19 مرداد 1398 14:53:09
آشنایی با استارتاپی در حوزه کتاب؛

استارتاپ کتابی؛ تلاش برای ارتباط مستقیم مولفان با مخاطب  


 

همبودگاه پلتفرمی استارتاپی است که نویسندگان و مترجمان در این فضا می توانند با پیش فروش کردن کتاب خود قبل از انتشار هزینه های چاپ و توزیع کتابشان را تامین کنند و با مخاطبان خود در ارتباط باشند و  همچنین در بستر خود امکان همکاری مترجمان، ناشران و سازمان ها را جهت همکاری در امر تولید دانش فراهم می کند و در نهایت ماموریت آن گردآوری، سازماندهی و در دسترس قرار دادن دانش روز دنیا در راستای تولید دانش جدید است.

 

یعقوب زاهدی ­بنیان­گذار استارتاپ همبودگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: کار ما ترجمه نیست و هیچگاه وارد فعالیت ترجمه بصورت مستقیم نمی شویم، اما از راه سازوکارهای ارزیابی متنوع، بدنبال ارتقای کیفیت ترجمه خواهیم بود؛ همچنین ناشر هم نیستیم و هیچگاه بدنبال ایجاد مجموعه انتشاراتی نخواهیم بود، اما به دنبال بهبود کیفیت کار ناشران هستیم.

 

وی گفت: نویسنده یا مترجم می تواند کتابی را که برای آن زحمت کشیده و آماده کرده است در پایگاه اینترنتی همبودگاه معرفی کند و در معرض دید مخاطبان قرار دهد. با توجه به موضوع کتاب، سازمان ها و افراد علاقمند می توانند کتاب را پیش خرید کنند. زمانی که تعداد پیش فروش ها به حداقل ۵۰۰ نسخه رسید فرایند عملیاتی چاپ و نشر کتاب با همکاری ناشران معتبر انجام می شود و کتاب های پیش فروش شده به دست مخاطبان می رسد.

 

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران با تشریح روند کار این پلتفرم افزود: مشارکت سازمان ها در تولید کتاب پیش از چاپ از دو منظر می تواند برای آنها مزیت ایجاد کند. از بعد درون سازمانی به افزایش دانش اعضای سازمان کمک می کند و از بعد برون سازمانی و در راستای فعالیت های مسئولیت اجتماعی می تواند وجهه علمی و فرهنگی برای آنها ایجاد کند. افراد سازمان با توجه به وجود لوگوی شرکت آنها بر روی کتاب احساس تعلق بیشتری نسبت به کتاب خواهند داشت و محتوای آن می تواند به تقویت دانش آنها کمک کند.

 

زاهدی اظهار کرد: افراد با پیش خرید کتاب می توانند با نویسنده یا مترجم کتاب در ارتباط مستقیم باشند و عضو گروه های کتابخوانی مختلف بشوند و البته از تخفیف های مناسب برخوردار شوند. در مواردی هم با موافقت نویسنده یا مترجم ممکن است نام آنها در بخش حامیان کتاب ثبت شود.

 

وی افزود: در همبودگاه ذینفعان مختلف درکنار هم قرار می گیرند و کتاب بصورت مشارکتی تولید می شود. سازمان ها در کنار هم و با پیش خرید حداقل ۱۰۰ نسخه کتاب بصورت مشارکتی به تامین هزینه های تولید کتاب کمک می کنند.

 

بنیان‌گذار پلتفرم همبودگاه در تشریح تجربه های موفق در گذشته گفت: اولین پروژه همبودگاه کتاب جنگل بارانی، چگونه سیلیکون ولی دیگری بسازیم؟ بود که با توجه به موضوع کتاب استقبال بسیار خوبی شد و با حمایت شرکت های پیشرو در حوزه نوآوری هزینه چاپ آن تامین شد و در کمتر از ۲ ماه حدود ۲۰۰۰ نسخه از این کتاب به فروش رفت.

 

وی با اشاره به مباحث جنگل بارانی گفت: این کتاب منبع ایده همبودگاه بود و من درحال خواندن این کتاب بودم که با مدل کسب و کار هالیوود آشنا شدم و با الهام گرفتن از این مدل به فکر راه اندازی همبودگاه افتادم.

 

در این کتاب توضیح داده می‌شود که صنعت فیلم‌سازی هالیوود ماهیتی پروژه ای، موقت و مشارکتی دارد و یک فیلم به عنوان یک پروژه تعریف می شود و شرکت های فعال در حوزه تولید، توزیع، بازاریابی، تامین مالی در کنار هم و در یک بازه زمانی مشخض مشارکت می‌کنند و ممکن است هزاران نفری که درگیر ساخت فیلم بودند پس از این بازه زمانی هیچ وقت همدیگر را ملاقت نکنند و حتی نشناسند.

 

زاهدی گفت: کتاب های اصول تامین مالی جمعی در ۳۰ دقیقه و داستان های استارتاپی: آموزه هایی از شروع سختی ها و رشد یک استارتاپ نیز با موفقیت از طریق همبودگاه در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در طی ۶ ماه فعالیت همبودگاه بیش از ۴۰۰۰ نسخه کتاب به این روش چاپ شد که حدود ۳۶۰۰ نسخه از آن به فروش رسیده که در نوع خود ثبت تازه ای از فعالیت یک استارتاپ به شمار می آید.

 

زاهدی در پایان با اشاره به انتخاب نام همبودگاه برای این پلفرم گفت: همبودگاه یک واژه فارسی به معنی محل باهم بودن، اجتماع یا جامعه است. اگرچه این واژه نامتعارف است اما به جهت اینکه ما در همبودگاه بدنبال ایجاد جامعه مخاطبی از افراد متخصص هستیم این اسم را که نزدیکی بسیاری با هدف کسب و کار ما دارد انتخاب کردیم تا هم از اسم های کلیشه ای دور شویم و هم به اهمیت نزدیکی اسم با مفهوم فعالیت مورد نظر تاکید داشته باشیم.

Parameter:304611!model&4732!print -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار