اعضا کمیسیون‌ها انتخاب می‌شود همیشه سابقه این بوده است و بعد روزى که بنا است این وظیفه مجلس انجام شود به عموم آقایان اعضا شعب

+++

اطلاع داده می‌شود و آقایان مستحضر می‌شوند که در یک ساعت معینى حضور پیدا کنند و هیئت رئیسه خودشان را انتخاب کنند و براى سایر کمیسیون‌ها هم عضو بدهند. بنده دیروز شنیدم که شعب شش‌گانه مجلس شوراى ملى تشکیل شده است و اعضا کمیسیون‌هاى محاسبات و عرایض و مرخصى و مخصوصاً کمیسیون بودجه که مورد توجه و نظر همه آقایان است و انتخاب شده است من در سهم خودم متأسف شدم از این که دو سه سابقه رعایت نشده است اولاً از طرف مقام ریاست اعلام نشد که براى کمیسیون بودجه که بیشتر مورد توجه و علاقه آقایان است چه روزى باید انتخاب به عمل آید و ثانیاً می‌بایستى شعب یک خرده تأمل کنند و منتظر شوند که سایر رفقا و اعضا شعب هم به مجلس بیایند ثالثاً یک عده از رفقاى خود من در شعبه سوم و همچنین شعبه چهارم گفته شد که اینجا بوده‌اند و در مجلس تشریف داشته‌اند و اگر لازم است بنده اینجا چندین نفر را اسم می‌برم که حاضر بوده‌اند ولى شعب را تشکیل داده‌اند بدون این که آن آقایان را مطلع کنند با وجودى که بنده خودم داوطلب عضویت کمیسیون بودجه نبودم ولى عرض می‌کنم لازمه این عمل این نیست که آن قدر شتاب و عجله داشته باشیم که به آقایان اعضا شعب هم که پایین بودند اطلاع داده نشود و این کار البته مستحسن نبود و مورد گله و اعتراض عده زیادى از آقایان شده است و خود بنده هم واقعاً ناراضى هستم در این قسمت که خوب کارى نیست.

رئیس - راجع به اطلاع بنده بعد از آن که تعیین شعب شد مخصوصاً بنده گفتم کمیسیون‌ها را معین نماید و منتظر بودم که آقایان وظیفه خودشان را انجام داده باشند ولى راجع به این که همه را اطلاع نداده‌اند البته باید تمام اعضا شعب را اطلاع بدهند (صحیح است) و چون عده از آقایان هم شکایت کرده‌اند بنده می‌گویم موضوع را تجدید نمایند که اسباب رضایت همه آقایان فراهم گردد.

رضوى - اگر آقایان خودشان دیر آمده باشند تقصیر کسى نیست.

4 - شور دوم لایحه جنگل‏

جمعى از نمایندگان - دستور.

رئیس - گزارش کمیسیون کشاورزى راجع به جنگل‌ها مطرح است. گزارش کمیسیون خوانده می‌شود.

کمیسیون کشاورزى گزارش شور دوم لایحه جنگل را که کمیسیون سابق تقدیم کرده بود تحت شور قرارداده و بالاخره با عین گزارش نامبرده موافقت نموده اینک گزارش آن تقدیم می‌شود.

رئیس - ماده اول خوانده می‌شود:

ماده اول - مراقبت در حفظ و احداث جنگل‌ها و نظارت در بهره‌بردارى آنها به عهده وزارت کشاورزى می‌باشد.

تبصره - مالکین جنگل‌هاى خصوصى مکلفند دستورهاى وزارت کشاورزى را براى حفاظت جنگل‌هاى خود و تجدید جنگل‌هاى از بین رفته و بهبود آن رعایت و به موقع اجرا بگذارند.

رئیس - آقاى بیات

بیات - بنده آنچه که اطلاع پیدا کرده‌ام اخیراً وضعیت بریدن جنگل‌ها صورت خوبى ندارد مخصوصاً در این دو روزه اخیر چند نفر که از مازندران آمده بودند بنده آنها را ملاقات کردم و اطلاعاتى پیدا کردم این طور می‌گفتند که رفته‌اند از دم جنگل‌ها را می‌برند و یک مقدارى را می‌برند و بقیه آنها را از چوب صنعتى و غیر صنعتى می‌ریزند و از بین می‌رود و به عقیده بنده جنگل‌ها یک ثروت ملى است و حفظش واجب و لازم است و فقط با قانون نوشتن و آوردن و بعد یک چند نفر مأمور ناباب گذاشتن که خود آنها شرکت کنند با اشخاص و به یک صورت بدى در بیاید بنده تصور مى‌کنم به هیچ وجه مقتضى نیست و حالا خواهش مى‌کنم یک قدرى بیشتر در این قسمت‌ها جدیت و عمل کنند اگر مأمورینى تعیین می‌کنند یک مأمورین بهترى با یک حقوق و ترتیب معینى گذاشته شود که آنها مجبور نباشند یک شرکت‌هایى در بعضى کارها بکنند و استفاده‌هایى بکنند اگر اشخاصى را می‌گذارند اشخاصى باشند که طرف

+++

اطمینان باشند اگر پروانه داده می‌شود واقعاً یک طورى داده شود که نسبت به سایر چوب‌هایى که نباید قطع شود به آنها تخطى و تجاوز نشود بنده معتقدم که اصولاً در این قسمت باید یک بازرس مخصوصى فرستاده شود و یک تحقیقات کاملى در این قسمت بشود که این چیزهایى که عرض کردم اگر حقیقت دارد که تعقیب شود و اگر حقیقت ندارد نتیجه را به اطلاع مجلس شوراى ملى برسانند زیرا این موضوع فوق‌العاده مهم و موجب نگرانى است یک موضوع دیگر را بنده شنیدم که یک عماراتى یک بناهایى یک سکنه‌هایى که با یک زحماتى تهیه شده آنها را یک دسته‌اى مى‌آیند و خراب مى‌کنند و این ساختمان‌ها حقیقتاً با یک مخارجى تهیه شده است از بین می‌رود در این قسمت‌ها هم تقاضا دارم آقاى وزیر کشاورزى توضیح بفرمایند و تذکرى به دولت داده شود که نسبت به این قسمت از ثروت مملکت هم یک توجه بیشترى بشود چون اینها با یک مخارجى تهیه شده اگر ما نتوانیم یک چیزهاى حاضر و آماده را نگاه بداریم واقعاً مایه تأسف است. بنابراین ما منتظر هستیم که یک تحقیقاتى در این موضوع به وسیله بازرس‌هاى امینى به عمل آید و نتیجه‌اش را البته به عرض مجلس برسانند

وزیرکشاورزى - بنده البته نمی‌توانم اظهار کنم که مراقبتى که در امر جنگل‌ها می‌شود کاملاً رضایت بخش است دلیلش هم این است که هنوز خود دولت بلاتکلیف است پروانه‌هایى که داده شده است بنده چندین مرتبه به عرض آقایان نمایندگان رساندم طبق یک تصویب‌نامه‌هایى است که از نظر هیئت دولت می‌گذرد و وزارت کشاورزى به اندازه یک چوب کبریت هم خودش اجازه قطع نمی‌دهد بنابراین اگر پروانه داده می‌شود با سنجیدن وضع کشور و احتیاجاتى که هست با تصویب هیئت وزیران داده می‌شود. یک ترتیباتى هم هست براى مراقبت در موقع قطع اشجار که نوع درخت‌هایى که قطع می‌شود وابسته به احتیاجاتى باشد که باید مرتفع شود و بنده می‌توانم فعلاً به عرض مجلس برسانم در این دو سه ماهه اخیر در حدود هشتصد، نهصد هزار تومان چوب قاچاق توقیف کردیم و با این عده مأمور قلیلى که ما داریم که ده یک آن عده­ای است که ما احتیاج داریم براى حفاظت جنگل‌هاى شمال تصور می‌کنم که بد کار نکرده‌ایم ولى یک پیش­آمدهایى می‌شود که حقیقتاً انسان را متأثر می‌کند من باب مثل عرض می‌کنم که در یک مورد متجاوز از دویست هزار تومان چوب قاچاق را توقیف کردیم و گرفته‌ایم و مطابق معمول تحویل وزارت دارایى دادیم که به حراج بگذارند خود آن قاچاقچى رفت در حراج و آن چوب‌ها را خرید و چون استفاده خوبى داشت یک پولى داد و چوب قاچاق مجاز شد و تا موقعى که این قانون تصویب نشده و براى اشخاصى که بدون ملاحظه مقررات و بدون در نظر گرفتن قوانین عملیاتى می‌کنند مجازاتى معین نشده است بیش از این بنده تصور نمی‌کنم بتوان توقعى از مأمور دولت داشت و راجع به اعزام بازرس بنده مخصوصاً یکى از مأمورین عالى رتبه وزارت کشاورزى را مأمور شمال کردم که دایماً رسیدگى می‌کند به این کارها و گزارش‌هایى هم که می‌رسد هر هفته از چوب‌هاى قاچاقى است که کشف شده است بنابراین اقدامات لازم شده است ولى تا وقتى که یک مجازاتى معین نشده است اقدامات اساسى بیش از این نمی‌توان کرد چنانچه عرض کردم یک چوب قاچاقى که کشف شده است رفته است در حراج خریده است و یک چوب قاچاق مجاز می‌شود و وقتى که مجازاتى معین نشده است نمی‌شود جلوگیرى کرد ولى وقتى که مجازات معین شد البته کاملاً جلویش را می‌گیریم‏

رئیس - آقاى معدل‏

معدل - بنده در این قانون دو قسمت عرض داشتم یک قسمت را آقاى بیات مفصل فرمودند و فرمایشات آقاى وزیر کشاورزى کاملاً بنده را هم قانع نکرد فقط به ذکر این نکته اکتفا می‌کنم که اگر هم جنگل ما اداره شده ولى افکار عمومى در این باب قانع نشده و فوق‌العاده نگرانى هست در این باب بایستى وزارت کشاورزى اقدامات بیشترى بکنند و اگر اقداماتى کرده‌اند نتیجه اقدامات خودشان را به عامه برسانند براى این که همه تشخیص داده‌اند که جنگل تأثیر

+++

زیادى در زندگى عمومى دارد و این ضرر هم اگر واقع شد قابل جبران نیست به این جهت انتظار این است که دولت یک توجه بیشترى بکند قسمت دوم هم موضوع منابع سوخت براى مردم است براى این که هر قدر این دایره را تنگ‌تر می‌کنیم کار سوخت مشکل‌تر می‌شود بنده در شور اول هم پیشنهادى تقدیم کرده بودم که مورد توجه کمیسیون واقع نشده بود بنده نمی‌دانم که آیا وزارت کشاورزى تصدیق دارند همین طور که ما جنگل را محدود می‌کنیم باید فکر یک سوختى هم براى مردم بکنیم و باید توجه داشته باشیم که چرا جنگل را قطع می‌کنند البته یک قسمت اینها راجع جنگل‌هاى صنعتى است ولى به نظر بنده قسمت مهم به مصرف سوخت می‌رسد و مادام که ما یک وسایل سوختى در دسترس مردم نگذاریم بایستى به قدرى جلوگیرى کنیم که بودجه آن یک سنگینى زیادى روى بودجه کشور اضافه نکند لذا خواستم از ایشان سؤال کنم و ببینم که چرا پیشنهاد بنده را مورد توجه قرار نداده‌اند و چرا به فکر این که براى مردم سوخت تهیه بکنند نیستند و فکر نمی‌کنند که اگر چنانچه این طورى که می‌خواهند جلوگیرى بکنند فردا سوخت از کجا تهیه خواهد شد.

وزیر کشاورزى - از یک طرف گفته می‌شود که جنگل را زیاد می‌برند از طرفى اظهار فرمودند که سوخت نیست اگر جنگل را زیاد می‌برند که سوخت فراهم است اگر زیاد نمی‌برند که البته جلوگیرى می‌شود فعلاً از براى سوخت بریدن از سر شاخه‌ها مجاز است هم براى اهالى محل و هم براى شهر تهران شاخه‌هایى که هشت سانتیمتر و یا ده سانتیمتر باشد آن را می‌توان براى سوخت قطع کرد و حمل کرد و هر روز هم مقدار زیادى می‌آید بنده خودم چندین دفعه به کرج رفته‌ام و در راه چوب‌هایى که می‌آورند دیدم و یک مقدار چوب‌هایی که می‌آوردند الوار بود و بنده کشف کردم ولى چنانچه عرض کردم براى مصرف محلى و حتى شهر تهران تهیه سوخت از سر شاخه مجاز است و اما راجع به پیشنهاد هم در موقعى که قانون در شور اول مطرح بود بنده رد نکردم عرض کردم که این مربوط به وزارت کشاورزى نیست مربوط به وزارتخانه‌هاى دیگر است که بایستى در استخراج معادن ذغال سنگ و سوخت و نفت اقدام کنند والا اساساً بنده تصدیق دارم فرمایشات ایشان را که سوخت مردم تبدیل شود به ذغال سنگ.

رئیس - آقاى ثقةالاسلامى‏

ثقة‌الاسلامى - بنده موافقم‏

رئیس - آقاى منشور

منشور - راجع به ماده یک بنده مختصر تذکرى داشتم اغلب وقتى که قوانین مطرح می‌شود همکاران محترم تذکر می‌دهند که راجع به اجراى قانون که می‌فرمایند که اصل قانون عیب ندارد منتها اگر خواب اجرا شود و به نظر بنده اگر در آخر تبصره ماده یک ذکر کنند که (و الا متخلف محکوم به مجازات‌هاى مقرره خواهد شد که در نظامنامه ذکر شده است) البته این قانون اجرا خواهد شد تبصره ماده یک مربوط است به این که مالکین مجبورند به این که رعایت مقررات مربوط به جنگل‌ها را بکنند این کافى نیست و بایستى یک مجازاتى هم داشته باشد که اشخاص هم نتوانند برخلاف رفتار کنند به این جهت به نظر بنده در آخر ماده اول لازم می‌آید که یک مجازات‌هایى ذکر کنند و الا نوشتن این که مالکین خصوص موظفند دستورات را رعایت کنند و هیچ چیز دیگرى نباشد این هیچ تکلیفى براى اینها نیست و نظر بنده این است که آقاى وزیر کشاورزى در نظامنامه این قسمت را رعایت کنند.

وزیر کشاورزى - این تبصره که نوشته شد فقط براى این بود که لغت مالکین خصوصى ذکر شود چون بعضى از آقایان نگرانى داشتند که مقصود از وضع این قانون این است که جنگل‌هاى خصوصى را ما ضبط کنیم این تبصره براى این نوشته شده است و راجع به مجازات هم در قانون ذکر شده است و نسبت به شدت جرم یک مجازاتى برایش معین شده است و تصور می‌کنم که قانوناً نمی‌شود در آیین‌نامه مجازاتى قائل شد.

+++

رئیس - آقاى امیر تیمور.

امیر تیمور - بنده حقیقتاً متعجبم که آقاى وزیر کشاورزى هم امروز و هم در کمیسیون و هم در دفعات سابق می‌فرمایند علت عدم جلوگیرى از قطع اشجار جنگل به واسطه نبودن قانون است خیلى عجیب است مثل این است که دزد مى‌آید به خانه من چون قانون نیست نمی‌توانم جلوگیرى کنم آقا این مال دولت است و هر کس هم که بخواهد بدون اجازه دولت قطع کند باید همان عملى را که با یک نفر سارق مى‌کنید با او هم همان عمل را بکنید این همه مأمور ما داریم مأمورین نظامى مأمورین امنیه اینها تمام مال دولت و در تحت امر شما است و براى مصالح دولت تمام اینها باید به کار بیفتند چه ضرر دارد که شما به مأمورین دولت دستور بدهید چون اینها از دو راه مى‌آید یا از راه جاجرود مى‌آید یا از راه مخصوص چالوس مى‌آید از این دو راه است به مأمورین دستور بدهید که از ورود این چوب‌ها جلوگیرى شود اگر اجازه دارند که خیلى خوب اگر نداشت که جلوگیرى کنید و پدرشان را هم در بیاورید آقا بالاخره رقم رمق لازم دارد متأسفانه این در وزراى ما نیست چقدر بنده متأسف و متعجب هستم که براى جلوگیرى چه مانعى دارد آقا شما براى آب خوردن هم می‌گویید قانون این همه قانون دارید باز هم می‌گویید قانون خوب ما این قانون را هم باسلام و صلوات تصویب می‌کنیم و به دست شما می‌دهیم ولى باید بدانید که رقم رمق لازم دارد.

وزیر کشاورزى - آقاى امیر تیمور می‌فرماید که قانون لازم نیست چطور می‌شود وقتى که ما رجوع می‌کنیم کارهاى جنگل را به محاکم می‌گویند ما رسیدگى نمی‌کنیم و مرتکب را ول می‌کنند و می‌گویند که قانون نداریم ولى وقتی که قانون براى این کار گذشت و مجازاتى هم معین شد البته کاملاً جلوگیرى می‌کنیم و پدرشان را هم در مى‌آوریم و این که می‌فرمایید رسیدگى نمی‌شود این طور نیست بنده مخصوصاً از آقا استدعا می‌کنم که همین امروز یا روز شنبه تشریف بیاورند در دفتر بنده ملاحظه بفرمایید اینها رسیدگى می‌شود و کنترل می‌شود این طور نیست که ما همین طور ول کرده باشیم که هر کس به خیال خودش برود و هر کارى بخواهد بکند عرض کردم در این مدت اخیر چندین فقره چوب‌هاى قاچاق ما کشف کرده‌ایم و البته هر چوبى قاچاق باشد می‌گیرند و ضبط هم می‌کنند

جمعى از نمایندگان - مذاکرات کافى است.

رئیس - موافقین با ماده اول برخیزند (اغلب برخاستند) تصویب شد. ماده دوم.

ماده 2 - بریدن درخت از جنگل و تهیه هیزم و ذغال و تبدیل هر جنگل به زمین زراعتى اعم از این که جنگل ملک اشخاص یا دولت باشد بدون داشتن پروانه وزارت کشاورزى ممنوع است وزارت کشاورزى با در نظر گرفتن احتیاجات عمومى پروانه‌هاى لازم را به موقع صادر خواهد کرد.

تبصره 1 - تهیه هیزم از درخت‌ها و شاخه‌هایى که وزارت کشاورزى براى مصرف سوخت مناسب می‌داند و به آگهى عموم خواهد رسانید براى مصرف محلى جنگل‌نشینان و ساکنین دهکده‌هاى مجاور نیازمند به صدور پروانه نیست.

تبصره 2 - قطع درخت براى مصارف روستایى از قبیل خانه‌سازى - سد‌سازى - پادنک - تلمبار - آبدنک و سه پایه زنى و غیره ساکنین جنگل و در ملک‌هاى مجاور در آن به میزانى که وزارت کشاورزى تعیین می‌نماید آزاد است مشروط بر این که قطع­کنندگان قبلاً اظهار‌نامه به مأمورین جنگلبانى محل داده و با نظارت آنها اقدام به قطع درخت نمایند.

تبصره 3 - قطع اشجار در محوطه‌هاى روستایى در حدود یک هزار و پانصد مترمربع براى ساکنین آزاد است.

رئیس - آقاى انوار

انوار - موضوع جنگل و تذکرى که آقاى بیات دارند و علاقه‌مندى که مجلس به جنگل دارد خیلى زیاد است البته باید کارى کرد که این ثروت ملى از بین نرود ولى ما نمی‌دانیم که چطور می‌شود که از بین می‌رود و اهالى هم ازش استفاده نمى‌کنند بنده خبر دارم که جنگل مازندران به چه حال بدبختى افتاده است و همچنین جنگل گیلان ملاحظه فرمایید در شهر ذغال به خروارى هشتاد تومان رسیده است و مردم بدبخت تهران هم باید از سرما بمیرند این را بنده نمی‌دانم

+++

به وزیر داخله بگویم به وزیر عدلیه بگویم به کدام وزیر بگویم به کى بگویم آقایان خاتمه بدهید به این وضعیت یک عده چاپیدند همه را والله وبالله چاپیدید همه را از بین بردند جوراب رسیده است به جفتى 25 قران چرا زمینه تهیه نمى‌کنید فکرى به حال مردم بدبخت مصرف کننده‌ها نمى‌کنید این عده مستخدمین این مردم بدبخت از کجا بیاورند بنده خودم را عرض کنم عایدى ما معین است بنده خجالت می‌کشم عرض کنم والله زندگى همه‌مان بر باد رفته است خجالت می‌کشم بگویم که همه رو به زوال رفته‌ایم فقراى ما تلف می‌شوند دولت هم در این باب توجهى نمی‌کند در وزارت خواربار هم نمی‌دانم این مستر چه می‌کند بیش از این چون سینه‌ام درد می‌کند نمى‌توانم عرض کنم.

وزیر کشور - فرمودند دولت توجه نمی‌کند یک قسمت از ابتلائات دولت همین قضایا است که فرمودند کمیسیون‌هاى متعدد راجع به این قضایا شده و مذاکرات مفصل شده است یک چیزهایى است که اگر دستش بزنند ممکن است بدتر شود و همین هم که هست پیدا نشود مثلاً ذغال را رسیدگى کردیم دیدیم که مازندران می‌خرند پانزده تومان و سى و پنج تومان هم کرایه و دو تومان عوارضش پنجاه و دو تومان می‌شود ما دیدیم اگر نرخ را پایین‌تر بیاوریم همین را هم که مى‌آورند دیگر نمى‌آورند نرخ روغن را هم آمدیم معین کردیم دیدیم الان در محل خریدارى می‌شود شانزده تومان یا هفده تومان دیدیم اگر دست بزنیم این هم از بین می‌رود البته وزارت خواربار و دولت توجه خواهند کرد و امیدواریم با اقداماتی که فعلاً وزارت خواربار می‌کند نتیجه مطلوبه هم حاصل گردد بنابراین دولت کاملاً توجه می‌کند و زحمات زیادى هم در این موضوع می‌کشد. چون کامیون‌هایى هم که جهت خواربار داشته است الان مشغول حمل خواربار دیگرى است. بعد از آن که از آن قسمت‌ها فراغت حاصل کرد به این قسمت‌ها مى‌پردازد و شاید بتواند از این راه خدمتى بکند.

رئیس - آقاى طوسى‏

طوسى - عرض کنم آنچه روى کاغذ مى‌آید و اینجا می‌گذرد بسیار شریف و مقدس است آنچه در عمل است با کمال تأسف به قدرى بطوء جریان دارد و به قدرى سوء عمل دارد که بنده از عرضش خیلى خجل هستم. یکى موضوع حفاظت جنگل‌ها است. همان درخت‌هاى خیلى خیلى خوب که براى بعضى کارهاى فنى لازم است بنده مطابق اطلاعى که دارم از طرف مازندران به سمت شاهرود می‌رود و براى بعضى مصارف شخصى و متفرقه مصرف می‌شود در حالى که آقاى وزیر کشاورزى می‌فرمایند کاملاً مراقبت درش می‌کنند. اگر حقیقتاً عمل این است و این طور عمل می‌شود پس حفاظتش البته آن طورى که باید بشود نمی‌شود اگر می‌فرمایند نیست که بنده بهشان نشان می‌دهم تحقیق بفرمایند وقتى معلوم شد که چه درختى در کجا می‌رود می‌سوزد آن وقت جلوگیرى کنند. از آن طرف قانون به این طریق می‌گذرد ولى متأسفانه یک چیزى که در دست آن رعیت بیابانى باشد که چه درختى را بسوزاند و چه درختى را نشکند مدرکى در دست او نیست. چهار تا روزنامه بود روزنامه هم که به این صورت افتاد. طریق دیگرى هم که رعایا بفهمند نیست و این قانون هم که بگذرد باز براى اطلاع وسیله نیست که به مردم داده شود و این چهار تا جنگل که فعلاً هست تا این قانون بگذرد از بین می‌رود. بنده معتقدم همان طور که آقاى امیر تیمور هم فرمودند آن طورى که باید توجه دقیق در این قسمت نمی‌شود بنده تذکر می‌دهم که توجه بیشترى بشود (اکثر نمایندگان - رأى رأى)

رئیس - نمی‌دانم عرض بنده مسموع آقایان بشود یا نه که این وقت کم را یک طورى بکنند که مجلس از اکثریت نیفتد. پیشنهاد آقاى مجد ضیایى

چون ممکن است عبارت بریدن درخت جنگل‌هاى خصوصى در جنگل‌هاى درخت تبریزى و بید که مخصوص براى فروش و بنا است اشکال فراهم نماید این است پیشنهاد می‌کنم تبصره به ماده 2 الحاق شود:

تبصره 4 - منظور از درخت جنگلى چوب‌هاى صنعتى است. مجد ضیایى

رئیس - آقاى مجد ضیایى

+++

مجد ضیایى - بنده عرض می‌کنم در اطراف رودخانه‌هاى زنجان به نام جنگل یک درخت‌هایى کاشته‌اند براى بنا و مصرف ساختمان به کار می‌آید و رعایا می‌فروشند. خواستم ببینم آنها هم جزء این است یا نه؟ که در آتیه اشکالى براى آنها فراهم نشود چون آنها هم به نام جنگل است‏

مخبر (آقاى افشار) - آنها را جنگل نمی‌گویند در آن طرف درخت کارى منحصراً درخت‌هاى جنگلى نیست درخت‌هاى دیگرى هم هست ....

بعضى از نمایندگان - شنیده نمی‌شود آقا تشریف ببرید پشت تریبون.

افشار - عرض کنم به طوری که عرض کردم درخت تبریزى که در دهات کاشته می‌شود البته جنگل نامیده نمی‌شود و او را نمی‌توان مشمول مقررات این قانون قرارداد مالکین که درخت تبریزى و بید و غیره می‌کارند البته از شاخه‌ها و خود درخت‌ها در مواقع مختلف استفاده می‌کند البته آن استفاده به موجب مقررات جنگل‌ها نمی‌شود به همین جهت پیشنهاد جناب مستطاب عالى مشمول مقررات این قانون نمی‌شود از طرف دیگر با پیشنهاد حضرت مستطاب عالى نمی‌شود موافقت کرد زیرا درخت جنگل تنها درخت صنعتى نیست. درخت‌هاى دیگرى هم هست که شاید نگذارند آنها را ببرند. به طور کلى جنگل‌هاى طبیعى به جنگل‌هاى مصنوعى گفته نمی‌شود.

مجد ضیایى - بنده با این توضیح مسترد کردم.

رئیس - موافقین با ماده دوم برخیزند (اکثراً برخاستند) تصویب شد. ماده سوم:

ماده سوم - صدور پروانه قطع درخت در مرز جنگل‌ها به عرضى که وزارت کشاورزى تعیین خواهد کرد و از یک کیلومتر کم‌تر نخواهد بود براى همیشه ممنوع است.

تبصره - کرانه‌هاى دریا از ترتیب فوق مستثنى است.

رئیس - آقاى نبیل سمیعى.

نبیل سمیعى - بنده خواستم آقاى وزیر کشاورزى در این قسمت یک توضیحى بدهند که این تبصره در اینجا نقض غرض شده است زیرا که مى‌نویسد کرانه‌هاى دریا از ترتیب فوق مستثنى است در این صورت هر کس می‌تواند بدون پروانه هر مقدارى که می‌خواهد از کرانه دریا قطع کند و مانعى هم نداشته باشد این را توضیح بفرمایند.

وزیر کشاورزى - در کمیسیون بنده توضیح دارم مقصود از مرز جنگل قسمت‌هایى است که جنگل به خشکى می‌رود که بعد گفتیم که خوب کناره‌هاى دریا هم در واقع مرز جنگل است آنجا در ماده نوشتیم براى همیشه ممنوع است ولى در کناره‌ها مطابق مقررات اجازه داده می‌شود.

رئیس - آقاى انوار

انوار - بنده در این زمینه هم عرض داشتیم اینجا می‌نویسد که «صدور پروانه قطع درخت در مرر جنگل‌ها به عرضى که وزارت کشاورزى تعیین خواهد کرد و از یک کیلو متر کم‌تر نخواهد بود براى همیشه ممنوع است» و بعد هم می‌نویسید که کرانه دریا از ترتیب فوق مستثنى است. چون در تحت نظر دولت است یک نظر دیگرى با یک ترتیبات دیگرى دولت در آنجا نظر دارد از این جهت دست مالکین خصوصى و غیره از آنجا کوتاه است به این معنى که با یک طرز خاصى باید دولت آنجا را اداره بکند به این جهت در شور اول هم صحبت کردیم که اصلاً لزومى ندارد که کناره‌هاى دریا را ذکر کنیم. سواحل است و سواحل در تحت یک مقررات خاصى است و قواعد و مقررات خاصى دارد که باید مراعات شود و بنده خواستم عرض کنم که محتاج به این تبصره نبودم که ما اینجا بگذاریم.

مخبر - این تبصره لازم است زیرا که مطابق این ماده قطع جنگل در مرزهایى که به طرف خشکى می‌رود تا یک کیلومتر ممنوع است وقتی که ما مرز گفتیم البته جنگل از دو طرف مرز دارد اگر این تبصره را نمی‌نوشتند از درخت‌هاى جنگل‌هایى که در کنار دریا واقع شده‌اند نمی‌توانستند استفاده و بهره‌بردارى کنند. البته مقصود این نیست که بهره‌بردارى نشود مقصود این است که بهره‌بردارى شود ولى با یک ترتیباتى که بهره‌بردارى منجر به از بین رفتن جنگل‌ها نشود.

+++

به این جهت این تبصره لازم بود که بنویسند که در مواقع مقتضى بتوانند استفاده کنند از درخت‌هایى که در سواحل دریا واقع شده است.

رئیس - آقاى معدل

معدل - با توضیحى که آقاى مخبر کمیسیون دادند این ماده مطلب را نمی‌رساند. بنده خودم از اشخاصى هستم که سواحل را رفته‌ام و گردش کرده‌ام و یکى از نقاط جنگل­خیز ما همین قسمت‌ها است. به طور صریح این ماده می‌گوید که کرانه‌هاى دریا از ترتیب فوق مستثنى است یعنى با استناد این ماده می‌شود قسمتى از جنگل‌ها را قطع کرد وزارت کشاورزى هم نمی‌تواند از این قانون در این نقطه استفاده کند. اگر این طور است که حالا می‌فرمایند باید عبارت ماده اصلاح شود و این مطلبى را که می‌فرمایند برساند. به نظر بنده عبارت را طورى رسا مرقوم نداشته‌اند که مطلب مکنون خاطرتان را برساند که اگر فردا یک کسى را به محکمه بردند براى این جرم با این ماده نمی‌شود او را تعقیب کرد.

رضوى - پیشنهاد شود که اصلاح شود.

مخبر کمیسیون کشاورزى - اولاً بایستى یک چیز را از نظر دور نداشت که این تبصره مربوط به خود ماده سوم است. در ماده سوم مرزهایى که به طرف خشکى می‌رود مرزهاى جنگل را تا یک کیلومتر الى­الابد قطع آن را ممنوع کرده است ملاحظه می‌فرمایید؟ تا یک کیلومتر مرز جنگل را نباید دست زد این هم طبیعى است براى این که در مرز جنگل وقتى درخت قطع شد دیگر دو مرتبه در آنجا درخت سبز نمی‌شود ولى تا وقتی که در تبصره می‌گویند کرانه دریا از ترتیب فوق مستثنى است یعنى کرانه‌هاى دریا را می‌شود مطابق مقررات قانون ازش استفاده کرد و با این توضیح که بنده عرض کردم تصور نمی‌شود در آتیه اشکالى حاصل شود.

رئیس - آقاى امیر تیمور

امیر تیمور - بنده عرض کنم که توضیحى که آقاى مخبر محترم آقای افشار فرمودند اشکال آقاى معدل را رفع نمی‌کند این موضوع ماده سوم هم بسیار ماده مفیدى است. اما این تبصره به کلى اثرات آن ماده را زایل کرده است زیرا که شما با ماده سوم معتقد شدید که صدور پروانه قطع درخت در مرز جنگل حداقل تا یک کیلومتر براى همیشه ممنوع خواهد بود، آقاى معدل هم به طورى که توضیح دادند در قسمت سواحل بحر خزر مرز جنگل است از همان کناره جنگل ساخته شده است و طبق این ماده آن را می‌شود قطع کرد ولى طبق این تبصره می‌شود قطع بکنند و یک نقاط قشنگ از بین می‌رود. پس بنابراین در سواحل بحر خزر همان طور که ما راه کناره داریم و بنده خودم رفته‌ام و طبق آن تبصره یک راه به این قشنگى و یک سواحل که فوق‌العاده قشنگ است و بهترین نقاط زیباى کشور ما را تشکیل می‌دهد طولى نمی‌کشد که بیابان خشک و قفرى تبدیل می‌شود از این جهت بنده معتقدم این تبصره حذف شود (صحیح است)

رئیس - پیشنهاد آقاى نبیل سمیعى‏

پشنهاد می‌کنم تبصره به شرح ذیل اصلاح شود:

کرانه‌هاى دریا هم از ترتیب فوق مستثنى نبوده و مشمول این ماده خواهد بود.

رئیس - آقاى نبیل سمیعى‏

نبیل سمیعى - عرض کنم که بنده معتقدم که این تبصره را باید حذف کرد براى این که مطلب این است که در سواحل اصلاً تا یک کیلومتر اجازه قطع داده نشود و اقلاً نماى آنجا به هم نخورد و بروند از مرکز و داخل چوب مورد حاجت را قطع کنند و این موجب می‌شود که از چهار طرف جنگل‌ها محفوظ بماند یعنى حدود چهارگانه. بالاخره اگر یا سمت دریا یا غیر سمت دریا استثنا بشود اگر اینرا برداریم هم به نفع وزارت کشاورزى است وهم ضررى هم به مردم نمی‌رساند (طباطبایى - اگر یک کیلومتر باشد چه می‌شود؟) از این جهت پیشنهاد تجزیه می‌کنم.

مخبر - عرض کنم با پیشنهاد آقاى نقابت بنده نمی‌توانم موافقت کنم زیرا یک لطمه کلى به اصول مالکیت می‌رساند. اشخاص زیادى هستند در سواحل دریا جنگل دارند و ما

+++

نمی‌توانیم آنها را محروم کنیم از حق خودشان و ما این حق را نداریم که مردم را الى‌الابد مانع شویم که از حق خودشان استفاده کنند البته در مرزى که به طرف جنگل می‌روید باید این کار را کرد زیرا که اگر آنجا استفاده کنند جنگل از بین می‌رود ولى در کناره دریا بایستى مردم را اجازه داد که بتوانند بهره‌بردارى از ملک خودشان بکنند به همین جهت نمی‌توانیم با پیشنهاد آقاى نقابت موافقت کنیم و به عقیده بنده این تبصره به قدرى روشن است که هیچ زحمتى ندارد (نبیل - روشن نیست آقا). این قسمت قطع درخت‌ها را در مرزى که به طرف دریا است و ممکن است دوباره درخت بروید آزاد باشد (نبیل - آزاد چه باشد؟) بنده تصور می‌کنم تعیین شود که مطابق مقررات یک و دو و سه و چهار این قانون رفتار شود حالا شما می‌خواهید این را پیشنهاد کنید.

نبیل سمیعى - بنده این را پیشنهاد کردم آقا

نقابت - بنده تقاضاى تجزیه می‌کنم نسبت به ماده و تبصره‏

رئیس - آقاى طالش‏

معدل - نمی‌شود آقا. در پیشنهاد دو نفر بیشتر نباید توضیح بدهند

طالش - موضوع دو تا است.... اجازه می‌فرمایید

جمعى از نمایندگان - بفرمایید - بفرمایید توضیح بدهید.

طالش سمیعى - موضوع عرض کردم دو تا است یکى راجع به حدود ییلاقى است و یکى دریایى در قسمت جنگل‌هاى ییلاقى البته درخت‌هاى آنجا را قطع کردن جنگل از بین می‌رود و حق با آقایان است که نباید قطع بشود اما دریا را که آقایان می‌فرمایند این طرف را نباید مانع شد آن رو را بایستى در واقع مانع شد که قطع نشود ولى این طرف مانعى ندارد یعنى چه مانعى دارد که اجازه داده شود؟ اگر هم اجازه ندهند در طرف دریا و در این سمت جنگل باقى نخواهد ماند چون درخت در طرف دریا مى‌پوسد و مى‌افتد بنابراین تبصره ماده سوم بسیار خوب است و چرا باید مانع شد؟ اما در قسمت جنگل از سمت خشکى مانع باید بشود.

یکى از نمایندگان - پیشنهاد آقاى سمیعى دوباره خوانده شود

(آقاى طوسى به شرح زیر خواندند)

پیشنهاد می‌کنم تبصره زیر به شرح زیر اصلاح شود:

کرانه‌هاى دریا هم از ترتیب فوق مستثنى نبوده و مشمول این ماده خواهد بود.

امیر تیمور - بنده هم این پیشنهاد را قبول می‌کنم.‏

افشار - خودشان هستند توضیح می‌دهند.

نبیل سمیعى - بنده توضیح می‌دهم.‏

امیر تیمور - بنده هم عرض کردم این پیشنهاد را امضا می‌کنم و توضیح می‌دهم اجازه می‌فرمایید؟

عرض کنم بنده خواستم جلب توجه آقاى افشار بشود این کرانه‌هاى بحر خزر و این قسمت‌ها الان ملک دولت است و مالک خصوصى ممکن است بعدها پیدا کند بنده هم موافق هستم وقتى که این محاکماتى که راجع به املاک واگذارى در جریان هست خاتمه پیدا کند البته مالک خصوصى پیدا کند ولى همان طور که آقاى نبیل‌الملک پیشنهاد کردند بنده هم پیشنهاد کردم و موافق هستم با آن باید کرانه‌هاى دریا هم مشمول ماده سوم باشد و اشجارش قطع نشود تا یک کیلومتر.

نقابت - این موضوع را که آقاى امیر تیمور فرمودند که در سواحل دریا جنگل‌هاى خصوصى وجود ندارد و مالک خصوصى ندارد این صحیح نیست در سواحل جنوب ممکن است که مالک دولت باشد و بعد مالک خصوصى پیدا کند ممکن است ولى در قسمت آستارا و سواحل غربى بحر خزر تمامش جنگل‌هاى خصوصى است و مالک خصوصى دارد و این نکته را که آقاى طالش‌خان فرمودند اصولاً از نظر تولید و نمو درخت صحیح است اما فراموش نشود که در ماده اول حفظ و نگهدارى جنگل به عهده وزارت کشاورزى واگذار شده است و نگهدارى جنگل یکیش هم انداختن درخت

+++

پوسیده و جلوگیرى از خرابى نسبت به سایر قطعات جنگل است زیرا اگر یک درختى پوسیده یا طورى شد که نتوانست سر پا بماند و افتاد درخت دیگر را هم خورد می‌کند و از بین می‌برد بنابراین براى این که درخت‌هاى دیگر را خورد و خراب نکند باید آن را قطع کرد و انداخت تا سایر درخت‌ها محفوظ بماند و جنگل نگهدارى بشود و این منع نمى‌کند و نمی‌خواهیم بگوییم که دولت در سواحل تا یک کیلومتر اجازه ندهد به مردم ولى حفاظت جنگل طبق ماده اول در هر حال با خود دولت است و مطابق این ماده می‌تواند عمل کند. پس بنابراین اگر این تبصره هم نباشد تأثیرى در قضیه ندارد یعنى با اجازه دولت (البته تا یک کیلومتر اجازه به مردم نمی‌دهد) ولى براى جلوگیرى از خرابى ممکن است اجازه بدهد.

امیر تیمور - پس آقا هم موافق هستند که این تبصره نباشد.

وزیر کشاورزى - بنده با حذف تبصره موافقم‏

رئیس - پیشنهاد دیگرى است از آقاى معدل:

پیشنهاد می‌کنم - تبصره: کرانه‌هاى دریا از ترتیب فوق مستثنى و قطع درخت از آنجا تابع این قانون است‏

معدل - اگر تبصره حذف شده که خیلى خوب بنده حرفى ندارم‏

طوسى - آقاى اعتبار هم پیشنهاد کرده‌اند ماده 3 تجزیه شود.

عده‌ای ازنمایندگان - دولت با حذف تبصره موافقت کرد.

اعتبار - پس دیگر موضوعى ندارد چون تبصره حذف شد.

رئیس - آن وقت باید تکلیف این پیشنهاد آقاى نبیل سمیعى معلوم شود.

نبیل سمیعى - بنده هم موافقت می‌کنم. وقتى که تبصره حذف شد بنده مسترد می‌کنم.

رئیس - موافقین با ماده سوم با حذف تبصره برخیزند (اکثراً برخاستند) تصویب شد ماده چهارم.

ماده چهارم - هر کس برخلاف این قانون بدون پروانه وزارت کشاورزى درخت از جنگل‌ها بیندازد به پرداخت جریمه از پنجاه و یک ریال تا پنج هزار ریال و حبس تأدیبى از هشت روز تا دو ماه محکوم خواهد شد و مأمور موظف است پس از وصول اظهارنامه در مدتى که زیاده از پانزده روز نباشد معاینه و گواهى دهد.

رئیس - آقاى انوار

انوار - بنده توجه می‌دهم آقاى وزیر و آقاى مخبر را به این عبارت آخر ماده که می‌نویسد و مأمور موظف است تا آخر این جمله جایش اینجا نیست. ملاحظه می‌فرمایید؟ در ماده دوم اعلام شد در آخر تبصره دوم که مشروط بر این که قطع کنندگان قبلاً اظهارنامه به مأمورین جنگلبانى محل داده و با نظارت آنها اقدام به قطع درخت بنمایند. باید در آخر تبصره دوم ماده دوم این قید بشود که و مأمور موظف است پس از وصول اظهارنامه در مدتى که زیاده از پانزده روز نباشد معاینه و گواهى دهد. این جز آن است خوب این ماده چهارم را نگاه بکنید هیچ تناسبى ندارد قسمت آخر ماده با اول ماده شاید اشتباه شده است و این جمله باید در آخر تبصره دوم ماده دوم اضافه شود.

مخبر کمیسیون کشاورزى - نه خیر اینها اشتباه نشده است در کمیسیون این جمله را اضافه کردند از ترس این که مبادا مأمورین کشاورزى در موقع مقتضى پروانه صادر نکنند و اسباب اشکال مردم بشوند از نقطه‌نظر احتیاط آقایان اعضاى کمیسیون موافقت کردند که این جمله اضافه شود که مأمور دولت مجبور بشود بدهد و مردم از نقطه‌نظر صدور پروانه در زحمت نیفتند

رئیس - آقاى ملک مدنى

ملک­مدنى - بنده هم می‌خواستم همین توضیحى را که آقاى مخبردادند عرض کنم که این در کمیسیون مذاکره شد و از نقطه‌نظر تسهیل کار مردم بوده است آقاى انوار هم که مخالفتى براى تسهیل کار مردم ندارند.

انوار - نه خیر بنده موافقم ولى این جمله جایش اینجا نیست.

ملک­مدنى - و مجلس هم بنده به نظرم مى‌آید با اصل این مطلب موافق است حالا اگر از نقطه‌نظر مجلس فرمایشى دارند مانعى ندارد پیشنهاد بفرمایند.

وزیر کشاورزى - عرض کنم در این باب یک اشتباهى شده است این جمله (و مأمور موظف است الى آخر) مربوط به آخر ماده پنجم است در ماده پنجم مى‌نویسد: استفاده از درخت‌هاى افتاده جنگل براى مالکین آنها پس از معاینه و گواهى مأمور جنگلبانى مجاز است بعد اضافه می‌شود و مأمور موظف است پس از وصول اظهارنامه در مدتى که زیاد از پانزده روز نباشد معاینه و گواهى دهد این جمله از آخر ماده پنجم افتاده و به آخر ماده چهارم اضافه نشده و اشتباه در چاپ شده است (صحیح است)

رئیس - آقاى نقابت‏

نقابت - اجازه مى‌فرمایید؟ یک قدرى موضوع دارد مشکل می‌شود و آن این است که ماده چهارم تعیین کیفر و مجازات می‌کند براى متخلف و براى کسى که بدون پروانه قطع درخت بکند حالا بنده که مى‌خواستم قطع بکنم باید که حاجتم و استحقاقم برطبق این قانون عرضه بشود به وزارت کشاورزى یا مأمورین محلى به من پروانه می‌دهند و گفته شده است که مأمور موظف است تا پانزده روز تکلیف مرا معلوم بکند و نتواند حاجت مرا برنیاورد و نگهدارد و معطل بکند به این جهت در ماده گفته می‌شود که متخلفین در قانون که بدون پروانه درخت قطع کنند مجازات خواهند شد اما یک تکلیفى هم براى مأمورین معین شده است که موظف باشد پانزده روز اظهارنامه را گواهى کند بنابراین خیال می‌کنم بهتر است این جمله و مأمور موظف است چون از موضوع مجازات خارج است این را به صورت یک تبصره در آخر این ماده اضافه کنند که پانزده روز تکلیف بنده را معلوم کند که استحقاق دارم یا ندارم.

وزیر کشاورزى - اجازه می‌فرمایید؟ مأمور که پروانه نمى‌دهد پروانه را وزارت کشاورزى می‌دهد در ماده چهارم نوشته شده است: هر کس برخلاف این قانون بدون پروانه وزارت کشاورزى درخت از جنگل‌ها بیندازد به پرداخت جریمه از پنجاه و یک ریال تا پنج هزار ریال و حبس تأدیبى از هشت روز تا دو ماه محکوم خواهد شد جمله مأمور موظف است را عرض کردم مربوط به آخر ماده پنجم است و اشتباهاً اینجا نوشته شده زیرا مأمور که اصلاً پروانه نمى‌دهد پروانه را یا وزارت کشاورزى می‌دهد یا اداره جنگلبانى و اساساً این سطر آخر ماده چهارم همان طور که عرض کردم مربوط به آخر ماده پنجم است که استفاده جنگل براى مالکین آنها پس از معاینه و گواهى مأمور جنگلبانى مجاز است و مأمور موظف است پس از وصول اظهارنامه الى آخر و اینجا در چاپ اشتباه شده است.

عده‌ای از نمایندگان - صحیح است.

انوار - این طور نیست.

امیر تیمور - اجازه می‌فرمایید.

رئیس - بفرمایید.

امیر تیمور - بنده تعجب می‌کنم وقتى که خود دولت می‌گوید این طور است دیگر نمی‌دانم چرا آقایان مخالفت می‌کنند قانون را خود دولت تقدیم کرده است و خود او می‌گوید من این طور پیشنهاد کرده‌ام و به این کیفیت هم باشد.

افشار - این طور نیست. عرض کنم که...

امیر تیمور - آن وقت ما می‌گوییم این طور نیست. این که نمی‌شود. اجازه می‌فرمایید آقاى افشار عرضم تمام بشود. همان طور که آقاى عدل فرمودند مأمور صلاحیت ندارد که اجازه بدهد اجازه با وزارت کشاورزى یا اداره جنگلبانى است و بنده تمنا می‌کنم مقام ریاست اجازه بفرمایند که این جمله به آخر ماده پنجم اضافه شود آن وقت اگر آقایان نظریاتى دارند پیشنهاد بدهند آقاى وزیر کشاورزى هم قبول می‌کنند

رئیس - آقاى انوار فرمایشى دارید.

انوار - عرض می‌کنم آقاى وزیر کشاورزى: یک قاعده کلى را یادم مى‌آید در مدرسه که بودیم می‌گفتیم ضم مهمل به مهمل مستعمل نمی‌شود یک مهمل را به مهمل دیگر ضمیمه کنند مستعمل نمی‌شود ضم معدوم به معدوم هم موجود نمی‌شود ملاحظه

+++

فرمودید؟ این عبارت تبصره ماده دوم را بنده مى‌خوانم می‌نویسید: به میزانى که وزارت کشاورزى تعیین می‌نماید آزاد است مشروط بر این که (توجه بفرمایید) مشروط بر این که قطع کنندگان قبلاً اظهارنامه به مأمورین جنگلبابى محل داده و با نظارت آنها اقدام به قطع درخت بنمایند. آن وقت این جمله که در آخر ماده چهارم نوشته‌اند و مأمور موظف است الى آخر این مربوط به قسمت آخر تبصره دوم ماده دوم است که نباید تا پانزده روز به تأخیر بیندازند ماده چهارم هم تعیین مجازات می‌کند و کیفر قائل می‌شود پس جاى این عبارت در آخر ماده چهارم نیست بلکه در ماده دوم است و ما ناچار هستیم قبلاً مأمور را مکلف کرده باشیم که وقتى این شخص آمد و اظهارنامه داد او باید رسیدگى کند و در ظرف پانزده روز معاینه کند و گواهى بدهد این جمله مربوط به آن عبارت آخر تبصره ماده دوم است بعد هم در ماده چهارم تعیین کیفر می‌کنیم. حالا مختارید من به عرض مجلس رساندم.

نبیل سمیعى - اشتباه می‌کنید.

وزیر کشاورزى - اشتباه می‌فرمایید. عرض کنم خدمت­تان می‌نویسید پروانه را وزارت کشاورزى می‌دهد وزارت کشاورزى هیچ وقت نمى‌آید وقتى که نوشته شده است پروانه را وزارت کشاورزى یا اداره جنگلبانى باید بدهد آن وقت اجازه قطع را بگذارد به امید یک مأمور این نمی‌شود و اساساً این سطر آخر ماده چهارم مربوط به آخر ماده پنجم است. ماده چهارم جریمه و مجازات را معین می‌کند و صحبت اظهارنامه نیست این جمله (و مأمور موظف است) اساساً مربوط به ماده زیرى است بنده که قانون را نوشته‌ام این طور نظرم بوده. (صحیح است)

رئیس - آقاى اوحدى

اوحدى - بنده تعجب نمى‌کنم از یک نکته را که امروز آقاى انوار از روى صحت بیان فرمودند زیرا ایشان همیشه بیانات‌شان صحیح است امروز هم از قضایاى اتفاقیه نکته را که فرمودند صحیح است. صحبت روى درخت‌هاى سرپا و درخت‌هاى افتاده است آقای نقابت. درست ملتفت بشوید. صحبت سر درخت­های مستقیم و افتاده است در ماده دوم در تبصره دوم نوشته شده است براى درخت‌هایى که مى‌خواهند قطع کنند از نقطه‌نظر احتیاجات بایستى اظهارنامه بدهند و پروانه هم بگیرند آن وقت قطع کنند این صحبت ما بود آن وقت مى‌آید ماده چهارم را بیان می‌کنند براى تعیین کیفر و مجازات اشخاصى که برخلاف این قانون قطع درخت کنند صحبت ماده پنجم هم راجع به درخت‌هاى افتاده است که می‌گوید از درخت‌هاى افتاده اگر کسى بخواهد استفاده کند باید به مأمور جنگلبانى مراجعه کند و مأمور جنگلبانى هم نسبت به درخت‌هاى افتاده باید در ظرف پانزده روز تکلیف را معین کند حالا آن یکى می‌خواهد این را جز تبصره قرار بدهد و این یکى می‌خواهد این را جز ماده قراردهد و بنده معتقدم همان طور که نظر خود آقاى وزیر کشاورزى است این اشتباه در طبع شده است و الا در اصل ماده کسى مخالف نیست.

جمعى از نمایندگان - مذاکرات کافى است. رأى رأى‏

رئیس - پیشنهاد آقاى نقابت.

تبصره زیر به ماده 4 اضافه شود:

تبصره - مأمورین کشاورزى مکلفند پس از وصول اظهارنامه و تقاضاى پروانه براى قطع درخت در ظرف 15 روز رسیدگى نمایند و در صورت استحقاق پروانه لازم صادر کنند.

وزیر کشاورزى - بنده این پیشنهاد را قبول می‌کنم.

نقابت - اجازه مى‌فرمایید؟ این جمله از (و مأمور موظف است تا آخر) از آخر ماده چهارم حذف می‌شود و ضمیمه به آخر ماده پنجم می‌شود و این تبصره که پیشنهاد شد به ماده چهارم اضافه می‌شود.

رئیس - اجازه می‌فرمایید رأى می‌گیریم به ماده چهارم جمله از (و مأمور موظف است تا آخر) برداشته می‌شود بعد تبصره که آقاى نقابت پیشنهاد کردند و آقاى وزیر قبول کردند اضافه می‌شود (صحیح است) آقایانى که با ماده چهارم با حذف جمله (و مأمور موظف است تا آخر) و اضافه تبصره پیشنهادى آقاى نقابت که دولت هم قبول کردند موافقند برخیزند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده پنجم:

+++

ماده پنجم استفاده از درخت‌هاى افتاده جنگل براى مالکین آنها پس از معاینه و گواهى مأمور جنگلبانى مجاز است.

طوسى - این جمله هم به آخر ماده پنجم اضافه می‌شود: و مأمور موظف است پس از وصول اظهارنامه در مدتى که زیاده از 15 روز نباشد معاینه و گواهى دهد

رئیس - آقاى انوار

انوار - خوب حالا که ماده چهارم را به آن طور موافقت کردند و قبول کردند و مجلس هم رأى داد بنده عرضى ندارم اما راجع به ماده پنجم عرض می‌کنم در جلسه‌هاى سابق ما به قدر امکان ملاحظه کردیم که سلطنت مالکین در املاک و مالکیت‌شان از بین نرود (صحیح است) ولکن چون در اینجا یک ملاحظه دولت از لحاظ سرپرستى و راهنمایى دارد براى حفاظت جنگل این است که آمده‌اند در اینجا یک قسمتى براى جلوگیرى از برانداختن جنگل‌ها اقدام شده است ولى در همین قانون استفاده از جنگل براى مالکین آن مسلم است و مطابق قانون هم باید باشد دولت هم کمک می‌کند لکن جمله مأمور موظف است را که نوشته‌اند باید مأمور تخلف نکند و حقیقتاً ملزم باشد به این معنى الزامى باشد که یک تکلیف فوق‌العاده را که براى او معین کرده‌اند این کار را ملزم باشد بکند نه این که موظف باشد و نکند این امر باید الزامى باشد حتماً این کار را بکند.

مخبر - در صورتی که جمله و مأمور موظف است از آخر ماده چهارم برداشته شد و به آخر ماده پنجم اضافه شد مأمور موظف خواهد بود که برود در محل و معاینه کند و پروانه بدهد وقتى که او وظیفه دارد البته باید بکند و مجبور است که مطابق وظیفه‌اش رفتار کند حالا اگر جناب مستطاب عالى این جمله را کافى نمی‌دانید به نظر بنده بهتر است جمله قوى‌ترى را که در نظر دارید پیشنهاد بفرمایید

عده‌اى از نمایندگان - کافى است. رأى رأى‏

رئیس - رأى می‌گیریم به ماده پنجم با علاوه کردن جمله (و مأمور موظف است پس از وصول اظهارنامه در مدتى که زیاده از پانزده روز نباشد معاینه و گواهى دهد) به آخر ماده آقایان موافقین برخیزند (اکثراً برخاستند) تصویب شد.

5 - موقع و دستور جلسه بعد - ختم جلسه‏

جمعى از نمایندگان - ختم جلسه‏

رئیس - اگر اجازه می‌فرمایید جلسه را ختم کنیم (صحیح است)

جلسه آتیه روز یکشنبه سیزدهم دى ماه سه ساعت قبل از ظهر دستور هم بقیه لایحه جنگلبانى‏

(مجلس سه ربع ساعت بعد از ظهر ختم شد)

رئیس مجلس شوراى ملى - حسن اسفندیارى

+++‏

یادداشت ها
Parameter:293992!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)