کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


صفحه اصلی » همایش ها و نشست ها » نشست دین و حکمرانی

0.0 (0)
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی دین و حکمرانی
[1399/10/02]

با موضوع «قاعده حریم حمی و نقش آن در قانونگذاری» برگزار شد  

https://www.ical.ir/UploadedData/284/Contents/BigPic/2020/12/637442396369521783.jpg

 

به گزارش روابط عمومی کتابخانه مجلس، سه شنبه ۲۵ آذرماه چهارمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی دین و حکمرانی با موضوع «قاعده حریم حمی و نقش آن در قانونگذاری» توسط دبیرخانه ملی دین و حکمرانی با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین دکتر سعید داودی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در محل این مرکز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین داودی در ابتدا به تبیین مسئله قاعده حریم حمی پرداخت و گفت: قاعده حریم حمی قاعده‌ی فقهی است که از سه جز قاعده، حریم و حمی تشکیل شده است و مقصود ما از قاعده در اینجا قاعده‌ی فقهی است و در برخی ابواب فقه کاربرد دارد واژه حریم که به معنای پیرامون و اطراف و حمی به معنای قرقگاه می باشد و قاعده حریم حمی قاعده‌ای است که تاسیس و استفاده از آن به منظور مراقبت از حریم احکام الهی، حکومتی و حقوقی به منظور حفاظت هر چه بیشتر از نقطه کانونی حکم است.

ایشان در ادامه تصریح کرد، لایه‌های حفاظتی و محیط پیرامونی که برای قاعده تعریف می‌شود به منظور حفظ نقطه اصلی و کانونی است در واقع به قاعده حریم حمی می‌توان تعبیر "مراقبت از حریم حمی"  استفاده کرد که قرار است حریم قرقگاه را حفظ نمایید با تعریفی که از محیط پیرامونی باید داشت بنابراین قاعده حریم حمی قاعده‌ی فقهی است که با  حفاظت و مراقبت از نقطه کانونی با تعریفی که برای آن در محیط پیرامونی و با تاکید بر لایه‌های حفاظتی به جهت مراقبت از نقطه کانونی می‌توان عنوان کرد.

وی همچنین افزود، باتعبیری که در کتاب وسایل در باب احتیاط آورده شده که هر پادشاهی برای خود قرقگاهی دارد و منطقه‌ای است که هرکسی نباید وارد آن حریم شود. خداوند نیز برای خود این حریم امن را دارد و هر کسی نباید وارد این حریم شود. لذا تحت قاعده حریم حمی یعنی حفاظت از نقطه کانونی با تعریف نقاط کانونی می‌توان کار کرد. این قاعده  قبل از شارع، در سیره عقلا نیز وجود دارد. شارع نیز رییس العقلاست و از این مسئله نمی‌تواند غافل باشد. مثال‌های متعددی در نظام عقلایی داریم که در فاصله‌گذاری جهت حفظ حریم و پیرامون کانون اصلی مورد نهی مورد نظر قوانینی وضع می‌شود. پس از بررسی سیره عقلا به سراغ شارع رفتیم و یکسری ادله لفظیه را مدنظر قرار دادیم و بخش دیگر ادله استیادی بود و بخش سوم مقاصد الشریعه بوده است.

ایشان همچنین بر مساله عدالت اجتماعی تاکید کرد و گفت: هر چیزی که باعث می‌شود عدالت در کشور آسیب ببیند باید مقابل آن ایستاد. مثلا در مورد قانون چک که اکنون در حال انجام است بر اساس قاعده حریم حمی است زیرا امنیت و اقتصاد و آرامش مردم نقطه کانونی است و باید برای آن نقاط پیرامونی تعریف کرد تا با قانون‌گذاری به افرادی که بد حساب هستند چک داده نشود و با شفافیت تمام منافذ و روزنه‌های نفوذی را که موجب می‌شود حقوق مردم بوسیله افرادی که با برگشت چک مشکل دارد می‌شود از قبل بسته شود و نباید کار به جایی برسد که برای مردم مشکل ایجاد شود و حقوق عامه مردم  و بیت المال تضییع گردد.

 

 

 

 

یادداشت ها

Parameter:306065!model&4748 -LayoutId:4748 LayoutNameالگوی متنی همایش