کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » مشروح مذاکرات » مشروح مذاکرات مجلس ملی » دوره نوزدهم مجلس ملی

0.0 (0)
مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره ‏19
[1396/06/01]

جلسه: 118 صورت مشروح مذاکرات مجلس روز پنجشنبه هجدهم مهرماه 1336  

 

فهرست مطالب:

1- طرح صورت مجلس

2- بیانات قبل از دستور آقایان: پرفسور اعلم دکتر امیر نیرومند خلعتبرى.

3- تقدیم یک فقره لایحه به وسیله آقاى وزیر جنگ

4- بیانات قبل از دستور آقاى دکتر امیر حکمت

5- طرح و تصویب یک فوریت لایحه اجازه استخدام جهت وزارت بهداری

6- اعلام تصویب صورت مجلس

7- طرح و تصویب یک فوریت لایحه اجازه تمدید مدت احداث جاده سوم شمیران.

8- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

مشروح مذاکرات مجلس شورای ملى، دوره ‏19

 

 

جلسه: 118

صورت مشروح مذاکرات مجلس روز پنجشنبه هجدهم مهرماه 1336

 

فهرست مطالب:

1- طرح صورت مجلس

2- بیانات قبل از دستور آقایان: پرفسور اعلم دکتر امیر نیرومند خلعتبرى.

3- تقدیم یک فقره لایحه به وسیله آقاى وزیر جنگ

4- بیانات قبل از دستور آقاى دکتر امیر حکمت

5- طرح و تصویب یک فوریت لایحه اجازه استخدام جهت وزارت بهداری

6- اعلام تصویب صورت مجلس

7- طرح و تصویب یک فوریت لایحه اجازه تمدید مدت احداث جاده سوم شمیران.

8- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

 

مجلس دو ساعت و پنج دقیقه پیش از ظهر به ریاست آقاى اردلان (نایب رئیس) تشکیل گردید.

1- طرح صورت مجلس

نایب‌رئیس - اسامى غایبین جلسه قبل قرائت می‌شود

(به شرح ذیل قرائت شد)

غایبین با اجازه - آقایان: سنندجى. سعیدى. دشتى. دکتر شاهکار. دکترجهانشاهى. اسفندیارى. مهندس هدایت. امیدسالار. عبدالحمید بختیار. موسوى. صارمى. غضنفرى. ذوالفقارى. مجید ابراهیمى. شادلو. بهادرى. دکتر عدل. بزرگ ابراهیمى. هدى. قبادیان. بزرگ نیا. معین‌زاده. دکتر دادفر. پناهى. مهندس اردبیلى. صادق بوشهرى. بوربور. اکبر. مهندس جفرودى. دکتر عمید. دکتر فریدون افشار.

غایبین بی‌اجازه - آقایان: دکتر طاهرى. دکتر اصلان افشار. دکتر سعید حکمت. سالار بهزادى. پردلى. اریه. قراگزلو. دکتر آهى. کدیور. مشار. قریشى. رامبد. دکتر سید امامى. اورنگ. امامى خویی. کورس. دکتر هدایتى. حشمتى. مسعودى.

دیرآمدگان و زودرفتگان با اجازه - آقایان: مهندس فروهر. ساگینیان. دکتر پیرنیا. دکتر حسن افشار. خزیمه علم. فولادوند. مهندس سلطانى. مهندس شیبانى. کاظم شیبانى.

نایب‌رئیس - در صورت جلسه اعتراضى نیست؟ (اظهارى نشد) تصویب صورت مجلس بعد از حصول اکثریت اعلام می‌شود.

2- بیانات قبل از دستور آقایان: پرفسور اعلم دکتر امیر نیرومند خلعتبرى

نایب‌رئیس - نطق قبل از دستور شروع می‌شود، آقاى پروفسور جمشید اعلم

پروفسور اعلم – آقایان نمایندگان محترم فرمایشات شاهنشاه را موقع افتتاح هشتمین دوره اجلاسیه سنا اصغاء فرمودند شاهنشاه در ضمن فرمایشات رؤس مطالب و کارهاى مهمى که انجام شده شمرده مژده سعادت و خوشبختى دادند و آن لوله‌کشى بین ایران و ترکیه براى نفط بود در این مدت سه سال و خرده‌ای که از 28 مرداد 32 می‌گذرد در زمینه نفط فعل و انفعالاتى و قراردادهایی انجام شده که در نتیجه ایران وطن عزیز ما را در ردیف ممالک اولیه نفط قرار داده و یک آتیه بسیار درخشانى براى مملکت ما ایجاد کرده مخصوصاً قرارداد نفت با ایتالیا که بقدرى نافع و جامع تنظیم شده که در (موآین اریان) بی‌سابقه بود و حتى در تمام دنیا سابقه نداشته (صحیح است) نفع 75 درصد که به ایران حاصل می‌شود عملى بوده در قسمت نفط کاملاً بی‌سابقه. لوله‌کشی نفط بین ایران و ترکیه که ده‌اش را دادند و انشاالله بزودى انجام می‌شود مطلبى است بسیار نافع و بسیار مهم براى مملکت براى اینکه نفط ما را مستقیماً به مدیترانه و ممالک اروپایی می‌برد و از حیث مخارج حمل و نقل فوق‌العاده براى مملکت ما نافع و مفید است این پیش‌آمدها و این قراردادها نتیجه تصادف و همین طورى نبوده این آتیه درخشانى که براى مملکت ما پیدا شده نتیجه یک سلسله مشقت و رنج و از خود گذشتگى شبانه‌روزى شخص اول مملکت ما و رهبر ما اعلیحضرت همایون شاهنشاهى است (صحیح است) و هیچ دولتى حق ندارد که این عمل را به خودش انتساب بدهد مجلسین هم براى همین نفعى که به مملکت حاصل می‌شود با کمال فداکارى و صمیمیت در عقد این قراردادها کمک کردند رهبر جوانبخت ما بدون عوام فریبى بدون هو و جنجال بدون تظاهر نتیجه‌ای از فکر و تدبیر مدبرانه خودشان به بار آوردند که انصافاً تاریخ مملکت و آتیه مملکت را عوض کردند و یک آتیه بسیار درخشانى براى ما پیدا شد این راهى که رهبر ما را هدایت فرمودند همان راه حقیقى و حقیقى نهضت نهضت ملى ایران و آمال بزرگ ملت ایران است چهار سال پیش شخصى راهى را ایجاد کرد یک عده هم به دورش جمع شدند به اسم نهضت ملى که به دروغ بود با نهایت شدت به عکس آن راه حقیقى که بایستى می‌رفتند عمل کردند و به جاى رفتن به طرف خوشبختى و سعادت ایران به طرف عوام فریبى و کشت و کشتار و بدگویی، بدبینى، تهمت، دروغ گفتن رفتند آقایانى که سابقه وکالت‌شان از بنده بیشتر است نمایندگانى که در آن دوره بودند اینجا تشریف دارند چه بسا آمدند پشت این تریبون و گفتند اگر این رأى را امروز دادید ایران بهشت برین می‌شود رأى را گرفتند و ایران به بدبختى رفت (دیهیم - جهنم شد) دیدند که نه فقط بهشت نشد بلکه جهنم واقعى ایجاد شد بردند ما را به آنجایی که به مویی بند بود (دکتر بینا - حالا هم راحت ننشسته‌اند) و حالا هم عرض خواهم کرد که راحت نیستند و ادعاهایی دارند و اگر الطاف الهى و غیرت و همان ناسیونالیسم ایرانى که شاهنشاه اشاره فرمودند غیرت ایرانى و ناسیونالیسم ایرانى نبود امروز از ایران و از جغرافى ایران نشانى نبود

(علامه وحیدى - مسلماً) مسلماً می‌رفتیم به آنجا که

+++

 به قول معروف عرب نى انداخت. آقایان نمایندگان این آقایان به غلط نه براى حقیقت و براى خدمت بنده معتقدم و سند دارم که غالباً براى نفع شخصى اعمالى می‌کردند و اسم ایران را بهانه‌ای براى نفع خودشان گذاشته بودند اینها دست بردار نبودند و این لولوى سر خرمن را براى ما نگاه داشته بودند و حالا هم مع‌التاسف دست‌بردار نیستند و خوب به خاطر دارید که در سال 32 وقتى که اولین قرارداد را می‌خواستند ببندند چه اعلامیه‌هایی صادر کردند به اسم نهضت ملى ایران و چه توهینى‌هایی به مقامات شامخ این مملکت کردند باز حالا خجالت نمی‌کشند و نتیجه این راه صحیحى را که رهبر ما رفته‌اند نمی‌بینند آیا هنوز اینها اینقدر بی‌حیا هستند که خواهند گفت که 75 درصد از 50 درصد کمتر است (دکتر بینا – گفته‌اند) به عقیده بنده راهى که نهضت ملى ایران می‌خواست بپیماید همین راهى است که شاهنشاه ما را برد بدون تظاهر بدون اینکه هو و جنجال در کار باشد. بر ماست آقایان نمایندگان و بزرگان محترم ملت ایران از این نعمت تشکر بکنید و براى برخوردار شدن بهتر ازاین نعمت و براى یک آتیه درخشان‌ترى همه دست به دست یکدیگر بدهیم و همه باهم از بدبینى و دروغ پرهیز کنیم و در راه خدمت وطن و به شاه از هیچ عملى فروگذار نکنیم. (احسنت احسنت)

نایب‌رئیس - آقاى دکتر امیر نیرومند بفرمائید.

دکتر امیر نیرومند - آقایان نمایندگان محترم شاهد و ناظر بوده‌اند که در سنوات متمادى که افتخار نمایندگى را داشته‌ام هیچ گاه از تریبون مجلس شوراى ملى براى منافع شخصى و اغراض خصوصى استفاده ننموده‌ام و اصولاً معتقدم که تریبون مجلس فقط براى اصلاح امور اجتماعى و ملى باید مورد استفاده قرار بگیرد در تاریخ نهم تیر ماه یعنى سه ماه قبل در نطق قبل از دستور کلیات مطابق با واقعى را با توجه به مشکلات اجتماعى و نارضایی مردم در مورد بنگاه برق تهران به عرض ساحت مقدس مجلس شوراى ملى رساندم که با اجازه آقایان نمایندگان محترم نطق قبل از دستورى را که عرض کردم عیناً می‌خوانم.

«براى احتراز اتلاف وقت از تبعیضاتى که در امور برق روى داده می‌گذرم و از ذکر بهانه‌هایی که به وسیله آنها مردم را در مشکلات قرار داده‌اند تا مجبور به نعل کردن خر کردیم شوند از قبیل برق فرعى و برق خارج از نوبت و برق ساختمان‌هاى بزرگ و هزار اسم دیگر صرف‌نظر می‌کنم همینقدر تذکر می‌دهم وجوه عایدات غیر مریی موجب شده که برق تهران به خرابى فعلى باقى بماند و اصلاح نشود زیرا اگر وضع برق اصلاح شود هیچ کس به پرداخت وجوه غیرقانونى نخواهد بود و مؤید اظهارات فوق سستى و اهمال کارى متصدیان بنگاه برق در نصب دو واحد پنج هزار کیلواتى و ستینگهاوس و پنجاه هزار کیلو واتى الستوم است.» تصور می‌کنم وظیفه هر نماینده است که از سوء‌رفتار و خلاف قانون و تبعیضات متصوره در دستگاه مربوط به احتیاجات ضرورى مردم انتقاد و از اجحاف جلوگیرى نماید و لازم است به اولیاء محترم امور براى رسیدگى و اصلاح آن تذکر بدهد تا آسایش مردم را فراهم نمایند این تذکرات بنده مورد گله کتبى آقاى مدیرعامل بنگاه برق واقع شده و در ظرف یکى دو روز بعد شرح مفصلى در سه صفحه به مقام ریاست محترم مجلس شوراى ملى نوشته‌اند (نامه‌ای را ارائه دادند)

(قنات‌آبادى - برق را که درست نمی‌کنند اگر به شما هم جواب ندهند که کافر مطلق هستید) بنده تصور نمی‌کنم هیچ مدیر بنگاه یا رئیس اداره چنین حقى را داشته باشد که هرگاه نماینده‌ای در مجلس تذکرات سودمندى براى رفاه حال مردم و بهبود وضع آنها بدهد فوراً با آب و تاب زیاد دستور بدهد منشی‌ها و مشاورین زیادى که براى این قبیل مواقع جهت تخطئه افکار حقوق می‌گیرند مبادرت به صدور جوابى برخلاف واقع و حقیقت بنمایند که ابداً مربوط به تذکرات نماینده نباشد و هرگاه تذکرات صحیح بوده می‌بایستى کوشش می‌کردند اقدامات خود را عملاً در رفع آن نواقص نشان بدهند تا همه مسبوق شوند یا آنکه وزیر مسئول تشریف میاوردند و جواب می‌دادند بنده به نامه مدیر عامل بنگاه برق جوابى ننوشتم و صلاح ندانستم که مکاتبه بشود و عجالتاً از قسمت‌هاى مغلطه آمیزنامه مزبور صرف‌نظر می‌کنم چون نظر به رفاه اجتماع است نه صرفاً جواب نامه بنگاه برق ولى چون در نامه مزبور مطالبى که به نظر اینجانب برخورنده است و مطالبى به نماینده مجهولى نسبت داده شده براى اطلاع و قضاوت آقایان محترم آن قسمت از نامه را می‌خوانم «چنانچه یکى از نمایندگان محترم دیگر یک ماه قبل تقاضاى تبدیل کنتور پنج آمپر خود را به 15 آمپر نمودند که البته به این اندازه مقدور نبود ولى تا 10 آمپر موافقت شد ولى ایشان حاضر به پرداخت ده هزار ریال وام مصوبه مربوطه به افزایش امپراژ نبودند باز هم به لحاظ اینکه نماینده مجلس هستند و به منظور اینکه تخلفى از مقررات نشود موافقت گردید که کنتر ایشان تبدیل به 10 آمپر موقت و نصب شود تا مشمول پرداخت وام نگردند کلیه این جریانات یعنى تقاضاى ایشان مکاتبات بنگاه و نصب کنتور به شهادت پرونده موجود در ظرف یک ماه انجام شده است ولى متأسفانه باز هم ایشان راضى نگردیده فقط به خاطر اینکه کولر چند تنى خریدارى ایشان فقط با برق 15 آمپر تأمین می‌شود نامه مفصلى دال به شکایت از این بنگاه به جناب آقاى نخست‌وزیر ارسال و بنگاه را یک آژانس سرگردانى معرفى و مسلماً باز هم بنگاه نمی‌تواند کنتور 15 آمپر را در محلى نصب کند و در نتیجه کولر به کار نمى‌افتد بعید نیست که فوراً از تریبون مجلس استفاده فرمایند؟

(این شرحى است که اینجا نوشته شده است نمی‌دانم راجع به چه کسى است که نوشته است) (صادق بوشهرى راجع به هر کس باشد برق می‌خواسته گناهى نکرده) در همان حالى که کنتور پنج آمپر ایشان به ده آمپرى تبدیل یافته پیرزن مسلولى هم به اینجانب مراجعه و حاجتش با یک کنتور سه آمپرى تأمین می‌گردید. گناه این جانب پاسخ منفى به آن پیرزن و داده جواب مساعد فقط به احترام مجلس شوراى ملى به آن نماینده محترم می‌باشد بنده نمی‌دانم چرا اسم آن نماینده را ذکر نکرده‌اند و شاید این نسبت‌ها که داده شده حقیقت نداشته باشد و حتماً اینطور است ولى آیا صحیحست که هر کس هر نسبتى بخواهد به یک نماینده بدهد و آقایان ساکت باشند؟ بنده اشکال را در همین مورد می‌دانم که ضعف مدیر دستگاهى باعث تضییع حق پیرزنى مسلول بشود و همیشه تذکر داده‌ام که این روال برخلاف اخلاق و قضیلت و منظور والاى اعلیحضرت همایون شاهنشاه است که همواره دستور اکید درباره عدالت اجتماعى صادر فرموده‌اند اما آقاى مدیر بنگاه برق این تضییع حق را با کمال صراحت شاهکار خود می‌دانند. نطق قبل از دستور اینجانب تذکر براى جلوگیرى از همین تبعیضات بوده که خود مدیر بنگاه برق صراحتاً در این مورد اقرار اعتراف کرده‌اند بنده به موجب اقرار و اعتراف ریاست محترم بنگاه برق تهران نسبت به گناه و ظلم و تضییع حق همان پیرزن مسلول که مرقوم داشته‌اند از پشت این تریبون اعلام جرم می‌کنم و تمنى دارم براى رضاى خدا و براى آسایش و رفاه یک میلیون و نیم نفر جمعیت تهران براى یک مرتبه هم که باشد موافقت بفرمایند براى رسیدگى به این مطالب و مدارک دیگرى که بعداً در کمیسیون تحقیق ارائه داده خواهد شد قضیه به کمیسیون تحقیق ارجاع شود آقایان نمایندگان محترم شما براى جلوگیرى از بى‌عدالتى‌ها و جلوگیرى از تضییع حق همین پیرزن‌ها و مظلومین و مسلولین و بى‌دست و پاها انتخاب و به این مجلس مقدس تشریف آورده‌اید بنابراین باید از حقوق آنها دفاع بفرمائید و اى بر جامعه‌ای که قانون در آن فاقد اثر اجرایی باشد و اراده اشخاص حاکم جان و مال و شرف مردم گردد و به قول خودشان حق پیرزن مسلول به وکیل مقتدر داده شود

نایب‌رئیس - آقاى خلعت‌برى بفرمائید

خلعت‌برى - آقاى دکتر نیرومند خواهش می‌کنم چند دقیقه‌ای که از وقتتان باقى مانده به بنده لطف کنید (دکتر نیرومند - بفرمائید) تجدید‌نظر در برنامه‌ها کارهایی که می‌توان در کوتاه انجام داد یکى از نواقص کار دستگاه‌هاى مجریه مسئول کشور این است که کار و طرح‌هاى بزرگى را در نظر گرفته‌اند که چون انجام و اجراء آن یا مدت‌ها طول می‌کشد و وقت می‌خواهد یا مفید به حال مردم در این زمان نیست عده آن قبیل طرح‌ها اقدامات را فقط خیالى تصور می‌کنند و مؤثر و مفید در بهبود زندگى امروز فعلى مردم نمی‌دانند و چون پول زیادى صرف مطالعات و یا مقدمات آن‌گونه طرح‌ها می‌شود براى امور عادى مورد احتیاج و لزوم مردم پول کافى باقى نمی‌ماند و برنامه کارهاى جارى و احتیاجات ضرورى فعلى مردم معوق می‌ماند و این رویه سبب عدم رضایت مردم شده است و به عقیده من این رویه غلط است و باید در آن تجدیدنظر کرد این فکرى است که بنده از برخورد با مردم استنباط کرده‌ام من باب مثال عرض می‌کنم یکى از کارهاى که امروز می‌توان در مدت کمى براى مردم انجام داد و مورد احتیاج و علاقه خواسته تمام مردم است راه‌سازى‌های اصلى و فرعى در استان‌ها است تمام مردم ایران از نداشتن راه شکایت و عدم رضایت دارند سازمان برنامه اشتباه نمود که شش هزار کیلومتر راه‌سازى را به یک شرکت خارجى واگذار کرد که تاکنون صد میلیون تومان از سازمان برنامه پول گرفته است در صورتی که با این پول در این سه سال خود وزارت راه می‌توانست حداقل ششصد کیلومتر راه آسفالته بسازد و تمام کرده تحویل بدهد و از قراری که معلوم شده این شرکت نه فقط به تعهدات خود عمل نکرده است بلکه بیست کیلومتر راه تاکنون ساخته است بنابراین نمی‌فهمم چرا بیش از این تحمل او را باید نمود (اکبر - همه پول‌ها صرف مطالعه می‌شود) دلیل اینکه می‌شود در مدت کوتاه کارهاى مفید انجام داد اقدام وزارت راه در این دو سال اخیر در اتصال راه آهن شاهرود به مشهد و میانه به مراغه است که ماه دیگر به تبریز متصل خواهد شد و این خدمت

+++

 وزارت راه و مهندسین ایران حقیقتاً قابل تقدیر است و به عقیده من مسئله راه‌سازى را مطلقاً از شرکت‌های خارجى باید گرفت زیرا هم زودتر کار تمام خواهد شد هم مبالغ هنگفتى پول تفریط و به عنوان حق‌المشاوره داده نخواهد شد در مسئله راه‌سازى مسئول معلوم نیست کیست سازمان برنامه یا وزارت راه است در زمان اعلیحضرت فقید جاده بین تهران و کرج بدون نظارت مهندسین مشاور ساخته شد و چهار سال زمان جنگ روزى هزار کامیون و تانک و زره پوش از روى آن عبور کرد و آن جاده عیب نکرد آقاى ابتهاج اینطور نمود؟ (ابتهاج - چرا) اما چند کیلومتر راهى که جان مولم بین قزوین و تاکستان ساخت بلافاصله خراب شد و جان مولم طرز کار خود را بعد از آن تغییر داد و متد خود را عوض کرد. فهمید در متد اشتباه کرده است و این شرکت با پول ما تمرین راه‌سازى کرده است رو سال قبل شاید کسى فکر نمی‌کرد با این خرج زیادبرنامه راه‌سازى با موفقیت پیش نرود ولى اکنون که معلوم شده تردید تغییر در رویه جایز نیست اکنون تمام مردم استان‌ها در درجه اول از دولت راه می‌خواهند و بالاخره در حکومت مشروطه باید برطبق خواسته مردم عمل کرد راه‌سازى براى دولت امکان دارد به دلیل آنکه در دو سال صد میلیون تومان به وسیله شرکت جان مولم خرج شده است پس وقتى دیدیم طریقه و رویه فعلى به نتیجه نرسیده باید آن را تغییر داد و طریقه جدیدى اتخاذ نمود که نتیجه آن ساخته شدن راه‌ها شود. شهرها تمام مردم شهرهاى ایران علاقمند به اصلاح امور شهرى هستند و روشنایی و آب تصفیه شده و خیابان‌هاى آسفالت شده و سایر لوازم زندگى شهرى را طالب‌اند ولى با وضع و رویه فعلى این انتظارات به مرحله عمل درآمد کافى ندارند که سهمیه خود را بپردازند و این طرح‌ها که مبالغ عمده صرف مطالعه هر کدام شده می‌شود به مرحله اجراء و عمل نزدیک خواهد شد بنابراین همین پولى هم که براى مطالعه به مهندسین مشاور خارجى می‌دهیم اگر این طرح‌ها عملى نمی‌شود بیهوده زائد و از عقل و دور است پس اقلاً وقتى پول نیست که طرحه اجرا شود دیگر براى مطالعه اقلام عمده خرج نشود (صحیح است) دو سه مرتبه است که می‌خواهم موضوعى را خدمت آقایان عرض کنم شنیده‌ام که شهردارى شهرضا براى ساختن سدى دویست هزار تومان پول خواسته است (طباطبایی - 25 هزار تومان) 25 هزار تومان بعد مهندسین خارجى رفته‌اند 36000000 هزار تومان برآورد کرده‌اند 200 هزار تومان هم حق‌المشاوره گرفته‌اند خوب چیزى را که شهردارى با بیست هزار تومان با دویست هزار تومان می‌ساخت همان حق‌المشاوره را می‌دادند خودش بسازد حالا این خرج‌هاست که عرض می‌کنم عاقلانه نیست کى باید نظارت بکند؟

(عمیدى – چرا آسایشگاه مازندران را نمی‌فرمائید که 15 میلیون تومان برآورد کرده‌اند؟) بعضى از شرکت‌های خارجى به مهندسین ایرانى براى تهیه نقشه‌ها هزار تومان یا دو هزار تومان می‌دهند و این نقشه‌ها را اکثراً مهندسین ایرانى با مبلغ کمى تهیه می‌کنند و بعد خارجى‌ها همان نقشه‌ها را به حساب دولت می‌آورند و ده برابر حساب می‌کنند اینها را خواستم عرض کنم یک مسائلى است که قابل توجه است. کشاورزى نمونه‌ای که در کشاورزى چطور می‌توان بعضى کمک‌های مؤثر کرد این است که اخیراً سعادت زیارت استان آذربایجان نصیبم شد آذربایجان مرکز تهیه خشکبار ایران است که از صادرات آن مبالغ عمده عائد مملکت می‌شود اما چون وسیله مدرن بسته‌بندى و خشک کردن و پاکیزه کردن میوه‌ها را ندارند خشکبار ما نمی‌تواند آنطورى که شاید و باید با ممالک دیگر در تجارت رقابت کند در صورتى که این نقص را با تأسیس شرکت‌های تعاون مخصوص اینکار در هر شهرستانى با سرمایه کافى می‌توان برطرف نمود و در ظرف چند ماه عملى شده آن ممکن است همین برنامه را در تمام مناطق کشاورزى ایران براى مرغوب کردن نوع محصول کشاورزى می‌توان اجراء کرد و از این کار‌ها باید کرد تا مردم بفهمند دولت به فکر آنها است بنابراین با ده بیست میلیون می‌توان وضع کشاورزى آذربایجان را اصلاح کرد. بهدارى: مخصوصاً در دهات و مناطق عشایرنشین ایران وضع بهدارى و بهداشت مردم خیلى بد است به جاى طرح‌های سنگین در چند نقطه می‌توان در مدت کمى تمام مناطق دهات و عشایر و ایلات‌نشین را از درمانگاه‌ها و دواهاى لازم به وسیله دستجات سیار بهره‌مند نمود تا همه مردم از نزدیک فعالیت و علاقه دولت را ببینند در مازندران 3 سال است مقرر است آسایشگاه مسلولین ساخته شود مهندس مشاور خارجى خرج آن را پانزده میلیون تومان برآورد نموده در صورتى که پانزده میلیون تومان براى رفع احتیاج از نظر آسایشگاه مسلولین که مطابق با احتیاجات و مقتضیات کشور ما باشد براى تمام کشور کافى است و 7 سال قبل قرار بود با ده میلیون تومان در شش نقطه کشور آسایشگاه مسلولین ساخته شود و اکنون سازمان بیمه‌های اجتماعى در سرخ‌حصار نزدیک شهر تهران مشغول ساختن آسایشگاه براى معالجه مسلولین است که چند صد تختخواب خواهد داشت و خرج آن هم در حدود دو میلیون تومان خواهد شد پس با این وصف هرگز براى مازندران و همین‌طور براى سایر استان‌ها آسایشگاه مسلولین ساخته نخواهد شد ولى خرج مطالعه به مبالغ زیادى به خارجى‌ها پرداخت می‌شود و این بهترین دلیل است که برنامه‌ها و رویه ما در اجراء برنامه‌ها غلط است و عملى نیست و مبالغ هنگفتى براى مطالعات بدون اخذ نتیجه می‌دهیم. من از دولت جداً می‌خواهم یک تجدیدنظر سریعى نسبت به گذشته بکند این مخارجى که براى مطالعات برنامه‌ها و طرح‌ها اعم از سنگین و کوچک شده صورت آن را بخواهد و ببیند کدام آن عملى شده و قابل اجراست و کدام آن عملى و قابل اجرا نیست و از خرج پول در راه برنامه‌های غیرعملى جلوگیرى کند و سپس امورى را که فعلاً مورد احتیاج و علاقه مردم است و در بهبود وضع فعلى و یا رفع احتیاجات فعلى تأثیر دارد آن را مقدم بر مخارج مطالعات و یا برنامه‌های سنگین و یا غیره عملى بداند و از این طریق در اقلام خرج‌های بی‌ثمر صرفه‌جویی کند و این صرفه‌جویی را صرف برنامه‌های عملى و ضرورى فعلى بنماید. پانزده میلیون تومان براى آسایشگاه مازندران برآورد کردند یک میلیون و دویست هزار تومان براى مطالعه در نظر گرفته‌اند اگر همین را خرج ساختن آسایشگاه بکنند آسایشگاه ساخته می‌شود (صحیح است). بنابراین بنده به طور جدى از دولت می‌خواهم که یک تجدید‌نظر سریعى بکند ملاحظه بفرمائید این طرح‌ها، سد، کارهاى دیگر هر یک از اینها بجاى خودش مفید است ولى بنده عرض کردم ما در شرایط فعلى یک احتیاجاتى داریم که مردم آن را می‌خواهند شهرسازى است راه‌سازى است این برنامه‌ها باید در عرض هم پیش برود اگر تمام پول‌ها صرف هزینه‌های سنگینى شود و به خرج این برنامه‌ها نرسد مردم ناراضى می‌شوند بنده نمی‌دانم رضایت مردم را باید فراهم کرد یا نباید رعایت کرد آقا این حوائج براى زندگى مردم لازم است پس باید در برنامه‌ها تجدیدنظر کرد (صحیح است) به دولت‌ها تاکنون هر موقع تذکرى داده شده در جواب گفته‌اند که قانونى است تصویب شده و نمی‌توان کارى کرد این دفاع صحیح نیست زیرا بعضى از قوانین هم تصویب شد ولى دولت در فاصله کوتاهى لایحه جدیدى براى اصلاح آن آورد هنوز مرکب یک لایحه خشک نشده یک قانون تازه آورده‌اند و بنابراین ما نمی‌توانیم همیشه خود را مقید به اشتباهات کنیم بلکه هر موقع اشتباه ملاحظه شد باید آن را اصلاح و جبران کرد به نظر من اکنون بعد از دو سال و نیم عمل موقع رسیده است که دولت تجدیدنظرى نسبت به برنامه‌ها و طرح‌های موجود و رویه و طرز عمل فعلى کند و اعتباراتى که وجود دارد آن را به حسب تناسب و احتیاجات استان‌ها طورى تقسیم‌بندى کند که برنامه‌های ضرورى و مورد علاقه مردم از قبیل راه‌سازى امور کشاورزى امور شهرسازى و بهدارى و غیره بیش از این به تأخیر نیفتد. دولت باید بداند که مردم از اینکه برنامه‌های راه‌سازى و شهرسازى و امور کشاورزى و بهدارى و غیره به تأخیر افتاده ناراضى هستند و من وظیفه خود می‌دانم این عدم رضایت را در اینجا به اطلاع دولت برسانم (صحیح است احسنت) یکى از آقایان بر بنده یادداشتى داده‌اند که در ساختن راه‌آهن خراسان و  آذربایجان کمک‌های سازمان برنامه خیلى مؤثر بوده است بنده آن دستگاه و اشخاصى که در سازمان برنامه در مورد ساختن راه کمک کرده‌اند تقدیر می‌کنم و ما هم انتظار داریم که همیشه این نوع کمک‌های فنى بکنند و هیچ غرضى هم نداریم به طور تذکر است بنده مطالبى که راجع به سازمان برنامه عرض می‌کنم هیچ نظر شخصى ندارم و مخصوصاً رئیس سازمان برنامه آقاى ابتهاج مردى است که به هر حال شخصیت دارد اوتوریته و شخصیت دارد و از سایرین هم این را بیشتر دارد این را هم می‌خواهم عرض کنم عیب من‌جمله بگفتى هنرش نیز بگوى زیاد مستبد براى هست ولى با شخصیت هم هست (سراج - حجازى عیبش را نفرمودید همه‌اش حسنش را گفتند) مسئله دوم بر طبق قانون تثبیت پشتوانه اسکناس تفاوت حاصل از این قانون باید به مصرف امور کشاورزى و تولیدى برسد و مخصوصاً در ضمن طرح لایحه در مجلس امور کشاورزى هم مشمول این قانون گردد آئین‌نامه هم دولت جهت این امر تهیه نموده است به نظر بنده بهیه برنامه‌های صنعتى و کشاورزى که به عهده وزارت‌خانه‌هاى مربوطه گذاشته شده کافى نیست و بهترین دلیل گذشته است که وزارت‌خانه‌ها موقع تنظیم برنامه هفت ساله نتوانستند برنامه‌های صنعتى و کشاورزى پیش‌بینى کنند بهترین طریق مطمئن که به وسیله آن می‌توان برنامه‌های مفید و لازم

+++

 را تعیین نمود این است که دولت فعلى براى نمونه طریق کار را عوض کند یعنى به جاى این که از مرکز براى استان‌ها برنامه تعیین کند که غالباً در اثر بی‌اطلاعى مفید واقع نمی‌شود و جنبه خرجى آن بر تولید غلبه دارد این دفعه احتیاجات هر یک از استان‌ها را به وسیله خود استان‌ها تعیین کند و استاندارها را مأمور کند که در هر شهرستانى چند نفر نماینده در مرکز استان خواسته و احتیاجات کشاورزى را در نظر بگیرند و برنامه‌های مفید و لازم را تنظیم کنند و به مرکز بفرستند و البته مرکز در رد یا قبول آن مختار خواهد بود ولى بدون تردید با این طریق می‌توان دانست احتیاجات مردم در شهرستان‌ها و ولایات چیست والا برنامه‌هایی که وزارت‌خانه‌ها و ادارات در تهران تهیه کنند مفید به حال ولایات نخواهد بود از روى بی‌اطلاعى است و کارشناسان خارجى هم اطلاعات‌شان مبتنى بر تحقیق از همین ادارات یا اشخاص به طور فرد است و معلوم نیست بتوانند به اشخاص بصیر مراجعه بکنند.

این موضوع را در حین طرح لایحه اجازه انعقاد قراردادهاى نفت به دولت جناب آقاى اقبال تذکر دادم و در روزنامه کیهان و اطلاعات هم موقع تعطیل مجلس آن را پیشنهاد کردم اکنون که دولت براى اولین دفعه راجع به اوضاع اقتصادى کشور و احتیاجات استان‌ها تصمیم گرفته که برنامه‌های کشاورزى و صنعتى را از استان‌ها با اشخاص بصیر و مطیع مشورت کند می‌توانم بگویم یک قدم مثبت مهمى است که باعث امیدوارى حال و آینده است. توزیع پول در همه کشور: برنامه‌هایی که تهیه می‌شود باید طورى باشد که همه مردم کشور بتوانند از آن براى امور تولیدى استفاده کنند و آن چیزى که همه مردم از آن می‌توانند استفاده کنند اول کشاورزى است و به جاى اینکه در چند نقطه این پول براى چند کار عظیم مصرف شود و عده قلیل از آن استفاده برند من ترجیح می‌دهم همه استان‌هاى مملکت از آن استفاده کنند و تنها کشاورزى است که این مقصود را تأمین خواهد کرد. بنابراین باید برنامه‌هایی براى استفاده از این پول تهیه شود که مفید به حال کشاورزى کشور و بهبودى زندگى کشاورزان و ازدیاد محصولات کشاورزى و اصلاح وضع کشاورزى در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور گردد و در همه استان‌ها همه اشخاصى که به امر کشاورزى اشتغال دارند بتوانند از آن استفاده نمایند که من‌باب نمونه بعضى موارد آن را ذکر می‌کنم:

افزایش میزان آب کشور از طریق تعمیر یا احداث قنوات و انهار و سدهاى متوسط و کوچک به وسیله خود افراد نه دولت ملاحظه بفرمائید دولت یک سدى در خراسان می‌سازد 200 میلیون تومان خرجش می‌کند بنده می‌گویم در خراسان به ساختن 200 سد کوچک کمک بکنند که خود مردم بسازند آقاى قرشى شنیده‌ام در خراسان یک بیابانى را با یک میلیون تومان آباد کرده است اینست که برنامه‌های کشاورزى مملکت باید طورى باشد که تمام مردم بتوانند استفاده بکنند و تمام مملکت با هم بالا بیاید. افزایش مقدار محصولى که از کشور صادر می‌شود یعنى خشک‌بار از قبیل کشمش، پسته، بادام، فندق، زیتون، پنبه، خرما و غیره ما در داخله مملکت قابل استفاده و موجب ازدیاد درآمد کشاورزان است و جلوگیرى از وارادات می‌کند مثلاً مرکبات و چاى و توتون و کنف و توسعه گله‌دارى از طریق کمک به ایلات و عشایر و گله‌داران که باعث ازدیاد مواد روغنى در داخله کشور و صدور پوست و مواد دیگر به خارج کشور می‌گردد توسعه گله‌دارى یک چیزى هست که ستون فقرات افغانستان کشور همسایه ما را تشکیل می‌دهد. تشکیل شرکت‌های تعاونى کشاورزى و صندوق‌هاى روستایی و افزایش سرمایه بانک کشاورزى به منظور اجراء برنامه‌های تولیدى کشاورزى از طریق کمک به افراد و مخصوصاً جلوگیرى از سلف‌فروشى محصول به وسیله کشاورزان مخصوصاً اجراء این چنین برنامه‌ها و برنامه‌های دیگرى که موجب ازدیاد درآمد کشاورزان گردد سبب خواهد شد کشاورزان از آمدن به شهرها منصرف شوند.

در خاتمه عرایضم مطلبى را می‌خواستم عرض کنم و آن اینست که براى کشور با این هفتصد میلیون تومان می‌خواهند برنامه‌های صنعتى تهیه کنند این را همه آقایان توجه داشته باشند که باز در چند جاى مملکت کارخانه صنعتى تهیه کردن مفید هست ولى برنامه‌های بهترى هم در عرض آن می‌توان اجرا کرد و آن اینست که برنامه صنعتى متوسط در تمام مملکت اجرا شود یعنى تمام شهرستان‌ها دستگاه‌هاى کوچک و متوسط صنعتى داشته باشند به مردم کمک کنند که اهل صنعت همه جا یک شعبه‌ای از دستگاه‌های نساجى داشته باشیم خاصیت این چیست؟ این است که کشاورزها دیگر مجبور نمی‌شوند به شهرها بیایند زن‌ها و بچه‌هاشان هم آنجا دوک می‌ریسند نساجى می‌کنند این را باید در نظر گرفت که این پول بین تمام مملکت از لحاظ جمعیت تقسیم بشود یک عرض دیگرى هم هست و آن اینست که تاکنون وضع تجارت طورى بوده است که اهالى تمام شهرستان‌های ایران که مختصر سرمایه‌ای داشته‌اند به تهران هجوم آورده‌اند امروز اکثر شهرستان خرابیش به این علت است که هر کس سرمایه‌ای داشته آمده به تهران و در تهران شروع کرده به کسب و کاسبى کارخانه‌دارى و سرمایه‌دارى و بعد هم زمین‌خرى و معاملات زمین که وضع اقتصاد مملکت را خراب کرده است حالا وضعى پیش آمده است که از این 700 میلیون تومان براى اعتبارات صنعتى می‌شود استفاده کرد براى وام‌هاى صنعتى تاکنون اعتبارات قلیلى هم که بوده به اشخاصى که در مرکز هستند داده شده و به بهانه‌های مختلف از قبیل آئین‌نامه و غیره به اشخاصى که در شهرستان‌ها کارخانه می‌خواهند احداث کنند با احتیاج تولیدى دیگرى دارند نداده‌اند. بنده می‌گویم دولت براى این که شهرهاى ایران را آباد کند و براى اینکه مردم شهرستان‌ها بیش از این به تهران نیاید و آنهایی که به تهران آمده‌اند استفاده کرده‌اند بیش از این منفعت و دیگر معاملات روى زمین از این بیشتر نشود. آقاى ذوالفقارى از طرف بنده به آقاى نخست‌وزیر پیغام بدهید این اعتبارات صنعتى که از محل هفتصد میلیون تومان داده می‌شود آقایان نمایندگان مطالبه کنید که این را منحصراً باشخاصى بدهند که در شهرستان‌ها مقیم و ساکن هستند اگر تمامش را نمی‌دهید هشتاد درصدش را بدهید به کسانى که در مشهد، در تبریز، در رضائیه، شیراز، اصفهان، دشت، بابل، آمل و جاهاى دیگر هستند والله، به خدا اگر این کار را کردید تمام مملکت از این سرمایه استفاده می‌کنند والا باز چند نفر می‌آیند اینجا استفاده می‌کنند و سایر مملکت بدون استفاده می‌مانند این اعتباراتى که بانک صنعتى می‌دهد بیشتر این را به تجارى می‌دهید که در تهران هستند اشخاصى که در ولایات کارخانه می‌خواهند احداث کنند و تاجر نیستند به عذر اینکه اعتبار نداریم یا اینکه آئین‌نامه‌ها ناقص است اعتبار و پول نداده‌اند به همین جهت آنها محروم مانده‌اند و اگر این کار بشود به نظر بنده یک فکر بسیار اساسى است براى مقلب کردن وضع فعلى مملکت.

3- تقدیم یک فقره لایحه به وسیله آقاى وزیر جنگ

نایب‌رئیس - آقاى وزیر جنگ

وزیر جنگ (سرلشگر وثوق) - طبق قانون مصوب بیستم تیرماه 1332 با یک شرایطى مشمولین متولد 1306 تا 1311 معافیت پیدا کردند چون یک عده‌ای از مشولین از این قانون به موقع اطلاع پیدا نکردند و از این قانون بی‌خبر ماندند. براى اینکه تبعیضى در بین نباشد لایحه‌ای تقدیم مجلس شوراى ملى می‌شود که تا یک سال دیگر فرصت داشته باشند که تحت شرایط معینى اگر مراجعه کردند برگ معافى بگیرند و وضع‌شان روشن بشود. (احسنت بسیارخوب است).

نایب‌رئیس - به کمیسیون مربوطه مراجعه می‌شود آقاى دکتر امیر حکمت.

4- بیانات قبل از دستور آقاى دکتر امیر حکمت‏

دکتر امیر حکمت - چون معتقدم هر زمان که کارى برخلاف مصلحت بشود ذکر آن در پشت این تریبون لازم است به همین ترتیب از کارهاى خوبى که می‌شود باید حق‌شناسى شود تا مردمان خیر و نیکوکار تشویق شوند بنابراین نظر بنده با اجازه آقایان می‌خواهم از فوائد کنگره پزشکى که چند دوره است به اشاره اعلیحضرت همایون شاهنشاهى و تحت سرپرستى علیا حضرت ملکه ثریا پهلوى ملکه نیکوکار در رامسر تشکیل می‌شود براى حق شناسى مختصر گزارشى به عرض همکاران برسانم.

به طوری که مسبوق هستند امروز در تمام جهان مرسوم شده است که ارباب حرف و صنایع و فنون و علوم هر سالى یا هر چند سالى یکبار جمع شوند و به مبادله اطلاعات و تجارب و کشفیات خود اقدام نمایند و از این کار فواید زیادى به دست می‌آید زیرا هم محققین به تحسس و به فحص در کار خود از جهت برانگیخته شدن حس رقابت کوشش بیشترى می‌نماید و هم اینکه همه صاحبان آن فن باطلاعات و نتایح تحقیقات همکاران خود آشنا می‌شوند و در انجام خدماتی که به عهده آنها محول شده است می‌کوشند، زیرا به قسمى که مشهود است هر روز این تجارب جدید اطلاعات وسیعى به دست می‌آید که در آسایش انسانى مؤثر است، متأسفانه این روش در کشور ما معمول نبود تا اینکه اولین قدم نسبت به توسعه حرفه پزشکى بنا به اراده اعلیحضرت همایونى و به مهمان‌نوازى ذات شاهانه سالی یکبار پزشکان کشور در رامسر جمع شده به تبادل‌نظر می‌پردازند و هر سال نسبت به سال پیش مشاهده می‌شود که این اجتماع و این کنگره مفیدتر و از حیث عرضه کردن تجارب و ابتکارات کامل‌تر می‌شود و در حقیقت به صورت مکتبى براى بحث و فحص درآمده به خصوص که امسال پزشکان خارجى از فرانسوى و امریکایی و شوروى و انگلیسى هم شرکت نموده بودند. در موضوعى که امسال مورد بحث بود مباحثات عالمانه و تحقیقات بسیار مفیدى به عمل آمد و همه از آخرین تجارب یکدیگر استفاده نمودیم تا در کار روزانه براى تسکین آلام دردمندان در اسرع وقت و به بهترین درجه به کار بسته شود بنابراین اجتماع قرارگرفته و لازم دیدم چند دقیقه از وقت گرانبهاى آقایان را بگیرم و به بانى این نوع افکار تعظیم و تکریم نمایم. خاندان سلطنتى ما به پیروى از ثبات خیرخواهانه و مترقیانه اعلیحضرت همایون شاهنشاهى هر یک به سهم خود در یک قسمت از امور خیریه و عام‌المنفعه قدم برداشته و با تمام سعى و مجاهدت بذل توجه می‌نمایند علیا حضرت ملکه نیکوکار از طریق جمعیت خیریه ثریا که اعمال و آثار آن بر همگى مشهود است و محتاج به شرح و تفصیل نیست قدم‌های بسیار مفید و مؤثرى برداشته‌اند (صحیح است) والا حضرت شاهدخت شمس پهلوى که بر اثر مراقبت و سرپرستى جمعیت شیر و خورشید سرخ این مؤسسه را به شهادت آقایان از مؤثرترین دستگاه‌های منشا خیر و حامى مردم بینوا که در مورد مصائب

+++

گوناگون از زلزله و سیل و امثال آن در اولین دقایق به کمک می‌شتابد در آورده و این مؤسسه اسباب افتخار شده و از بهترین مؤسسات مشابه خود در مترقی‌ترین کشورهای دنیا شناخته شده است (صحیح است) والا حضرت شاهدخت اشرف پهلوی بر اثر توجهی که به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی به طور مستمر دارند ملاحظه می‌شمود که در دستگیری از بیماران و دردمندان در تمام کشور حتی در اقصی نقاط چه خدمات ذی قیمتی نموده و می‌نماید (صحیح است) این کنگره هم از اقدامات بسیاری موثری است که در اعتلای فن پزشکی و بهبود بهداشت کشور خدمت می‌نماید و یقین دارم سال به سال بهتر و آثار ذی قیمت آن بیشتر خواهد شد پس حق است قدر این نعمت‌ها را بدانیم و سپاسگذار بوده و باشیم 0مهندس جفرودی – هنرستان را هم بفرمایید) به طوری که آقایان محترم اطلاع داشتند در این هفته‌های اخیر سوءتفاهماتی بین رئیس دولت که خود از پزشکان عالی‌قدر و خدمات مؤثر ایشان در رشته پزشکی شاید بیشتر باشد با پزشکانی که در خدمت دولت هستند پیش آمد که برای بنده از ابتدا قابل قبول نبوده و به جز سوءتفاهم به چیز دیگری نیندیشدم خوشبختانه آقای دکتر اقبال در کنگره این سوء‌تفاهم را به حسن تفاهم بر اثر اظهاراتی تبدیل کردند و رفع کدورت‌ها به عمل آمد چه آنکه به شهادت آقایان پزشکان این کشور همواره حداکثر کوشش را در خدمت به عموم مبذول داشته و موارد مخاطره هم بدون بیم از خطر برای جلوگیری از ابتلائات بیماری‌های خطیر واگیری و ساریه در اقصی نقاط کشور همواره کوشا بودند و حق هم این است که از طرف جامعه مورد تشویق و تقدیر باشند گرچه انجام وظیفه آسمانی که خداوند به آنها محول داشته اجر و مزد حتی به ابراز قدردانی هم باشد توقع نداشته و ندارند و پزشک واقعی که بحمدالله در کشور ما تعداد آنها بسیار است و قریب به اتفاق می‌باشند وظیفه خود را بدون پاداش مادی انجام می‌دهند و اگر حقی یا پای مزدی از طرف مراجعین داده می‌شود برای تأمین اعاشه عائله آنها است و پس باید عرض کنم که همه گردانندگان چرخ کنگره پزشکی از پزشکان و مهمانداران که رئیس و کارکنان املاک و مستغلات پهلوی بودند حداکثر ملاطفت را نموده و همه گونه زحمت را متحمل شدند و برای بنده مایه کمال مباهات است که یکی از همکاران که هم همکار مجلس و همکار عالی‌قدر پزشکی بنده است آقای دکتر عباس نفیسی در تنظیم و ترتیب و اداره کردن کنگره سهم بزرگ و به سزا داشتند و واقعاً به بهترین وجهی وظیفه‌ای را که به عهده گرفته بودند ابقاء نمودند موضوع بحث امسال مربوط به بیماری آمیزشی بود که باید عرض کنم آثار وخیم آن در نسل و نژاد ایرانی بعد از بلای تریاک بسیار قابل توجه بوده و می‌باشد و خوشبختانه 235 نفر از پزشکان ایرانی پنج نفر از پزشکان روسی و دو نفر از پزشکان انگلیسی و دو نفر از پزشکان فرانسوی و سه نفر از پزشکان امریکایی شرکت کرده بودند و مباحثات طوری بود که چند نفر از پزشکان خودمان مطالب بسیار جالب و تازه ایراد کردند و به نظر پزشکان خارجی قابل توجه واقع شد در آخر عرایضم می‌خواهم این را هم اضافه کنم که اگر مصادر امور ما صد یک اقدامات مفید خاندان سلطنتی را تأسیس و مورد عمل قرار دهند وضع مملکت و مردمش به صورت مطلوبی که آرزوی همه است در خواهد آمد باز هم یک استفاده دیگر از این موقعیت می‌کنم که در کارهای پزشکی و بهداشتی باید مطالب مورد فهم عموم به حد وفور به شکل انتشارات در تمام کشور پخش شود و بنده خیال می‌کنم که اگر به جای این مجلات و رساله‌هایی که مزین به شکل آقایان وزیران و مدیران هر روز با تحمیل هزینه سنگین بر بودجه مملکت انتشار می‌یابد مطالب عام‌المنفعه و اطلاعات مفید در هر رشته به زبان مردم منتشر شود خدمتی است که به بهداشت و سلامتی مردم این مملکت می‌شود.

یک موضوعی که جناب آقای مهندس جفرودی فرمودند و بنده نمی‌خواستم عرضی کرده باشم و حالا استفاده می‌کنم این است که یک توجهی باید از طرف دولت بشود نسبت به اطفال بی‌سرپرست مملکت در این مملکت متأسفانه بر اثر حوادث و بدبختی‌ها عده کثیری از اطفال وجود دارند که شاید اغراق نشود یک ربع اطفال این مملکت را تشکیل می‌دهند و بنده چون وارد این امر هستم بیشتر اطلاعات دارم این اطفال در حقیقت یا یتیم هستند یا در حکم یتیم هستند یعنی فاقد پدر و مادری که بتوانند وسایل تعلیم و تربیت آنها را فراهم آوردند این بچه‌ها در یک مملکتی که باید دویست میلیون جمعیت داشته باشد و 20 میلیون بیشتر ندارد زندگی می‌کنند و اینها ثروت مملکت هستند که دور ریخته می شوند یعنی قبل از اینکه به سن بلوغ برسند در خاک و خاشاک از بین می‌وند یا اگر بمانند مردان و زنانی بی‌مصرف بلکه فاسد می‌شوند و می بینیم اینها وقتی اینطور شدند بی‌مصرف و گاهی مزاحم و سربار جامعه هستند بنده همیشه فکر می‌کنم که این یکی از وظایف بزرگ دولت و وزارت فرهنگ است که نسبت به این موضوع توجه بکند و این یک ربع اطفال بلاصاحب و بیکس و بی پناه را جمع‌آوری بکند چه در دهات و چه در شهرستان‌ها برای اینها مدارس شبانه‌روزی دایر بکند این از هر ئخرجی واجب‌تر است از هر محلی که هست باید این خرج بشود چه استعدادهای نهفته‌یی در این اطفال بی‌صاحب است که به خاک می‌رود و ما نباید اینها را از دست بدهیم بنده در این کاری که از طرف اعلیحضرت همایونی شاهنشاهی به بنده سپرده شده و مدتی است افتخار آن را دارم می‌بینم این بچه‌ها چقدر قابل تربیت هستند و چه استعداد فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهند و وقتی تربیت می‌شوند خود آنها قائم بالذات می‌شوند و عائله و کسان خود را زیر بال می‌گیرند بنابراین بنده استدعا می‌کنم که در این مورد قدمی برداشته شود و کاری صورت بگیرد و یک توجهی بشود. (احسنت – احسنت)

مهندس جفرودی – بسیار تذکر به جایی بود.

5- طرح و تصویب یک فوریت لایحه اجازه استخدام جهت وزارت بهداری

نایب رئیس – لایحه وزارت بهداری قرائت می‌شود و یک فوریت آن مطرح می‌شود

(به شرح زیر قرائت شد)

ماده واحده -  به وزارت بهداری اجازه داده می شود برای تأسیس و توسعه مؤسسات درمانی و بهداشتی شهرستان‌ها و بخش‌ها دهستان‌های کشور و نیز تکمیل کادر پرسنلی مؤسسات مربوطه در حدود اعتبار موجود در بودجه خود پزشک. دندان پزشک. داروساز. بهدار. ماما. مهندس ساختمان و بهداشت دو نفر کتابدار برای بنگاه پاستور. تکنیسین رادیولوژی. پرستار. مایه‌کوب. کمک پرستار. راننده. رختشوی. آشپز. باغبان با رعایت مقررات قوانین مربوطه استخدام نماید.

تبصره – کسانی که از طرف وزارت بهداری با عناوین فوق ضرورتاً تاکنون به خدمت گمارده شده‌اند مشمول این قانون می‌باشند. نخست وزیر. دکتر اقبال – از طرف وزارت دارایی. انواری. وزیر بهداری . دکتر راجی.

نایب رئیس – فوریت مطرح است آقای عمیدی نوری مخالفید. بفرمایید. موافق و مخالف هر یک پنج دقیقه می‌توانند صحبت کنند.

عمیدی نوری – بنده خیال می‌کنم که این کار اصلاً احتیاجی به لایحه نداشته باشد برای اینکه به موجب قانون بودجه دولت می‌تواند راجع به قضات، راجع به اطبا و راجع به معلمینی که بخواهد استخدام بکند صورت بدهد به کمیسیون بودجه بنابراین فوری‌تر از این کار این است که خودش صورت می‌داد به کمیسیون و کارش را می‌کرد احتیاجی به لایحه ندارد که آن هم یک مقداری وقت بگیرد همه مملکت احتیاج به بهداری دارند فریاد تمام مردم مخصوصاً شهرستان‌ها از نبودن طبیب و بهداری است به جای اینکه وسایل عملی این کار را به وجود بیاورند استخدام بکنند صورتش را به کمیسیون بودجه بدهند که یک جلسه تمام بکند مجلس شورای ملی هم با کمال صمیمیت و علاقه این کار را انجام می‌دهد و احتیاجی به لایحه نیست که بیاید و مذاکره بشود آن کار بهتر از این است.

نایب رئیس – این را توجه فرمودید که قبلاً کمیسیون بودجه این اختیار را داشت ولی در بودجه امسال آن ماده رفته به کمیسیون استخدام و هنوز به مجلس نیامده تصویب نشده بنابراین محتاج به لایحه است و آقایان اگر موافق هستند زودتر بگذرد به یک فوریت رأی بدهند آقای ارباب می‌خواهید موافق صحبت کنید. (ارباب – بنده عرضی ندارم) آقایانی که با فوریت لایحه موافقند قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شده به کمیسیون مراجعه می‌شود.

6- اعلام تصویب صورت مجلس

نایب رئیس – صورت مجلس جلسه گذشته چون عده کافی است تصویبش اعلام می‌شود.

7- طرح و تصویبب یک فوریت لایحه اجازه تمدید احداث جاده سوم شمیران

نایب رئیس – لایحه دیگر راجع به جاده سوم است که قرائت می‌شود.

(به شرح زیر قرائت می شود)

ماده واحده – مدت مقرر در تبصره سوم ماده واحده راجع به احداث جاده  سوم بین تهران و شمیران مصوب فروردین ماه 1335 از یک سال به سه سال اصلاح می‌گردد.

تبصره – ملاک معافیت اراضی یا ساختمان‌های کمتر از پانصد متر مربع مصرحه در تبصره 2 ماده واحده قانون مصوب 16 فروردین 35 اسناد رسمی و مالکیتی است که قبل از تاریخ تصویب آن قانون صادر شده باشد و اسناد تفکیکی بعدی مشمول معافیت  نخواهد بود.

نخست وزیر . وزیر کشور

نایب رئیس – اصل موضوع مطرح نیست. فوریت مطرح است  و قرار هم شده که نقشه بدهند اگر نقشه داده نشود گمان نمی‌کنم کسی موافق باشد. آقای ارباب

ارباب – عرض کنم بنده هر چند حالم مقتضی تصدیح داده به آقایان نیست ولی اصولاً با سرگردانی مردم موافق نیستم. به عناوین مختلف مردم را سرگردان و بلاتکلیف می‌کنند که جاده سوم می‌خواهند احداث کنند تا چند سال مردم بلاتکلیف بمانند.

بنده در طرفین جاده سوم و چهارم و پنجم و ششم یک متر زمین ندارم برای خودم هم عرض نمی‌کنم ولی اصولاً سرگردانی مردم خوب نیست هر تصمیمی که دولت می‌گیرد باید زودتر بگیرد خط

+++

 سیر جاده را تعیین کند و تکلیفش را با مردم روشن کند.

طباطبایی - موافق با فوریتید یا مخالف فوریت‏.

نایب‌رئیس - آقاى ارباب در فوریت صحبت کنید.

طباطبایی - ایشان موافق دارند صحبت ‌می‌کنند.

ارباب - غرضم این بود که رفع سرگردانى و بلاتکلیفى از مردم بشود حالا موافق فوریت است ی امخالف نمی‌دانم.

نایب‌رئیس - آقاى ارباب اشتباه کردند موافق فوریت صحبت کردند آقاى خلعت‌برى مخالفید بفرمائید.

خلعتبرى - عرض کنم هشت تا ده تا دوازده تا نمی‌دانم وزیر داریم و صدى سى و چند وکیل ما وکلا صرف‌نظر از وکالت و نمایندگى هر کدام یکى طبیب است یکى تاجر است یکى وکیل عدلیه است یکى متخصص کشاورزى یکى مهندس ولى همه آقایان بالاخره جوابگوى این قوانین هستیم اگر این قوانین بد باشد آقایان وزرا می‌گویند خودتان تصویب کردید یعنى هر وقت قانونى بد بوده است آمدند گفتند خودتان تصویب کردید اگر خوب شد آقایان خدمتگذارند اگر بد شد وکلاى مجلس تصویب کردند. بنده گمان نمی‌کنم واقعاً اشخاص عاقلى باشند و لااقل مصلحت خودشان را فکر نکنند و خداى نکرده آنقدر آلت بشوند ما باید ببینیم در درجه اول چه می‌خواهند همین جاده سوم را یک وقت آوردند بنده یادم می‌آید خودم از آنهایی بودم که اول با آن مخالف بودم دولت بعد از دولت تیمسار سپهبد زاهدى آمد و گفت ما دولتى هستیم که جاده سوم را تصویب نمی‌کنیم ما آن روز خیال کردیم که جاده سوم را تصویب نمی‌کنیم ما آن روز خیال کردیم که جاده سوم خیلى بد است ولى بعد لایحه آن را آوردند و رأى دادیم گفتیم که خیلى خوب است حالا یک سال عمل کردند آمده‌اند می‌گویند که هیچ کارى نکردیم و مدت را تمدید کنید. به عقیده بنده بیش از این مجلس نباید آلت دست یک وزیر یا یک مدیر کل یا یک شهردار واقع شود. بنده از اینجا بروم بیرون ماهى 5 هزار تومان پول در می‌آورم کار می‌کنم و زندگیم را اداره می‌کنم یابو که نیست که هر چه جلوى آدم گذاشتند بخورد طریق خدمتگزارى این است که چیزهایی که مفید نیست و مفید به حال مردم نیست و نتیجه ندارد اینها را باید به دولت عرض کنیم به وزرا بگوییم به رفقا بگوییم و در این نوع کارها هم عجله نکنید این را بیاورند در کمیسیون موافقین و مخالفین حرفهای‌شان را بزنند نقشه را هم بردارند بیاورند اینجا نه اینکه یک دفعه فوریت لایحه را بیاورند اینجا و ما یک عملى نکنیم که اینجا بورس زمین صد تومان بشود دویست تومان. رد کردن فوریت لایحه هم ربطى به موافقت و مخالفت با دولت ندارد فوریت طریق رسیدگى است و به دولت هم نباید بر بخورد از لحاظ اینکه دولت کار غلطى کند خود بنده که به دولت ارادت دارم مصلحت نمی‌دانم که این قبیل کارها که با مردم تماس دارد با فوریت بیاید باید رویش مطالعه و دقت بیشترى بشود برود اول به کمیسیون بعد بیاید در مجلس.

نایب‌رئیس - آقاى بهبهانى موافقید.

بهبهانى - بنده یک توضیحى دارم.

نایب‌رئیس - توضیح ندارد اگر موافقید بفرمائید.

بهبهانى - موافق نیستم.

نایب‌رئیس - آقاى عمیدى موافقید بفرمائید.

عمیدى نورى - بنده موافق فوریت این لایحه هستم دلیل بنده هم همان استدلال جناب آقاى خلعتبرى و جناب آقاى ارباب است که باید تکلیف مردم را معلوم کرد یک قانونى به نام جاده سوم از مجلس گذشت یک سال هم از تصویب آن گذشت هیچ عملى نشد و مردم بلاتکلیف ماندند براى اینکه تکلیف مردم زودتر معین بشود باید زودتر به موضوع این لایحه رسیدگى کرد اگر فوریتش رد شود و به صورت عادى باشد ممکن است یک سال در کمیسیون‌ها بماند بعد هم سه سال تمدید شود آن وقت سه سال می‌شود چهار سال بیشتر مردم بلاتکلیف و بدبخت خواهند ماند تکلیف لایحه را معلوم کنید فوریتش را قبول کنید بنده مخالف سه سال هستم اصلاح باید بشود اینکه آقایان می‌فرمایند نقشه بیاید همه اینها در ماهیت لایحه است آقا از نظر فوریتى که فرمودند باید کارى نکرد که در خارج بگویند دولت خواست تکلیف جاده سوم و اراضى اطرافش را تعیین کند مجلس این را عاطل و باطل گذاشت بنده به مخالفم معتقدم فوریتش صحیح است و لازم است البته در ماهیت آن باید اصلاحات بشود سه سال زیاد است نقشه نیست همه این کارها باید بشود والا اگر به صورت عادى برود به کمیسیون به نظر بنده نقض غرض است و سه سال ممکن است چهار سال پنج سال بشود این است که بنده عرض می‌کنم آقایان به فوریت آن رأى بدهند.

نایب‌رئیس - آقایان توجه دارند که فوریت هم تصویب شود به کمیسیون خواهد رفت. آقاى ذوالفقارى‏

ناصر ذوالفقارى (معاون نخست‌وزیر) - بنده جلسه گذشته امر آقایان را به عرض جناب آقاى نخست‌وزیر رساندم و ایشان دستور فرمودند که نقشه فوراً تهیه شود و ضمیمه لایحه بشود من هم استدعا می‌کنم از آقایان براى این که زودتر تکلیفش معین شود به فوریت اول رأى بدهند به کمیسیون برود در فوریت دوم هر اصلاحى که لازم باشد، به عمل می‌آید.

نایب‌رئیس - فوریت دوم ندارد رأى می‌گیریم به یک فوریت. فوریت هم که تصویب شد می‌رود به کمیسیون نقشه هم که باید بیاید آقایانى که موافق هستند قیام کنند (اغلب برخاستند) تصویب شد.

8- تعیین موقع جلسه بعد - ختم جلسه

نایب‌رئیس - جلسه را ختم می‌کنیم از‌ آقایان اعضاى کمیسیون‌ها خواهشمندم که کمیسیون‌ها را تشکیل بدهند چون مجلس دستورى ندارد جلسه آینده روز یکشنبه خواهد بود.

(مجلس یک ساعت قبل از ظهر ختم شد)

نایب‌رئیس مجلس شوراى ملى - اردلان‏

+++

یادداشت ها
Parameter:295182!model&5137 -LayoutId:5137 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار(مشروح مذاکرات)