26 بهمن 1398 14:12:00
اثر هفته

دو پسر بینوا  

میثم رضایی مهوار- کارشناس موزه داری


 

محمود اولیاء

1334 هجری شمسی
رنگ و روغن روی بوم
1330*875  میلیمتر
شماره 11موزه مجلس شورای اسلامی

 

محمود اولیاء (۱۳۴۰-۱۲۷۸ ش) در سیزده سالگی نزد کمال‌الملک در مدرسه صنایع مستظرفه به فراگیری فنون طراحی و نقاشی پرداخت. وی در ایتالیا در رشته مجسمه‌سازی به تحصیل پرداخت و در فرانسه و در مدرسه هنرهای زیبای پاریس با مطالعه آثار بزرگان رنسانس و آشنایی با هنرمندان امپرسیونیست مثل مانه، مونه، سزان و دگا تحولی در آثار خود به وجود آورد.

تابلوی «دو پسر بینوا »   با تکنیک طراحی و ترکیب بندی متفاوت، از نخستین آثاری از وی است که تأثیر پذیری از امپرسونیسم در آن دیده می شود.  از ویژگی‌های  سبکی آن می‌توان به  سرعت  در کار، خطوط محکم و ساده با ضربات شکسته، کوتاه و مستقل قلم مو  اشاره نمود.  در مورد این اثر فرزند ایشان نقل کرده‌اند که پدر برای نقاشی این تابلو، من و پسرکی که کارگر آب حوضی بود را مدل خود قرار داده‌اند.

واقع‌گرایی انتقادی موجود در تابلوی «دو پسر بینوا» گرایشی است که در پی تاثیرات رئالیسم متاثر از کمال‌الملک و تحولات عصر مشروطه در سیر هنر نقاشی ایران بوجود آمده بود که سرانجام نیز با گرایش‌های ایدئالیستی، باستان‌گرایی و ملی‌گرای عصر پهلوی و گرایش‌های نقاشی انتزاعی تا سال‌های بعد محدود شد.

اولیاء بیشتر آثار خود را با رنگ و روغن کار کرده که بخش مهم آن در موزه مجلس نگهداری می‌شوند، همچنین از وی آثار طراحی و مداد رنگی هم برجای مانده که بخش عمده‌ای از آن‌ها نیز در موزه مجلس موجود است. اولیاء در سال ۱۳۲۵ با همکاری اسماعیل آشتیانی مدرسه کمال‌الملک را بازگشایی نمود و تا اواخر عمر در آنجا به تدریس پرداخت.

منبع: موزه مجلس شورای اسلامی

 

 

Parameter:305486!model&4732!print -LayoutId:4732 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار